Portál AbcLinuxu, 18. dubna 2024 10:28

Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr

8.2.2015 00:17 | Přečteno: 4242× | upol | poslední úprava: 8.2.2015 00:35

Zápisek o čtvrtém semestru jsem končil tím, že pokračování snad bude dřív než za rok – stíhám to! A to dokonce i před uzávěrkou podávání přihlášek, takže nepochybně někoho stačím odradit (jk). Vzhledem k rozsahu výuky v šestém semestru nyní navíc v ultimátním balení dva v jednom.

Předzápis

Předzápis už není takový problém, protože studenti vyšších ročníků se zapisují mezi prvními a jsou relativně vzácní (zatímco ostatní ještě nemají povolený zápis v dotyčné části STAGu.

Kolik nás ještě neumřelo?

Stabilní účast byla asi sedm teoretiků, příp. asi dva tucty „praktiků“, několik opakovačů a tu a tam se mihl nějaký potenciální pedagog (co jsem si všiml, tak ti tvrdě narazili ve Vyčíslitelnosti). Blbě se to počítá, protože lidí rozkládajících ten či onen ročník je fpysk.

Rozvrh

Na podzim jsem měl osm předmětů rozhozených do celého týdne, takže jsem ve škole nikdy neseděl celý den, ale stejně se mi nedařilo zcela se po obědě ubránit mikrospánku. Sedavý styl života je kontraproduktivní!

V létě to pak bylo prakticky ideální: dva předměty denně, a to nejdřív v 9.45, prostě idylka.

5. semestr

Vyčíslitelnost a složitost (Dr. Konečný)

Na „populární“ Formální jazyky a automaty navazuje Vyčíslitelnost a složitost – tentokrát však bez zastoupení většiny aplikovaných a v ponuré atmosféře podzimních rán. Trochu mi to připomíná Algebru 2 s „algebraickým Kührem“, ač v pozvolnějším tempu a zápočtové písemky skutečně píšeme. Testíky obsahovaly klasické úlohy jako určit třídu problému, navrhnout TS nebo dokázat nějaké jednoduché tvrzení. U zkoušky (ústní) jsem pak nafasoval nějaké definice a self-reference TS.

Přednášky zhruba odpovídají knížce Introduction to the Theory of Computation od Sipsera, resp. druhé a třetí části, akorát NP-úplné problémy jsou stejné jako v ekvivalentním předmětu na matfyzu. Na procvičení doporučuju testy z předmětu CC-10, který učí Dr. Srba v Ålborgu.

Databázové systémy 1 (doc. Vychodil, na cvičení Dr. Krajča)

V databázích se neprobírá ani tak SQL, jako spíš relační algebra. Jaká hrůza, wie ein Horror! Tedy, kecám. Na přednáškách (první rok s krásnými slídy!) jsou příklady v SQL, a to hned za příklady v Tutorial D. Na cvičeních nápodobně. Zápočet dokonce měl být za praktickou písemku z SQL (ač na papír) na konci semestru – podle sylabu. Ve skutečnosti se psala písemka z relační algebry (tj. z přednášek, ne cvičení) v půlce semestru, načež ji IIRC skoro nikdo nenapsal, načež jsme byli pozváni na studentský seminář o databázích. WTF. Zkouška byla taky divná: technicky stejná jako v paráčích o dva roky dřív, leč navíc se sociálním experimentem E za aspoň bod nebo tak nějak.

Až na ty organizační kejkle to však byl výborný předmět. Např. díky němu zřejmě rozumím joinům líp než asi 3,5 tisíce lidí v /r/programming.

Operační systémy 2 (Dr. Krajča)

První osy byly o správě procesů a trošku jsme programovali v assembleru^Wjazyce symbolických adres. Dvojka je na vyšší úrovni: správa paměti, souborové systémy, bezpečnost; na cvičeních programování v C/C++ (jednoduchá paralelizace na MS Windows a Linuxu). Zkouška probíhá stejně jako v jedničce, tj. rychlopísemka na zásadní pojmy (a v některých zadáních s úkolem najít a popsat bezpečnostní chybu v úryvku kódu), následovaná ústní částí nad písemkou. Potud je to užitečný předmět. Cvičení jsou ovšem jiná. Původně byla praktická jako semináře z Javy a zápočet byl za menší projekt zadaný na konci semestru (kdo absolvoval volitelný předmět Paralelní programování, byl ve velké výhodě). Ne tak od letoška…

…nově totiž cvičení vede Cpt. PicardDr. Večerka, a sice podobným stylem jako C++. To znamená co? To znamená, že zápočet je za aktivní vyřešení úloh dostatečného na cvičení. Úlohy jsou naprosto banální a testují jen schopnost použít API – představené na slídech ve Wordu bez ukázek – na daném operačním systému. Ehm, oprava: nejenom. Půlka semestru je věnována MS Windows™ a většina úkolů počítá s využitím GUI, přičemž Visual Studio™ je přeci to nejlepší vývojové prostředí. Fakt super v učebně naplněné jako na sítích (40 lidí v labu s 30 místy a 15 počítači, z nichž některé se zrovna náhodou aktualizují), pokud nemáte na laptopu správnou verzi MSVS™. Ale pak je možnost udělat jeden nebo dva trošku větší úkoly, takže nakonec žádný stres.

Dovednosti vývojáře (Dr. Večerka)

Nyní mi dovolte představit vám, dámy a pánové, nejzbytečnější předmět za celé studium. Dovednosti vývojáře. Původně se tam prý i něco praktického dělalo – podle slajdů asi testování softwaru či co. Ne tak dnes! První dva semináře jsou úvodní přednášky ze Softwarového inženýrství (o semestr později). Třetí seminář je přednáška o SQL, které se tak nějak mimochodem probírá na cvičeních z databází (stejný semestr), a návrhu databází, přičemž některé definice jsou ve značném nesouladu s přednáškami z databází (stejný semestr).

Zbytek semestru se řeší databázová úloha z klauzurních zkoušek (tzn. u státnic se totéž dělalo za max. 8 hodin). Spočívá to v napsání jednoduchého jednouživatelského IS podle kryptického zadání (první přečtení = „wtf se po mně chce?“). Takže asi čtyři tabulky, pět netriviálních dotazů a nějaké hezké formuláře kolem toho, aby s tím šlo interagovat.

Počítačová grafika (Dr. Bartl, na cvičení Mgr. Krmelová)

Teď něco smysluplného, byť to kreslení není. Podobá se to Geometrii – cílem je pochopit (a ve stejném duchu se nese ústní zkouška), jak se asi tak pracuje s barvami, komprimují obrázky, kreslí křivky atp. Včetně příkladů v Matlabu na cvičení; Octave jde s trochou snahy použít taky. Fajn předmět.

