Portál AbcLinuxu, 2. května 2025 07:27
1. Jaký je z ekonomického hlediska rozdíl mezi korunou, kterou stát vyplatí z rozpočtu důchodci a důchodce ji utratí ("prožere"), a korunou, kterou stát nevybere v rámci sociálních odvodů a utratí ji ("prožere") daňový poplatník?Ekonom nejsem, ale na první pohled vidím rozdíl v tom, že vydělat tu první korunu stálo (statisticky/v průměru) víc úsilí, než vydělat tu druhou. Jelikož u přerozdělování není koruna na výstupu totéž co koruna na vstupu.
Jelikož u přerozdělování není koruna na výstupu totéž co koruna na vstupu.Což je třeba aplikovat na jakékoliv přerozdělování, včetně privátních penzijních fondů?
poucne, a ted, kolikrat z toho to sebrali ti zli bankeri, uhlobaroni, plutokrati a kapitalisti, a kolikrat to byli ti uzasni politici do se tak radi postaraji o lepsi zitrky kdyz jim dnes povolite sebrat vam vase penize?Je naprosto irelevantní, kdo komu co sebral, pro člověka, který si spoří na důchod, je důležité to, že sebral a může sebrat znova.
Jj, hlavně není z čeho to ukládat.
1, Tady je to docela jednoduché. Jedna koruna, která zůstane v kapse potencionálnímu poplatníkovi má hodnotu 1 kč. Kdežto jestli stát chce někomu dát jednu kč, musí vybrat více, nepodložím kolik, ale logicky tolik aby zaplatil celej ten byrokratickej proces (někdo to musí vybrat, počítat, evidovat, rozdělit a poslat někomu, kdo si to dle patentu na rozum zaslouží více, než člověk, kterej tu 1 kč svou dřinou vydřel)To nepochybně ano, ale jde o mi o tu korunu již vyplacenou, protože jak se tato koruna nasbírá, je otázka trochu jiná. Pokud bude např. vyplacena ze soukromého penzijního fondu, tak i ten penzijní fond musí vybrat víc, aby zaplatil celej ten byrokratickej proces (+ zisk pro majitele).
2, Upřímně až takhle do toho nevidím. Jenom mě zaráží akcent, z kterého si vyvozuji, že odvody na soc. jsou nějaká výhra a jedná správná cesta...No, já bych chtěl právě zjistit, co může být výhra na nějaké jiné cestě, proto ty otázky.
3, Co je spoření na důchod? Penzijní fond s úrokem 2%, který stěží pokryje inflaci? A na garantovaný státní příspěvek stát musí emitovat dluhopisy? (jakej vůl tohle mohl vymyslet...) Zajištění na důchod je potřeba rozložit do více pilířů (nemovitost(i), investice, děti).
Pokud to bude znamenat dokončení reformy a zrušení dnešního piramidového průběžného povině solidárního systému, rád projevím svou solidaritu tímhle způsobem.Ten dnešní systém znamená, že se vybírají peníze ve stejné hodnotě, v jaké se vydávají. Ten "spořící" znamená, že se dnes spoří peníze, které když se budou vydávat, tak mohou mít taky už jen zlomek hodnoty, bude-li vůbec jejich správce (penzijní fond) ještě existovat. Představte si, že se píše rok 1910 a vy si coby občan mocné Rakousko-Uherské monarchie ukládáte do penzijního fondu a malujete si, jak si těch investic po roce 1940 užijete.
Ale nemohu se dostat přes fakt, že kdyby se do budoucna důchodový systém nereformoval, že bych neměl svobodnou možnost výběru strategie na zajištění na stáří.Otázka je, jestli ta svoboda výběru není jen naoko. Všechny varianty předpokládají, že bude existovat silný stát, který bude držet závazky a buď bude důchody schopen vyplácet ze svých příjmů nebo bude schopen zajistit a garantovat výplatu ze soukromých zdrojů (zkrachovaných penzijních fondů), což může být nakonec jedno a totéž. Nakonec, když může stát "zrušit" vyplácení důchodů, protože na ně nemá, proč by nemohl stejně tak zdanit výnosy penzijních fondů?
Dnes chtějí senioři také žít, občas jet k moři a tak .. aktivity vůbec, potřebují určité finanční prostředky.Pokud se bude výše důchodů odvíjet např. od průměrné mzdy a inflace apod., tak bude také víceméně konstatní, co si za důchod můžete dovolit koupit. Pokud si budeme na důchod spořit, nízké důchody to vůbec neřeší, protože hodnota úspor až na výjimky dlouhodobě velice pravděpodobně dramaticky poklesne. A fungující důchodový systém nemůže řešit pouze výjimky.
Ale hlavně se dožívají stále vyššího věkuAno, když rodiče nebo prarodiče stále ne a ne umřít, tak se o ně musíte starat, i když to leze do peněz. Co s tím? Nabízí se zvýšit věkovou hranici pro čerpání důchodu, jestli jsme si ovšem jistí, že tak staří lidé nebudou coby nezaměstnaní namísto důchodu pobírat podporu v nezaměstnanosti a sociální dávky, což je z deště pod okap (jistě s tím rozdílem, že podpora a dávky se dají v případě potřeby politicky snadněji omezit než přiznaný důchod). Což bych si v současné situaci už např. padesátníků, co mají do důchodu ještě daleko, tak docela nebyl.
