Portál AbcLinuxu, 5. května 2024 21:03

Linuxové porty z Humble Indie Bundle 1&2 po letech

22.8.2016 18:51 | Přečteno: 2434× | blogísek | poslední úprava: 4.1.2019 15:43

První dvě akce Humble Indie Bundle proběhly před zhruba šesti lety (jaro/podzim 2010). To není krátká doba. Ze zvědavosti jsem se podíval, jak na „současném“ systému fungují v nich obsažené linuxové porty (bez DRM).

Testovací systém: aktualizované 64bitové Kubuntu 16.04 na PC s Intel Pentium „Ivy Bridge“, dostatkem paměti a AMD Radeon HD 6450 (svobodné ovladače) se třemi připojenými monitory – preferuji hraní v okně.

Aquaria

Aquarii vřele doporučuji, přestože na první pohled vypadá poněkud infantilně. Většina lokací totiž má úchvatnou atmosféru (a OST). Vydrží na řádově 30 hodin.

K chodu vyžaduje celkem přímočaré zásahy (viz níže), které jsou na max. 20 minut, když člověk čte chybové hlášky a umí hledat na internetech. Mile mě překvapila komunitní podpora.

Braid

Braid rovněž doporučuji, byť podle většiny recenzí je prý moc těžký. Logická plošinovka není zrovna můj oblíbený žánr, ale některé lokace jsou působivé a příběh je „hluboký“ (spoiler alert: možné vysvětlení).

Překážky při rozcházení jsou podobné jako u Aquarie.

Cortex Command

Bohužel se mi nepodařilo Cortex Command dostat do plně funkčního stavu. Podle recenzí různě po webu jsou beztak herní mechanismy nedodělané a za zmínku prý stojí jenom komunitní modifikace.

Gish

Gish poprvé vyšel v roce 2004, ale vypadá jako něco z hloubi 90. let. Zvlášť kvůli nevyladěnému ovládání a fyzice jsem na něj zanevřel.

Zdrojáky byly uvolněny pod GNU GPL, na což navázal fork Freegish – dokonce jsem ho našel přímo v repozitářích Ubuntu. Při letmém vyzkoušení běží slušně, ale nevím, zda opravuje problémy s frustrujícím ovládáním; proprietární bitmapy/zvuky jsem importovat nezkoušel.

Lugaru HD

Doporučuju, Lugaru je fajn 3D mlátička. Existuje pro něj spousta modifikací (např. několik alternativních kampaní).

Zdrojáky byly uvolněny pod GNU GPL, ale bez velkého efektu (až na údajný port pro Amigu).

Doplnění: Lugaru nyní zcela open source.

Machinarium

Machinarium je – stejně jako Samorost – originální klikací adventura v Adobe Flashi. Kéž by ji šlo prostě spustit ve webovém prohlížeči – ostatně jako je to v případě Samorostu nebo dema na webu. (Doporučuju vyzkoušet online, někomu se příslušný styl kresby nebo hudby líbí.) V tomhle případě je totiž zabalená do binárky.

Architecture: i386
Depends: libatk1.0-0 (>= 1.12.4), libc6 (>= 2.4), libcairo2 (>= 1.2.4), libfontconfig1 (>= 2.8.0), libfreetype6 (>= 2.2.1), libgcc1 (>= 1:4.1.1), libgdk-pixbuf2.0-0 (>= 2.22.0), libglib2.0-0 (>= 2.12.0), libgtk2.0-0 (>= 2.24.0), libnspr4 (>= 1.8.0.10), libnss3 (>= 3.12.0~1.9b1), libpango1.0-0 (>= 1.14.0), libstdc++6 (>= 4.1.1), libx11-6, libxext6, libxrender1, libxt6, libcurl3-gnutls

Osmos

Pokud jste měli tu smůlu, že jste narazili na agar.io, Osmos je vlastně jeho předchůdce, ale pro jednoho hráče a podstatně uhlazenější. Vřele doporučuji.

Hra byla později portována do webového prohlížeče za pomoci asm.js. V aktuálním Firefoxu běží bezproblémově – až na absurdní hardwarové nároky.

Penumbra: Overture

Horrory mi neimponují a kameru z pohledu první osoby nemám rád, takže Penumbru jsem nehrál; jen jsem vyzkoušel, že funguje.

Revenge of the Titans

Revenge of the Titans je (údajně obtížný) mix tower defense s RTS. Vydrží řádově na 10 až 20 hodin, můžu i doporučit.

Stojí za zmínku, že hra je napsaná v Javě a výkon není nejhorší. Autor ji stále udržuje. Bohužel ale nevím o tom, že by od roku 2011 udržoval i zdrojáky vydané pod BSD-like licencí.

Samorost 2

Původní klikací adventura Samorost je kompletně na webu (vyžaduje Adobe Flash), pokračování Samorost 2 jen jako demo. Dohromady se dají projít za odpoledne. Doporučuju vyzkoušet online, někomu se příslušný styl kresby nebo hudby líbí.

World of Goo

Nakonec doporučím World of Goo. Je to celkem pěkná logická hra s roztomilou grafikou a „příběhem“ o korporacích a konzumní společnosti.

Závěr

Z 11 her portovaných před více než pěti lety je pouze jedna v beznadějném stavu (Cortex Command) a většina funkční s větším, menším, ba dokonce žádným (Osmos) úsilím. Z několika her posléze vydaných jako open source je jedna udržovaná (Aquaria) a jedna dokonce v distribučních repozitářích (Freegish); další aspoň jednu hru udržuje přímo vývojář, byť ne jako open source (Revenge of the Titans).

       

Hodnocení: 100 %

        špatnédobré        

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

22.8.2016 19:37 smazáno | skóre: 18 | blog: smazáno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxové porty z Humble Indie Bundle 1&2 po letech
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
(v případě radeonu) je nutné přejmenovat/odstranit knihovny libgcc_s.so.1 a libstdc++.so.6 distribuované se hrou
pockej, tohle nemuzes psat verejne, vzdyt prece kdyz si se sebou aplikace taha vsechny zavislosti (krome kernelu) tak nemuze byt nikdy s nicim problem!
23.8.2016 18:20 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxové porty z Humble Indie Bundle 1&2 po letech
Jo podobnej problém je i se steamem. Když člověk zkompiluje Xorg/Mesa drivery pro Polaris, tak steamblob nemá správnou verzi libstdc++, kterou ty drivery používaj. A když to člověk natvrdo překopíruje ze systému, tak mu to steam příště smaže, protože kontroluje integritu instalace :-D.
Bedňa avatar 22.8.2016 21:21 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
Rozbalit Rozbalit vše střílečky pro Linux
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Vlákno bylo přesunuto do samostatné diskuse.

KERNEL ULTRAS video channel >>>

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.