Informatická propedeutika 3 (Dr. Konečný, prakticky hlavně Dr. Outrata, na cvičení Dr. Osička)

Propedeutika 2 byla chaos. Trojka nápodobně, ježto jsme byli poslední s daným studijním plánem. Nakonec jsme se měli zapsat na novou Diplomovou propedeutiku pro druháky, která není vedená jako bloková výuka, nýbrž normální předmět s přednáškou a cvičením. Obsahově jsme se měli naučit psát bakalářku (slohově) a seznámit se s akademickým publikováním. Tolik teorie. Praxe byla taková, že tři čtvrtiny semestru Dr. Outrata na přednáškách z texťáku předčítal o LaTeXu a souvisejících nástrojích, na cvičeních se to cvičilo, ale to vůbec nemělo být součástí Propedeutiky 3, nýbrž 2. Takže jsme vlastně nakonec blokovou výuku měli v posledních pár týdnech. Zápočet byl za kritiku nějaké starší bakalářky… a podle toho, co jsem kritizoval (a bylo to úspěšně obhájené), mám pochybnosti o efektivitě tohoto předmětu. Na druhou stranu, aspoň to seznámení s databázemi článků bylo super, protože jsem celé dva roky studia netušil, do čeho všeho jsem vlastně měl přístup (BTW RIP Aaron Swartz).

Úvod do hospodářského zeměpisu Japonska (Mgr. Martinásková)

Klasické zábavné přednášky pro obohacení ducha atp. – viz dějiny v prváku. Akorát už se nevypisuje varianta pro céčkaře, takže jsem s filology a praktickými jazykozpytci dělal normální zápočtovou úlohu (sice ne referát, ale aspoň kompilaci z tisku… a sázel jsem ji v TeXu) a šel na normální zkoušku (písemnou). Kritické bylo nejen si něco pamatovat z přednášek, ale i umět identifikovat města a prefektury na slepé mapě – prefektury jsem se naučil přes noc s KGeography, ovšem na města jsem zapomněl, což mě stálo áčko. ;_; Když jsem si to šel nechat zapsat na konci zkouškového, dámy na fildě měly nějaké poznámky k mému plnovousu, if you know what I mean? ¯\_(ツ)_/¯

6. semestr

Databázové systémy 2 (doc. Vychodil, na cvičení a několik přednášek Mgr. Urbanová)

Zatímco u prvních databází jsem se radoval, že tuším, co je to jojn, praktický význam DATA2 mi uniká. Tedy, já tomu rozumím, ono se na to navazuje na magisterském studiu a pak nad tím půl katedry bádá… Proto tam aplikovaní (vyjma první přednášky) ani nepáchli. Ale co, třeba to bude state of the art za X let, kde X je kladné a velké. Obsah odpovídá knížce The Theory of Relational Databases z roku 1983, obohacený zřejmě o něco ze současného stavu výzkumu, protože jen ta knížka nestačí. Na cvičeních jsme, dokud se nezměnila v přednášky, vedle příkladů občas diskutovali nad Třetím manifestem, tak to ještě tak nějak navazovalo na realitu všedního dne.

Zkouška proběhla společně se statistikou, ústně, dokazoval jsem nějaká tvrzení. Nevím, co přesně byla zač, tenhle předmět byl, s výjimkou funkčních závislostí na začátku, i na mě trochu moc abstraktní.

Pravděpodobnost a statistika (Mgr. Urbanová, na zkoušku doc. Vychodil)

Prostě pravděpodobnost a statistika, co k tomu napsat? Měli jsme hezké slídy (definice-věta-důkaz, ergo aplikovaní tam ani nepáchli), nějaké demonstrace v R a na zkoušce praktické úlohy typu: „Jaká je pravděpodobnost, že studentovi nebylo špatně po návštěvě menzy při dřívějších zkušenostech…?“ Jo, ještě je to oblíbený předmět, co do zkratek ve STAGu: PRAS, PRST, možná někdy PRSA.

Informační systémy (Mgr. Trnečka, na cvičení teoreticky Mgr. Dryml)

Jeden ze dvou povinných předmětů pro aplikované. Ten druhý bylo Softwarové inženýrství, kterému jsem se jakožto „teoretik“ vyhnul – prý tam kondenzovala nuda (knížku si můžu přečíst sám). Ale ten první… u informačních systémů se nabízí asociace s nejrůznějšími buzzwordy, leč vyklubala se z toho prachsprostá webařina. Mno, prachsprostá. Ono se to kapánek vyvinulo od dob, kdy jsem bastlil v PHP 4 a háčkoval stylopisy kvůli MSIE 6. Takže nakonec překvapivě paráda, na přednáškách rychlokurz HTML5, aktuálního PHP a jQuery. Vřele doporučuju.

Na cvičeních (těch, která proběhla) jsme mohli konzultovat cokoliv kolem semestrálního projektu (web od rozřezání šablony ve fotošopu/gimpu po nabušení/slepení jednoduchého CMS). Zkouška ústní s příp. krátkou programovací částí. Bam.

Seminář k bakalářské práci (Dr. Bartl & Dr. Konečný)

Prezentace bakalářky nanečisto. Trochu nešťastně pořád v době, kdy většina lidí neměla vůbec nic. Aspoň jsme se mohli na četných (skoro všech) příkladech podívat, jak to nemá vypadat. Kolega Vaňušanik z 10minutového limitu přetekl na půl hodiny, přičemž akorát vysvětloval základy umělé inteligence. Kdosi zabil většinu času popisem toho, kde upirátil který program pro 3D grafiku. A tak i jinak dále.

Informace na lajně

Špatné zprávy. Fórum je polomrtvé, IRC stagnuje. I ten pofidérně UPBorec asi chcípl. Skoro fšeci jsou na Atlasu hub.

Dobrá zpráva. Čerstvě spuštěný EDIS je konečně funkční oficiální systém pro hodnocení výuky. Snad vydrží, budou v něm rozumné informace (a přístupné!) a příp. je někdo bude i číst.

Pokračování příště…?

Bingo, pokračování někdy jindy.

       

Hodnocení: 70 %

        špatnédobré        

Obrázky

Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr, obrázek 1 Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr, obrázek 2

