Portál AbcLinuxu, 25. dubna 2024 14:36

Život update

25.4.2020 16:43 | Přečteno: 3309× | Misc. | poslední úprava: 29.10.2023 20:33

Dlouho jsem nenapsal žádný deníček a teď je to zdá se populární, poslyšte tedy bláboly za posledních ~8 let.

Matfyz

Udělal jsem matfyz (Bc. obecná informatika + Mgr. Softwarové a datové inženýrství) a bylo to naprosto super. Odnesl jsem si strašně moc skillů z IT a ještě jsem udělal několik totálně offtopic předmětů z biologie a vůbec (Biologie buňky, Radiobiologie, Fyziologie člověka, Bioelektrické jevy a jejich měření, Operační technika, Svařování a pájení v elektrotechnice, Terénní cvičení z kartografie :-D…) Jo a Tamárka teď vyhrála soutěž.

brmlab

Prvních pár let to bylo úplně super 1 2, potkal jsem tam úžasné lidi a naučil jsem se od nich strašně moc věcí, ze kterých pořád čerpám. Bohužel postupně to začalo nějak upadat, původní tahouni si pořizovali rodiny a firmy (Satoshilabs, Rossum a Průša jsou brmlabáci), na brmlab přestali mít čas a noví lidé nějak moc nepřicházeli. Do toho pominula ta druhá ze dvou věcí, které jsem vnímal jako důvod existence brmlabu: sdílení hardware, který se mezitím stal mnohem dostupnější. Hezky to shrnul pasky. A korunu tomu nasadil rok 2018, kdy se zbylí členové dokrve rozhádali a část jich ragequitla. (brmlab furt existuje, i pár projektů nějak jede (asi hlavně histologie a myslím že teslák a limit_false si hraje se side channel útokem na čipy), ale nějaké výstupy a to prostředí s „drajvem“ se moc neděje)

Zdraví

Celý život jsem postupně přibíral, až jsem peaknul na 118 kg (při výšce 197 cm, BMI 30), a začal jsem se bát co se mi stane. Tak jsem tak nějak přestal jíst a během 4 měsíců jsem 25 kg zhubnul. Objevilo se pár doomsayerů, a že to takhle nejde, protože jojo efekt, a že zhubnu svaly a ne tuk, a že budu z nedostatku živin dementní. Ani k jedné z těch věcí nedošlo a haha intermittent fasting go brrrrr. Na druhou stranu ani nedošlo k žádným přímým viditelným zlepšením jako že by se mi třeba opravil kolaps nosních křídel, přestaly mě bolet záda, dojel bych na jeden zátah dál na kole nebo tak něco, zdravější jsem jenom podle změřených veličin jako krevní tlak (který ze 120 klesl asi na 105 a začal jsem omdlévat, ale asi po roce se ty regulační smyčky naladily a už je to dobré) a klidový tep (z 80 za minutu klesl pod 60), no tak doufám že to alespoň snížilo pravděpodobnost že umřu v 60 na infarkt nebo na Čovid. Jo a ještě se mi posunula termoregulace blíž k normálním lidem, that is, začala mi být v zimě zima, takže jsem se musel naučit oblékat, ale zase je léto o dost menší utrpení. Edit na poslední chvíli: teď kvůli epidemii moc nevycházím ven a tak jsem asi dvě kila přibral :(. Asi budu muset vypadnout čovid-nečovid… (ano, vím, že výlety na kole do lesa jsou povolené, ale zase bych si nerad pořídil ten průběh se zjizvením plic a nejsou data jak moc to hrozí jinak zdravým lidem ve věku 26)

Kolo

Jezdím něco jako 4500 km ročně na kole, v roce 2019 jsem ujel dokonce 5000. Převážně dopravně, po Praze nepoužívám nic jiného. Od prosince 2017 do května 2019 jsem dokonce nepoužil vůbec žádný motorový dopravní prostředek, čímž jsem získal ultimátní morální právo kopat v internetových diskuzích do některých zelených aktivistů, ale pak jsem prodal duši (pun not intended) a především kvůli práci jezdím občas vlakem nebo s kolegy autem (řízení auta jsem zkoušel a v zájmu bezpečnosti všech okolo ho nedělám).

Párkrát jsem jel někam se spacákem, čemuž se prý neříká bikepacking, ale bike touring, a docela se mi to zalíbilo a chtěl jsem to letos od jara začít trochu dělat, například ve formě servisních vyjížděk k radarům :), ale přišel Čovid… Pak mi taky lidi říkali, že bych si možná měl pořídit kolo co není ze supermarketu, ale nikdo mi nevysvětlil, proč by mělo lépe jet nebo v čem to jako bude lepší, když jsem na současné dal SPDčka, lepší pláště a případné zlehčení o pár kilo znamená snížení hmotnosti o pár procent a tedy zrychlení kdo ví jestli o procento (protože aerodynamický odpor převládá a roste kvadraticky), maximálně tak že energii žere deformace rámu, což nevím jak změřit. U současného (Arcore Cross 1.1) mě ze začátku trochu trápila spolehlivost, ale po výměně středu a výměně plášťů za model s neprůstřelnou vložkou se to dostalo do stavu, kdy se na to nemusí moc sahat a už to má 20000 km.


To byl fakt nápad kreslit si to do fyzické mapy místo elektronicky…

Práce

Už od střední jsem při škole na part-time adminoval, od linuxových serverů po wordpressí weby. Do toho občas nějaký vývoj HW, typicky destička s AVRkem a něco to dělá (největší projekt byly MIDI varhany - desky s tlačítky, pedály a světýlky, které navíc šly stackovat pro používání lidmi co mají až 16 končetin, pro MIDI Designer, full-remote pro USA, projekt bohužel nedotáhl dál než do finálního prototypu). K adminování se pak přidaly občas nějaké audity, konzultace, zbytečné analýzy zbytečných pseudo-IS a trošku pentesting, ale část z toho měla nulový až záporný přínos („digitální prostituce“). Docela to neslo a nějakou dobu jsem uvažoval, že v tom budu pokračovat po škole na fulltime a stanu se z toho rotšíld. Pak jsem ale začal přemýšlet, že tohle možná nechci dělat se svým životem. Proto jsem se začal ptát všech možných lidí, zejména těch, které jsem považoval z nějakého důvodu za inspirativní a moudré (možná jste byli mezi nimi!), co mám dělat po škole. A dost mě zarazilo, že většina z nich neví ani co a proč by chtěli dělat oni. A do toho se mi někdy na přelomu 2018/2019 adminování najednou totálně zhnusilo.

