Portál AbcLinuxu, 24. dubna 2024 05:19


Nástroje: Začni sledovat (2) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Vložit další komentář
21.8.2011 21:41 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Na čem je založeno vaše tvrzení, že OS/2 byla unixový systém?
murzim avatar 21.8.2011 22:05 murzim | skóre: 12 | blog: murzim
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Informace jsem získal na internetu... nemusí to být 100% pravda. Beru to spíše jako zamyšlení. Ať už se jedná o alternativní UNIX nebo alternativu k UNIXU či DOSu jak je psáno na wikipedii, UNIX byl tak jako tak inspirací. Bohužel jsem období kolem 80. let prospal v kočárku ;-)
Bůh stvořil člověka a opice vznikly evolucí "o pár let později" z blbých lidí.
22.8.2011 08:43 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu

Což je obzvlášť v oblasti historie problém, protože „na Internetu“ původní zdroje (až na výjimky) nenajdete. Místo toho kompilujete populárně historické články jiných (interpunkce ve vašem článku je příliš anglická ;), jejichž kvalitu si nemáte jak ověřit. Internet je příliš mladý. Kdybyste chtěl mít jistotu, že co píšete, je pravda, musel byste se vydat do knihoven či podnikových archivů a probrat se tehdejším (odborným/reklamním) tiskem nebo najít pamětníka. Samozřejmě ne tady v Česku, ale tam, neboť k nám se nedostalo skoro nic.

22.8.2011 09:35 phr | skóre: 13 | blog: no_comment | Klatovy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Přesně tak. Nikde nemáte jistotu, že původcem těchhle "informací" na internetu není sám MS, v souvislosti s patenty by to dávalo logiku.

Já sám jsem končil školu v roce 1981 a s produkty MS jsem se setkal až o pár let později a nešlo o žádný OS, natož o UNIX (XENIX), ale překladač asembleru, linker a interpreter Basicu pro CP/M na 8bitových strojích (pravda, v Čechách jsme byli o pár let pozadu). Pokud mne moje vlastní paměť neklame, MS se začal v OS angažovat až v souvislosti s nástupem PCček.

Napadá mne třeba poměrně nedávná návštěva Billa Gatese v ČR, kde z něj naši servilní novináři udělali otce internetu a skutečnost přitom byla taková, že v MS internetu příliš nevěřili a jeho podpora byla přidána až do druhého vydání Windows95 a to se ještě snažili prosadit své vlastní řešení (tuším šlo o MSN).
"Umělá inteligence se nemůže rovnat přirozený blbosti"
22.8.2011 10:03 Radovan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Právě že na vlastní paměť se člověk může spoléhat ještě méně, zvlášť tady v "západní Asii", kde jsme v té době byli deset let pozadu za Evropou. U nás se používal Fobos (kopie čeho to asi mohla být ;-)) na kopiích PDP-11 a nějaké mikropočítače se plánovaly až na přespříští pětiletku...

Je pravda že první M$ operační systém byl skutečně Unix, a to koupený a distribuovaný od roku 1979 právě pro tehdy široce rozšířené PDP-11, až později ho portovali na šestnáctibitové mikroprocesory. A k tomu (opět) koupili Q-DOS - ilegální zabugovanou napodobeninu CP-M, dál už to všichni známe.

Jinak takového DMR asi nelze nařknout z náklonnosti k M$, přesto má na stránkách jejich reklamu.

A co se našich "novinářů" týče, jejich informovanosti a objektivity, to snad ani nejde napsat, protože takovou záplavou nadávek bych nejspíš shodil net v půlce republiky :-D
22.8.2011 15:12 Miloslav Ponkrác
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Právě na vlastní paměť a vlastní selský rozum je jediné na co se můžete spoléhat.

Jak jinak chcete odlišit pravdu od lži?

Internet vznikl v masové podobě, než celá historie a doba o které se bavíme. Je bláhové se domnívat, že tam najdete nějaké souhrnné informace z této doby, pouze štěky.

Je hezké, že jste veškerou paměť zesměšnil slovem "západní Asie". Budiž. To je Vás problém.

Dnešní lidé nevědí nic, protože autoritativní důkaz pro ně je "píší to na wikipedie", nebo "tady je odkaz na internetu, a to důkaz že to tak je". Pro řadu lidí je stejně nezpochybnitelná pravda jako dříve "říkali to v televizi takže je to pravda".

Začínám chápat, proč se dnes tolik lidí nachá nachytat na podvody. Je to tento styl myšlení. Kdo chce být blbej a nemyslet a pravdu a její rozlišování outsourcovat na jiné subjekty a osoby nma 100 %, ten si to zaslouží.
22.8.2011 15:33 phr | skóre: 13 | blog: no_comment | Klatovy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Dík za zastání. Je pravda, že zpoždění jsme v té době měli, ale na univerzitách bych je odhadl asi tak na pět let. Tenkrát chvíli trvalo, než se k nám dostaly informace o nových technologiích a pak se hledaly kanály jak se k nim dostat, oficiální dovoz prakticky neexistoval a Tesla taky extrarychle nekopírovala.