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

8.2.2015 10:36 Odin
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Jak dlouho jiz vlastne studujes? Uz aby stat prestal studium platit...
8.2.2015 13:06 Tomáškova máma
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
+1 nejen, že studuje za peníze daňových poplatníků, ale soudě podle popisu je výuka špatná a pro život nepoužitelná
Fluttershy, yay! avatar 8.2.2015 13:14 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Takže teď mám dokonce dva osobní trolly?
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
8.2.2015 13:28 Tomáškova máma
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Nejsem tvůj osobní troll a nejsem ani Tomešova máma, jak se tváří nick. Jsem Miriam a nemůžu se dostat do účtu, asi mi ho zablokovali za psaní kokotin.
9.2.2015 01:22 šebesta
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Znám studentku, které je 3O let a studuje již třetí vysokou školu (ty dvě VŠ dokončila). Otec zemřel, všechno platí matka z běžného platu sekretářky.
10.2.2015 09:22 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
To musí mít mamka radost, jak ta holka umí ty nabyté vědomosti zhodnotit. Skoro bych si troufal tvrdit, že tajně doufá, že tam uloví nějakého osla, co si tu dceru zavěsí na krk a bude to schopen ze svého platu ufinancovat.
17.6.2022 19:20 Rees
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Studuji tady programování a vývoj softvéru od roku 2020 a jo... Tohle je v praxi zcela nepoužitelný... Čekal sem něco víc od tak vysoce hodnocené školy, jenže tohle je vše k ničemu... Nic do praxe se tady neučí.. jen 10 matematik, nějaký formální jazyky, pošahanej Lisp, o kterém 40 let nikdo z praxe neslyšel... A když se chcete věnovat popři studiu alespoň soukromím zaplaceným kurzům (jo z vaší peněženky), aby jste byly na pracovním trhu jakš takš použitelný, nemáte na to čas, protože vás všechny tyhle předměty nejen že nikam neposouvají, ale i neskutečně brzdí vaše vzdělávání v oboru. Neprojde den kdybych nelitoval že jsem si tady vůbec podal přihlášku. Další a hodně závažná věc na tohle století co se tady děje, je (hodně viditelná) diskriminace dívek na některých zkouškách. Proto nedoporučuji nikomu (hlavně ne děvčatům) jít sem studovat informatiku.
Hans1024 avatar 8.2.2015 13:16 Hans1024 | skóre: 5 | blog: hansovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Klid odine, tyhle 2 semestry mu trvaly jenom 2 roky :-D
Veni, vidi, copi
Fluttershy, yay! avatar 8.2.2015 13:56 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Floating point aritmetiku na tebe!

…a to odin ještě neví o tom borcovi, co prý dělal DATA1 snad pět let nebo kolik (a teď už to ví).
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
Agent avatar 8.2.2015 15:02 Agent | blog: Life_in_Pieces | HC city
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
A proč ti tak vadí, že někdo studuje? Myslíš, že když budou studium dětem platit rodiče, že tam budou samý nadaný géniové (pozor, tím nijak netvrdím, že je autor hlupák, abych nebyl špatně pochopen)? Stačí si zjistit, jak vypadá školství v Americe, nebo v Anglii po zavedení školného.
Nevěděl zpočátku, co si počít, jak žít, co dělat, ale brzy se vpravil do role samotáře.
8.2.2015 15:16 odin
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
A proč ti tak vadí, že někdo studuje?
To, ze nekdo studuje, mi rozhodne nevadi, je mi to proste jedno, je to jeho vec.
Myslíš, že když budou studium dětem platit rodiče, že tam budou samý nadaný géniové (pozor, tím nijak netvrdím, že je autor hlupák, abych nebyl špatně pochopen)?
To si nemyslim. Ale kdyz si lide budou platit studium sami (jejich rodice), nebudou tim zatezovat danoveho poplatnika. Pokud uz musime mit statni vysoke skoly, je treba to udelat tak, aby naklady na studium nesl student (jeho rodice, sponzor, mecenas, etc), ale ne danovy poplatnik. Stat plati studium i lidem, kteri o nej v podstate nestoji a jsou zapsani jako studenti kvuli tomu, aby se o sebe nemuseli starat a meli z toho nejake vyhody. Dalsim problemem jsou vecni studenti, kteri studuji x let a nesnazi se, protoze je studium nestalo ani korunu. Dalsim problemem jsou obory, ktere jsou dotovany. Verejne vysoke skoly chrli rocne tisice humanitne zamerenych bakalaru, kteri miri rovnou na urady prace, protoze o ne zadna firma jednoduse nestoji, protoze je jejich vzdelani absolutne zbytecne. At si kazdy studuje, co chce, ale za sve!

Dalsim problemem je to, ze danovy poplatnik je nucen prispivat na studium lidi, do kterych mu nic neni. Kdyz to uvedu konkretne, tak mne osobne vadi, ze musim prispivat na studium nejakemu kolibacovi a jemu podobnym. Ten clovek je mi z duse protivny svym chovanim, fyzickym vzezrenim, prizivnicko-levicackymi nazory, atd. Jiny vztah k nemu nemam a je mi uprimne jedno, zda tento clovek zije nebo nezije, tak proc bych mu mel prispivat na jeho vecna studia? Ja mam rade pomerne drahe obleky a utracim za ne rad sve penize. Bude mi snad kolibac prispivat na tuto mou zalibu? Nebude, protoze jsem mu jedno, coz je spravne!
Josef Kufner avatar 8.2.2015 15:48 Josef Kufner | skóre: 70
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Školné je v přímém rozporu s tebou tak razantně prosazovanými osobními svobodami. Podívej se na země, kde se školné platí. Lidé tam ze školy vylezou zadluženi až po uši a místo toho, aby mohli dělat, co chtějí, musí jít někam otročit, aby své dluhy splatili. Oproti tomu u nás ze školy vylezeš a můžeš jít dělat, co se ti zlíbí, neboť si ze školy neneseš žádné závazky.

Pokud jde o věčné studenty, nadměrné studium je zpoplatněno již nyní, takže ti tě trápit nemusí.

Navíc je i v tvém vlastním zájmu, aby vzdělanost v tvém okolí byla co největší, neboť s ní roste i životní úroveň celé společnosti, a tedy i ta tvá.

Z pohledu čistě finančního vzdělanější člověk zaplatí na daních více než nevzdělaný, neboť odvádí práci efektivněji a zvládne i těžší úkoly. Takže na státem zaplacené studium se v klidu můžeš dívat jako na půjčku, která bude splacena na daních. Pokud se zavede školné, půjčka bude jen explicitně vyjádřena a výrazně dražší.
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
8.2.2015 17:04 odin
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Školné je v přímém rozporu s tebou tak razantně prosazovanými osobními svobodami. Podívej se na země, kde se školné platí. Lidé tam ze školy vylezou zadluženi až po uši a místo toho, aby mohli dělat, co chtějí, musí jít někam otročit, aby své dluhy splatili. Oproti tomu u nás ze školy vylezeš a můžeš jít dělat, co se ti zlíbí, neboť si ze školy neneseš žádné závazky.
Toto neni pravda. Svoboda toho, ze si lide mohou se svymi prostredky nalozit svobodne a nemusi z nich prispivat na studenty, je klicova. Lidem zustanou penize v kapsach a mohou se rozhodnout, do ceho je investuji. Kdyz se nekdo zadluzi, je to jeho vec.
Pokud jde o věčné studenty, nadměrné studium je zpoplatněno již nyní, takže ti tě trápit nemusí.
Ano, zpoplatneno jistym zpusobem je, ale tyto penize rozhodne nepokryvaji realnou vysi nakladu.
Navíc je i v tvém vlastním zájmu, aby vzdělanost v tvém okolí byla co největší, neboť s ní roste i životní úroveň celé společnosti, a tedy i ta tvá.
Toto je velice diskutabilni. Opet, svoboda nakladani s vlastnimi prostredky je klicova. Lide mohou a budou studovat nadale.
Z pohledu čistě finančního vzdělanější člověk zaplatí na daních více než nevzdělaný, neboť odvádí práci efektivněji a zvládne i těžší úkoly. Takže na státem zaplacené studium se v klidu můžeš dívat jako na půjčku, která bude splacena na daních. Pokud se zavede školné, půjčka bude jen explicitně vyjádřena a výrazně dražší.
Ale ja se na to takto divat nechci. Je mi srdecne jedno, kolik kdo plati na danich. Nechci mu ze svych dani pujcovat penize s tim, ze to mozna jednou na danich vrati. Kolik tak na danich zaplati absolvent filosoficke fakulty? O zadnou pujcku se nejedna, jelikoz danemu cloveku nic nehrozi v pripade, ze by nic nevratil. Vase argumentace je chybna. Znam spoustu lidi bez vysoke skoly, kteri plati na danich jako fo i po velke sumy.

