Portál AbcLinuxu, 2. května 2025 20:39
Co vlastně obsahují dnešní noviny? A vyplatí se kupovat v nich reklamní prostor, nebo si je koupit celé? To jsou asi hlavní otázky, na které jsme se snažili najít odpoveď v Lidových novinách ze dnů 5. - 8. a 12. - 15. 11. 2013.
Dva týdny po sobě jsme skupovali Lidovky a s pravítkem v ruce zjišťovali čtyři věci:
Na začátek se ještě sluší uvést, že výměra každého výdání je přibližně 29 754 cm2.
Aneb kdyby Četky nebylo, copywriteři, ehm novináři! samožřejmě, by pomřeli hlady. (EDIT - jak vyplývá z čísel dále, tištěné noviny zdaleka nejsou tak závislé na ČTK, jako internetové "deníky", o kterých bylo video v některém z minulých zápisků).
Datum | Výměra [cm2] | Počet |
---|---|---|
5. 11. 13 | 1544.75 | 23 |
6. 11. 13 | 1509.00 | 23 |
7. 11. 13 | 1958.00 | 13 |
8. 11. 13 | 1281.40 | 18 |
12. 11. 13 | 2418.00 | 29 |
13. 11. 13 | 1146.00 | 22 |
14. 11. 13 | 2364.00 | 32 |
15. 11. 13 | 1478.50 | 20 |
A s trochou statistiky:
Výměra [cm2] | Počet | |
---|---|---|
suma | 13699.65 | 180 |
průměr | 1712.46 | 22.5 |
Po přepočtu na jedno číslo je tedy v každém čísle průměrně 5.8 % výměry přiznané ČTK.
A teď se mrkneme, kolik si vlastně platíme v každém čísle reklamy.
Datum | Výměra [cm2] |
---|---|
5. 11. 13 | 4650.75 |
6. 11. 13 | 1166.75 |
7. 11. 13 | 1702.00 |
8. 11. 13 | 3504.35 |
12. 11. 13 | 4539.25 |
13. 11. 13 | 3282.50 |
14. 11. 13 | 1593.00 |
15. 11. 13 | 1157.95 |
Jak je z taublky patrné, v reklamně není každý den posvícení, nejvyšší hodnoty jsou každé úterý, ale asi je to málo dat dělat z toho nějaké velké závěry. Mrkneme co se stane když to zprůměrujeme:
Výměra [cm2] | |
---|---|
suma | 21596.55 |
průměr | 2699.57 |
A tady už se dostaneme na krásných 9 % podílu z celku na jedno číslo! Z čehož nám vychází, že desetina novin není nic jiného než reklama, hezké ne?
Datum | Výměra [cm2] | Počet |
---|---|---|
5. 11. 13 | 1689.75 | 3 |
6. 11. 13 | 38.25 | 1 |
7. 11. 13 | 99.00 | 1 |
8. 11. 13 | ||
12. 11. 13 | 647.50 | 2 |
13. 11. 13 | 1373.00 | 3 |
14. 11. 13 | 99.00 | 1 |
15. 11. 13 | 797.25 | 3 |
Výměra [cm2] | Počet | |
---|---|---|
suma | 4743.75 | 14 |
průměr | 677.68 | 2 |
A to máme krásných 2.3 % Babiše na číslo, a to se vyplatí přátelé!
Porovnání s ostatními deníky, ze kterých mám data od ostatních týmů (tzn. neručím za ně). Jedná se o sumy za celé měřené odbdobí:
Výměra [cm2] | |
---|---|
Pražský deník | 1737 |
HN | 390 |
Právo | 2557 |
Lidovky | 4744 |
A na závěr už jen krátký seznam zemí, o kterých se psalo:
Aneb je hezké vědět, co měl velký Kim k obědu, ale nevím jestli je to stejně důležité jako nepokoje ve Španělsku, nebo mít alespoň základní představu co se děje u našich sousedů v Polsku a Slovensku...
Měření proběhlo úspěšně. Jinak je hezké vidět, že u papírových novin ještě existuje nějaká vlastní práce, na rozdíl od těch internetových, kde asi ani nikdy nebyla. Tenhle blog se sestával pouze z čísel, takže se nám trochu vytratil druhý pohled na data - ten obsahový. Většina čísel asi nepřekvapila, ČTK jsem čekal větší, reklama nepřekvapila. K Babišovi je těžké se vyjadřovat, tam by byla potřeba asi i trochu jiná metrika - ne jen počítat články o něm, ale sledovat, o čem Babišovy noviny nepíší, a porovnat to s tím, o čem píše konkurence (a nemyslím tím chemtrails ). Tak snad vám to něco přineslo, kdybych nebyl tak líný tak vám k tomu udělám i grafík...
