Portál AbcLinuxu, 6. května 2025 11:56
Rozjela se služba NotOnSteam.com, pro Linux vyšly hry Worms Reloaded, Air Conflicts: Pacific Carriers, Monaco: What's Yours Is Mine, The Dark Mod 2, Glare, The Bard's Tale, I Have No Mouth and I Must Scream, The 7th Guest, No More Room In Hell, Spooky Range, Dark Matter, v nových verzích pak Minecraft 1.7, Unknown Horizons 2013.3 a AssaultCube 1.2 a přibyla nová rubrika: Letem světem. Temné halloweenské linuxové herní novinky jsou tu.
Na Steamu vyšlo v říjnu pěkných pár kousků, ale co se stane s hrami, které se na Steam přes takzvaný Greenlight nedostanou? Zmizí? Přestanou existovat? Jejich kód je vymazán ze všech pevných disků a jejich programátoři z tohoto světa? Ne, ovšem že ne, existují a prodávají se i nadále. Ale kde když nejsou na Steamu? Přece na NotOnSteam.com. NotOnSteam.com je projekt několika vydavatelů indie her, kterým se na zmiňovaný distribuční kanál nepodařilo dostat, přestože jejich výtvory za to minimálně podle jejich tvůrců stojí. Ale jelikož by se jako jednotlivci neměli jak zviditelnit, spojili se dohromady a na webu NotOnSteam dále společně propagují své hry. Za podívání se krom pár minut nic nedáte, ale za zajímavé ceny můžete získat ještě zajímavější tituly. Tak to, zkusíte to?
Naštvaní červíci jsou tady! Worms Reloaded se objevili v Humble Bundle 7, což značí, že je možné je rozchodit i pod Linuxem. Pro neznalé či mladší ročníky se sluší připomenout, že série Worms je svéráznou tahovou strategií, kde se červíci rozmístění na 2D ostrově střídají jeden po druhém a snaží se zlikvidovat protivníky z druhého týmu. Potoky krve ale nečekejte, hra je totiž díky kreslené grafice roztomile kouzelná a i když existují zbraně jako dynamit či kobercové bombardování, nejoblíbenějšími zbraněmi jsou bezpochyby sebevražedná létající ovce či svatý granát. Háleluja, háleluja,...
Pokud jste nestihli poslední Humble Indie Bundle 7, můžete házet granáty po nepřátelských červech na Steamu za €15.
Kdo by však bombardoval červíky, když může vybombardovat rovnou Pearl Harbor. Nebo jej chcete naopak bránit? Buď jak buď, Air Conflicts Pacific Carriers je tu právě pro vás. Tento akční simulátor letadel z období druhé světové války nyní přichází skrze Steam na Linux a přináší možnost pilotovat nejen letadlo, ale velet rovnou celé letce a účastnit se tak nejslavnějších bitev v celém Pacifiku.
Za Air Conflicts: Pacific Carriers dají místní milovníci letadel na Steamu € 19.
Svět se změnil! Alespoň ten kostičkový... Populární sandbox hra Minecraft totiž vydala novou verzi s označením 1.7, která přináší spoustu nových biomů a hlavně plynulý přechod mezi nimi, přidáno bylo akáciové a dubové dřevo, barevné sklo, balený led, červený písek, spousta nových květin, nové typy ryb, prut k jejich chytání je nově možné očarovat, změn se dočkaly i achievmenty, které se zobrazují i jiným uživatelům a jsou specifické pro každý herní svět a spousta dalšího.
Že nemáte na dneska recenzované hry peníze? Tak sesbírejte alespoň ty co máte a kupte za ni hru Monaco: What's Yours Is Mine. Bude to zajisté dobrá investice, neboť se v této hře naučíte jak bohatým brát a chudým dávat. Tedy, minimálně tomu prvnímu. Monaco: What's Yours Is Mine je akční adventura, ve které hrajete hlavu „rodiny“ a jako taková se snažíte získat majetek. Ale jelikož jde o trochu jiný typ rodiny, získáváte majetek jak to jen jde: přepadáváním bank, vykrádáním trezorů a nejde-li to jinak, snížíte se klidně i ke kapesním krádežím.
Jste-li počestní a nechcete-li hru krást, objednejte si ji na Steamu za poctivých € 11.