Nakonec jsem se rozhodl, že chci dělat nějaký užitečný výzkum/vývoj, pokud možno kde se využije můj rozhled i v ne čistě softwarových oborech, a s tím, že na primární výzkum asi nemám. Prošel jsem startupjobs a vybral jsem si několik inovujících firem, plus jsem si začal rozjednávat nějaká PhD. Pak jsem ale úplně náhodou potkal Meteopress, což jsem do té doby vůbec nevěděl, že existuje. No a od té doby vyvíjím radary a meteostanice. Pro představu takhle vypadá náš typický deployment.

Ale za to adminování jsem rád, protože jsem se díky tomu naučil jak věci fungují, jak je ladit a jak je navrhovat tak, aby se snadno nasazovaly a spolehlivě fungovaly. Což využívám furt, protože radar už samozřejmě není zelenkavá obrazovka, ale linuxový počítač se speciálním HW a SW. Jenom jsem s tím měl seknout trochu dřív.

Takže co vlastně dělám: all-stack od návrhu HW, respektive koordinace návrhu HW s odborníky v oblasti mikrovln a mechaniky (anténní rotátor…), když tomu u radarů nerozumím, přes software po deployment a zpracování dat pro meteoradary s nejnižším TCO a meteostanice se senzory polétavého prachu které na rozdíl od konkurence v této cenové kategorii fungují i ve vlhku. Plusy: radary mají reálný smysl a potenciál pomoct lidem jako early-warning radar a pokud se to povede dotáhnout ze startupu do produkce, tak to bude zásek do CV. Senzory polétavého prachu jsou bohužel jenom workaround problému se znečištěním. Mínusy: jsem tam HW vývojář jediný a můžu se učit tak od externích konzultantů, takže s problémy typicky zápasím sám a chybí mi tutor, který by mi řekl co dělám blbě a jak to dělat správně. Tedy něco co jsem zažíval už během adminování, kdy jsem byl typicky sám…

Konec freelancování a pijavice

Překvapilo mě, jak strašně složité bylo ukončit adminování u stávajících zákazníků. Dělal jsem u nich 5+ let a odcházení bylo úplně jak kdybych se snažil vystoupit z nějaké sekty a trvalo několik měsíců, ačkoli podle smlouvy jsem měl výpovědní lhůtu buď 14 dní, nebo žádnou. Nakonec jsem se vyvázal až použitím různých dark-UX praktik a ignorování, na což nejsem hrdý, ale co jsem měl jako dělat.

Ve škole (kde jsem studoval a současně adminoval) jsem dva měsíce před koncem smlouvy řekl, že už nemám zájem o její prodloužení. Řekli, že nikoho neseženou, a přesvědčili mě, abych to prodloužil ještě přes léto. S tím jsem souhlasil, koneckonců přes prázdniny se skoro nic neděje, a tak je to stejně peněz za minimum práce.

Prázdniny přešly a oni furt nikoho neměli. Nakonec čtyři a půl měsíce po oznámení že končím (a tedy půl měsíce před koncem prodloužené smlouvy) vymysleli nového admina, což se ukázalo, že je týpek odvedle, který už něco adminuje, a tohle by si přivzal. Ukázal jsem mu, co že u nás běží, a on vycouval s tím, že o půlce těch technologií jenom slyšel že existují, musel by se to naučit, a že má dost své práce. Čas běžel, do konce smlouvy zbývalo 10 dní, a začalo akutně hrozit, že budou chtít, abych tam byl další tři měsíce navíc, což by fakt nešlo, protože na začátku akademického a konci kalendářního roku je naopak práce spousta. Tak jsem začal dělat Odin-style praktiku: všude, kde jsem chodil, jsem začal trousit poznámky o tom, že už toho mám dost, mám jinou práci, že na konci září končím, že teď dělám věci na kterých už by měl spolupracovat ten kdo to po mně přebere a tak. Díky tomu začly vedení chodit vyděšené emaily, začlo se krizově jednat, a ve čtvrtek 26.9. (smlouva byla do konce září) přemluvili bývalého spolužáka, aby to převzal. Předání úplným zázrakem proběhlo navzdory časové tísni hladce.

Jiný zákazník si našel někoho kdo zjevně neměl o tu práci zájem a kašlal na to. Dal jsem jim měsíc na přechod, ale i po skončení toho měsíce furt chodily maily z monitoringu, furt mi psali požadavky, které jsem někdy ignoroval a ty fakt kritické vyřešil, ale protože se to lepilo ducttape protože jsem tomu fakt nechtěl věnovat čas, tak těch problémů bylo čím dál víc, a mě už to štvalo, tak jsem začal maily na firemní adrese číst jednou za týden a jejich telefonní číslo jsem si dal na blacklist. Tři a půl měsíce po tom co jsem jako skončil (!) došlo k průseru, nový admin byl už týden offline, tak jsem to uhasil, a jako odpověď mi přišlo „Moc děkujeme, a ještě bychom potřebovali <seznam věcí které admini dělají když se starají o servery>“. Odpověděl jsem jim že jako fakt ne, a pak konečně někoho sehnali, takže jsem strávil další 2.5h předáváním (pět měsíců po tom, co jsem jim při každé příležitosti sděloval, že pro ně dělat nebudu), a od té doby jim to nějak funguje.

Poslednímu zákazníkovi jsem řekl v září, že končím ke konci roku. V únoru jsem jim byl nakonfigurovat nový router (měli půjčený s tím že to vyřeší nový admin (jenže nikoho nesehnali), vidíte jak jsem hodný, že jsem prostě nevytrhl kabely a nevzal si ho zpátky), a v březnu (tedy 6 měsíců (!!!) po tom, co jsem jim řekl, že končím) napsali že furt nikoho nemají a že STRAŠNĚ URGENTĚ POTŘEBUJÍ NASTAVIT LAMP A WORDPRESSOVOU SAJTU. Mail jsem ani nedočetl a smazal, ale druhý den volali že ten LAMP zkoušeli nastavit na vlastní pěst a totálně to dokonili takže to budu mít ještě složitější než jsem měl mít a zahráli mi do telefonu divadlo a já jsem na to kejvnul. Úplně se mi převracel žaludek když jsem ten wordpress dělal, dodělal jsem to, zatelefonoval jim, že je mi z nich úplně na blití a přidal jejich číslo taky na blacklist. Teď v dubnu napsali zase další strašně smutnou historku jak nemůžou místo mě nikoho sehnat a že jim přestaly chodit maily, tak jsem to hotfixnul snížením MTU (skutečnou příčinu jsem nehledal) a kromě telefonu přidal na blacklist i jejich mailové adresy, takže když mi teď napíšou, tak se jim to vrátí se SMTP 550. Ať si třeba zkrachujou, ale jiné řešení mě fakt nenapadá, tohle by trvalo donekonečna (a navíc se dostáváme do ducttapové fáze). Poslal jsem jim kontakt na kamaráda o kterém vím že by tu práci fakt zvládl a dělal, neozvali se mu, takže zjevně problémy řešit nechtějí a nedokážou. Plz die.

