Portál AbcLinuxu, 12. května 2025 09:39

Automatix může poškodit Ubuntu

Vývojář Ubuntu Matthew Garrett (mjg59) shrnuje ve svém blogu závěry analýzy kódu aplikace Automatix. Automatix je mezi uživateli Ubuntu známý nástroj pro instalování software, který není z licenčních důvodů zahrnut do distribuce (ovladače grafických karet, kodeky, atd.). Pouze několikahodinovou analýzou celého balíčku Matthew odhalil množství kosmetických i kritických chyb, které mohou celý systém uvést až do „nenabootovatelného“ stavu.

5.8.2007 07:12 | blami | Bezpečnostní upozornění


Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

andree avatar 5.8.2007 14:48 andree | skóre: 39 | blog: andreeeeelog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatix může poškodit Ubuntu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
to je ale predsa stara znama vec... ;-)
5.8.2007 14:48 Septyk | skóre: 2 | Teplice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatix může poškodit Ubuntu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Potvrzuju :-D
...
freshmouse avatar 5.8.2007 16:46 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatix může poškodit Ubuntu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
a) Automatix není jen pro Ubuntu, ale i Debian a další "Debian-based" (letmý pohled na WWW Automatixu).

b) Celá existence Automatixu, jakožto nástroje, "který instaluje ovladače grafických karet, kodeky atd., je nyní pochybná, jelikož kodeky, ovladače grafických karet atd. Ubuntu instaluje od verze 7.04 (tuším) jinak a lépe (a není třeba nic doinstalovávat -- kliknu na MP3 a objeví se mi, jestli chci stáhnout nesvobodný kodek...).
5.8.2007 19:21 Karel
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatix může poškodit Ubuntu
Ja teda nevim, ale me se to posouvani vyznamu slova svobodny vuuuubec nelibi..... nesvobodny kodek.... existuje i nesvobodny sroubovak?
5.8.2007 20:59 Petr Pluháček | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatix může poškodit Ubuntu
Co je na tom spatneho? Muzes byt konkretni?
5.8.2007 21:04 Karel
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatix může poškodit Ubuntu
Proste mi to nejak "pocitove" nesedi.... slovni spojeni nesvobodny kodek je pro me stejne nemyslne jako zamilovany kodek
freshmouse avatar 5.8.2007 22:16 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatix může poškodit Ubuntu
Je ten kodek svobodný? Není? Pak je nesvobodný, tečka.
5.8.2007 23:07 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatix může poškodit Ubuntu
Jste chytrej? Nejste? Pak jste blbej, tečka.
Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
freshmouse avatar 6.8.2007 09:41 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatix může poškodit Ubuntu
Ne. To bych byl nechytrej, ne blbej. Je to jako vnořené podmínky (pseudokód):
if něco
  stav 1
else
  if něco jiného
    stav 2
  else
    stav 3
Stav 1 ber jako jako "chytrej", else první podmínky jako "nechytrej", stav 2 jako "průměrně chytrej", else druhé podmínky jako "blbej" (neprůměrně chytrej, mám-li být přesný). Další podmínky dle libosti.
5.8.2007 23:27 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatix může poškodit Ubuntu
Ale implementace toho kodeku svobodná je, tak co? Ten kodek je zatížen patentem tečka. Tudíž by správná otázka měla znít. Přejete si nainstalovat svobodný kodér/dekodér na patenty zatížený kodek MP3, které platí jen v USA. Nebo něco podobného.
5.8.2007 23:47 J. M. | skóre: 23 | blog: JMblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatix může poškodit Ubuntu
"Implementace kodeku" nedává smysl - kodek je implementace nějaké specifikace, např. LAME je implementace formátu (ne kodeku) MP3.
6.8.2007 09:12 eugen4 | skóre: 6
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatix může poškodit Ubuntu
Tahle hláška vypadnout na běžného uživatele tak uteče. To ať se ptá při instalaci zda instalovat patentovaný software, tam je na takové problémy čas to řešit
freshmouse avatar 6.8.2007 09:49 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatix může poškodit Ubuntu
A co ti na to mám odpovědět? Bavíme se o úplně něčem jiném a ty sem zatáhneš problematiku patentů, nebo čeho.
6.8.2007 08:04 Karel
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatix může poškodit Ubuntu
Coze??? A sroubovak je teda taky nesvobodny, ze? A proc jsem teda nikde napis nesvobodny sroubovak nikde nevidel?
6.8.2007 08:18 Peppa1
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatix může poškodit Ubuntu
protože jsi se o šroubovácích nebavil s Richard Stallmanem :)))))))))
6.8.2007 09:08 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatix může poškodit Ubuntu
To je ta potíž s analogiemi. Dávej si příště pozor a neporovnávej neporovnatelné. Ptát se po nesvobodném šroubováku je jako ptát se po tom, kolik váží software.
When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
6.8.2007 09:15 eugen4 | skóre: 6
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatix může poškodit Ubuntu
jemonže problém je s tím výrazem, laik si pod tím názvem představí maximálně CDčko za mřížemi...
freshmouse avatar 6.8.2007 09:51 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatix může poškodit Ubuntu
A kdo říká, že šroubovák není svobodný? Nadefinuješ-li svobodu pro šroubovák, je naprosto v pořádku mít svobodné i nesvobodné nářadí.

