Portál AbcLinuxu, 2. května 2025 19:42

Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Vložit další komentář
15.8.2005 15:41 Abraxis
Rozbalit Rozbalit vše Je to pravda...
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Je to pravda, ze letadla dnes letaji a pristavaji prakticky automaticky, ale pilot je tam od reseni krizovych (a nestandardnich) situaci. Ty bys letel jen s letadlem, ktere je rizeno jenom pocitacem? Jo, ja vim, ze to je v podstate jenom o "pocitu", ale ja bych mel strach...
15.8.2005 15:51 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to pravda...
Nejsem odborník na letectví, ale opravdu si nemyslím, že tam jsou piloti jen tak pro ozdobu. Určitě mají spoustu automatiky, která jim pomáhá, ale nemyslím, že zrovna u 737 je na takové úrovni, aby za ně startovala a přistávala úplně sama.
When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
15.8.2005 16:24 XXX | skóre: 4 | blog: CAD | X
Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to pravda...
Pokud jsi pamatuji tak Ruský raktoplán BURAN ( :-) ) bez pilotů zvládl jak start, oblet země, tak aj přistáni... Ale je to o něčem jiném.

Vy věříte, počítačům, počítačovým programům??? Věříte někdo natolik strojům aby jste jim dali do rukou lidský život???

Já ač jsem fanda počítačů a technického pokroku všeobecně, tak první co vás naučí ve vyšší matematice, technice je to, aby jste nebaštili všechno co vám počítač vyblije... :-))
Michal Fecko avatar 15.8.2005 16:31 Michal Fecko | skóre: 31 | blog: Poznámkový blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to pravda...
... a zober si že napr. 700m nad zemou pri pristávacom manévri riadiaci program "vykoná nepovolenú operáciu a bude ukončený"...
Luk avatar 15.8.2005 16:37 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to pravda...
Tak zlé to není (a pro řízení letadel se nepoužívá náš "oblíbený" modroobrazovkový systém). Třeba pražské metro je na trase C technicky připraveno pro automatický provoz (s novými soupravami samozřejmě). Ale z psychologických a právních důvodů se s tím zatím nepočítá. Nicméně automatické metro už v některých městech na světě jezdí delší dobu.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
15.8.2005 16:58 XXX | skóre: 4 | blog: CAD | X
Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to pravda...
Jo to vim. třeba v americe takovéhle metra už jezdí. A katastrofa v podobě sražených souprav se jim už taky stala. :-) Chce to vykoumat opravdu dobře. Metro je samozřejmě jednodušší záležitost než letadla... Ale jde tu o princip. Počítačům se může stát spousta věcí, včetně toho že počítač někdo nabourá a nebo se deaktivuje. Prostě takto je riziko rozděleno na řidiče a cestující. Čímž je řidič dán v podstatě do role potenciální oběti. Tento fakt dokáže vybičovat řidiče k neuvěřitelným kouskům aby se zachránil a zachránil tak i cestující. Programovat totiž lidské nevypočitatelné myšlení je dost těžká věc. Když si představím že lidé programují operační systémy a pořád jsou tam bezpečnostní chyby.... To je tak prostě nepujde.... :-(
Luk avatar 15.8.2005 18:59 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to pravda...
Dost velké riziko vidím v tom, že je tendence řízení (auta, vlaku, letadla atd.) centralizovat do jediného počítače, který bude mít na starosti (byť ve vzájemně zcela izolovaných prostředích) úplně všechno, od motoru, přes brzdy až po klimatizaci a navigaci.

Takže když klekne (hardwarově), tak nepůjde nic. Jsem zastáncem distribuovaného řízení, kde jednotlivé systémy fungují nezávisle na sobě, a ty zvláště kritické navíc nejsou závislé na polovodičovém řízení.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
15.8.2005 17:01 Billy The Pilgrim | skóre: 1 | blog: Swamp
Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to pravda...
no, pravda vlak je ale ponekud snazsi navadet mechanicky (treba pomoci sofistikovaneho zarizeni, zvaneho "koleje" ;o). Pokud vim, automaticke metro jezdi v Parizi a problemy s tim nejsou.
Automatickeho letadla bych se preci jenom trochu bal. Jak se treba automaticky pilot vyrovna s turbulencemi u zeme? Co kdyz mu pri pristani vleti do cesty nejake male letadlo? Co kdyz bude muset pristavat v bource? Pokud bude nutny zasah operatoru ze zeme, co kdyz se nekomu podari rusit linku, na ktere bude letadlo komunikovat (preci jenom by to asi bylo efektivnejsi, nez unos, nebo raketa zeme-vzduch)?
Nevim nevim, ale automatickych letadel bych se asi jeste porad bal...
robotics avatar 15.8.2005 21:13 robotics | skóre: 29 | blog: o_vsem_moznem
Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to pravda...
15.8.2005 17:00 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to pravda...
ale nemyslím, že zrovna u 737 je na takové úrovni, aby za ně startovala a přistávala úplně sama.
Takže můj názor je jasný, přes všechnu automatiku si myslím, že piloti jsou důležití.