A pod ten poslední odstavec se klidně podepíšu, na internetu je spousta blbostí kopírovaných metodou Copy & Paste.
"Umělá inteligence se nemůže rovnat přirozený blbosti"
22.8.2011 18:35 Radovan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
A ty univerzity byly se svým jedním nebo dvěma kousky pět let pozadu za čím? Za tím co za mořem bylo už úplně běžné? Jak dlouho trvalo než se to z těch našich univerzit dostalo aspoň do fabrik, pokud vůbec...

Já si pamatuji SAPI-1 sledující čerpání nafty autobusů jako zázrak techniky v druhé půlce osmdesátých let, řidiči se identifikovali kartami asi 10x15 cm z 3mm silného plastu s ručně vrtanými dírami, fakt světová špička :-(

Tohle se dá ještě dohledat i na papíře: http://bruxy.regnet.cz/web/8bit/CZ/rozhovor-s-ing.-eduardem-smutnym
22.8.2011 21:27 phr | skóre: 13 | blog: no_comment | Klatovy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Dobrá, měl bych tady "Seznam instrukcí mikroprocesoru Intel 8080", autor Ing. Jiří Pinker, CSc., vydavatel Ediční středisko VŠSE Plzeň, rok 1979.

Dle dostupných informací je první verze 8080 z dubna 1974 (tady máme těch 5 let, ve skutečnosti to bylo ještě méně), rychle byla nahrazena verzí 8080A, kterou okopírovali časem v Tesle Piešťany.

Na stroji s Intelem jsme v uvedeném roce skutečně cvičili (pravda, neměl CP/M, neměl ani diskety), myslím, že jsme byli druhý nebo třetí ročník v pořadí. Ano, šlo skutečně o zbastlené kusy (i) z pašovaných součástek, jeden exemplář jsem měl tu čest oživovat, dodnes vzpomínám na plošňáky ve třídě 3, bez průchodů mezi nohama IO a bez prokovených otvorů, ale bohužel lepší technologie na VŠ tehdy k dispozici nebyla a na finální výrobky zase nebyly devizy. Pro nás to ale byla o to lepší škola.

Jestli někdo používal SAPI-1 debilně, to nic nevypovídá o celkové úrovni IT v té době, to už tady zase byla k dispozici i PCčka, bohužel za nekřesťanské peníze, ale byla.

Pokud si chcete sám kálet na hlavu a naopak obdivovat Západ, jací tam byli kabrňáci, můžete, ale neopruzujte s tím tady. V tehdejší politické situaci byl zázrak vůbec něco prosadit.
"Umělá inteligence se nemůže rovnat přirozený blbosti"
okbob avatar 22.8.2011 21:38 okbob | skóre: 30 | blog: systemakuv_blog | Benešov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Edu Smutneho jsem potkal osobne - byl jsem u nej v krouzku vypocetni techniky. Na jednu stranu to byla neskutecne pionyrska doba - na stranu druhou se promarnilo neskutecne energie a intelektu, kvuli politice. V tech podminkach hodne lidi dokazalo delat obdihuvodny veci, ale vsechna ta energie byla spalena zbuhdarma - coz je skoda - na druhou stranu klobouk dolu a diky za ni - alespon osobne - bez IQ Amose a Didaktiku Skalica bych dneska nebyl programator - a spousta dalsich.
22.8.2011 21:55 Radovan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Zrovna včera jsem si povídal s jednou ženskou co osazovala součástky do desek IQ-151, když jsem jednu vytáhl z krabice tak jí po pětadvaceti letech okamžitě poznala :-)

A také říkala, že jednou stranou fabriky šly ty počítače ven a druhou se vracely jako reklamace...
gtz avatar 22.8.2011 22:26 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Zrovna včera jsem se hrabal v krabici a ejhle, starý zakopaný ZX-Spectrum co jsem dlouho hledal. Myslel jsem, že jsem ho někam odložil. To jen na okraj. Velkou sálovou potvůrku a její štítky a její paměti co se ladily osciloskopem si také pamatuji :-) Byla to doba kdy se v naší špatné součástkové základně něco stále vymýšlelo dokola.
- nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
22.8.2011 21:46 Radovan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Jo, založit další vývoj našeho počítačového průmyslu na 8080 byla také pěkná debilita, zlášť že dederoni už v té době začínali s U880D, to je zrovna jedna z věcí kterou RVHP pěkně zvorala.

Jsem asi poslední kdo by tady chtěl vychvalovat Západ, nebo kálet na hlavu umění našich konstruktérů, kteří dokázali podmínkách plánovaného hospodářství a ekonomického teroru blížícího se dnešní EU prakticky z ničeho vydupat pár slušných počítačů. Jenže jak sám vidíte, i to SAPI tam bylo s periferiemi sbouchané na koleně. Přitom ten systém obsluhoval několik stovek autobusů.

