Portál AbcLinuxu, 1. května 2025 04:51

Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM

25.11.2007 23:06 | Přečteno: 1289× | Linux

Včera jsem zkoušel nainstalovat Ubuntu 6.06 LTS na dosti starý PC s Pentiem 1, přetaktovaný na 200 Mhz. Operační paměť je tam cca 75 MB a disk asi 3 GB. Příliš jsem neočekával ani úspěšné spuštění instalace, natož pak zkoušky "reálného provozu".

Prní věcí, bylo nutno si vytvořit bootovací disketu se Smart Boot Managerem, jelikož ten počítač nepodporuje bootování z CD. Po nabootováné z diskety a vložení instalačního "alternate" CD- tedy alternativního instalačního CD, jsem zvolil zavedení systému z CD, a pak se již rozběhl instalační program.

Instalátor nahlásil, že je málo paměti a proto instalační proces může pokračovat jen v angličtině. Po celou dobu instalace pak v levém horním rohu obrazovky byla napsaná hláška "Low memory mode". Instalace trvala velmi dlouho, možná tak 1.5 hodiny, ale byla úspěšně dokončená. Po restartu systém úspěšně naběhl, zavedl se apod. nicméně nenaskočila grafika. Tak jsem se přihlásil v textovém režimu, po nějaké době zjistil, že X windows jsou sice zavedeny, ale je nastaven grafický mód který grafika (S3 s 1 nebo 2MB paměti) nepodporuje- 24 bit. barevná hloubka při 1024x768. Stačilo to upravit a pak při dalším restartu už normálně naběhlo Xfce. Grafika pak zvládala rozlišení 1024x768 při 16b barevné hloubce. Co bylo překvapením, že i s takto málo RAM se to prostě dalo používat. Spuštění Firefoxu sice chvíli trvalo, ale pokud by už nic jiného nebylo spuštěný , dalo by se to používat v 1/2 záložkách i na prohlížení webu.

Jeví se mi to jako lepší řešení než Damn Small Linux apod. (problémy až nemožnost češtiny aspoň pro BFu apdo.) Odhaduji tak, že ještě s 64 MB RAM by se to "dalo". Jevilo se mi to tak ekvivalentní s Win98 s 16-24 MB paměti a IE5 (před x lety). Tehdy bylo 64 MB RAM už hodně moc paměti...

Doinstaloval jsem tam pár věcí- instalace samozřejmě v konzoli přes apt fungovala, i přes Synaptic (ale tam už to bylo opravdu velmi-velmi zdlouhavé) IceWm, DFM a navolil IceWm s DFM jako správce oken- to bylo si tak optimální řešení. IceWM je malý manager ve stylu Windows a DFM zabezpeční ikonky na ploše a správu souborů. Dokonce přidávání zástupců na plochu apod. je velmi snadné, ovšem fungovalo to i s tím Xfce Pokud se tedy konalo překvapení, bylo to že opravdu takovýto starý počítač s tak málo paměti - lze ještě úspěšně pro nenáročné účely používat s novou distribucí. Zkoušel jsem kdysi Redhat 6.2 na 16 MB RAM- i tam se dal spustit X Windows system.. Co se týká obsazenosti místa na disku, tak zbyla volná přibližně polovina kapacity. Jinak to, že se tam dá spustit a úspěšně používat i Firefox mluví samo za sebe...

       

