Portál AbcLinuxu, 30. dubna 2025 09:06

Jsem hloupý?

5.7.2006 20:48 | Přečteno: 3241×

Nějak nechápu celý systém :-(


Dneska jsem narazil na nepřekonatelný problém v chápání systému, který je nainstalován v České republice.

Ve zprávách jsem se dozvěděl, že za nelegální zaměstnávání hrozí zaměstnavateli (a snad i zaměstnanci) nějaká pokuta.

O co vlastně jde: někteří studenti mají problém najít si na léto brigádu. Znám to sám. Problém je v tom, že se změnou v daňových zákonech přišla i povinnost zaměstnavatele platit sociální a zdravotní daň. Tak to někteří studenti a zaměstnavatelé řeší tak, že dostávají/dávají peníze na ruku. A to (jak jsem pochopil), je právě nelegální zaměstnávání.

Odhlédněme teď prosím od politiky. Byl by mi někdo schopný vysvětlit pojem nelegální zaměstnávání (tento termín zazněl z úst pracovnice úřadu práce)? Není to provokace, opravdu to nechápu :-(. Když po někom budu chtít nějakou službičku a zaplatím mu za to, porušil jsem tím zákon?

       

Hodnocení: 67 %

        špatnédobré        

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

vencour avatar 5.7.2006 21:09 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Za (skoro) všechno realizované se odvází daň, tedy i z práce. Neplatí to do nějaké sumy za určité období (10k za rok?) a snad v nějakých činnostech? Stejně jako se daní většina darů apod. Hloupý snad nejste, jen nehledejte všude selský rozum či analogie.

Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
Luk avatar 5.7.2006 21:26 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Tady ale nejde o daně. Tady jde o prostý fakt práce.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
Josef Kufner avatar 6.7.2006 01:42 Josef Kufner | skóre: 70
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Ale jde o daně. Když dostaneš peníze na ruku, nezdaní se z toho ani koruna a stát má smůlu. Případně se to zdaní jen jednou, když ty peníze opustí zaměstnavatele, ale už né podruhé, když přijdou k tobě.
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
6.7.2006 01:44 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Puff, příjem se normálně daní dvakrát? Tak to slyším prvně.
Josef Kufner avatar 6.7.2006 02:20 Josef Kufner | skóre: 70
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
mno, neber mě v tomhle moc vážně :)
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
Luk avatar 6.7.2006 01:58 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Ne, v daném případě opravdu o daně nejde. Když půjde o tu "nelegální práci", tak ta bude přestupkem i tehdy, když se to přizná ke zdanění a zaplatí daň.

Stát prostě dělí výdělečné činnosti do dvou skupin - závislá činnost (práce, zaměstnání) a nezávislá činnost (podnikání). Na tu první musí být pracovní smlouva, na tu druhou podnikatelské oprávnění (až na výjimky, třeba autorskou činnost). Když není ani jedno, je to nelegální činnost, podle povahy buď nelegální práce nebo neoprávněné podnikání.

A pak je tu ještě záležitost "Švarc-systému", kdy se v režimu podnikání dělá něco, u čeho stát chce, aby to bylo řešeno jako zaměstnání. Ale o tom tu řeč není.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
Luk avatar 5.7.2006 21:25 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Když po někom budu chtít nějakou službičku a zaplatím mu za to, porušil jsem tím zákon?

Pokud to bude jednorázově (a nemá to povahu závislé činnosti), pak ne. Je to příležitostná činnost, která se pak zdaňuje podle § 10 zákona o dani z příjmů. Pokud to ale bude "soustavnější" činnost a hlavně se znaky pracovněprávního vztahu, pak podle § 5 zákona 435/2000 Sb.:

Pro účely tohoto zákona se rozumí
...
e) nelegální prací,
1. pokud fyzická osoba nevykonává práci pro právnickou nebo fyzickou osobu na základě pracovněprávního vztahu nebo jiné smlouvy

A dále:

§ 139, odst. 3
Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že vykonává nelegální práci podle § 5 písm. e) bodu 1.

Je to debilní gumák, ale prostě to takto platí.

Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
Heron avatar 5.7.2006 22:29 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?

Aha, takže je to o slovíčkách -- jako vždy, když jde o zákon.

Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že vykonává nelegální práci podle § 5 písm. e) bodu 1.

Co se myslí prací ve smyslu zákona?