kromě toho se rodí stále méně dětí (mluvím o vyspělých zemích), které hodnoty pro penzisty vytvoří.Přesněji vzato, děti netvoří hodnoty pro penzisty tím, že se narodí (naopak jsou po dobu nejméně 20 let pro ty budoucí penzisty významným nákladem). Děti tvoří hodnoty až tím, že pracují a odvádějí prostředky do důchodového systému. Z toho vychází, že je skoro jedno, kolik dětí se rodí, protože záleží na tom, kolik lidí aktivně pracuje a odvádí peníze. Tento ekonomický problém by šlo řešit např. přistěhovatelctvím, při němž většinou odpadají ony náklady na dětskou fázi života: přistěhovalec přijde a rovnou tvoří hodnoty (to si ty zastydlí puberťáci "bílých lig", co zatím žili většinu života na náklady společnosti, jaksi programově neuvědomují). Otázka tedy nezní, kolik se rodí dětí, ale kolik jich naše ekonomika dokáže vůbec produktivně zaměstnat, aby vytvořily ty "hodnoty pro penzisty". A to platí, jak výše psáno, zrovna tak o lidech v předdůchodovém věku, jimž bude posunuta hranice nároku čerpání důchodu.
Důchodová reforma je opravdu potřebná"Důchodová reforma" je takové vděčné zaklínadlo. Mě by zajímalo, co si pod tímhle souslovím kdo představuje. Protože například transformace průběžného důchodového systému do spořícího mi připadá spíš jako programová "deforma" neboli eliminace důchodového systému, po jejíž realizaci se skutečně dnešní ani budoucí třicátníci penze nedočkají. Zatím mi zkrátka nikdo na mou třetí otázku neodpověděl tak, abych uvěřil, že spoření do penzijních fondů je onou správnou "reformou".
Jo a jeden zajímavý odkaz, jak se s problémem pozdějšího odchodu do důchodu potýkají jinde.Nojo, ale to je v tom sockoumoušském Německu, kde maj čas se s tím párat, to se v našem postkomunistickém kapitalismu, kde se musí tvrdě makat, žejo, těžko uchytí
Důchodová reforma je opravdu potřebná a může opravdu hrozit, že dnešní třicátníci se penze nedožijí.Jenze elementarni aritmetika ukaze, ze duchodova reforma (v podobe zavedeni soukromych duchodovych fondu) tenhle problem vubec ekonomicky nevyresi, spis jen vytvari prostor pro politicky pruchodne snizovani realnych duchodu, za cenu ztrat zpusobenych rezii takoveho systemu.
ze nesetrite zdroje (coz by byl skutecny zpusob, jak je presunout v case)Samotne setreni zdroju neni zpusob, jak to presunout v case. O prirodni zdroje ani tak nejde, tech je (prozatim) dost. Jde hlavne o produkcni kapacitu ekonomiky (tovarny ...). Pokud ta je nevyuzita, tak jeji moznosti jsou 'navzdy' ztracene a uspory nemely zadny smysl [*]. Proto kazde uspory (nevyuziti penez - poukazu na soucasnou produkci) musi byt kompenzovany nejakymi dluhy a dluhopisy (poukazy na budouci produkci), aby se penize dostaly k tomu, kdo soucasnou produkci vyuzije (smeni penize za svuj zavazek). [*] to trochu prehanim, ale z velke casti tomu tak je. Druha poznamka je vyznamnejsi - nerekl bych, ze oba systemy penize stejne investuji - viz posledni cast meho prispevku.
Podle me si lide neuvedomuji, ze prechod k fondovemu systemu znamena bud snizeni jejich soucasnych prijmu (tj. pokud by dostavali dnes cele X), nebo pouhe dodatecne prerozdeleni investic (tj. pokud by dostavali dnes jen X-Y).Samozrejme, to druhe predpoklada, ze si nejak od zamestnavatele vymuzou to Y, ktere budou pak platit fondu - coz je lehce nerealisticke.
Z vaseho prispevku jsem jaksi vyrozumnel, ze situace bude vyhodnejsi, kdyz ty fondy budou treba mimo stat, investice budou v zahraniciTo byla spis jen poznamka na okraj, to nemam dobre promyslene. Realne k tomu stejne nejspis moc dochazet nebude a pokud tak spis v investicich do svetovych indexu ci duveryhodnych zapadnich aktiv a ne do rozvijejicich se trhu. Vicemene souhlasim s tim, ze nejspis nula od nuly pojde. Samozrejme je mozne, ze krome (neexistujicich) ekonomickych duvodu tady mohou byt psychologicke ci politicke duvody, proc by fondove reseni mohlo neco zmenit. Psychologicke jsou napriklad pokud by zamestnanec vnimal odvody do duchodovych fondu vic jako 'sve' nez odvody na dani a kvuli tomu by byl ochoten pracovat za nizsi cistou (po odecteni i odvodu do fondu) mzdu. Politicke duvody jsou napriklad kdyz zvyseni DPH bude politicky pruchodne jako 'naklad duchodove reformy' a nikoliv jako zvyseni normalnich danovych prijmu statu (umoznujici snizit deficit ci dosahnout prebytku). Jeste bych zminil, ze oba uvedene priklady by mohly pomoci pouze v pripade, kdy je ekonomika ve fazi prudkeho rustu, v soucasne situaci by spis uskodily.
