Portál AbcLinuxu, 6. května 2025 20:42
Projekt Debian daroval 10 000 dolarů neziskové organizaci Framasoft na její crowdfundingovou kampaň na podporu vývoje PeerTube, tj. svobodné federalizované platformy pro sledování a sdílení videí, alternativy YouTube s podporou P2P. Cílem je podpora živého přenosu (live streaming).
Tiskni
Sdílej:
Michal Kolesa se snad nezaprodal, ne? Jeho videa jsou legendární. Mám je postahovaná.
Stačí se projet 107 na Suchdol.Ne že bych chtěl v principu rozporovat vaši základní tezi, ale překročení povolené rychlosti (pokud je to tím myšleno) asi nebude úplně ten správný argument.
Kdo zažil devadesátá léta, tak dnes musí být dost rozčarován z toho, jak nám zase svobod ubývá. Na tom panuje shoda napříč generacemi, tedy krom těch později narozených.Tohle dává dokonalý smysl. Jak z toho ale lidi dospějí k tomu že „zlatí komunisti“, to mi hlava nebere. Snad „zlatý devadesátky“, ne?
Pamatuje, že se tu vyrábělo naprosto všechno letadla, lodě, nákladní automobily, autobusy, osobní automobily, zbraně, radia, televize, byl tu kosmický výzkum, bylo tu námořnictvo, vyráběl se tu textil, obuv, sklo, ocel, bylo tu zemědělství a tak dále a tak dále. A přestože jsme byl zavřen v kleci, tak to všechno neslo nápis Made in Czechoslovakia.Jo, tohle beru a chápu (už delší dobu mám v plánu napsat blogpost na téma Kolbena a ČKD), otázkou ale je, k čemu to vlastně bylo, když to bylo dotované a neživotaschopné samo o sobě. Textil mimochodem zkrachoval až v 2008 kvůli krizi (tou dobou jsem studoval v Liberci a zažil jsem jak spousta strojařů studující textilní stroje zaplakala, včetně spolubydlícího) a nevím jestli by bylo nějak extra výhodné, kdyby to stát podpořil. Kosmický výzkum tu probíhá pořád (kdo tu třeba detailně sledoval VZLUSat-1 a ví že se chystá VZLUSat-2?). Zemědělství bych asi radši vůbec nezmiňoval, protože JZD a masivní okradení zemědělců o pozemky. Nějaká ta pýcha na Made in Czechoslovakia je sice fajn, ale když se to neumí ekonomicky udržet, tak kdo má vlastně zájem na tom aby to existovalo? Jen protože je to cool a přidává nám to nějakou prestiž? Chápu třeba různý výzkum, ale to o čem mluvíš jsou z větší části montovny a sweatshopy (třeba ten textil fakt nebyl žádná sláva co do práce, máma tam chvíli dělala).
Být tam odborníci, nemuselo to tak tragicky dopadnout.Jenže kde je vzít? Na řízení podniků potřebujete nějaké ekonomické vzdělání a to tady měli jenom lidí (a jen teoreticky), co četli západní literaturu.
potřebujete čas odpovídající práci na plný úvazekNo a nebo pár víkendů, že. Pořád vycházím z toho, že to je jejich koníček a že to nedělají pro prachy. Tj stejně se mu ve svém volném čase věnují.
No a nebo pár víkendů, že.Ano, což ovšem omezuje objem té tvorby. A pokud někdo dělá zajímavá videa a dokáže jich vyrobit víc, když to bude dělat na plný úvazek, tak ano, že v tom videu je kus od sponzora považuju za dobrý obchod. Teda já umím v tom videu ten kus přeskočit...
Ve chvíli, kdy ta videa začnou být zajímavá pro dost lidí, aby se o autora začali zajímat sponzoři, jdete jinam.Nikoliv. Jdu jinam ve chvíli, kdy tomu autor podlehne. Ať se o něj klidně zajímají. On to přijmout nemusí. Je to jen jeho rozhodnutí.