5.7.2006 22:40 Eregon | skóre: 22 | blog: Eregonovy_vymysly | Všudezdejší
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Doufejme, že se nemyslí práce fyzikální :-D
~ w w w w (oo)   [oo] w w w w ~
Luk avatar 5.7.2006 22:44 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Pokud se jedná o vynášení zboží po schodech, pak ano :-D
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
9.7.2006 23:17 Eregon | skóre: 22 | blog: Eregonovy_vymysly | Všudezdejší
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
No, práci ve smyslu fyzikálním vykonávám i teď mačkáním kláves. Povolení na to nemám. Co na to zákon? :-D
~ w w w w (oo)   [oo] w w w w ~
5.7.2006 21:32 Kníže Ignor | skóre: 19 | blog: stoupa
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Chybí tu anketa :-D
Jestli máš zálohu mého blogu, tak mi ji pošli. Nějak jsem si ho smazal :-)
5.7.2006 21:50 MarzocchiDH
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Takže klasický zaměstnávání "na černo". Ve smlouvě máš uvedenou minimální mzdu, ale na ruku bereš víc, aby zaměstnavatel neplatil tak velké odvody. To se praktikuje běžně, ale je to velmi nevýhodné pro stálého zaměstnance, zjm. v případě nemoci, inval. důchodu, atp. Brigádně je to vpohodě. Zaměstnavatel je stejně prakticky nepostižitelnej, pokud bys ho nepráskl ty. Kde není žalobce... Smlouvu máš a ta je pro kontrolu z úřadu práce směrodatná.

kozzi avatar 5.7.2006 22:04 kozzi | skóre: 55 | blog: vse_o_vsem | Pacman (Bratrušov)
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
A cokdybych proste řekl, ře tam pomáhám jen tak z dobré vůle a nic za to nechcu. mohli by mi něco přišít
Linux je jako mušketýři "jeden za všechny, všichni za jednoho"
5.7.2006 22:25 MarzocchiDH
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?

Ne, nemohli. Lepší je asi říct, že sbíráš zkušenosti :-) do svého budoucího zaměstnání. Ale závist okolí bývá veliká, raději o tom nikde nemluv, že děláš načerno. Prásknout tě může i kámoš.

Heron avatar 5.7.2006 22:26 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Mno přesně tohle mě napadlo u té reportáže taky.
6.7.2006 08:19 rastos | skóre: 63 | blog: rastos
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
A cokdybych proste řekl, ře tam pomáhám jen tak z dobré vůle a nic za to nechcu. mohli by mi něco přišít

Ak nič skutočne nedostaneš, tak ti neprišijú nič. Ak ti ale zamestnávateľ niečo zaplatí a urobí to z firemných peňazí, tak bude musieť preukázať čo s tými peniazmi spravil. Utratiť peniaze firmy len tak, nie je podľa zákona také jednoduché. IMHO.

6.7.2006 09:47 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Ako kde. Na Slovensku staci papierovo vybrat z pokladne, na konci roka podobne vratit a vyplatit si dividendy. Z dividend (momentalne) neplatis ani dane, ani odvody.

A ak to chces urobit uplne cisto, uzavries s firmou zmluvu o prenajme niecoho.

5.7.2006 21:58 MarzocchiDH
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Jo, ještě, nelegální to je proto, že ze systému unikají daně. Ale pro podnikatele je výhodnější zaměstnat brigádníka spíše na černo než normálně. Odvody na zdrav. a soc. poj. a daň ze mzdy je tak rapidně nižší.

Kamarád takhle brigádničil a vydělával něco přes 20 000,- v nonstopu s potravinami. Na brigádníka slušný peníze.

Heron avatar 5.7.2006 22:32 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?

Ale pro podnikatele je výhodnější zaměstnat brigádníka spíše na černo než normálně. Odvody na zdrav. a soc. poj. a daň ze mzdy je tak rapidně nižší.

Tohle je mi celkem jasný. Jen mě zaráží, že když někdo někoho platí za práci, tak je to vlastně nelegální. Co kdyby neplatil?

Prostě to se nejde "legálně" lidsky dohodnout: "ty mi budeš poskytovat tyhle služby a já tě za to budu platit"?

5.7.2006 22:42 MarzocchiDH
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?

http://business.center.cz/business/pravo/zakony/zakonik-prace/

Jo, existuje riziko, že se ti podnikatel vysměje a řekne, že ti nic nezaplatí. Pak máš prostě smůlu, protože z něj nic nedostaneš. Ale oni nemají důvod tohle dělat. Pro ně je brigádník na černo výhodnější než chráněný zaměstnanec. Můžou ti dát práci, kterou by jim zaměstnanec nedělal nebo ti toho naložej víc... a nebo taky ne a vše probíhá v klidu a oboustranné spokojenosti. Rozhodně bych si však nenechával výplatu posílat na účet. A je lepší brát odměnu týdně.

Heron avatar 5.7.2006 22:47 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?

