Portál AbcLinuxu, 6. června 2025 05:28


Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Vložit další komentář
10.2.2011 09:22 Michal
Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
RMS má velice zvláštní způsob "navštěvování" webových stránek. :-)
10.2.2011 12:46 Jirka
Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
Vlastně si vytvořil takový svůj Facebook v reálném světě.
Jakub Lucký avatar 10.2.2011 13:22 Jakub Lucký | skóre: 40 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
Mně to dost připomíná jeden Bugemosí komiks
If you understand, things are just as they are; if you do not understand, things are just as they are.
Amarok avatar 10.2.2011 14:02 Amarok | skóre: 33 | blog: blogoblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
:-D
GNUniverse - May the source be with you...
10.2.2011 14:33 imploder | skóre: 11
Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
Pokud má na to lidi a nemá čas, tak to celkem dává smysl, zjednodušuje si tak život. Divné je na tom to, že tvrdí, že si na svém PC prohlížet web ani nemůže. Svobodné www prohlížeče existují, tak nevím, v čem má problém.
Amarok avatar 10.2.2011 15:05 Amarok | skóre: 33 | blog: blogoblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
To jsem taky nepochopil. Kdyby používal aspoň Links apod., tak by ho ani nerušily grafické nebo animované reklamy. Nechápu, jak může efektivně pracovat, aniž by použil internet jako pomocníka. Každý snad s internetem vyřeší hodně problémů znatelně rychleji, je to prostě efektivnější, než zkoušet na vše přijít sám.
GNUniverse - May the source be with you...
10.2.2011 09:49 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Jen k tomu Debianu. Stejně jako angl. výraz "free" může nabývat mnoha významů, stejné je to i s pojmem svoboda. To co by rád viděl RMS není svobodná distribuce, ale nezávislá distribuce. Tj. taková, při jejímž používání není uživatel závislý na žádném propretárním software. To je však stejně utopistická myšlenka, jako např. komunistická společnost.

Svobodná distribuce, kterou Debian nesporně je, dává možnost svobodně se rozhodnout jestli proprietární software používat budu, nebo ne.
10.2.2011 09:56 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
Jen malý dovětek.

Z tohoto úhlu pohledu podle mě Android svobodnou linuxovou distribucí rozhodně není, protože na něm uživatel nemůže použít veškerý linuxový soft - přestože by v tom zásadě nemusel být problém, ale je závislý na javovském interpreteru. Kdo má jeho starší verzi tak je de facto v pr..i, protože většinou nemá možnost upgrade, přestože bylo původně slíbeno že systém bude postupně on-line upgradován. Viz případ uživatelů prvních T-Mobile G1.
Pavel Stárek avatar 12.2.2011 11:22 Pavel Stárek | skóre: 44 | blog: Tady bloguju já :-) | Kolín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
... ale je závislý na javovském interpreteru.
Nejen na něm. Další věcí je, že si Google "vymyslel" jakousi vlastní minimalizovanou verzi standardní knihovny (tedy (g)libc) a základních linuxových nástrojů, tudíž nelze relativně snadno kompilovat některé programy které bych na Androidu použil (třeba Midnight Commander). A za druhé, i když je Android vyvíjen relativně rychle, jsou uživatelé přístrojů se staršími verzemi zcela vydáni v milost či nemilost výrobců zda jim připraví novou verzi Androida pro starší zařízení.

