Portál AbcLinuxu, 9. května 2024 20:32


Microsoft Build 2020, DirectX ve WSL

Dnes a zítra probíhá online konference Microsoft Build 2020. Microsoft představil správce balíčků Windows Package Manager aneb winget nebo Windows Terminal 1.0. Řada novinek přibyla ve Windows Subsystemu for Linux (WSL). Aplikace nad WSL budou mít přístup k GPU. Do WSL přichází DirectX. Do diskusního listu LKML byl předložen ovladač dxgkrnl.

19.5.2020 20:22 | Ladislav Hagara | IT novinky


Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Diskuse byla administrátory uzamčena

19.5.2020 21:06 skunkOS | skóre: 27 | blog: Tak nějak
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Build 2020, DirectX ve WSL
No ten package manager. TO je tedy humáč. TO normálně stahuje exáče instalátorů těch daných aplikací a instaluje s defaultníma switchema do defaultních adresářů jestli to dobře chápu? WTF?
http://martinrotter.github.io
19.5.2020 21:35 Vantomas | skóre: 32 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Build 2020, DirectX ve WSL
Stejně se chová i Homebrew Cask na macOS. Z gitu si to vezme .rb file, pomocí něj se jen stáhne binárka, ověří checksum a uloží do /Applications.
19.5.2020 21:36 AsciiWolf | skóre: 40 | blog: Blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Build 2020, DirectX ve WSL
Oni jsou spíš prasata vývojáři Windows aplikací obecně. Windows Installer a formát MSI jsou tady již cca 20 let a stejně je většina softwaru stále distribuována formou exe instalátorů, případně ještě "lépe" - exe, které v sobě obsahují msi. Uvidíme, jak tohle pomůže změnit MSIX.
20.5.2020 08:49 peperonni
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Build 2020, DirectX ve WSL
MSIX pomůže možná tak za 15 let, možná. Vzhledem k tomu, že je MSIX podporováno až na Windows 10 verze 1709, tak je stejně potřeba vytvořit instalačky pro starší systémy. A jakmile bude dostupná EXE instalačka, tak 99,9 % userů použije EXE instalačku, jelikož neví co to MSIX je.
20.5.2020 09:20 AsciiWolf | skóre: 40 | blog: Blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Build 2020, DirectX ve WSL
Nebylo by lepší pro "legacy" systémy (které již mimochodem nemají oficiální podporu) vytvořit klasický MSI?
20.5.2020 15:03 Bugsa
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Build 2020, DirectX ve WSL
Nechápu smysl té utility, protože nemá možnost ani instalované aplikace updatovat... Help wingetu:
Nástroj příkazového řádku WinGet umožní instalovat aplikace přímo z příkazového řádku.

usage: winget [command] [options]

K dispozici jsou následující příkazy:
  install   Nainstaluje danou aplikaci
  show      Zobrazuje podrobnosti o aplikaci
  source    Spravovat zdroje aplikací
  search    Najít a zobrazit základní informace o aplikacích
  hash      Pomocník pro instalační soubory
  validate  Ověří soubor manifestu

Pokud chcete získat podrobnosti o konkrétním příkazu, předejte ho do argumentu help. [-?]

K dispozici jsou následující možnosti:
  -v,--version  Zobrazit verzi nástroje
  --info        Zobrazuje obecné informace o nástroji

More help can be found at: https://aka.ms/winget-command-help
20.5.2020 19:11 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Build 2020, DirectX ve WSL

Ani vypsat nainstalované, odinstalovat, off-line režim a další zcela běžné operace. Podívejte se do otevřených chyb. Tohle je parodie.

A pak tu jsou problémy vyplývající z reality Windows, jako například když nainstalujete program a ten nelze z toho samého shellu spustit, protože ve Windows se přeci neinstaluje do standardní vyhledávací cesty, takže v PATH aktuálního běžícího shellu nebudete mít cestu k nové nainstalovanému programu.

21.5.2020 09:06 skunkOS | skóre: 27 | blog: Tak nějak
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Build 2020, DirectX ve WSL
Je to prostě naprosto zbytečná zrůdnost. Zlatej cygwin.
http://martinrotter.github.io
21.5.2020 13:04
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Build 2020, DirectX ve WSL
Co s tím má společného Cygwin? Ten snad má package manager pro instalaci Windows aplikací? Spíše bych čekal, že někdo zmíní Chocolatey. Jinak ano, ten winget toho zatím moc neumí, ale osobně bych tomu dal čas. I sám Microsoft zmiňuje, že je to zatím pouze věc pro insidery a ostatní by měli nadále používat Chocolatey či jiný "dospělý package manager".
21.5.2020 14:03 skunkOS | skóre: 27 | blog: Tak nějak
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Build 2020, DirectX ve WSL
Ano, cygwin má package manager pro instalaci aplikací, které běži ve Windows a dokonce lze relativně snadno pouštět i GUI aplikace.

Dále je tu MSYS2, který má built-in pacman, který obsahuje tuny SW pro Windows, taktéž se dají pouštěti GUI aplikace.