Jo, existuje riziko, že se ti podnikatel vysměje a řekne, že ti nic nezaplatí. Pak máš prostě smůlu

Pokud mám smlouvu, můžu to dát k soudu. Což v ČR znamená, že mám smůlu, takže máš pravdu. ;-)

5.7.2006 22:59 MarzocchiDH
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?

no, pokud by ses soudil kvůli 4-5000,-, které by ti zbyly po zdanění minimální mzdy... to by ten soud asi vyšel na víc. Nevím, třeba je zdanění brigád nižší než u zaměstnance. Netuším.

Luk avatar 5.7.2006 23:16 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Studenti mají slevu na dani. Dřív byla odečitatelná položka asi 10000 ročně, teď je místo toho nějaká sleva na dani, výši přesně nevím.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
Heron avatar 5.7.2006 23:18 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Já nemluvil o minimální mzdě. Prostě mám na mysli normální smlouvu mezi dvěma lidma. Ty mi budeš poskytovat služby (záměrně nepíšu provedení práce ;-) ) a já ti za to zaplatím.
6.7.2006 08:22 rastos | skóre: 63 | blog: rastos
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Pokud mám smlouvu, můžu to dát k soudu.

Ak máš zmluvu o tom, že niečo urobíš a niečo za to dostaneš, tak máš príjem. Príjem sa v tomto štáte zdaňuje. Ak neodvedieš daň porušíš zákon. Z hľadiska mojej peňaženky to je situácia naho*o, ale vraj to má aj nejaké pozitíva (štátne školstvo, zdravotníctvo, armádu, platy poslancov a pod. ;-))

6.7.2006 09:51 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Nejde o dane, to je mensia cast z toho, co clovek zarobi. Vacsia cast sa pouziva na sponzorovanie spriatelenych dusi (vravia tomu socialna solidarita)
Luk avatar 5.7.2006 22:42 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Nejde. Nezapomeň kdo je stále ještě premiérem a že to s novým zákoníkem práce (pokud nebude zrušen, a to by se při současném rozložení sil mohlo povést jedině legislativní prasárnou) bude ještě horší. A to jsme na tom stále ještě dobře, třeba v takové Francii je to ještě sešněrovanější.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
Daniel Kvasnička ml. avatar 5.7.2006 23:45 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Prostě to se nejde "legálně" lidsky dohodnout: "ty mi budeš poskytovat tyhle služby a já tě za to budu platit"?
Dokud tu bude socialismus, tak na takovou lidskost hodne rychle zapomen ;-)
FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
5.7.2006 23:54 Harm | skóre: 2
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
To me chcete rict ze zrusili "Dohodu o provedeni prace?". U ty se neplatilo zdravotni a socialni (nebo jedno z toho). Bylo to prave na brigady.
Luk avatar 6.7.2006 00:01 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Na, dohoda o provedení práce je pořád možná. A pořád se u ní neplatí pojištění a pořád je omezená na 100 hodin u 1 zaměstnavatele.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
Luk avatar 6.7.2006 00:02 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
s/Na/Ne
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
6.7.2006 11:47 Harm | skóre: 2
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
100 hodin za rok nebo za mesic?
Luk avatar 6.7.2006 12:13 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Za rok, samozřejmě ;-)
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
6.7.2006 13:23 Penguin_007 | skóre: 2 | Duchcov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
A pak se to dělá tak, že když za rok uděláš 1000 hodin za odměnu 100 KČ/hod, prostě se provede přepočet na 100 hodin po 1000,- KČ... Odborné znalosti něco stojí :-)... Ehm, sám jsem si takto kdysi přivydělával.
Amatéři si konkurují, profesionálové spolupracují; můj web
6.7.2006 14:08 Harm | skóre: 2
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Jo jasny.. tento zpusob znam :)
Luk avatar 6.7.2006 17:05 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Ochcat se dá cokoliv. Můj názor je ten, že by pravidla měla být taková, aby se ochcávat nemusela. Stručná, jasná, nekomplikovaná, s co nejmenším množstvím výjimek.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
Heron avatar 6.7.2006 17:10 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
A účelná. Není nad pravidlo nebo nařízení, jehož dodržování přinese víc škody jak užitku.
Luk avatar 6.7.2006 17:17 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Samozřejmě. Jde jen o to, jak co se jako účel označí ;-)
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
Luk avatar 6.7.2006 17:18 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
s/jak\ co/co
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
6.7.2006 09:37 Sinuhet | skóre: 31
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Nechapu co nechapete. Kdyz chcete byt nekde zamestnan, musite mit smlouvu a platit dane a pojisteni.
Heron avatar 6.7.2006 09:57 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?

Kdyz chcete byt nekde zamestnan, musite mit smlouvu a platit dane a pojisteni.

Proč? Bez toho se nedá pracovat? Bez kusu papíru nemůže člověk např skládat plechovky do regálu?

