Portál AbcLinuxu, 6. května 2025 17:57

Průvodce hrou Simutrans

23. 2. 2004 | Bohdan Milar
Články - Průvodce hrou Simutrans  

Výpravčí odmávl a plně naložený vlak se vydal na dlouhou cestu do přístavu, zatímco poslední nákladní automobily opouštěly perón, na který dopadalo světlo zapadajícího slunce.

Za sebou mám další dlouhý den a já doufám, že uhlí dorazí včas. Moje firma ještě žádného klienta nezklamala, zboží i pasažéry vždy dopravila bezpečně a včas. Teď ještě uložit a jde se domů.

Instalace

K instalaci potřebujete dva balíčky, které mají dohromady asi 1,5 MB. Ty si můžete stáhnout z internetové stránky projektu www.simutrans.cjb.net.

Přihlaste se do shellu jako root. Adresář simutrans z balíčku simubase-verze.zip zkopírujte (např. v Konqueroru nebo mc) např. do adresáře /opt. Soubor simutrans z balíčku simulinux-verze.tar.gz nakopírujte do /opt/simutrans.

Potom nastavte práva adresáře /opt/simutrans tak, aby hru mohli spouštět všichni uživatelé. Toho dosáhnete například příkazem chmod 755 /opt/simutrans. Dále nastavíme práva dvěma podadresářům, aby si všichni hráči mohli ukládat své herní pozice a obrázky ze hry. Provedeme to příkazem chmod 777 /opt/simutrans/save /opt/simutrans/screenshot.

Spuštění

Hru spustíte tak, že se v okně s příkazovou řádkou nejprve přepnete do adresáře /opt/simutrans a poté zadáte příkaz ./simutrans. Pokud na druhém řádku vynecháte parametr -res 5, spustí se hra v celoobrazovkovém režimu.
cd /opt/simutrans
./simutrans -res 5

Po zdárném spuštění a zobrazení uvítacího dialogu se objeví hlavní menu a dialog pro výběr jazyků. Mezi nimi je i položka Cesky, která výstižně naznačuje, že lokalizace je zatím bez diakritiky a není úplně kompletní. V menu si můžeme vybrat, zda načíst dříve uloženou pozici nebo začít novou hru. Ve druhém případě můžeme nastavit některé parametry nového světa.

Cíl hry

Cílem je dle autorů vybudovat funkční dopravní síť, která propojí různá města a průmysl. Druhotným cílem je co nejvíce zbohatnout. Je třeba mít také na paměti, že počítač ovládá pět virtuálních protihráčů. Hra skončí neúspěchem (bankrot), pokud se hráč zadluží (dostane se do mínusu) a dluh během tří měsíců herního času nesplatí.

Ovládání

Po terénu se pohybují dva kurzory myši. Klasická šipka ovládá ikony na horním panelu a obsah otevřených oken. Obrázek zvoleného nástroje (lupa, kolej, ...) potom určuje místo, kde se má stavět, bourat apod. Když na cokoli kliknete lupou, zobrazí se vám o tom podrobné informace.

Začátek hry

Území zatím sestává z několika izolovaných měst, průmyslu rozesetého po krajině a vodních ploch s ropnými vrty. V této fázi není osobní doprava lukrativní. Doporučuji proto začít s přepravou nákladů.

To, který důl nebo továrna komu své výrobky dodává, zde nezáleží jen na technologické návaznosti (surovou ropu berou v rafinerii, nikoli v knižním velkoobchodu), ale i na kontraktech mezi jednotlivými subjekty, které stanovil počítač. Těch se lze dopídit kliknutím lupy na příslušnou provozovnu. Z informačního okna se dozvíme, co se zde produkuje (Vyroba) a kdo to koupí (Spotrebitel). Vedle každého spotřebitele je tlačítko >>. Pokud jej stisknete, přesunete se k příslušnému podniku. Zpět se dostanete kliknutím na obrázek původního podniku v okně.

