Ve funkci koordinátora k bitcoinové kauze skončil bývalý ústavní soudce David Uhlíř. Informaci, kterou zveřejnil Deník N, potvrdila Radiožurnálu ministryně spravedlnosti Eva Decriox (ODS). Uvedla, že odchod byl po vzájemné dohodě. „Jeho mise je ukončená, auditní procesy se už povedlo nastavit,“ řekla. Teď má podle ministryně další kroky podniknout policie a státní zastupitelství. Koordinátorem jmenovala ministryně Uhlíře 19. června.
Byla vydána nová verze 25.07.26 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. Nejnovější Shotcut je již vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Po 9 týdnech vývoje od vydání Linuxu 6.15 oznámil Linus Torvalds vydání Linuxu 6.16. Přehled novinek a vylepšení na LWN.net: první a druhá polovina začleňovacího okna a Linux Kernel Newbies.
Americký výrobce čipů Intel propustí 15 procent zaměstnanců (en), do konce roku by jich v podniku mělo pracovat zhruba 75.000. Firma se potýká s výrobními problémy a opouští také miliardový plán na výstavbu továrny v Německu a Polsku.
MDN (Wikipedie), dnes MDN Web Docs, původně Mozilla Developer Network, slaví 20 let. V říjnu 2004 byl ukončen provoz serveru Netscape DevEdge, který byl hlavním zdrojem dokumentace k webovým prohlížečům Netscape a k webovým technologiím obecně. Mozille se po jednáních s AOL povedlo dokumenty z Netscape DevEdge zachránit a 23. července 2005 byl spuštěn MDC (Mozilla Developer Center). Ten byl v roce 2010 přejmenován na MDN.
Wayback byl vydán ve verzi 0.1. Wayback je "tak akorát Waylandu, aby fungoval Xwayland". Jedná se o kompatibilní vrstvu umožňující běh plnohodnotných X11 desktopových prostředí s využitím komponent z Waylandu. Cílem je nakonec nahradit klasický server X.Org, a tím snížit zátěž údržby aplikací X11.
Byla vydána nová verze 6.18 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Nově se lze k síti Tor připojit pomocí mostu WebTunnel. Tor Browser byl povýšen na verzi 14.5.5. Thunderbird na verzi 128.12.0. Další změny v příslušném seznamu.
Meta představila prototyp náramku, který snímá elektrickou aktivity svalů (povrchová elektromyografie, EMG) a umožňuje jemnými gesty ruky a prstů ovládat počítač nebo různá zařízení. Získané datové sady emg2qwerty a emg2pose jsou open source.
Byla vydána (𝕏) nová verze 25.7 open source firewallové a routovací platformy OPNsense (Wikipedie). Jedná se o fork pfSense postavený na FreeBSD. Kódový název OPNsense 25.7 je Visionary Viper. Přehled novinek v příspěvku na fóru.
Před 40 lety, 23. července 1985, společnost Commodore představila první počítač Amiga. Jednalo se o počítač "Amiga od Commodore", jenž byl později pojmenován Amiga 1000. Mělo se jednat o přímou konkurenci počítače Apple Macintosh uvedeného na trh v lednu 1984.
Lidé (a jiné opice) byli od Architekta vybaveni ve světě živočišných druhů velmi vzácnou polohou očí, která jim poskytuje mnoho výhod od jednodušší aplikace očních stínů po pohodlnější nošení brýlí. Někde mezi těmito výhodami se krčí i schopnost vnímat o jeden rozměr více, než je umožněno třeba našim oblíbeným tučňákům. Tento rozměr se však poněkud obtížněji zachycuje fotoaparátem…
Člověk může vidět trojrozměrně (tedy dokáže vnímat hloubku prostoru) díky dvěma očím posazeným vedle sebe, kdy každé oko vidí objekt z mírně odlišného úhlu. Mozek potom tyto dva obrazy spojí v jeden a z odlišnosti obou obrazů získá pojem o hloubce. Pokud chceme zaznamenat trojrozměrné výjevy ve dvou rozměrech, máme několik možností.