Podle mne, Google pojal myšlenku Androida poněkud nešťastně. Správně (alespoň si to myslím) by to mělo být tak, že měl Google vydat nějakou specifikaci (nebo "linux kernel requirements for Android operating system and utilities"), že kernel (a patřičné ovladače) musí do /dev exportovat určitá zařízení (/dev/gsmradio - pro GSM část, /dev/camera - pro foťák, /dev/gps - pro GPS atd.) a tyto musí umět nějakou základní sadu operací a příslušných ioctl. Tato první část jde zařídit pomocí oddílu /boot ve kterém je kernel a nějaký init skript - což už takto de facto funguje u většiny současných telefonů s Androidem. A jako druhá část by mělo být to, že by Google vydával buildy "vanilla" Androidu (zkompilované pro různé ARM architektury), které by se pomocí recovery instalovali do /system oddílu. Tím by byl uživatel zbaven závislosti na výrobci (pokud by nechtěl nějaké featůry jako je HTC Sense apod.).
Kdo chce, hledá způsob; kdo nechce, hledá důvod.
10.2.2011 10:11 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
Narozdíl od fungující komunistické společnosti, zcela svobodné distribuce existují.
Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
10.2.2011 10:16 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
Přeči si to ještě jednou. Svoboda a nezávislost není totéž. Svobodné distribuce existují, ale takové které by byly zcela nezávislé nikoliv. Kupř. pro mne by taková distribuce byla nepoužitelná, už jenom z toho prostého důvodu že jsem nucen s proprietárními technologiemi pracovat.
10.2.2011 10:27 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
Spíš než abych to četl podruhý jsem měl líp rozepsat svůj názor. S tou tezí o svobodě a nezávislosti totiž nesouhlasím. Podle mě se výraz "nezávislé" vůbec nehodí, neboť indikuje něco jiného. Nezávislou distribucí může být např. Debian, a to ze dvou pohledů: (a) není závislý na žádné jiné distribuci (narozdíl třeba od Ubuntu), (b) není závislý na žádné korporaci. Pojem "zcela svobodná distribuce" je myslím zcela jasná, a jedná se o to co tím myslí Stallman, čili distribuce neobsahující a nepropagující žádný nesvobodný software (což by IMHO mělo být samozřejmostí). Takové jsou. Debian k tomu taky míří. Ovšem to, že proprietární software není součástí repozitářů a instalačních médií, přece neznamená, že uživatelé nemohou proprietární software používat. V tom jim nic nebrání. I do gNewSense si člověk může nainstalovat Adobe Flashplayer, MS Office nebo libovolnou jinou šmejďárnu.
Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
poky74 avatar 10.2.2011 11:34 poky74 | skóre: 36 | blog: Zápisník | Vrchlabí
Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman

Prosím, neporovnávejte systém otevřeného softwaru k fungování komunistické formě vlády, pan Raymond by vám dal :-).

Chcete Linuxové samolepky nebo Tuxe na klíče? ->
10.2.2011 10:32 mikro
Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ach jo... ja si nemozem pomoct, ale predstavte si, ze toto cita nejaky odporca / skeptik voci open source, free software, Linuxu, whatever. Ako moze takehoto cloveka presvedcit, ze spominane veci su super a uzitocne, ze je okolo napomocna komunita a vobec, ze je to bezna sucast softveroveho sveta? Vyhlasenia o tom, ako mozu byt na seba ludia pysni ak miesto "Linux" hovoria "GNU/Linux" ci miesto "Open Source" hovoria "Free Sofware" a ako to pomaha nam vsetkym... wtf? A to browsovanie.... tu uz sa musi dotycny zamyslat nad psychickym zdravim Stallmana.

Ako beriem, ze urobil kopec uzitocnej prace, ale mozno keby sa snazil do sucasneho sveta zapadnut ako normalny clovek (zacnime napr pouzivanim browseru ;-)), tak by mozno aj pochopil niektore problemy/dilemy sucasneho sveta (napr Linusove pragmaticke postoje, do ktorych tam rypal).
10.2.2011 10:58 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
Někdo to pobere a někdo halt ne. To je život.
Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
10.2.2011 11:15 diskie
Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
myslim ze RMS je velmi uzitocny tym ze je konzistentny a bezkompromisny.
10.2.2011 12:37 Xerces
Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
Tak je to potřeba vnímat. Pár takových lidí je jen ku prospěchu.
10.2.2011 22:03 Martin Petr | Třinec/Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
To rozhodně platilo v dřevní minulosti free software (open source, chcete-li) hnutí. Dneska už je podobný postoj ve většině případů zbytečný, někdy je snad i přímo na škodu.
10.2.2011 23:27 Jiri | skóre: 3
Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
Tak to ani náhodou. Je třeba neustále připomínat, o čem to vlastně je.
11.2.2011 09:23 Václav Kramář | skóre: 31 | Nechanice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
Připomínat, propagovat, používat,... Ano s tím souhlasím.