Ten nápis jsi neviděl, protože svobodu nářadí nikdo nedefinoval, a tak ani nerozhodoval o svobodě.
6.8.2007 13:15 Karel
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatix může poškodit Ubuntu
Jo, ale mi jde o to, aby si lidi rozumneli vis? Takze si klidne zadefinuj co chces, bav se jak chces, ale pak se nediv, ze ti lidi nebudou rozumnet..... a slovni spojeni nesvobodny kodek/software mi prije nesmyslny, nebo je ten kodek/software omezeny ve svem konani, aby byl nesvobodny? Vidis tu nesmyslnost?
6.8.2007 16:36 Jirka | skóre: 36
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatix může poškodit Ubuntu
Aby lidé rozuměli, tak musí vynaložit iniciativu a někde si zjistit co to ten "nesvobodný formát" vlastně je. Jak jsem někde četl "Na soustruhu se učí tři roky, ale za počítač posadí kohokoliv." Aby lidé uměli číst, nebo aby věděli, že stroje pohání (třeba) parní stroj (a co to vlastně ten parní stroj je), tak museli chodit do školy. Ale vy chcete, aby tomu lidé rozuměli bez studia - to se obávám nepůjde.

A vůbec mi přijde, že všichni jsou v tomto na Linux tvrdší jak na Windows. V Linuxu - podle některých - je všechno strašně složité (ačkoliv už je to ve skutečnosti jednodušší než ve Windows). Když přijde pako k Windows, tak nikomu nevadí že na něho vyskočí věci jako "Tento počítač, Místní síť, Internet Explorer, Ovládací panely, ...) a ačkoliv vůbec nechápe co to znamená, tak je to pro něj jednodušší než v Linuxu, kde na něho vyskočí "Domov, Síťové složky, Centrum nastavení" (což je teda nepřekonatelně složité oproti Windows).

Takže já jsem klidně pro používání slov "svobodný/nesvobodný". Pokud o tom lidé budou chtít něco vědět, tak se někoho zeptají (stejně jako na Windows). Stejně se ptají, i když mají Windows.