Přehled horní lišty

Budování dopravních cest

Ovládání je hodně intuitivní, proto nastíním jen základní pravidla.

Železnice

Stiskněte t nebo klikněte na ikonku železnice v horním panelu a vyberte první ikonu. Nejprve je totiž nutno položit koleje. U výrobce i spotřebitele musí být vybudovány železniční stanice. Ta musí zasahovat do okruhu tří políček od podniku. Stanice může sestávat z více sousedících polí. Každé pole může obsloužit dva vagóny.

Pro vypuštění vlaku na trať je nutný ještě depot. Ten lze postavit jen na konci tratě. Když na něj potom kliknete lupou, zobrazí se okno, v němž můžete stavět vlaky, stanovovat jim jízdní řád a pouštět je na trať. Vlaky tažené něčím, co má v názvu "přední lokomotiva" musí být ukončeny "zadní lokomotivou", kterou najdete v záložce s vagóny. Již vypuštěnému vlaku můžete měnit jízdní řád po té, co na něj kliknete lupou. Vagóny lze měnit jen v depotu. Tam vlak pošlete tak, že mu depot zařadíte do jízdního řádu.

Dopravu na kolejích je možné řídit návěstími (signály). Nástroj k jejich stavbě najdete pod ikonkou železnice. Při prvním kliknutí postavíte obousměrné návěstí. To je vhodné pro oddělení dvou jednokolejných větví tratě. Při dalším kliknutí na již stojící návěstí se toto změní na jednosměrné, potom na opačné jednosměrné a na potřetí zase zpět na obousměrné. Jednosměrky mají výhodu při stavbě vícekolejných tratí. Ty je nutno řešit prostě paralelními jednokolejkami s řízením směru pomocí signálů. Další výhodou návěstí je jejich funkce působit jako hranice při elektrifikaci tratě.

Obrázek 1: Ukázka dvoukolejné tratě
Obrázek 1: Ukázka dvoukolejné tratě

Silnice

Při stavbě silnic můžete využít již existující silnice ve městech. Místo železničních stanic se pro nákladní dopravu staví nakládací prostory a pro osobní autobusové stanice. I pro autodopravu je nutné postavit depot. Pro vypouštění náklaďáků a autobusů a stanovování a změny jejich jízdních řádů platí obdobná pravidla jako pro vlaky.

Voda

Vodní plochy lze využít dvojím způsobem - přeprava čehokoli z břehu na břeh nebo obsluha ropných vrtů uprostřed vody. Depot můžete postavit kdekoli na vodě. Při stavbě přístavu je nutné kliknout na svažující se břeh. Při sestavování jízdního řádu pro lodě se kliká na vodní plochu těsně před přístavem.

Přestupní uzly

Lidé i náklad mohou cestou ke svému cíli využívat návaznost mezi jednotlivými linkami bez ohledu na typ dopravního prostředku. Přestupovat mohou i několikrát. Je nutné si ale uvědomit, že výchozí stanice začne dodávky nabízet až v okamžiku, kdy bude kompletně vybudována trasa k cíli. Tím myslím nejen stavbu cesty, ale i nákup vozidel a stanovení jejich jízdního řádu.

Přestupní uzel vybudujete tak, že postavíte nádraží, autobusovou zastávku, nakládací prostor nebo přístav, který tím dostane jméno. Další nádraží, autobusovou zastávku, nakládací prostor nebo přístav musí být postaven tak, aby přímo sousedil s polem, na kterém již stojí pojmenovaná stanice. Tím pádem druhá stanice již nové jméno nedostane, ale stane se součástí přestupního uzlu pod jménem původní stanice. Další stanoviště stejných i jiných typů přepravy lze k uzlu kdykoli přilepit.