popisujete jiz v naznaku stovky zavislosti, proste je to komplikovane a jestlize dnes panuje nazor, ze obcan by mel investovat 'rozumne' a za svou investici je zodpovedny, tak jedina rozumna reakce musi byt - ruce pryc.Ano, s timhle souhlasim. Stat tim v podstate nuti prevaznou vetsinu obcanu, aby se 'rozumne a zodpovedne' rozhodovali v oblasti, pro kterou ve vetsine pripadu nejsou kvalifikovani, a v konecnem dusledku se tim zejmena vyhyba vlastni zodpovednosti. Kdyz nastanou nejake problemy, at uz vytunelovani fondu, ktere realne jeho uzivatel nemel sanci jakkoliv odhalit, nebo treba makroekonomicke problemy (ekonomicka krize), vzdy totiz bude moci rict 'kdyby jste investovali lepe/vic, nebyli byste na tom v duchodu spatne'. Nevim, do jake miry se alespon pocita s pojistenim duchodovych fondu (podobne jako jsou vklady v bankach), to by mohlo nektera rizika vykompenzovat. Na druhou stranu, pokud se jasne rekne, ze fondovy pilir by mel slouzit jako bonus a prubezny system samotny by mel zajistit dustojne stari, Pak tahle namitka castecne pada. Druha vec, ktera se me nelibi na fondech, je uz zminena neefektivita. Fondy odcerpavaji nezanedbatelnou cast svych zisku jako poplatek pro spravce. Mam pocit (ale neoveroval jsem to), ze kdyz proste budu individualne sporit a budu ukladat penize do (zrovna nejvyhodnejsich) terminovanych vkladu, nebo do statnich dluhopisu, pokud by byly v cesku dostupne pro individualni nakup tak snadno, jako jsou treba v USA ci zapadni evrope, tak budu mit spolehlive vetsi zhodnoceni.
Oddělit důchodový fond striktně od ostatních státních peněz. A ústavou zakázet jejich použití na zalepování státního rozpočtu.No, pokud by byly opravdu striktne oddelene a na nic nevyuzivane, tak by to byla nejspis ekonomicka katastrofa - jednak by zbytecne ztracely na hodnote, jednak by v takovem pripade (v dobe prebytku) dlouhodobe odtekaly z ekonomiky a centralni banka by tam penize v obdobne hodnote stejne nejakym jinym, pro stat mene vyhodnym zpusobem musela docerpat. (Tedy nevim tedy presne, jak muze z penezma hospodarit CNB, ktera vede ucty statnim institucim, ale tipuju, ze je v tomhle ohledu dost omezena a nemuze je primo investovat/pujcovat, jako komercni banky.). Oba problemy by resilo, kdyz by onen statni duchodovy fond mohl nakupovat statni dluhopisy (nebo investovat rizikoveji do komercnich subjektu, ale to by bylo lepsi nechat na komercnich financnich institucich). Pokud by pak fond nakupoval pouze statni dluhopisy 'sveho' statu, tak od soucasne situace je to ciste ucetni rozdil - klidne by slo vycislit celkove mnozstvi penez odcerpanych v jednotlivych letech z duchodoveho fondu, navysit o uroky statnich dluhopisu v danych letech a prohlasit, ze tohle je castka na duchodovem fondu a o tuto castku je vetsi statni dluh.
prebytky se samozrejme nekonaji, kdyz to vypada, ze se bude vybirat vic, tak se snizi duchodove pojisteni.Pokud by to fungovalo takhle (a naopak, kdyz by to vypadalo, ze by se vybralo mene, tak by se pojisteni zvysilo), tak proti tomu nemam namitek.
So where do claims of crisis come from? To a large extent they rely on bad-faith accounting. In particular, they rely on an exercise in three-card monte in which the surpluses Social Security has been running for a quarter-century don’t count — because hey, the program doesn’t have any independent existence; it’s just part of the general federal budget — while future Social Security deficits are unacceptable — because hey, the program has to stand on its own.
ze by se zrusili duchody samozrejme predpoklada, ze by se i prestalo statu platit duchodove pojisteni, jak ze strany zamestnance tak ze strany zamestnavatele, a o to by se mela zvysit cista mzda."By se měla" je hezké. Fakticky to platí pouze o části, kterou dnes odvádí zaměstnanec. Ta druhá část momentálně zvýší zaměstnavatelův zisk. Ale i kdyby, tak co? Co s těmi penězi navíc uděláte? Vložíte do penzijního fondu? Viz otázka č. 3 v blogu.
Neni mozne zrusit jakoukoliv davku placenou statem (duchod i jine) a nechat dane (tim myslim tu cast dane ktere se rika duchodove pojisteni) na stejne vysi.Věřte tomu, že to velice dobře možné je, stačí je přejmenovat
Dneska to funguje tak, ze hnedka jak clovek zacne pracovat hned z prvni vyplaty uz spori na duchod,Ne, to tak dnes nefunguje, to tak bude, až si bude povinně spořit do penzijního fondu. Dneska si na nic nespoříte, dneska platíte důchod předchozím generacím.
Takze bydleni bych diky tem penezum navic mel hotovy drive nez dnes (jak dlouhe byvaji obvykle hypoteky 20 let?) a taky mnohem levneji (kolik se zaplati na urocich a poplatcich hypoteky? 50% navic?)Tak nějak vycházíte až příliš samozřejmě z toho, že bydlení ve vlastním je vždy finančně výhodnější než bydlení např. v nájmu. Ony ty náklady nekončí splacením hypotéky, údržba domu (bytu v domě) taky něco stojí. Tím chci říct, že to nemusí být tak, že pořízením vlastního bydlení něco podstatného ušetříte a budete si moci o to lépe a radostněji spořit na důchod.
A to bych penize asi nestrkal do fondu ale do neceho co neztraci hodnotu: nemovitosti, pozemky, zlato, umeniChtěl bych vidět, co budete investovat do nemovitostí a pozemků poté, co konečně splatíte jednu hypotéku na svoje bydlení. To si budete muset vzít hned druhou. Aha, já zapomněl, vy nepochybně zázračně zbohatnete, takže skupovat a prodávat nemovitosti coby investice budete dělat běžně... ano, v této ničím nepodložené naději žije v Česku pravděpodobně spousta lidí. Ostatně, taky to může být tak, že vám stát prostě nařídí strkat peníze do fondu, zatím totiž ta slavná penzijní "reforma" vypadá spíš takto.