První a zřejmě nejjednodušší jsou stereoskopické obrázky, které se hojně objevily už někdy na konci 19. století. Jejich princip je velice jednoduchý. Dva obrázky (jeden pro levé, druhý pro pravé oko) se položí vedle sebe, mírně se zašilhá (chce to cvik) a ejhle — třetí rozměr je tam.
Návod: Zkuste zašilhat takovým způsobem, kdy se každý obrázek rozdvojí. Vnitřní pár se potom spojí v obrázek jeden s hloubkou. Účinný způsob je také zaostřit na nějaký vzdálený objekt a pak se dívat jakoby skrz obrázek.
Při pohledu na každou půlku zvlášť je nemožné určit, jestli je dál od nápisu krychle, nebo Suzie. Pokud však uvidíte obrázek trojrozměrně, vyjde najevo, že krychle je dál. Vytvořit podobný efekt lze v GIMPu snadno (koneckonců, stačí i jen tužka, papír a pořádná dávka prostorové představivosti).
Autostereogramy jsou dalším oblíbeným a velice známým způsobem. Princip je podobný, jako v předchozím případě, jen s tím rozdílem, že je vše schováno v jednom, zdánlivě chaotickém obrázku. S tímto způsobem už v GIMPu, bohužel, nepochodíme (ve skutečnosti existují nějaké moduly). Dívejte se na tento obrázek stejně, jako na předchozí.
Anaglyf je dalším možným způsobem, jak přeměnit 2D fotografii v 3D. Narozdíl od předchozích, nejsou na tento kladeny žádné okolomné schopnosti. Ale zase je potřeba vlastnit speciální, vysoce sofistikovaný hardware, který vypadá jako brýle s pravým sklíčkem modrozeleným, a levým červeným (mnemotechnická pomůcka: ±politická scéna). Oba kanály (pravý i levý) jsou nanešeny na jednom obraze s tím, že levý kanál je kolorován červeně, pravý potom modrozeleně. Barevná sklíčka brýlí k oku propustí jen to, co tam patří. A jak takový anaglyf vyrobit v GIMPu?
Jednoduše. Vycházet budeme, samozřejmě, ze dvou fotografií. Nejprve fotku pro jedno oko. Poté posuneme fotoaparát o pár (7-10) centimetrů vodorovně jedním směrem (nebo přiložíme hledáček k druhému oku), a exponujeme. Výsledkem budou dvě téměř stejné fotografie, jak můžete vidět třeba na fotkách mé oblíbené budovy.
Nyní jednu z nich otevřeme v GIMPu, přejmenujeme vrstvu (abchychom věděli, kterému oku patří), druhý obrázek otevřeme do nové vrstvy (File (Soubor) -> Open As Layer (Otevřít jako vrstvy)) a přejmenujeme. Vrchní vrstvu mírně zprůhledníme a základními transformacemi (posun, popř. rotace) zarovnáme nad sebe v nějakém bodě. Tento bod bude reprezentovat rovinu výsledného 3D obrázku. Co je v reálu za ním, bude jakoby za obrázkem, co před ním, bude vystupovat z obrázku. Vrchní vrstvu opět zneprůhledníme.
Nyní obarvíme obě vrstvy příslušnou barvou. Vybereme pravou vrstvu a otevřeme dialog Levels (Úrovně). Vybereme červený kanál a v sekci Output Levels (Výstupní úrovně) nastavíme hodnotu u bílého trojúhelníčku na 0. Títmo jsme úplně eliminovali červený kanál a zůstal jen modrý a zelený. V levé vrstvě provedeme úplně to stejné, jen s modrým a zeleným kanálem.
A teď — ta nejdůležitější magie. Vrchní vrstvě změníme režim prolínání na Screen (Obrazovka). Měla by se objevit naše scéna s červenozelenými hranami. A věřte – nevěřte, je to náš anaglyf. Na závěr provedeme nějaký ten ořez, doostření a tak…
Tiskni
Sdílej:
clovece, to myslis vazne? zrovna vcera jsem hledal po netu ruzny anaglyfy. Mimo jine tento je poveden, myslim=)
a dneska uz jsem premyslel, jak si takovou fotku udelat a vymyslel jsem +- prave tento postup=)
moc pekne, dik!