Hodnocení: 100 %

        špatnédobré        

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

Ilfirin avatar 25.11.2007 23:22 Ilfirin | skóre: 32 | blog: ilfblog | Liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
No... měl jsem XUbuntu na PentiuII 350Mhz a 193MB-RAM a použitelnost byla tak nějak na hranici. Tudíž na tom pentiuI s 64MB bych to moc vidět nechtěl ;-)
25.11.2007 23:23 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Kdysi jsem instaloval kamarádovi také Ubuntu 6.06 na počítač s pentiem 166 a 96 MB RAM. Monitor zvládal jen 800 x 600, takže na problémy s bitovou hloubkou jsme nenarazili a taky nebyl problém, že by něco nejelo. Bylo to strašně pomalé, na start čehokoliv se čekalo desítky sekund a přepnutí aplikace trvalo k deseti sekundám, nicméně účel to splnilo - dalo se to použít na web a kancelář, když jiný HW po ruce nebyl...
oVirt | SPICE
26.11.2007 10:32 kavol | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
Bylo to strašně pomalé, na start čehokoliv se čekalo desítky sekund a přepnutí aplikace trvalo k deseti sekundám, nicméně účel to splnilo - dalo se to použít na web a kancelář, když jiný HW po ruce nebyl...
no tak to mi přijde jako čirý masochismus ... přítulka nějakou dobu fungovala na P-MMX@200 MHz se 128 MB RAM na lehce vyladěném Gentoo s XFCE, a bylo to normálně použitelné - pravda, openoffice nestartovaly pět sekund jako na stroji co mám teď pod stolem
26.11.2007 11:25 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
Na 128 MB RAM by to už jelo výrazně plynuleji. Ještě před 4 roky jsem počítač se stejným množstvím paměti používal jako hlavní desktop. ;-)
26.11.2007 18:49 kavol | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
Na 128 MB RAM by to už jelo výrazně plynuleji.
nemyslím si, že by ten rozdíl byl tak výrazný - tedy alespoň v případě toho systému, co popisuju, ten si při normálním browsení sežral asi 80 MB RAM, takže nějaká rezerva tam byla ...
26.11.2007 20:41 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
BTW ty openoffice byly přednačtené? Na celeronu 850 s 256 MB RAM jsem se s OOo1 nedostal pod 20 s a s OOo2 pod 40 s.
27.11.2007 10:12 kavol | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
ehm, teď nerozumím, k čemu ten dotaz směřuješ ... co mám pod stolem se s tím Celerem samozřejmě nedá srovnávat - pravda je, že start chvíli trvá, jestli něco přednačítá, to neřeším :-p
3of5 avatar 25.11.2007 23:31 3of5 | skóre: 8 | blog: ta_technika
Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Jen takovy rypnuti, nebylo by mozna jendodussi/lepsi pozuit debiana?
Hul trifidy a i ve 125 budes jeste doomar. ASZ486
25.11.2007 23:37 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
V čem by to bylo jednodušší/lepší? Rozdíly mezi Dapperem a Etchem jsou podle mě pouze kosmetické.
25.11.2007 23:50 pkm
Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
A proc by tomu tak melo byt? Xfce promi z Debianu se nejak zasadne lisi od Xfce z Ubuntu?
Saljack avatar 25.11.2007 23:35 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Něco takové taky řeším. Mám pentium tušim že je to snad 166MHz a to má 128 ram. Problém je že je to připojený k LCD monitoru a rozlišení je 1024x768 a to prostě ta grafika a procesor nestíhaj. Grafika je tam nějaká nVidia do klasického PCI tušim že je to RIVA nebo tak nějak. Jako OS jsem zvolil debian a XFCE(je to pro mámu a bráchu). Prohlížeč jako firefox nebo opera si vůbec neškrtaj vykreslování je hrozně pomalí, nakonec jsem našel Kazehakase který je celkem svižnej.
Sex, Drugs & Rock´n Roll.
25.11.2007 23:40 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
Jako prohlížeč doporučuju starší verzi opery (6.xx nebo 7.2x), případně pokud máma a brácha oželí grafiku (CSS), tak links -g. :-]
26.11.2007 08:48 CET
Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
"Jako prohlížeč doporučuju starší verzi opery ..."