Tak nějak vycházíte až příliš samozřejmě z toho, že bydlení ve vlastním je vždy finančně výhodnější než bydlení např. v nájmu.Ano z toho vychazim, mam vyzkousene bydleni v najmu i bydleni ve vlastnim.
Chtěl bych vidět, co budete investovat do nemovitostí a pozemků poté...v poslednim odstavci se opirate o nakupovani nemovistosti a pozemku, ale ja jsem psal i o zlatu, umeni nebo JINE INVESTICI.
že bydlení ve vlastním je vždy finančně výhodnější než bydlení např. v nájmu. Ony ty náklady nekončí splacením hypotéky, údržba domu (bytu v domě) taky něco stojí.Ono bydleni ve vlastnim/druzstevnim, je-li byt/dum splacen a neni-li v katastrofalnim stavu, je prakticky vzdy vyhodnejsi nez v (trznim) najmu. Treba proto, ze trzni najemne si konkuruje s porizenim noveho bytu s hypotekou. Bezna udrzba sice neco stoji, ale obvykle, zejmena u nakladnejsich zalezitosti, je pomerne znacna pruznost na to kdy se uskutecni, takze lide v duchodu ji v mnoha pripadech klidne mohou nechat na dalsi generaci. Ono porizeni vlastniho bydleni je asi nejsmysluplnejsi forma sporeni na duchod.
Ono porizeni vlastniho bydleni je asi nejsmysluplnejsi forma sporeni na duchod.Znamená to tedy, že pokud by měl stát podpořit spoření na důchod, měl by podpořit pořizování si vlastního bydlení?
ergo, co je PAYG jineho nez prave kompenzace ztraty hodnoty penez?Myslim, ze to je nevhodny uhel pohledu na prubezny duchodovy system. Prirozenejsi uhel pohledu je ten, ze bez prubezneho duchodoveho systemu by na zivot starych rodicu davali penize jejich deti. Prubezny duchodovy system je pak jen zprumerovani tohoto modelu na celou populaci a tim odstraneni cetnych rizik (ale i spravnych zpetnych vazeb). V takovem systemu je pak normalni, ze pokud bude podil duchodcu v populaci vetsi, tak se holt pracujici populace musi uskrovnit a odvadet na duchody vic.
ze pokud bude podil duchodcu v populaci vetsi, tak se holt pracujici populace musi uskrovnit a odvadet na duchody vic.Pššššt!!! Nekažte to! O tomhle se ve slušné neoliberální kapitalistické společnosti nemluví. My perspektivní mluvíme zásadně jen o tom, že uskrovnit budou muset důchodci, protože jsou slabší a ještě si všechno prožrali (resp. nechali prožrat, mimo jiné od svých dětí). Takže zákonitě se dnešní třicátníci žádné penze nedočkají, protože priority prý budou úplně jinde než v důstojném životě důchodců (dnešních voličů mimochodem). Já se jen divím, jak to ti dnešní třicátníci těm politikům žerou i s navijákem.
. A to bych penize asi nestrkal do fondu ale do neceho co neztraci hodnotu: nemovitosti, pozemkyA to rikaji lide par let po hypotecni krizi, kdy nemovitosti ztratily nekde az pulku sve predchozi hodnoty ...
Kde prosím ztratily nemovitosti polovinu hodnoty? V ČR, Německu? Doporučuji něco o trzích, investicích a vývoji od cca roku 1999 nastudovat.
Pak to třeba nebudete vytahovat jako obhajobu neschopnosti zajistit se sám na stáří.
Pozemek klidne muze ztratit hodnotu na polovinu i vic, to ale neznamena ze na nem najednou vyroste o polovinu obili meneOn nekdo porizuje zemedelske pozemky jako investici proto, aby je pronajimal zemedelcum? Jaka je vynosnost takove investice? Sam nemam predstavu, ale tipoval bych, ze pri soucasne situaci v zemedelstvi bude dost chatrna.
To same u nemovitosti, najemnici budou platit najem dal at nejakej realitni makler cenu odhadneVyvoj trzniho najemneho souvisi s vyvojem hypotek a nakladu na porizeni vlastniho bydleni. Pokud ceny nemovitosti poklesnou na polovinu a dostupnost hypotek (a jejich uroky) bude stejna, tak mesicni naklady na hypoteku take poklesnou na polovinu. V takovem pripade musi trzni najemne klesnout, jinak by tam skoro nikdo dlouhodobe nebydlel.
On nekdo porizuje zemedelske pozemky jako investici proto, aby je pronajimal zemedelcum? Jaka je vynosnost takove investice? Sam nemam predstavu, ale tipoval bych, ze pri soucasne situaci v zemedelstvi bude dost chatrna.Výnosnost nic moc. Na druhou stranu pole vám těžko někdo zničí nebo ukradne. Je to investice "navždy" a skutečně naprosto bez starostí. Z nějakých 25 ha polí dostáváme od zemědělského družstva tak 25 - 40 000 Kč za rok (podle výsledků hospodaření) + daň z nemovitosti (tu nám zaplatí vždy). Tržní cena těchto 25 ha je přibližně 1 až 2 miliony korun. Občas se objeví někdo, kdo pole skupuje. Ale většinou to mají lidi jako rodinný majetek po předcích.
Na druhou stranu pole vám těžko někdo zničí nebo ukradne.Tim bych si zas tak jist nebyl, staci aby nekdo prisel na katastralni urad s kupni smlouvou se zfalsovanym podpisem a podplatil urednika, aby privrel oci, a pozemek je prevedeny. Na druhou stranu to zas tak nehrozi, protoze to pripadny podvodnik tezko muze rozumne zpenezit a ztratit se tim a kdyz by se to vysetrilo, tak by o pozemek nejspis zas prisel. Spis to hrozi u lesu, kde podvodnik mezitim muze les bez prekazek vytezit a drevo zpenezit.
