Portál AbcLinuxu, 6. května 2025 01:38
OpenCart představuje na první pohled velice slibné řešení z oblasti open source eshopů. První dojem z této aplikace je vskutku výborný, obchod má však některá ale...
První pohledDefaultní šablona po instalaci je moc pěkná, ale spoň na mě působí čistě a přehledně. Ovládání eshopu je intuitivní, překvapí takové vychytávky jako javascriptová animace zboží vcucávajícího se do košíku při kliknutí na tlačítkou koupit. Součástí základní instalace je modul pro hodnocení a komentáře opatřený captcha. Trochu mate tlačítko košík a nakoupit oddělené od zobrazení košíku v pravé straně, to ale není nic, co by se nedalo překopat. Zobrazení kategorií je přehledné a umožňuje třídění podle ceny či hodnocení, stejně tak je dobře zvládnuté zobrazení produktu - doplňující informace jsou řešeny záložkami s oušky.
Pod sukni administrace...Administrační rozhraní je geniálně jednoduché a přehledné. Na první stránce vás čeká jednoduchý graf návštěvnosti a prodeje, všechny součásti administrace jsou dobře ovladatelné, kupříkladu editace a vkládání produktů, přídavných obrázků nebo atributů je velice jednoduché a přitom praktické. Abych jen nehýřil superlativy, je tady jedno velké ale: zobrazení produktů v administraci nelze filtrovat pro jednotlivé kategorie či výrobce. Při velkém množství produktů v DB musí být peklo něco najít...
U vkládání produktu jsem našel jednu vychytávku, kterou jsem zatím u jiných řešení neviděl - možnost nastavit hlášku pro daný produkt, pokud už není skladem. Je to výhodné zejména pokud má prodejce více dodavatelů z odlišnými dodacími lhůtami. Já sám jsem podobný problém v Zencartu řešil poměrně krkolomnou úpravou...
K produktům lze přiřadit "related products", výběr je z rolovátka, což je dost nepraktické a omezující (zvláště pokud je v DB již jednou zmiňovaných pár tisíc produktů...) - edit: v novější verzi 1.3.4 kterou jsem právě nainstaloval je výběr related products o něco elegantnější - z rolovátka se vybere kategorie a teprve pak naskočí produkty.
Co OpenCart umíV administraci naleznete jednoduchý, ale praktický sales report s možnosti třídění, správu zasílání newsletterů (jednoduchou, bez ukládání mailů do DB). Umí vkládat stránky s obsahem a další užitečné věci, počítat s DPH, generovat fakturu v html. Umí udržovat informace o skladových zásobách a to dokonce i ve variantách (například prodáváte-li trička, umí počítat množství zvlášť pro každou velikost) - bohužel však pouze vždy pro jeden atribut (existuje ale rozšíření, které to řeší).
Co zamrzíAbsence editace uživatelských emailů. Kámenem úrazu je nemožnost editace objednávky, bez toho se vyřizují objednávky opravdu špatně. Určitě by neuškodil lepší cross sell a track and trace. Česká podpora je mizerná, něco málo lze najít na foru OpenCartu, třebas modul na export do XML pro Zbozi.cz. To je ale asi tak vše. Zakoupit lze modul na export do Pohody, za krásných 400 Kč. Pokud by chtěl obchodník více (já osobně bych přivítal více políček pro produkty - aby šlo třídit podle parametrů apod a taky víc typů produktů - aby měl každý individuální typ zobrazení), musí začít hrabat do kódu. Ten je mimochodem velice přehledný a třebas editace Template je velice jednoduchá.
Podtrženo sečteno, openCart je výborné řešení pro menší obchodníky, kteří v obchůdku neplánují mít x stovek položek. Radost udělá všem, kteří se rádi rýpou v kódu. Ti, kteří jsou zvyklí na obrovské množství rozšíření na OsCommerce nebo Zencart, budou zklamáni. Rozšíření tady jsou (např. objednávka bez registrace se hodí...), ale není jich mnoho.
Užitečná rozšíření Hromadná editace produktů - cena 7 USD
Tiskni
Sdílej:
Filtrování výpisu produktů asi nepopisuje přesně to, co jsem měl na mysli - pro mě je při práci v administraci eshopu důležité, moci procházet kategoriemi nebo zobrazovat výrobky jen konkrétních výrobců. Filtrování podle části názvu je užitečné, ale ne vždy je to efektivní...
Co se týče related products, myslel jsem si, že to bude omezené na kategorii, ale vpodstatě to nedává žádný smysl. Pokud uvedu příklad ze svého oboru - chci nabídnout cvičný meč na šerm, k tomu závěs na opasek, kožené ruchavice a chrániče na předloktí, všechny produkty z úplně jiných kategorií...
Absence editace uživatelských emailů - tím jsem myslel editaci jednotlivých typů zpráv, které systém uživateli zasílá (při registraci, při změně stavu objednávky...), ne editaci konkrétních emailových adres.
Co se týče editace objednávek - to přeci s jednoduchostí nemá nic společného. Úpravy v objednávkách se dělají i v menších internetových obchodech takřka denně. Stačí aby si zákazník přiobjednal jeden kus zboží a bez možnosti editace objednávky musíš ručně vytvořit novou fakturu a ručně odečíst zboží ze skladu...
A dají se ty maily upravovat v administraci? nebo mají nějaké šablony? Nikde jsem to nenašel...
Co se týče faktury, je to jeden html soubor, který lze snadno upravit do libovolné grafické podoby, všechny náležitosti, která mají být na faktuře tam jsou, takže nevidím důvod, proč bych tuto fakturu nemohl použít do účta...
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.