Takže na univerzitě jste měli jeden kousek I8080, kolik jich v té chvíli v republice asi bylo? A kolik jich bylo v běžném nasazení? Když si podnik posílal data ke zpracování do výpočetního střediska, byl rád když mu je tam do týdne sjeli na té kopii PDP-11... Na svou dobu špičkový stroj, nějaké mikropočítače mu kvalitativně ani výkonově nesahaly ani po první šroub ;-)
22.8.2011 22:39 phr | skóre: 13 | blog: no_comment | Klatovy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Jo, založit další vývoj našeho počítačového průmyslu na 8080 byla také pěkná debilita
To nepopírám, to byla taky ta politika, ale i ty SAPI-1 se dočkaly verze se Z80.
SAPI tam bylo s periferiemi sbouchané na koleně
Samotné SAPI-1 bylo technologicky celkem v pořádku a oproti takovým TNSkám asi 1000x spolehlivější. Měli jsme z nich zkompletováno asi pět strojů s CP/M a do výpočetních středisek jsme nic posílat nemuseli, vystačili jsme si sami. Je pravda, že jsem "na koleně" přepisoval BIOS.

Mimochodem jste mi připomněl jednoho kolegu odjinud (ADT-4500???), mluvil se stejným despektem jako vy, pak jako tele na nová vrata koukal na to co umí dBase II, pak připustil, "že to má něco do sebe" a když jsme je za měsíc navštívili, už měli na Robotronech co předtím používali jako pořizovače místo SIOSu CP/M a učili se s tím dělat.
Takže na univerzitě jste měli jeden kousek I8080, kolik jich v té chvíli v republice asi bylo?
Ano a za 2 nebo 3 roky měla Škoda Plzeň k dispozici vlastní desky na skutečné technologii. Vsadím boty, že je dělal někdo ze spolužáků, do Škodovky jich šlo poměrně dost. On ten Eda Smutný nebyl jediný, ani v socíku nedokázali všechno zcentralizovat a naplánovat.

Těch CP/M strojů bylo během hodně krátké doby v ČR řádově mnohem víc než všech minipočítačů včetně PDP-11 dohromady a když se objevil Turbopascal, ztratily minipočítače vzhledem k mnohem vyšší ceně konkurenceschopnost (i v socialistických podmínkách).
"Umělá inteligence se nemůže rovnat přirozený blbosti"
gtz avatar 22.8.2011 22:51 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Když vyšel TP3 a po něm 4.x,5.x a nakonec slavná 6.0 ty byly doby :-) šetřilo se místem jak na disku tak i místem samotného kódu. Tehdy již TP3 představovala hodně velký pokrok dopředu.
- nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
22.8.2011 22:57 phr | skóre: 13 | blog: no_comment | Klatovy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Já píšu o osmibitech, tam byla verze 2.0 a pak 3.0 a tím to skončilo. Máte ale pravdu, vzpomínám, že když jsme dostali první XPčko, převedl jsem na ně stěžejní program za odpoledne a pak jsme se divili, když se tříhodinové třídění smrsklo asi na půl minuty.
"Umělá inteligence se nemůže rovnat přirozený blbosti"
22.8.2011 23:33 Radovan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
A pak už byla půlka osmdesátých let a 8080 na 2MHz byl v ČSSR stále zázrak techniky, zatímco světem se valily šestnáctibitové mikropočítače s pevnými disky a blížil se nástup těch dvaatřicetibitových... Sapi se Z80 byly, ale kdy konečně?

Co třeba tohle http://www.slavetind.cz/copodarilo/NEG/CojeNEG.aspx?
22.8.2011 23:58 phr | skóre: 13 | blog: no_comment | Klatovy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
A zase kálení si na vlastní hlavu, vlezte si pod sprchu. To jsme se neshodli na tom, že za to mohla politika ? Pokud si vzpomínám, dost dlouho existovalo embargo na vývoz 32 bitových počítačů. V půlce 80let byly k sehnání PC ze Slušovic (ATčko za bratru 250 tisíc - cena bez záruky), daly se sehnat Atari ST512 a obdobná Amiga 16bit s grafickým rozhraním (mimochodem dost na ho..., protože se světem PC nekompatibilní). A krátce na to mi vedle stolu stál klon XTčka z dílny bratrů Smutných SAPI-86, mechanicky příšerná, ale funkční věž o výšce asi 75 cm, cenu netuším, neplatil jsem. A někdo možná zamáčkne slzičku nad PP06, nezažil jsem, znal jsem jenom od vidění.

Jinak odkaz je částečně nefunkční a nějak jsem nepochopil souvislost.
"Umělá inteligence se nemůže rovnat přirozený blbosti"
23.8.2011 00:14 Radovan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Jo, odkaz se mi nějak nepodařil při kopírování, ale aspoň v textu zůstal celý.