1.Otázkou je, kdo využije tuto korunu. Daňový poplatník, který například podniká, využije ušetřené peníze například na natření stropu své provozovny nebo na nákup nového stroje a umožní další rozvoj své živnosti. Pokud to spotřebuje na hamburgery, tak to přínos nemá.Asi by bylo dobré definovat, co je to ten význam. Když si takový živnostník natře strop a potom umře hlady, protože mu nezbylo na hamburger, mohl by s vámi zásadně nesouhlasit
a) je naprosto jasne, ze z te koruny se neco ztrati v eraru. Nechci te desit, ale jsou to radove desitky procent.No, aby ses nedivil. U samotneho prerozdelovani podle jasnych zakonnych pravidel je rezie celkem mala. U socialniho pojisteni to z hlavy nevim, ale treba u zdravotniho je to okolo 2 %. Oproti tomu soukrome zdravotni pojistovny v USA maji rezii 10-20 % (reklama, zisk majitele, ...).
b) vykon ekonomiky je dany rychlosti, kterou v ni tecou penize a statni odvody maji velice nehezkou vlastnost, ze toky penez dost brzi.Tam mas trochu obracenou kauzalitu. Rychlost obihani penez ma vliv, ale neni primarni. Primarni je realna schopnost ekonomiky neco produkovat. Rychlost obihani penez a pocet penez v ekonomice se vzajemne doplnuji (snizeni jednoho je mozne doplnit zvysenim druheho a naopak) a dohromady to musi byt v rovnovaze s realnou schopnosti ekonomiky produkovat. Pokud budou penize obihat rychleji (nebo jich proste bude vetsi mnozstvi) nez by odpovidalo potrebam realne ekonomiky, nezvetsi to moc celkovou produkci ekonomiky, ale dojde k inflaci, ktera to vyrovna. Realne by ale centralni banka zakrocila driv a stahla by nejake penize z ekonomiky, cimz by to vykompenzovala jeste driv nez inflace. A naopak - pokud by z nejakeho duvodu penize obihaly prilis pomalu, muze centralni banka penize doplnit a tim vykompenzovat pomaly obeh. Tedy alespon za normalnich okolnosti.
Zacnu bodem 1., abych Ti nezahltil mozkovnu..Myslím, že vy můžete klidně vybalit úplně všechno najednou
a) je naprosto jasne, ze z te koruny se neco ztrati v eraru. Nechci te desit, ale jsou to radove desitky procent.Zkuste líp číst, píšu doslova "vyplacená koruna". O výběru se můžeme bavit taky, ale je to jiné téma.
b) vykon ekonomiky je dany rychlosti, kterou v ni tecou penize a statni odvody maji velice nehezkou vlastnost, ze toky penez dost brzi. Jednou za mesic vyberes penize na pojisteni a jednou za mesic je vyplatis. Kdyz tu korunu nechas obcanovi, koupi si za ni treba rohlik. Koruna se dostane pekarovi. Ten ji muze okamzite utratit za novou pec. Pecar ji utrati za nove boty. Svec ji posle dal, atd.Když korunu vyplatím důchodci, koupí za ni třeba rohlík. Když korunu nechám občanovi, ten ji přihodí k ostatním korunám a koupí si třeba dovolenou v Dubaji. A nebo naopak... Jste si jistý, že jste postihl podstatu otázky?
Chtel jste znat rozdil mezi "vyplacenou korunou" a "korunou, kterou stát nevybere".Mezi korunou, kterou stát vyplatí důchodci a důchodce ji utratí, a korunou, kterou stát nevybere, a utratí ji daňový poplatník. V obou případech je ta koruna utracena, to je to podstatné, o co mi jde. Je to přímo v souvislosti s řečmi o tom, že důchodci "prožírají peníze", které je tu a tam slyšet. Kdybyste se chtěl bavit o vašem a), tak se bavme třeba o tom, kolik z takové vybrané resp. uložené koruny spotřebuje erár resp. privátní penzijní fond. To je samozřejmě také přípustné: Kolik peněz tedy při správě důchodů prožere stát a kolik peněz prožere takový penzijní fond. To už se ale netýká důchodců jako takových.
Bohuzel Vy porad nechapete, ze koruna, ktera zustane v ekonomice, se muze otocit treba 10x misto toho, aby lezela na uctu na CSSZ nebo bernaku.Já chápu, že může, ale taky chápu, že ani privátně uspořená koruna v té lokální ekonomice vůbec zůstat nemusí. Navíc ta důchodová bude zcela určitě vyplacena a velice pravděpodobně vrácena do lokální ekonomiky, ta uspořená se může snáze přidat k těm ostatním uspořeným a z lokální ekonomiky být vyvedena. Ale o tom je spíš otázka č. 2, kterou jste si chtěl nechat na později, abyste mi to nezavařil. Zatím jste se nedostal k odpovědi na tu první.
Nastudujte si vyse zminenou ekonomiku kazicich se penezJestli chcete říct, že důchodci platí penězi "zkaženými" a výdělečně činní penězi "čerstvými", tak to řekněte rovnou. Ale povězte mi, jak ty peníze od sebe rozeznáte třeba v tržbě. No nic, ta první otázka byla stejně víceméně rétorická, což potvrzují odpovědi (buď rozdíl žádný, anebo odpovědi na něco úplně jiného). Přesto děkuji za účast.
