Portál AbcLinuxu, 5. května 2025 19:06

Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Vložit další komentář
19.12.2019 21:40 Odin1918 | skóre: 6 | blog: Valhalla
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Proc by mel spravce narodni domeny umoznit registrovat lidem domeny v jejich jazyce s pouzitim narodnich znaku, ze? :-D Neziskovka opet perli. Chybi tady uz jen bezpecnostni sonda a tvrzeni, ze dnssec odvrati konec sveta. :-D
19.12.2019 21:48 Odin
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
A to teprve když si člověk uvědomí, že v adresách zakazujou mezery, lomítka a nový řádky..
19.12.2019 21:49 _
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta

Ne každý v .cz ma rodný jazyk češtinu.

19.12.2019 22:15 Odin
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Přesně tak. Nelze diskriminovat ukrajince. Proto bude povolená i azbuka.
19.12.2019 22:33 _
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta

Azbuka ok, ale hlavně ne slovenské paznáky.

19.12.2019 23:01 Odin
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Slovenština má naštěstí podobné znaky, resp. to samozřejmě ukradli od nás podobně jako ekonomiku.
Bystroushaak avatar 20.12.2019 12:46 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Slovensko od nás ukradlo ekonomiku?
20.12.2019 13:17 Odin
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Jistě.
xxxs avatar 20.12.2019 21:01 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
ano. konkretne je myslena ucebnica ekonomiky pre mentalne postihnutych. od jej kradeze ma seversky boh problemy v pohostinskych zariadeniach. v dlhodobej pamati nezvlada udrzat kapitolu "bez penez do hospody nelez". prosim tymto poctiveho zlodeja o vratenie tohoto artefaktu, pripadne nazdielanie relevantnych citacii.
22.12.2019 10:32 xhombre
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Konkrétně brali ze společného rozpočtu více prostředků než jim nalezelo dle počtu obyvatel. Takže např. průmysl, a nejen ten, na Slovensku běžně dotovali Češi.

xxxs avatar 22.12.2019 12:13 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
jo, jo. stale na nas doplacite.
22.12.2019 13:39 xhombre
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Trocha faktů, ale naštěstí už ne
xxxs avatar 22.12.2019 22:07 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
ale nemas pocit, ze sme vam ukradli ekonomiku, vsak?
22.12.2019 23:13 xhombre
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Tu zcela jistě ne, ani ekonomiku, ani ekonomii;-)
19.12.2019 23:21 _
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Když už tam bude čínština, tak tě to měkké l nezabije.
20.12.2019 09:32 _
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta

Měkké l a dlouhé R mě uráží. A hlavně ty nacistické prehlasky.

Gilhad avatar 20.12.2019 11:35 Gilhad | skóre: 20 | blog: gilhadoviny
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Dam prednost tomu, starat se o jednu domenu a ne o bambilion variaci, ktere se budou vizualne lisit jen nejakym dovedne skrytym nabodecnkem nebo mnakceniem.

S kazdym takovym znakem ve jmene domeny roste pocet moznych kombinaci 2-3x, takze napriklad variaci na abclinuxu najednou bude 2x2x2x2x3x3 = 144 domen. A to se vyplati!!! A kdyz jedna vyprsi nepozorovane, nebo ji clovek opomine tak se hned otvira moznot pro pekulanty a utoky ...
Gilhad avatar 20.12.2019 11:51 Gilhad | skóre: 20 | blog: gilhadoviny
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
tak pardon, 288, makcene l jsem zapocital, ale n mi uteklo
Bystroushaak avatar 19.12.2019 22:33 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
A bude to někdy konečně odmítnuto napořád? Případně kdyby se to přijmulo, bude taky každý rok probíhat hlasování o tom že se to zase zruší?
blog.rfox.eu
19.12.2019 22:36 Odin1918 | skóre: 6 | blog: Valhalla
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Proc? Vzdyt i pitome eu umi idn. Proc ne cz? Protoze cznic.
Bystroushaak avatar 20.12.2019 12:47 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Proc ne cz? Protoze cznic.
Ale vždyť odpověď máš přímo v textu. Protože lidé se posedmé rozhodli proti tomu.
Blaazen avatar 20.12.2019 13:59 Blaazen | skóre: 24 | blog: BL
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Leda založit alternativu: ČZNIC. A na ní to umožnit. Třeba www.českéškolačky.čz
21.12.2019 10:45 ...
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta

To už spíš tld ČR, ČZ nedává smysl.