Samozřejmě, nechat někoho takhle na holičkách mi přijde strašně neseriózní a snažil jsem se být vždycky spolehlivým adminem, ale úplně stejně je neseriózní, že já jsem mezitím nastoupil jinam na fulltime, mám dostatek své práce a zábavy, a oni by furt chtěli abych se věnoval i jim a oni měli proboha 7 měsíců na to to řešit, tak co by jako ještě chtěli. Pak mi ještě kamarádi radili, že si mám říct nějaký nesmysl typu 10x víc peněz než dosud, ale tam se bojím, že se pak začnou dohadovat „a opravdu bylo nutné tohle opravovat? a proč ti to trvalo tak dlouho?“, nezaplatí mi to, a ještě strávím čas tím, že budu někomu vysvětlovat, proč se něco muselo dělat a proč to tak trvalo.

Nicméně tohle je indikátor, že lidi možná zjistili, kolik stojí služby, co jsem poskytoval, jinde (možná můj hlavní selling point byl, že nemám život a tedy jsem byl vlastně posledních 9 let nepřetržitě on-call a neúčtoval jsem za to žádné pohotovostní poplatky, ale jenom skutečně řešené incidenty, zatímco když tohle chcete jinde, tak si nemůžete dohodnout jednoho freelancera, ale musíte mít firmu s nonstop helpdeskem), a proto se jich nedá zbavit, a tak jsem měl když jsem to ještě dělal cenu šroubovat. No, škoda. OTOH nevím, jestli kdybych při příchodu do současné práce řekl na začátku 3x vyšší cenu, tak by se se mnou vůbec bavili. Související článek: Validace ceny.

Co vy? Taky se vám děje, že když chcete u nějakého zákazníka skončit nebo změníte práci, tak vás potom pořád takhle stalkují?

       

Hodnocení: 100 %

        špatnédobré        

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (2) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

25.4.2020 16:58 blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Pro pripad Alzhaimra?
25.4.2020 17:00 blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
jinak uz nejezdis s antenou:D
Jendа avatar 25.4.2020 17:05 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Jezdím, ale málo.
25.4.2020 17:22 blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
respekt;)
Gréta avatar 25.4.2020 20:26 Gréta | skóre: 36 | blog: Grétin blogísek | 🇮🇱==❤️ , 🇵🇸==💩 , 🇪🇺==☭
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update

hádám jako že padaj z nebe uplně náhodně :D :D cose jako dělá když spadne třeba doprostřed rybníka nebo na korbu náklaďáku směr polsko?? spadnout k vobyč lidem nazahradu ji třeba mužou šoupnout do popelnice jako vodpadek :O :O

nóóóó dneska už teda asi jako néé ale dřív kdybych sondu našla někde ležet bych ji vodtáhla domu a votevřela. nóó a bejt to jakoby někde v divočině daleko vod domova bych ji votevřela aspoň šutrem :O :D by bylo dobrý mit tam napsanej nějakej uplně blbuvzdornej popis coto jako vubec člověk našel ležet v trávě si myslim :O :O :D :D

25.4.2020 20:34 Radovan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
V Kmeni Andromeda tu sondu také odtáhli a otevřeli :-)
Jendа avatar 25.4.2020 20:35 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Nic, většinu jich stejně nikdo nesebere. Nejsou znovupoužitelné (kromě ozonových, a ty na sobě mají napsáno že když je vrátíš, dostaneš odměnu) a ten kus plasto, plošňák a lithiová baterka se asi v lese ztratí.
Gréta avatar 27.4.2020 14:57 Gréta | skóre: 36 | blog: Grétin blogísek | 🇮🇱==❤️ , 🇵🇸==💩 , 🇪🇺==☭
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update

takže jako žádnej poklad :D je pravda že kdyby byla cená by měla třeba gps a posílala svou polohu domu :D :D

nóó a u těch vobyč mě eště napadá že aby ji jako bylo možný najít anténou tak musí bejt ještě živá a posílat data domu. nevim co má za senzory ale hádám že tam má nějakej vejškoměr nebo aspoň obyč tlakoměr. proč se ta sonda sama nedeaktivuje když je jistý že už je na zemi?? takle přece posílá domu zbytečný rušivý data ne?? nebo dává vědět že si myslí že už je nazemi ale pro sychr stejně posílá dál?? :O :O

Josef Kufner avatar 27.4.2020 15:58 Josef Kufner | skóre: 70
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Tipnul bych si, že to bude vyřešeno omezenou kapacitou baterie.
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
Jendа avatar 27.4.2020 20:33 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
proč se ta sonda sama nedeaktivuje když je jistý že už je na zemi
To tam bylo (sonde killer) a pod tlakem petice „chodíme je sbírat“ to zase zrušili.
takle přece posílá domu zbytečný rušivý data ne??
Je to 401 MHz, takže pokud nepřistane na stromě na kopci, tak to není slyšet. Ale jinak se to řeší tak, že se následující sonda vypustí na jiné frekvenci, a tamté mezitím dojdou baterky.
JiK avatar 28.4.2020 05:53 JiK | skóre: 13 | blog: Jirkoviny | Virginia
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
jak takova sonda vlastne meri vysku? Barometricky by to slo s presnosti na cca 10m, ale predpokladam, ze chcete aby tlak a vyska byly zmerene nezavisle...
Jendа avatar 28.4.2020 09:28 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Barometricky a GPS. A když ještě nebylo (civilní) GPS/za rozumnou cenu, tak pod sondou býval koutový odražeč a trackovala se radarem.
Gréta avatar 28.4.2020 19:44 Gréta | skóre: 36 | blog: Grétin blogísek | 🇮🇱==❤️ , 🇵🇸==💩 , 🇪🇺==☭
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update

asi ale jako nemaj moc rádi lidi co vtom vyměňujou baterky a dělaj radiomajáky hele poslední koment až dole :O :O :D :D