Moje a) je jenom drobny detail.Vzhledem ke schodkům státního rozpočtu a stavu rozpočtových rezerv většiny státních úřadů se tam ty koruny nijak moc dlouho neohřívají.
Bohuzel Vy porad nechapete, ze koruna, ktera zustane v ekonomice, se muze otocit treba 10x misto toho, aby lezela na uctu na CSSZ nebo bernaku.
stát se sociálním případem není ekonomicky ani jinak výhodnéBohužel toto u nás momentálně není pravda. Jednak člověk může být sociálním případem jen papírově (registrace na ÚP, práce "na černo" bez papíru). A pak pro určité skupiny obyvatel, které programově a celkem pohodlně žijí ze sociálních dávek, by třeba práce i byla, ale "špatně" placená. V těchto případech je příjem z práce jen o málo vyšší než ze sociálních dávek, a ten rozdíl pro ně nevyváží nutnost chodit denně do práce vs. válet se doma a příležitostně nějakou práci pošolíchat. A to je špatně. Otázkou je, jestli snížit nebo nějak omezit/podmínit sociální dávky. Nebo jestli nutit zaměstnavatele k vyšším mzdám, což nefunguje a jen to podporuje šedou ekonomiku, na které pak stát tratí dvojnásob.
Ale vzat tu korunu tomu, kto ju zarobil a poslat ju niekam inam ho demotivuje od toho, aby tie koruny zarabalŘeč je o důchodovém pojištění nebo spoření si na důchod. Tu korunu vezmu tomu, kdo si ji vydělal, a pošlu tomu, kdo už si ji vydělávat nemůže, protože je moc starý. S tím, že až bude starý ten dnešní výdělečný, budu brát zase těm, kdo vydělávají, a posílat je zase jemu. Samozřejmě, že můžeme uvažovat tak, že každý si nechá to, co vydělá, a tedy ti, co vydělávají, budou žít v přebytku, a ti, co už nemůžou vydělávat, tak prostě umřou hlady (např. proto - a tam směřuje otázka č. 3 - že to co si vydělám dneska a stačí mi k pohodlnému životu, mi nebude stačit k přežívání, až budu starý). Nevýhodu tento průběžný systém zajisté má: lidi to platí přes stát lidem a po cestě se na systému nepřiživuje žádná privátní korporace. To je, jak se mi zdá, ten hlavní hřích aktuálního systému...
Priebezny system by pekne fungoval, keby mnozstvo vybranych a rozdelenych penazi bolo rovnake. Co sa ale dnes neda zarucit.Zaručit se to dá. Odvody jdou do státního rozpočtu a co se platí ze státního rozpočtu je věcí určení priorit. Např. se dá nakupovat zbytečná vojenská technika nebo trojnásobně přeplácet "eko-zakázka" nebo vyplácet dotace atd. atd. Nebo se dají vyplácet důchody.
Slovami klasika "Lidi tu malo sukaj"Jak už výše diskutováno, šukání to těžko vyřeší, i kdyby se rodilo 10x tolik dětí. Nejdřív ty děti musejí vyrůst (což spolkne samo nemalé náklady) a pak musí taky někdo produktivně pracovat, aby z toho něco na důchody bylo. Tento problém by velice rychle vyřešilo přistěhovalectví, pokud by byl problém jen v množství lidí (ostatně, německá ekonomika to tak jednu dobu řešila). Problém je ale spíš v tom, pro kolik lidí existuje produktivní práce, kterou se uživí jednak sami a jednak ještě všechny důchodce. Když to vezmu do extrému, tak stačí, aby odvodově zdejší firmy začaly vydělávat 100x víc a hned bychom měli 100x více peněz na důchody i bez toho, aby se rodilo víc dětí.
A kterou státní agendu lze podle Vás zrušit? Uveďte prosím nějaké rozsáhlejší agendy, jednotlivosti se samozřejmě najdou.Treba na zacatek vsechny ruzne Kocaby a Dzamily...i kdyz, u toho zalezi na tom, zda povazujete rasismus za neco pozitivniho a vhodneho, pokud ano, pak urcite nerusit, protoze pro posileni a rust cisteho rasismu v CR, mezi obycejnymi lidmi, neudelal nikdo vic, nez Dzamila a Kocab. Jinak tech kandidatu na zruseni je temer nekonecna rada, zacit muzeme treba zde: Česká plemenářská inspekce, Počet zaměstnanců: 62, Výdaje: 34 milionů Kč Ústav zemědělských a potravinářských informací Praha, Počet zaměstnanců: 121, Roční náklady: 90 milionů, Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, Počet zaměstnanců: 74, Rozpočet: 50 milionů. zahraniční konference typu „Venkov jako motor pro splnění obnovené Lisabonské strategie“.... mam pokracovat? Pozn. Svobodne jsem nevolil, nepodporuji, nejsem clenem a vcelku mne, i diky nulovemu vlivu na realitu, nezajimaji.
ad2: Něco takového existovat musí, to máte pravdu. Ale PROČ proboha to musí být placeno s peněz všech? Proč lidé, kteří potřebují autoritu, která bude v daném segmentu garantovat nějakou kvalitu a důvěryhodnost si ji nezaloží sami? Tenhle princip se dá uplatnit z velké části i na ty další úřady.
ad1: Nově vymyšlená kolektivní práva menšin jsou zlo dnešní doby a já dnes v roce 2010 tvrdím, že to nedopadne dobře.
Nějak nechápu, co jste tím chtěl říct. Má to dokazovat, že soukromé instituce jsou více náchylné ke korupci,podvodům a hrubému zkreslování skutečnosti, než státem garantované organizace? :) Nic takového se myslím nedá tvrdit. Jestli je u ratingových agentur problém s vymáháním (trestní) odpovědnosti, je dobře to řešit.
