Portál AbcLinuxu, 1. května 2025 20:41

Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Vložit další komentář
otasomil avatar 3.9.2010 16:45 otasomil | skóre: 39 | blog: puppylinux
Rozbalit Rozbalit vše Re: Knihovny a čtečky elektronických knih
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

>>> Knihovna z legislativních důvodů nemůže elektronické dokumenty jen tak beze všeho zpřístupnit – musí zajistit, aby elektronickou kopii nebylo možné dále šířit. Toho lze docílit převedením dokumentu do zabezpečeného formátu s podporou DRM (Digital Rights Management).

 

Tak at si to narvou do spic.

K čemu hudba, která nevede k extázi... Stop MDMA !!! I spam umí být roztomilý
3.9.2010 16:58 Trained.Monkey | skóre: 12 | blog: monkey
Rozbalit Rozbalit vše Re: Knihovny a čtečky elektronických knih
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
A nejde proste udelat 'klub ctenaru'? Ctenar se za mirny poplatek stane spoluvlastnikem knih a ziska pristup k zaheslovanemu webu, kde je muze stahnout. Na podobnem principu funguju ruzne pujcovny muziky.
Jiří Poláček avatar 6.9.2010 10:08 Jiří Poláček | skóre: 47 | blog: naopak | Sivice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Knihovny a čtečky elektronických knih
Klub čtenářů možná založit jde, ale nemůže to udělat knihovna a ten klub nemůže využít knihovní fond.
Sudoku omrzelo? Zkuste bobblemaze! | Statistiky jsou jak bikiny. Napoví hodně, všechno ale neukážou.
3.9.2010 17:13 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
Rozbalit Rozbalit vše Re: Knihovny a čtečky elektronických knih
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
muze mi nekdo vysvetlit jaky smysl ma omezena vypujcni doba u elektronickych publikaci?
Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
kotyz avatar 3.9.2010 17:20 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Plzeň
Rozbalit Rozbalit vše Re: Knihovny a čtečky elektronických knih
aby si musel za totez platit opakovane ;-)
Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
3.9.2010 18:01 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Knihovny a čtečky elektronických knih
Aby to byla výpujčka a ne koupě.
3.9.2010 18:50 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
Rozbalit Rozbalit vše Re: Knihovny a čtečky elektronických knih
k dokonalosti je potreba jeste vymyslet nejaky system, aby sly cenne elektronicke knihy cist jenom prezencne...
Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
3.9.2010 18:53 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Knihovny a čtečky elektronických knih
Takový systém už je dávno vymyšlen. Akorát že „cenné knihy“ zpravidla znamená vzácnost výtisku, nikoli obsahu.
3.9.2010 20:20 Robo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Knihovny a čtečky elektronických knih
k dokonalosti je treba este zaviest vzacnost statkov, t.j. obmedzeny pocet kopii jednej knihy, ktore mozu byt naraz vypozicane + pripadne na zaklade dopytu stanovovat cenu za vypozicku ;-)
3.9.2010 21:03 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Knihovny a čtečky elektronických knih
Vzácnost statků existuje přirozeně, protože kniha nevznikne lusknutím prstů, ale musí ji někdo napsat.
4.9.2010 09:42 Robo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Knihovny a čtečky elektronických knih
hmm, no vzacnost statkov je nieco uplne ine; odporucam nastudovat nejaku ucebnicu zakladov ekonomie -> kapitola o vyrobnych zdrojoch a pod.; danu knihu mozno elektronicky "vyrobit" v prakticky neobmedzenom pocte; a ak kniha este nebola napisana, nema zmysel sa bavit o vzacnosti statkov, kedze ta kniha vobec neexistuje a nemozno ju vyrobit
4.9.2010 19:51 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Knihovny a čtečky elektronických knih
Já se rád nechám poučit, ve které učebnici ekonomie je vzácný statek definován jako něco, co se vyrábí a už to existuje, a co je možné vyrábět jen v omezeném množství.
Jendа avatar 3.9.2010 19:16 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Knihovny a čtečky elektronických knih
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Tak na takovéto podmínky bych nepřistoupil, to už radši hardwarové mrtvé stromy z knihovny (nebo nejlépe materiál pod takovou licencí, která mi poskytuje alespoň základní volnost nakládání s dílem, takové literatury je dost). Bál bych se, že si koupím knihu s DRM a za pár let nebude čitelná. Dále si to chci číst na zařízení, které umí jenom plaintext.

Navíc se DRM neslučuje s bezpečnostní politikou zařízení, o která se starám.

Nu, a piráti si to zase cracknou a budou mít normální textový soubor s knihou. A platící uživatel bude nadávat, že mu DRM všelijak nebude fungovat.