Nemáte-li však ani těch € 11, nezoufejte. Zadarmo je totiž možné si stáhnout The Dark Mod 2, což je sice mód Doom 3, ale FPS nečekejte. Naopak se obrňte trpělivostí a dostatkem času, protože tohle budou ty potřebné vlastnosti při hraní této zlodějské hry. V roli pravého lupiče se budete vydávat steampunkovým světem a snažit se přechytračit strážné, případně se jim vyhnout, ale nepůjde-li to jinak, budete je holt muset zneškodnit na cestě k vašemu cíli. The Dark Mod není ovšem žádnou novinkou, tou je až verze 2.0, která právě vyšla. Hlavní změnou je osamostatnění hry, kdy již není nutné vlastnit Doom 3 k jejímu hraní. Vylepšena byla i umělá inteligence, nové zvuky vás mohou nemile překvapit u padající stráže, se kterou se nevyhnete u vchodu, vylepšeny byly i další zvuky, grafika a nejrůznější mise.
Ano, temnota se bude táhnout jako černá nit celým dnešním dílem. Není se čemu divit, říjen je prostě pevně spjat s Halloweenem. Alespoň tedy v některých zemích... Ovšem kde se ta temnota vzala? Nepřiletěla na naši planetu odněkud z vesmíru? To nejspíše ne, pak bychom s ní totiž museli bojovat stejně jako hlavní hrdina arkádovky Glare. I když v tomto případě by bylo lepší použít český překlad tohoto termínu, tedy skákačka. Ten by totiž daleko lépe popsal celou hru, neboť to co z ní dělá jedinečný kousek nejsou běžný příběh, průměrné souboje, nádherná grafika, ale právě ta herní fyzika, která vám dovolí se po herním světě prohánět s naprostou grácií.
Na poražení temnot budete kromě světla potřebovat na Steamu € 14.
Temnota nás nemine ani v další z her, The Bard's Tale. Ovšem ve všech ostatních dnes představených hrách má temnota alespoň dostatek sebeúcty a je skutečně temná. Temnota v The Bard's Tale je... praštěná. I když možná je špatné z toho vinit ji, ta se snažila, pokazil to až hlavní hrdina a kumpáni, na které cestou naráží. Samotný příběh začíná klasickým dilematem, kdy mladý hrdina stojí na rozcestí a před ním jsou šipky: Zachránit svět a Užít si života a získat zlaťáky. Mladý, čestný, statečný muž, jak už to tak bývá, vybere cestu vedoucí k... užívání si a zlaťákům? Ach ano, dnešní svět je zkažený. Náš hrdina i tak prožívá různá dobrodružství, bojuje s nejhrozivějšími monstry, riskuje svůj život, a to vše jen proto, aby si pak místo nekonečné cti a slávy mohl raději vybrat tu lidsky nejnižší pudovou odměnu. A co je na celé hře nejhorší, že jej v tomto jeho počínání podporují různí kamarádíčkové, které cestou v zapadlých putikách potkává a navíc mu jako holt složí desítky různých písní se vskutku originálními texty.
Vaše odporně nízká výprava může začít na Steamu za € 7.
Adventury se tu neobjevují až tak často, ovšem ne z důvodu, že bych proti nim byl vysazen, ale spíše proto, že prostě tak často nevycházejí. I Have No Mouth and I Must Scream je světlou výjimkou. Či spíše temnou. Těžko lze totiž hledat mnoho pozitiv na světě, který ovládl šílený počítač a jenž může být zachráněn pouze jedním z pěti hlavních „hrdinů“, z nichž jeden je samotář se sebevražednými sklony, další je zmrzačený surovec, hysterka trpící fóbiemi, introvertní sadista nebo paranoidní cynik. A připočteme-li k tomu fakt, že byli zavřeni více než jedno století v podzemí... Výběrem postavy se dostanete též k psychologii jednotlivých postav, k jejich minulosti a temným stínům, které jedince provází a hra se tak stává spíše psychologickou sondou do jejich duše. Nejprve tedy bude nutno zkrotit mysl vybrané postavy a až pak je možné spolu s ní se vydat na pouť, kde cestou budete nejen čelit nejrůznějším nebezpečím, řešit zapeklité rébusy, ale též rozhodovat různá etická dilemata.
Do tajů psychopatických postav je možné se ponořit skrze Steam za € 3,70.
Že adventury nejsou chrleny jedna za druhou, to asi každý alespoň trochu znalý ví. Ale další hra, která tu bude přestavena je... adventua. Night Dive Studios se totiž rozhodli vydat pro Linux i další ze svých klasik, The 7th Guest. Tato hra původem z roku 1993 je pozoruhodná především tím, že v sobě obsahuje spoustu sekvencí hraných živými lidmi. Tedy spíše mrtvými, protože na Halloween prostě nic jiného než duchařská hra vyjít nemůže. Co se stalo s těmi šesti hosty, co tehdy vešli do domu který vlastnil bohatý výrobce hraček, nejroztodivnějších puzzle a rébusů, Henry Stauf, všichni vědí. Bohužel to všichni moc dobře vědí. Ale co se stalo s tím sedmým? Dokážete rozluštit hádanky, které připravil Stauf a zjistit pravdu, kterou možná ani nechcete vědět?