Jinak ne každej byl tak hloupej aby těm hodnocením zhnilých aktiv věřit (např Peter Schiff).
To mi připomíná trochu p. Macha ze Svobodných. Jsou lidi, kteří se nenechají strhnout stádní hloupostí a vidí do předu. Jenže jejich názor se nehodí. P. Mach v r.2007 tvrdil, že dotování fotovůltaiky bude znamenat 24 mld ročně v roce 2010. Tehdejší osel náměstek živ. prostředí za ČSSD Martin Klos se mu (určitě společně ze všemi korupčníky napříč eurohujerským politickým společenstvím) vysmál, že to bude jen 4 mld. Mach se mýlil, udělá to ke konci roku 2010 40 mld, které se s námi budou táhnout 10 let...
Ty socialistické hospodářské teorie byli tolikrát vyvráceny, ale místo ponaučení to dopadne vždycky stylem že: "regulovali jsme málo a špatně, budeme regulovat více a lépe". Viz 2. desetiletka EU.Má to dokazovat, že soukromé instituce jsou více náchylné ke korupci,podvodům a hrubému zkreslování skutečnosti, než státem garantované organizace? :) Nic takového se myslím nedá tvrdit.Organizace bude fungovat podle toho, v jake situaci se nachazi, kdo ji plati a jaky ma z toho uzitek. Pokud organizaci plati ti, kteri jsou zavisli na tom, aby dobre fungovala, pak takova organizace bude nejspis fungovat lepe nez statem placena instituce. Pokud ale naopak organizaci plati ti, pro ktere je (alespon kratkodobe a jednotlive) vyhodnejsi, aby fungovala spatne (jako v zminovanem pripadu ratingovych agentur), pak nejspis bude fungovat hur nez statem placena instituce.
Ty socialistické hospodářské teorie byli tolikrát vyvráceny,No jo, to je cela ekonomie - keynesiani povazuji za tolikrat vyvracene teorie klasickych ekonomu, klasicti ekonomove povazuji za tolikrat vyvracene teorie keynesianu a ekonomum rakouske skoly se vysmeji oba spolecne.
Aha a spotřebitel nemá mozek (asi na rozdíl od toho státu) a neumí se rozhodnout sám, co je pro něj nejlepší?A co byste řekl na to, že dokonce i Václav Klaus je ochoten uznat, že se spotřebitel v určitých situacích sám rozhodnout nedokáže? A vůbec nejde o to, že by byl hloupý.
ten clanek na ktery odkazujete je jiz sice 8 let stary a mozna pan profesor od te doby trochu zmoudrel, ale v podtonu je neuveritelne citit ta urazena jesitnost, ze si nekdo 'zvenku' dovolil neco kritizovat.Ale tak čekat od pana prezidenta jiný článek, než já jsem nejchytřejší a já vám to dávno říkal, je docela naivní, ne? Mě šlo především o tento odstavec
Prof. Stiglitz - jako teoretik - přišel v rámci konceptu tzv. „asymetrických informací“ s novou argumentací ukazující na nedokonalou efektivnost trhů. Tato neefektivnost plyne z toho, že asymetrické, čili nedokonalé informace poškozují trh. Díky tomu jsme se všichni (já bych řekl seriózní ekonomové) poučili a zařadili jsme to do standardní ekonomické argumentace. Aby nebylo mýlky, říkám, a to jednoznačně, ano.V zásadě, pokud Václav Klaus jako symbol myšlení - volný trh vyřeší vše - napíše, že na trhu dochází k asymetrické distribuci informací, čímž se deformuje, mohl by se nad tím nejeden zdejší diskutující alespoň zamyslet.
Nově vymyšlená kolektivní práva menšinA co to je? Od ruznych konzervativcu tohle casto slycham, ale realne nevidim nikoho, kdo by hajil nejaka kolektivni prava mensin, obvykle se haji individualni prava jednotlivcu (napr. boj proti rasove diskriminaci neni nic jineho nez hajeni prava jednotlivce na to, aby byl ostatnima posuzovan jako jednotlivec bez ohledu na jeho etnickou prislusnost).
Treba na zacatek vsechny ruzne Kocaby a Dzamily...
Ty si asi poslední půlrok strávil v kómatu nebo si spal, Faune. Kocáb odstoupil někdy v březnu poté, když si poněkud svérázně a osobitě pojal sbližování s národnostními menšinami a šoustal s Lejlou Abbasovou. Pro tebe budou "Džamily a Kocábové" vděčné téma na další pětiletku, ale můžeš být spokojen, Džamila ani Kocáb nefungují.
Teď k blogu toho plešatého agitátora SSO na iheute. Mě zaujal poslední odstavec, který dokonce zvýraznil červeně jako největší zbytečnost - Ústav pro hospodářskou úpravu lesů čili ÚHÚL. Tenhle podnik se nezabývá evidencí sběru borůvek, jak se ten plešatý soudruh domnívá. Zpracovává hospodářský plán, podle kterého se hospodaří ve všech lesích v ČR - tj. mapy, hospodářské knihy atd. To je naprosto nezbytná a každodenní nutnost pro pracovníky v lesnictví. Lesní hosp. plán se u nás vypracovává zhruba od 18.století, když s tím začli Trautenberci a Liechtensteinové. Karl von Trautenberk z ministerstva zahraničí o tom určitě bude něco vědět.
Řeknu to úplně polopaticky. ÚHÚL se zruší a majitel lesa si bude dělat naprostoco chce. Nebude přeci čekat na pokácení lesa až do mýtního věku, to trvá moc dlouho a vzniklou holinu nebude muset zalesnit, protože než ten les vyroste to trvá taky moc dlouho a ten majitelbude už dávno pod drnem. To by si ten plešatý soudruh nezašel ani na borůvky, protože by nebylo kam. Úspora 190 miliónů ročně a škody - no to si ani netroufám odhadnout.