19.12.2019 23:19 Uživatel
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
To už se nebude dát zrušit... V okamžiku kdy abc.cz bude patřit někomu jinému než abč.cz už s tím nic neuděláš....

A to periodické hlasování je pro ně jednodušší z PR hlediska. Když někdo kritizuje CZ.NIC kvůli IDN, tak se mu prostě nazpět pošle statistika, kde se to každý rok zamítá a on zmlkne. A pro CZ.NIC je to hlasování vlastně bez práce. Je to jen další otázka v dotazníku, a tak nějak se počítá, že ti samí lidé z těch samých důvodů odpoví stejně jako loni a předloni...
Bystroushaak avatar 20.12.2019 12:51 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
A to periodické hlasování je pro ně jednodušší z PR hlediska. Když někdo kritizuje CZ.NIC kvůli IDN, tak se mu prostě nazpět pošle statistika, kde se to každý rok zamítá a on zmlkne. A pro CZ.NIC je to hlasování vlastně bez práce. Je to jen další otázka v dotazníku, a tak nějak se počítá, že ti samí lidé z těch samých důvodů odpoví stejně jako loni a předloni...
To je takové „lisabonské hlasování“. Ve skutečnosti to vůbec není hlasování o schválení, ale hlasování o odložení zase o rok, s tím že jednou to prostě přijde a bude nacpáno do chřtánu všech.
20.12.2019 23:28 Uživatel
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Jasně... Hele, takový jako ty znám až moc dobře.
Když se o tom dělá pravidelné hlasování, držkuje Bystroušák.
Když se o tom nebude dělat pravidelné hlasování, bude držkovat zase někdo jinej.
Protože všechno co dělá CZ.NIC je špatně... Halt Turris kazí ceny na trhu Ciscu, a ukazuje, že Česko by dokázalo být ve spoustě věcí soběstačné, kdyby chtělo. A to se dneska nenosí...
Bystroushaak avatar 21.12.2019 21:42 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Jasně... Hele, takový jako ty znám až moc dobře.
O tom více/méně pochybuji. Nelíbí se mi jen, že to hlasování probíhá periodicky dokola, protože to znamená, že je možné tlačit rozhodování na jednu stranu, ale už to nebude možné tlačit na druhou. To se mi nelíbí obecně, ne jen u CZ NICu, proto taky ta narážka na Lisabon.
Protože všechno co dělá CZ.NIC je špatně... Halt Turris kazí ceny na trhu Ciscu, a ukazuje, že Česko by dokázalo být ve spoustě věcí soběstačné, kdyby chtělo. A to se dneska nenosí...
Tady mi třeba vkládáš slova do úst, která jsem nikdy neřekl. Já si naopak myslím, že z CZ NICu přišla spousta dobrých záležitostí, znám i pár lidí co tam pracují / pracovali, byl jsem tam na školení a občas si koupím nějakou jejich knihu.
20.12.2019 02:34 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
A jako každý průzkum veřejného mínění je i tenhle vypracován tak, aby to vyšlo, jak chce zadavatel...
Quando omni flunkus moritati
20.12.2019 08:19 j
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Predevsim je to cely velepicovina poradana veleblby ...

Je to totiz uplne stejny, jako kdyby NIX nechaval ISP hlasovat o tom, jestli se (v NIXu) zavede IPv6. (predstav si tu katastrofu, ze 2001::192:168:0:1 bude mit nekdo jinej, nez 192.168.0.1)

