Portál AbcLinuxu, 30. dubna 2025 21:09
JAK ADJUSTOVAT AUTOFOKUS u DS, DS2, DL, DL2, K100D, K110D. Překlad postupu. Otestuj zaostřování AF pro zjištění problému FF či BF. 1. Vypni kameru OFF. Součně zmáčkni AE-L+INFOa zapni kameru ON. Na LCD se objeví FW verze. Zmáčkni MENU->MENU->INFO do 5 vteřin po sobě. Jsi v Service menu ! Objeví se DEBUG mode na displaji. Stiskem pravé volby kroužku (>) na DEBUG MODE DIS jdi na DEBUG MODE EN. stiskni OK 2. Stiskni MENU a jsi v SETUP service. Stiskem horní volby kroužku zvol AF TEST. Stiskem pravé volby kroužku (>) jdi do AF TEST menu. Stiskem dolní volby kroužku zvol FOCUS CORR. !!! NEDOTÝKEJ SE "AF AREA TEST" !!!! Jestliže máš Front Focus snižuj hodnotu (-) Jestliže máš Back Focus zvyšuj hodnotu (+) Po změně v těchto hodnotách stisknu OK k uložení. 3. Otestuj AF při novém nastavení jestli je nyní přesné. Můžeš provést další dodatečné nastavení hodnot opakováním postupu bodu 2. a znovu otestovat až do optimálního výsledku.... 4. Vypni kameru OFF. Převedení kamery do normálního režimu. Součně zmáčkni AE-L+INFO a zapni kameru ON. FW verze je na LCD. Zmáčkni MENU->MENU->INFO do 5 vteřin po sobě. Objeví se DEBUG na displaji. Stiskem pravé volby kroužku (>) na DEBUG MODE EN jdi na DEBUG MODE DIS Stiskni OK. Procedura vypnutí "Debug mode" je tedy "reversní" jako při jeho zapnutí !!! Tvoje nové nastavení by mělo být uloženo v paměti. ALE JEN TOTO NASTAVENÍ PRO TENTO OBJEKTIV !!! 5. Jdi fotit a užij si to !!! Každý objektiv má jinou charakteristiku, takže by se pro PŘESNÝ AF musel znovu nastavovat !!! Ti co už "upravovali" říkají, že změna hodnot - či + z default 0 je dost velká cca. +-50 i přes 100..... Jedná se o nastavení SOFTWARE, ne HARDWARE, takže "updating" firmware vrátí nastavení kamery do "originálního" stavu. Také není v nebezpečí ztráta záruky, nikdo nemůže poznat že jste nastavovali v Service Mode
http://deejjjaaaa.blogspot.com/2009/12/pentax-kx-debug-menu-to-do-focus.html
http://www.pentax-hack.info/documents/blog.php?entry_id=1249616275
UTFG . Novější modely se holt hackují trochu jinak.
Univerzální skla jsou vždy o kompromisu (makro na samolepce u univerzálního skla = "o makru jsme slyšeli a lépe se nám s tím nápisem prodávají skla, ale makro s tím nikdo z nás nefotí").
Vím, proto se raději vyhýbám těm 18-200. Našel jsem diskuzi, v níž padlo, že oproti seťákům a dalším obdobným spíše levným objektivům je to 1:2,3 a 70 mm na konci poznat. Přeci jen to sklo chci proto, aby nemusel pořád přehazovat ta dvě současná.
Píšeš, že fotíš krajinky.
To není úplně přesné. Než krajinky fotím spíš oblohu, viz přílohy (jo, potřebuju to vyčistit).
Navíc jde zpravidla o věci okamžiku -- zajímavý moment při západu slunce trvá pět minut, okolo běží nějaká zvěř taky jenom okamžik atd. To není čas na měnění objektivu.
Skla většinou nekupuji nová, beru bazarové kousky, dostanu se tak často k pěknému sklu za rozumné peníze.
Objektivy jsou jedna z mála věcí, kde docela stojím o záruku. Historických věcí by bylo jinak i dost, ale většinou nemají třeba automatické ostření, což docela i využívám, ovšem uvažuju o pořízení nějaké pevné 50mm hračky.
Když čekám na správný okamžik, tak si připravím vše potřebné klidně půl hodiny dopředu.
Já nečekám. Já se sedím u PC, vykouknu z okna a zařvu: "Ty p**o, k***a, tam je SVĚTLO!" -- A valím pro foťák a vykláním se z okna, protože klidně za minutu už tam takové světlo nebude. Bydlíme na svahu s výhledem na Hanou, takže často jde o scenérie na obzoru, případně blíže, ještě blíže, nad vedlejší dědinou, nad námi. To chce zoom, protože nesnáším následné úpravy fotek včetně ořezu.
