Portál AbcLinuxu, 1. května 2025 10:08

Chrome OS Flex

Google představil operační systém Chrome OS Flex. Předběžný přístup lze získat po registraci. Chrome OS Flex vychází z operačního systému CloudReady od společnosti Neverware vycházejícího z Chromium OS. Společnost Neverware byla koupena Googlem v roce 2020.

15.2.2022 22:22 | Ladislav Hagara | IT novinky


Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

16.2.2022 12:14 Lukve
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chrome OS Flex
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Chcelo to ešte doplniť že existujúce inštalácie Cloudready automaticky sa updatnu na Flex a je to v podstate prehliadač webu aj v obyčajnom xubuntu človek správi viacej roboty než v tomto ale zas tuná je Google drive a pár služieb nič moc no.
16.2.2022 12:59 Bugsa
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chrome OS Flex
Výhodou oproti CloudReady je, že tam bude oficiální Chrome místo Chromia a updaty budou vydávat stejně s plným Chrome OS. Bohužel to je však stále bez podpory Android aplikací.

Lukve, zřejmě jsi nepochopil účel Chrome OS a Chromebooků. Srovnání s Xubuntu není vůbec na místě. Pro konzumenty obsahu jde o spolehlivý, rychlý a bezúdržbový OS na úrovni Androidu. Jednou za čas vyskočí hláška, že je třeba aktualizovat - po potvrzení se PC/notebook restartuje a je hotovo. Aktualizace je blesková a nic se samo od sebe nerozbije. Pro znalého uživatele je tu Linux subsystém, kam lze doinstalovat cokoliv, protože v kontejneru běží Debian a aplikace se pak integrují do OS. Každopádně to není OS pro každého, ale svůj účel plní naprosto perfektně.
16.2.2022 14:03 lukve
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chrome OS Flex
vyskusane na ASUS Laptope E203NA, funguje wifi,sound aj jas a tiez bluetooth takze je to funkcne na Apolo lake notase takze fajn
16.2.2022 14:04 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chrome OS Flex
Zapomněl jsi uvést, jak si to dá rady v offline módu a tam, kde je mizerná konektivita.
16.2.2022 14:22 Bugsa
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chrome OS Flex
Jak to myslíš? Přece úplně stejně jako jiný OS... Bez připojení je desktop samozřejmě stále normálně použitelný.
little.owl avatar 16.2.2022 17:54 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chrome OS Flex
Stejne jako u jineho laptopu. Stale muzete pracovat offline a po pripojeni se data sesynchronizuji, od google drive po maily.
A former Red Hat freeloader.
16.2.2022 15:25 _
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chrome OS Flex
Spíš centralizovaná správa, když chromebooky (nebo tady generické notebooky) vydává nějaká škola.
17.2.2022 08:27 j
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chrome OS Flex
To jiste ... proto tu mame asi tak 10G neaktualizovanych androidu.
little.owl avatar 17.2.2022 09:31 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chrome OS Flex
Tak to je primarne otazka dlouhodobe podpory vyrobcu. Chrome OS je ale jina kategorie, zatim do znacme miry genericky OS na specifikovanem HW, ktery lze po EoL upgradovat.
A former Red Hat freeloader.
17.2.2022 12:48 j
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chrome OS Flex
To se pletes, neni, vyrobce HW stim nema nic spolecnyho. Ten HW je porad stejnej. To ze ten HW nefunguje s novejsi verzi OS jde ciste a vyhradne za vyrobcem toho OS.

Nebo snad chces tvrdit, ze to ze si M$ vymyslel picoviny jako ze w11 potrebujou XYZ ... maji resit vyrobci HW?

Situace s androidem je pak radove horsi.