Vzdelani je sluzba jako kazda jina. Kazdy at si plati to, co vyuziva. Reci o danove vynosnosti a zivotni urovni si nechte. Klicove je nechat lidem penize, ktere nebudou muset na studenty zaplatit na danych, v kapsach, aby je mohli pouzit na co budou chtit. Treba si z toho zaplati kvalitnejsi vzdelani, ktere by si nemohli dovolit nyni, kdy museji prispivat kolibacovi. ;-)
Josef Kufner avatar 8.2.2015 19:17 Josef Kufner | skóre: 70
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Takže mladý člověk bez prostředků a bez velké dávky štěstí má podle tebe na výběr tyto dvě možnosti:
  1. Nezadlužit se a zůstat nevzdělaný. Celý život dělat nekvalifikovanou práci za pár drobných a být pořád víceméně na nule. Takže kvůli nedostatku prostředků si nic moc nebude moct dovolit, ani další (samo)studium, neboť mu na něj nezbyde.
  2. Zadlužit se a studovat. Pak kdo ví kolik let splácet dluhy než se dostane na nulu, když to půjde dobře. Sice bude dělat něco zajímavějšího, ale bude uvázaný svými dluhy, takže krom práce už mu na nic nezbyde čas.
V obou případech z něj bude otrok. Teoreticky svobodný, ale prakticky na velmi krátkém řetězu.
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
8.2.2015 20:23 Radovan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
"V obou případech z něj bude otrok."
Což je úplná drobnost proti tomu že odin si bude moci koupit nový drahý oblek.
9.2.2015 18:41 odin
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
A proc ne? Proc bych si ten oblek nekoupil? Mam brecet kvuli tomu, ze nekde nekdo nema na skolne? Brecite kvuli tomu, ze nekde lide umiraji hlady? Sledovat svuj (a sve rodiny) prospech je prirozene chovani. Ja se chci mit dobre a lepe a proto chci takove zakony, ktere mi to umozni.
8.2.2015 21:47 Tomáškova máma
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Proč je při splácení dobrovolně vzané půjčky, ze které platí to, co sám chce, otrok? Proč není otrokem ten, kdo musí platit celý život amorálně vysoké daně a jako studium si může vybrat něco šíleně nepraktického a zbytečného, o co by jinak ani neměl zájem? Sorry, ale umím si se svými penězi poradit lépe, že to nedokážeš ty a tvoříš nucené dichotomie je tvoje chyba. Zdar maxovu malému penísku.
Josef Kufner avatar 8.2.2015 23:46 Josef Kufner | skóre: 70
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Potíž je právě v tom "dobrovolně". Sice na první pohled ten člověk má možnost si ji nevzít, ale systém je nastaven tak, aby jiné možnosti neměl, tedy přesněji aby byly ještě horší.
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
9.2.2015 18:43 odin
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Co se tomu cloveku stane, kdyz si onu pujcku nevezme? Nic. Jen nebude cerpat danou sluzbu, kterou si nemuze dovolit. Kdo si kupuje na uver veci a sluzby, ktere nedokaze splacet, chova se hloupe a je to jeho vec.
9.2.2015 18:39 odin
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Clovek si svuj zivot voli sam a to, za co plati a z ceho to plati, je jen jeho vec.
11.2.2015 12:08 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Zadlužit se a studovat. Pak kdo ví kolik let splácet dluhy než se dostane na nulu, když to půjde dobře.
Bavíme se o vysokých školách. Pokud ten člověk půjde studovat obor, o jehož absolventy je zájem, se splátkami nebude mít problém. Stačí vzpomenout na některý z nedávných blogů, kde si někdo stěžoval, že za plat 50k+ nemůže sehnat elektrotechniky.

Pokud o obor zájem není, tak je dost zbytečné, aby produkoval absolventy, ne?
Quando omni flunkus moritati
Fluttershy, yay! avatar 11.2.2015 12:13 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Mohli by totiž být vzdělaní, což se establishmentu jaxi nehodí…?
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
11.2.2015 13:50 JS1 | skóre: 2 | blog: intuition_pump
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Ano, nebo se muze venovat "nakupu a prodeji", jako Odin, a bude mit mozna tech 50k+ a bez velke namahy a dluhu.

Chceme tedy VS vzdelane lidi, nebo ne? Pokud ne, at se klidne zadluzi. Ale pokud ano, v cem ma byt vlastne ta vyhoda?
Lidstvo čelí v tomto století hrozbě civilizačního kolapsu. Podpořte hnutí klimatickakoalice.cz!
11.2.2015 14:09 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
VŠ vzdělané lidi ano, pokud to vzdělání k něčemu je. Pokud je to VŠ vzdelání kvůli prodlužování mládí, naplnění kvót a/nebo nesouvisí s tím, čím se ten absolvent bude živit, pak ne, také absoventy (za sebe) nechci. Nebo ještě přesněji - pokud si budou studovat za své, tak jsem jednoznačně pro to, ať si klidně studují, to je mi jedno, jsou to jejich peníze. Když "studují" za moje, tak ne, nechci.

Výhoda školného je v tom, že pro lidi v té první kategorii se nic nezmění (místo splácení školného v (daních + rozkrádačce) do konce života budou několik let splácet půjčku), zatímco lidi v té druhé kategorii ze mě přestanou tahat peníze.
Quando omni flunkus moritati
11.2.2015 14:54 Radek Miček | skóre: 23 | blog: radekm_blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
VŠ vzdělané lidi ano, pokud to vzdělání k něčemu je.
Ono to může k něčemu být jen tím, že to ovlivní názory a chování absolventa.
11.2.2015 21:03 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
VŠ vzdělané lidi ano, pokud to vzdělání k něčemu je.

A to vaše "k něčemu je" se měří výhradně platem absolventů? Takže třeba učitelé nejsou k ničemu?

13.2.2015 08:21 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Uvědomujete si, že učitelům dává malý plat stát na státem placených školách?
Quando omni flunkus moritati
13.2.2015 09:50 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr

Na soukromých to bývá o něco lepší, ale ne zase až tak výrazně. Tedy aspoň na základních a středních, jak je to na soukromých "vysokých" školách, to netuším.

Hlavně to ale na podstatě mé námitky vůbec nic nemění. Měřit užitečnost oboru výhradně (typickým) platem jeho absolventů považuji za zvrácené.

11.2.2015 21:06 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
A ještě jednu poznámku: spousta absolventů nakonec pracuje v jiném oboru, než který původně studovali (často i dost výrazně). Sám jsem třeba jedním z nich - a přesto bych rozhodně nesouhlasil s tvrzením, že mi to studium k ničemu nebylo.
13.2.2015 08:23 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
V pořádku, když vám k něčemu bylo - používáte ty znalosti při své práci v tom jiném oboru - tak byste neměl mít problém si ho splatit.

