Portál AbcLinuxu, 1. května 2025 06:36
Herci mohou vyprávět veselé historky z natáčení. Ale ani IT činnost není prosta neskutečných/neuvěřitelných příhod.
Dnešní příhoda se týká O2 aneb Českého Telekomu a nenechá nikoho na pochybách, že změna názvu firmu nezmění. Je již mírně staršího data, ale vzpoměl jsem si na ní, když mi přistál v mailboxu spam od O2, vychvalující tarify Neon a zamlčující, že vzhledem k účtování po celých započatých minutách budou brutálně nevýhodné a migrace zpět na tarify 60+1 je zablokována, protože ty byly zrušeny současně s ohlášením Neonu a jsou ponechány jen stávajícím smlouvám a jen pro již proběhlé aktivace.
Byla jednou jedna firma a v té opravdu rádi telefonovali. Sice celkem rádi používali i jiné metody, ale jejich zákazníci nějak ne. Firma utěšeně rostla a uvažovala o expanzi. Když jim na ulici namalovali modré pruhy a tak zapudili zákazníky, kteří preferovali osobní setkávání, bylo rozhodnuto, firma se bude stěhovat.
Zákazník pod vlivem mediální masáže dospěl k závěru, že přestěhování telefonních čísel na novou adresu je snadná a veselá činnost. Přesto jsme jej trochu zvyklali a tak kontaktoval svého produktového specialistu či jak se ten ono jmenuje. Opět bylo všechno skvělé, prostě nemůže být problém. Tak jsme zkusili, že by to chtělo smlouvu. Stále to nebyl problém, jen jaksi na takovou smlouvu nemají v SAPu klikátko, ale je to v pohodě, smlouvu přece vůbec nepotřebujete, vždyť jednáte s největší firmou na trhu. Fakt. Opravdu. To je sprosté nám nevěřit.
Byl tedy stanoven den D, resp. noc N. Moje podezíravá duše požadovala ještě v den D-7 jedno ověření. Tento ověřovací pokud vyvolal mírné překvapení, ale posléze někdo zavolal, že papíry tam jsou a bude naplánován výjezd technika.
Nastal den D, v pozdním odpoledni jsme odpojili ústřednu a převezli ji na novou lokalitu, zapojili, otestovali, všechno fungovalo. Posléze dorazil i technik od O2 a začala klasika, "tak kde máte přívod?". "Nevíme, my se teprve stěhujeme, snad to máte v dokumentaci...", "Asi ano, ale do dokumentace má přístup jen O2 a my jsme jen montážní firma." No nakonec propojil ústřednu se sítí O2 a šlo telefonovat. Ven i dovnitř. Neuvěřitelné, jak taková věc člověka v roce 2008 překvapí.
Šli jsme tedy spát spokojení, že akce měla takto hladký průběh. Dokonce i když jsme se probudili, stále ještě fungovaly telefony.
Očekávaný problém nastal kolem poledne. Telefony vypadly. Chceme hlásit poruchu na poruchy - nelze, poruchy nás neznají. Produktový specialista ví proč, ruční přepis údajů ze SAP do databáze pár dní trvá. Takže jsme sice připojeni, ale kam je napsané na nějakém papíře, který má někdo, kdo to včera dělal, ale jaksi na něj musí napsat, že to udělal a odevzdat jej svému nadřízenému a potom postupně jeho obsah probublá zahnívajícím rybníkem O2 a spáruje se v počítači s příkazem k montáži a uvidí jej i ostatní.
Situace začíná připomínat absurdní drama a probíhá hledání techniků, kteří byli včera u nás a jiných, kteří byli včera na ústředně. Zkoušíme zjistit, jestli není problém jen ve směrování čísel, jestli se třeba nenahrála nějaká starší verze databáze a hovory nekončí v původní lokalitě. Prý ne. Beru multimetr a měřím dráty před ústřednou. Asi by na nich mělo být nějaké napětí, nebo třeba by se dal naměřit zkrat, kdyby se vedení někde po cestě potkalo. Nic. Chová se to jako úplně mrtvý drát. Jdeme zkoumat rozvaděč telekomu a naštěstí se dostáváme dovnitř. A tady nás čeká překvapení. Vedení, které známe odvčera jako naše, není vůbec zapojeno.
Hlásíme poznatek obchodníkovi z bublinek, který asi nikdy drát neviděl a neví co je ježek. Klidně vedení zapojíme, když nám řeknou, které páry jsou naše. Jenže opět narážíme na to, že to nikdo neví. Zárověň nechápeme, proč je to odpojené, jestli to je nějaká sabotáž nebo provokace nebo co vlastně.
O2 se pořád dokola omlouvá, ale nic z toho. Sice někdo může přijet, ale až další den, protože smlouva o zesílené servisní podpoře a tak různě. Stále zkoušíme prudit všechny okolo a dostat se ke kýženým číslům párů. Mezitím ale zjišťuji, že jako mrtvý se chová i kabel O2 do jejich ústředny.
Nebudu to dále pitvat, nakonec se podařilo ještě ten den večer přivléct na místo technika. Ten zapojil dráty a odjel na ústřednu, kde zajistil zapojení na druhé straně. Telefony ožily.
No a co bylo příčinou této lapálie? Tož to se podržte.
Naše žádost o zapojení předběhla ve frontě žádost o odpojení telefonu do firmy, která v daných kancelářích sídlila před námi. Měla totiž konkrétní termín realizace a jako taková byla plánována přednostně. Technik, který nás zapojoval udělal i odpojení vedení, které tam bylo odpředtím a bylo mrtvé, resp. již se nepoužívalo, aby získal vedení pro nás. A moloch naplánoval odpojení odstěhované firmy na další den po zapojení nás. Technici, kteří přijeli firmu odpojit prostě vytrhali na obou stranách kabelu dráty, které jsme používali/zdědili a odškrtli si ve výkazu, že mají odpracováno.
Nakonec všechno dobře dopadlo a O2 nezklamal. Nevím co bych dělal, kdyby akce proběhla bez závad, asi bych ukroutil hlavu samým divením.
Jinak jestli se cítíte osamělí, tak zkuste navrhnout O2 uzavření rámcové smlouvy bez závazku na 2 roky a bez článku o automatickém prodlužování o dva roky, když smlouva nebude vypovězena někde mezi 60. a 30. dnem před výročním datem. Už se tím bavím 14 měsíců a přidělují mi stále nové a nové obchodníky, protože generální manager nevěří, že taková smlouva je nepřijatelná a problém vidí jen v tom, že daný obchodník neumí dostatečně vysvětlit výhody z takové smlouvy plynoucí. Například můžete získat vagón volných minut k tarifu Business unlimited, který umožňuje neomezené volání do všech sítí v rámci paušálu.
Tiskni
Sdílej:
Byl jsem v té době v roli korporátního zákazníka u O2 a obyčejnýho zákazníka u Vodafone. U O2 se neustále vymlouvali na to, že jim fax nepřišel (přišel, jenže po jejich linkách), že jsem jim cosi nedodal mailem (dodal a to opakovaně, měl jsem to i s jejich doručenkama) a podobně. Prostě od španělský chřipajzny radši dál.
změna názvu firmu nezměníZajímavé. Zrovna dneska ráno ve vaně mě napadlo úplně to samé. Dokonce i ve spojení s O2. Zvláštní to náhoda. A to přitom s O2 nemám naštěstí vůbec nic společného
... Zrovna dneska ráno ve vaně mě napadlo úplně to samé...Byla v te vane voda?
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.