I když pokrok se nedá zastavit. Na ČT2 byl dokument o Volvu a bezpečnosti aut. Tam vyvíjejí systémy, které dokáží, v případě nebezpečí, převzít kontrolu nad autem. Je možné, že za pár let budeme mít bezpilotní letadla, auta bez řidičů, ... .
When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
15.8.2005 18:11 mácal
Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to pravda...
No například u americkych raketoplanu to tak je, pristavaji plne rizeny pocitaci na palube ktere se kontroluji, pripadne se da prepnout na rucni ovladani, ale poud je zapojena kontrola pocitaci, je rucni rizeni pilotum sebrano prumerne do 15 vterin. Pocitace se na to nevydrzi dyl divat.Dnes na nekterych letistich se zavadi i automaticke pojizdeni, nejenom start a pristani.
16.8.2005 19:07 David Jež | skóre: 42 | blog: -djz | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to pravda...
Vsak BURAN je asi tak jediny stroj s plne automatickym a dalkovym ovladanim, ostatni raketoplany (vcetne veskerych americkych ktere letaji) AFAIK neco podobneho nedokazi ani nahodou ani omylem. Dobra automatika je take ve stihackach, ale dopravni letadla ji tak dobrou nemaji. A bezpilotni Boening... chmm chmm, nechal bych to dotycneho novinare vyzkouset osobne :-).
-djz
"Yield to temptation; it may not pass your way again." -- R. A. Heinlein
16.8.2005 19:21 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to pravda...
Tak jsem se mrknul na wikipedii a zdá se, že máš pravdu. Podle rozdílů mezi SS (Space Shuttle) a buranem se zdá, že je ten ruský technicky pokročilejší, včetně automatiky. Což mě nepřekvapuje, protože sovětská letecká technika imo patřila k nejlepším na světě.
When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
15.8.2005 18:10 ###
Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to pravda...
Je to pravda, ze letadla dnes letaji a pristavaji prakticky automaticky, ale pilot je tam od reseni krizovych (a nestandardnich) situaci.
Asi tak nejak. Za spatneho pocasi ridi letadlo automaticky pilot a za pekneho si rizeni letadla uzivaji jeho piloti. Piloti tam musi byt, uz jen proto, aby na vsechnu tu autimatiku dohlizeli ...
15.8.2005 18:38 SilvioBoss | blog: NULL
Rozbalit Rozbalit vše Stavka
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
No kdyby tak piloti zacali stavkovat, to by se teprve ukazalo jak jsou duleziti ;)
http://lgforum.czweb.org/
15.8.2005 22:27 doubleZ | skóre: 24 | blog: smazano
Rozbalit Rozbalit vše Pilot
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Pilot je nedělitelnou součásti, už jen komunikace s věží (pravda přenos informací se dá uskutečnit datově) ale dohled nad elektronikou je nezbytný! Ano, zdá se mi to v této době nevkusné, velmi!
17.8.2005 08:32 pacman
Rozbalit Rozbalit vše no to asi ne
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Autopilot dovede letadlo na kraj přistávací dráhy. Sedá pilot. Pod vlivem Hollywoodských filmů si možná mnoho lidí myslí, že s Boeingem sedne sedmiletá holčička, ale to ani náhodou. Laik by na 100% takovou krávu neposadil ani s přítelem na telefonu.

Proč ale autopilot v tomhle případě navedl letadlo do skály, to je mi záhadou.
17.8.2005 17:28 Roman DAVID | skóre: 24 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: no to asi ne
V soucasnych letadlech je to zhruba asi takto. Autopilot neumi vyhnout prekazce. Prekazku detekuji jine palubni systemy (a upozorni na ni posadku). Autopilot je jen "hloupa krabicka", ktera umi udrzet smer, rychlost, vysku (i jednotlive, tzn., ze ho nastavite, jen aby udrzoval treba rychlost). Pak tu mame jeste neco jako "palubni pocitac" do ktereho se natuka letovy plan, a tento pocitac pak umi po urcite dobe "prenastavit" autopilota na nove udaje (treba zmenu smeru). Takto probiha vetsina letu. Manualni ovladani letadla se pouziva jen pri startu a pristani. Pro pristani se musi autopilot prepnout do jineho rezimu, ale finani dosednuti se dela v drtive vetsine rucne.
31.8.2005 13:05 Miky
Rozbalit Rozbalit vše Re: no to asi ne
letadlo neumi pristat samo. Autopilota musi na pristani naprogramovavat piloti. Naprogramovani se musi provest za letu. Nejde to udelat z veze. Alespon tak to vysvetlovali moji pritelkyni (je letuska) piloti a ukazovali ji rozdil kvality pristani mezi autopilotem a normalnim pilotem. Pry to je dost tvrdy pristani, kdyz pristava letadlo.
31.8.2005 13:12 Miky
Rozbalit Rozbalit vše Re: no to asi ne
..., kdyz pristava letadlo SAMO :-)

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.