A pokud někdo dělá zajímavá videa a dokáže jich vyrobit víc, když to bude dělat na plný úvazek, tak ano, že v tom videu je kus od sponzora považuju za dobrý obchod.Problém je jak dlouho to tak vydrží. Už v tom článku z roku 2016 píšu, že monetizace skoro každý kanál zničila. On to možná někdo vydrží rok, dva, ale potom kromě své tvorby začne vnímat taky sledovanost a začne se tomu přizpůsobovat. A za další rok zjistí, že to, co bylo kdysi skutečně jen koníček pro radost, je najednou otročina pro sledovanost (a monetizaci, která časem klesá). Někdo si to uvědomí a někdo ne. V tomto bodě ten kanál prostě končí a s tím starým obsahem už nemá nic společného.
monetizace skoro každý kanál zničilaDle vašeho názoru. "Zničila." Co sleduju já, většinou jenom šla nahoru kvalita produkce.
To je otázka, co je horší. Když někdo do videa vloží reklamní vsuvku, ve které propaguje nějaký produkt, tak je to jen otravné. Ale když ten člověk vyloženě lže a vytváří falešné recenze na objednávku, tak ostatními manipuluje a snaží se je přimět k nákupu něčeho, co za to nestojí.
Nejsympatičtější mi přijde, když má autor vlastní firmu nebo dobré zaměstnání a ta videa nebo blogy dělá jen pro radost. Tímhle způsobem sice jednotlivec nedokáže vygenerovat takový objem, ale zase těch autorů může být víc, takže vždy bude co číst a na co koukat. Pokud ale ta tvorba pro autora představuje živobytí a zároveň nemá příjmy od diváků/čtenářů, ale od někoho třetího, tak je velmi vysoká pravděpodobnost – až jistota – že to půjde proti jejich zájmům. Když jsou ty ekonomické vztahy nastavené takhle, tak se to zákonitě někde projeví, ta podstata prostě vyplave na povrch, byť autor může mít zpočátku představu, že bude objektivní a nezávislý.
To je otázka, co je horší. Když někdo do videa vloží reklamní vsuvku, ve které propaguje nějaký produkt, tak je to jen otravné. Ale když ten člověk vyloženě lže a vytváří falešné recenze na objednávku, tak ostatními manipuluje a snaží se je přimět k nákupu něčeho, co za to nestojí.Já to ani nebudu porovnávat, podle mě je špatné obojí. Vůbec nevím, odkud se vzal pojem influenceři a koho vlastně ovlivňují, ale podle mě je spíše k zamyšlení, jak je možné, že se tolik (kolik?) lidí nechá ovlivnit někým na YT. Kdysi jsem to pojmenoval Kurvy pro všechno (za peníze dají komukoliv). Dodnes bych na tom článku nic neměnil (jen možná kritičtější pohled na Mirka Crafáka, ale tak je to z roku 2016).
Tímhle způsobem sice jednotlivec nedokáže vygenerovat takový objem, ale zase těch autorů může být víc, takže vždy bude co číst a na co koukat.Přesně tak. Nevím, proč mít jakýkoliv tlak na objem, ať si každý točí / píše jak často chce, ale ať to má kvalitu. Autorů je hodně, lze si vybírat. Se zbytkem souhlas.
co už dělá všechno a tím myslím doslova všechno jen za peníze
Ale když ten člověk vyloženě lže a vytváří falešné recenze na objednávku
Kurvy pro všechno (za peníze dají komukoliv)Celou dobu je řeč o tom, kdy někdo ve svém videu propaguje nějaký cizí produkt nebo zmíní "sponzora". Jinými slovy, když se sám autor stává reklamním nosičem a vkládá do svého videa produkt, který mu vnutí nějaká reklamní agentura a ještě ho sám doporučuje. Tím se pro mě ti autoři zcela zdiskretitují. Pokud někdo natáčí videa ze své vlastní firmy, je to něco zcela jiného. Nedostávají prachy od nikoho třetího, nepropagují produkt, který jim někdo vnutil, jen dělají svou práci. Toto mi přijde naprosto v pořádku a ani bych to nenazýval reklamou. Nesou svou kuži na trh, ukazují co a jak dělají a já jako zákazník tak mohu posoudit, zda bych k takové firmě šel či nikoliv. Třeba kdybych byl v USA, tak bych si nechal věci opravovat jen u Carlsona, otázkou je, jestli bych na to měl. Nikoho preciznějšího jsem ještě neviděl.