Jendа avatar 28.4.2020 22:50 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Ten vysílač je softwarově přeladitelný a myslím že funguje i na 433 MHz, kde je tohle použití relativně v pořádku.
Max avatar 25.4.2020 17:35 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Jo, už jsem to několikrát chtěl u pár lidí zabalit. Mám fulltime job a do toho bokovky okolo, který se se mnou táhnout od střední. A protože jsem idiot, tak se občas nechám ukecat i k dalším projektům.
Zrovna nedávno jsem byl požádán, zda bych nemohl pomoci s migrací jednoho webhostingu (klienti firmy i úřady). Měli to na nějakém starém řešení, do kterého nikdo neviděl, nějak se jim to hroutilo atd. Rozjel jsem jim klasiku ISPConfig, napsal migrační skript na migraci emailových služeb (prostě aby se doména zmigrovala 1:1, emailový klienti nemuseli dělat znovu sync, flagy a další věci u mailů zůstaly atd.). Na tom by nebylo nic strašného, ale postupně se ukázalo, že ta firma, co ten webhosting poskytuje, neumí ani nastavit DNS. Takže kromě migrace se z toho stalo mega školení všeho možného.
No a shodou okolností k tomu přibylo něco podobného v bleděmodrém, ale už né v takovém rozsahu.

Někdy si říkám, zda to ve fulltime jobu zabalit a dělat na živnostňák, bez stresu, odpovědnosti a za nekřesťanský prachy. Prostě naladit, proškolit a pryč. Nedávno přišla další nabídka, zda nechci pro některé firmy dělat občasné IT. Ta firma, co mně o to požádala, jsou ISP, co se jich na to pořád nějaké firmy ptají, zda o někom nevědí. Jinými slovy, asi bych mohl mít klienty hned a bez hledání.
Já si pořád říkám, že takové základy musí znát každý a nechápu. Na druhou stranu, pokud se podívám kolem sebe, tak admini nevědí, jak přesně funguje ftp, jak funguje emailová komunikace a další základy. Když se objeví nějaký problém, tak je to na dlouho, nebo to nevyřeší a skončí to u mně.

No nic, chápu tě v tom, že rozloučit se s bokovkama bylo těžký. Firmy opravdu upřednostňují držet se někoho zuby nehty. Já osobně třeba ani neznám nikoho, koho bych mohl doporučit (asi dva schopný lidi znám, z toho ale 0 s volnýma kapacitama). Takže bych je asi odkázal na firmy, co poskytují IT služby.
Říkat "ne" už jsem se ale postupně naučil, nicméně né na 100%, ale jen na nějakých 90%.
Zdar Max
PS: O Meteopressu a jejich radarech jsem už četl před delší dobou, docela se mi ten jejich projekt líbil a fandil jsem jim
Měl jsem sen ... :(
JiK avatar 25.4.2020 18:16 JiK | skóre: 13 | blog: Jirkoviny | Virginia
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Jak funguje skupinova dynamika u ruznych takovych tech klubu jako byl ten brmblab? Proc maji tak nejak kratkou az omezenou zivotnost?
Jirka Cech
25.4.2020 19:10 Cabrón
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Funguje to jako v každé dlouhodobé skupině lidí - někteří stagnují, někteří jdou kupředu. Lidé odcházejí, přicházejí. Ti silní, kteří neodejdou, se buď ve všem shodnou (vzácné), nebo začnou konflikty o tom, jak se věci mají dělat.

Protože ve spolku s plochou organizací není žádný velitel, který by konflikty řešil pomocí autority, to tyhle spolky existenčně ohrožuje. Hrozí rozdělení, rozpad...
JiK avatar 25.4.2020 19:23 JiK | skóre: 13 | blog: Jirkoviny | Virginia
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
ale treba takove aerokluby funguji (i kdyz casto ne idealne) treba 70 let. A kibucy treba 20, nez se rozpadnou. Nektere skautske oddily taky maji za sebou dekady historie.
26.4.2020 01:05 hefo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
pozor, skauti su v podstate hierarchicky organizovani a rozstiepenie oddielu v pripade personalnych nezhod som uz videl... O aerokluboch nic neviem.
26.4.2020 02:58 Lorenzo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
To ano, ale jen diky pedofilum a jinym sexualnim predatorum, kteri maji velky zajem na tom, aby tyto spolky fungovaly dlouhodobe. Vsichni nemuzou byt knezi, ze.
25.4.2020 19:21 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Když se zpětně ohlédnu za dobou, kdy jsem měl živnost jako výhradní zdroj příjmů, tak poznání, že servisní smlouva bez paušálního poplatku s placením výhradně za řešené incidenty je naprostá pitomost (tedy z pohledu poskytovatele), bych označil za to vůbec nejdůležitější. No, možná druhé nejdůležitější - hned po zjištění, že na to prostě nemám tu správnou mentalitu.
Gréta avatar 25.4.2020 20:10 Gréta | skóre: 36 | blog: Grétin blogísek | 🇮🇱==❤️ , 🇵🇸==💩 , 🇪🇺==☭
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Moc děkujeme, a ještě bychom potřebovali <seznam věcí které admini dělají když se starají o servery>

jako sám to řikáš seš naně moc hodnej. si myslim že neznáš ten děsnej animovanej horor ve kterým se jakoby řiká 'smolíčku votevři nám svou světničku jen dva prstíčky tam strčíme jen co se vohřejem hned zas pudeme'. já ho díky jednomu svýmu móóóóc hodnýmu bratrancoj boužel znám :O :O :'( :'( :D :D ;D videjko :O :O :O :O :O :O

joa jestli někdy budeš chtít bejt s radarem jakoby děsně nenápadnej doporučuju takovoudle westernovou kamufláž hele :D :D ;D

oslavná píseň na pana soudruha generalisima prezidentčíka Petra Pavla Pávka 🎶🫡🦚🎶
25.4.2020 20:31 Radovan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Taková odporná xenofobní zvrhlost, vždyť chudinky jezinky chtěl toho hloupého spratka jenom multikulturně obohatit! A za tu snahu jim agresivní jelen s pedofilními sklony rozmlátil jejich chudý příbytek jak americký bombardér když šíří demokracii.

