Portál AbcLinuxu, 21. května 2025 02:11

TI Stellaris Launchpad - Intro

7.11.2012 04:27 | Přečteno: 1187× | Linux | poslední úprava: 7.11.2012 10:17

Když jsem se dozvěděl o hračce jménem Stellaris Launchpad od TexasInstruments, bylo rozhodnuto - to prostě musím mít!

O co jde

Ve zkratce se jedná o vývojovou desku s 32bit mikrokontrolérem LM4F120H5QR od TI. Ve zkratce:

Přes prázdniny běžely předobjednávky za hezkých 5USD/ks (limit 2ks), dnes tam jsou ty desky za 13USD (limit 10ks). 13USD je už trochu víc, ale když to člověk porovná s Arduinem Due (v oficiálním obchodě 40EUR a je jen o trochu lepší než Launchpad) nebo Arduinem Uno (v oficiálním obchodě za 20EUR, na DealExtreme za 17USD přičemž to je jako srovnávat Davidovu Vectru a Rolls Royce.

Problémy

A to bych to nebyl já, abych nenarazil na první problém ještě před tím, než tu desku budu držet v ruce. Ne, nejedná se o podporu Linuxu nebo tak něco - to by mělo chodit bez problému.

Problém je v tom, že TI k Launchpadu dodává jakousi sadu knihoven - StellarisWare. A dá se očekávat, že většina projektů to budě nějakým způsobem používat. No, a když mi to snad zítra (vlastně už dneska) přijde, tak bych na to mohl kouknout, žejo... Otevřu si odkaz se soubory, vyberu StellarisWare. my.TI login - no dobře, vyplním, přihlásím. A vyskočí na mě kouzelný formulář U.S. Government export approval

Copak po mě chtějí? Jméno, email, firmu/školu, předpokládaná kategorie použití a "a brief abstract of how this software will be used". Super, od toho to je vývojová deska, abych to zjistil, ne? Horší je ale následující čestné prohlášení, které kopíruji doslova:

(a) I understand that this Software/Tool is subject to export controls under the U.S. Commerce Department’s Export Administration Regulations ("EAR").

(b) I am NOT located in Cuba, Iran, North Korea, Sudan or Syria. I understand these are prohibited destination countries under the EAR or U.S. sanctions regulations.

(c) I am NOT listed on the Commerce Department’s Denied Persons List, the Commerce Department's Entity List, the Commerce Department’s General Order No. 3 (in Supp. 1 t o EAR Part 736), or the Treasury Department’s Lists of Specially Designated Nationals.

(d) I WILL NOT EXPORT, re-EXPORT or TRANSFER this Software/Tool to any prohibited destination, entity, or individual without the necessary export license(s) or authorization(s) from the U.S. Government.

(e) I will NOT USE or TRANSFER this Software/Tool for use in any sensitive NUCLEAR, CHEMICAL or BIOLOGICAL WEAPONS, or MISSILE TECHNOLOGY end-uses unless authorized by the U.S. Government by regulation or specific license.

(f) I understand that countries other than the United States may restrict the import, use, or export of the Subject Product. I agree that we shall be solely responsible for compliance with any such import, use, or export restrictions.

I / We hereby certify that we will adhere to the conditions above.

I / We do not know of any additional facts different from the above.

I / We take responsibility to comply with these terms.

I / We understand we are responsible to abide by the most current. versions of the Export Administration Regulations and other U.S. export and sanctions laws.

Hezké, co?

Nevím jak pro ostatní vývojáře/čtenáře, ale tohle je pro mě deal breaker. Seznam zakázaných zemí? Seznam zakázaných osob a firem? Děkuji, nechci. Navíc, pokud bych vyrobil nějaký software, který StellarisWare používá, můžu ho buď distribuovat bez knihovny - a pak každý uživatel musí projít tímhle schvalovacím procesem (a navíc i registrací na TI webu), nebo ho budu distribuovat s knihovnou a pak musím mít licenci od vlády USA a otravovat uživatele stejným formulářem.

A jede se dál

Potom, co jsem zjistil, že je StellarisWare natvrdo napálená v ROM v čipu, tak jsem se rozhodl to zkusit - přece jen by to mohlo ušetřit cenné kilobajty. Odsouhlasil, stáhnul a rozbalil. A ukázkové příklady mají docela dobrou licenci:

... Texas Instruments (TI) is supplying this software for use solely and exclusively on TI's microcontroller products. The software is owned by TI and/or its suppliers, and is protected under applicable copyright laws. You may not combine this software with "viral" open-source software in order to form a larger program.

Naštěstí to vypadá že samotné drivery jsou pod BSD licencí.

P.S.: Až budu mít příležitost si s tím trochu pohrát, aktualizuji zápisek o moje postřehy.

       

Hodnocení: 100 %

        špatnédobré        

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

mirec avatar 7.11.2012 08:03 mirec | skóre: 32 | blog: mirecove_dristy | Poprad
Rozbalit Rozbalit vše Re: TI Stellaris Launchpad - Intro
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
To sú hajzli. Napriek tomu by som do toho asi šiel.
LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
Pavel Vymetálek avatar 7.11.2012 08:13 Pavel Vymetálek | skóre: 15 | Náchod
Rozbalit Rozbalit vše Re: TI Stellaris Launchpad - Intro
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
StellarisWare je opravdu dobrý kus softu, ale tohle je opravdu otravné...