Rozumíte, já chápu, že je na to zákon a že zaměstnanec má smlouvu a tak. Ale NECHÁPU, proč když tu samou práci udělá jen tak bez papíru, ten zákon porušil.

Asi je takových nesmyslů víc. Prostě mi připadá, že se stát se*e do věcí, který mají být jen mezi dvěma subjekty.

6.7.2006 10:11 Sinuhet | skóre: 31
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Nechapete, nebo neznate duvody, proc to tak je? Doufam, ze znate historicky vyvoj a tez jste obeznamen s argumentaci zastancu techto opatreni.
Heron avatar 6.7.2006 10:16 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?

Doufam, ze znate historicky vyvoj a tez jste obeznamen s argumentaci zastancu techto opatreni.

Historický vývoj snad znám. Argumenty druhé strany taky. Ale chce to změnit. Tohle mě fakt překvapilo.

6.7.2006 10:26 Randy_Sh
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Jednoduchá úvaha. Zaměstnanci jsou pro stát nemalým zdrojem příjmů, protože platí daň ze mzdy, zdravotní a sociální "pojištění" a nezapomeňme ani na dalších 35%, které odvádí zaměstnavatel. Ve výsledku si při výplatě stát vezme skoro polovinu peněz, které zaměstnavatel zaplatí. Kdyby bylo legálně možné pracovat bez papíru a tyto daně neplatit, tak by stát asi brzy zbankrotoval. Další věc je, jestli tento systém nesměřuje do zkázy, ale to je na jinou diskuzi.
6.7.2006 11:39 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
o "kvalite" systemu svedci to, ako casto je obchadzany :-D
24.8.2006 20:30 ja69.
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
stat zbankrotoval? kolikze to nas stat nema letos?
6.7.2006 11:32 pp_jj | skóre: 8 | blog: kdysi jsem tu psal
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Zajimalo by me, z ceho by pak (podle autora) stat vydrzoval policii, armadu, nemocnice atd... kdyby mu zamestnanci a podnikatele neplatili dane.
Best viewed in Mozilla Explorer.
Luk avatar 6.7.2006 12:12 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Tak znovu. O daně tady vůbec nejde. "Nelegální práce" je jeden delikt, "krácení daní" jiný.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
6.7.2006 12:19 pp_jj | skóre: 8 | blog: kdysi jsem tu psal
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Tak znovu. Nelegální práce je nelegální právě z důvodu toho, že pokud ti například zaměstnavatel dá peníze "na ruku",neodvede státu daně.
Best viewed in Mozilla Explorer.
6.7.2006 12:21 Kníže Ignor | skóre: 19 | blog: stoupa
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Já tomu teda nerozumím, ale ještě tady nezazněl ani jeden argument, PROČ o daně vůbec nejde. Jinými slovy bych chtěl vidět nejaký důvod, proč se např. daně vyberou stejně dobře s ustanovením o "nelegální práci" jako bez něj.
Jestli máš zálohu mého blogu, tak mi ji pošli. Nějak jsem si ho smazal :-)
6.7.2006 12:24 pp_jj | skóre: 8 | blog: kdysi jsem tu psal
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
ještě tady nezazněl ani jeden argument, PROČ o daně vůbec nejde

samozřejmě, že o daně jde. Kdyby neexistovaly daně, těžko by se někdo staral o to, jestli je práce legální nebo nelegální ;-)
Best viewed in Mozilla Explorer.
Luk avatar 6.7.2006 17:16 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Ne, o daně opravdu nejde. Respektive jde, ale jen okrajově. Daňová legislativa je jedna věc (a má své postihy za krácení daní), kdežto tady se bavíme o povinnostech a sankcích, které obsahuje zákon o zaměstnanosti.

Nevím, jestli si někteří ráčili všimnout, ale v socialistických státech, včetně toho našeho, existuje cosi jako "ochrana zaměstnanců". Stát předpokládá, že zaměstnanec je méně svéprávný než zaměstnavatel a musí proto zaměstnance chránit jak před zaměstavatelem, tak i před sebou samotným. A rozhodně mu nedovolí, aby se této "ochrany" vzdal (je to prostě rocketeering, stručně řečeno ;-)). Proto nelze pracovat za mzdu nižší než je vládou určené minimum, nelze si dohodnout kratší výpovědní lhůtu, nelze odmítnout výhody, které si vymohly odbory atd.

A součástí tohoto systému je také to, že nelze pracovat jinak, než při uzavřené smlouvě. I kdyby člověk své daně (a pojištění pochopitelně) chtěl řešit jinak, třeba tak, že si bude všechno platit sám, nejde to. Stejně tak se bojuje proti Švarc-systému, který vlastně právě toto dělá tím, že se to převádí do režimu podnikání.

