Portál AbcLinuxu, 1. května 2025 20:40

Oznámeno OpenGL 4.5

Bylo oznámeno OpenGL 4.5. Novinek je řada, zajímavostí je ale přidání vlastností pro snazší portování aplikací používajících DX11. NVIDIA současně vydala betaverzi ovladače, který už OpenGL 4.5 umí (na Linuxu verze 340.23.01).

11.8.2014 23:11 | Luboš Doležel (Doli) | Nová verze


Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

12.8.2014 07:38 mankind_boost
Rozbalit Rozbalit vše Re: Oznámeno OpenGL 4.5
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Docela chytrý s tím DX11, vývojář už nemusí přepočítávat souřadnice mezi systémy :)
12.8.2014 08:21 BigBoss
Rozbalit Rozbalit vše Re: Oznámeno OpenGL 4.5
Portování musela být hodně oblíbená činnost. Vidím to takhle: Na stěnách krvavé stříkance, jak se bouchalo hlavou do zdi, v rohu mrtvý akademik, který měl přednášku počítačové grafiky. Doma pláč dítěte, které si nemůže hrát minulou portovanou hru a v rohu rozbité tamagoči....
Bluebear avatar 13.8.2014 02:51 Bluebear | skóre: 30 | blog: Bluebearův samožerblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Oznámeno OpenGL 4.5
Obávám se, že je to dosti výstižné. :-(

Bohužel Microsoft se svou oblíbenou taktikou "podrazíme nohy všem okolo a to nás přivede na vrchol té hromady" zavádí nové 3D API, a ATI chystá rovněž svoje (ten jejich pokus doufejme zahyne). To, že na M$, Apple, Android a Linux je standardní vždy jiný prog. jazyk (C#, ObjectiveC/Swift, Java, C++/C/Python/kdeco), je další rána.
To mi připomíná, jak jsem si pořídil květináč, že v něm budu mít květinu. Opravdu tam byla, ale potom být přestala...
13.8.2014 18:12 Radek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Oznámeno OpenGL 4.5
Ati už neexistuje, je to AMD. A dle všeho to vypadá s jejich Mantle docela vážně. Výhodou pro programátora je především rychlejší portace z directX na Mantle jak z DirectX na OpenGl
Luboš Doležel (Doli) avatar 13.8.2014 21:48 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Oznámeno OpenGL 4.5
Společným jmenovatelem pro všechny vyjmenované platformy je C++.
14.8.2014 19:39 JoHnY3
Rozbalit Rozbalit vše Re: Oznámeno OpenGL 4.5
Chce to znat trochu historii a pozadi toho jak se co vyvijelo. Paradoxem je, ze SGI a vyvojari SW v podstate dotlacili MS k vyvoj DirectX jak ho zname dneska.

Nesmi se zapominat, ze OpenGL byl puvodne trochu upraveny kus proprietarniho kodu ze ktereho SGI vyhazelo veci pod patenty. Navic bylo na svoji dobu hodne slozite a podpora ze strany vyrobci ne-profy akceleratoru byla priserna. Proto vubec vzniknl zajem o Direct3D. MS s nim v podstate nepocital.

Kdyz se potom MS a SGI pokusili v roce 97 stare DX a OpenGL nejak harmonizovat, tak z toho SGI postupne couvalo az je MS hodil pres palubu a vzniklou praci pak zuzitkoval v DirectX 7. SGI totiz bylo ve dvojim ohni. Z jedne strany byla desive silici komunita vyvojaru pro PC, ze kterych melo SGI jen malo penez a na druhe strane firmy, ktere na OpenGL a IRIXu postavily SW za miliony dolaru a zajistovaly tim SGI zivobyti a prodej jejich dobreho a taky pekelne draheho HW.

Kdo komu kdy v tomhle boji podrazel nohy je silne diskutabilni. :)

19.8.2014 14:45 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Oznámeno OpenGL 4.5
13.8.2014 10:31 j3nda | skóre: 14 | ostrava/brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Oznámeno OpenGL 4.5
+1 :)
___---==~[ uxunilcba | baclniuxu ]~==---__sevrer_pnly_liunx-lkie_hcaricku__/libGDX-rulez-the-W0R7D!___
Bluebear avatar 13.8.2014 02:57 Bluebear | skóre: 30 | blog: Bluebearův samožerblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Oznámeno OpenGL 4.5
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ať žije EXT_direct_state_access! Tak pověst nelhala, trpělivost přináší růže, akorát člověk občas při čekání zakuká sešlostí věkem. :-(

Konečně už nebude nutné na každou pi**vinku dělat taneček bind-modify-unbind. A pouhých pět let poté, co tuto extenzi začala plošně podporovat nVidia a ATI! Možná již za rok, dva, na Androidu. Možná to dokonce časem přiměje vývojáře intelích driverů, aby konečně napsali těch padesát řádek kódu potřebných pro implementaci tohoto driveru.
To mi připomíná, jak jsem si pořídil květináč, že v něm budu mít květinu. Opravdu tam byla, ale potom být přestala...
16.8.2014 08:44 Petr Ježek | skóre: 10
Rozbalit Rozbalit vše Re: Oznámeno OpenGL 4.5
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Pokud se další vývoj vskutku začne ubírat zgruntu novou cestou, dle historie to bude znamenat značně slibné odloupnutí se od staré zátěže. DX je dobrý krok, ale pouze jeden a v podstatě pouze vývojářsky orientovaný. Výrobci grafik se rozhoupali a SW uchopení jejich výstupů již nelze řešit rutinně prostou implementací nových prvků.
Archlinux for your comps, faster running guaranted!

Založit nové vláknoNahoru


ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.