Quando omni flunkus moritati
13.2.2015 10:00 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
používáte ty znalosti při své práci v tom jiném oboru

Tady je IMHO podstatný rozpor. Dlouhodobě tvrdím, že vysokoškolské studium by nemělo být o znalostech. Výjimkou jsou do určité míry čistě technické obory, ale stavět třeba studium IT oboru na znalostech by bylo právě to, co by takové studium učinilo téměř zbytečným.

Před týdnem byl třeba jeden můj kolega lehce překvapen, že se musí ještě v roce 2015 potýkat s něčím tak historickým jako BKL. Ten BKL byl z jádra odstraněn přibližně před čtyřmi roky - a normální magisterské studium trvá pět let. Pokud by studium mělo za cíl nalít studentům do hlavy znalosti, bude mu nemalá část k ničemu už při nástupu do praxe, natož o 40 let později, až bude končit.

Pokud ale podstatou studia bude studenta seznámit s tím, jak ten obor funguje, obecnými principy, naučí ho pracovat s informacemi a samostatně se dál vzdělávat, dostane něco, co se mu bude hodit po celý život (a nejen v práci). Můj oblíbený aforismus říká, že vzdělání je to, co člověku zůstane, když zapomene všechno, co se naučil ve škole. Jsem přesvědčen, že pro vysokoškolské studium to platí dvojnásob.

13.2.2015 13:06 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Výjimkou jsou do určité míry čistě technické obory, ale stavět třeba studium IT oboru na znalostech by bylo právě to, co by takové studium učinilo téměř zbytečným.
A co třeba studenti sociální ekologie, kteří se v praxi věnují přenášení papírů zleva doprava a zprava doleva na nějakém úřadě.
Quando omni flunkus moritati
13.2.2015 17:25 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr

Nemám tušení, jak to na takových oborech chodí, ani co vlastně v praxi dělají jejich absolventi. Ale mé obecné přesvědčení je, že škola sloužící výhradně (nebo převážně) k nalívání znalostí do studentů by neměla být právo nazývat se vysokou školou. Na to jsou jiné formy pomaturitního vzdělávání.

Ale to se dostáváme k trochu jinému (i když souvisejícímu) problému devalvace pojmu "vysokoškolsky vzdělaný". Ve světě, kde (zejména ve státní správě) musí mít pomalu i vrátný maturitu a pro úřednickou práci se vyžaduje vysokoškolský titul, je logické, že se vyrojí mraky institucí, které na tuto poptávku odpoví nabídkou. A politici měřící úroveň vzdělanosti v zemi "procentem vysokošolsky vzdělaného obyvatelstva" a úzkostlivě sledující, na kolikátém místě žebříčku v tomto pochybném kritériu jsme, ten tlak na tu devalvaci ještě zvyšují.

14.2.2015 11:01 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Ale to se dostáváme k trochu jinému (i když souvisejícímu) problému devalvace pojmu "vysokoškolsky vzdělaný".
Což by školné vyřešilo taky, protože nikdo by nešel dělat VŠ jenom proto, aby ji měl kvůli špatně placené práci, kde má někdo přemrštěné požadavky. A když nebudou lidi s titulem, tak holt nezbude než se vrátit k nějakému příčetnějšímu stavu, kdy se vyžaduje takové vzdělání, jaké je potřeba. Suma sumárum by VŠ titul měli lidi buď s velkým nadáním (v zemích, kde se platí školné, takoví často dostávají od školy stipendium) nebo lidi, kteří mají o obor a o jeho studium dost velký zájem, aby byli ochotni do toho něco investovat.

S tím - psal jsem už dřív - že by se jim to s vysokou pravděpodobností dost rychle vrátilo, protože lidi s VŠ vzděláním mívají vyšší příjmy. Což mimo jiné ospravedlňuje i hodnocení oboru podle platu absolventů, protože když je někdo dostatečně dobrý na to vystudovat ten obor na VŠ, je pravděpodobně dost užitečný pro svého zaměstnavatele, aby ten vyšší příjem měl.

Pokud víte o oboru, kde to tak není, sem s ním. A prosím vynechat případy, kdy zaměstnavatelem je stát rozdávající tabulkové platy. Jo a taky případy, kdy je VŠ vyžadována jenom kvůli tomu procentu VŠ vzdělaného obyvatelstva, např. zdravotní sestry nebo učitelé na základních školách.
A politici měřící úroveň vzdělanosti v zemi "procentem vysokošolsky vzdělaného obyvatelstva" a úzkostlivě sledující, na kolikátém místě žebříčku v tomto pochybném kritériu jsme
Jo, to je v podstatě jeden ze skutečných důvodů, proč se školné nezavede, rozhodně ne v nejbližší době. Ostatně většina toho, co se ve státě děje, není motivována snahou o co nejlepší fungování, ale prospěchem politiků.
Quando omni flunkus moritati
14.2.2015 11:43 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Což by školné vyřešilo taky, protože nikdo by nešel dělat VŠ jenom proto, aby ji měl kvůli špatně placené práci, kde má někdo přemrštěné požadavky. A když nebudou lidi s titulem, tak holt nezbude než se vrátit k nějakému příčetnějšímu stavu, kdy se vyžaduje takové vzdělání, jaké je potřeba.

Tahle hesla typu "trh vyřeší vše" ignorují to, že i kdyby to tak skutečně bylo, přechod od současného stavu k tomu cílovému by nějakou dobu trval a to přechodné období by nemalé množství lidí zatraceně bolestně zasáhlo. A pokud je jich opravdu hodně (což by v tomto případě bylo), stát si - naštěstí - nemůže říct: "K čertu s nimi, když se kácí les, létají třísky." To můžou jen vykřikovat lidé jako Mach nebo Odin, u nichž naštěstí nehrozí, že by své vize mohli někdy realizovat. (Případně lidé typu Václava Klause, kteří je sice vykřikují, protože je to cool, ale mají dost rozumu na to, aby v praxi dělali něco jiného.)

A prosím vynechat případy, kdy zaměstnavatelem je stát rozdávající tabulkové platy.

Ať se vám to líbí nebo ne, ten stát tady je a ty lidi (hodně lidí) zaměstnává. Myslel jsem, že se bavíme o skutečné realitě, ve které žijeme, ne o jakési snové vizi ultimátního trhu a nulového státu.

14.2.2015 15:49 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Přechodné období industralizace a zavádění strojní výroby taky zatraceně bolestně zasáhlo spoustu lidí, kteří přišli o práci. Chtěl byste se radši vrátit do té doby předtím? Připomínám, že efektivní fungování společnosti, kdy lidi dělají tu práci, kterou nemůže udělat stroj, je základem pro to, aby v dostatečném rozsahu vůbec mohlo existovat něco jako služby, výzkum a vývoj.