Viz přílohu, sice je nepovedená, ale docela vystihuje problém.
Viz přílohu, sice je nepovedená, ale docela vystihuje problém.No třeba ty prasátka dobře vystihují problém většiny zoomů v protisvětle
Bydlíme na svahu s výhledem na Hanou, takže často jde o scenérie na obzoru, případně blíže, ještě blíže, nad vedlejší dědinou, nad námi. To chce zoom, protože nesnáším následné úpravy fotek včetně ořezu.
Viz přílohu, sice je nepovedená, ale docela vystihuje problém.
Ony ty následné úpravy můžou udělat z docela obyčejné fotky mnohem lepší fotku. Ale ze špatné fotky se zázraky dělat nedají. Nicméně se vyplatí seznámit se s možnostmi RAW, úprav kontrastu a ořezu. To je ta podstatná část. Jinak ty fotky z Pentaxu vypadají hodně měkce (což nemusí být vždy na závadu).
Škoda, že my máme z jedné strany paneláky, z druhé strany taky paneláky (i když trochu dál). Jediná možnost je vyklonit se z balkonu. To se pak objeví Lysá hora. A občas to fakt stojí za to (viz příloha)
Ony ty následné úpravy můžou udělat z docela obyčejné fotky mnohem lepší fotku. Ale ze špatné fotky se zázraky dělat nedají. Nicméně se vyplatí seznámit se s možnostmi RAW, úprav kontrastu a ořezu. To je ta podstatná část.
Prvním několik měsíců jsem si s tím hrál. Pak mě to přestalo bavit. Řídím se tím, že:
Jinak ty fotky z Pentaxu vypadají hodně měkce (což nemusí být vždy na závadu).
To je často vzduchem, tohle je navíc z dlouhého skla -- tam si při velkém ohnisku moc vymýšlet nejde, pokud mají časy zůstat relativně při zemi.
Co znamená "hnusně"? Dle spousty lidí je hnusné počasí a já právě v ten okamžik beru foťák a vyrážím na lov
Nemyslím tím, že prší. Les nasáklý vodou mám rád, bouřky taky, jarní přeháňky taky atd. Hnus je, když je tak jako dneska ráno tady. Zataženo (obloha je jednolitá světlá věc), mizerná viditelnost, osvětlení nic extra, navíc fouká.
Univerzální skla jsou vždy o kompromisu (makro na samolepce u univerzálního skla = "o makru jsme slyšeli a lépe se nám s tím nápisem prodávají skla, ale makro s tím nikdo z nás nefotí").
Třeba Tamron poslední dobou píše "Macro" ke všem objektivům, které mají aspoň 1:4. Tím je tak trochu sám proti sobě, protože umí i opravdová makra - třeba jejich 90 f/2.8 Macro vypadá velmi dobře.
Navíc pevné ohnisko člověka donutí místo bezmyšlenkovitého zoomování raději chvíli chodit kolem fotografovaného objektu a hledat ideální úhel záběru. Výsledkem obvykle bývá lepší fotka.
To záleží. Někdy jde o kouzlo okamžiku, to chozením okolo spíš zmizí, než aby se podařilo fotku vylepšit.
Jé, já chci na Krétu během léta taky. (Na "vandr" (ačkoliv to slovo nesnáším), teď je tam díky krizi docela levno.)Nás jede trochu více (6+2). Taková velká rodinná dovolená
Limit mám tak 12 000,-. Co jsem se tak koukal, tak mi vychází buď opět Sigma 17-70/2.8-4,5, ale HSM verzi, nebo Sigma 18-50/2,8 EX
Doporučuji zvážit i Tamron 17-50 f/2.8. Původní (nestabilizovaná) verze stojí momentálně u Škody 8990 Kč a opticky je vynikající. Tedy aspoň verze pro Canon, ale tohle by bajonet ovlivnit neměl.
To ale psal David Kolibáč, předpokládal jsem, že Marián Kyral mluví o svém výběru, tak jsem odpovídal bez vazby na původní blogpost. Málo platné, za tím, že všichni výrobci nabízejí prakticky stejné rozsahy ohnisek, není nějaká kartelová dohoda, ale spíš dlouholeté zkušenosti výrobců i fotografů. Za sebe třeba můžu říct, že jakkoli dlouhodobě tíhnu k portrétním ohniskům a širším záběrům jsem se spíš vyhýbal, bez něčeho, co odpovídá zhruba kinofilmovým 30 mm, bych se jen těžko obešel i v interiéru, natož venku. Nakonec jsem dospěl závěru, že ta podvědomá nechuť pramenila hlavně z toho, že C-4000 (ekv. 32-96) měla na širokém konci brutální geometrické zkreslení a seťák od 400D (ekv. 29-88) tam výrazně ztrácel kresbu.