Je tu to tne chocolatey, byť méně komplexní než předchozí dva.
http://martinrotter.github.io
29.5.2020 18:58 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Build 2020, DirectX ve WSL
29.5.2020 19:54 Bherzet | skóre: 19 | blog: Bherzetův blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Build 2020, DirectX ve WSL
Microsoft ♥ open-source.
19.5.2020 21:46 AsciiWolf | skóre: 40 | blog: Blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Build 2020, DirectX ve WSL
Microsoft announced they will be supporting Linux GUI applications with WSL2 and that there will be GPU-accelerated support available.

In H2'2020, Microsoft will be offering GPU compute support for WSL2 software with a focus on AI / machine learning workloads. Linux graphical applications will also be natively supported on WSL2 although the technical details are light at the moment.

At least with how Microsoft is talking it up, Linux GUI applications should "just work" under WSL2 without the need for any third-party software, unlike past work by the community on getting an X11 server working with WSL.
Zdroj
The more interesting work is in user-space with Microsoft to provide a "real and full D3D12 API" for Linux. "This is the real and full D3D12 API, no imitations, pretender or reimplementation here… this is the real deal. libd3d12.so is compiled from the same source code as d3d12.dll on Windows but for a Linux target."

The current support allows only offscreen rendering until the WSL2 GUI support is in place. This support will also require Windows WDDMv2.9 graphics drivers.

Before getting too excited, the Direct3D 12 library for Linux will be closed-source. The DirectX core and D3D12 libraries will be closed-source and shipped as part of Windows. With it targeting the DXGKRNL kernel interfaces, these libraries will likely be of little value to Wine / Proton and the like unless there was a new layer implemented so the DXGKRNL interfaces could be re-implemented for bare metal Linux systems.

Via this Direct3D 12 implementation is also how WSL2 will support OpenGL, OpenCL, and Vulkan. You may recall recently Microsoft and Collabora announced their work to map OpenGL and OpenCL over DirectX 12.
Zdroj
19.5.2020 23:48 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
Rozbalit Rozbalit vše Microsoft a jeho vendor lock-in

K čemu to má směřovat? Aby časem vznikaly „linuxové“ aplikace, které budou chodit jen pod Windows?

Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
20.5.2020 06:46 Tern
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft a jeho vendor lock-in
Tak nejak. Ono dnes uz linuxovy desktop valny smysl nema protoze jakykoli pocitac co si koupis tak tam mas pribaleny bud Windows nebo MacOS. Funguji skvele, maji korporatni podporu a neni tam takova roztristenost jak u linuxu. Win win pro vsechny.
20.5.2020 08:52
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft a jeho vendor lock-in
Nicméně z bezpečnostního hlediska jsou Windows stále tragédie. S tím souvisí fakt, že se stále jedná o uzavřený, proprietární systém.
20.5.2020 11:21 Tern
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft a jeho vendor lock-in
Popletl jsi bezpecnost a soukromi. Navic ten clanek je FUD a prihriva si polivcicku pro svou agendu. Co se tyce bezpecnosti tak windows je na tom mnohem lepe protoze v uzavrenem kodu se logicky vrta mene hackeru a spousta skrytych chyb tak muze byt neexploitovatelna cele leta. kazdopadne dostupnost zdrojovych kodu nema valny vliv na kvalitu produktu, viz desktopovy linux.
20.5.2020 12:38
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft a jeho vendor lock-in
Bezpečnost a soukromí spolu přímo souvisí. Co se Tvé druhé věty týče, že security through obscurity nefunguje bylo potvrzeno již dávno.
20.5.2020 13:14 Tern
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft a jeho vendor lock-in
Tento článek není dostatečně ozdrojován
20.5.2020 15:40
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft a jeho vendor lock-in
Tak si přečti anglickou verzi, umíš-li anglicky.
20.5.2020 13:26 Tern
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft a jeho vendor lock-in
Nesouvisi. Jak mas jednou zarizeni pripojene k siti tak je ztrata soukromi pouze otazkou casu a nezavisi od pouziteho HW ci SW. Jinymy slovy uzivatele internetou delime na dve skupiny - ty co uz soukromi ztratili a ty co jej ztrati. Takze se soustred spise na bezpecnost protoze soukromi uz neni.
20.5.2020 14:42 k3dAR | skóre: 62
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft a jeho vendor lock-in
protoze bud jen trolis nebo demagogujes, tak se teda zamerime na W10 UI/UX... je to otresne, roztristenost nastaveni do modern, w7, xp, nt rozhrani, nelze nastavit okno zobrazovat v popredi ci pozadi, nebo na vsech plochach...

v start menu to neumi vyhledavat podle prostredku slova, vyzaduje diaktritiku, nepochopi preklepy, nelze hledat podle obecneho nazvu ci podle popisu aplikace...

system aktualizaci je 20let pozadu, aktualizuje to i co uzivatel nechce a neaktualizuje to co by treba chtel, resetuje to uzivatele nastaveni/asociace, preinstalovava uzivatelem dodane funkcni ovladace za nefunkcni...