Pokud nekdo nabodenicka pouzivat nechce, at ja nepouziva, ale tem co je chteji by melo byt v souladu s RFC jejich pouzivani umozneno. Tecka. Ale co bych nechtel od kretenu, ktery jeden rok vykrikujou ze maj penez ze nevedi co snima a utracej je za picoviny typu turis, a druhej rok zdrazej.
20.12.2019 08:23 j
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Mimochodem, vzhledem k tomu ze NIC neustale spamuje majitele domen kokotskyma mailama je zajimavy, ze zadny mail na tema "podte hlasovat" nedorazil.
20.12.2019 23:36 Uživatel
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Jo no. CZ.NIC zfalšoval hlasování, aby nevydělal miliony na doménách s diakritikou...
20.12.2019 08:16 Vantomas | skóre: 32 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Myslím, že kdyby se udělal stejný průzkum, akorát nebude dotaz na IDN ale na IPv6, tak dopadne úplně stejně.
20.12.2019 09:28 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Pro CZ.NIC by zavedení IDN bylo finančně velice výhodné. Proto jsem velice rád, že chápou jeho nevýhody a netlačí na pilu.
20.12.2019 09:53 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Pro CZ.NIC by zavedení IDN bylo finančně velice výhodné
Proč? Stačí jednoduché pravidlo, že IDN doménu může vlastnit jenom majitel odpovídající domény bez diakritiky, přičemž ji dostane zdarma, a jaké jsou ty nevýhody... (na to, aby si mohli dovolit dávat IDN zdarma, mají peněz dost.)
Quando omni flunkus moritati
Rezza avatar 20.12.2019 10:20 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Možná by byla zajímavější statistika toho, kolik by mohlo nastat kolizí. Ala kdy třeba řšť.cz odpovídá víc organizacím třeba rst.cz a řsť.cz.
20.12.2019 13:50 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
No, všechny kolize už nastaly za současného stavu - tím, že jenom jedna organizace může mít zaregistrované rst.cz
Quando omni flunkus moritati
21.12.2019 09:51 Bubak | skóre: 16 | blog: Čtvrtá cenová
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Takže pro organizace řšť i řsť je to stejně na hovno, protože si svoje domény pořád zaregitrovat nemůžou...
... máš jen mrtvou kočku a poškrábanýho jezevčíka ...
20.12.2019 23:23 Uživatel
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Pak je otázka, k čemu by to bylo.
Gilhad avatar 20.12.2019 10:59 Gilhad | skóre: 20 | blog: gilhadoviny
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Opakované odmítnutí IDN v doméně .CZ pro nás není překvapením. Průzkum mimo jiného také ukázal, že pro uživatele Internetu není IDN tím, co by je vyloženě zajímalo a chtěli by řešit. Dotazovaní uvedli, že jsou pro ně důležitější témata, a to například internetová bezpečnost, ochrana na Internetu nebo dostupnost kvalitního internetového připojení,

Zda se, ze lidi skutecne aspon trochu uvazujou na tim, co je dulezite a co je potreba resit, aby problemu bylo min a nikoli vic.
23.12.2019 15:11 Xerces
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Taky to tak vidím. Ale trochu mám obavy až to jednou projde, že už nebude cesta zpět.
Ruža Becelin avatar 20.12.2019 12:25 Ruža Becelin | skóre: 40 | blog: RuzaBecelinBlog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
100 let za opicema, jako obvykle. Proč to všude jinde jde, jenom v Čechách zase ne 8-O

Gilhad avatar 20.12.2019 12:48 Gilhad | skóre: 20 | blog: gilhadoviny
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Protoze je vetsina lidi proti. Jednak to u nas prinasi vic problemu nez uzitku (v japonsku a cine to smysl ma a taky to tam zavedli), jednak jou dulezitejsi veci co delat.

Taky nemame zavedeno 356 pohlavi, ktere by si lidi menili podle aktualni nalady a soudili se, ze je nekdo neoslovuje naprossto nemyslnymi shluky pismen.

Nadale pro vztah ridici/rizene zarizeni pouzivame archaicke master/slave, misto neceho, co by oslavovalo jejich diverzitu pristupu a spolupraci na beztridni spolecnosti, jak prosazuji "alternativne inteligentni" aktivisti.

Taky nerusime ekologicke elektrarny ve prospech zarizeni, ktere soustavne rozhazuji elektrickou sit a dokonce se branime tomu, aby nam ji rozhazovali sousedi, kdykoli u nich zafouka/nezafouka, vyjde slunce/prijde mrak a jejich sit ty narazy nezvlada. (O dotovanych solarech, ktere jedou na 100% i v noci, kdy slunce nesviti ani nemluve.)