Jinak tenhle plíživý posun bývá obvyklý spíš u ceny. Vzpomínám si na jednu diskusi, kde se tazatel ptal na Sigmu 18-50/2.8 (za asi 9000 Kč); samozřejmě mu byl navržen Tamron 17-50/2.8 (11000), padla zmínka i o Tokině 16-50/2.8 (16000) a teprve když přišla řeč na Canon 17-55/2.8 (28000), namítl někdo, že to už možná není úplně přesně to, co měl tazatel na mysli. :-)
To ale psal David Kolibáč, předpokládal jsem, že Marián Kyral mluví o svém výběru, tak jsem odpovídal bez vazby na původní blogpost.Tak napůl. Část je moje situace a část je trochu inspirace pro autora blogu. Ptal se na 17-70. Na tu si fakt nemůžu stěžovat (viz příloha), za současné problémy si můžu sám
Díky za tip. Vypadá to zajímavě. Nevýhodou je chybějící HSM (pořád čtu o tom bleskovém ostření, tak bych to chtěl někdy zažítLimit mám tak 12 000,-. Co jsem se tak koukal, tak mi vychází buď opět Sigma 17-70/2.8-4,5, ale HSM verzi, nebo Sigma 18-50/2,8 EXDoporučuji zvážit i Tamron 17-50 f/2.8. Původní (nestabilizovaná) verze stojí momentálně u Škody 8990 Kč a opticky je vynikající. Tedy aspoň verze pro Canon, ale tohle by bajonet ovlivnit neměl.
Asi ne nadarmo má Sigma mizernou pověst v tom smyslu, že u stejného typu objektivu je jeden kus excelentní, druhý šunt (s výjimkou řady EX, ta má pověst slušnou).O tom jsem už několikrát slyšel, ale nemůžu to potvrdit. A jestli to byly narážka na mně, tak za tyhle problémy si fakt můžu sám. Ta rána byla dost silná.
Dobrou pověst má Tamron 17-50/2.8. A nezavrhoval bych ani Pentax SMC-DA 16-45/4 - těch 24 mm 35EQ na spodním konci je fajn.Tak pentax 16-45 to prohrál už v minulém kole (před třemi roky). Na něm se mi nelíbilo, že se oproti zvyklostem vysouvá na nejkratším ohnisku (jestli si to pamatuju správně) a tím stíní blesku.
...tak za tyhle problémy si fakt můžu sám. Ta rána byla dost silná.
Aha. Tak to je jiná.
Tak pentax 16-45 to prohrál už v minulém kole (před třemi roky). Na něm se mi nelíbilo, že se oproti zvyklostem vysouvá na nejkratším ohnisku (jestli si to pamatuju správně) a tím stíní blesku.
Při nasazeném širokáči je nejlepší blejskat s vyklopeným bleskem a nasazeným bouncerem. Tak zvládám v pohodě doblejsknout i 18 mm 35EQ s nasazenou sluneční clonou.
Jo a v tom, jestli se objektiv prodlužuje se snižující se, nebo zvyšující se ohniskovou vzdáleností... V tom žádný pravidlo není. Např. spousta objektivů je nejkratších kolem poloviny rozsahu a prodlužuje se na obou koncích. Například Zuiko 9-18 mm je nejkratší kolem 12 mm a na obou koncích se prodlužuje zhruba o centimetr. A mám takový pocit, že SMC-DA 18-55 mm se choval podobně (ale nejsem si jistý - většinou jsem míval nasazený FA 28 mm).
no já to pochopil tak, že o dosavadních objektivech mluví s jeji orig ohniskem … zatímco pro výběr nového skla už uvádí rovnou přepočet.
Na mne to právě působilo spíš tak, že chce používat něco kolem 25-100 na APS-C, protože rád fotí kolem 50-70 (nepřepočítaných) a chtěl by trochu rezervy.
jinak přepočet z 28 není 44 ale 42, pentax není prase jako canon, aby měl 1,6x crop
To je ovšem ohromný rozdíl… :-) Tím spíš, že ty hodnoty jsou stejně jen přibližné. Kdysi jsem třeba někde viděl čísla, jak se mění ohnisková vzdálenost "pevné" Canon EF-S 60 f/2.8 Macro v závislosti na ostřící vzdálenosti, a docela jsem se divil.
no a co se týče ff skel na apsc, tak sice přijdeš o část obrazu díky cropu, ale třeba to taky bývá zrovna část plná vinětace (na superširokých ohniscích) či rohové neostrosti, aberace atd atd. ...