Jistě že za to mohla i politika, a nejen naše. Viz to embargo. Právě v tom odkazu je zajímavé jaké počítače tenkrát používali ;-) Jenže to nebylo v (druhé) půlce osmdesátých let, ale o nějakých deset až patnáct roků dříve.

Co je špatného na Atari nebo Amize, kromě toho že jsou nekompatibilní s jedním nepříliš podařeným skládačkovým krumplem pocházejícím z konce sedmdesátých let? Dost lidí by řeklo že na ho... je PC, protože je nekompatibilní s Amigou :-D
23.8.2011 21:01 phr | skóre: 13 | blog: no_comment | Klatovy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
No ano, dneska by se řeklo, že starost o hardware outsourcovali specializované firmě. A v té době skutečně měli výběr jenom mezi maiframy a minipočítači.

Špatného nic, ale nehodily se pro účely, které jsme potřebovali. Jen jediná nekompatibilní disketa znamenala nepoužitelnost pro datově orientované úlohy (o variantě s HDD jsme mohli jenom snít) a komplikace s výměnou dat s jinými stroji. Ta by byla možná snad jen přes RS232 a to v té době disponovalo obvykle rychlostí do 19-38 kbaud. Samozřejmě , asi by se našly úlohy, kde by se využila grafika, ale jaksi jsme nenašli poptávku.

Asi jsme nebyli s tímhle přístupem sami, protože v profi branži zvítězily mezi mikropočítači CP/M stroje obvykle jen s alfanumerickým displejem a jejich nástupci PC, kde grafika sice byla, ale zpočátku hodně omezená. Je docela paradox, že dnešní výkonné grafické karty slouží v kancelářích často jen k emulaci čisté alfanumeriky. Tím nemyslím zrovna Word, ale hlavně ekonomické programy.
"Umělá inteligence se nemůže rovnat přirozený blbosti"
23.8.2011 22:04 Radovan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Jojo, doba kabelového přenosu dat - data se nahrála na disketu, ta se hodila do kabely a tramvají odvezla k jinému počítači :-D A viry se rozmnožovaly pučením. Člověk si pučil disketu se hrou...

Tak třeba WYSIWIG editor s proporcionálním písmem se na alfanumerickém displeji dá spáchat těžko, ale je zase fakt že v době řádkových tiskáren na něco takového pomýšlelo jen pár vizionářů. Ta konstrukce letadel byla o něčem jiném.

Měl jsem přes COM propojenou 486 a Atari ST, tam bych problém neviděl. Megabajty se tenkrát nepřenášely. Navíc nekompatibilita byla v té době spíš v tom, že PC (Písmenkový Computer) používal zastaralé 5,25" diskety, zatímco 68K mikropočítače už baštily 3,25".
23.8.2011 22:26 phr | skóre: 13 | blog: no_comment | Klatovy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
ta se hodila do kabely a tramvají
Bacha na trolejbusy, ty spolehlivě mazaly takové ty velké šroubovací disky co měly 7.25 MBajtů, diskety nevím, nezkoušel jsem převážet.
Měl jsem přes COM propojenou 486 a Atari ST
A pak někdy nastávaly "drobné" problémy s normami češtiny...

A ještě : zkoušel jste někdy dělat zálohu diskety když byla k dispozici jen jedna šachta? Třikrát čtyřikrát přehodit zdrojovou a cílovou disketu a už si člověk pletl levou a pravou ruku. Nene, dvě mechaniky byly jakžtakž použitelné minimum, když jich bylo víc, mohla systémová zůstat ve stroji trvale a to bylo teprve pohodlíčko.
"Umělá inteligence se nemůže rovnat přirozený blbosti"
gtz avatar 23.8.2011 22:40 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
zkoušel jste někdy dělat zálohu diskety když byla k dispozici jen jedna šachta?
zálohoval jsem takto WP42 přes dos a myslel jsem, že mne šlahne :-) tehdy náš disk měl jen 20MB a byla tam jedna šachta 360 kb.
- nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
23.8.2011 22:53 Radovan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
"Bacha na trolejbusy..."

Stierlitz šel po ulici a uviděl autobus s tykadly. "Trolejbus," pomyslel si Stierlitz. "Sám jsi trolejbus!" odfrkl autobus s tykadly.

To jsem si prostě nemohl pomoct, první co mě napadlo :-D

Kopíroval jsem diskety na Amize, bylo to docela peklo. Ještě lepší sranda byla kopírování kazet na Didaktiku, na jednom kazeťáku samozřejmě.

S těmi "normami" češtiny jsou problémy dodnes, zrovna teď jsem byl rád že Gedit jich umí tolik, když jsem přebíral (a opravoval) data v IBM-852, exportoval to do Win-1250 a zpracovával v systému s UTF-8.

