Portál AbcLinuxu, 25. července 2025 04:15


Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Vložit další komentář
unknown_ avatar 21.12.2008 13:14 unknown_ | skóre: 30 | blog: blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Tak jasně, kdo chce skutečně svobodnej OS, používá OpenBSD. Ale nemyslím si, že by pro Linux byla až taková nevýhoda, že není tak svobodný.
21.12.2008 14:58 Jiří
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce

Kdyby jsi ten článek četl, věděl bys, že vyvrací i svobodnost OpenBSD :)

21.12.2008 16:20 wht | skóre: 3
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce

The same analogy is true about OpenBSD and their security claims, but I digress.

Spomina bezpecnost OpenBSD, nie slobodu.

22.12.2008 11:33 X
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce
Jenze se zda,ze ten pan OpenBSD asi moc nezna.

OpenBSD je svobodne,auditovane a bezpecne jako default instalace (ktera ale obsahuje pro sve ucely vse podstatne).Pomoci balicku lze pridat spoustu dalsich programu,ktere uz nejsou pochopitelne auditovane,mohou snizit bezpecnost systemu a taky nemusi byt az tak svobodne.Ty co maji problematickou licenci navic nejsou dostupne ani jako balicky,ale pouze v portech.

Zda se,ze tohle nekterym porad unika a pritom si staci precist jen neco malo z jejich stranek.
unknown_ avatar 22.12.2008 16:17 unknown_ | skóre: 30 | blog: blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce
V pohodě, on tohle nepochopil ani RMS kdyz se do Thea a OpenBSD navážel, že prý obsahuje closed-source.
22.12.2008 19:34 J. M. | skóre: 23 | blog: JMblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce
RMS se nenavážel do Thea (naopak Theo se velmi hrubě a sprostě navážel do RMS, který všechny ty desítky sprostých útoků na svou osobu, jak má ve zvyku, přecházel s mlčením gentlemana) ani do OpenBSD, ani u něj nešlo o nepochopení (naopak nebyl pochopen on), pouze (a opakovaně, trpělivě, ale marně) vysvětloval, že OpenBSD uživatelům dává možnost, cestu nebo návod jak doinstalovat nesvobodný software (skrze porty – to, že to napoprvé formuloval tak nešťastně, že to nebylo pochopeno, už bohužel u zabedněných jedinců a hysterických hulvátů jak Theo nenapravilo ani to, že to nedorozumění poté milionkrát vysvětloval). Toť vše.
21.12.2008 13:46 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Nechápu, proč to tvrzení ve zprávičce " že neexistuje naprosto svobodná linuxová distribuce" neodkazuje na ten článek, který o tom pojednává. Takto je to zmatečné a nelogické. Odkaz na komentář Brockmeiera pak měl být na slově komentuje. Aneb základy odkazování.

Petr Tomeš - Blog
unknown_ avatar 21.12.2008 13:51 unknown_ | skóre: 30 | blog: blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce
Jo, to mě taky docela zmátlo.
21.12.2008 14:33 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce
Protože jsem se spletl. Tak, jak byla zprávička původně zadána, tak vůbec čl. pana Callawaye nezmiňovala. Opravil jsem to, ale zapomněl prohodit odkazy.
21.12.2008 14:01 yedpodtrzitko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

existuje - kdysi se tu psalo u Gobuntu (a z nej odvozene gNewSense)

21.12.2008 18:44 BetaLog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce

+1

21.12.2008 18:52 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce

 Kdyby sis přečetl odkazovaný článek, tak bys věděl, že to není pravda. Oni o sobě sice tvrdí, že jsou 100% free, ale zaručit to nemohou (dokud neudělají kompletní audit každého souboru v distribuci), i když se toho snaží dosáhnout.

Drom avatar 22.12.2008 11:00 Drom | skóre: 24 | Kdyne
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce
Aha, tak v tom je ten hacek, "spravnej" uhel pohledu.
21.12.2008 19:27 jiřík | skóre: 9 | Hradec Králové
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Kacířská myšlenka: a vzniká z toho nějaký problém? Mně osobně to opravdu nevadí. Tedy za předpokladu, že v softwaru dodávaném v distribuci nebudou zadní vrátka.

Myšlenka, že vše bude úplně zdarma je taková ... no podivná. Tak a teď do mě:) Za software klidně zaplatím.

Zapomeňte na pumpičku a na rozhodčí, hrajte Ultimate Frisbee http://www.frisbee.cz
21.12.2008 19:50 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce

Aha. A víš, že „free“ neznamená jen zdarma, ale i „svobodný“, což je přesně ten význam, o který tu jde?