Ale tvrdit, že všechen SW musí být svobodný, je IMHO naivní fanatismus. Možná za pár desetiletí tomu tak bude. Ale v současnosti prostě existují oblasti, ve kterých má komerční SW navrch. Někdy je prostě snazší* zaplatit vývoj prodejem licencí, než poskytováním technické podpory a dalších služeb.

* - Čti "Pro autora výhodnější, pro uživatele akceptovatelné".
Amarok avatar 11.2.2011 12:47 Amarok | skóre: 33 | blog: blogoblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
Bez vizionářů jako RMS bychom se nikam nepohnuli. Čili mi tvoje reakce připadá dost nesmyslná, proč by se nemohlo tvrdit, že všechen SW musí být svobodný? Stejně tak se tvrdí, že celé lidstvo musí být svobodné, i když se to třeba někomu nelíbí. Ze dne na den to nepůjde, ale jde přece o tu myšlenku a správnou cestu (cesta je cíl). I když mi RMS připadá lehce praštěný, stejně ho obdivuju za to, že se drží svojí myšlenky a nenechává se ovlivňovat okolím - kdyby se nechal, tak by dnes zřejmě projekt GNU ani neexistoval.
GNUniverse - May the source be with you...
11.2.2011 21:26 Václav Kramář | skóre: 31 | Nechanice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
Ano, vizionáři jsou potřeba. Je dobře, když mají hlavu v oblacích. Ale ještě lepší, když se zároveň udrží nohama na zemi.
11.2.2011 12:03 Martin Petr | Třinec/Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
O nějakém "připomínání" řeč nebyla.
poky74 avatar 10.2.2011 11:33 poky74 | skóre: 36 | blog: Zápisník | Vrchlabí
Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman

Pro toho člověka jenom svoboda znamená něco více než pro tebe, a označovat někoho za ne psychicky zdravého jenom proto že má o něco jiný názor než ty je hodně hloupé.

Chcete Linuxové samolepky nebo Tuxe na klíče? ->
10.2.2011 13:56 xxxxxxxxxxx | skóre: 13 | blog: rhrtshrth
Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Free software by se mělo pustit do vývoje špičkového svobodného CAD systému aby si lidé mohli svobodně navrhnout a vyrobit HW a tím uzavřít závislostní kruh. :-)))
10.2.2011 13:59 e.xitu.s
Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
Pravda, pravda, jen nejsou peníze :)
10.2.2011 15:38 karel
Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
tady se dostanes do neresitelneho problemu sehnat svobodnej kremik.....
10.2.2011 20:55 xxxxxxxxxxx | skóre: 13 | blog: rhrtshrth
Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
Ten si nakopeš na zahradě! Zvláště v polabí! :-)))
10.2.2011 22:41 jehovista
Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
Obavam se, ze jakmile se pustis do vyroby chipu, tak mas na krku stovky zalob kvuli ruznym technickym resenim, ktere pri vyvoji vymyslis.
10.2.2011 16:33 mustafa
Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Tyjo to je dobrej santusak, takovej linuxar jak se slusi a patri, urcite ma v kapse smotany smradlavi zvaro z vajglu naslejch na zastavce. No a nerikejte ze tak nevypada.
10.2.2011 16:55 ---- | skóre: 33 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
kdykoliv vidím RMS, vzpomenu si na: http://www.youtube.com/watch?v=I25UeVXrEHQ
11.2.2011 07:00 mich | skóre: 16
Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
To je právě to video, na které se já snažím zapomenout:-D
je to teď v módě, na žive o tom furt píšou
Amarok avatar 11.2.2011 07:47 Amarok | skóre: 33 | blog: blogoblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
+1 Každý máme své úchylky, tím se utěšuju :-D
GNUniverse - May the source be with you...

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.