V tomhle případě bych navíc ty důsledky tak tragicky neviděl. Silně pochybuju, že by školné odradilo šikovné lidi od studia - banky se budou předhánět v tom člověku nabídnout půjčku (zaháčkovat si potenciálního klienta se snaží už teď různými studentskými účty) a o snadném splácení jsme se u absolventů už bavili. No a tím zbývají ti odfiltrovaní, kteří si chtěli prodloužit mládí. Ti mají zdánlivě smolíka - do doby, než se na trhu práce projeví úbytek absolventů, jsou v pozici někoho, kdo nemá VŠ vzdělání, zatímco zaměstnavatel si může vybírat z lidí, kteří ho mají. V nejhorším případě tedy skončí bez práce tedy bez příjmu.

Ta doba "než se projeví" bude nějakých pět let (závisí i na tom, jestli studenti přijatí v době bez školného budou moci zadarmo dostudovat) - to je stejná doba, po kterou by ten člověk jako student byl stejně bez příjmu, takže se toho pro něj vlastně moc nezměnilo.
Ať se vám to líbí nebo ne, ten stát tady je a ty lidi (hodně lidí) zaměstnává.
Když nebude mít koho zaměstnávat - protože se lidi rozhodnou, že za státem nabízené platy se jim studium na VŠ nevyplatí - nezbude státu nic jiného než buď změnit požadavky (tam, kde je požadavek na VŠ vzdělání nesmyslný), nebo nabídnout odpovídající plat. Obojí vidím jako pozitivum - současná situace, kdy politik bere násobně větší plat než řadový doktor nebo třeba VŠ učitel, je na hlavu padlá.
Quando omni flunkus moritati
14.2.2015 22:07 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Chtěl byste se radši vrátit do té doby předtím?

Já bych se hlavně nechtěl vrátit do doby, kdy se podobné přechody děly bez ohledu na lidi, protože si na rozdíl od vizionářů uvědomuji, že bych docela klidně mohl být jednou z těch "přijatelných" obětí.

Ta doba "než se projeví" bude nějakých pět let

Pět let života je zatraceně dlouhá doba.

Já prostě nemám rád tohle mávání rukou, že přechodové problémy související s nějakou radikální změnou "se prostě vyřeší". Moje zkušenost je, že se v lepším případě začnou řešit až ex post, když už napáchaly nevratné škody; v horším se neřeší vůbec a nechá se to vyhnít.

16.2.2015 01:03 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Pět let života je zatraceně dlouhá doba.
Neříkám že ne, ale dočtěte i ten zbytek. Je to doba bez příjmu, protože není práce, zatímco pro studenta by to taky byla doba bez příjmu, protože studuje. Suma sumárum žádná drastická změna.
přechodové problémy související s nějakou radikální změnou "se prostě vyřeší"
Neřekl bych, že zrovna zavedení školného je radikální změna. Buďme upřímní, studium na VŠ není žádná levná záležitost už teď.
Quando omni flunkus moritati
16.2.2015 14:44 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Tenhle myšlenkový kotrmelec už jsem v diskusích o školném viděl několikrát a stejně mne vždycky udiví. Takže zásadní otázka: bavíme se tu o školném "jen tak pro princip", které náklady související se studiem nijak výrazně nenavýší (pak jsem ale na pochybách, jestli bude dostatečně silným motivačním faktorem, aby splnilo očekávání, která od něj máte), nebo o školném natolik vysokém, že se student bude muset kvůli němu zadlužit, bude potřebovat nadstandardní plat a i z něj bude půjčku roky splácet? Celou dobu jsem myslel, že je řeč o druhé možnosti, ale poslední dvě věty vašeho příspěvku vypadají spíš na tu první.
17.2.2015 00:35 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
To byla spíš narážka na to, že lidé pocházející z rodin s nízkými příjmy už teď mají problém poplatit ty náklady, které studium má teď. Ale studium je zadarmo, takže vo co go, nikdo jim nepomůže, půjčky na studium se tu nevedou. A na to, že jsou tu i jiné potenciální změny, které by byly potřeba jako sůl a které by byly mnohem radikálnější.

Jinak jo, bavím se o tom druhém případu. Proč ho nepovažuju za problematický už jsem říkal - největší problém je akorát strašení lidí, aby náhodou politikům pod rukama neteklo míň peněz. Fakt, že to studium roky splácíte tak jako tak (v daních) a splácí ho za vás navíc i lidi, co jen tak tak vychodili učňák a o průměrném platu se jim může jenom zdát, tu byl zmíněn taky.
Quando omni flunkus moritati
17.2.2015 08:51 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
a splácí ho za vás navíc i lidi, co jen tak tak vychodili učňák a o průměrném platu se jim může jenom zdát

…a lidé, kteří sice VŠ vystudovali, ale na průměrný plat hned tak nedosáhnou … a lidé, kteří VŠ nevystudovali, ale příjem mají (někdy i hodně) nadprůměrný. Teď už jsme snad nezapomněli na nikoho.

Tak to prostě bývá, když se rozhodne, že něco je vhodné financovat ze státního rozpočtu. Stát se rozhodl, že je v jeho zájmu, aby se to týkalo i financování VŠ - a já s ním souhlasím. Souhlasím dvojnásob, když vidím, jak u nás vypadají soukromé (nejen vysoké) školy.

18.2.2015 01:39 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
…a lidé, kteří sice VŠ vystudovali, ale na průměrný plat hned tak nedosáhnou … a lidé, kteří VŠ nevystudovali, ale příjem mají (někdy i hodně) nadprůměrný. Teď už jsme snad nezapomněli na nikoho.
Jj, není nad to řídit se podle výjimek.
Tak to prostě bývá, když se rozhodne, že něco je vhodné financovat ze státního rozpočtu. Stát se rozhodl, že je v jeho zájmu, aby se to týkalo i financování VŠ - a já s ním souhlasím.
Ano, nepřekvapuje mě, že to vidíte takhle. Já vidím politiky, kteří se rozhodli, že není v jejich zájmu, aby peníze za studium tekly od studentů přímo ke školám, protože pak by se nedalo "odklánět". Výsledek je výhodný zase jenom pro politiky a flákače, ale vám to zjevně nevadí.
Quando omni flunkus moritati
18.2.2015 16:28 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Výsledek je výhodný zase jenom pro politiky a flákače, ale vám to zjevně nevadí.

Ne, to není. Ale vy jste si ty ostatní prohlásil za výjimky hodné zanedbání (a přijatelné ztráty).