Nepovazujeme teroristicke utoky ve velkych mestech za beznou soucast zivota.

Pritom na zapad od nas tohle vsechno jde.
20.12.2019 17:08 Xerces
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Až všichni skočí z okna, skočíte taky?
20.12.2019 23:06 Praotec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Jde to tu taky, ta doména háčkyčárky.cz za sebe mluví jasně. Po zvážení výhod a nevýhod bylo rozhodnuto to nezavést. Problém?

Že se jinde rozhodli jinak je co za argument?
20.12.2019 12:49 rad
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Já moc nerozumím tomu, proč se vůbec hlasuje. Pokud o to uživatelé (budoucí vlastníci domén) zájem nemají, pak si takové domény nebudou registrovat. Pokud o to ale někdo zájem má, nechápu, proč mu to neumožnit. Obzvlášť tehdy, kdy je na to správce dle vlastních slov technicky připraven a zavedení tedy nic nebrání.

Veškeré negativní dopady, které zmiňují jsou dopady, které musí/měl by zohlednit potenciální budoucí vlastník domény, nikoli správce. Ačkoli sám bych v případě možnosti diakritiku v doméně nevyužil, nechápu proč tomu bránit těm, kteří o to zájem mají (a z hlasování je vidět, že takoví jsou).

Gilhad avatar 20.12.2019 13:39 Gilhad | skóre: 20 | blog: gilhadoviny
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Vetsinu tech negativnich dopadu bude muset resit vlastnik puvodni domeny, kterou ted budou zastinovat domeny s nejruznejsimi nabodenicky, ale jinak vypadajici stejne. A ktere se budou tvarit, ze ony jsou prece ty prave, vzdyt maji nabodenicka a vsechno, hezky po novu a kdo to bude hledat s nabodenickama, tak to najde a da mu to na vyber ze stovek podobne vypadajicich domen, z nichz mnohe se ani nebudou vizualne lisit.
20.12.2019 13:46 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Neděláte náhodou u NICu v pozici neschopáka? Všechny tyhle problémy (i ty, které mají jako argumenty proti na svém háčko-čárko webu) jsou snadno řešitelné.

Pro začátek #17
Quando omni flunkus moritati
Gilhad avatar 20.12.2019 17:24 Gilhad | skóre: 20 | blog: gilhadoviny
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Ano, uzasne reseni, ktere mi sice neprinese naprosto zadny uzitek, jen spoustu zbytecnych "naprosto jednoduse resitelnych" problemu se stovkama umelych a zbytecnych domen, ktere budu zase zpatky prevadet na ten normalni tvar.

Oproti stavu, ktery tyto problemy proste nema.

U NICu nepracuju, ale ty problemy resit budu muset. Tak se nediv, ze o takove zbytecne starosti proste zajem nemam. A jak se ukazuje, tak podobnych, co nechteji zbytecne resit spoustu zbytecnych "naprosto jednoduse resitelnych" problemu je vetsina, ktera navic stale roste.
20.12.2019 17:47 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
ktere budu zase zpatky prevadet na ten normalni tvar.

Proč? (Když pominu otázku, co je "normální")
A jak se ukazuje, tak podobnych, co nechteji zbytecne resit spoustu zbytecnych "naprosto jednoduse resitelnych" problemu je vetsina, ktera navic stale roste.
Jo, už jsem psal, že každý výzkum se dělá tak, aby vyšel dle přání zadavatele... tady se stačí zeptat těch správných lidí, co jsou líní udělat pár drobných změn. A vzhledem k těm neustálým uvozovkám okolo jednoduše řešitelných problémů: co tedy podle vás jednoduché není?

