Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Pro moddery Minecraftu: Java edice Minecraftu bude bez obfuskace.
Národní identitní autorita, tedy NIA ID, MeG a eOP jsou nedostupné. Na nápravě se pracuje [𝕏].
Americký výrobce čipů Nvidia se stal první firmou na světě, jejíž tržní hodnota dosáhla pěti bilionů USD (104,5 bilionu Kč). Nvidia stojí v čele světového trhu s čipy pro umělou inteligenci (AI) a výrazně těží z prudkého růstu zájmu o tuto technologii. Nvidia již byla první firmou, která překonala hranici čtyř bilionů USD, a to letos v červenci.
Po Canonicalu a SUSE oznámil také Red Hat, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
TrueNAS (Wikipedie), tj. open source storage platforma postavená na Linuxu, byl vydán ve verzi 25.10 Goldeye. Přináší NVMe over Fabric (NVMe-oF) nebo OpenZFS 2.3.4.
Byla vydána OpenIndiana 2025.10. Unixový operační systém OpenIndiana (Wikipedie) vychází z OpenSolarisu (Wikipedie).
České základní a střední školy čelí alarmujícímu stavu kybernetické bezpečnosti. Až 89 % identifikovaných zranitelností v IT infrastruktuře vzdělávacích institucí dosahuje kritické úrovně, což znamená, že útočníci mohou vzdáleně převzít kontrolu nad klíčovými systémy. Školy navíc často provozují zastaralé technologie, i roky nechávají zařízení bez potřebných aktualizací softwaru a používají k nim pouze výchozí, všeobecně známá
… více »V dobách nedávných bylo snem každé rodiny vlastnit barevný televizor. Kdo měl barevný televizor, byl někdo. Nezáleželo na tom, že rodina nebude mít měsíc co jíst, prostě ta televize byla nutnost. Ať sousedi hezky závidí. Řekl bych, že něco podobného bylo i s fotografováním. Černobílý film přeci používali jen břídilové. Barevný – to bylo in. Dneska už mezi námi běžnými lidmi po černobílé fotce nezakrákorá ani datel. Nebo si umíte představit, že byste svým desetimegovym dygy za desítku, woe fotili černobíle? A proč ne…?
Černobílá fotografie má však smysl pořád. Pravděpodobně už dnes neuvidíte mnoho fotografů s klasikou a založeným černobílým kinofilmem, nepotkáte mnoho fotografů, kteří by věděli, k čemu slouží žlutý filtr, ale s fotkami v odstínech šedi (a koneckonců i jiné barvy) se lze stále setkat. Mnoho fotografů se tak snaží udělat ze své fotky fotku uměleckou. A o to se budeme snažit i my. Nejdříve si převedeme barevnou fotografii do černobílé a v příštím díle si s ní budeme dále hrát.
Nechť Fb = {(r, g, b); r, g, b ∈ [0, 255] ∩ ℤ} a Fcb = {l; l ∈ [0, 255] ∩ ℤ}. Funkce f : Fb → Fcb se nazývá převod množiny barevný bodů na množinu bodů v odstínech šedi. Pro hledání takové funkce otevřeme v GIMPu libovolnou uspořádanou množinu Fb (občas nazývanou barevná fotografie).
Nejjednodušším (co do postupu i výsledku) způsobem, jak převést barevnou fotografii na černobílou, je využít volby Desaturate (Odbarvit) z nabídky Colors (Barvy). Výsledek nic moc, navíc si s ním nelze dost dobře pohrát. Je vhodný spíše na rychlé zčernobílení.
GIMP nabízí tři možnosti, jak odbarvení použít – Luminosity, Lightness a Average. Jak lze vidět na následujícím obrázku, tyto režimy se příliš neliší (obrázek z sxc.hu).
Tato metoda je má velice oblíbená. Umožňuje ještě před výsledným převodem do odstínů šedi pohrát si trochu s vyvážením jednotlivých barevných kanálů a tím de facto simulovat barevné filtry používané v černobílém fotografování. Můžete tak velice pohodlně zvýšit kontrast oblohy s mraky nebo potlačit barevné květy.