Na KOI8CS a Kamenické mám v záloze T602 v DOSBoxu ;-)
23.8.2011 23:06 phr | skóre: 13 | blog: no_comment | Klatovy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
"Sám jsi trolejbus!" odfrkl autobus s tykadly.
Tím bych se někdy chtěl svézt... Dobrou noc, jdu spát, třeba se mi o něm bude zdát :-)
"Umělá inteligence se nemůže rovnat přirozený blbosti"
Jendа avatar 23.8.2011 23:18 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
zrovna teď jsem byl rád že Gedit jich umí tolik
Mně se stávalo, že když Gedit narazil na jeden nezpracovatelný znak, odmítl celý soubor.
Jendа avatar 23.8.2011 19:18 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Dobrá, měl bych tady "Seznam instrukcí mikroprocesoru Intel 8080", autor Ing. Jiří Pinker, CSc., vydavatel Ediční středisko VŠSE Plzeň, rok 1979.
Podle této knihy se zase dá soudit, že od poloviny 80. let v ČSSR běžel Xenix a nějaké BSD, což mě velmi překvapilo.
23.8.2011 19:38 Radovan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
To je výborná kniha, leccos jsem se z ní naučil :)

Podle plánů v ČSSR měl být právě Unix operační systém pro devadesátá léta, chystalo se to v celé RVHP, ale "vývoj" šel po převratu trochu jiným směrem. Bohužel.

Obzvlášť v Rusku to brali dost vážně: http://en.wikipedia.org/wiki/Elektronika_BK
23.8.2011 21:09 phr | skóre: 13 | blog: no_comment | Klatovy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Proč bohužel? Dnešní PCčka v 19 případech z 20 mají všechny vlastnosti, které zákazník potřebuje (o výkonu nemluvě), jsou výrazně levnější než minipočítače a našly si na ně cestu i různé klony UNIXu, takže možnost volby OS zasvěcený uživatel má. Co víc si chcete přát ?
"Umělá inteligence se nemůže rovnat přirozený blbosti"
22.8.2011 18:21 Radovan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Obávám se že jste mojí polemiku pochopili trochu jinak než jsem jí myslel.

Chcete vlastní paměť a vlastní selský rozum od lidí, kteří si nepamatují sliby politiků před posledními volbami? Haha :-(

Neřekl jsem že na internetové zdroje se dá spoléhat, právě naopak, jediné na co se můžu spolehnout je místo kam Pramini nedosáhne, a to je moje vlastní knihovna!

Takže tady mám otevřenou příručku od SMEP 1 a vidím instrukce SWAB nebo COMB, s opkódy 0003 a 1051... Co to asi mělo za procesor? Že by to byla třeba tahle mašina zaručeně domácího původu?

http://kormus.cz/mvt/pocitace/jpr_12.php http://kormus.cz/mvt/pocitace/jpr_12_r.php

Vypátrejte ve vlastní paměti něco o počítačích řady SM-3 a SM-4...

Termín "západní Asie" není můj (a netýkal se paměti), narazil jsem na něj kdysi v jednom článku a popisoval pohled "zápaďanů" na Československo, mimochodem velmi výstižně, a to nejen v dobách dávno minulých ale i dnes. Nedělejte si iluze že jsme pro ně něco víc.

Stejně tak podvodníkům naletěli lidé vždy bez ohledu na svou aktuální (ne)informovanost, to je problém toho že lidi nezajímá pravda ale úplně jiné věci (viz Noviny na Nově). Proto už Chammurabiho zákoník trestal podvod víc než krádež ;-)
gtz avatar 22.8.2011 22:31 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
U nás tehdy nebyl SMEP, ale ta ruská velká potvora. Sakra kdybych si po těch letech vzpomenul co to bylo zač. Chodilo se kolem ní po špičkách v oblečení málem jako doktor.
- nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
22.8.2011 22:42 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
gtz avatar 22.8.2011 22:52 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Ano to jsou ony. Dík
- nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
gtz avatar 22.8.2011 22:56 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Jak jsem časem přecházel jinam tak jsme tam již měli nějaký model AS400 a to byla trošku jiná káva. To teprve začínala doba PC a ethernetu. Internet nebyl, byly BBS :-)
- nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
22.8.2011 23:03 Radovan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Jo, to byl aspoň obšlehnutý IBM, jen jestli to nebylo něco takového 8-O
gtz avatar 23.8.2011 16:15 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
setkal jsem se s tím v 1988-1990. Pak později co jsem dělal systémáka tak ji jen s AS400.
- nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
regine2 avatar 21.8.2011 23:32 regine2 | skóre: 14
Rozbalit Rozbalit vše MS - časová osa
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Microsoft's timeline
Dokud nepřiletí mimozemšťané, všechno už jaksi bylo.
Bedňa avatar 22.8.2011 13:10 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
Rozbalit Rozbalit vše Re: MS - časová osa
Až máte doma Amigu, tak vyskúšajte Xenix
KERNEL ULTRAS video channel >>>
Bedňa avatar 22.8.2011 13:32 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
Rozbalit Rozbalit vše Re: MS - časová osa
A pre 386
KERNEL ULTRAS video channel >>>
the.max avatar 22.8.2011 00:12 the.max | skóre: 46 | blog: Smetiště
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Zajimave cteni, ale take mi tam nesedi to spojeni OS/2 a Unix.
KERNEL ULTRAS Fan Team || Sabaton - nejlepší učitel dějepisu || Gentoo - dokud nás systemd nerozdělí.
22.8.2011 15:04 Miloslav Ponkrác
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Protože autor si přál dokázat, že vše je unix a tak to tam nabouchal. Koho by zajímaly nějaká skutečná fakta?