Ve výsledku se to samozřejmě obrací proti lidem, kteří chtějí pracovat. Ale tak už to bývá.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
7.7.2006 10:13 python2 | skóre: 4
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Skoda ze si nedovedes odpustit demagogie typu zamestnanec je mene svepravny. Zamestnanec nema rovnopravne postaveni se zamestnavatelem, proto ho nastesti chrani zakon, ktery zaroven chrani i toho zamestnavatele. Jednoduse legislativne upravuje pracovne pravni vztahy.
Heron avatar 7.7.2006 10:35 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?

odpustit demagogie typu zamestnanec je mene svepravny

Mno to si myslí stát. Ne Luk. Já teďka prožívám menší byrokratické kolečko a je to děs. Jako obyčejný zaměstnanec. Jestli je pravda to co říká můj zaměstnavatel, tak se dívím, že mě vůbec zaměstnal, protože tolik vyřizování a zbytečného papírování bych nečekal ani ve zlé noční můře.

Jestli je toto ta ochrana zaměstnanců, tak nevím, co má chránit. Možná má ochránit co nejvíce lidí od hledání práce. Ono brát podporu je jednodušší. A to doslova - papírování kolem soc dávek je méně, než kolem zaměstnání.

Zamestnanec nema rovnopravne postaveni se zamestnavatelem

Jak to že ne?

Jednoduse legislativne upravuje pracovne pravni vztahy.

Každý máme jinou představu o významu slova "Jednoduse". ;-)

Heron avatar 6.7.2006 14:03 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Autor by klidně platil daně, kdyby to k něčemu bylo. Ale opravdu nehodlá sponsorovat desetitisíce zbytečných úředníků, kteří mu jen přidělávají práci. Nechce platit neschopnou policii a odvádět zdravotní a sociální daně pro zneužívače systému.

A vzhledem k tomu, že tu vládnou 8 let socialisti a zatím to nevypadá na změnu, tak to možná bude ještě horší.

Nechtěl jsem do toho tahat politiku, ale vyhnout se tomu stejně nedalo.

PS: nejedná se o moji situaci. Já daně platím, i když se mi to nelíbí. Ale tohle mě ve zprávách opravdu zarazilo.
6.7.2006 15:25 xxxxxxxx | skóre: 16 | blog: mrtvy blog | v nebi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
armadu at si vydrzuje z cel a dani firem, policie by mela byt dane aglomerace, ne statu, nemocnice samozrejme maji byt soukrome.

dan z prijmu je to nejvetsi flusnuti do ksichtu vsem pracujicim lidem. obvykle jako vsechno levicacky B-]

dane dane dane. vydelavam, dane platim ja i zamestnavatel. kdyz si chci neco koupit, je to zdaneny. neco i nekolikrat. kdyz chcipnu, zdanej i dedictvi. ble.

jo a IMHO pokud brigadnik zaplati cokoliv na danich, je mu to vraceno do prvniho dubna pristiho roku. sockodan a zdravodan plati za nej skola.
6.7.2006 15:58 pp_jj | skóre: 8 | blog: kdysi jsem tu psal
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
armadu at si vydrzuje z cel a dani firem, policie by mela byt dane aglomerace, ne statu, nemocnice samozrejme maji byt soukrome.

Armadu vydrzovat z cel? :-D Tak to jsi me opravdu pobavil. Soukrome nemocnice ... a tim se vyresi co? Az dostanes rakovinu, zaplatis si lecbu? Ne? Zaplati ji pojistovna. Kde na to vezme? Vezme na to kupodivu z pojisteni, ktere nekdo musi odvadet. Takze je vcelku jedno jestli je nemocnice soukroma nebo statni. Pojisteni budes platit vzdycky.

dan z prijmu je to nejvetsi flusnuti do ksichtu vsem pracujicim lidem. obvykle jako vsechno levicacky B-]

Hmm, no odbornik se pozna na prvni pohled. Nebo ze by vase ta superstrana ODS chtela zrusit dane z prijmu? Nevsiml jsem si, ze by neco takoveho hlasala. Maji tam sice neco o tzv. rovne dani 15 %, ale je verejnym tajemstvim, ze rovna dan, pokud by byla zavedena, by se pohybovala nekde kolem 19 - 20 %. Jenze to by v tom volebnim programu uz tak dobre nevypadalo.

jo a IMHO pokud brigadnik zaplati cokoliv na danich, je mu to vraceno do prvniho dubna pristiho roku. sockodan a zdravodan plati za nej skola.