A co takhle Čarodějův učeň? Príma program na sobotní večer ;-)
Gréta avatar 28.4.2020 19:58 Gréta | skóre: 36 | blog: Grétin blogísek | 🇮🇱==❤️ , 🇵🇸==💩 , 🇪🇺==☭
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update

si jezinky pleteš s jezídkama ;D a učně sem viděla a je supr ;D

25.4.2020 21:08 ...
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
V Brmlabu jsem párkrát byl, ale doteď jsem za Jendu považoval někoho, kdo byl o hlavu menší než já (mám asi 183cm). Opravdu máš 197 nebo je to překlep?
Jendа avatar 25.4.2020 21:13 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Ano, opravdu mám 197 cm. Jak vypadám máš třeba na tom odkazu v článku (ostatní lidi tam zrovna taky byli vysocí).
25.4.2020 21:36 ...
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Aha já myslel že Jenda má takové zrzavé Einstein háro.
Jendа avatar 25.4.2020 21:45 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
To si mě asi pleteš s Mrkvou.
26.4.2020 00:57 -
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Nebo s Flegrem.
25.4.2020 22:44 hmm
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Ja mam 194 bez bot, ty to meris i z botama vid?
Jendа avatar 25.4.2020 22:48 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Ne, bez bot, a kolísá to 195-198.
Jendа avatar 25.4.2020 22:54 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Tak teď mám 196 (bez bot). Jak se to říkalo? Že ráno má člověk víc?
vencour avatar 25.4.2020 22:58 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Ano, ráno aneb po vyspání nebo odpočinku je páteř rovnější, vzpřímenější, měli to i kosmonauti na ISS (MIRu), že nezatížená "nosná část" byla větší. Takže museli u toho počítat se správnou velikostí skafandru.
U noh - tedy chodidel - zase je velikost při únavě "roztaženější".
Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
Jendа avatar 26.4.2020 11:27 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Ty jo fakt, teď se do těch futer co mají 196.4cm naprosto nevejdu, včera jsem se vešel a ještě kousíček zbýval.
=^..^= AmigaPower® avatar 26.4.2020 15:54 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Nazdar! Na vejšku, nebo na šířku? :-D
26.4.2020 00:20 luky
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Jo, zejmena pokud stravil noc ve vesmiru.
JiK avatar 26.4.2020 01:36 JiK | skóre: 13 | blog: Jirkoviny | Virginia
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
vzhledem k tomu, ze astronauti casto maji jednodilne obleceni, tak je to pry celkem problem, kdyz "vyrostou" o 5-7 cm, tak si to vytahuji rameny a zarezava se jim to do rozkroku, aspon podle autobiografie Scotta Kellyho.
26.4.2020 11:52 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Jo, přes den se ty chrupavky (nebo co to je mezi obratlema) zdrcnou, protože tíhové zatížení. V noci se zase vrátí do původního tvaru, takže ráno máte víc.
Quando omni flunkus moritati
Max avatar 25.4.2020 21:17 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Jenda je vysoký a net je plný jeho fotek a videí. Si ho najdi.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
25.4.2020 22:01 Odin1918 | skóre: 6 | blog: Valhalla
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Prakticky stejna vyska a dokonce pouzivas odin style praktiky. Jeste par let a muzes to po mne prevzit. :-)
26.4.2020 00:21 luky
Rozbalit Rozbalit vše Zpozdeni
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
O kolik zpozdi to rtlsdr signal?
Jendа avatar 26.4.2020 00:32 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpozdeni
Řádově 100 ms.
Jendа avatar 26.4.2020 00:36 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpozdeni
Asi by to šlo dost omezit tuněním toho driveru, USB stacku a latencí kernelu, ale nějak nebylo proč.
26.4.2020 08:55 luky
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpozdeni
On taky HW muze umet davat do USB komunikace casove znacky. Pokud si dobre pamatuji, tak treba CN63XX SOC umi znackvat bud pomoci 1GHz internich hodin a nebo XXX-200Mhz externich hodin, takze pokud to zpozdeni v rtl-sdr je konstantni, na USB neni moc retransmission a podobne, tak by presnost mohla byt v radu desitek ns.
Jendа avatar 26.4.2020 10:58 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpozdeni
On taky HW muze umet davat do USB komunikace casove znacky.
Ano, takhle měla fungovat Mlátička (ten kamarádův maturitní projekt). Vyčítalo se z ADC a lepily se k tomu značky z GPS. Jenže tam byl BGA čip, který jsme neuměli připájet, a pak došel čas. A neříkej že to přelaďování není elegantnější ;-).
26.4.2020 11:50 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
všude, kde jsem chodil, jsem začal trousit poznámky o tom, že už toho mám dost, mám jinou práci, že na konci září končím, že teď dělám věci na kterých už by měl spolupracovat ten kdo to po mně přebere a tak. Díky tomu začly vedení chodit vyděšené emaily, začlo se krizově jednat
Průser hlavním motivátorem pokroku.
napsali že furt nikoho nemají a že STRAŠNĚ URGENTĚ POTŘEBUJÍ NASTAVIT LAMP A WORDPRESSOVOU SAJTU. Mail jsem ani nedočetl a smazal, ale druhý den volali že ten LAMP zkoušeli nastavit na vlastní pěst ... že jim přestaly chodit maily
Kéž by tak existovala služba, kde by většinu z toho udělali za ně za stovku měsíčně. (Ale vážně, proč jste je neposlal k nějakému hostingu?)
Samozřejmě, nechat někoho takhle na holičkách mi přijde strašně neseriózní a snažil jsem se být vždycky spolehlivým adminem, ale úplně stejně je neseriózní, že já jsem mezitím nastoupil jinam na fulltime, mám dostatek své práce a zábavy, a oni by furt chtěli abych se věnoval i jim a oni měli proboha 7 měsíců na to to řešit, tak co by jako ještě chtěli.
Není to neseriózní. Seriózní je zachovat se podle toho, na čem jste byli domluvení, což je těch 14 dní výpovědi. Všechno ostatní je nad rámec.
možná můj hlavní selling point byl, že nemám život a tedy jsem byl vlastně posledních 9 let nepřetržitě on-call a neúčtoval jsem za to žádné pohotovostní poplatky, ale jenom skutečně řešené incidenty, zatímco když tohle chcete jinde, tak si nemůžete dohodnout jednoho freelancera, ale musíte mít firmu s nonstop helpdeskem
Bingo :-)