Já to ani nebudu porovnávat, podle mě je špatné obojí.referujici jak na lzive recenze (coz je hnus, to rozporovat nebudu), tak na
Když někdo do videa vloží reklamní vsuvku, ve které propaguje nějaký produkt. Pak si muzes i patricne upravit tvuj "critical chain". Ad:
Pokud někdo natáčí videa ze své vlastní firmy, je to něco zcela jinéhoNeni. Je to uplne stejna prochazka minovym polem, kdy na propagovany produkt nemuzes nadavat. V jednom pripade musis doufat, ze ti za penize na tvrdo nelze a v druhem, ze ti akorat netlaci akorat to, na cem ma sam nejvetsi marzi. Ostatne to, ze by jsi si v USA nechal opravovat neco jen u Carlsona (coz vubec netusim o co jde), je ukazka toho, jak je to jako reklama ucinne. Nezapominej, ze obecne pak skutecna oprava, muze vypada uplne jinak, nez ty, ktere jsou na videu.
je ukazka toho, jak je to jako reklama ucinneAno, pokud to někdo dělá dobře a je schopen to ještě takto dobře natočit, je to lákadlo. Stejně jako mě každá přednáška třeba prof. Podolského naláká na další jeho přednášku. Je to takové self promotion, vůči kterému nic nemám.
Nezapominej, ze obecne pak skutecna oprava, muze vypada uplne jinak, nez ty, ktere jsou na videu.Jasně, to může. Ale člověk, který je schopen předvádět tyto věci asi nebude jinde schválně prasit a navíc by si tím jen zbytečně pokazil svou pověst. Ještě když se na každý produkt podepíše.
Jeden o voze, druhý o koze. Jestli ti přijde v pořádku, že někdo uprostřed videí třeba o astrofyzické události začne propagovat vpn službu, která s jeho tématem nemá vůbec nic společného (a to ještě v každém videu jinou), nebo třeba audible, brilliant apod. totálně profláklé věci, tak fajn, mě to normální nepřijde, naopak mi to přijde jako důvod k blokaci toho kanálu.Jinak řečeno jste ochoten sledovat jen videa, kterým autor může věnovat pouze omezené množství času. Vaše věc.
Pokud někdo ukazuje svou běžnou práci, tak to může být jednak reklama, ale také odstrašující případ.To se ti micha motivace a vysledek. Motivaci je sebepropagace. Vysledek je, ze ne vzdycky to vyjde, jak autor ocekaval. I normalni reklama muze odradit, ale neni to jeji cil, ale selhani. Z meho pohledu tady nejsi konzistentni v pristupu, ze zatimco snadno identifikovatelnou monetizaci tvrde filtrujes, tak tu skrytou, ktera casto muze byt mnohem zakernjsi, vesele ignorujes.
stavis na premise, ze "umelec" ma byt hladovyAbsolutně ne!
Ja nevidim nic spatneho na tom, ze si nekdo dovoli na produkci videa i vydelavat.Já taky ne, ale otázkou diskuse jsou zvolené prostředky.
Proc by mel sakra pres tejden hakovat v laborce, aby pak mohl "zadarmo" "spichnout" nejake video o vikenduProtože je to jeho koníček? Jako mám pocit, že v tomto bodě se totálně míjíme, vy (ostatní) opravdu děláte všechno jen pro peníze? Já teda ne. Já třeba píšu články, některé z nich zaberou klidně i mnoho hodin a nemám za to ani korunu. A píšu je primárně jako dokumentaci sám pro sebe, jen s tím, že je veřejná. Třeba to někomu pomůže. Kdybych dělal něco manuálního, tak se u toho klidně natočím. Ale administrace serverů je lepší dělat textově, video terminálu by byla dost nevhodná forma dokumentace.
