Portál AbcLinuxu, 4. května 2025 15:16

Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Vložit další komentář
Rezza avatar 12.12.2005 17:15 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: S podporou HW v linuxu neco udelat JDE !!
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
ATI se nam zlepsuje, jenom za posledni verze pribyly dve nej funkce jake jsem si pral - setreni energii - powerplay a suspend s funkcnim resume!!! A to behem jednoho mesice... Doufam, ze jim to nadseni vyrdzi...
12.12.2005 17:58 Pavel 'lingeek' Szalbot | skóre: 54 | Třinec
Rozbalit Rozbalit vše Re: S podporou HW v linuxu neco udelat JDE !!
Tak vidím, že tyhle funkce už jim nedělají problémy, přestože existuje tolik "Linuxů" (jejich oblíbené vysvětlení absence podpory OpenGL 2.0).
Math, as Barbie says, is hard.
13.12.2005 06:53 trancelius | skóre: 22
Rozbalit Rozbalit vše Re: S podporou HW v linuxu neco udelat JDE !!
suspend šel s lidovým patchem už i před dvěma lety (r8500), teď to ATi jenom podpořili oficiálně (=vzali ten patch a comitli si ho)
13.12.2005 13:07 Pedro Alvarez
Rozbalit Rozbalit vše Re: S podporou HW v linuxu neco udelat JDE !!
ATI se nam zlepsuje, jenom za posledni verze pribyly dve nej funkce jake jsem si pral - setreni energii - powerplay a suspend s funkcnim resume!!! A to behem jednoho mesice... Doufam, ze jim to nadseni vyrdzi...
Hmmmm..., snaha ATI je hezka, ale rekl bych, ze zavani "libivosti" (jinak receno vlk se nazere a kozy zustanou cele). Jeji ovladace maji podporu karet az od rady 85xx, pro starsi karty je potreba pouzit DRI driver 'radeon' (potazmo kernelovy driver 'radeon'). Takze vsichni co nechteji upgradovat (a nebo jak jiz autor pise nemohou) maji proste smulu. A to doslova, protoze vykon karty s otevrenym ovladacem dramaticky klesne. Takze s tou chvalou ATI pomalu.
13.12.2005 21:31 mimi.vx | skóre: 37 | blog: Mimi.VX | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: S podporou HW v linuxu neco udelat JDE !!
asi je to tim ze ovladace na r200 delalo puvodne dri s posvecenim od ati ati delalo pouze ovladace pro profesionalni serii FireGL ve spolupraci s jejim nemeckym distributorem.... od r300 neuvolnili plne specifikace a delaji ovladace sami ...
a co se tyce zlepseni v ovladacich od ati je i viditelne
USE="-gnome -kde";turris
Matěj Černý avatar 13.12.2005 09:51 Matěj Černý | blog: mujblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: S podporou HW v linuxu neco udelat JDE !!
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Tento clanek bych zakoncil takto: Uzivatele, nebudte lini psat vyvojarum o chybach a pripominkach, v otevrenem svete toto bezne funguje... Zapomente na ten "druhy" svet, kdyt zaslani chyb(y) technikum nic neresi...
Never stop exploring ...
13.12.2005 12:17 exces
Rozbalit Rozbalit vše Re: S podporou HW v linuxu neco udelat JDE !!
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

No, byla to reakce na můj zápis, tak na to odpovím.

Příběh je to krásný, tak bych jich několik takových (podobných) mohl sesmolit. Naštěstí mi na počítači vše funguje i pod linuxem, ale občas jsem nad něčím taky strávil pár dní. Ale rozhodně to funguje. I když jsou někeré věci, které se asi zprovoznit nedají.

Jenže ten zápis byl k tomu, že si naprosto uvědomuji, že MS Windows jsou v něčem hodně napřed. A rozhodně je lepší zvukovku zprovoznit během 5 minut, než tím strávit týden "googlováním". Nebo video. I když spousta hardwaru dnes v linuxu funguje hned po instalaci, to je pravda. Ale ne všechen. Jenže gnu/linux pro mě má i své výhody a taky jsem ochoten některé nevýhody překousnout.

Prostě jen, že si uvědomuji slabiny linuxu, ale zároveň i jeho výhody. Neříkám, že je bezchybný, ale něco do sebe má. Rozhodně vás naučí spoustu věcí. Minimálně hledat na google.com;)

Shadow avatar 13.12.2005 12:41 Shadow | skóre: 25 | blog: Brainstorm
Rozbalit Rozbalit vše Re: S podporou HW v linuxu neco udelat JDE !!
MS Windows jsou v něčem hodně napřed

No to nejsou. Ne v tomhle. Microsoft přece nepíše ovladače pro veškerý hardware. Ovladače pro hardware vám dodává výrobce hardwaru. Tu zvukovku nezprovozníte jen tak z fleku bez ničeho, potřebujete ovladač třetí strany.

A to, že třetí strana podporuje jenom MS Windows, za to nemůže GNU/Linux, nezávisle na tom, co mi asi odpovíte, a sice, že uživatele to nezajímá. Ale zájem nezájem, podpora třetích stran není "vlastnost" Windows, ale situace vyplývající z tržního podílu Microsoftu. Tohle bych byl rád, abychom chápali.

