Byla vydána verze 9.1 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Přehled novinek v poznámkách k vydání a informačním videu.
Byl aktualizován seznam 500 nejvýkonnějších superpočítačů na světě TOP500. Nejvýkonnějším superpočítačem zůstává El Capitan od HPE (Cray) s výkonem 1,809 exaFLOPS. Druhý Frontier má výkon 1,353 exaFLOPS. Třetí Aurora má výkon 1,012 exaFLOPS. Nejvýkonnější superpočítač v Evropě JUPITER Booster s výkonem 1,000 exaFLOPS je na čtvrtém místě. Nejvýkonnější český superpočítač C24 klesl na 192. místo. Karolina, GPU partition klesla na 224. místo a Karolina, CPU partition na 450. místo. Další přehledy a statistiky na stránkách projektu.
Microsoft představil Azure Cobalt 200, tj. svůj vlastní SoC (System-on-Chip) postavený na ARM a optimalizovaný pro cloud.
Co způsobilo včerejší nejhorší výpadek Cloudflare od roku 2019? Nebyl to kybernetický útok. Vše začalo změnou oprávnění v jednom z databázových systémů a pokračovalo vygenerováním problém způsobujícího konfiguračního souboru a jeho distribucí na všechny počítače Cloudflare. Podrobně v příspěvku na blogu Cloudflare.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) první RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Eugen Rochko, zakladatel Mastodonu, tj. sociální sítě, která není na prodej, oznámil, že po téměř 10 letech odstupuje z pozice CEO a převádí vlastnictví ochranné známky a dalších aktiv na neziskovou organizaci Mastodon.
Byla vydána nová major verze 5.0 svobodného 3D softwaru Blender. Přehled novinek i s náhledy a videi v obsáhlých poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Cloudflare, tj. společnost poskytující "cloudové služby, které zajišťují bezpečnost, výkon a spolehlivost internetových aplikací", má výpadek.
Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
Každý, kdo občas zdigitalizuje nějakou tu realitu do pixelné podoby, ví, že bez dodatečných úprav v oblíbeném úpravátoru se jeho fotografie neobejdou. Spousta lidí končí u Doostřit, Jas/Kontrast, Oříznout. Mezi fotografy jsou však i umělci. A my chceme jít ještě dál. Chceme, aby naše umělecké fotky byly ještě umělečtější…
Ale protože jsme umělci více než amatérští, kreativita moc vycvičená není a nevíme, co s tou zatracenou fotkou sakra udělat, aby byla zatraceně fríkulínová, potřebujeme vodit za ručičky. Tutoriálů pro takové umělecké úpravy fotek jsou na webu mraky. Ale! V drtivé většině případů jsou pro Adobe® Photoshop®. Pravda, dají se nalézt i gimpí stránky s tutoriály, ale tyto se zase zabývají buď úvody do práce s Gimpem, základními úpravami fotek (světelnost, ostrost, kompozice atd.) nebo kreslením. Ručičkovodů pro hajtek editaci fotografií v Gimpu jsem moc nenašel. A to nemluvím o tutoriálech v češtině.
A zde přichází ono oblíbené linuxácké „když to neni, tak to napiš”. Tutoriály, které zde budu na věky věkův prezentovat, budou většinou poskládané z několika podobných určených původně pro Adobe® Photoshop®.
Pojem lomografie označuje fotografování sovětským přístrojem Lomo LC-A (ЛОМО-Компакт Автомат, ЛКА) nebo fotografii pořízenou tímto aparátem. Ta se vyznačuje silnou vinětací, přesycenými barvami, divnými jasy, zvláštní ostrostí apod. (ukázky). A právě to je na lomografii tak sexy. A právě to se pokusím nasimulovat v Gimpu…
Pro ukázku jsem si vybral fotku ze serveru SXC.hu, kterou jsem ještě před editací mírně zesvětlil úpravou úrovní.