21.12.2008 23:40 jiřík | skóre: 9 | Hradec Králové
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce

Ano, také o tom zčásti mluvím. Žíly mi netrhá, že v Kubuntu bude nějaký program, který nebude mít veřejně přístupné zdrojové kódy. Samozřejmě pokud budu mít jistotu, že tam nejsou nějaká zadní vrátka. A protože svobodný==zdarma (v drtivé většině), tak kdyby celý svět měl mít otevřený přístup ke zdrojovým kodům, tak bychom se asi daleko nedostali. Nebo ano? Jaká by pak byla motivace pro firmy vytvářet programy se zajímavými funkcemi, když by to pak každý mohl zkopírovat bez placení. A prodej toho produktu např. s technickou podporou, třeba AutoCad? Myslíte, že by se tím zaplatil vývoj?

Když by fungoval systém, že bude vše free free free a lidé by si kupovali programy s nějakou přidanou hodnotou, že by se programátoři zaplatili, tak proč ne. Ale fungovalo by to?

Zapomeňte na pumpičku a na rozhodčí, hrajte Ultimate Frisbee http://www.frisbee.cz
22.12.2008 09:30 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce

Software, o který v článku šlo, ale otevřené zdrojové kódy má. Jen není „svobodný“ ani podle definice FSF, ani podle Debianu, přesto se nacházel i v repozitářích např. gNewSense, které o sobě tvrdí, že je 100% svobodnou distribucí.

Drom avatar 22.12.2008 11:04 Drom | skóre: 24 | Kdyne
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce
A protože svobodný==zdarma (v drtivé většině)...

S timhle rozhodne nesouhlasim, svoboda neni umerna cene, "zdarma" jen muze byt dusledkem ty svobody.
Daniel Kvasnička ml. avatar 22.12.2008 12:35 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce
Ale ta rovnost stale plati. Drtiva vetsina svobodnych programu je dostupna bez placeni. A casto je to problem.
FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
Daniel Kvasnička ml. avatar 22.12.2008 12:39 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce
Nejak jsem to odeslal drive :-) Problem je to ve chvili, kdy ten program vyviji lide, kteri (uz?) nemaji sami prilis velkou motivaci, protoze ho treba ani tak moc nepotrebuji a zaroven ale z toho nemaji ani zadny prijem.
FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
Drom avatar 23.12.2008 09:56 Drom | skóre: 24 | Kdyne
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce
???

Licence umoznuje programum pod GPL/BSD/etc. byt zdarma. Rovnitko mezi "svobodny" a "zdarma" bych rozhodne nedal, uz proto, ze treba freeware neni svobodny.

To, ze vetsina svobodnych programu zdarma je, neznamena, ze jsou zdarma vsechny ty, ktere jsou svobodne.
Daniel Kvasnička ml. avatar 23.12.2008 19:44 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce
Kolik svobodnych programu, ktere neni mozne ziskat legalne bez placeni, znas?
FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
Drom avatar 24.12.2008 13:15 Drom | skóre: 24 | Kdyne
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce
Hm, pokud vyrobim "GPL produkt" pro nejakeho "zadavatele", on mi za nej "zaplati" a ziska "zdrojak" pod GPL. "Zadavatel" ma originalni "dilo", at uz jako komplexni vytvor nebo cast vetsiho celku, a neni jej mozne ziskat jinak, nez "zaplacenim". Takze napriklad ma "dila", ktere tvorim za ucelem obzivy.

P.S.: Nesnasim slovo "produkt"!
Daniel Kvasnička ml. avatar 24.12.2008 15:53 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce
No jasne, tak veci tvorene na objednavku jsem ani tak na mysli nemel...
FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
Drom avatar 28.12.2008 16:17 Drom | skóre: 24 | Kdyne
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce
Jo, je to zvlastni, na jednu stranu se jedinecnost SW vytraci, kopirovani, tedy "klonovani", de facto nic nestoji, ale politika vetsiny licenci je presne opacna. :/
22.12.2008 13:24 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce

Jistotu, že program bez zdrojových kódů nemá zadní vrátka, mít nemůžete.

 

22.12.2008 13:39 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce
Což ostatně ani s tím ke kterému ten zdrojový kód máš.
24.12.2008 10:53 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce

To jsem ani netvrdil, jen upozorňoval na nesmysl.

 

21.12.2008 21:57 Aldagautr | skóre: 20
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

pokud nekdo zije v zajeti utkvelych predstav, tak nebude svobodny s zadnym OS

o svobodu prichazi nejsnaze ten, kdo o ni nikdy nebojoval

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.