A jenom pro jistotu: jo, podporu IDN jsem řešil a ve většině případů to znamenalo upravit několik validací, aby zkously dvě pomlčky v xn--
Quando omni flunkus moritati
Gilhad avatar 20.12.2019 19:12 Gilhad | skóre: 20 | blog: gilhadoviny
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Spíš jsem měl na mysli nastavovaní, aby všechny domény typu ťřékkěř.ďk vedly na stejné místo a přehodily se na něco příčetného (nebo, pokud jsem čirou náhodou trefil tu správnou doménu, tak aby se převáděl trekker.dk na tvar s nabodeníčkama) - plus samozřejmě všechny subdomény a jejich všechny varianty, emaily a podobné blbince.
21.12.2019 11:33 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
ServerAlias ťřékkěř.ďk www.ťřékkěř.ďk

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www.trekker.dk$
RewriteRule ^/(.*) https://%{HTTP_HOST}/$1 [R=301,L]
Tady to máte, zabralo to asi tak minutu. U dobrých knihkupců naklikáte v administraci. E-maily a spol. nápodobně.
Quando omni flunkus moritati
21.12.2019 11:39 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
A btw. - pokud to pro sebe dělat nechcete, tak to dělat nemusíte. Když vám stačí zprzněné jméno, tak si ho prostě necháte a ta ostatní používat nebudete (znovu poukazuji na příspěvek #17.) Vzhledem k tomu, že mezi laickou veřejností podle výzkumu rozhodně není zájem o domény s háčky a čárkami, tak to ničemu vadit nebude, ne?
Quando omni flunkus moritati
21.12.2019 13:09 MP
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Super. A ty certifikaty zaplati kdo? A kolik A/CNAME zaznamu navic bude muset byt v DNS?
21.12.2019 08:00 j
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Nezvan nesmysly ... .eu, .net, .... existujou desitky tld ve kterych to funguje davno. Dokonce bez omezeni na nejaky konkretni znaky. NICu nic nebrani nabidnout stavajicim drzitelum hackovany verze zadarmo.
20.12.2019 13:01 rost
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Myslím, že místní diskutéři a čtenáři jsou odborníci, a proto jim tak trochu uniká podstata problému. Přes stromy nevidí les. Tak např. jako obyčejný člověk se ocitnu v zahraničí, podívám se na místně používanou klávesnici a rychle zjistím, že nejsem schopný zadat adresu s českou diakritikou. V současné době bude problém i emailová adresa, pokud jsem při jejím zakládání použil české znaky.

Nejen že české znaky pravděpodobně nebudou na zahraniční klávesnici, ale v případě že jsem v ři.. , nebudu mít pravděpodobně ani možnost je zpřístupnit v operačním systému.

Ale vlastně proč ne, pokud si provozovatel domény zajistí funkčnost i bez české diakritiky.
20.12.2019 14:38 rad
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Máš pochopitelně pravdu, ale tohle je problém, jehož důsledky má zvažovat budoucí vlastník domény a ne národní správce. Podle mě je tohle rozhodnutí víc 'politické' než technické, prostě takové to: "My víme nejlíp, co je pro vás dobré."
Blaazen avatar 20.12.2019 14:50 Blaazen | skóre: 24 | blog: BL
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Ty si evidentně nezažil to kódovací peklo v dobách DOSu (Latin2, bratři Kameničtí...), jinak bys s diktaturou "my víme nejlíp, co je pro vás dobré" neměl problém :-).
20.12.2019 19:24 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta

Měl by pravdu, kdyby neexistovalo nic jako typeit.org. Jenže ono to existuje. Nemluvě o tom, že asi tak 999‰ lidí dnes v zahraničí používá svůj mobil nebo svůj notebook, nikoliv náhodou veřejnou klávesnici. Nejsme v 90. letech a v dobách internetových kaváren.

20.12.2019 15:36 to jsou zas argumenty jak noha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
1) I v zahraničí téměř výhradně používám vlastní (mobilní) zařízení. Píše se rok 2019, proboha. 2) I na cizích zařízeních je zpravidla nastavení ("standardního") českého rozložení trivialita. 3) I bez české klávesnice umím odněkud zkopírovat české znaky. 4) Pokud potřebuji komunikovat česky, zadání znaků v doméně je nejmenší problém. 5) Název IDN domény je vždy možno zadat přímo jen pomocí ASCII znaků.
20.12.2019 16:36 _
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta

Já se třeba s notebookem do zahraničí fakt netahám. Benefit diakritiky je nula, problémy reálné. Imho to může podporovat jen idiot.