Brigadnik neznamena automaticky student, takze ne vzdy to za nej bude platit skola.
Best viewed in Mozilla Explorer.
6.7.2006 16:12 xxxxxxxx | skóre: 16 | blog: mrtvy blog | v nebi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?

jsem rad ze jsem se pobavil. jen se bav, dokud muzes. soucasna situace je takova, ze ti dnes pojistovna zaplati tak maximalne aspirin a kdyz chytnes raka, nechaj te chcipnout. pojisteni si chci odvadet sam, dobrovolne, s pojistovnou kterou ja chci, o socialnim to plati jakbysmet. o tom to prave je - pojistovak ke mne prijde, rekne - ste mladej, peknej, nekourite, nejste tlustej a sportujete, takze to bude za petikilo mesicne.

nic sem nerikal o ods, nevim proc to sem tahas. dan znamena, ze mi stat ukradne prachy a investuje (= projebe) tam, kam chce urednik. proc tihle socani vi lepe nez ja, kam prijdou moje prachy? proc komousi musej za porad bojovat za moje priority, ktere znaji lepe nez ja? proc tihle fasisti rikaji co ja mam delat?

kdyz to za nej nebude platit skola, tak socialka. brigada znamena vypomoc. pokud si plati zdravotni a socialni dan tak je to prachsprostej zamestnanec a ne brigadni.

takze asi tak. za hodinu jdu jako brigadnik na nocni dvanacku. sest hodin budu delat jeste za 200%, protoze je svatek.takze puc!

6.7.2006 16:18 pp_jj | skóre: 8 | blog: kdysi jsem tu psal
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
soucasna situace je takova, ze ti dnes pojistovna zaplati tak maximalne aspirin a kdyz chytnes raka, nechaj te chcipnout.

Kecy, jenom kecy ...

ste mladej, peknej, nekourite, nejste tlustej a sportujete

Jak zjisti, ze nekouris a sportujes? Jenom mu to reknes a on ti uveri?

nic sem nerikal o ods

je ODS levicova strana? Dan z prijmu je prece podle tebe vymysl levice, takze asi je.
Best viewed in Mozilla Explorer.
6.7.2006 16:25 xxxxxxxx | skóre: 16 | blog: mrtvy blog | v nebi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
ale prosimte, zas jenom kydas a blekotas levicacky kecy bez jakehokoliv argumentu ci tveho nazoru. takovy ukviceny domnenky vycucany bez premysleni slouzici jen k rychle opozici nesnasim. i kdyby mi mel udelat pojisteni na zaklade krevnich testu, tak to bude pro me prijatelnejsi nez sponzorovat podradnej genetickej odpad. zase sem tahas nejakou prijebanou ods. levice je cokoliv, co omezuje moje svobody. at se ti to libi nebo ne. aby to byla kloudna strana, musela by mit v programu privatizaci vseho, zruseni dani z prijmu, z pridane hodnoty a ze vseho ostatniho. jedina dan, ktera ma smysl, je dan ze zisku firem (s poctem zamestnancu vetsich nez (50,100,200,...)), ktera muze byt klidne mastna.
6.7.2006 16:37 pp_jj | skóre: 8 | blog: kdysi jsem tu psal
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
ale prosimte, zas jenom kydas a blekotas levicacky kecy bez jakehokoliv argumentu ci tveho nazoru.

Ano souhlasím. Jsem to ale... až teď mi došlo, že třeba (nejen)dětem v Motole (i jinde) nic není a jenom tam leží s holou hlavou a žerou aspirin. Že mi to nedošlo dřív ...

aby to byla kloudna strana, musela by mit v programu privatizaci vseho, zruseni dani z prijmu, z pridane hodnoty a ze vseho ostatniho.

Budeš se možná divit, ale taková "strana" tu už jednou byla. Bylo to kdysi v pravěku, všechno bylo privátní, fungovalo to na bázi smečky. Ale protože pokračuje evoluce, lidé zjistili, že je pro většinu z nich výhodné zřídit něco jako stát, kterému budou (dobrovolně) platit peníze(korálky, škeble, .. :-) a on jim za to zajistí vzdělání, armádu, bezpečnost a pořádek a blablabla. Dnes se tomu říká daně.

, ktera ma smysl, je dan ze zisku firem (s poctem zamestnancu vetsich nez (50,100,200,...))

proc by firma, ktera zamestnava vice lidi nez 50 mela platit dane a ostatni ne? Neni to krapet levicacka diskriminace ??? :-D
Best viewed in Mozilla Explorer.
Heron avatar 6.7.2006 16:48 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?

Ale protože pokračuje evoluce, lidé zjistili, že je pro většinu z nich výhodné zřídit něco jako stát, kterému budou (dobrovolně) platit peníze(korálky, škeble, .. :-) a on jim za to zajistí vzdělání, armádu, bezpečnost a pořádek a blablabla. Dnes se tomu říká daně.

Ano, s tím se dá souhlasit. Žijeme na jednom území, které je potřeba chránit, je dobré mít nějakou infrastrukturu atd.