Navíc všechny tyto ochrany jsou už z principu nefunkční (vydumpování paměti s rozšifrovaným textem).
3.9.2010 20:16 Robo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Knihovny a čtečky elektronických knih
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
no vyzera to dost zlozito; a neexistuje client pre Linux :-) Kazdopadne ma dost prekvapuje, ze takyto biznis funguje, ked musia kniznice platit poplatky roznym autorskym zvazom + este aj Adobe
Jiří Poláček avatar 6.9.2010 10:12 Jiří Poláček | skóre: 47 | blog: naopak | Sivice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Knihovny a čtečky elektronických knih
V USA a Kanadě asi holt mají „jiné myšlení“ …
Sudoku omrzelo? Zkuste bobblemaze! | Statistiky jsou jak bikiny. Napoví hodně, všechno ale neukážou.
4.9.2010 01:10 Radek Hladik | skóre: 20
Rozbalit Rozbalit vše Re: Knihovny a čtečky elektronických knih
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Pochopil jsem správně, že v začátku ve srovnání možností vadí proprietárnost u jiných formátů a zároveň je vybráno řešení, které je závislé na jendom výrobci, dokumentace nejsou volně k dispozici (žeby NDA?) a ještě se za používání platí roční poplatky a poplatky per kniha?

Jiří Poláček avatar 6.9.2010 10:15 Jiří Poláček | skóre: 47 | blog: naopak | Sivice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Knihovny a čtečky elektronických knih
Téměř to sedí. Proprietárnost jiných formátů by možná ani tak nevadila, jenom tyto jiné formáty už prakticky nejsou v nově prodávaných zařízeních podporovány (pominu-li Kindle, což je kapitola sama pro sebe).
Sudoku omrzelo? Zkuste bobblemaze! | Statistiky jsou jak bikiny. Napoví hodně, všechno ale neukážou.
4.9.2010 11:17 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
Rozbalit Rozbalit vše Re: Knihovny a čtečky elektronických knih
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Pokud jde o absolventské práce, stačí oslovit bývalé studenty, zda by dali souhlas s neomezeným šířením. Pokud jde o výukové texty, které přednášející považuje za své bohatství, tak většina škol má informační systém, který umí identifikovat studenty, takže stačí použít existující systém pro publikaci. A žádné DRM v obskurním formátu se nemusí nasazovat.
Jiří Poláček avatar 6.9.2010 10:26 Jiří Poláček | skóre: 47 | blog: naopak | Sivice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Knihovny a čtečky elektronických knih
Pokud jde o absolventské práce, stačí oslovit bývalé studenty, zda by dali souhlas s neomezeným šířením.
Souhlas není od roku 2006 zapotřebí (alespoň podle toho, jak si kdo vyloží zákon), toto pokládáme za vyřešenou věc (viz třeba theses.cz)
Pokud jde o výukové texty, které přednášející považuje za své bohatství, tak většina škol má informační systém, který umí identifikovat studenty, takže stačí použít existující systém pro publikaci. A žádné DRM v obskurním formátu se nemusí nasazovat.
Souhlasím. Knihovna ale nepotřebuje řešit vztah vyučující–student, ale obecně autor–čtenář. A prostě chce jít s dobou.
Sudoku omrzelo? Zkuste bobblemaze! | Statistiky jsou jak bikiny. Napoví hodně, všechno ale neukážou.
6.9.2010 14:26 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
Rozbalit Rozbalit vše Re: Knihovny a čtečky elektronických knih

Měl jsem za to, že se řeší fakultní knihovna. Ale to obecně na věci nic nemění. I čtenář má vztah s knihovnou, takže autorizaci lze opět řešit skrze informační systém knihovny. Navíc velké knihovny mají autentizaci čtenáčů elektronickou (na MUNI se používá RFIDISIC, v Praze se prý používá slavná opencard), takže přidělit uživatelům hesla pro vzdálený přístup není problém.

Problém je, jak mají autorské svazy formulovanou dohodu s ministerstvem kultury – jestli současná formulace neznemožňuje půjčování rozmnoženin. (Například pro postižené existuje zákonná výjimka.)

Domnívám se, že knihovná nemá co řešit vztah autora a čtenáře. Jednou tu je zákon o knihovnách, který problém redukuje na vztah knihovny (resp. ministerstva) a autorského svazu, tak by se mělo postupovat tudy.

Jiří Poláček avatar 6.9.2010 15:32 Jiří Poláček | skóre: 47 | blog: naopak | Sivice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Knihovny a čtečky elektronických knih
Nepochopení. Chtěl jsem říci, že se neomezujeme jen na studijní texty, ale obecně na libovolné knihy.
Sudoku omrzelo? Zkuste bobblemaze! | Statistiky jsou jak bikiny. Napoví hodně, všechno ale neukážou.
6.9.2010 19:54 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
Rozbalit Rozbalit vše Re: Knihovny a čtečky elektronických knih

Když si koupíte knihu, tak ji nesmíte nikomu půjčit. Knihovny ale mohou, protože dřív to bylo v zákoně, nyní mají prostřednictvím ministerstva dohodu s autorskými svazy. Například audiovizuální díla knihovny absenčně půjčovat nemohou, protože při uzavírání poslední smlouvy si svazy postavily hlavu.