Když autor bude chtít aby bílá koule byla žlutá krychle, tak prostě bude. Basta fidli. Nedá se zmást nějakou realitou, pravdou či slutečností.
murzim avatar 22.8.2011 15:23 murzim | skóre: 12 | blog: murzim
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Pane Ponkrác, svojí inteligenci dokazujete všude, kde vidím vaše komentáře. Avšak s vaší chytrostí a důvtipem jsem zatím nečetl žádný příspěvek, který by odpovídal tomu, jak se prezentujete. Dokonce i jako kritik bych řekl, že jste hluboce pod průměrem. http://www.abclinuxu.cz/blog/murzim/2011/8/bill-gates-a-jeho-pout-svetem-unixu#2
Bůh stvořil člověka a opice vznikly evolucí "o pár let později" z blbých lidí.
22.8.2011 22:11 jadd | skóre: 34 | blog: Greenhorn
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
22.8.2011 15:23 Jan Olšan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
I ten DOS... to, že na tom pracují najednou, nebo že se do jednoho promítají zkušenosti z druhého ještě numsí nic znamenat.
murzim avatar 22.8.2011 15:38 murzim | skóre: 12 | blog: murzim
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu

Ano i ten DOS. MS-DOS dostal z Xenixu jen to, co MS považoval za užitečné. Nejedná se o klon UNIXu, jedná se o inspiraci UNIXem.

To pozitivně ovlivnilo MS-DOS ve verzích 2 a 3, kde DOS získal několik UNIXových specialitek – hierarchický systém souborů, roury, přesměrování atd.

Nešťastně jsem uvedl na konci článku spojení - "mají počátek ve světě UNIXu" na místo toho jsem měl uvést "jsou inspirovány světem UNIXu"

Bůh stvořil člověka a opice vznikly evolucí "o pár let později" z blbých lidí.
22.8.2011 16:01 phr | skóre: 13 | blog: no_comment | Klatovy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Nikoli, mělo tam být uvedeno "jsou inspirovány konkurenčními softwarovými produkty". Stejně tak jako se UNIXy inspirovaly jinde. Vývoj byl tehdy hodně bouřlivý, v IT ještě nebyly narvány tak strašné prachy jako dnes, vedle sebe existovala spousta firmiček (bráno z dnešní perspektivy) a všechny řešily obdobné problémy. No a kouknout se jak to dělají jinde je to nejsnazší a nejrychlejší. Tenkrát byl software mnohem jednodušší než dnes, tak ani nebylo třeba kopírovat kód, leccos se dalo napsat zgruntu znova.

Jak se zdá, začíná někomu hodně záležet na tom, aby přepsal historii k obrazu svému. Inu pamětníci vymírají nebo už jim ta pamět tolik neslouží...

A navíc to vypadá, že se blíží doba zpochybňování softwarových patentů, možná bude třeba dokazovat, že opravdu já jsem s tím nápadem přišel první...
"Umělá inteligence se nemůže rovnat přirozený blbosti"
22.8.2011 02:26 adasda
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
E. S. Raymond to popisuje jinak.
22.8.2011 03:10 Miloslav Ponkrác
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
I před unixem existovaly operační systémy.

Dokonce unix samotný vznikl na protest proti jinému operančnímu systému. To jen jako nesouhlas s poznámkou, že všechny operační systémy mají původ v unixu.

Mimochodem, doby mého mládí byly takové, že téměř každý programátor si svůj operační systém napsal. Ono napsat si operační systém je v zásadě primitivní úloha, pokud se nemusíte pachtit se šíří ovladačů.

Je třeba si uvědomit, že tehdejší doba byla značně a velmi rozsáhle heterogenní. Na rozdíl od dnešní doby, která se postupně spojuje v monokulturu jednoho, nebo dvou řešení, přičemž si vzájemně mezi sebou kradou natolik, že podobnosti jsou značné.

Tehdy nebylo jenom mnoho opravdu koncepčně různorodých systémů, ale také třeba síťových protokolů. Bylo to doba, kdy nejelo vše na Ethernetu a na TCP/IP, ale bylo mnoho různých možností už na fyzické vrstvě. A ta různorodost programovacích jazyků! Tehdy jazyk byl stavěn na pomoc zdatnému programátorovi, ne na to, aby přeučená uklízečka mohla programovat a snižovat tak ekonomické náklady za cenu nekvalitního sw.