Prvním krokem bude úprava barev. Přejdeme na kartu Channels (Kanály). Budeme postupně vybírat jednotlivé kanály a každému zvýšíme kontrast (kolem 40). U fotek, které jsou samy o sobě spíše tmavší, můžeme mírně zvýšit i jas (cca 15). Nakonec nezapomeneme vybrat opět všechny tři kanály.
Alternativní způsob pro hračičky: S tímto je možné si lépe vyhrát nástrojem Curves (Křivky). Opět pro každý kanál zvlášť vytvoříme takové hladké esíčko.Výsledek se mi zdá lepší a lze ho jemněji doladit.
Ostření provedeme pomocí Smart Sharpen, čili chytrého ostření, které doostřuje pouze hrany a navíc pouze ve světelné vrstvě, barvy nechává napokoji (velice se hodí u fotografií pořízených s větší citlivostí, kde běžné ostření zvýrazňuje šum). Gimp toto zatím postrádá, proto se nám bude hodit plug-in Smart Sharpen (Redux), jehož použití mohu doporučit. V případě použití plug-inu stačí ponechat implicitní hodnoty a zaškrtnout Flatten Image.
Bez plug-inu lze použít následující, velice zjednodušený postup. Potřebujeme aplikovat Unsharp mask (Maskovat rozostření) pouze na světelnou vrstvu. Takže si ji vytáhneme. Colors (Barvy) -> Components (Složky) -> Decompose (Dekomponovat), Color model (Barevný model) zvolit LAB a zaškrtnout Decompose to layers (Dekomponovat do vrstev). Tímto se vytvoří nový obrázek, který má tři vrstvy — L (Luminosity, naše světelná vrstva), A, B (reprezentují barevný prostor LAB). Vybereme vrstvu L a aplikujeme Unsharp mask (Maskovat rozostření) (Radius (Poloměr) může být na hodně, Amount (Míra) raději pod 1.00, Threshold (Práh) na 0). Nyní LAB hodíme zpátky do RGB: Colors (Barvy) -> Components (Složky) -> Recompose (Rekomponovat). Okno s LAB můžeme zavřít, Recompose se aplikuje na původní obrázek.
Posledním krokem je vytvoření viněty. Viněta je v podstatě zachycený okraj objektivu (nebo filtrů, předsádek, redukčních kroužků atd., zkrátka něčeho, co překáží ve výhledu) a na fotografii se vyznačuje ztemnělými až zčernalými rohy. Vytvořit ji v nové vrstvě nemůže uškodit. Takže vytvoříme novou, plně transparentní vrstvu. Nástrojem Free Select (Volný výběr), které má zapnuto Feather edges (Prolnout okraje) a Radius (Poloměr) nastaven na maximum, obkroužíme fotku blízko okrajů (neměl by to být dokonalý ovál, nepřesnost vítána). Zinvertujeme výběr a vyplníme ho černou barvou (pozor na Affected area (Ovlivněná oblast) u nástroje Bucket Fill (Plechovka), musí být přepnuta na Fill whole selection (Vyplnit celý výběr), implicitně bývá na Fill similar colors (Vyplnit podobné barvy)). A úplný závěr — snížime průhlednost této vrstvy zhruba na tři čtvrtiny.
Místo snižování průhlednosti je možno také zvolit režim prolínání vrstev např. na Overlay (Překrytí). Voilà! Hotovo.
Příjemné lomografování!
Inspirováno těmito návody:
Tiskni
Sdílej:
Jinak za podobné texty se přimlouvám, klidně by se to mohlo vydat jako článek...
vinětace -> dát pryč ze záběru prsty ruky kterou ostříš
Mně foťák začal vinětovat převážně v levém horním rohu poté, co spadnul z asi jednoho metru na zem a rozsypal se na všechny možné oddělitelné díly 
…budou někdy úpravy typu vyčištění obličeje, vybělení zubů/očí, oprava červených očí?Zřejmě ne. Chtěl bych se spíš zaměřit na takové úpravy, které fotku ozvláštní různými posuny barev, prolínáními vrstev apod. Tuším, že návody na opravu červených očí či potlačení šumu by mohly být na linuxsoftu.