Obrázek 2: Příklad funkčního uzlu
Obrázek 2: Příklad funkčního uzlu

Mosty a tunely

Tyto konstrukce vám umožní překonat vodu nebo konkurentovu trať či jen ušetří nutnost stoupání a klesání. Důležité je pochopit princip jejich stavění. Musí být vždy přímé. Délka není omezena, jen s ní samozřejmě roste cena. Silnice nebo trať musí být dovedena až k místu, kde má most nebo tunel začínat. Z místa, kde má končit, musí pokračovat další silnice nebo trať. Pro stavbu tunelu nebo mostu, který má bez změny výšky překlenout údolí, musí být cesta ukončena na svahu. Jinak nepůjde tunel postavit a most by byl zvednutý. Lze stavět mosty též z roviny k úpatí kopce. Na straně úpatí kopce musí cesta končit ve svahu, jinak nedojde k jejímu napojení na most!

Obrázek 3: Příprava pro stavbu mostů a tunelu
Obrázek 3: Příprava pro stavbu mostů a tunelu

Obrázek 4: Zadní most vpravo není na svém horním konci spojen se silnicí!
Obrázek 4: Zadní most vpravo není na svém horním konci spojen se silnicí!

Tipy a triky na závěr

Když chcete stavět koleje přes les a nevidíte terén pod stromy nebo když vám výškové domy ve městech brání ve výhledu, stiskněte kombinaci kláves, která běžně vede k napsání znaku uvozovky (").

Stavíte-li delší trať nebo silnici a potřebujete je mít rovné, stiskněte kombinaci kláves, která běžně vede k napsání znaku křížek (#).

Pokud se vám zdá 150 000 peněz pro začátek málo, upravte si řádek starting_money = 15000000 v konfiguračním souboru simuconf.tab. Nepřidávejte si ale moc, jinak hra ztratí svůj půvab.

Klady

Zápory

Pozn.: Článek vyšel také v měsíčníku Linux+.

Související články

Kulečníkové simulátory
Tahová strategie podle Battle Isle
Staré dobré hry

Odkazy a zdroje

Simutrans - an Economic and Transport Simulation Game
Simutrans Manual
Recenze hry Simutrans na root.cz

Další články z této rubriky

Linuxové herní novinky – květen 2018
Linuxové herní novinky – duben 2018
Linuxové herní novinky – březen 2018
Linuxové herní novinky – únor 2018
Linuxové herní novinky – leden 2018

Diskuse k tomuto článku

23.2.2004 07:26 Dan Horák | skóre: 21
Rozbalit Rozbalit vše 2 poznamky
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
- Simutrans neni OpenSource, zdrojaky nejsou k dispozici

- pro spusteni v okne definovane velikosti se pouzije parametr "-screensize XxY" misto "-res 5", kde XxY (napr. 816x540) je ruzne od 640x480, 800x600 apod, kdy se pusti ve fullscreen modu
23.2.2004 09:01 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše 2 poznamky
ad Open Source: díky za upozornění. Opraveno.
24.2.2004 23:44 Tomáš Kubeš
Rozbalit Rozbalit vše Zprávy
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Zde uvedené informace nejsou úplně nejnovější (to však není autorova chyba). Poslední oficiální verze, recenzovaná, je .82.xx, ta by měla být velmi stabilní.

Vývoj však popostoupil mnohem dál. Momentálně jsme již u verze 84.2.3, která mimo jiné umí české znaky, podporu mangementu linek (jeden řád pro více vozidel), ZOOMu! (pageup+down) obsahuje spousty grafů a další vymoženosti - prostě pořádný kus nové práce.

Dále je možné ke hře stáhnout novou grafiku, která se vyznačuje používáním 128x128 pixelových rastrů (standardně hra používá 64x64) a tím, že je od základů předělená. Jeden by Simutrans nepoznal.

Nejnovější informace o hře a nových verzích naleznete na http://www.simugraph.com/forum a domovská stránka nové grafiky je http://128.simutrans.com.

Tomáš Kubeš
25.2.2004 09:41 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Zprávy
Článek byl psán do časopisu Linux+ v prosinci 2003.
25.2.2004 14:08 PaJaSoft
Rozbalit Rozbalit vše Slozitost
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Snazil jsem se hrat pomerne neuspesne oficialni build na podzim lonskeho roku (a byl jsem maximalne trpelivy). Podotykam, ze mam za sebou uspesne propareni desitek hodin u RailRoadTycoona (1-3), Transport Tycoona (vcetne upraveneho), vsech moznych jinych Tycoon her (vcetne treba Capitalism 2) apod. - vzdy jsem byl nakonec s hernim systemem a AI kamarad. Co mne vsak na Simutransu odradilo (a libila se mi komplexnost, i BUGy bych odpustil, padani bylo vesmes deterministicke) byl nevyvazeny model cen (vydelku) predevsim za dopravu vs. provozni naklady. Podarilo se mi treba udelat i maly komplexni dopravni system urcite kategorie (raw materialy, zpracovatel(e),prodavaci (goods)), dopravoval jsem do lukrativnich mist, vsichni makali na plno, vlaky nestaly a necekaly na zbozi, presto vzdy dosly penize a to jen proto, ze provoz lokomotiv mesicne stoji takovy penize ze jsem zkrachoval. Samozrejme, ze jsem nekoupil drahou masinku a 2 vagonky, ale umerne jsem to vyvazoval nakladni automobilovou dopravou, na druhou stranu, ale koupit 20 nakladaku, aby stacily odvazet/privazet neni taky moc inteligentni (ani v konecnem dusledku levnejsi). Presto se mi nikdy nepodarilo dostat aspon do vyvazeneho stavu. Kde delam chybu?
26.2.2004 07:31 Brumla
Rozbalit Rozbalit vše Slozitost
Kdyz jsem zacal tuhle hru hrat (nekdy kolem verze 0.80), tak jsem mel stejny problem - udelal jsem par vlaku, nasadil je na lukrativne vypadajici linky a i kdyz vsechno jelo na 100%, tak jsem drel bidu s nouzi. Jedinym lekem bylo priblizit se trosku vic realite - aby vlak vydelaval, musi mit aspon 9 vagonku (tj. nadrazi aspon na 5 ctvercu), pak je to ok a penize se hrnou :-)
"Naseruť jim dříve do rypáků, než abych ustoupil z Vyšehradu...!" (Zikmund Lucemburský, říjen 1420)
To je hezke, takto ve velkem jsem taky kdysi zacinal...:-) Z "moderniho" Transporta jsem zvykly na megalomanstvi...

Jenze - vlaky sice mohou mit vagony ruzneho typu, problem je, ze prumysl je rozeset tak, ze je to na nic. Kdyz pouzivam 100% zaplneni, vse je OK, jenze pokud vybudovani trati s jednou masinkou, ktera ma cenu kolem 30.000 a provozni cenou kolem 3 (coz je jedno z nejlevnejsich) vcetne nadrazi a vagonu stoji kolem 60-100 tisic a prijem (nikoli vydelek) jedne otocky vlaku (ktery pendluje permanentne, protoze zdroj je vydatny) je kolem 100-200 - otocka (napr. ropa, uhli). Spocitejte si, za jak dlouho se pri realnem zisku z te trati (za nekolik desitek minut behu hry nejaka tisicovka) tato investice vrati a muze se budovat dal... - samozrejme mohu nastavit miliardy a pak by se budovalo... Navic nevim, proc neni implementovano docela logicke, ze mam drahou masinku, ta strka vagonky - nemluvim zrovna o tom, ze bych vagony odstavil na nadrazi a s masinou jel jinam a dopravil zbozi a zase se vratil (realny stav - mame docela dost vlaku, malo masin - jsou drahe, ktere je posunuji), ale alespon o stavu jako je v RailroadTycoonu - mohu naplanovat vice destinaci a z kazde muze vyjizdet jiny mnozstvi a typu vagonu - tim bych dosahl optialnejsiho stavu. Mam obavu, ze i kdyz udelam na vydatnem zdroji velky vlak, ze zisk bude maly - presto vyzkousim (a zkrachuju:->).

Ty velky vlaky muzou byt fine, ale pak se ucekaji v nadrazi a mesicni "provoz na prazdno" i pri malem poctu vlaku jde do tisicu... - obcas najdu dul nebo jiny "raw", ktery ma "vykon" 1000 jednotek, ale je to vyjimka a zpracovatel je zpravidla na opacne strane mapy - pak by vlak byl automaticky ve ztrate, protoze zisk se rozpusti po ceste...

Jak resite dopravu komodit, pro ktere neexistuji vagony ani auta? Vcera jsem zkousel jak 84.2.0 (128) tak 84.2.3., presto nejsem schopen prevezt z mlynu mouku (flour) (grain vozim) - zkousel jsem vagony na sypky material, ale to je pro uhli atd.

Dalsi - jaky "dosah" ma pusobnost nadrazi? Nikde jsem to nevycetl, ale mam pocit, ze to souvisi i s terenem, kdyz jsem o uroven vys a 1 policko od dolu, vlak bude infinitivne cekat, jsem-li vsak na urovni a klidne dal, nadrazi se plni.

Vycetl jsem, ze nejlukrativnejsi je ocel, druha ropa/benzin. I to jsem zkousel, ale jestli jsem vydelal o trosku vice...:-) Je pravda, ze kolejnice jsou za relativni pakatel, coz uz neplati o vlaku, ktery by dlouhou trati prijizdel.

Jak rikam, s AI se lamu dlouho a furt jsem na ni nevyzral (a procetl vsechny dostupne tipy, triky). Jediny ceho jsem dosahl je rekneme relativne mala trat, ktera vydelava, jenze rychlosti jak bylo popsano vyse => vytvorim 1-2 trate (na vic neni pocatecni kapital) a muzu hru nechat nekolik hodin bez dozoru bezet, aby se zaplatila a ja mohl budovat dal... - tomu se rika pozitek ze hry?

Trochu spartanska grafika mi naprosto nevadi - ostatne, dalsi oblibena hra s uplne primitivnim principem/ovladanim - Gordikon je dalsi oblibenec, ackoli to vypada, ze musim byt blazen...:-) - ted uz to snad ani nepada, propracovane mnozstvi komodit, zajimavy zpusob uzlovani atd., to vsechno je ok a libi se, bohuzel zatim z toho nemam ocekavany pozitek.
26.2.2004 08:02 Peter S.
Rozbalit Rozbalit vše Slozitost
je to tak ako sa píše v predchadzajúcej odpovedi:

čo najdlhšie vlaky (až 15 vagónov - mám odskúšané); použivať % obmedzenia na vypravenie vlaku, teda dat 100%; využívať jednu zástavku na viac účelov - ak sa pri sebe vyskytne viac podnikov, urobiť jednu spoločnú.

Osobná doprava: urobiť dopravu v meste nenapojenom na iné mestá je ekonomicky nezmysel. Treba začať vo veľkom :), teda spojiť železnicou 3-4-5 miest a v nich mať autobusovú dopravu.
26.2.2004 11:10 Peter S.
Rozbalit Rozbalit vše Slozitost
ešte sa doplním:
je možno robiť to štýlom - jeden odberateľ - dvaja dodávatelia - jeden vlak, tak že do cestovného poriadku nastavíte, aby vlak išiel raz ku jednému a raz ku druhému dodávateľovi a pri obidvoch dať 100% naplnenie. To je úspora na vlakoch. Prípadne ten pomer môže byť aj iný, napr. 2x k jednému a raz k druhému, podľa ich výkonu.

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.