Byla vydána (𝕏) nová verze 2025.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Dánské ministerstvo pro digitální záležitosti má v plánu přejít na Linux a LibreOffice [It's FOSS News].
V úterý Google vydal Android 16. Zdrojové kódy jsou k dispozici na AOSP (Android Open Source Project). Chybí (zatím?) ale zdrojové kódy specifické pro telefony Pixel od Googlu. Projekty jako CalyxOS a GrapheneOS řeší, jak tyto telefony nadále podporovat. Nejistá je podpora budoucích Pixelů. Souvisí to s hrozícím rozdělením Googlu (Google, Chrome, Android)?
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.101 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.101 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.
Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.
Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.
V dobách nedávných bylo snem každé rodiny vlastnit barevný televizor. Kdo měl barevný televizor, byl někdo. Nezáleželo na tom, že rodina nebude mít měsíc co jíst, prostě ta televize byla nutnost. Ať sousedi hezky závidí. Řekl bych, že něco podobného bylo i s fotografováním. Černobílý film přeci používali jen břídilové. Barevný – to bylo in. Dneska už mezi námi běžnými lidmi po černobílé fotce nezakrákorá ani datel. Nebo si umíte představit, že byste svým desetimegovym dygy za desítku, woe fotili černobíle? A proč ne…?
Černobílá fotografie má však smysl pořád. Pravděpodobně už dnes neuvidíte mnoho fotografů s klasikou a založeným černobílým kinofilmem, nepotkáte mnoho fotografů, kteří by věděli, k čemu slouží žlutý filtr, ale s fotkami v odstínech šedi (a koneckonců i jiné barvy) se lze stále setkat. Mnoho fotografů se tak snaží udělat ze své fotky fotku uměleckou. A o to se budeme snažit i my. Nejdříve si převedeme barevnou fotografii do černobílé a v příštím díle si s ní budeme dále hrát.
Nechť Fb = {(r, g, b); r, g, b ∈ [0, 255] ∩ ℤ} a Fcb = {l; l ∈ [0, 255] ∩ ℤ}. Funkce f : Fb → Fcb se nazývá převod množiny barevný bodů na množinu bodů v odstínech šedi. Pro hledání takové funkce otevřeme v GIMPu libovolnou uspořádanou množinu Fb (občas nazývanou barevná fotografie).
Nejjednodušším (co do postupu i výsledku) způsobem, jak převést barevnou fotografii na černobílou, je využít volby Desaturate (Odbarvit) z nabídky Colors (Barvy). Výsledek nic moc, navíc si s ním nelze dost dobře pohrát. Je vhodný spíše na rychlé zčernobílení.
GIMP nabízí tři možnosti, jak odbarvení použít – Luminosity, Lightness a Average. Jak lze vidět na následujícím obrázku, tyto režimy se příliš neliší (obrázek z sxc.hu).
Tato metoda je má velice oblíbená. Umožňuje ještě před výsledným převodem do odstínů šedi pohrát si trochu s vyvážením jednotlivých barevných kanálů a tím de facto simulovat barevné filtry používané v černobílém fotografování. Můžete tak velice pohodlně zvýšit kontrast oblohy s mraky nebo potlačit barevné květy.
Funguje to děsně jednoduše. Opravdu. Základem je dialog Colors (Barvy) -> Components (Složky) -> Channel Mixer, zaškrtnutá volba Monochrome a tři barevné posuvníky. Chci, aby modrá barva v původním obrázku byla v černobílém hodně tmavá? Snížim její intenzitu a dorovnám celkový jas zvýšením ostatních. Chci, aby červená byla světlá? Zvýším červený kanál, snížím zbylé dva. A tak dále, a tak podobně.
S mícháním kanálů si lze skutečně neuvěřitelně vyhrát a snadno tak dosáhnout působivých a atmosférických černobílých fotografií. Několik málo příkladů ukazuje následující obrázek.
Vedle běžných barevných prostorů RGB a CMYK existují i jiné, méně používané. V grafických editorech lze mezi jednotlivými prostory převádět a rozkládat je na jednotlivé kanály. Tyto kanály bývají vyjádřené jednobajtovými hodnotami a reprezentují se odstíny šedé. Mnoho barevných prostorů obsahuje jasový kanál. Ten lze v některých případech využít pro převod barevné fotografie na černobílou. Je nutné říci, že narozdíl od předchozích postupů, nedosáhneme zde dokonalé fotografie vždy.
V GIMPu se obrázek rozkládá na jednotlivé kanály v různých barevných prostorech dialogem Colors (Barvy) -> Components (Složky) -> Decompose… Rozkládat lze buď do vrstev, nebo nových dokumentů.
Tonalita na náhledech je zřejmě z důvodu konverze do PNG jiná, než na plném snímku v JPEGu.
Lab: Lab je velice zajímavý barevný prostor, který prý nejvíce napodobuje vnímání lidského oka. Jeho L (jasová) složka se podle pramenů téměř shoduje s lidským vnímáním jasu. Právě tato jasová složka může být použita jako černobílá fotografie (veškeré informace o barvách jsou v kanálech a a b, které tedy nepotřebujeme). Téměř ve všech případech však budeme muset sáhnout ještě k nějakým úpravám (přes úrovně či lépe křivky).
Následující obrázky ukazují jasovou vrstvu Lab prostoru a totéž s upravenou křivkou (obrázek z sxc.hu).
HSV: Dalším barevným prostorem vhodným k převodu na černobílou fotografii je HSV, které rozkládá barvy do složek odstín, sytost a hodnota jasu (value). Odstín a sytost mají co do činění s barvou, tedy je zahodíme a použijeme pouze kanál hodnota jasu.
HSL: Tento prostor je příbuzný HSV. Jen je hodnota jasu nahrazena světlostí (lightness). Jaký je mezi tím rozdíl, se mě neptejte, sám bych to rád věděl.
YCbCr: Nakonec se podíváme na barevný prostor YCbCr. Tento obsahuje kanály Y – tzv. luma (opět nějaký kanál světlosti), Cb – modrá složka a Cr – červená složka. Tento prostor (v analogové verzi nazýván YPbPr) se velice často používá pro analogové propojení DVD/BR přehrávače s LCD či plazmovou TV (zde nazýván komponentním připojením). Jasová složka má konektor označený zelenou barvou a pokud nejsou zapojeny barevné kanály, je možné vidět právě lumu. My zahodíme barevné složky a použijeme pouze lumu. GIMP nabízí několik různých YCbCr prostorů. Jaký je mezi nimi rozdíl, přesně netuším. Mně se nejvíce líbí výstup z YCbCr ITU R470 256 a YCbCr ITU R709 256.
Dnešní tutoriálek není inspirován žádným jiným – ani fotošopním, ani gimpím. Je to jen příprava na skutečnou gimpizaci, která nás čeká příště – budeme tyto vytvořené černobílé fotografie tónovat. Kdy bude to „příště“, to je ve hvězdách. Pokud znáte další postupy, jak udělat z barevné fotky černobílou, podělte se s námi. Jo, a můžete mi někdo vysvětlit rozdíl mezi pojmy lightness a luminosity a jaké jsou jejich české ekvivalenty?
Tiskni
Sdílej:
Díky za seriál ke GIMPu. Těšil jsem se, co se nového dozvím od Quetzala, ale jak rychle se objevil, tak rychle zmizel a své megalomanské sliby nesplnil.
Luminosity je svítivost, brightness je jas. Rozdíl je celkem technický, kdyžtak si počti zde