Quando omni flunkus moritati
Jendа avatar 26.4.2020 12:15 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Kéž by tak existovala služba, kde by většinu z toho udělali za ně za stovku měsíčně. (Ale vážně, proč jste je neposlal k nějakému hostingu?)
Protože to na hostingu měli (nějaké Forpsi) a bylo to strašně pomalé a vymysleli si, že se to vyřeší tím, že si koupí VPS.
26.4.2020 12:40 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Aha, klasika, web je pomalý na dedikovaném 16 procesorovém webserveru, vylepšíme to přesunem na dvoujádrové VPS :-)
Quando omni flunkus moritati
26.4.2020 22:47 kvr
Rozbalit Rozbalit vše Kolo - supermarket vs profi
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ono záleží, jak s tím jezdíš. Já mám kola dvě - jedno low cost (I když ne supermarket), které používám na zimu, druhé závodní, které jezdím v létě a na delší jízdy. Rozdíl ve váze je asi 4kg, což dělá asi 6% celkové váhy včetně jezdce. Tedy, když jedu někam hodinu, tak mi to zabere o 3.5 minuty víc (za silně zjednodušeného předpokladu, že závislost na váze bude lineární, což platí spíš pro kopečky). Další věc je kvalita převodů a ložisek, které mají na vyšší úrovni nižší odpor. Aerodynamika se taky řeší čím dál víc, ten efekt je ale menší než u váhy, navíc aerodynamika kola dělá asi jen 10% celkové, navíc spíš při vyšších rychlostech (u 40km/h se udává hranice, kdy se vyplatí obětovat váhu na aerodynamiku). Pneumatiky mají velký vliv, pro představu cestovní Schwalbe Lugano (300Kč, vydrží na zadním kole snad 15Mm) má při 30km/h odpor 22W, Vittoria Corsa Speed Graphene 2.0 (1000Kč, výdrž přes 2Mm) má odpor 7W. Rozumný kompromis jsou 8-12W pneumatiky s výdrži 7Mm. Při výkonu průměrného cyklisty 120-150W jde klidně o 10% výkonu oproti špatné více Celkový praktický rozdíl u mě bývá tak 5-10%, v závislosti na profilu a znechucení z nepohodlí horšího kola :-) .

V neposlední řadě, sestavení těch kol v supermarketu bývá dost odfláknuté, takže často to bývají herky už od prodeje. Trocha dotáhnutí a promazání ale obvykle pomůže. Jak píšeš, časem se to obmění, takže stejně zbyde z původního jenom rám a pár dalších věcí. Moje zimní má 17 let a původní je rám, blatníky (vypadají hrozně), přední přehazovačka, řadící páčky, řidítka a brzdové páky.

Takže tak, na dojetí do práce nebo vedlejší vesnice v pohodě, delší výlet občas taky, při pravidelném delším ježdění už je ten zážitek nejde jinde... I když, za mladých let jsem jezdil 100km na Favoritce a každý den 2*13km do školy, taky to šlo ;-)
Jendа avatar 26.4.2020 23:05 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kolo - supermarket vs profi
V neposlední řadě, sestavení těch kol v supermarketu bývá dost odfláknuté, takže často to bývají herky už od prodeje. Trocha dotáhnutí a promazání ale obvykle pomůže.
Jo, toho jsem si všiml taky - představec „zuby přes zuby“ a na kostkách se to uvolnilo…
Aerodynamika se taky řeší čím dál víc, ten efekt je ale menší než u váhy
Mně tedy přijde, že aerodynamika je to, co je u mě největší odpor, a mám úplně zásadní rozdíly v rychlosti podle větru.
Pneumatiky mají velký vliv, pro představu cestovní Schwalbe Lugano (300Kč, vydrží na zadním kole snad 15Mm) má při 30km/h odpor 22W, Vittoria Corsa Speed Graphene 2.0 (1000Kč, výdrž přes 2Mm) má odpor 7W. Rozumný kompromis jsou 8-12W pneumatiky s výdrži 7Mm.
Já mám tohle a především mi vyhovuje, že s tím prostě nelze píchnout. Předtím jsem několikrát ročně musel lepit. Je to o ~500g (obě kola dohromady) těžší než nějaké tenké gumy, ale to snížení opruzu mi za to stojí.
Max avatar 27.4.2020 01:38 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kolo - supermarket vs profi
Díky za tip na pláště.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
27.4.2020 03:05 kvr
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kolo - supermarket vs profi
Váha je jeden problém, ne tak výrazný. Maxx Maxxprotect neznám, ale lidi si dost pochvalují Continental Gatorskin (i když už kamarád vyprávěl, jak ji někdo píchl dvakrát během dne). Nicméně, odpor při 30km/h je 19W na jednu pneumatiku, při pomalejší jízdě můžou žrát třeba 10% výkonu navíc. Já jezdím na zimním Continental GP 5000 a píchnu párkrát za rok, takže celkem ok.

Aerodynamika člověka je nejvýraznější brzda u všech a vítr je poznat moc. Jsem radši za mírný kopeček než protivítr. Jednou jsem jel proti větru s dětským vozíkem, proti větru 25km/h, zpátky přes 35km/h. S tím se nedá dělat nic...
27.4.2020 11:08 j
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kolo - supermarket vs profi
Dá se na kolo nasadit takovy aerodynamický kryt
27.4.2020 08:19 prqek | blog: prqek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Co to je za anomálii u Brna? Vypadá to na teleport :-)
Gréta avatar 27.4.2020 14:44 Gréta | skóre: 36 | blog: Grétin blogísek | 🇮🇱==❤️ , 🇵🇸==💩 , 🇪🇺==☭
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update

si myslim žetu čáru kreslí jenom když na kole jede nééé když se kolo jakoby nějak přesouvá po mapě třeba autem nebo mhd :D :D ;D