Šlo mi hlavně o to, že když si vezmu dva objektivy se stejným ohniskem (rozsahem ohnisek), jeden na APS-C a druhý na fullframe, tak FF bude při stejné optické kvalitě nutně dražší nebo při stejné ceně víc ošizený. Právě proto, že u FF výrobce bude muset udržet rozumné optické vlastnosti až do kraje a právě to je konstrukčně nejnáročnější.
nicméně tak jako tak dejve, tvoje potřeba mít univ. sklo uvedených parametrů je neslučitelná s nabídkou trhu.
Obávám se, že nejen s nabídkou trhu, ale i s realitou. :-)
Tím spíš, že ty hodnoty jsou stejně jen přibližné. Kdysi jsem třeba někde viděl čísla, jak se mění ohnisková vzdálenost "pevné" Canon EF-S 60 f/2.8 Macro v závislosti na ostřící vzdálenosti, a docela jsem se divil.Udávané údaje o ohniskové vzdálenosti objektivu nejsou přibližné, jen jsou udávané pro případ, kdy je zaostřeno na nekonečno. U makro objektivu pak při ostření na bližší vzdálenost ohnisková vzdálenost roste - zvětšuje se poměr zobrazení(ovšem taky stejně tak klesá světelnost). U některých moderních zoomu to může být i naopak, např u Nikkora 70-200/2.8 VR II si někdo stěžoval, že má při nastavení zoom prstence na 200mm a zaostření na min. vzdálenost úhel zobrazení odpovídající cca 170 mm ohniskové vzdálenosti
Používáte stativ?
Většinou ne. Buď jsem líný ho nosit, nebo ho aspoň není kde postavit (případně na to není čas).
Jinak, pokud rád fotíte v protisvětle, Pentax prý má nejkvalitější antireflexní vrstvy.
Z některých snímků, které jsem pořídil se seťákem, to nejde moc poznat. ^_^
Od toho je monopod.Používáte stativ?Většinou ne. Buď jsem líný ho nosit, nebo ho aspoň není kde postavit (případně na to není čas).
Jo. Kdyby šel foťák našroubovat na turistickou tyčku, bylo by to v pohodě.Např. Leki to vyrábí.
Je dobré využít možnost opory o okno či parapet, jenže focení z jednoho stejného místa může za čas omrzet...
Hlavně bych nejradši pokácel tu douglasku před oknem a zbořil lešení u druhého okna.
Jste mladý, silný, sportovec, stativ jistě unesete. Když ho unesu já...Pro dobrou fotku se musí něco vytrpět
.
Už tak chodím jako vánoční stromeček.
Ještě mě napadlo, pokud rád fotíte mraky, tak pro zvýraznění se používá polarizační filtr.
Mám. ~.^
Na makro je potom výborný difuzér (např. Lastolite), je to lehká skladná pomůcka, změní ostré světlo na použitelné měkké, rozptýlené. Vykoná dobrou službu. Stojí pár stovek, podle velikosti průměru.
Mám. ~.^
Stativ je při žánru krajinky nezbytný.Jojo, beze mě to nejde.
Na makro je potom výborný difuzér (např. Lastolite), je to lehká skladná pomůcka, změní ostré světlo na použitelné měkké, rozptýlené. Vykoná dobrou službu. Stojí pár stovek, podle velikosti průměru.Difuzér je blbost. Dá se vyrobit v ceně 0Kč z takřka čehokoliv. Já ho mám třeba vyrobený z flašky na destilovanou vodu. V případě nutnosti docela dobře poslouží i obyčejný papír (akorát bacha na odražené světlo z blesku, není to příjemné)
V tomhle případě nejde o vrstvy ale o barevné kanály. V podstatě jde o to, že se výsledná úroveň šedé nespočítá jako prostý průměr hodnot RGB kanálů (což by odpovídalo obyčejné desaturaci), ale buď jako vážený průměr (váhy si nastaví uživatel) nebo se navíc předtím ještě hodnoty jednotlivých kanálů přetransformují nějakou křivkou.
Vlastně se tím simulují jednak různé barevné charakteristiky jednotlivých (černobílých) filmů, jednak efekty různých barevných filtrů. Na rozdíl od klasiky si ale v tomto případě může fotograf zvolit "film a filtry" až dodatečně při zpracování.
Tiskni
Sdílej:
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.