Nebo myslis formu reklamy?Ano, myslím formu reklamy. Tu formu, kdy si autor nějakého videa přeruší své vlastní video a sám svým hlasem a se svou tváří dělá reklamu na cizí produkt a stává se tím marketérem firmy, kterou ani nezná. Toto mi skutečně vadí.
Na druhou stranu, prijde ti v poradku, ze tvurci musi zebrat na Patreone?Proč žebrat? Mají tam své obdivovatele, kteří má zájem podpořit jejich dílo. Toto není žebrání. Sám mám několik triček, abych podpořil tvůrce. Slovenskou Lampu jsem podpořil nákupem knih. Pátečníky na startovači. (Ano, byl bych pro lepší formu pomoci, třeba transparentní účet a nevyužívat tyto služby.) Toto je zcela fér.
A co je nejhorsi, nekdy dokonce produkovat obsah jen pro platici.Tak to mohli dělat vždycky. Bývaly doby, kdy YT neexistoval a videa byla součástí webových stránek jednotlivců nebo firem. Velmi často za loginem.
tak tu skrytou, ktera casto muze byt mnohem zakernjsi, vesele ignorujesNení pravda.
Protože je to jeho koníček? Jako mám pocit, že v tomto bodě se totálně míjíme, vy (ostatní) opravdu děláte všechno jen pro peníze? Já teda ne.Nicméně není možné použít "je to JEN koníček" jako objektivní měřítko kvality.
Protože je to jeho koníček? Jako mám pocit, že v tomto bodě se totálně míjíme, vy (ostatní) opravdu děláte všechno jen pro peníze? Já teda ne. Já třeba píšu články, některé z nich zaberou klidně i mnoho hodin a nemám za to ani korunu. A píšu je primárně jako dokumentaci sám pro sebe, jen s tím, že je veřejná. Třeba to někomu pomůže. Kdybych dělal něco manuálního, tak se u toho klidně natočím. Ale administrace serverů je lepší dělat textově, video terminálu by byla dost nevhodná forma dokumentace.Ano, to se mijime. Protoze ja to vidim jako dlouhodoby problem, tedy jak mit dlouhodobe tvorbu videa, jako konicek. Navic, vzhledem k tomu, ze jsem se neco natocil a nastrihal, jeste nez YT bylo cool, tak to porste vidim jinak, nez ze se staci natocit pri praci, a tim zazracne vznikne kvalitni vysledek. Vidim za tim hodiny utopeneho casu, ktere proste musi mit nejakou kompenzaci (a vsechno se da svym zpusobem prevest na penize). Ono je hezke napsat clanek, o tom co clovek dela. Jenze i tvoje motivace je castecne napsat si to pro sebe, nejen pro ctenare. Ale nejspise uz neni tvoje motivace dostatecna na to, psat clanky o vecech, ktere by zajimali ctenare. Nebo mozna ve volnem case konfigurujes veci, co to nezajmiaji, aby jsi o nich mohl napsat clanek. Nevim, ale minimalne mnozstvi clanku na ABCL zrovna nevypovida o tom, ze by tak svet fungoval. U videa je to jeste horsi. Proste chces treba udelat video o pocitacove skrini co jsi prave koupil. No tak ji vezmes, rozbalis, poradne prohlednes, rozsroubujes, sesroubujes. Napises si scenar, abys tam pak neblekotal, a zaroven zminil vsechno dulezite. Pak zacnes tocit jednotlive sceny, dotocis spoust detailu. Kdyz to budes chtit udelat poradne, tak si jeste pekne pohrajes se svetlem. Pak do bedny zacnes skladat postupne pocitac, takze si to cele nekolikrat zopakujes. Nedej boze, kdyz to budes chtit ukazat, jak pro vzduchove, tak pro vodni chlazeni. Pak nasleduje strih, kdy z te hromady zaberu vytvoris treba jen 10 minut dlouhy vysledek. Nebo proste zapnes kameru, a hodinu tam rozbiras skrin, co jsi si prave koupil. Pak z toho alespon vystrihas, to jak sroubujes sroubky a 45 minut nudy publikujes. Ten prvni pristup je kvalitni, ale fakt se neda delat zadarmo. Ten druhy muzes delat zadarmo, ale IMHO proste neni kvalitni. Jedine co je otazka, je to, kdo ti za ten prvni pristup bude platit a jak. Takze ja radsi zkouknu 8 minut reklamu na dalsi nepotrebnou VPN, sockovani na Patreone, nebo kecy o Briliantu, nez 45 minut nudy. PS: Jinak motivace ciste na views, tedy, ze se autor necha zcela ovladat svymi divaky, taky neni uplne cool.