Blaazen avatar 20.12.2019 18:00 Blaazen | skóre: 24 | blog: BL
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
A ještě k tomu musíš v některých zemích dát policii heslo k notebooku (Británie).
Josef Kufner avatar 20.12.2019 19:07 Josef Kufner | skóre: 70
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
A teď si představ, že někomu cizojazyčnému potřebuješ svou adresu nadiktovat.
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
20.12.2019 19:22 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta

Proč by se nedalo z nějaké řiti připojit na typeit.org a těch pár speciálních znaků si tam napsat? Tomu fakt nerozumím. Ctrl+C a Ctrl+V by mohlo fungovat všude, ne?

Kromě toho, proč bych se v zahraničí díval na nějakou klávesnici (jinou než klávesnici mého notebooku)? To je už samo o sobě jakýsi rizikový nápad přitažený za vlasy; 90. léta a doba "internetových kaváren" se už nevrátí. Dotykový display mobilu mi taky příliš nebrání zvolit si rozložení "klávesnice" podle gusta.

Stránky, které mají být jednoduše přístupné i bez diakritiky, by samozřejmě mohly mít jednoduchou možnost si něco takového zařídit:

Například dát každému, kdo si zrovna zaregistruje novou doménu, dejme tomu měsíc jakéhosi předkupního práva na všechny domény se stejnými základními znaky (jen s jinou kombinací diakritiky). To by zajistilo, že (1) nikomu nevyfouknou spekulanti jeho doménu na základě přidané / odebrané diakritiky, ale (2) v případě nezájmu o ostatní podoby příslušné domény budou do měsíce zase dostupné, aby třeba nebyli v konfliktu prodejci krizových a křížových šroubováků.

Je to jenom otázka rozumné sady pravidel a "politické vůle".

Gilhad avatar 20.12.2019 19:48 Gilhad | skóre: 20 | blog: gilhadoviny
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
JAk vidno, minimalne mezi lidem ta politicka vule proste neni a to cim dal, tim vic.
21.12.2019 08:06 j
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Co je TOBE do toho jakou JA mam domenu?

To je totiz jedinej problem kterej ty mas. A chtel bych videt JEDINYHO cloveka, kterej nekde nejak pise dns nazev. Kazdej trotl totiz pise do vyhledavace. Mimochodem, ty nevis ze muzes mit mail s nabodenickama? Dokonce pred zavinacem? ... jo, vetsina klientu se z toho posere. Ale velekokoti z nicu s tim nic neudelaj.

Co je kurva tobe do toho, jak si majitel domeny zaridi, ze se na ni nekdo dostane, o tebe zjevne nestoji.
Bystroushaak avatar 21.12.2019 21:45 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
A chtel bych videt JEDINYHO cloveka, kterej nekde nejak pise dns nazev. Kazdej trotl totiz pise do vyhledavace.
Tak se někdy zkus vydat do světa mimo trotly.
Co je kurva tobe do toho, jak si majitel domeny zaridi, ze se na ni nekdo dostane, o tebe zjevne nestoji.
Co je kurva tobě do toho, jak si majitel TLD zařídí, jestli tam diakritiku bude mít, o tebe zjevně nestojí.
20.12.2019 19:11 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Nácky a komouše taky leckde volila opakovaně většina, možná i víc než sedmkrát. Naštěstí to nebylo napořád a nakonec takové nešvary zmizely v propadlišti dějin. Doufám, že i tady nakonec zvítězí zdravý rozum a prznění češtiny v doménách bez diakritiky přestane.

Přesná definice chování v případě konfliktu názvů domén (tedy pokud má nějaké slovo s diakritikou jiný význam než slovo se stejnými základními znaky, ale jinou diakritikou) přece není neřešitelná záhada, nýbrž relativně jednoduchá technická (a možná trochu politická) otázka. Možných řešení je několik, například:

Bohužel je opakovaně volené "řešení", které nic neřeší, protože od začátku vynucuje povinné prznění češtiny (nebo případně jiných jazyků, v nichž by si někdo chtěl zarezervovat .cz doménu).