Trochu jsem byl té době velmi blízko a leccos jsem zažil na vlastní zkušenost. O Xenixu a OS/2 mě nemohlo minout. Obojí zabilo to stejné, autoři nevěděli co by za to chtěli za peníze.

Unix byl tehdy obrovský luxus za neuvěřitelné peníze. Kdyby byl tehdy unix levnější, neexistují dnes žádné Windows. Je to smutné, ale hlavní výhoda Microsoftu je, že neuvěřitelně zlevnil sw. Dnes se nadává na předražená Windows, ale to je mýlka. Zjistěte si kolik stál tehdy OS/2 a předtím se posaďte a dejte si něco na uklidněnou. A to není nic proti tehdejší ceně unixů, cenu raději prozrazovat nebudu, protože je životu nebezpečné o tom vůbec mluvit a hrozilo by poškození zdraví.

MS-DOS a Windows tehdy byl opravdu za pakatel a cenu plus mínus drží dodnes.

A to „za pakatel“ je hlavní důvod, proč se Windows prosadil.

Nehledal bych jednotnost v tehdejší době. Netvrdil bych, že všechny os tak nějak mají kořeny v unixu. Byla to doba pionýrská, heterogenní natolik, že si to nedokážete představit ani v bujné fantazii. A hlavně to byla doba krásná. A moc člověka naučila.
22.8.2011 13:35 Aminux
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
On napsal všechny dnešní systémy Linux, MacOSX, MS-DOS, Windows maji původ v UNIXu. Čímš je míněno hlavně tyto 4. Samozřejmě, že jsou i jiné systémy, to nikdo ani autor článku nepopírá.

Co se týče rozšíření Windows, tak hodně napomohlo, že se daly dobře kopírovat. Neznám domácího uživatele, který by v té době měl legální Windows. Maximálně na škole, nebo v práci. Konec konců, sám Gates kdysi řekl něco ve smyslu, že pokud mají uživatelé kopírovat systém, tak by to měl být ten náš. Už tehdy věděl proč. Paradoxně proti kopírování dnes MS tak bojuje.
22.8.2011 14:59 Miloslav Ponkrác
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Unix se dal tehdy také bez problému zkopírovat. OS/2 se dal také bez problémů zkopírovat A tak bych mohl pokračovat řadou dalších os. Jste prostě vedle jak ta jedle.

MS-DOS ani OS/2 nemají původ v unixu. Ani Windows ne. V tom článek strašlivě lže. Tyto systémy mají zcela jiné původy a zcela jiný základ. V určité chvíli později se pouze v některých vlastnostech inspirovaly mírně unixem.

Upravovat historii je hezká věc, ale unix jako takový není univerzální původce systémů a to ani náhodou.

Je sice hezké a egu komunity lahodící představa, že unix je dárce většiny operačních systémů, ale naprostý opak je pravdou. Naprostá a drtivá většina operačních systémů není a nebyla unixového původu. Tak to bylo, je a bude.

MS-DOS na začátku převzal koncept CP/M systému a jestli je nějakého původu, tak CP/M. V pozdější verzi, tedy ne od začátku, se pouze inspiroval unixem tím, že převzal možnost rour a přesměrování výstupu v příkazovém procesoru - a to je celé.

Windows rozhodně nemá původ v unixu. Mohl bych to rozebírat, ale je to zbytečné.

Prostě pohádka a báchorka o tom, že většina operačních systémů má původ v unixu je bohapustá lež a nic není více vzdáleného pravdě. Ale věřím, že to této komunitě hezky poscluchá, protože podvědomě to dává linuxové komunitě pocit důležitosti. Neboť Linux není nic jiného, než klon unixu a být součástí komunity, která dala původ všem os jistě ego pozvedne.
22.8.2011 17:54 dad
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
...Unix se dal tehdy také bez problému zkopírovat ...

kopiroval jsem na zalozni nosice nasledujici unixove operacni systemy:

Fortune 32:16, Kontron Unix, CROMIX, AT&T System V, Munix, SCO Xenix, SCO Unix, Coherent. Potvrzuji , ze se kopirovat daly.

Presto bych se rad zeptal, proc lzete?