Jendа avatar 27.4.2020 20:36 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Vlak a auto (ano, nebyl jsem vždycky tak RMS). A nesouvislé to je proto, že jednou jsem přijel na brněnské hlavní nádraží (ta cesta do Trnavy) a podruhé jsem odjížděl z jiného, protože to hlavní bylo loni zavřené (ta cesta z Prahy).
28.4.2020 08:42 prqek | blog: prqek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Mě ani tak nezaujalo to přerušení samo o sobě, ale v kombinaci s tím cyklem kousek vedle to vypadá vtipně :-)
27.4.2020 23:23 n0b0dy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Čiže tlak klesol. A čo tep ? Bol vyšší pri 118kg ? Klesne pri schudnutí aj tachykardia (80-90 uderov/min. v pokoji) ?
27.4.2020 23:27 Odin1918 | skóre: 6 | blog: Valhalla
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Jak u koho, ale zpravidla ano.
Jendа avatar 28.4.2020 00:29 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
A čo tep ? Bol vyšší pri 118kg ?
Ano, vždyť píšu, teď mívám i pod 60, měl jsem tak 80-85.
Jendа avatar 22.12.2020 18:46 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Update pijavice: :-D :-D :-D :-D :-D :-D

A jsem teda rád, že se tam opravdu nedostanu, protože jinak bych určitě zase vyměkl a řešil to a vleklo by se to další rok. (jinak teda router zvenku nepingá, ale server za ním jo, tak nevím co se stalo a možná bych tam stejně fyzicky musel)
Já to s tou denacifikací Slovenska myslel vážně.
Jendа avatar 27.1.2021 21:29 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Update pijavice: Příšerné, fakt příšerné, co člověk musí udělat, aby se někoho zbavil.
Já to s tou denacifikací Slovenska myslel vážně.
Jendа avatar 27.1.2021 21:33 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
A jinak z toho teda vybruslili dost dobře, párdenní výpadek. Taky to mohlo skončit nefunkčním zálohováním + odešlými disky v raidu kterých si nikdo nevšiml → totální ztráta dat.
Jendа avatar 29.1.2021 08:39 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
4 lidi (z řádově 10-20 kteří se účastnili konverzace kde jsem to detailněji probíral) mi nezávisle na sobě řekli, že jsem opravdu debil že je ukončuju, a že si mám fakt říct cenu za kterou bych to byl ochoten dělat. Proto jsem teď poslednímu váženému klientovi poslal následující cenovou nabídku s vysvětlením, protože spolu po těch letech spolupráce snad budeme jednat narovinu, ne? Je to klient se kterým jsem s cenou zamrzl někde od začátku vejšky, takže to pro něj bude asi jako docela šok (znamená to zvýšení ceny o 1-2 řády), ale ve srovnání s reálnými cenami IT konzultantů jsem podle mě furt levnej.

Ahoj,
několik kamarádů mi řeklo, že je prý neseriózní s klienty spolupráci natvrdo ukončovat, a že si mám přece říct cenu, za kterou bych byl ochoten to dál dělat.

Předpokládejme, že svět, kde jsem fulltime freelance admin, bych byl ochoten přijmout za 5násobek současné odměny ve startupech - s takovým příjmem bych mohl efektivně měnit svět vhodnými cílenými investicemi a najímáním dalších lidí a ne jen vlastní prací, a bylo by to dostatečně výhodnější na to, abych překousl, že si „nehraju s tak zajímavými technologiemi“. Dále předpokládejme, že bych dokázal spravovat 50 zákazníků jako jsi ty - že mi spotřebuješ 1 den práce každé 2-3 měsíce a nějak se do toho vejde i režie.

Musím z tebe tedy extrahovat 5 * ████ / 50 = ████ ročně.

Nabízím tedy sazbu 5000 Kč/měsíc paušál + 1500 Kč/hod účtováno po 15min.

Já to s tou denacifikací Slovenska myslel vážně.
Jendа avatar 29.1.2021 08:55 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Během ani ne čtvrt hodiny přišla odpověď že ne.
Bystroushaak avatar 29.1.2021 11:37 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
+1, aspoň jsi vyjasnil podmínky a když budou mít fakt krizi a na penězích jim záležet nebude, tak ví kam se obrátit.
Jendа avatar 11.2.2021 05:56 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
O dva týdny později:
Ahoj Honzo.

Zatím nikoho nemám, tak se obracím na tebe...
Nejede [problém zahrnující Debian oldstable a gigantickou systemd unitu, což nejde debugovat]
…takže jsem přesně tam, kde jsem byl. (a vyměkl jsem a opravil jsem mu to zadarmo :-()
Jendа avatar 11.2.2021 21:20 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Zjistilo se, že pokračování problému bylo způsobeno tím, že jsem jim server v roce 2018 upgradoval z Debianu 8 na Debian 9, což nainstalovalo PHP7, a oni používají aplikaci v Nette z roku 2009, které s PHP7 nechodí (že tam běží i toto jsem nevěděl, tak jsem si na to při upgradu nedal pozor). Aplikaci dva a půl roku nikdo nepotřeboval, až teď, takže se to zjistilo až teď.

Hned vymysleli řešení všech těchto problémů do budoucna: už se nikdy nebude nic aktualizovat (pokusil jsem se jim vysvětlit, že alespoň apt-get upgrade do konce životnosti Debianu 9, když už teda nemůžou přejít na Debian 10, by dělat jako fakt měli, ale nepodařilo se), a díky tomu žádného admina nebudou potřebovat. Toto je druhé přelomové řešení jak se obejít bez admina: před 2 měsíci mě seznámili s první přelomovou myšlenkou: chtěli po mně napsat skript, který spustí, když se něco rozbije, a ten skript obnoví veškerou konfiguraci do předchozího funkčního stavu.
15.2.2021 00:51 pasky | skóre: 5 | blog: pasky
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Myslim ze tohle reseni jim vydrzi zhruba do chvile, nez jim tam prilitne nejaky ransomware. :)
Jendа avatar 28.4.2021 14:42 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Po necelých 3 měsících se přestalo zálohovat, rdiff-backup narazil na limit velikosti adresáře na ext4 (Directory index full u PHP session diru, je tam 15 tisíc souborů denně * 300 dní historie = 5M), a on furt nikoho nemá. Tak jsem si zrušil maily z cronu, ať mě to každý den neotravuje ¯\_(ツ)_/¯. Neuvěřitelné, což?
Jendа avatar 13.7.2021 21:11 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Určitě všichni čekáte na update. Takže: nedokázal jsem žít s tím, že se někde nezálohuje, i když všichni spoléhají na to, že ano. Takže jsem po dvou týdnech vyměkl a opravil jsem mu to (adresář jsem ručně pročistil, excludoval sessions a zkontroloval, že v jiných adresářích podobný problém nehrozí, a pustil fsck -D). Současně jsem si během toho všiml, že se zoufale snaží zvětšit místo jednomu virtuálu. Zvětšil (několikrát!) LV, ale už nevěděl, že musí zvětšit i partition a FS v tom (byť to měl napsané). Tak jsem mu to taky udělal, a napsal jsem mu sprostý mail že na mě takhle psychicky útočí (a poslal fakturu podle původní hodinovky). Dále jsem mu napsal, že od pátku půlnoci začínám blokovat všechny jeho maily. Napsal mi, že jak si může monitoring přesměrovat. Napsal jsem mu, že kde je postfix, tak v /etc/aliases, a kde ssmtp, tak v /etc/ssmtp/. Napsal mi, že nerozumí tomu, co jsem mu právě řekl. Neodepsal jsem mu, a pak byl pátek a už k dalšímu followupu nedošlo (nebylo jak).