Funguje to děsně jednoduše. Opravdu. Základem je dialog Colors (Barvy) -> Components (Složky) -> Channel Mixer, zaškrtnutá volba Monochrome a tři barevné posuvníky. Chci, aby modrá barva v původním obrázku byla v černobílém hodně tmavá? Snížim její intenzitu a dorovnám celkový jas zvýšením ostatních. Chci, aby červená byla světlá? Zvýším červený kanál, snížím zbylé dva. A tak dále, a tak podobně.
S mícháním kanálů si lze skutečně neuvěřitelně vyhrát a snadno tak dosáhnout působivých a atmosférických černobílých fotografií. Několik málo příkladů ukazuje následující obrázek.
Vedle běžných barevných prostorů RGB a CMYK existují i jiné, méně používané. V grafických editorech lze mezi jednotlivými prostory převádět a rozkládat je na jednotlivé kanály. Tyto kanály bývají vyjádřené jednobajtovými hodnotami a reprezentují se odstíny šedé. Mnoho barevných prostorů obsahuje jasový kanál. Ten lze v některých případech využít pro převod barevné fotografie na černobílou. Je nutné říci, že narozdíl od předchozích postupů, nedosáhneme zde dokonalé fotografie vždy.
V GIMPu se obrázek rozkládá na jednotlivé kanály v různých barevných prostorech dialogem Colors (Barvy) -> Components (Složky) -> Decompose… Rozkládat lze buď do vrstev, nebo nových dokumentů.
Tonalita na náhledech je zřejmě z důvodu konverze do PNG jiná, než na plném snímku v JPEGu.
Lab: Lab je velice zajímavý barevný prostor, který prý nejvíce napodobuje vnímání lidského oka. Jeho L (jasová) složka se podle pramenů téměř shoduje s lidským vnímáním jasu. Právě tato jasová složka může být použita jako černobílá fotografie (veškeré informace o barvách jsou v kanálech a a b, které tedy nepotřebujeme). Téměř ve všech případech však budeme muset sáhnout ještě k nějakým úpravám (přes úrovně či lépe křivky).
Následující obrázky ukazují jasovou vrstvu Lab prostoru a totéž s upravenou křivkou (obrázek z sxc.hu).
HSV: Dalším barevným prostorem vhodným k převodu na černobílou fotografii je HSV, které rozkládá barvy do složek odstín, sytost a hodnota jasu (value). Odstín a sytost mají co do činění s barvou, tedy je zahodíme a použijeme pouze kanál hodnota jasu.
HSL: Tento prostor je příbuzný HSV. Jen je hodnota jasu nahrazena světlostí (lightness). Jaký je mezi tím rozdíl, se mě neptejte, sám bych to rád věděl.
YCbCr: Nakonec se podíváme na barevný prostor YCbCr. Tento obsahuje kanály Y – tzv. luma (opět nějaký kanál světlosti), Cb – modrá složka a Cr – červená složka. Tento prostor (v analogové verzi nazýván YPbPr) se velice často používá pro analogové propojení DVD/BR přehrávače s LCD či plazmovou TV (zde nazýván komponentním připojením). Jasová složka má konektor označený zelenou barvou a pokud nejsou zapojeny barevné kanály, je možné vidět právě lumu. My zahodíme barevné složky a použijeme pouze lumu. GIMP nabízí několik různých YCbCr prostorů. Jaký je mezi nimi rozdíl, přesně netuším. Mně se nejvíce líbí výstup z YCbCr ITU R470 256 a YCbCr ITU R709 256.
Dnešní tutoriálek není inspirován žádným jiným – ani fotošopním, ani gimpím. Je to jen příprava na skutečnou gimpizaci, která nás čeká příště – budeme tyto vytvořené černobílé fotografie tónovat. Kdy bude to „příště“, to je ve hvězdách. Pokud znáte další postupy, jak udělat z barevné fotky černobílou, podělte se s námi. Jo, a můžete mi někdo vysvětlit rozdíl mezi pojmy lightness a luminosity a jaké jsou jejich české ekvivalenty?
Tiskni
Sdílej:
.
Díky za seriál ke GIMPu. Těšil jsem se, co se nového dozvím od Quetzala, ale jak rychle se objevil, tak rychle zmizel a své megalomanské sliby nesplnil.
Luminosity je svítivost, brightness je jas. Rozdíl je celkem technický, kdyžtak si počti zde