Portál AbcLinuxu, 4. června 2025 06:45


Allegro 5

Po niekoľkých rokoch vývoja vyšla pred pár dňami verzia 5 knižnice pre tvorbu hier Allegro. Jednou z hlavných noviniek je podpora backendov s 3D akceleráciou (OpenGL, Direct3D). Táto verzia nie je spätne kompatibilná s verziou 4.

11.2.2011 13:16 | ...............23 | Nová verze


Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

12.2.2011 09:31 pht | skóre: 48 | blog: pht
Rozbalit Rozbalit vše Re: Allegro 5
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
mrtvoly ožívají :-)
In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
D.A.Tiger avatar 12.2.2011 11:22 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Allegro 5
Jj. napadlo mě něco podobného :-)
Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
oroborus avatar 12.2.2011 11:45 oroborus | skóre: 20 | blog: Bulanci
Rozbalit Rozbalit vše Re: Allegro 5
Trochu som sa na tu kniznicu pozrel a IMHO zda sa mi, ze dokaze viac veci ako Simple DirectMedia Layer
12.2.2011 13:40 Kvakor
Rozbalit Rozbalit vše Re: Allegro 5
Ano, SDL je, jak už název napovídá, hlavně k přítupu k rozličným "měídím" (ve smyslu obraovka, klávesnice, myš a pod.), zatímco Allegro je knihovna určená pro dělání (2D) her se vším všudy (a aniž by na to potřebopvala další knihovny jako SDL) včetně věcí jako podpora datových souborů, ve kterých můžete mt naskládané (i heaacrchicky) všemožné objekty (bitmapy, textury, sprity, zvuky ...) v jediném (komprimovaném) souboru, maticových operací a kvaternionů nebo vlastního jednoduchého "neobjektově-objektového" GUI (asi něco jak GTK, i když Allegro se mi v tom zdá méně obludné). Vlastně jediná věc, co Allegro opravdu nemá, je nativní 3D a síťování, ale i to jde dodat pomocí knihoven třetích stran.
12.2.2011 14:21 Chuck
Rozbalit Rozbalit vše Re: Allegro 5
To si raději udělám všechno v asm než se srát s nějakým Allegrem...
12.2.2011 23:42 ...............23 | skóre: 15 | blog: Various Stuff blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Allegro 5
SDL okrem toho v súčasnej stabilnej verzii používa ako backend pre kreslenie na Windows GDI a na Linuxe Xlib, takže na rozdiel od Allegra sa pri kreslení nebude používať 3D akcelerácia (ak sa teda nepoužije OpenGL ručne, čo je pre 2D hry zbytočne komplikované). To je plánované až do SDL 1.3.
13.2.2011 23:06 Mykonou
Rozbalit Rozbalit vše Re: Allegro 5
No, jak na unixech nevim ale SDL ve windows imho pouziva DirectDraw, ne GDI ... A obecne blitting v allegru snad doted neni HW akcelerovany kdezto u allegra byl uz v drevnich dobach DJGPP ...
oroborus avatar 13.2.2011 23:34 oroborus | skóre: 20 | blog: Bulanci
Rozbalit Rozbalit vše Re: Allegro 5
... A obecne blitting v allegru snad doted neni HW akcelerovany kdezto u allegra byl uz v drevnich dobach DJGPP ...
Nechcem ripat, ale nie je v tej vete nahodou chyba ?
D.A.Tiger avatar 14.2.2011 00:06 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Allegro 5
Nechci rýpat, ale ve které? :-D

(jen pokus o odlehčení diskuze, já mám co nejméně do tohoto šťourat)
Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
oroborus avatar 14.2.2011 19:32 oroborus | skóre: 20 | blog: Bulanci
Rozbalit Rozbalit vše Re: Allegro 5
>>... A obecne blitting v allegru snad doted neni HW akcelerovany kdezto u allegra byl uz v drevnich dobach DJGPP ..

Slo mi o to, ze v tej vete sa pise, ze blitting doteraz nie je v allegre akcelerovany a na druhej strane sa tam pise, ze v davnejsich dobach DJGPP bol.