Aneb, jak pravil klasik, "Microsoft nepodporuje hardware, hardware podporuje Microsoft."
If we do not believe in freedom of speech for those we despise we do not believe in it at all.
13.12.2005 13:08 Pedro Alvarez
Rozbalit Rozbalit vše Re: S podporou HW v linuxu neco udelat JDE !!
Ten clovek ma pravdu, protoze nemluvi o MS, ale MS Windows. A ty jsou opravdu napred v oblasti podpory HW a je uplne jedno, kdo zato muze.
Shadow avatar 13.12.2005 14:12 Shadow | skóre: 25 | blog: Brainstorm
Rozbalit Rozbalit vše Re: S podporou HW v linuxu neco udelat JDE !!

Má(te) pravdu v tom, že pravděpodobnost sehnat ovladač k HW pro systém MS Windows je vyšší než pro GNU/Linux. GNU/Linux se zase podporuje na platformy, na které se žádné MS Windows neportují. Budiž. Ale měli bychom si uvědomit, že samotné MS Windows tolik hardwaru nepodporují. Teprve pokud dostanete od výrobce HW placku, co je na ní ovladač pro MS Windows, můžete s HW začít pod MS Windows pracovat. Jinými slovy, Windows nepodporuje hardware, ale hardware podporuje Windows. To je vztah, na který jsem se snažil upozornit.

If we do not believe in freedom of speech for those we despise we do not believe in it at all.
13.12.2005 15:33 Pedro Alvarez
Rozbalit Rozbalit vše Re: S podporou HW v linuxu neco udelat JDE !!
Platformy sem netahejme, to je fakt tenkej led ...

Ja Tvuj prispevek nepopiram, jen jsem chtel rict, ze vubec nezalezi na faktu, kdo mi doda ovladac (ostatne v Linuxu take nejsou vsechny ovladace v stromu kernelu), ale jestli je. Divam se na to jako spotrebitel, snazim se byt nezaujaty (co je kua tezky).

A jeste drobnost, budu-li srovnavat standardni instalaci Windows s aktualnim stromem kernelu, srovnavat mnozstvi standardne dodavanych ovladacu (a opet je jedno, jestli je dodal MS nebo jina strana/dedikovany kernel vyvojar nebo vyrobce hardware, protoze to je opet analogicke), pak celkem jasne vitezi Windows (a opet dodatek - mluvim o mnozstvi standardne dodanych ovladacu, ne o kvalite samotneho ovladace ci sluzby, kterou poskytuje; opet nebereme v potaz platformy).

Nehadam se s Tebou, protoze mas pravdu. Jen se snazim doplnit ...
Shadow avatar 13.12.2005 16:15 Shadow | skóre: 25 | blog: Brainstorm
Rozbalit Rozbalit vše Re: S podporou HW v linuxu neco udelat JDE !!
vubec nezalezi na faktu, kdo mi doda ovladac, ale jestli je

Ano, máte pravdu, přesně tak se na to spotřebitelé dívají. A celá řada z nich od GNU/Linuxu kvůli tomu odejde. Možná by ale neškodilo, aby si uvědomili, že za současný stav věcí nemůže GNU/Linux, ale výrobci HW. Jistě, z jejich pohledu to není důležité. Pokud by však každý, kdo GNU/Linux z tohoto důvodu opustil, alespoň napsal e-mail výrobci win-only HW, pak už by možná nebyl win-only. Nicméně, je to z mé strany spíše povzdech, protože se s tím nedá nic dělat.
If we do not believe in freedom of speech for those we despise we do not believe in it at all.
eXces avatar 14.12.2005 14:52 eXces | skóre: 15 | blog: i hate mondays;) | Jihlava
Rozbalit Rozbalit vše Re: S podporou HW v linuxu neco udelat JDE !!

Hezké argumenty, ale přijde mi, že je to reakce k jinému názoru.

Microsoft přece nepíše ovladače pro veškerý hardware.

Nezbývá než souhlasit, možná si píše ovladače pro hardware, který vyrobí. Jenže problém je, že tohle jsem netvrdil. Na čí příspěvek tedy vlastně reagujete?

A to, že třetí strana podporuje jenom MS Windows, za to nemůže GNU/Linux, nezávisle na tom, co mi asi odpovíte, a sice, že uživatele to nezajímá. Ale zájem nezájem, podpora třetích stran není "vlastnost" Windows, ale situace vyplývající z tržního podílu Microsoftu. Tohle bych byl rád, abychom chápali.

Bohužel vám neodpovím, že uživatele to nezajímá, poněvadž si myslím, že pokud má nepodporovaný hardware pod linuxem, tak ho to zajímá velmi. Ovšem tenhle váš výkřik nic nemění na tom, že podpora hardwaru je pod linuxem obecně slabší, na čemž se shodujeme. Nicméně jsem ve svém příspěvku neřešil to, proč k tomu dochází, ale pouze to, že tomu tak je! A neřešil jsem to, protože si myslím, že to je tak elementární poznatek, že nemá smysl ho mezi inteligentními lidmi ani řešit.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. --Albert Einstein
Shadow avatar 14.12.2005 19:53 Shadow | skóre: 25 | blog: Brainstorm
Rozbalit Rozbalit vše Re: S podporou HW v linuxu neco udelat JDE !!
Jenže problém je, že tohle jsem netvrdil. Na čí příspěvek tedy vlastně reagujete?