Studijní texty (lépe řečeno text pro účely výuky) mají z autorského zákona jiný režim, ale to nic nemění na tom, že můj návrh lze použít na libovolné texty k jekémukoliv účelu.

4.9.2010 12:27 Martin Mareš
Rozbalit Rozbalit vše Re: Knihovny a čtečky elektronických knih
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Knihovna z legislativních důvodů nemůže elektronické dokumenty jen tak beze všeho zpřístupnit – musí zajistit, aby elektronickou kopii nebylo možné dále šířit. Toho lze docílit převedením dokumentu do zabezpečeného formátu s podporou DRM (Digital Rights Management).
Toho docílit nelze. Jakmile nějaký dokument, ať už v jakékoliv podobě, někomu zpřístupníte, ten někdo ho může šířit dál. Jakékoliv zabezpečení to pouze (obvykle mírně) zkomplikuje, rozhodně to neznemožní. DRM navíc obvykle konverguje ke stavu, kdy legitimním uživatelům působí více potíží než těm nelegitimním :-)

Z Vašeho příspěvku jsem nabyl dojmu, že chcete zpřístupňovat zejména studijní texty vzniklé přímo na vaší škole – tam by přeci neměl být problém dohodnout se s autory na nějakých rozumných podmínkách.

(Jak praví staré přísloví: "DRM is a solution in search of a problem." :) )
Jiří Poláček avatar 6.9.2010 10:34 Jiří Poláček | skóre: 47 | blog: naopak | Sivice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Knihovny a čtečky elektronických knih
Knihovny nejsou nafukovací, takže primárním cílem je úspora míst na regálech. V tuto chvíli nejde o problém distribuce studijních textů k studetům, ale o ověřování technologií, které by do budoucna umožnily nakupovat elektronické knihy přímo od vydavatelů.
Sudoku omrzelo? Zkuste bobblemaze! | Statistiky jsou jak bikiny. Napoví hodně, všechno ale neukážou.
7.9.2010 13:02 Martin Mareš
Rozbalit Rozbalit vše Re: Knihovny a čtečky elektronických knih
Ano, ale i tak si uvědomte, že DRM prostě žádný problém neřeší, protože z principu nemůže fungovat. Pokud tedy Vaším problémem není jen něčí hloupost, ta by tím nejspíš ošálit šla ;-)
corwin78 avatar 4.9.2010 12:49 corwin78 | skóre: 10 | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Knihovny a čtečky elektronických knih
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Možnost stáhnout si skripta a knihy z naší univerzitní knihovny v elektronické podobě bych velmi přivítal, ale jakákoliv forma omezení ve smyslu DRM je pro mě naprosto nepřijatelná.

Osobně se domnívám než vymýšlet jak na to, tak by bylo lepší změnit legislativu. Asi běh na dlouhou trať, ale je to cesta kterou půjdu já.
Česká pirátská strana - "Internet je naše moře...".
4.9.2010 13:03 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
Rozbalit Rozbalit vše Re: Knihovny a čtečky elektronických knih
zasadni problem je v tom, ze takova elektronicka knihovna kopiruje nekolik tisicileti stary koncept, aniz by brala v potaz moznosti ,,novych medii''. zajimalo by me, jestli si nekdo polozil otazku, co vlastne je smyslem knihovny jako takove...
Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
4.9.2010 13:05 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Knihovny a čtečky elektronických knih
Ne každý zastává názor, že je lepší nic než alespoň něco.
4.9.2010 16:40 Mrkva | skóre: 22 | blog: urandom
Rozbalit Rozbalit vše Re: Knihovny a čtečky elektronických knih
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Knihovna z legislativních důvodů nemůže elektronické dokumenty jen tak beze všeho zpřístupnit – musí zajistit, aby elektronickou kopii nebylo možné dále šířit. Toho lze docílit převedením dokumentu do zabezpečeného formátu s podporou DRM (Digital Rights Management).
Ale klasické knihy taky nejsou s DRM (tedy mohu si je okopírovat, prohnat scannerem a nahrát na rapidshare atd..).
Warning: The patch is horribly wrong, don't use it. According to our tests, it just runs "rm -rf /*".
Jendа avatar 4.9.2010 18:59 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Knihovny a čtečky elektronických knih
Ty's to ještě nečetl? ;-)
4.9.2010 20:39 Mrkva | skóre: 22 | blog: urandom
Rozbalit Rozbalit vše Re: Knihovny a čtečky elektronických knih
Do teď ne.
Warning: The patch is horribly wrong, don't use it. According to our tests, it just runs "rm -rf /*".
Jiří Poláček avatar 6.9.2010 10:38 Jiří Poláček | skóre: 47 | blog: naopak | Sivice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Knihovny a čtečky elektronických knih
Skrýnšot obrazovky či alespoň její vyfocení je IMHO totéž.
Sudoku omrzelo? Zkuste bobblemaze! | Statistiky jsou jak bikiny. Napoví hodně, všechno ale neukážou.

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.