(To by znemenalo, ze tam najskor bol HW akcelerovany a potom ho odstranili)

IMHO Verzia Allegra 5.0 ma blitting akcelerovany cez OpenGL (proces vyuzivajuci Allegro 5.0 ma vo virtualnom adresovom priestore namapovane /dev/dri/card0 a OpenGL)

PS: Ano, samozrejme pise sa rYpat ;)
D.A.Tiger avatar 15.2.2011 00:25 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Allegro 5
Já to pochopil, ale prostě šlo jen o nevinný žert :-)
Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
14.2.2011 00:38 ...............23 | skóre: 15 | blog: Various Stuff blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Allegro 5
Vo wikipedii je napísané GDI, nejak podrobnejšie som to neskúmal. V starom Allegre, ktoré tiež malo DirectDraw bola nejaká akcelerácia niektorých operácií (blitov medzi bitmapami uloženými vo videopamäti), ale myslím že súčasné drivery už nič také ani nepodporujú, a rýchlosť OpenGL to zďaleka nedosahovalo...
D.A.Tiger avatar 13.2.2011 10:49 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Allegro 5
zda sa mi, ze dokaze viac veci ako Simple DirectMedia Layer
Myslím, že i ClanLib je na toho zvládá víc jak SDL (a to už poměrně dlouho). Nevím proč je tak oblíbená. Snad, že připadá lidem jednodušší?
Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
13.2.2011 21:21 ---- | skóre: 33 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Allegro 5
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
btw, pro tvorbu 2D her je perfektní http://love2d.org
D.A.Tiger avatar 13.2.2011 22:16 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Allegro 5
Jj. pár kapitol mu věnoval i pan Tišnovský ve svém perfektním seriálu o jazyce Lua na rootu.
Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
13.2.2011 23:53 ---- | skóre: 33 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Allegro 5
já se o tom dozvěděl, protože hlavní dev löve se přidal k mý 3D platformě a plánujem to propojit :) tak se uvidí co z toho vzejde. Lua jako jazyk pro embedding je výborný.
D.A.Tiger avatar 14.2.2011 00:29 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Allegro 5
O jazyce Lua slyšel už dříve, ale podrobněji jsem se s ním seznámil až s výše zmíněným článkem (tomuto autorovy vděčím i za jiné, třeba za TCL/TK, POV-RAY, atd..). A o LOVE jsem se dozvěděl až tam. Přesto, že jsem si jazyk LUA oblíbil (píšu v něm třeba skripty, chtěl bych jej jednou zakomponovat jako jazyk pro tvorbu skriptovaných pluginů ve svým file manageru, atd..), co se týče hříček pořád preferuji ClanLib. Rád bych někdy znovu oživyl a překopal projekt ankh-rpg (Ankhart), který je, co vím, bohužel už totálně death (ani stránky už nefungují). Jenže na to mé síly nestačí... :-(
Lua jako jazyk pro embedding je výborný.
Naprosto souhlasím. Rozhodně bych jej vyděl na telefonoch a PDAčkách raději, než Javu... :-)
Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
14.2.2011 14:51 ---- | skóre: 33 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Allegro 5
no, java má v tomto výhodu že má JVM, takže poběží na každým telefonu stejně; aby běžel na "blbých" (opak smartphones) mobilech nějaký normální skriptovací jazyk, potřebovalo by to unifikovanou mobilní standardní knihovnu.
D.A.Tiger avatar 15.2.2011 00:31 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Allegro 5
jaký je v tom rozdíl? I JVM musí běžet na unifikovaném základě, aby byla schopna obsloužit požadavky všech mob. telefonů (i těch neinteligentních). A i tak jim to (alespoň ze začátku) moc nefakčilo, protože jeden program horko, těžko fungoval na několika telefonech jednoho výrobce, ty ostatní si o tom mohly nechat tak akorát zdát :-(

Vím, že je to moc idealistické, ale fakt by celé věci taková knihovna s unifikovaným API pro LUA (alespoň dle mého názoru) pomohla...
Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
15.2.2011 14:45 ---- | skóre: 33 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Allegro 5
rozdíl je v tom že JVM tam už běží, Lua ne :) takže by museli pracovat na vývoji a i tak by to běželo jen na nových telefonech; a v dnešní době smartphonů už skoro každý telefon má nějaký OS s vlastní API.

Založit nové vláknoNahoru


ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.