PS: Omlouvám se za ty názvy, používám anglické prostředí a netuším jak jsou v českém přeloženy.
6.8.2007 18:14 Karel
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatix může poškodit Ubuntu
Podivej, ja myslim, ze vyznam slova svoboda (a toho, ze je nekdo svobodny) chape temer kazdy. Ten vyznam je v tom, ze svobodny subjekt kona podle sve vule. Kdezto tady se pojem svobodny bere tak, ze se vec bez vule a vedomi pouziva podle vule nekoho jineho.... tzn. podle me dost podstatny posun ve vyznamu. Jak by se libilo Vam, kdyby jste byl svobodny tak jak ten kodek? Tzn. by si s Vama kazdy mohl delat co chtel....to by asi moc svoboda nebyla ne? Na freshmousa reagovat uz nebudu, ten ma svuj svet....
6.8.2007 19:31 Jirka | skóre: 36
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatix může poškodit Ubuntu
No, někdy si jako takový kodek připadám. Musím platit daně, oblékat a chovat se podle všeobecných společenských měřítek, zachovávat zákony dle vůle našich zákonodárců atd. :-P
freshmouse avatar 6.8.2007 17:26 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatix může poškodit Ubuntu
Vidis tu nesmyslnost?
Ne a domnívám se, že se mnou marníš čas.
6.8.2007 08:45 vlasta neubauer
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatix může poškodit Ubuntu
celé tohle omezování uživatelů na 'svobodné' programy mi přijde takové, jak bych to jen řekl... nesvobodné! (já vím, v americe to jinak nejde)
freshmouse avatar 6.8.2007 09:54 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatix může poškodit Ubuntu
Jaké "omezování"? To je jako říct, že nazývat psa psem je nesvobodné. Ano, možná i je, ale podle naší definice je nějaký software svobodný či nesvobodný, a tak nevím, proč jej tak i nenazývat...
5.8.2007 21:05 Aldagautr | skóre: 20
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatix může poškodit Ubuntu
je to jako říkat muži, nežena :)
o svobodu prichazi nejsnaze ten, kdo o ni nikdy nebojoval
5.8.2007 22:27 Mti. | skóre: 31 | blog: Mti
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatix může poškodit Ubuntu
ehm ... porad mi ten vyraz pripadne lepsi, nez marketingove "zdarma". Presneji "zdarma, .. jo .. uplne ... ale ... "
Vidim harddisk mrzuty, jehoz hlava plotny se dotyka...
6.8.2007 10:25 JS
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatix může poškodit Ubuntu
Kupodivu, nesvobodne sroubovaky existuji, protoze existuji patentovane hlavy sroubu. ;-)
5.8.2007 19:37 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatix může poškodit Ubuntu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Vždycky jsem si myslel, že Automatix je prasectvo, a to jsem se k němu nikdy ani nepříblížil. Nechť zhyne.
Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
5.8.2007 21:36 hafo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatix může poškodit Ubuntu
Jo, Buntu... Holt "kvalita", no. :-D
6.8.2007 11:21 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatix může poškodit Ubuntu
Ale můj příspěvek o Ubuntu vůbec nemluví.
Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
cezz avatar 5.8.2007 23:58 cezz | skóre: 24 | blog: dm6
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatix může poškodit Ubuntu
Tak tak, automatix prinasa len problemy + Ubunti add/remove dialog je den odo dna lepsi = tvoje prianie sa coskoro splni. ;-)
Computers are not intelligent. They only think they are.
blami avatar 6.8.2007 00:59 blami | skóre: 29 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatix může poškodit Ubuntu
Presne tak, ja souhlasim S mjg55 v tom ze to co kodek dela se da resemblovat spolehliveji a funkcneji pomoci normalnich .deb balicku ktere muzou byt v nejakem neoficialnim repositari :)
6.8.2007 07:08 . | skóre: 8 | blog: ,
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatix může poškodit Ubuntu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
jj to je ono
6.8.2007 12:59 vencas | skóre: 32
Rozbalit Rozbalit vše Ubutnu může poškodit Automatix?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Chápu že to vevnitř je možná čuňárna, ale pro uživatele neexperty byl automatix první věc, co jsem po instalaci defaultního desktopu spustil.

Ten příspěvek mi připadá trochu jako očerňovací kampaň proti něčemu, co oficiální tým ubuntu není schopen/ochoten udělat, možná kvůli právním záležitostem. Tak tu špinavou práci necháme komunitě, a pak jim ještě uděláme účet z toho, co všechno udělali špatně. No...

(neříkám že co píše, není věcně pravda; ale nepřijde mi to moc konstruktivní)

Založit nové vláknoNahoru


ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.