Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.
Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou
… více »Český statistický úřad rozšiřuje Statistický geoportál o Datový portál GIS s otevřenými geografickými daty. Ten umožňuje stahování datových sad podle potřeb uživatelů i jejich prohlížení v mapě a přináší nové možnosti v oblasti analýzy a využití statistických dat.
Kevin Lin zkouší využívat chytré brýle Mentra při hraní na piano. Vytváří aplikaci AugmentedChords, pomocí které si do brýlí posílá notový zápis (YouTube). Uvnitř brýlí běží AugmentOS (GitHub), tj. open source operační systém pro chytré brýle.
Jarní konference EurOpen.cz 2025 proběhne 26. až 28. května v Brandýse nad Labem. Věnována je programovacím jazykům, vývoji softwaru a programovacím technikám.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Za sebou mám další dlouhý den a já doufám, že uhlí dorazí včas. Moje firma ještě žádného klienta nezklamala, zboží i pasažéry vždy dopravila bezpečně a včas. Teď ještě uložit a jde se domů.
K instalaci potřebujete dva balíčky, které mají dohromady asi 1,5 MB. Ty si můžete stáhnout z internetové stránky projektu www.simutrans.cjb.net.
Přihlaste se do shellu jako root. Adresář simutrans
z balíčku
simubase-verze.zip
zkopírujte (např. v Konqueroru nebo mc) např. do adresáře /opt
. Soubor simutrans
z balíčku simulinux-verze.tar.gz
nakopírujte do
/opt/simutrans
.
Potom nastavte práva adresáře /opt/simutrans
tak, aby hru
mohli spouštět všichni uživatelé. Toho dosáhnete například příkazem
chmod 755 /opt/simutrans
. Dále nastavíme práva dvěma
podadresářům, aby si všichni hráči mohli ukládat své herní pozice a obrázky
ze hry. Provedeme to příkazem chmod 777 /opt/simutrans/save
/opt/simutrans/screenshot
.
Hru spustíte tak, že se v okně s příkazovou řádkou nejprve přepnete do
adresáře /opt/simutrans
a poté zadáte příkaz ./simutrans
. Pokud na druhém řádku vynecháte parametr -res 5
, spustí se hra v celoobrazovkovém režimu.
cd /opt/simutrans
|
Po zdárném spuštění a zobrazení uvítacího dialogu se objeví hlavní menu a dialog pro výběr jazyků. Mezi nimi je i položka Cesky, která výstižně naznačuje, že lokalizace je zatím bez diakritiky a není úplně kompletní. V menu si můžeme vybrat, zda načíst dříve uloženou pozici nebo začít novou hru. Ve druhém případě můžeme nastavit některé parametry nového světa.
Cílem je dle autorů vybudovat funkční dopravní síť, která propojí různá města a průmysl. Druhotným cílem je co nejvíce zbohatnout. Je třeba mít také na paměti, že počítač ovládá pět virtuálních protihráčů. Hra skončí neúspěchem (bankrot), pokud se hráč zadluží (dostane se do mínusu) a dluh během tří měsíců herního času nesplatí.
Po terénu se pohybují dva kurzory myši. Klasická šipka ovládá ikony na horním panelu a obsah otevřených oken. Obrázek zvoleného nástroje (lupa, kolej, ...) potom určuje místo, kde se má stavět, bourat apod. Když na cokoli kliknete lupou, zobrazí se vám o tom podrobné informace.
Území zatím sestává z několika izolovaných měst, průmyslu rozesetého po krajině a vodních ploch s ropnými vrty. V této fázi není osobní doprava lukrativní. Doporučuji proto začít s přepravou nákladů.
To, který důl nebo továrna komu své výrobky dodává, zde nezáleží jen na technologické návaznosti (surovou ropu berou v rafinerii, nikoli v knižním velkoobchodu), ale i na kontraktech mezi jednotlivými subjekty, které stanovil počítač. Těch se lze dopídit kliknutím lupy na příslušnou provozovnu. Z informačního okna se dozvíme, co se zde produkuje (Vyroba) a kdo to koupí (Spotrebitel). Vedle každého spotřebitele je tlačítko >>. Pokud jej stisknete, přesunete se k příslušnému podniku. Zpět se dostanete kliknutím na obrázek původního podniku v okně.
screenshot
).Ovládání je hodně intuitivní, proto nastíním jen základní pravidla.
Stiskněte t
nebo klikněte na ikonku železnice v horním panelu a vyberte první ikonu. Nejprve je totiž nutno položit koleje. U výrobce i
spotřebitele musí být vybudovány železniční stanice. Ta musí zasahovat do
okruhu tří políček od podniku. Stanice může sestávat z více sousedících
polí. Každé pole může obsloužit dva vagóny.