Ja bych doporucoval normalne nainstalovat kazehakase.
26.11.2007 11:23 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
Rozdíl v obsazené paměti kazehekase oproti normálnímu firefoxu je minimální. Ty starší verze Opery zaberou paměti výrazně méně a to rozhoduje o třeba možnostech multitaskingu...
Saljack avatar 26.11.2007 14:41 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
Můžu ti říct že rozdíl mezi kazehekase a firefoxem je obrovský. Mě by se líbilo dilo css jenže to to neumí, vim že na to je nějakej path ale do toho se mi fakt hrabat nechce. Stejně na tom nedělám.
Sex, Drugs & Rock´n Roll.
26.11.2007 18:00 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
Stojím si za tím, že rozdíl v paměti obsazené libovolným geckem a třeba operou 7.23 bude natolik velký, že vyváží nevýhody ruční instalace. Sám jsem obojí používal na počítači s malou RAM, vím, co říkám. ;-)
Saljack avatar 26.11.2007 21:34 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
Ona Opera v tý nejnovější verzi byla mnohem horší než firefox ale zkusim tu starší verzi je v tom ta reklama?
Sex, Drugs & Rock´n Roll.
26.11.2007 22:07 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
Ano, ta je ještě s reklamou. Reklama zmizela tuším až v 8.0 nebo 8.50, které se už ale náročností na HW blíži mozillím prohlížečům.
26.11.2007 08:01 spectrum | skóre: 29 | blog: spectrumblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Nainstalovat a zkusit je věc jedna, nainstalovat a používat je jiná. Tzn. proč zkoušet něco nainstalovat na starý počítač, když ho (a nezlobte se) předpokládám, že stejně nebudete používat - jinak to je dle mého názoru dost velké sado-maso. ;-) (Kdysi se chlubil MS na co všechno nenainstaloval Windows XP, o použitelnosti instalovaného systému tam nebylo ani slovo....)
Ilfirin avatar 26.11.2007 08:05 Ilfirin | skóre: 32 | blog: ilfblog | Liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
Tak z toho, co popisoval, by šel udělat třeba jukebox do hospody.
26.11.2007 12:26 spectrum | skóre: 29 | blog: spectrumblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
Jo, to jo, ale ne "víceúčelová" stanice. Tzn. jedna aplikace a ne desktop Ubuntu :-)
27.11.2007 12:32 wsek | skóre: 7 | blog: ubuntu_notes
Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
To máte sice s tím používáním pravdu, ale na tom PC jsem stejně potřeboval vymazat HDD, válí se tady úplně zbytečně, tak bude za nějakou cenu, např. 50 Kč prodán. Ještě jsem tam zapomněl uvést, že při instalaci jsem ponechal automatické dělení disku a swap byl vytvořen spíš 3 násobek než 2 násobek velikosti RAM. také myslím, že ext2 místo ext3, ale ani zde si nejsem úplně jist. Byl to spíš takový pokus, zdali to vůbec lze a dá se to aspoň na nenáročné účely užívat. Vyplývá mi z toho mj. že i nejpomalejší P1 není s malou grafickou kartou (1-2 MB) a hardiskem cca 3GB problém, za předpokladu že se poskytne dostatek paměti.
26.11.2007 10:28 kavol | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
75 MB paměti? - lidi, kam na ty čísla chodíte?
27.11.2007 12:25 wsek | skóre: 7 | blog: ubuntu_notes
Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
Přesně 75 MB tam nebylo, něco mezi 70-80 MB, po přesném číslu jsem se nepídíl, proto to cca :-)
kotyz avatar 26.11.2007 12:36 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Plzeň
Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
DFM je hrozne stary. Coz takhle zkusit ROX? Taky se postara jak o spravu souboru, tak i o panel a ikonky.
Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
26.11.2007 21:16 YYY | skóre: 29 | blog: martinek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Na svem starickem vystavnim kousku - nb compaq contura aero 4/33c mam rh 6.22 s vlastnim jadrem, ma to procesor 486SX na 33MHz bez koprocesoru a 12MBRAM. Disk je v tom velice pekny-12 GB IBM Travelstar. da se to celkem pouzivat v 640x480x256 s fvwm2. Da se na tom rozjet dokonce i gimp(pokud v nem nemenite barvu stetce, tak se to da celkem i pouzivat). Co mne ale prekvapilo bylo, jak rychle beha napr. gedit, wish... Vyuzival jsem to jeden cas pro vyvoj tcl programku :-)
5.11.2008 20:42 roman
Rozbalit Rozbalit vše xubuntu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
lidicky jak poslape xubuntu 7 na procaku pentium 3 1000mhz a 152 ram 164682235 me icq dik

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.