Portál AbcLinuxu, 4. května 2025 12:46

Česko - náklaďáků ráj

23.6.2005 18:40 | Přečteno: 878× | Ze života

Teď se mohutně řeší (zatím ještě ne úplně jisté) zavedení bodového systému pro přestupky řidičů, tak přidám další dopravní téma. Nebude řeč o kamionech, jak by to z nadpisu mohlo vypadat, ale o něčem úplně jiném - fenomenu zvaném N1. Ukazuje se na něm mnohé.

O kategorii vozidel N1 slyšel snad každý, ale raději to připomenu. Jsou to ta nejlehčí užitková vozidla, obvykle běžná osobní s drobnými úpravami (skoro každý typ auta má svoji N1 modifikaci). Někdy jsou ty úpravy jen velmi drobné (mřížka nad zadními opěradly), zato však velice důležité - protože jsou podmínkou homologace v této kategorii.

Pořizování vozidel N1 zažívá (nejen) u nás velký rozmach. Proč tomu tak je? Že by u nás bylo tolik drobných nákladních dopravců, kteří vozí za mřížkou svůj náklad? Ale ne, důvod je zcela jiný - absurdita (nejen) českého daňového systému. Podívejme se tedy, jak to je (u nás, v cizině se to liší stát od státu).

Už když vznikal první český zákon o DPH, tedy někdy v roce 1992, bylo mínění příslušných úředníků ministerstva financí, kteří zákon připravovali, velice podobné tomu dnešnímu. Tedy, že každý podnikatel je minimálně poloviční (ne-li úplný) zloděj. Zatímco u naprosté většiny výrobních prostředků platí, že si podnik (plátce DPH) může při jejich pořízení daň odečíst, pro osobní auta to neplatí.

Tvůrci zákona uvažovali zhruba takto: "Jo, využití k podnikání, to určitě. Budou si v tom vozit rodinku na výlety. Žádná daň se odečítat nebude.". A bylo. U náklaďáků ale DPH odečíst lze, a to i u těch nejmenších. Tak došlo k zajímavému vývoji...

Okolo zákona o DPH a navazujících předpisech se vedly ve vládě, parlamentu i jinde sáhodlouhé diskuse. Předpisy se různě pozměňovaly, k úplné eliminaci prvotního nesmyslu ale nedošlo. K čemu ale došlo, bylo úplné rozmělnění kategorie N1, která už svůj původní smysl (tedy "nejmenší nákladní vozy") prakticky pozbyla. Výsledkem je, že homologaci na N1 dostanou i vozidla, která se od těch běžných osobních liší opravdu jen lehkou přepážkou.

Proto se auta N1 nakupují ve velkém, kdo chce podvádět (a vozit bez daňového rozlišení soukromých cest rodinu na výlety), dělá to s naprostým klidem a s přepážkou za zády. Ti odvážnější dokonce ihned po nákupu přepážku demontují a mají ji schovánu pouze pro případné kontroly z FÚ.

Řešení? Celý nesmysl zrušit. Současná situace nahrává nepoctivým, zatímco poctiví jsou biti. Ne, že by tento případ byl jediný, kde k tomu dochází, je ale dostatečně demonstrativní.

       

Hodnocení: -

zatím nehodnoceno
        špatnédobré        

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

23.6.2005 19:33 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
Rozbalit Rozbalit vše "Celý nesmysl zrušit."
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Celý nesmysl zrušit.
Tím nesmyslem myslíš zrušit nemožnost plátce DPH si ji odečíst za auto nebo možnost odečíst za některá auta? ;-)
oVirt | SPICE
Luk avatar 23.6.2005 19:44 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: "Celý nesmysl zrušit."
Samozřejmě tím myslím zrušení nemožnosti odečíst DPH u osobních aut. Z hlediska podnikatele je auto úplně stejný případ, jako třeba počítač. U počítače DPH odečíst lze, u auta ne - to je ten nesmysl.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
23.6.2005 19:55 Ondřej Čečák | skóre: 33
Rozbalit Rozbalit vše ne :)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
"Tedy, že každý podnikatel je minimálně poloviční (ne-li úplný) zloděj."

Jedna vlastovka jaro nedela; pripadne potrefena husa se vzdycky ozve, ale s timhle rozhodne nesouhlasim. Spis za vlady socdem se zda, ze je idealni se na nejake podnikani vykaslat a budto si udelat dostatecne velkou rodinu (= dostatecne velky pocet deti) a nepracovat, a nebo se nekde zasivat nejlepe na nejakem vyssim urednickem postu.
-- "Ja vim, on vi, ty pico!"

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.