23.8.2011 00:11 murzim
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Prostě pohádka a báchorka o tom, že většina operačních systémů má původ v unixu je bohapustá lež a nic není více vzdáleného pravdě. Ale věřím, že to této komunitě hezky poscluchá, protože podvědomě to dává linuxové komunitě pocit důležitosti. Neboť Linux není nic jiného, než klon unixu a být součástí komunity, která dala původ všem os jistě ego pozvedne.
Máte pravdu pane Ponkrác, Linus Torvalds vzal prostě jádro unixu a celé jej prachsprostě naklonoval. Je to tedy takový menší plagiátor. Přepišme tedy dějiny a uveďme vše na pravou míru. S vaší pomocí se nám to zajisté podaří.
22.8.2011 04:40 2011
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
NT je především nápadně podobný VAX VMS. Ostatně ho napsali stejní lidé a Microsoft se pak mimosoudně vyrovnal za plagiátorství.... :-D
22.8.2011 07:57 Radovan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Přesně tak, ještě bych dodal že VMS byl plánován jako dvaatřicetibitový nástupce šestnáctibitového Unixu...

Reklama asi z roku 1980: http://cm.bell-labs.com/cm/cs/who/dmr/xenix.gif
belisarivs avatar 22.8.2011 10:00 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
No, a nebylo to jenom tak, ze MS proste zamestnal lidi, kteri v te firme drive pracovali?
IRC is just multiplayer notepad.
22.8.2011 10:06 Radovan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Jo, "zaměstnal" :-D Prostě je přetáhnul i se vším co tam vymysleli a pak z toho sbouchali Widle!
22.8.2011 07:57 Pindal
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
OS/2 je Unix jako je Škoda Audi. Ano jsou to auta, maji kola a volant. A výfuk!
22.8.2011 09:40 SPM | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Hehe, tohle si zrovna moc dobře netrefil, když tyhle dvě značky aut pomalu snad i vyjížděj ze stejný fabriky :)
22.8.2011 10:27 Pindal
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
No dyť právě o tom to je. Jenže ve skutečnosti je to Audi úplně něco jiného než Škodovka :-)
22.8.2011 10:39 Radovan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Ani bych neřekl, obojí je Hitlerwagen :-P
22.8.2011 12:04 SPM | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
No vzhledem k tomu, kolik věcí z audi je používáno na škodovkách apod., tak bych si nebyl moc jistej :)
pushkin avatar 22.8.2011 09:14 pushkin | skóre: 43 | blog: FluxBlog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Právě jsi mi objasnil, proč starší Windows NT měly velmi podobný systém přidělování práv k souborům a adresářům, jako má Linux ... prostě to podědily po OS/2. Jenom škoda, že tato vlastnost s časem pěkně zdegenerovala :-/

Pěkně napsaný článek, díky!
🇺🇦 Pomoc pro obranu Ukrajiny | SOS Ukrajina | Web4Ukrajina | Web4Ukraine 🇺🇦
22.8.2011 11:28 Karel Zak | blog: kzak
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Hmm.. uz je to deset let :-(

http://www.root.cz/clanky/historie-os-unix/
22.8.2011 14:07 pedro
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Sorry, ale mně tento článek připadá dost postavený na hlavu. Celé angažování se MS v Unixu je spíše jedním z dalších důkazů, jak dobří byznismeni v kontextu tehdejšího IT v Microsoftu byli. S nutnou dávkou zjednodušení, MS nakoupil licence na OS od vývojového oddělení AT&T - společnost v nouzi,která zrovna čelila antimonopolnímu řízení vedoucího nakonec k nucenému rozdělení společnosti -, naimplementoval do něj některé prvky z paralelního vývoje v akademické sféře (BSD, zřejmě pro MS téměř zdarma), ještě to vše časově stihl k uvedení nové architektury a prodal velkým výrobcům HW k implementaci na jejich řešení.

Ano, je to majstrštyk, já je za to obdivuji. Ale je to hlavně byznis, zásluhy MS o Unix bych viděl jako dosti pochybné.
Bystroushaak avatar 23.8.2011 17:58 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Pěkná diskuze. Osobně se mi líbí jak se vždy strhne plodná diskuze plná vzpomínání pod podobnými historickými články (třeba na rootu, u dexe atp..), takže jsem se rozhodl že je budu navlékat jako korálky.

Pokaždé když narazím na podobnou diskuzi, přidám tam příspěvek ve kterém bude odkaz na centrální stránku korálků se všemi odkazy, aby i ostatní lidé které podobná diskuze zajímá měli co číst.

http://kitakitsune.org/textydw/odkazy/koralky
blog.rfox.eu
murzim avatar 23.8.2011 20:14 murzim | skóre: 12 | blog: murzim
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Skvělý nápad ;-)
Bůh stvořil člověka a opice vznikly evolucí "o pár let později" z blbých lidí.
Jendа avatar 23.8.2011 20:21 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Kořalky? :) Já si zase začal poznamenávat moudra, akorát nevím, jestli mým útržkovitým zápiskům budou rozumět ostatní bez příslušných kulturních referencí.
Bystroushaak avatar 23.8.2011 20:59 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
Hehe, to já už docela dávno citáty a různé údržky; http://kitakitsune.org/raw/some.txt.

Ještě mám různé unix triky, ale ty nejsou moc zajímavé (takový připomínkovník, třeba jak mountnout iso, zapnout visualkey u ssh atp..) :)

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.