Po měsíci mi přišel standardní mail z cronjobu LE, že se podařila obměna certifikátu. Zapomněl jsem totiž na jednom serveru spustit newaliases. Ještě štěstí, že to byl mail o úspěchu, jinak bych to určitě začal zase řešit…

Kontaktoval mě jeho druhý admin ohledně přístupu na nějaký nesouvisející server. Řekl jsem mu, ať mi pošle SSH klíč. Řekl mi, že SSH klíče neumí používat a že chce nastavit heslo. Nastavil jsem heslo a povolil přihlášení heslem na SSH.

Občas se kouknu do monitoringu mailů (počítá a limituje uživatelům kolik můžou poslat za hodinu/den, protože občas se někdo zaviruje a posílá spam). Ale netuším, co bych měl dělat, kdybych zjistil, že někdo spam posílá - řešit to? 8 měsíců po oznámení že končím? Stejně tak jsem se teď neubránil tomu, aby nekoukl do /proc/mdstat - ale co kdybych opravdu našel degradované pole? Upozornit? (replace a reassembly si asi sám udělat neumí a bude to chtít po mně)
Jendа avatar 13.7.2021 21:14 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Ještě jsem zapomněl zmínit, že při komunikaci začali naznačovat, že můj současný zaměstnavatel mě asi pracovně přetěžuje, když nemám čas ani na to, abych jim jednou za čas něco poadminoval. Tím u mě klesli z neschopných chudáků do zlých lidí.
13.7.2021 21:23 ◊luftwaffe
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Ja ti nevim. Myslim, ze to delas obracene. nejdriv fixujes a pak si pises o penize. Zkus treba:

Dobry den,

prisel mi automaticky mail z vaseho systemu, ze vam prestalo fungovat ☐☐☐. Je mi hloupe vam to nesdelit. Vzhledem k tomu, ze spolu stale jeste nemame sjednanou zadnou dohopdu o adminovani, nabizim vam opravu za jednorazovou cenu ⌬ korun /*ktera se rovna odhadovane dobe reseni ◊hodin * 1500 Korun/h * koeficient_opruzu, ktery je 1.3, ale tento komentar neuvidite*/. Pokud mate zajem o to, abych tento problem opravil, kontaktujte me prosim na emailu/telefonu ↑↑↓↓↑↑↓↓↑↓.

Preji hezky den Vas byvaly admin Jenda.
Jendа avatar 13.7.2021 21:44 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Jenže oni napíšou, že si to nemůžou dovolit, a já pak budu blbě spát - teda, kdyby jim něco nefungovalo viditelně, tak by to bylo dobré - ale když je to skrytá věc hrozící průserem do budoucna (nefunkční zálohování, degradovaný RAID, rozesílání spamu), tak je to deptající.
13.7.2021 22:16 ◊luftwaffe
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Komu neni rady, tomu neni vzajemne hospodarske pomoci.
13.7.2021 22:34 Petr
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Dost smutné čtení. Dřív jsme si s linuchem pomáhali zadarmo a byli rádi, že ho ostatní taky používají. Jenže teď často vídám, že to ostatní dělají jen pro svoje vlastní obohacení a navíc zneužívají tíživé situace druhých (kterým hrozí, že přijdou o data, budou mít výpadek, napadne je hacker atd.). Někdy by se to dalo klasifikovat i jako vydírání...

Jendo, hoď sem odkaz na tu firmu - když to nechceš dělat ty, tak já jim rád pomůžu.
Jendа avatar 13.7.2021 23:41 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Dřív jsme si s linuchem pomáhali zadarmo a byli rádi, že ho ostatní taky používají.
Firem, které by tohle chtěly, je na trhu nekonečně mnoho v porovnání s kapacitou libovolného člověka.
Někdy by se to dalo klasifikovat i jako vydírání...
A jaký postup by sis představoval ty? Je 8 měsíců „výpovědní lhůty“ málo, jakmile pro někoho chvíli adminuješ, tak už to budeš dělat na doživotí? A funguje to jenom pro adminy, nebo pro jakoukoli práci? Proč by měl mít třeba Meteopress menší právo na můj produktivní čas než bývalý zákazník?
Jenže teď často vídám, že to ostatní dělají jen pro svoje vlastní obohacení a navíc zneužívají tíživé situace druhých
Ve skutečnosti když uspokojím tíživou situaci jeho, tak neuspokojím tíživou situaci někoho jiného.
Jendo, hoď sem odkaz na tu firmu - když to nechceš dělat ty, tak já jim rád pomůžu.
Úplně nevím jestli je chci špinit jménem veřejně. Ale když mi pošleš mail, tak ho přepošlu.
Jendа avatar 8.2.2023 23:26 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Z jedné z diskutovaných firem se ozvali, že jim účetní omylem smazala ze Samby celé účetnictví, poslední zálohu mají z května 2022 a jestli to jde nějak obnovit.
Já to s tou denacifikací Slovenska myslel vážně.
xkucf03 avatar 9.2.2023 08:47 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
Rozbalit Rozbalit vše Re: Život update
Nějaká šance tu je, viz Obnova ztracených souborů. A jinak jim vyřiď, že by neškodilo zálohovat častěji než jednou za rok + možná přidat automatické snapshoty třeba jednou za den.

Nicméně mám podobnou zkušenost – např. hodně důležitý dokument jen tak na síťovém disku, jeden dva lidi ho upravují, ostatní ho čtou, žádné systematické zálohování neexistuje. Výjimečně se může stát, že se někdo uklikne a soubor smaže… pak je otázka štěstí, zda a jak starou kopii někdo najde a nahraje zpět. Průšvihy se dějí ale tak zřídka, že to neřeší. Admina pro ně naštěstí nedělám :-)
Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.