a dalo by se pokracovat, ale proc? kazdej soudnej clovek to chape i bez toho a na GNU/Linux pro Desktop uz davno pouziva ;-)
porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
20.5.2020 15:42
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft a jeho vendor lock-in
soukromi uz neni
Možná v životě lidí jako jsi Ty.
20.5.2020 18:21 Tern
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft a jeho vendor lock-in
Protoze to, ze si ty soukromi do nejake miry strezis ti uz nepomuze dokud nezijes v bunkru oddeleny od civilizace. Davas jinym lidem a organizacim sve telefonni cislo, emaily, adresu, kontakty, fotky, ucty atd. A to jak s nimi nakladaji oni uz neustrezis, klidne si to nacpou do androidu a daji syncnout do cloudu aby meli "zalohu" :-D Proste na soukromi zapomen a chovej se spise tak aby ty udaje byli tretim stranam k nicemu.
21.5.2020 13:10
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft a jeho vendor lock-in
Proste na soukromi zapomen a chovej se spise tak aby ty udaje byli tretim stranam k nicemu.
Takže klasický argument "kdo nemá co skrývat, nemá se čeho bát"? Apropo, jak definuješ údaje, které jsou třetím stranám k ničemu?
20.5.2020 07:35 skunkOS | skóre: 27 | blog: Tak nějak
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Build 2020, DirectX ve WSL
Já doufám, že na tom dobře poběží sshfs, protože pod windows jsou asi dva projekty co sshfs nabízí a jeden jsem přes maximální snahu nerozchodil vůbec (nepodporuje asi dobře autentizace přes soukromej klíč), druhej funguje rozumně ale občas padá.
http://martinrotter.github.io
20.5.2020 08:33 Harvie.CZ
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Build 2020, DirectX ve WSL
Takovy zbytecna prace... Kdyby doladili wine, tak muzou postavit novy windows na linuxovym jadre a bylo by po problemu :)
20.5.2020 09:11 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
Rozbalit Rozbalit vše Microsoft – Embrace, extend, and extinguish

+1

Jenže jejich strategie je Embrace, extend, and extinguish a nejde jim o kompatibilitu nebo kvalitu ale o to, aby uživatelé byli závislí na jejich proprietárních produktech a cloudu.

Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
20.5.2020 09:49 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Build 2020, DirectX ve WSL
Tak pro ně je i nadlidský úkol podporovat jiný FS než NTFS. ReFS je tu s námi už dost dlouho, ale oficiálně na tomto FS není podporován běh spousty jejich vlastních řešení.
Pokud se jim to do 5 let podaří, budemou rádi. V tomto kontextu je změna jádra asi nadlidský úkol, který i kdyby chtěli provést, tak to do 15 lete nedají.
Jejich nadějí je, že za nějakých 10 let budou moci zahodit nějaké další legacy věci jako to udělali s DOSem a věcma okolo. To jim pak zase o něco trochu víc rozváže ruce.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
20.5.2020 10:54 maui
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Build 2020, DirectX ve WSL
+
20.5.2020 11:04 maui
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Build 2020, DirectX ve WSL
20.5.2020 13:56 Ivan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Build 2020, DirectX ve WSL
Z WSL jsem nadsenej. Hyper-V, Docker, Virtual Box nam v praci zakazali. A WSL je mnohem sviznejsi nez Cygwin.

Bohuzel WSL jeste nema dotazenou implementaci mmap, takze nefunguje libdb[4,5]. Na tom ale zavisi RPM package manager. A proto jsou na WSL problem s RHEL-like distribucemi.
20.5.2020 15:32 rotujici rotator
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Build 2020, DirectX ve WSL
To by mělo řešit právě WSL2, kde místo emulace Linuxových syscallů běží reálný Linuxový kernel v Hyper-V virtuálce vedle Windows. Tím pádem to ale asi narazí na problém s povolením.
20.5.2020 19:16 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Build 2020, DirectX ve WSL
RPM se vyřeší časem. Ve Fedoře koketují s přechodem na SQLite. (To ovšem nevylučuje, že SQLite také používá mmap() :)
20.5.2020 15:58 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Build 2020, DirectX ve WSL
Takže oni mají sto let nuget, na jehož bázi funguje Chocolatey a teď přicházejí s něčím dalším? To nedokázali Chocolatey koupit, nebo je prostě baví dokola vymýšlet kolo?
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
21.5.2020 15:54 AsciiWolf | skóre: 40 | blog: Blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Build 2020, DirectX ve WSL
Koukám, že OneGet se navíc zdá se stále aktivně vyvíjí.
28.5.2020 19:03 ~
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Build 2020, DirectX ve WSL

Jakkoli špatný ten WinGet je, tak oni ho v Microsoftu ani nevymysleli -- dle The Day AppGet Died tu myšlenku okopírovali od autora nezávislé aplikace AppGet, kterého nejdřív dlouho balamutili a mazali mu med kolem huby:

The story of how Microsoft embraced and then killed AppGet.

...

What bothers me is how the whole thing was handled. The slow and dreadful communication speed. The total radio silence at the end. But the part that hurts the most was the announcement. AppGet, which is objectively where most ideas for WinGet came from, was only mentioned as another package manager that just happened to exist; While other package managers that WinGet shares very little with were mentioned and explained much more deliberately.


ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.