Ale! Opravdu se vám chce cpát vaše peníze do něčeho, co nefunguje? Opravdu chcete ze své soc. daně sponsorovat "chronicky" nezaměstnané zneužívače systému?

Rozumíte, já opravdu odmítám sypat prachy do zdravotnictví, když pak přijdu do nemocnice a 5h tam čekám. To raději zajdu k soukromému lékaři, kde si zaplatím za zákrok, kterým mám hned.

Nebo na stavbu silnic, která je tak odfláknutá, že jsou v ní po několika málo letech díry.

Prostě ten systém nefunguje.

Pohybujeme se ve světě IT, prostě systém v ČR bych připodobnil k nějakému programu, který žere 75% výkonu procesoru JEN na svoji vlastní režii. A optimalizuje se to tak, že tam přidáme další prvek (v reálu úřad), který si vezme další 3% režie.

6.7.2006 16:53 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
takto?

stat: cat /dev/zero > /dev/null
stat po optimalizacii ... cat /dev/zero | gzip > /dev/null
stat po optimalizacii optimalizacie ... cat /dev/zero | bzip2 | gzip | bunzip2 > /dev/null

:-D

6.7.2006 17:02 pp_jj | skóre: 8 | blog: kdysi jsem tu psal
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Já neříkám, že je zde ideální stav (chraň bůh). Ale odmítám tyhle bláboly koffra a spol, jako že daně jsou levičácký nesmysl a že všechno může fungovat privátně. Nemůže. Nikde na světě to tak není. Možná v Koffrově palici, když si čte skripta moderní ekonomie :-D
Best viewed in Mozilla Explorer.
6.7.2006 16:50 xxxxxxxx | skóre: 16 | blog: mrtvy blog | v nebi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?

z predchoziho komentare jsi vytrh tri vety a napsal k nim naprosty nesmysly. ted zase budes ze soucitu predhazovat chudaky nemocny deti. samozrejme ze je pouze moralni povinnosti rodicu platit za dite pojisteni. je mi jasny, ze v tomhle statu by se na to polovina socek vysrala a radsi by nechala svy dite chcipnout, hlavne ze by mela na tri krabky cigar mesicne vic. je naprosto jasne, ze by u toho pojisteni musela byt stanovena maximalni hranice, za soucasne situace rekneme deset tacu mesicne. pak by se asi melo uzakonit to, ze by pojistovna musela pojistit žadatele.

je mi jasny, ze marx v kapitalu psal, ze komunismus je dalsi vyvojovy stupen lidstva. to neni (dle kapitalu) ideologie, to je nezvratny stav, ktery tu driv ci pozdeji nastane. vlastne takove poslani od vyssich bytosti.

no a k tej posledni vete si kup nejaky skripta moderni ekonomie, at se tady neztrapnujes.

je mi jasny, ze v tejhle prihratej evrope neni pro mne misto. nerikam, ze odejdu za tyden ci za mesic, avsak je to nevyhnutelne. dalsi titul ziskam na kvalitni soukrome a placene skole i kdybych mel ze zacatku bydlet v karavanu, zrat psi konzevy a po nocich rovnat jogurty. az vy se tady budete diky svejm pseudohumanistum a salonnim levicakum po obede modlit k mece, pracovat pod cinskym vedenim, ja budu mit soukromy letadlo. teda pokud zde nevypukne obcanska valka :-D

6.7.2006 16:56 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
marx moze s tym komunizmom mat aj pravdu, ale niekto to zaplatit musi
btw, kam chces odist? vsade je to bordel, paradoxne najlepsie sance ma europa :-)
6.7.2006 16:59 pp_jj | skóre: 8 | blog: kdysi jsem tu psal
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Ano, radši už běž, mnoderního ekonoma jako jsi ty, přijmou všude s otevřenou náručí. divím se co tu ještě děláš :-D
Best viewed in Mozilla Explorer.
6.7.2006 16:44 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
blbost, takuto dan v tom pripade neuvidis. mimochodom, tvoj nazor je vyrazne socialistiky, "mna nechajte, popravte ineho" :-D
jedina dan, ktora ma zmysel, je DPH s jednou sadzbou.

6.7.2006 16:54 xxxxxxxx | skóre: 16 | blog: mrtvy blog | v nebi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
ale prosimte, rikam taj snad neco o popravovani? je mi jedno jestli tu budou zit vedle me, ale za predpokladu, ze se budou chovat slusne a nebudou parazitovat na mej praci.

navic by to nebylo socialisticky, alebrz fasisticky B-]
6.7.2006 16:57 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
ok, tak nie popravte, ale zdante. ved je to to iste, nie?
6.7.2006 17:00 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
hmm, a aky je vlastne rozdiel medzi socializmom a fasizmom? v oboch likvidovali ludi, jeden pre nenadiktovany nazor, druhy pre neschvaleny nazor.
7.7.2006 10:28 python2 | skóre: 4
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
pojistovak ke mne prijde, rekne - ste mladej, peknej, nekourite, nejste tlustej a sportujete, takze to bude za petikilo mesicne.