U videa je to jeste horsi. Proste chces treba udelat video o pocitacove skrini co jsi prave koupil. No tak ji vezmes, rozbalis, poradne prohlednes, rozsroubujes, sesroubujes. Napises si scenar, abys tam pak neblekotal, a zaroven zminil vsechno dulezite. Pak zacnes tocit jednotlive sceny, dotocis spoust detailu. Kdyz to budes chtit udelat poradne, tak si jeste pekne pohrajes se svetlem. Pak do bedny zacnes skladat postupne pocitac, takze si to cele nekolikrat zopakujes. Nedej boze, kdyz to budes chtit ukazat, jak pro vzduchove, tak pro vodni chlazeni. Pak nasleduje strih, kdy z te hromady zaberu vytvoris treba jen 10 minut dlouhy vysledek.
Tady se krásně ukazuje, jak je video mnohdy nevhodná forma. Zdržuje to jak autora, tak diváka, hustota informací je chabá. Zrovna nedávno jsem dával počítač do nové skříně. Kdybych o tom chtěl dělat reportáž, abych poskytl informace ostatním spotřebitelům, tak bych neplýtval časem na natočení profesionálního videa. To užitečné, co bych chtěl sdělit, bych napsal v pár bodech do článku + bych k tomu udělal fotky + možná i video, ale jako „průlet kolem skříně“, určitě bych nenatáčel sebe, jak máchám rukama a mluvím před kamerou. Ty fotky případně krátké video natočené spotřebitelem jsou docela důležité, protože poskytují jinou a věrnější informaci než vyretušované marketingové fotky výrobce. Napsat takový článek by stálo zlomek času, který běžně psaním článků trávím. Čtenář by si to přečetl/prohlédl během chvilky a nemusel by trávit drahocenný čas sledováním nějakého vykecávajícího se zbytečného youtubera aspirujícího na influencera / reklamní plochu pro nějakou firmu/agenturu.
Protoze ja to vidim jako dlouhodoby problem, tedy jak mit dlouhodobe tvorbu videa, jako konicek.Tak on se každý autor vyčerpá, ale to nevidím jako problém, spíše na postupnou a celkem žádoucí výměnu. Nejstarší kanály, které odebírám, mají už 10 let a jsou tam vidět výkyvy v produkci. Některé kanály i na několik let umřou (zdravím BigMacDavise) a potom se tam opět objeví další.
a tim zazracne vznikne kvalitni vysledekAsi záleží na tom, čemu říkáme kvalitní výsledek. Pro mě je důležitá kvalita obsahu, tedy to, co chce autor sdělit. Technická kvalita videa je podružná za předpokladu, že se na to dá dívat. (Tj mě je celkem jedno, že nemá studiová světla, barevně sladěná, správnou kompozici apod. To přijde časem. Důležité je, že je rozumět tomu, co chce předat.
Ale nejspise uz neni tvoje motivace dostatecna na to, psat clanky o vecech, ktere by zajimali ctenare.Ale to je přece dobře, ne? Autor by měl psát o věcech, které zná, které ho zajímají a kterým rozumí. Psát odborné texty na přání dost dobře nelze, to si to dotyčný autor musí nejdřív nastudovat, vyzkoušet a napsat a to už by bylo moc drahé a trvalo by to půl roku. Proto je lepší, když to píše někdo, kdo to zná a pracuje s tím / baví se tím.
Nevim, ale minimalne mnozstvi clanku na ABCL zrovna nevypovida o tom, ze by tak svet fungoval.To je zcela jiný a historický problém, který bych sem netahal. K tomu příkladu s tou bednou. Mno, to asi záleží na vkusu každého diváka. Mě vyhovují hodinová videa stylu od x computers natočená na jednu statickou kameru, kterou občas vezme do ruky (on to ani nedělá). Ta bombasticky sestříhaná videa, tak jak se dneska točí "recenze" HW mě nezajímají. Nic se tam člověk nedozví, je to sestříhané pro efekt. Technicky sice skvěle, dobrá světla, dobré kamery, dobré všechno, ale obsahově pro mě nezajímavé.
Asi záleží na tom, čemu říkáme kvalitní výsledek. Pro mě je důležitá kvalita obsahu, tedy to, co chce autor sdělit. Technická kvalita videa je podružná za předpokladu, že se na to dá dívat. (Tj mě je celkem jedno, že nemá studiová světla, barevně sladěná, správnou kompozici apod. To přijde časem. Důležité je, že je rozumět tomu, co chce předat.No kvalita obsahu je i to, ze sdeleni, ktere ma treba pet minut nesdeluje autor minut padesat. Protze divat se 45 minut na rozebirani bedny fakt neobsahuje tolik informaci aby to tu delku ospravedlnilo. Pro dosazeni nejake rozumne kvality nejsou potreba studiova svetla, ale staci mu kdyz si scenu dostatecne nasvitis, diky tomu je pak vsechno lip videt. Spravna kompizice ale potreba je, protoze diky ni ukazes divakovi, to co mu skutecne ukazat chces. Nic z toho neni zadna raketova veda. Navic se ti ztratilo to nejpodstatnejsi, a to je cas na pripravu. Narozdil od psani clanku, tvorba videa zacina uz pred akci samotnou.
Ale to je přece dobře, ne? Autor by měl psát o věcech, které zná, které ho zajímají a kterým rozumí.Tak to nerozporuju. Otazka je, jestli ti autor bude ochotny psat i dost do sirky (tedy studovat i veci okolo reseneho problemu, ktere ho zas tak netrapi), nebo jen spichne nejakou omacku presne okolo reseneho problemu. Jinak x-computers je takovy nahodny zastupce. YT mi ho nanutil jeste pred touhle zpravickou. Cilene se do nej nechci nejak strefovat, ale je to dobra ukazka nejakeho druhu pristupu k tvorbe. Radsi bych ale nasel nejaky pozitivni priklad.
45 minutTo asi záleží na divákovi. Já rád dlouhá videa. LLionTV cca 2h. Pod Lampou, některé starší díly i 5h. Tarkovského filmy 3h, a ještě se tam nic nestalo
Narozdil od psani clanku, tvorba videa zacina uz pred akci samotnou.Narozdíl? Článek zásadně vzniká před tím, než je fyzicky napsán. V hlavě. Jinak nějak jsi se na to upnul. Já jsem zpracoval desítky hodin audia a videa. Nic z toho bohužel není veřejné, ale vím, co to obnáší a zas taková práce to není. Mám rád jednoduchý střih typu pořady ČT2 a s dobrým vstupním materiálem je střih hračka. Všechno v FOSS programech.
Radsi bych ale nasel nejaky pozitivni priklad.Klidně uveď co považuješ za pozitivní příklad.
To neni ani tak o voze a koze, ale to je o tom, ze stavis na premise, ze "umelec" ma byt hladovy, aby vytvoril kvalitni dilo. Ja nevidim nic spatneho na tom, ze si nekdo dovoli na produkci videa i vydelavat.
Ono tu primárně nejde o „hladový“ vs. „vydělávat“, ale o to, kdo to platí. Jak jsem psal výše, ty ekonomické vztahy se zákonitě projeví na výsledku. Věci fungují ve prospěch toho, kdo platí – jinak by platit přestal.
Před víc jak deseti lety jsem psal diplomku o svobodném softwaru a tomuto jevu se tehdy říkalo Google efekt. Místo klasického vztahu mezi dvěma subjekty, kde jeden platí a druhý mu něco poskytuje, jde o trojúhelník mezi třemi subjekty, kde jeden poskytuje, druhý konzumuje/používá a třetí to platí. Aby to fungovalo, musí z toho ten třetí něco mít. Dneska bych to na základě zkušeností z posledních deseti let napsal jinak resp. doplnil bych tam kritickou poznámku, nedíval bych se na to tak optimisticky jako tehdy.
Občas to může fungovat a konzument dostane kvalitní obsah nebo službu zadarmo, je to pro něj pozitivní vedlejší efekt něčeho, co se děje tam venku a co s ním nesouvisí. Ale aby to bylo udržitelné, tak v dlouhodobém součtu to musí být výhodné hlavně pro toho, kdo to platí. Často tedy půjde o nezdravý ekonomický vztah resp. klam, kdy konzument podléhá dojmu, že dostává něco zadarmo a že je to pro něj výhodné, ale ve skutečnosti není. Jak se říká: nejdražší věci jsou ty zadarmo.
Vloženou reklamu lze sice přeskočit a teoreticky mi nijak škodit nemusí, ale beru to jako indikátor toho, že tady bych si měl dávat pozor – když je autor ochotný se za pár korun takhle prodávat, tak je pro mě méně důvěryhodný než ten, kdo mluví jen sám za sebe, o své práci, o svých koníčcích atd.
Jak jsem psal výše, ty ekonomické vztahy se zákonitě projeví na výsledku.Další, co ignoruje velmi důležitý aspekt celé věci. I když je tam ekonomický vztah mezi poskytovatelem peněz a autorem obsahu, autora platí lidi. Ne nutně penězmi, ale přízní. A ta je důležitá, protože když se na ta videa lidi nebudou koukat, sponzoři a zadavatelé reklamy půjdou pryč. Tj. rozumný autor obsahu si bude dávat veliký pozor na to, na co dělá sponzoring. A podezřelou zakázku odmítne, protože kdyby ho někdo chytil u toho, že svoje diváky podvedl, tak se může jít klouzat.
Často tedy půjde o nezdravý ekonomický vztah resp. klam, kdy konzument podléhá dojmu, že dostává něco zadarmoA co čas? Ten je zadarmo?
Tj. rozumný autor obsahu si bude dávat veliký pozor na to, na co dělá sponzoring.Jasně, to jsme všichni viděli na kauze NordVPN. Autoři ze dne na den přešli na jiného "sponzora" (pro jistotu taky VPN*) a jelo se dál. Nějakou odpovědnost jsem prakticky neviděl. Ale třeba autor videí o středověké historii dokáže VPN služby posoudit lépe. *) Btw, víte někdo, proč je zrovna takový boom po vpn službách? Jaké přínosy a komu to přináší? O nevýhodách se tady nemusíme bavit, technicky tomu všichni rozumíme, ale zajímalo by mě, co přesně široké veřejnosti přinese placená vpnka.
zajímalo by mě, co přesně široké veřejnosti přinese placená vpnka
Myslím, že tím často lidi obcházejí různá geografická omezení (např. obchody s hudbou nebo filmy, kde je ten obsah dostupný jen v USA atd. někdo v zahraničí přes to zase může koukat na obsah dostupný jen v ČR). Někdo si pak asi pořídí i k tomu, aby mohl psát na fóra, kde jeho domácí IP adresu zablokovali. Na tyhle věci to asi funguje celkem dobře. Pokud od toho někdo očekává anonymitu, tak to bude fungovat v hodně malé míře a často si spíš uškodí.
I když je tam ekonomický vztah mezi poskytovatelem peněz a autorem obsahu, autora platí lidi. Ne nutně penězmi, ale přízní. A ta je důležitá, protože když se na ta videa lidi nebudou koukat, sponzoři a zadavatelé reklamy půjdou pryč.
V tomhle máš pravdu. Ale vstupuje do toho ještě setrvačnost. Než lidi odejdou, chvíli to trvá. A zadavateli reklamy je jedno, u kterého konkrétního „youtubera“ nebo „influencera“ se jeho inzerce objeví – zajímají ho čísla, počet ovlivnitelných konzumentů a jejich profil, ne konkrétní autor. Takže to může stát a dost často asi stojí na tom, že autor si vybuduje nějakou základnu konzumentů a ty pak zpeněží – tím o ty lidi nebo jejich část přijde, ale to je mu buď jedno, nebo zpočátku doufá, že se to nestane. Těm zadavatelům reklamy a agenturám je to pak úplně jedno – ti asi počítají s tím, že se každý z těch kanálů jednou vyčerpá, že je to všechno dočasné – až k tomu dojde, tak jen přelijí reklamu k jinému autorovi a tak pořád dokola. Tzn. z pohledu zadavatele/agentury může být tento byznys dlouhodobě udržitelný, byť pro ty autory to udržitelné není a jsou vlastně stejně tak prodávaným zbožím jako ti konzumenti obsahu.
pro ty autory to udržitelné neníPokud si nedávají pozor.
Vloženou reklamu lze sice přeskočit a teoreticky mi nijak škodit nemusí, ale beru to jako indikátor toho, že tady bych si měl dávat pozor – když je autor ochotný se za pár korun takhle prodávat, tak je pro mě méně důvěryhodný než ten, kdo mluví jen sám za sebe, o své práci, o svých koníčcích atd.Protoze kdyz clovek mluvi sam za sebe o sve praci a koniccich, tak tam urcite nemuze byt zadny bias. Takze indikator mozna, uzitecnost, meh. Navic vysublimovat to do podoby, kdyz je tam reklama na vpn, tak je video shit, je IMHO uplne mimo.
Takové kanály je potřeba ignorovat a zrušit odběr hned jak se tohle stane.CNC Kitchen a NileRed jsi zrušil? Je to demence (hlavně ty jednu dobu populární reklamy na VPN, to bylo fakt strašné), ale zase chápu, že NileRed se tomu nejspíš věnuje na fulltime, nemá to úplně nulové náklady (laboratoř, sklo, některé chemikálie) a když člověk není rentiér, tak z čeho má žít. Ještě mají Patreon, ale nevím, jestli je to pokryje.
CNC KitchenNeznám.
NileRed jsi zrušil?Ano.
NileRed se tomu nejspíš věnuje na fulltimeOtázkou je proč? Takový člověk si hravě najde práci v libovolné laborce, dostane se k mnohem větším projektům a může se u toho klidně natáčet. Nebo potom o víkendu spíchnout video ve své vlastní laborce. Nějak zásadní problém v tom nevidím, předpokládám, že všechny jeho pokusy má dávno nacvičené v nějaké praxi a zopakovat je je "jen" otázkou vybavení. Určitě znáš Bionerdku (bionerd23) ta natáčela na PETu, CT, LINACu v nemocnici, kde pracovala. Roky před tím natáčela doma s volně dostupnými zdroji radiace. Mezitím jezdila do zóny na dovolenou. K ničemu nepotřebovala sponzory a patreon ani neexistoval.
člověk si hravě najde práci v libovolné laborce, dostane se k mnohem větším projektům a může se u toho klidně natáčet.Nemůže. Čím větší korporát, tím větší utajení.
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.