Pro vypuštění vlaku na trať je nutný ještě depot. Ten lze postavit jen na konci tratě. Když na něj potom kliknete lupou, zobrazí se okno, v němž můžete stavět vlaky, stanovovat jim jízdní řád a pouštět je na trať. Vlaky tažené něčím, co má v názvu "přední lokomotiva" musí být ukončeny "zadní lokomotivou", kterou najdete v záložce s vagóny. Již vypuštěnému vlaku můžete měnit jízdní řád po té, co na něj kliknete lupou. Vagóny lze měnit jen v depotu. Tam vlak pošlete tak, že mu depot zařadíte do jízdního řádu.
Dopravu na kolejích je možné řídit návěstími (signály). Nástroj k jejich stavbě najdete pod ikonkou železnice. Při prvním kliknutí postavíte obousměrné návěstí. To je vhodné pro oddělení dvou jednokolejných větví tratě. Při dalším kliknutí na již stojící návěstí se toto změní na jednosměrné, potom na opačné jednosměrné a na potřetí zase zpět na obousměrné. Jednosměrky mají výhodu při stavbě vícekolejných tratí. Ty je nutno řešit prostě paralelními jednokolejkami s řízením směru pomocí signálů. Další výhodou návěstí je jejich funkce působit jako hranice při elektrifikaci tratě.
Obrázek 1: Ukázka dvoukolejné tratě
Při stavbě silnic můžete využít již existující silnice ve městech. Místo železničních stanic se pro nákladní dopravu staví nakládací prostory a pro osobní autobusové stanice. I pro autodopravu je nutné postavit depot. Pro vypouštění náklaďáků a autobusů a stanovování a změny jejich jízdních řádů platí obdobná pravidla jako pro vlaky.
Vodní plochy lze využít dvojím způsobem - přeprava čehokoli z břehu na břeh nebo obsluha ropných vrtů uprostřed vody. Depot můžete postavit kdekoli na vodě. Při stavbě přístavu je nutné kliknout na svažující se břeh. Při sestavování jízdního řádu pro lodě se kliká na vodní plochu těsně před přístavem.
Lidé i náklad mohou cestou ke svému cíli využívat návaznost mezi jednotlivými linkami bez ohledu na typ dopravního prostředku. Přestupovat mohou i několikrát. Je nutné si ale uvědomit, že výchozí stanice začne dodávky nabízet až v okamžiku, kdy bude kompletně vybudována trasa k cíli. Tím myslím nejen stavbu cesty, ale i nákup vozidel a stanovení jejich jízdního řádu.
Přestupní uzel vybudujete tak, že postavíte nádraží, autobusovou zastávku, nakládací prostor nebo přístav, který tím dostane jméno. Další nádraží, autobusovou zastávku, nakládací prostor nebo přístav musí být postaven tak, aby přímo sousedil s polem, na kterém již stojí pojmenovaná stanice. Tím pádem druhá stanice již nové jméno nedostane, ale stane se součástí přestupního uzlu pod jménem původní stanice. Další stanoviště stejných i jiných typů přepravy lze k uzlu kdykoli přilepit.
Obrázek 2: Příklad funkčního uzlu
Tyto konstrukce vám umožní překonat vodu nebo konkurentovu trať či jen ušetří nutnost stoupání a klesání. Důležité je pochopit princip jejich stavění. Musí být vždy přímé. Délka není omezena, jen s ní samozřejmě roste cena. Silnice nebo trať musí být dovedena až k místu, kde má most nebo tunel začínat. Z místa, kde má končit, musí pokračovat další silnice nebo trať. Pro stavbu tunelu nebo mostu, který má bez změny výšky překlenout údolí, musí být cesta ukončena na svahu. Jinak nepůjde tunel postavit a most by byl zvednutý. Lze stavět mosty též z roviny k úpatí kopce. Na straně úpatí kopce musí cesta končit ve svahu, jinak nedojde k jejímu napojení na most!
Obrázek 3: Příprava pro stavbu mostů a tunelu
Obrázek 4: Zadní most vpravo není na svém horním konci spojen se silnicí!
Když chcete stavět koleje přes les a nevidíte terén pod stromy nebo když vám výškové domy ve městech brání ve výhledu, stiskněte kombinaci kláves, která běžně vede k napsání znaku uvozovky (").
Stavíte-li delší trať nebo silnici a potřebujete je mít rovné, stiskněte kombinaci kláves, která běžně vede k napsání znaku křížek (#).
Pokud se vám zdá 150 000 peněz pro začátek málo, upravte si řádek
starting_money = 15000000
v konfiguračním souboru simuconf.tab
. Nepřidávejte si ale moc, jinak hra ztratí svůj půvab.
Pozn.: Článek vyšel také v měsíčníku Linux+.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: