Portál AbcLinuxu, 31. října 2025 06:50
A skutečně tomu tak je. Je to možná komické (společně s některými skutečnostmi o kterých se Jasnon zmiňuje ještě komičtější – dokonce je to lepší než Trnky Brnky a Acciho blogy dohromady), ale konečně od dob uvolnění referenční implementace Googlem pojmenovanou libvpx se VP8 dostalo do takového stavu, kdy je přehratelé i na normálním
 stolním počítači (ovšem nedělejte si iluze, že se něco takového podaří i v podání Googlu na YouTube – tam se po technické stránce pokazí kompletně všechno, co se vezme do ruky … včetně toho co snad ani pokazit nejde). I tak mi přišla konzumace času procesoru nemalá (rozhodně ne tak malá aby při vzetí věci do ruk Googlem něco takového i na mojí šunčičce mělo nějakou reálnou šanci na fungovaní) a když už jsem byl u toho, tak jsem se rozhodl udělat menší testík či srovnání. Vzal jsem si ovšem Jasonovu radu k srdci a místo tolik diskutované obligátní (a především neexistující) kvality
 jsem se zaměřil na něco trošičku jiného: Rychlost dekódování.
Nečekejte ovšem nic směrodatného a především se prosím nesnažte výsledek nijak vážněji interpretovat. Udělal jsem si srovnání pro vlastní účely abych získal aspoň nějaký přehled a mohl se začít trošičku orientovat v situaci a jen mi bylo líto aby tyto výsledky skončili společně se zavřením mého textového editoru. To totiž ani za méně než jeden den prostě udělat nejde (a to ještě jen z toho důvodu, že většina binárek se mi na disku už válela a stačilo provést jen svn update && make). To by tedy doufám jako pojištění proti tomu, že někdo bude hulákat, že něco dělám špatně mohlo stačit.
Provedl jsem test tří svobodných video-formátů a originálu (ale to jen z důvodů kompletnosti a aby bylo se pro začátek od čeho odrazit). Takže formátů VP8 alias Webm, Ogg Theory, MPEG-1 a originál v podobě MPEG-4 AVC alias h.264. Vzhledem k tomu, že jsem neuvěřitelně líný, snažil jsem překódovávat jen minimálně (ale poněvadž netestujeme komprimační schopnosti jednotlivých kodeků je to i vcelku irelevantní):
Vycházel jsem z Webm verze, tudíž HD rozlišení rozlišení kolem 1280x720, nominální bitrate videa kolem 2048kbps. Samozřejmě to není u všech úplně přesné, ale přibližně stejné. Vzhledem k tomu, že ale testujeme rychlost dekódování videa na detailech parametrů videa zas tak moc nesejde. Teda aspoň ne u samotného kódování. U dekódování jsem srazil rychlost mého Celeru ze standardních 2.8Ghz na 333Mhz a na tom téže testoval dekódování pomocí Mplayeru, SVN revize 31793 následovně:
/opt/mplayer/bin/mplayer ~/Videa/starcraft_2.[mp4,webm,ogv,mpg] -nosound -quiet -benchmark -vo null
libTheora 1.1+ (Ptalarbvorm): BENCHMARKs: VC: 276.247s VO: 0.112s A: 0.000s Sys: 3.905s = 280.265s BENCHMARK%: VC: 98.5667% VO: 0.0399% A: 0.0000% Sys: 1.3934% = 100.0000% Total: 43.2115 (Y': 42.1755 Cb: 46.5481 Cr: 46.5974) fftheora: BENCHMARKs: VC: 279.688s VO: 0.074s A: 0.000s Sys: 3.696s = 283.459s BENCHMARK%: VC: 98.6699% VO: 0.0261% A: 0.0000% Sys: 1.3040% = 100.0000% ffvp8: BENCHMARKs: VC: 601.958s VO: 0.123s A: 0.000s Sys: 4.736s = 606.817s BENCHMARK%: VC: 99.1993% VO: 0.0202% A: 0.0000% Sys: 0.7805% = 100.0000% ffh264: BENCHMARKs: VC: 623.073s VO: 0.119s A: 0.000s Sys: 3.690s = 626.882s BENCHMARK%: VC: 99.3924% VO: 0.0190% A: 0.0000% Sys: 0.5886% = 100.0000% ffmpeg1: BENCHMARKs: VC: 121.998s VO: 0.069s A: 0.000s Sys: 3.621s = 125.688s BENCHMARK%: VC: 97.0643% VO: 0.0550% A: 0.0000% Sys: 2.8806% = 100.0000% frame= 3746 fps= 11 q=2.0 LPSNR=Y:42.06 U:45.30 V:45.37 *:42.90 size= 42938kB time=156.04 bitrate=2254.2kbits/sA jak výsledek číst? Každý odstavec začíná jménem kodeku, kterým byl dekódován. Za ním je spousty nesmyslů z nichž nejdůležitější je VC: v sekundách. Znamená procesorový čas jež byl spotřebován při dekódování pro celou délku videa. Pokud si jako příklad vezmeme hned ten první (libTheora) s časem 276.247s, znamená to, že na Celeronu o taktu 333Mhz dekódování nijak nezatěžované režií systému a bez zpomalování způsobeného A/V synchronizací a jakéhokoliv zobrazování výsledku stejně jako bez vlastní režie přehrávače trvalo 276.247s. Vzhledem k tomu, že celková délka traileru je 156.04s, tak dekódování něčeho takového na podobném stroji by fungovalo průměrnou rychlostí 13fps a to ještě bez zobrazování a všeho jiného, takže by jsme se asi na nic nepodívali. Teda rozhodně ne snímek po snímku, což můžu jen potvrdit.
Možná jste si všimli ještě dalších dvou přebytečných řádků u Theory a MPEG-1. Ty tam nejsou omylem. I když jsem řekl, že se nebudu snažit srovnávat zkreslení výsledků, PSNR jsem tam orientačně umístil. A to čistě z toho důvodu, abych poukázal na to, že Ogg Theora ve své nejnovější verzi (libtheora 1.1+ 20100314 (Ptalarbvorm)) jak objektivně, tak hlavně subjektivně ve zkreslení malinko předhání ffmpeg1. Proč? Není dlouho tomu tak nebylo a i když jsem Accimu nelhal, taktně jsem zamlčel (taktně jsem toho zamlčel trochu víc), že u vydání Theory Thusnleda a Theory 1.0 a dřívějších tomu tak úplně nebylo (hlavně subjektivně – i když to záviselo především na rozlišení a bitrate). Otázkou ovšem zůstává zda-li je menší pokrok v kompresních schopnostech u Theory dostatečnou cenou za komplexnost při kódování a hlavně pak dekódování (a to téměř 2,2× větší rychlostí).
 
    
    
    
        Tiskni
            
                Sdílej:
                 
                 
                 
                 
                 
                 
            
    
 25.7.2010 21:00
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
        25.7.2010 21:00
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
         a po upgradu z S3 1 MB na ATi Rage XL 8 nebo 12 MB to ty pecka davalo bez sekani i na celou obrazovku
 a po upgradu z S3 1 MB na ATi Rage XL 8 nebo 12 MB to ty pecka davalo bez sekani i na celou obrazovku  
  
  
             25.7.2010 21:17
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
        25.7.2010 21:17
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
        no baze, na starejch pc neni nad mpeg1.No to já pamatuju ještě větší mrdky. Některé dokonce v barevném prostoru PAL8 (např. od Blizzardu, když už jsme u toho Stracraftu … takové ty prokládané potvory co přehrál Penťák 90Mhz a nebo 486 o 100Mhz, které po sobě nestačilo mazat residua – ale jelo to). Docela by mě zajímaly méně komplexní video formáty (jenže si zas nepamatuju, které z nich byly perceptuální a jestli vůbec) a to klidně i než ten MPEG-1.
jediny co mi slo prehrat na mym Pentiu 166 MHzJenže dost pochybuju, že v HD. V dobách Pentii II o 300Mhz by to něco takového přehrálo jen těžko. Od těch dob v FFMpeg provedly takové optimalizace, že se to dostalo až sem. A to ještě trošku procesorového prostoru zbývá.
a po upgradu z S3 1 MB na ATi Rage XL 8 nebo 12 MB to ty pecka davalo bez sekani i na celou obrazovkuV tom není problém. Jak se jednou obraz dekóduje do paměti, pak se jen po PCI sběrnici odešle grafice pointer na začátek dat a ta už si to sama pomocí DMA natáhne, překonvertuje z YUV do RGB, přeškáluje a zobrazí, ať je to rozlišení jaké chce. Teda aspoň u Xv nebo nějaké takové odbdoby.
 25.7.2010 21:49
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
        25.7.2010 21:49
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
        takové ty prokládané potvory co přehrál Penťák 90Mhz a nebo 486 o 100Mhz, které po sobě nestačilo mazat residua – ale jelo toTy jo RAD Game Tools Smacker! Na něj bych málem zapomněl. Ty jo, to bude muset někde sehnat.
 25.7.2010 22:00
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
        25.7.2010 22:00
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
         25.7.2010 22:05
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
        25.7.2010 22:05
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
         25.7.2010 22:07
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
        25.7.2010 22:07
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
         
             25.7.2010 22:16
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
        25.7.2010 22:16
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
         25.7.2010 22:08
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
        25.7.2010 22:08
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
         
             25.7.2010 22:17
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
        25.7.2010 22:17
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
         25.7.2010 22:12
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
        25.7.2010 22:12
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
         25.7.2010 22:21
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
        25.7.2010 22:21
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
         
tak koukam ze ty filmecky co sem o nich psal sou vsechny z cee-gee.net, ale ty bink verze odtamtud zmizeli a zustal jen divx  aspon ze konecne dokoncili code guardiana!
 aspon ze konecne dokoncili code guardiana! 
 25.7.2010 22:23
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
        25.7.2010 22:23
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
         
             25.7.2010 23:03
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
        25.7.2010 23:03
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
         25.7.2010 22:26
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
        25.7.2010 22:26
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
        binkTak BINKů mám ještě spousty. Ty se využívají docela donedávna (FarCry, Panzers, THPS 2,… všechno ještě mám – a vlastně také docela nedávno se jejich otevřené dekodéry dostaly do ffmpeg), ale Smacker už ani jeden (ale pamatuju na jednu hru. Taková cipovina. Se to jmenovalo nějak Shogun 2 nebo tak něco a bylo to FPSko nebo RPGčko…to bych chtěl).
 25.7.2010 22:48
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
        25.7.2010 22:48
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
         
             25.7.2010 22:13
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
        25.7.2010 22:13
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
         25.7.2010 21:57
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
        25.7.2010 21:57
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
        v diablu 1 to snad bylo taky.
 25.7.2010 22:30
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
        25.7.2010 22:30
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
        v diablu 1 to snad bylo takyTrailer na Diablo z instalačního CD Starcraftu byl jeden z památných prokládaných Smacků, které bych chtěl sehnat.
 25.7.2010 22:52
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
        25.7.2010 22:52
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
         25.7.2010 23:53
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
        25.7.2010 23:53
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
         26.7.2010 21:37
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
        26.7.2010 21:37
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
         
             26.7.2010 21:43
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
        26.7.2010 21:43
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
         26.7.2010 22:54
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
        26.7.2010 22:54
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
        dokonce snad pro TA existuje nejakej novej, plne 3D a jeste ke vsemu opensourcovej engine ...
ze bych si ho po letech zase zahral? 
             27.7.2010 12:56
belisarivs             | skóre: 22
             | blog: Psychobláboly
        27.7.2010 12:56
belisarivs             | skóre: 22
             | blog: Psychobláboly
            
         27.7.2010 13:37
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
        27.7.2010 13:37
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
         26.7.2010 23:01
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
        26.7.2010 23:01
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
         26.7.2010 23:37
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
        26.7.2010 23:37
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
         27.7.2010 00:47
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
        27.7.2010 00:47
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
        ale nekde tam sou, ja to vim! kdyz uz tam je knihovna na prehrani smackeru, tak tam nekde bejt musi!
[kotyz@behemot diablo1]$ mplayer file001474.xxx
MPlayer SVN-r31774-4.5.0 (C) 2000-2010 MPlayer Team
158 audio & 340 video codecs
mplayer: could not connect to socket
mplayer: No such file or directory
Failed to open LIRC support. You will not be able to use your remote control.
Playing file001474.xxx.
Seek failed
libavformat file format detected.
[smk @ 0x924bdf0] max_analyze_duration reached
[lavf] stream 0: video (smackvid), -vid 0
[lavf] stream 1: audio (smackaud), -aid 0
VIDEO:  [SMK2]  320x156  0bpp  15.002 fps    0.0 kbps ( 0.0 kbyte/s)
==========================================================================
Opening video decoder: [ffmpeg] FFmpeg's libavcodec codec family
Selected video codec: [ffsmkvid] vfm: ffmpeg (FFmpeg Smacker Video)
==========================================================================
==========================================================================
Opening audio decoder: [ffmpeg] FFmpeg/libavcodec audio decoders
AUDIO: 22050 Hz, 1 ch, s16le, 0.0 kbit/0.00% (ratio: 0->44100)
Selected audio codec: [ffsmkaud] afm: ffmpeg (FFmpeg Smacker Audio)
==========================================================================
AO: [alsa] 48000Hz 1ch s16le (2 bytes per sample)
Starting playback...
Could not find matching colorspace - retrying with -vf scale...
Opening video filter: [scale]
Movie-Aspect is undefined - no prescaling applied.
[swscaler @ 0x8a9b1e0]BICUBIC scaler, from pal8 to yuv420p using MMX2
VO: [xv] 320x156 => 320x156 Planar YV12
A:   0.1 V:   0.0 A-V:  0.101 ct:  0.000   0/  0 ??% ??% ??,?% 0 0
MPlayer interrupted by signal 11 in module: decode video
- MPlayer crashed by bad usage of CPU/FPU/RAM.
  Recompile MPlayer with --enable-debug and make a 'gdb' backtrace and
  disassembly. Details in DOCS/HTML/en/bugreports_what.html#bugreports_crash.
- MPlayer crashed. This shouldn't happen.
  It can be a bug in the MPlayer code _or_ in your drivers _or_ in your
  gcc version. If you think it's MPlayer's fault, please read
  DOCS/HTML/en/bugreports.html and follow the instructions there. We can't and
  won't help unless you provide this information when reporting a possible bug.
 31.7.2010 15:52
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
        31.7.2010 15:52
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
         25.7.2010 22:02
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
        25.7.2010 22:02
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
         
             25.7.2010 22:04
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
        25.7.2010 22:04
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
         25.7.2010 22:28
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
        25.7.2010 22:28
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
         25.7.2010 22:05
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
        25.7.2010 22:05
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
         
             25.7.2010 22:55
Jendа             | skóre: 78
             | blog: Jenda
             | JO70FB
        25.7.2010 22:55
Jendа             | skóre: 78
             | blog: Jenda
             | JO70FB
        Teda aspoň u Xv nebo nějaké takové odbdoby.No právě, a do 1 MiB VRAM S3 se to společně se zbytkem desktopu obvykle nevejde, takže se musí používat nějaká SW obluda jako x11.
 25.7.2010 23:02
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
        25.7.2010 23:02
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
         25.7.2010 21:41
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
        25.7.2010 21:41
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
        Co to bylo za celér? Něco na bázi P4?Yup. Jádro Prescott (myslím).
Ale na Core 2 (65nm i 45nm) a i3/5/7 by to mělo být optimalizované.Jenže ty těžko srazím na 333Mhz abych z toho dostal nějakou přesnost u měření. Ale pořád je to dost nadupané, hlavně díky využití SIMD instrukcí jako je MMX2. Proto uvažuju o ARMu, ať to tak silně neovlivňují kdejaké nadupané optimalizace a kešování, ale ať ukáže každý jak vážně to s komplexností myslel.
 25.7.2010 21:52
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
        25.7.2010 21:52
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
         25.7.2010 22:07
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
        25.7.2010 22:07
kotyz             | skóre: 25
             | blog: kotyzblog
             | Plzeň
         
             25.7.2010 22:59
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
        25.7.2010 22:59
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
        Dnes některé i celkem levné LCD TV přehrají z disku připojeného přes USB H264 High Profile Level 4.0.Mám to na notebooku, ale velice komplexní Blu-Ray Rip u kterého se mi i dvou-jádro potilo dává náš Samsung naprosto bez problémů a za nějaký High-End bych si též nedovolil označit.
 31.7.2010 16:39
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
        31.7.2010 16:39
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
        Předpokládal jsem, že ten HW čip jistě nějakou spotřebu má. Ale vycházím z prostého srovnání: na některých souborech se zadýchá i slabší Core 2 Duo (což je CPU s celkem dobrým poměrem výkon/spotřeba), a ten samý soubor takovýhle čip dekóduje např. do podoby HDMI signálu bez problémů, a to je bez chladiče, nebo s malinkým pasivem, takže spotřeba řádově menší než to C2D.Jasně. vše co se snažím říct, že na komplexnosti formátu (popř. kodeku) záleží a že HW off-loading není samo-spásný. Určitě je směšné srovnávat nějaké C2D a HW dekodér, ale i do toho HW dekodéru se ta DCT musí nějak implementovat. Stejně jako de-blocking (jinými slovy, sám se neudělá) a to zabírá tranzistory, zvyšuje produkční cenu a spotřebu. Vše co jsem se snažil říct.
 25.7.2010 22:44
Acci             | skóre: 3
             | blog: Jen na chvíli…
        25.7.2010 22:44
Acci             | skóre: 3
             | blog: Jen na chvíli…
            
         25.7.2010 23:02
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
        25.7.2010 23:02
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
         25.7.2010 23:08
Acci             | skóre: 3
             | blog: Jen na chvíli…
        25.7.2010 23:08
Acci             | skóre: 3
             | blog: Jen na chvíli…
            
         25.7.2010 23:19
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
        25.7.2010 23:19
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
         25.7.2010 23:23
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
        25.7.2010 23:23
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
         25.7.2010 23:26
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
        25.7.2010 23:26
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
         25.7.2010 23:33
Acci             | skóre: 3
             | blog: Jen na chvíli…
        25.7.2010 23:33
Acci             | skóre: 3
             | blog: Jen na chvíli…
            
         25.7.2010 23:46
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
        25.7.2010 23:46
Grunt             | skóre: 23
             | blog: Expresivní zabručení
             | Lanžhot
        ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.