Celý tenhle hloupý nešvar způsobil částečně fakt, že Internet vznikal v prostředí, které jinou než latinskou abecedu neznalo, a částečně — z větší části — Microsoft. Ten zařídil, aby měli pokud možno všichni neustále a dokola uměle vytvořené problémy s diakritikou, hlavně kvůli záměrné nekompatibilitě mezi ISO-8859-2 a Shitdows-1250 (podobně jako mezi ISO-8859-1 a Shitdows-1252).

Než se všechny tyhle problémy podařilo odstranit, nějaký čas to zabralo:

Tohle^^^ ovšem trvalo celé desetiletí, ba možná i déle, a někteří méně důvtipní uživatelé za tu dobu beznadějně propadli mylnému dojmu, že psát zprasenou pseudo-češtinou je jaksi v pořádku, ne-li nezbytné, a že používat opravdovou češtinu by bylo z jakéhosi důvodu "rizikové".

Tuhle iracionalitu z dob, kdy Microsoft praktikoval Embrace-Extend-Extinguish a na celé desetiletí lidem znemožnil psát normálně česky, vidíme ještě dnes ve výsledcích tohoto hlasování.

Naštěstí je mezi doménami a jejich registrátory konkurence, což je bezva! Můžeme si tedy jednoduše vybrat TLD, které taková hloupá omezení nevynucuje, a .cz se vyhnout obloukem.

Gilhad avatar 20.12.2019 19:49 Gilhad | skóre: 20 | blog: gilhadoviny
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Skvele, tak jdi ke konurenci a vichni budou spokojeni - IMHO nejjednodusi reseni :)
20.12.2019 20:11 aaa
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Až se zprovozní .cz domény s diakritikou, tak to už nebude nic bránit tomu, aby si začali psát svoje jména s diakritikou na dresy i naši hokejisté, ne?
21.12.2019 01:01 billgates | skóre: 27
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Myslim, ak by vyslovne ponukli riesenie: "Stale je mozne zaregistrovat len domenu bez diakritiky, ale k nej si mozete pridat zadarmo aliasov kolko chcete (alebo povedzme 20), pricom tu je prekladacia tabulka z UTF-8 na ASCII, ktoru budeme oficialne pouzivat.", tak sa najde viac ludi, ktori tomu budu nakloneni. Idealne, ak by este vsetky tie domeny mali vzdy povinne zdielanu zonu, ale to uz je asi sci-fi.

A ano, pisem bez diakritiky, ale slovensky a slovaci su nastastie dostatocne vyspeli a nemaju problem takto citat a porozumiet textu. Takze na mna sa ten rant v prispevku nevztahuje :)
21.12.2019 10:41 _
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Ano, to by dávalo smysl. Vyloučily by se tím veškeré problémy, kdo by chtěl, psal by bez diakritiky a kdo. By chtěl, s diakritikou. Výsledek by byl stejný.
Bedňa avatar 21.12.2019 13:21 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Prečo píšeš bez diakritiky? Ja toto vždy beriem ako "mám ťa v piči a nestojíš mi ani za dĺžeň". Jako nie som grammar nazi, ale nechápem keď to dnes hravo ide, tak prečo? Tiež mám všade nastavenú angličtinu, ale klávesnicu SK (prípadne univerzálnu diakritiku). Dnes sa už nedá vyhovárať na to že programuješ. Proste len naschváľ jebeš jazyk.
KERNEL ULTRAS video channel >>>
22.12.2019 01:45 billgates | skóre: 27
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Ja to naopak beriem ako vzdavanie ucty intelektu citatela. Ked pisem na urady, tak pisem s diakritikou, lebo viem, ze tam to budu citat jednobunkovce. Ale tu ocakavam vysoku intelektualnu uroven, ktorou bola linuxova komunita vzdy preslavena. A preto viem, ze tu nebude mat nikto mentalny problem moje posty precitat.

Inspiroval som sa u Taleba, ktory je pravdepodobne jeden z najinteligentnejsich zijucich ludi. Ked prednasa, tiez sa snazi rozpravat ticho a mierne nezrozumitelne a nie jednoducho, aby nabudil intelekt posluchaca.
22.12.2019 02:32 ChronicPain | blog: chronicPain
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Příloha:
To máš docela dobrou pointu. Lidský jazyk stejně obsahuje spoustu redundance. Pojďme nějakou odebrat.