Ale no tak mistře, snad nechcete tvrdit, že Německo, VB a Francie nejsou vyspělé země? Kdyby se vyspělost/nevyspělost zemí posuzovala pouze podle zadlužení, tak to by byly Spojené státy v kategorii zemí rovníkové Afriky, neboť USA jsou zadluženy na mnoho generací dopředu i když tam nikdy žádné sociálně tržní hospodářství nebylo. Přesto bych USA do rozvojových zemí nezařazoval.
Teď ještě k tomu lesnímu hospodářství u nás. Pokusím se to v rychlosti shrnout. Lesy jsou u nás převážně ve vlastnictví státu, který je zastoupen podnikem Lesy ČR. Dále jsou lesy obecní, městské, soukromé, lesy zvláštního určení a jiné. Ti všichni hospodaří podle hosp. plánu, který vypracovává ÚHÚL. Ono to sice zní socialisticky a pětiletkami (v tomto případě desetiletým plánem), ale v tomto případě to má své opodstatnění.
Řeknu to asi takto: Les není jenom továrna na dřevo, ale plní mnoho jiných důležitých funkcí. Zabraňuje erozi půdy, významným způsobem zadržuje vodu, funkce krajinotvorná, rekreační blabla a jiné. A mám vážné pochybnosti o tom, že tohle uchová či zařídí neviditelná ruka trhu, když cílem každého podnikatele (v tomhle případě vlastníka lesa) je zisk. Tady se ale na zisk musí čekat 80-100 let. Zatím tady ještě existují páky, které zabraňují vlastníkům pouze les vytěžit a vybodnout se na to. A jsem přesvědčen, že to je v tomto případě dobře.
Vůbec srozumíme. Není důležitá samotná výše pohledávky vůči věřiteli, ale schopnost danému závazku dostát. to je jedna věc.
Taky jsem měl na mysli ještě fakt, že ty "vyspělé země" produkují kvantum sociálně závislých, kteří se o sobe neumí postarat a jejichž počet v příštích desetiletích výrazně stoupne, a země si budou muset vybrat mezi občanskou válkou, která nastane, když vezmete sociálním "alkoholikům" jejich flašku, a nebo si budou půjčovat i na mandatorní výdaje, jak to dělá Řecko. Země jako Francie, VB, USA si půjčí od Číny a Indie (pokud tam do té doby neovládnou socialisti), a kdo potom půjčí jim ? ...
A kterou státní agendu lze podle Vás zrušit?Úřady na zrušení.
Korupce se nejlíp neomezí tak, že úředníkovi přidáme. Ale tak, že mu odebereme možnost o čemkoliv rozhodovat. Až bude někdo říkat, že prostor k propouštění neníNevím, jak vám, ale mně úředníci většinou škodí tím, že se jim do rozhodování právě nechce
Je mozne polozit ovela viac otazok typu priebezny system vs penzijne fondy. Napr.:
1) Ak nie je mozne vybrat dostatok penazi do priebezneho systemu, ako je mozne, ze ti isti ludia ich budu mat dost pre PF?
2) Vynosy penzijnych fondov maju klesajucu tendenciu. Na zaklade coho sa da predpokladat, ze sa to zmeni?
3) Nie su vynosy PF len "hausnumera"? Napr PF Aegon http://www.apfcr.cz/cs/vybrane-ekonomicke-ukazatele/zhodnoceni-prostredku-ucastniku-pp-rok-1995-az-2009.html vs http://aegon.cz/download/media/10_171 AE_vypis priloha hospodareni.pdf
4) Aky bude mat dopad na ekonomiku presun (odliv) prostriedkov do PF?
5) Je v CR okrem penzijneho systemu, zdravotneho poistenia, lesov a pody este nieco, co sa da rozkradnut?
A tak by sa dalo pokracovat....
Jak chceme vybudovat efektivní a profesionální státní správu, když tabulkový plat VŠ na úřadě před avizovaným snížením nejde přes 15 000 hrubéhoJá nevím, jestli tohle někdo chce. Uvědomte si, že fungující úřady jsou překážkou pro bordel a zlodějnu a tudíž pro fungování "svobodného trhu" počesku. Proto je třeba 1) úřady paralyzovat a 2) ty, které se nenechají paralyzovat, zrušit.
btw, otázky hodné prvého semestra.Odpovědi taktéž. Vím, že po prvním semestru jsou ty nejnebezpečnější otázky v oboru obvykle tabu, protože jen zelenáči se dají umlčet poučkami z učebnic, ale tady nejsme ve škole. Berte to tak, jako byste odpovídal třeba jako ekonom-politik svému voliči. Tam těžko užijete odkazy na učebnice a semestry a budete se muset vrátit do reality
Platí to i pro počítačové archivy.No, cim dal od Prahy a velkych center, tim drazsi konektivita. I kdyz zase levnejsi pozemky. Celkove se ale divim, ze se nekde na venkove kousek od nejake zeleznicni/elektricke ci jine trasy, kde je spousta natahanych optickych kabelu, nevybuduji levnejsi telehousy, nez ktere jsou v centru Prahy.
Sel jsem se znamymi kolem budovy s tou jejich orlici a ptal jsem se co to je. 'Bavorsky cejchovni uread - tedy urad pro miry a vahy'. Hm, usmal jsem se, zase nmisto, kde odpociva rada lidi. Ale nesetkal jsem se s pochopenim.No jestli je to něco jako ČMI, tak tam zase nijak moc neodpočívají.
Tiskni
Sdílej:
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.