20.2.2015 11:31 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Ale vy jste si ty ostatní prohlásil za výjimky hodné zanedbání (a přijatelné ztráty).
To je lež.
Quando omni flunkus moritati
18.2.2015 16:31 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Podstata našeho rozporu ale bude spíš v samotném pohledu na smysl vysokoškolského studia. Vy se na něj podle všeho díváte z čistě ekonomického hlediska jako na prostředek, jak získat vyšší příjem, zatímco pro mne je primárním účelem vzdělání a určitá korelace s výší příjmu (která není zase až tak blízká jedničce) je spíš vedlejší efekt.
20.2.2015 11:35 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Vy se na něj podle všeho díváte z čistě ekonomického hlediska jako na prostředek, jak získat vyšší příjem
Ani tohle není pravda a nevidím žádný můj příspěvek, ze kterého byste si mohl něco takového rozumně vyvodit.
Quando omni flunkus moritati
Heron avatar 17.2.2015 17:57 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
+1
Můj oblíbený aforismus říká, že vzdělání je to, co člověku zůstane, když zapomene všechno, co se naučil ve škole. Jsem přesvědčen, že pro vysokoškolské studium to platí dvojnásob.
A ještě jednou, speciální +1 :-)
13.2.2015 10:09 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr

Jen pro úplnost: na VŠ jsem studoval diferenciální rovnice. Přímá využitelnost znalostí z tohoto oboru pro mou současnou práci je zanedbatelná. Přesto jsem přesvědčen, že kdybych se po maturitě šel rozhodl rovnou věnovat IT praxi, chybělo mi něco, co je pro mou práci důležité.

Na druhou stranu, i když cítím, že mi určité teoretické základy občas chybějí, když čtu tenhle blogpost (a nejen ten), jsem víceméně rád, že jsem na VŠ nestudoval informatiku.

13.2.2015 13:05 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Přesto jsem přesvědčen, že kdybych se po maturitě šel rozhodl rovnou věnovat IT praxi, chybělo mi něco, co je pro mou práci důležité.
Dobře, to by byl pocit... něco hmatatelnějšího by nebylo?
Quando omni flunkus moritati
13.2.2015 17:26 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Není mi moc jasné, jak byste si něco hmatatelnějšího představoval.
14.2.2015 10:39 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
No jako příklad něčeho, co by vám chybělo a kdy/jak jste to použil. Nebo ještě jinak - píšete "chybělo [by] mi něco, co je pro mou práci důležité", tak by mě zajímalo, co je to to něco.
Quando omni flunkus moritati
14.2.2015 11:31 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr

Já se právě snažím vysvětlo, že to není o nějakých konkrétních věcech, že bych někde využil nějaký konkrétní postup nebo tvrzení, které si pamatuju ze školy; sice by se našly i takové příklady, ale to by bylo opravdu málo. Jde spíš o přístup k řešení problémů, schopnost analyzovat je, schopnost se přesně a zároveň srozumitelně vyjádřit atd. Nebo naopak - zkušenost s opravováním písemek a korespondenčních seminářů a vedením cvičení mi pomáhá pochopit, co asi tak někdo jiný mohl mít na mysli, když je jeho vyjádření nesrozumitelné. Dalo by se pokračovat dál, ale jsou to spíš tyhle abstraktní věci než nějaké konkrétní znalosti.

Ono se stačí zamyslet nad tím, že jsem na VŠ nastoupil v roce 1992 a magisterské studium dokončil v roce 1997, a vzpomenout si třeba, jak vypadal Internet a co obnášela typická práce s počítačem v té době.

14.2.2015 16:04 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Já se právě snažím vysvětlo, že to není o nějakých konkrétních věcech, že bych někde využil nějaký konkrétní postup nebo tvrzení, které si pamatuju ze školy; sice by se našly i takové příklady, ale to by bylo opravdu málo.
To je v pořádku, na konkrétních znalostech, postupech apod. vůbec netrvám.
Jde spíš o přístup k řešení problémů, schopnost analyzovat je, schopnost se přesně a zároveň srozumitelně vyjádřit atd.
Tohle mi jako odpověď stačí. Nesouhlasím ale s tím, že to by bylo něco, co by člověka naučila vysoká škola. Nebo přesněji že by ho to mohla naučit pouze vysoká škola. Shopnost analyzovat problémy a ty další zmíněné věci jsou potřeba i v praxi a člověk, který má vlohy na to, aby se je naučil, se je naučí i bez té VŠ
Nebo naopak - zkušenost s opravováním písemek a korespondenčních seminářů a vedením cvičení mi pomáhá pochopit, co asi tak někdo jiný mohl mít na mysli, když je jeho vyjádření nesrozumitelné.
To už odbíháme od studia a dostáváme se k učitelství.
Quando omni flunkus moritati
14.2.2015 21:59 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Nesouhlasím ale s tím, že to by bylo něco, co by člověka naučila vysoká škola. Nebo přesněji že by ho to mohla naučit pouze vysoká škola. … člověk, který má vlohy na to, aby se je naučil, se je naučí i bez té VŠ

Může, ale nemusí. Sám na sobě už jsem několikrát pozoroval to, že když se člověk delší dobu věnuje jednomu typu práce (v mém případě to bylo třeba období, kdy jsem se věnoval víceméně jen správě linuxových serverů), je potřeba dost sebeovládání, aby nezpohodlněl a neměl tendenci vystačit s navyklými postupy.

To už odbíháme od studia a dostáváme se k učitelství.

To spolu dost úzce souvisí. Přinejmenším u nás (KMA MFF UK) bylo běžné, že studenti vyšších ročníků vedli cvičení.

9.2.2015 08:12 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Tak se nám svěř, kde a za jaké peníze ses ke svému vzdělání, které ti otevřelo brány k luxusu a bohatství dobral ty.
9.2.2015 18:45 odin
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Vzdelani mi zadne brany v podstate neotevrelo, spise mne ukazalo nove a jine moznosti. Skolne jsem si platil z prijmu ze sveho podnikani, ktere jsem provozoval od utle dospelosti.
Rezza avatar 11.2.2015 16:56 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Na vecne studenty odpoved existuje - jsou limity, do kterych musis dany stupen stihnout dostudovat, jinak uz clovek plati. Asi je nerealne dosahnout stavu uplneho skolneho, ale nejake rozsireni ala formou zpetnych prispevku skole navazanych na pozdejsi plat, proc ne. Byl by to trosku tlak na skoly, aby absolventi aspon za neco malo stali. I kdyz je zde ta deformace toho, ze i blby ajtak dostane spoustu penez a zrovna v tomto oboru je potreba mit tu vyuku aktualni, coz se moc nedeje.
Hans1024 avatar 11.2.2015 20:58 Hans1024 | skóre: 5 | blog: hansovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Vsak takhle uz to funguje. Kdyz nestihnes studium za standardni delku + 1 rok, tak musis neco platit za kazdy semestr (nevim presne kolik).
Veni, vidi, copi
Hans1024 avatar 11.2.2015 21:05 Hans1024 | skóre: 5 | blog: hansovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Jak se tak divam, asi jsem ten komentar spatne pochopil a to "Byl by to trosku tlak na skoly" se vztahuje az na ty zpetne prispevky, cimz se muj predchozi komentar stava zbytecnym :-D
Veni, vidi, copi
Rezza avatar 11.2.2015 22:09 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Jj ;-).
Hans1024 avatar 8.2.2015 14:25 Hans1024 | skóre: 5 | blog: hansovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Velice me potesilo, ze v OS2 byly i prednasky o bezpecnosti, ale vetsina lidi si z toho stejne asi moc neodnese a bude prasit dal. Na zkousce jsme meli najit chyby v kousku kodu a dost me udivilo, ze vetsina lidi co tam byla ani nevedela, ze ta funkce alokuje to pole na zasobniku a ze asi neni moc chytre vracet pointer na nej. Sakra absolvovali ti lidi OS1? Mozna kdyby k tomu bylo cviceni, kde by si lidi zkusili neco exploitnout, tak by se jim to vic zazilo. Ale to se asi nedelalo ani kdyz mel cviceni Krajca :-)

A Doc. Vychodil ted pry dava E za par bodu snad u vsech predmetu, nevim jestli ho proste nebavi patlat se se studenty na opravnych pokusech, nebo jestli byl nejaky tlak zhora, ze jsou potreba studenti... ?