Ještě poslední doplnění: práce vznikala jako jeden z x týmů, kdy každý tým měl na starosti jedny noviny. Proto je měřen speciálně Babiš, který v tomto případě nevypadá logicky - nemá porovnání, ale to napravím v dalším příspěvku, hned po tom co dohledám další data. Howgh. A kostička bude!
Tiskni
Sdílej:
Malé rýpnutí: není i tenhle článek tak trochu bulvární?
Aneb kdyby Četky nebylo, copywriteři, ehm novináři! samožřejmě, by pomřeli hlady.
5,8 % přejatých zpráv není zas tak mnoho – znamená to, že ten zbytek (valnou většinu) napsali novináři sami. Nebo to jsou nějaké neoznačené PR žvásty a zprávy podstrčené někým jiným… ale nevypovídá to podle mého o nějaké vysoké závislosti na ČTK. Novináři by tedy hladem nepomřeli, přinejhorším by těch 5,8 % textu sesmolili sami.
Navíc pokud jde o běžné zprávy obsahující pouze místo, čas a jednoduchý popis nějaké události, tak v opisování nevidím až takový problém. Důležitý je spíš výběr takových zpráv, filtr, než kdo ten text napsal.
A to máme krásných 2,3 % Babiše na číslo, a to se vyplatí přátelé!
Tohle procento na jednu osobu je fakt hodně. Na druhou stranu, je to nová tvář v politice a ministr financí. Zajímavé by bylo relativní srovnání s ostatními dnešními ministry a politiky nebo s ministry financí předchozích vlád (v témže období vládnutí). Navíc se pořád ještě řeší to jeho estébáctví, ne? Jak moc se psalo o různých Topoláncích, Paroubcích, Čuncích, Rathech a jiných v dobách jejich průšvihů?
Světe kde tě mám...
Co se týče těch zemí, tady celkem souhlasím. Bude to takový mix mezi infotainmentem, hledáním senzací (Kim provedl to či ono) a nějakým tím záměrem (typicky odvrátit pozornost od věcí, které se nás týkají a proti kterým by lid mohl něco namítat – kdyby o nich ovšem věděl).
A tady už se dostaneme na krásných 9 % podílu z celku na jedno číslo! Z čehož nám vychází, že desetina novin není nic jiného než reklama, hezké ne?
Deset procent inzerce mi přijde ještě v pohodě (za předpokladu, že je řádně označená). Stačí to srovnat třeba s webem – tam ti klidně fláknou reklamu přes celou obrazovku a musíš hledat ten malinkatý křížek, v horším případě se to ještě hýbe a vříská to. Reklama je i v textu (zeleně podtržená náhodná slova a u nich nesouvisející odkazy) a vůbec všude kolem. Bez AdBlocku nepoužitelné. Nebo v hospodě, kde máš reklamy na ubrusech, na slunečnících, na táccích, na hajzlech, všude… Papírové noviny jsou v tomhle ještě zlaté.
To jsem do toho počítal. Cena papírových novin není až tak vysoká (někdy spíš symbolická a některé jsou zadarmo), jde mi o to, že když už si k tomu sednu a jdu číst, tak ten pocit je nesrovnatelný: papírové noviny = celkem pohoda vs. web bez AdBlocku = nepoužitelné.
Deset procent inzerce mi přijde ještě v pohodě (za předpokladu, že je řádně označená).To jo. Různé lokální a regionální noviny mívají podíl reklamy podstatně vyšší. Mnohdy jde primárně právě o tu reklamu (hlavně pokud se za noviny nic přímo neplatí), zatímco články jsou tam jen proto, aby to neputovalo bez prohlédnutí rovnou do odpadu. A úplně "nejhustší" bývají některé obecní/městské a krajské plátky (ať už samostatné nebo obsažené v jiných novinách), tam si politici dělají - navíc ještě z veřejných peněz - reklamu skoro v každém článku a jako reklama to není označeno ani náhodou. Viz např. Středočeské listy.
Aneb kdyby Četky nebylo, copywriteři, ehm novináři! samožřejmě, by pomřeli hlady.
porovnání s ostatnímiidnes/blesk?
Dnešní noviny obsahují obrázky. U některých článků přestavují polovinu plochy. Počítali jste čistý text, nebo včetně obrázků?
Zkopírovat zprávu ČTK plnou faktů a proložit tu samou zprávu vycucaným komentářem novináře spolu s ilustrační fotografií a infografikou přes půl stránky je a není rozdíl.
Jak to vypada s frekvenci zprav o planu|potrebe zemedelske sobestatcnosti CR a zavadnosti dovazenych potravin. A jak o planu | potrebe dostavby dalsiho bloku JET ? Pred a kratce po volbach byla kolem toho medialni masaz, nevim jestli to ustalo. Masmedia uz tak nesleduju, radsi hrajeme s kmotry Monopoly
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.