Jo a nebo ti rekne, tak podivejte, z lekarskych zaznamu vasich a vasich pribuznych mate tyto indispozice a rizika. Mladej vecne nebudete a sportovat ... coze, vy behate? Tak to budete mit jeste problem s kolenimi a kycelnimi klouby. Takze to bude celkem za deset litru. Vas prijem je jen 15 litru? Tak to je nam lito.
7.7.2006 10:43 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
jj, presne tak, ci sa nam to paci, alebo nie, ludi je prilis vela. Ved aj dinosaury vyhynuli (a to ani nemali statnu zdravotnu starostlivost) :-)
Heron avatar 6.7.2006 16:37 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
V podstatě bych mohl opsat koffrův komentář :-).

Vezme na to kupodivu z pojisteni, ktere nekdo musi odvadet. Takze je vcelku jedno jestli je nemocnice soukroma nebo statni. Pojisteni budes platit vzdycky.

Opravdu je to jedno? Každý soukromý subjekt se o peníze postará líp, než státní. Státnímu úředníku je naprosto jedno, jestli pošle 10Mkč tak, nebo jinde. Ho z nikdo nevyhodí (což je základní chyba). Za to manažer velké firmy pečlivě vybírá, kam investovat a peníze si chrání.

Stejně tak pojišťovny. Raději si peníze budu posílat do zdravotní pojišťovny, kterou si sám vyberu, než abych je posílal do černé díry státního zdravotnictví.

Zkrátka ty prachy, co mi stát vezme na zdrav. a soc. dani bych byl schopnej investovat líp -- a nebo taky ne, ale jsou to moje peníze.

6.7.2006 16:43 pp_jj | skóre: 8 | blog: kdysi jsem tu psal
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Opravdu je to jedno? Každý soukromý subjekt se o peníze postará líp, než státní. Státnímu úředníku je naprosto jedno, jestli pošle 10Mkč tak, nebo jinde. Ho z nikdo nevyhodí (což je základní chyba). Za to manažer velké firmy pečlivě vybírá, kam investovat a peníze si chrání.

ale s tim ja souhlasim. Jedno je to z toho pohledu, ze odvadet penize budes stejne. Neni to zadny levicacky vymysl.
Best viewed in Mozilla Explorer.
Heron avatar 6.7.2006 16:49 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Jasně, jen se v jednom systému 75% peněz ztratí a ve druhém jen 20%.
6.7.2006 16:50 pp_jj | skóre: 8 | blog: kdysi jsem tu psal
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
jen se v jednom systému 75% peněz ztratí a ve druhém jen 20%

Smím vědět, odkud ta čísla a prognózy jsou? Také bych takové informace chtěl mít.
Best viewed in Mozilla Explorer.
Heron avatar 6.7.2006 17:01 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
To jsou moje odhady, čísla nemám a nikdo vám je nedá.

Btw vezměte si někdy dovolenou (protože mají otevřeno v přesně v době pracovní doby) a zajděte si někdy na úřad. A přemýšlejte. Zamyslete se nad tím, k čemu tam je ten konkrétní odbor, ten konkrétní úředník a vůbec celý úřad.

Já vím, ti úředníci za to nemůžou, jsou tam, protože kontrolují něco, co jim určuje zákon. Takže to chce zrušit zákony s nimi nepotřebné úřady a vyhodit zbytečné úředníky. Jenže s invencí sobě vlastní to socani udělají tak, že založí úřad pro redukci státní zprávy s pobočkou v každé pověřené obci.
6.7.2006 17:04 pp_jj | skóre: 8 | blog: kdysi jsem tu psal
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Ale já tuhle byrokracii apod. neobhajuji, nevím proč mi to neustále předhazujete.
Best viewed in Mozilla Explorer.
Heron avatar 6.7.2006 17:09 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Já jsem nikde netvrdil, že obhajujete byrokracii. To možná koffr, ten je dneska nějak militantní :-D
6.7.2006 12:52 luu
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem hloupý?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
No nejde o nic jineho než o posloupnost umožní li se bez postihu komukoliv pracovat načerno-nikdo nebude nic odvádět na daních ani zaměstnavatel ani zaměstnanec.Neznám nikoho kdo by daně odváděl protože ho to baví.To že se to obchází má prostý důvod - obcházelo se vždy a vždy bude poněvadž je to finančně zajímavé,sankce jsou od toho aby to bylo riskantní nikoliv pouze zajímavé.

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.