A ten genialni EDIS si bez javascriptu ani neuprdne, jako kazdy spravny "moderni" web.
Veni, vidi, copi
8.2.2015 15:53 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
A Doc. Vychodil ted pry dava E za par bodu snad u vsech predmetu, nevim jestli ho proste nebavi patlat se se studenty na opravnych pokusech, nebo jestli byl nejaky tlak zhora, ze jsou potreba studenti... ?
A uz se nasel i jeden clovek, ktery v DATA1 nedal ani jeden bod!
Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
FrostyX avatar 9.2.2015 05:23 FrostyX | skóre: 27 | blog: Frostyho_blog | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Sakra absolvovali ti lidi OS1?
Velká část lidí je nemá dokončené a teď je bude opakovat.
FrostyX.cz | 1984 was not supposed to be an instruction manual.
Saljack avatar 8.2.2015 14:26 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Zajimalo by me, zda vubec nekdo tu relacni algebru z databazich pouzije. Me skola v databazich toho moc praktickeho nenaucila. S ER modelem jsem se od te doby nikde nesetkal a prijde mi uplne k nicemu a relacni algebrou a kalkulem jsem se v ramci databazi taky videl naposled. Ma to potom vubec smysl ucit? Mnohem prinosnejsi by bylo, kdyby se poradne probralo SQL a napriklad nejaky NoSQL databaze.
Sex, Drugs & Rock´n Roll.
Fluttershy, yay! avatar 8.2.2015 14:37 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Není to učňák.

Praktický význam vidím v tom, jak jsem odkazoval tu diskuzi na Redditu.
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
Heron avatar 8.2.2015 15:31 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Relační algebra je základ. Považuji za důležité, aby člověk věděl, jak věci fungují uvnitř a na jakých principech jsou postaveny. Potom tu věc bude moci využívat mnohem efektivněji (než někdo, kdo se jen naučil SQL).

A jak psal David, VŠ (v tomto případě dokonce univerzita) není učňák. Předpokládá se, že člověk, který zvládne vysokoškolské studium nebude mít problém se to SQL naučit kdykoliv potom.
8.2.2015 15:48 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Zajimalo by me, zda vubec nekdo tu relacni algebru z databazich pouzije.
Treba abys mohl rozumne navrhnout databazi, je dobre vedet neco o normalnich formach. Abys rozumne pochopil normalni formy, je vhodne znat funkcni zavislosti. Abys pochopil funkci zavislosti je vhodne znat jejich vztah k relacim v dtb. slova smyslu.
nesetkal a prijde mi uplne k nicemu a relacni algebrou a kalkulem jsem se v ramci databazi taky videl naposled.
Nekdy je pri psani dotazu vhodne znat, jak jsou v rel. algebre jednotlive operace na sebe prevoditelne, protoze ne vzdy to vi i planovac.

Mnohem prinosnejsi by bylo, kdyby se poradne probralo SQL?
Ktere SQL?
napriklad nejaky NoSQL databaze
Ktere? Vetsinou je NoSQL jen nobl oznaceni pro key-value store... a na tom se opravdu neda nic moc ucit.

Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
10.2.2015 09:08 x
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
napriklad nejaky NoSQL databaze
Ktere? Vetsinou je NoSQL jen nobl oznaceni pro key-value store... a na tom se opravdu neda nic moc ucit.
coSQL
mirec avatar 8.2.2015 16:53 mirec | skóre: 32 | blog: mirecove_dristy | Poprad
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr

Kedysi som si to hovoril tiež. Lenže keď tak vidím ako sa databázy správajú presne podľa poučiek (teda okrem MySQL) tak som rád, že teraz sa nemusím učiť na svojich chybách.

LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
8.2.2015 21:39 Martin Böhm | skóre: 17 | blog: Martinův stánek | Je mi to MFFUK
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Nejdulezitejsi otazka kazdeho doktoranda z Prahy: nabiraji? :-)
5 z 0 přetečení bufferu doporučuje Korespondenční seminář z programování (pro středoškoláky programátory).
10.2.2015 09:26 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Jo, ještě je to oblíbený předmět, co do zkratek ve STAGu: PRAS, PRST, možná někdy PRSA.

Já myslel, že se to standardně zkracuje PMS… :-)

Fluttershy, yay! avatar 10.2.2015 10:00 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Tak to bylo před asi osmi lety.
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
10.2.2015 11:51 jkb
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
diky, tak nejak ziska clovek prehled, s jakymi znalostmi a dovednostmi prijdou mladi lidem do firem. Nechci nijak prudit, mam na ty databaze jine nazory nez kolegove zde a tak nejak nevim, co si mam pocit s nazorem 'SQL je zaklad'. Ale take nevim, do jake miry jste Vy a ostatni vubec na nejake diskuzi zainteresovan, protoze by to slo do 'aplikacnich detailu' a ja jsem vyrozumnel, ze vas studijni smer je teoreticka informatika.

Jak to mohu posoudit, tak si myslim, ze ta teorie neni na skodu, ale abych byl uprimny, nevim, co s tim v praxi. Mate nejakou predstavu, co budete po skole delat?

P.S.
Jaká hrůza, wie ein Horror!

Mozna jste chtel napsat: Was fuer ein Horror
Fluttershy, yay! avatar 10.2.2015 12:15 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Dost lidí jde dělat nějaké ty informační systémy. Osobně to ale vidím na něco mezi umělou inteligencí a pasením koz.
Mozna jste chtel napsat: Was fuer ein Horror

Tak to Liška v Elektrické sesli neříkal. Nicméně, možná mě takhle Svěrák zažaluje.

🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
10.2.2015 12:23 Michal Karas | skóre: 45 | blog: /dev/random
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Moje zkušenost ze studií teoretické informatiky pár let nazpět je taková, že většina studentů (mířících po škole do praxe) stejně už během studia někde pracuje a tam se těmi aplikačními detaily zabývá.
10.2.2015 13:38 JS1 | skóre: 2 | blog: intuition_pump
Rozbalit Rozbalit vše Re: Informatika na KMI UPOL: report za 5. a 6. semestr
Jak to mohu posoudit, tak si myslim, ze ta teorie neni na skodu, ale abych byl uprimny, nevim, co s tim v praxi. Mate nejakou predstavu, co budete po skole delat?
Zajimave. U jinych inzenyrskych oboru by si asi nikdo tohle prohlasit nedovolil. Ale u software se to asi snese.
Lidstvo čelí v tomto století hrozbě civilizačního kolapsu. Podpořte hnutí klimatickakoalice.cz!

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.