Reaguji na větu, která je uzavřena v tagu <em> a která zazněla ve vašem příspěvku. Netvrdím, že jste to tvrdil, pouze vysvětluji, proč s tou větou nesouhlasím.

Bohužel vám neodpovím, že uživatele to nezajímá, poněvadž si myslím, že pokud má nepodporovaný hardware pod linuxem, tak ho to zajímá velmi.

Já netvrdím, že uživatele nezajímá, že jeho hardware nefunguje pod GNU/Linuxem (pokud takový má), tvrdím, že uživatele nezajímá, jestli je to vina OS nebo výrobce HW. A já se snažím říci, že zrovna tohle by ho zajímat mohlo, dokonce mělo.

Ovšem tenhle váš výkřik nic nemění na tom, že podpora hardwaru je pod linuxem obecně slabší, na čemž se shodujeme.

Ano, na tom se shodneme.

Nicméně jsem ve svém příspěvku neřešil to, proč k tomu dochází, ale pouze to, že tomu tak je! A neřešil jsem to, protože si myslím, že to je tak elementární poznatek, že nemá smysl ho mezi inteligentními lidmi ani řešit.

Reagoval jsem na vaši větu "MS Windows je v podpoře HW dále", ze které mi vyplývá, že podpora hardwaru je _vlastnost_ MS Windows. To si ale nemyslím, a to z důvodů, které sám uznáváte, že nemá smysl mezi inteligentními lidmi ani řešit. Jenomže z této věty to vypadalo, že si to možná neuvědomujete, a proto jsem se osmělil tuto záležitost nastínit.

If we do not believe in freedom of speech for those we despise we do not believe in it at all.
13.12.2005 13:21 Pedro Alvarez
Rozbalit Rozbalit vše Re: S podporou HW v linuxu neco udelat JDE !!
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Vzhledem k tomu, ze provozuju Linux na NB IBM R40 (nejen, presto jedinny desktop), mam dost "obskurniho" hardware jako touchpady, WiFi kartu ci 3D graficka karta. Vyuzit plny potencial veskereho hardware meho NB vyzaduje urcitou davku geekovstvi a ochotu zamhourit oko nad proprietarnim (nebo jinak omezenym) SW. A prave neochota vyrobcu HW zverejnit specifikace me dostava do stejne situace, ve ktere je kazdy uzivatel priprietarnich reseni (napr. MS) - vynucuje si urcity kompromis ci zmenu samotneho procesu rozhodovani, napr. koupim si "vybaveny" NB nebo si koupim nejake "orezavatko"? V dobe, kdy jsem si NB kupoval, jsem doufal (dokonce veril) v to, co autor pise v nadpisu. Realita ale zmenila muj nazor, ze to neplati vzdy! A navic - casto je nutne, ze funkcionalita HW bude omezena (ATI grafika) ci chybova (Intel wifi). Dva roky se situace v podstate nezmenila.

Takze muj nazor je, ze s HW v Linuxu neco delat urcite lze, otazka je ale co :-D. Snaha vyrobcu je miziva a ve vetsine pripadu se snazi zalibit spotrebitelum, tezko bych jejich postoj nazyval snahou vyjit vstric uzivatelum. Snaha geeku chybejici kousky poskladat (at uz legalne ci nikoliv) je uzasna, presto (neprekvapive) nedostacujici. Pri snaze zachovat funkcni hodnotu sveho HW se dostavam tam, kde moje cesta pred osmi lety zacala - prestavam mit moznost volby/jsem tlacen do kouta.

K Tvemu pribehu - je krasny, ja sam jsem nekolik podobnych zazil, ale tak pred peti lety to opravdu byl zazrak (take jsem zazil i smutne, kdy prechod na jadro 2.4 vyradil z provozu jeste stale funkcni hardware, protoze autor nechtel prepsat ovladace). Dneska je to jen kapka do more. Zkus na to podivat tak, ze samotne zalogovani chyby je dneska proste standard.
13.12.2005 14:34 alium | skóre: 38 | blog: Category 1100
Rozbalit Rozbalit vše Re: S podporou HW v linuxu neco udelat JDE !!
Zkus na to podivat tak, ze samotne zalogovani chyby je dneska proste standard.
Ano, souhlasím, je to standard, ale kolik lidí jej využívá z řad linuxových uživatelů a nemyslím teď začátečníky...

Stále ještě málo..

Pokud by se jenom toto zlepšilo, podpora HW by mohla být mnohem dál. Vývojářů, zdá se je dost, ale nemůžeme po nich chtít, když se na nás dodavatel vykašle s podporou aby ten testovaný HW si ještě sami kupovali.:-)
Ano, je to jen kapka, ale stačí i pár kapek a sklenice bude plná :)

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.