Kdyz uz jsme v tom a odstranime diakritiku, muzeme odstranit i interpunkci, protoze chytry ctenar si ji domysli.

pisemnost v jazyce ceskem sic interpunkce prosta zda se i nadale byti srozumitelnou dalsi na paskal si vezmeme gramatiku a budeme psat po sluchu protoze kdyz mluvime tak si take rozumime a jako bonus odstranime i to zbytecne y ktere se cte i

jednodusi uz to bit nemuze kdo nechce bit prispusobivi a psa bit hul si dycky najde nini se podivame na sklonovani a casovani ktere je stejne jako veskera dalsi redundance v jazice zbitecne

ti porad rozumet kdo neschopen priviknout ze ve skola mi ucit psat jinak a dnes psat jinak po odstranit redundance ten debil a treba cinstina taky nemit gramatika

nini odstranit slovosled kteri bit pozustatek po gramatika

porad mi ne ti nebo rozumet paskal na slovni zasoba vzit dalsi mit slov zbytecne mnoho redukce vyznamna moci tedy dalsi provest pak virazne slov efektivni mluvit pomoci mi min nebo a ne jit kdyz odstranit informace odstranit informace u toho tak poradne bit

sifri mi v mluvit moct bud to idiot kdo bit necracknout

RkzslaQkX/pABCUNlptUOcfIfX3zH/v6aUZf6VW4bpJdXZ+C1iXOAs8IPvMG5Ewv5s01Hx6a+/1wx1GBlNAADwzpex9S5gMaUzPuMEVoHB4qQ9nt1oHJYt6POhyAxsGyDd6GLqOQF5TRh6f4AvE4Ct9DQw7Ut1Jfcmlrvy7LdcybAzUyV6f+siff0d9IPMP8evXW8xg6IUX1US4rxJkfywz4Ijy+otIPv39hCa6WwqTvYKaM89mwMHmjjH/9qQReSTu7/xqFUDY1AXqEAFbM07i5Gecp2pRXMppn/t4OSwVYvm1bHHuY1Pub4+jU0y/BzSr25DGeUo6Ucz7EpYTUV7WM1CHW5ElZX/C/UZi+wLV35nJXE1sUADf/76gVv/ItWcYycwOJ3TYPEmENzk81K6irdz4rD++h+73vDa5S1jgBW+UFPCXbWAedF8HJDyVCvmb0b6aa

a nemluvit vubec radeji mi nebo
http://www.klaus.sk/ – energeticky úsporné vykurovacie systémy
22.12.2019 03:42 billgates | skóre: 27
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Nakoniec to bude asi tak, ze znamka fungujuceho mozgu je najst tu spravnu uroven, kedy je este text dostatocne citatelny, no nie zbytocne vizualne zapraseny.

Kde kazdy najde tu svoju uroven, to uz bude zalezat na nom. U volicov Zemana, ANO, KDU-CSL, Piratov, ODS, CSSD, KSCM, TOP, STAN, Minion chlivek, Pitomia, atd. nemam osobne ziadne ocakavania a s nimi by som pisal jednoznacne s diakritikou.
22.12.2019 23:21 _
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
"Ale tu ocakavam vysoku intelektualnu uroven, ktorou bola linuxova komunita vzdy preslavena."
proslavená kde?
21.12.2019 15:05 Petr Ježek | skóre: 10
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Čím větší off-topic, tím více "diskusních" příspěvků. Obraz naší (ne)vzdělanosti a (ne)vědomosti.
Archlinux for your comps, faster running guaranted!
21.12.2019 23:21 Obraz naší (ne)vzdělanosti a (ne)vědomosti.
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Smrdíš.
22.12.2019 21:57 Petr Jež
Rozbalit Rozbalit vše Re: Diakritika v .cz doménách posedmé v řadě odmítnuta
Odraz nevzdělanosti a nevědomosti je spíš to, že někdo je schopen řešit deset let ta samá témata a tvářit se při tom vážně.

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.