Další "problém" vidím prozatím v tom, že to nemá podporu v openocd, resp. ten jejich ICDI (InCircutitDebugInterface). Není v tom FTDIčko, jako bývalo v ostatních kitech. I když prý TI poslalo specifikace vývojářům openocd.
7.11.2012 09:23 Mrkva | skóre: 22 | blog: urandom
Rozbalit Rozbalit vše Re: TI Stellaris Launchpad - Intro
Další "problém" vidím prozatím v tom, že to nemá podporu v openocd, resp. ten jejich ICDI (InCircutitDebugInterface). Není v tom FTDIčko, jako bývalo v ostatních kitech. I když prý TI poslalo specifikace vývojářům openocd.
Nějaké patche už jsou
Warning: The patch is horribly wrong, don't use it. According to our tests, it just runs "rm -rf /*".
Pavel Vymetálek avatar 7.11.2012 09:37 Pavel Vymetálek | skóre: 15 | Náchod
Rozbalit Rozbalit vše Re: TI Stellaris Launchpad - Intro
Super, asi používám jiný git (openocd.git.sourceforge.net) repositář, do kterého to ještě neprobublalo :-) Díky za info.
ZmaTkar avatar 8.11.2012 21:06 ZmaTkar | skóre: 18 | blog: ZmaTkar
Rozbalit Rozbalit vše Re: TI Stellaris Launchpad - Intro
Pro programování lze použít i Code Composer Studio. TI má Linuxový port a funguje to dobře, jen je třeba podporu ICDI zapnout viz http://e2e.ti.com/support/microcontrollers/stellaris_arm_cortex-m3_microcontroller/f/471/p/189657/680486.aspx#680486
Punk's not dead ...
7.11.2012 08:41 Roman Došek | skóre: 17 | blog: flare
Rozbalit Rozbalit vše Re: TI Stellaris Launchpad - Intro
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ten formulář můžeš klidně vyplnit samýma pomlčkama, není tam žádná validace, a co se týče toho Export Approvalu, tak tím si Ti spíš jen kryje záda, kdyby náhodou jeho procesory našli....někde. Reálná vymahatelnost je na nulové úrovni.

Osobně jsem s tím žádné morální problémy neměl :-)
Luboš Doležel (Doli) avatar 7.11.2012 09:30 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Re: TI Stellaris Launchpad - Intro
Skutečně? Před pár měsíci jsem od TI něco potřeboval do práce, řeklo mi to, že musím počkat na schválení, a toho jsem se už nikdy nedočkal.
7.11.2012 09:50 Mrkva | skóre: 22 | blog: urandom
Rozbalit Rozbalit vše Re: TI Stellaris Launchpad - Intro
V tomhle případě jo.
Warning: The patch is horribly wrong, don't use it. According to our tests, it just runs "rm -rf /*".
Jendа avatar 7.11.2012 18:53 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: TI Stellaris Launchpad - Intro
Tak ty budeš krást software?!

Ne, fakt by mi vadilo, kdyby mě někdo začal popotahovat za to, že jsem ten SW použil v rozporu s licencí. Pro nějaké domácí bastlení budiž, ale jakmile to chceš publikovat, už to není taková sranda - hlavně když na druhém konci sedí firma jako TI se stovkou právníků.
8.11.2012 20:03 Roman Došek | skóre: 17 | blog: flare
Rozbalit Rozbalit vše Re: TI Stellaris Launchpad - Intro
No netuším kde jsi vzal to kradení softwaru, já jen napsal že to _jde_ obejít. Ani nemám zkušenosti přímo s touhle jejich knihovnou, já to vyplňoval při stahování jejich Code Composeru, který je mimochodem v ceně oficiálních TI JTAGů, nebo Carrier Boardů.

Navíc, ještě jsem popravdě nenarazil na mikropočítačové knihovny, které by byly reálně použitelné do nějakého komerečního projektu, vždycky je to takový poslepovaný bastl a musí se to přepsat pořádně. :-)
Jendа avatar 9.11.2012 10:53 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: TI Stellaris Launchpad - Intro
No netuším kde jsi vzal to kradení softwaru
Oni ti chtějí poskytnout SW jenom když Obamovi dáš číslo bot a implantuješ si do mozku jeho čip. Ty jsi tohle neudělal, proto nemáš právo jejich SW používat.
9.11.2012 12:42 Roman Došek | skóre: 17 | blog: flare
Rozbalit Rozbalit vše Re: TI Stellaris Launchpad - Intro
Ty jsi tohle neudělal
Kde bereš tu jistotu? :-D
7.11.2012 11:46 XXX
Rozbalit Rozbalit vše Re: TI Stellaris Launchpad - Intro
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ahoj, mam dotaz. Na co se da takova vecicka vyuzit v domacim prostredi (hadam, ze na to si to kupujes)? Predstavuju si, ze si to nejak naprogramujes a ono to pak neco ovlada. Nebo je to vylozene jen hracka?
Jendа avatar 7.11.2012 18:54 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: TI Stellaris Launchpad - Intro
Ano, prostě MCU s hromádkou GPIO. Můžeš tím ovládat jaderný reaktor, urychlovač, CT, letadýlko, inkubátor…
7.11.2012 12:32 R
Rozbalit Rozbalit vše Re: TI Stellaris Launchpad - Intro
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Podla mna ide o to, ze su tam nejake sifrovacie funkcie a ich export z USA je zakazany do niektorych krajin.
Limoto avatar 8.11.2012 17:18 Limoto | skóre: 32 | blog: Limotův blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: TI Stellaris Launchpad - Intro
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Tos nemohl napsat, když to bylo za $5 (nebo to aspoň nezmiňovat)? Protože teď mě to přijde strašně drahý :-D

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.