---

Dete s tim guuglem dopice!
little.owl avatar 17.2.2022 13:19 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chrome OS Flex
Ne. Kernel a HAL je zodpovednost vyrobcu telefonu a je to hlavni duvod proc na stary telefon nejde nainstalovat novejsi Android - secure boot stranou. V pripade kernelu muzete ziskat zdrojovy kod, ale u vendor specific HALu nemusite, zejmena pokud vam bootuje na SoC nekolik dalsich proprietarnich jader. Android nebeha na generickem hardwaru.
Nebo snad chces tvrdit, ze to ze si M$ vymyslel picoviny jako ze w11 potrebujou XYZ ... maji resit vyrobci HW?
To je uplne neco jineho. Je logicke ze novejsi verze maji vyssi hardwarove naroky, at se jedna o 3D akceleraci ci TPM. Podstatne je, ze jsou specifikovany genericke systemove pozdavky, vetsinou podeprene otevrenymi standardy.
A former Red Hat freeloader.
k3dAR avatar 17.2.2022 13:52 k3dAR | skóre: 63
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chrome OS Flex
a Google se kazdou dalsi verzi to snazi zjednodusit vyrobcum, viz ProjectTreble a dalsi, vice a vice casti systemu prevedeno na aktualizovani pres Store, atd...
ale je pravda ze kdyby Google v pocatku nezavedl rezim ovladacu v userspace, ale vse jen a pouze do mainline jadra, tak by to dnes bylo o necem jinem, pri EoL by komunita mohla v udrzovani ovladacu pokracovat...
porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
little.owl avatar 17.2.2022 14:00 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chrome OS Flex
To jestli nacpou ovladace do kernelu nebo do userspace je volba vyrobcu telefonu a SoC a vetsinou se nechteji trapit s GPL.
A former Red Hat freeloader.
little.owl avatar 17.2.2022 14:02 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chrome OS Flex
S vyjimkou generickeho HAL intefacu, ten tam musi byt nejak implementovan.
A former Red Hat freeloader.
k3dAR avatar 17.2.2022 15:02 k3dAR | skóre: 63
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chrome OS Flex
dobre tak jinak, "kdyby Google na zacatku rekl, ovladace muzou byt pouze v mainline jadre, jinak neumoznime nas system pouzit" :-)
podobne jako rekl "od verze 8(?) musite podporovat ProjectTreble"
porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
17.2.2022 21:18 Lukve
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chrome OS Flex
Nebadať sa, všetky telefóny s Androidom majú staré jadro už som videl aj na novšom kúsku 3jkove jadro a všetky sú z schenzen cina
17.2.2022 06:37 mrtvy_muz
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chrome OS Flex
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Osobně používám Chrome OS od doby, co umožňuje běh linuxových aplikací ve virtuálním stroji (2018), a tak Chrome OS vnímám jako dobrou linuxovou distribuci (linux tam je rovnou 2x...) nejprve se ke mne dostal Pixelbook, pak to byl Project Croissant a generický x86 hardware (takový Hackintosh pro Chrome OS), pak luxusní ale laciný Asus Chromebook Flip C436 (i se clem a dopravou mne vyšla pod 20tis. varianta s i7 desáté generace, 512gb nvme a 16gb ram). a nyní jsem opět na generickém hardwaru, konkrétně Ultrabook Asus Zenbook s 3:2 dotykovým diplejem 3300 × 2200, s procesorem i7 1165G7 a 16gb ram (rozbalený v Alze opět za 20...). Tento hardware jsem zvolil kvůli integrované grafické kartě Intel Iris Xe, hraji na něm hry v Linuxu uvnitř Chrome OS (například ze Steamu) a oproti minulé generaci integrované grafiky se jedná o velký posun ve výkonu, zároveň jsem potřeboval výstup na externí monitor v rozlišení větším než 4k a Thunderbolt 4, který tento notebook poskytuje. Pro nainstalování jsem použil Brunch Framework (to je novější a aktivně udržovaný projekt, umožňující běh Chrome OS na podporovaném generickém hardwaru). S používáním jsem velmi spokojený, běží mi tu Chrome apps a webové aplikace, Android aplikace včetně třeba klienta Wireguard nebo integrace Nextcloudu ale taky třeba Kodi a další. V neposlední řadě mám k dipozici nevirtualizovaný Chrome OS, Linux odvozený od Gentoo ve kterém používám Chromebrew pro správu a instalaci některých utilit, které používám přímo v tomto host prostředí a pak virtualizovaný Debian 11, ve kterém provozuji linuxové GUI aplikace instalované jako Flatpak nebo Appimage a správce softwaru bauh (https://github.com/vinifmor/bauh). A dále v tomto prostředí provozuji docker a další služby. Celé toto prostředí mi slouží k plné spokojenosti jako linuxovému sysadminu a vedoucímu softwarového vývoje. PS: Na tomhle notebooku s tímhle rozlišením, dotykovou obrazovkou a USI stylusem, externími monitory atd. byly ostatní linuxové distribuce opravdu nepoužitelné a to nejsem lama :-) PPS: Chome OS Flex je zatím pro mne nepoužitelný kvůli absenci podpory Android aplikací a navíc mi Brunch Framework umožňuje použít vlastní linuxové jádro pro běh celého Chrome OS, čehož využívám.
17.2.2022 12:13 plostenka | blog: plstnk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chrome OS Flex
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Jo, OS od firmy ktera se zivi prodavanim reklamy a navazanou analytikou urcite netezi uzivatele a jeho data.
David Heidelberg avatar 19.2.2022 21:34 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chrome OS Flex
prosimtě, vždyť to dělají pro dobro všech a zadarmo. Oni peníze nepotřebujou - je u srdce hřeje štěstí uživatelů :D
18.2.2022 09:31 tester
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chrome OS Flex
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Tak jsem si našel čas a vyskoušel to taky, a skončilo to u černé obrazovky po boot animaci. A jak koukám tak nejsem jediný

Založit nové vláknoNahoru


ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.