Přechytračit Staufa je možné přes Steam za € 14.
Také vás rodiče jako malé děti strašili tím, že pokud budete zlobit, skončíte v pekle? Jenže co naplat, sladkosti ze spíže mizely i tak, poté ani žákovská knížka nezářila pouze jedničkami a pochvalami a nakonec kvůli vám musel pán bůh zabít nejedno koťátko. Takže kam byste asi tak jako chtěli po smrti? Ale nejste v tom sami, vaši kamarádi na tom nebyli o moc lépe. A co teď, kam s těmi mrtvými, když už v pekle není místo? Lidé stojící za kooperativní FPS No More Room In Hell vědí, že ani peklo není nafukovací a jednoho dne, když dojde místo „tam dole“, zůstanou mrtví s námi tady.
No More Room In Hell nabízí oproti jiným FPS spoustu zajímavých momentů, například realističnost hry. Vím, slovo realističnost a zombie jsou běžně spíše protiklady, ale ne tak v tomto případě. Nejde totiž o to běhat z místa na místo a střílet všude kolem sebe, ale naopak je potřeba spolupracovat s ostatními v týmu na tom, abyste vůbec přežili. Střílet se taky nedá bezhlavě, neboť munice není nekonečně mnoho. S vašimi lidskými spoluhráči se také dá bavit pouze v omezeném rozsahu, neboť vzdálíte-li se příliš daleko, už vás neuslyší a ani jim nebudou chodit zprávy od vás. Jako v reálu. A stejně tak i s infekcí: budete-li pokousáni od některé zombie, máte nějaký čas na to, abyste si vzal léky, jinak se vám postupně začne doslova zatemňovat před očima a posléze se sám stanete zombie. Tedy, pokud by byly zombie, asi by to tak fungovalo. Stejně tak by asi všechny zombie nebyly stejné: některé by se pomalu přibližovaly, zatímco jiné by běhaly s větrem o závod. Držíte-li v ruce kolt, taky se vám uprostřed zorného pole neudělá křížek, který ukazuje kam zrovna míříte. A ani v reálném světě byste dvakrát nevstoupili do stejné řeky, tudíž ani mapy nejsou pokaždé naprosto shodné.
A to nejlepší na závěr: hra byla vydána na Halloween na Steamu zdarma k hraní.
Halloween slavili i v Desuře, ovšem v trochu jiném stylu. Ano, strašidelný námět nechybí, ano, je to opět střílečka, ovšem ne krvavá a nervydrásající. Spooky Range je totiž odpočinková FPS, ve které máte za úkol dostat co nejvíce nepřátel, ovšem žádné krveprolití nečekejte. Povolenými cíli jsou totiž pouze Jack-o'-lantern, tedy lampióny vyřezané z dýní, kostlivci, duchové a místní zoologové prominou, pavouci a netopýři. Povede-li se vám prokličkovat různými hrůznými levely, nakonec vás čekají „bossové“ v podobě pomocníků pekelných.
Budete-li chtít přelstít ďábla, nebude vám na to stačit pouze šest pencí, ale budete muset na Desuře vydat € 2.
Temnotou to tu dneska jenom září. Dark Matter, 2.5D arkádovka, v tomto ohledu nebude vyčnívat. Vyčnívat ale může v jiných ohledech: zajímavě zpracovaným příběhem z vesmírné lodi, kde se náklad jaksi vymknul kontrole a nyní se snaží vydobít své místo v evolučním procesu. To se vám, jakožto hrdinnému zachránci samozřejmě nelíbí a vydáte se tedy na průzkum všech pozapomenutých chodeb, skladů i podpalubí a budete se stále se zlepšujícím arzenálem bojovat o přežití lidské rasy.
Rozhodovat kdo tu dále může přežívat můžete za € 14 na Steamu.
Říjen byl na nové verze svobodných her skoupý, velice skoupý. Prvním ze dvou dnešních zástupců je Unknown Horizons, real-time strategie z období kolonizace Nového světa, která vydala novou verzi 2013.3. Spolu s touto verzí přichází do nově zbudovaných měst černá smrt, ovšem zároveň s ní se vrací i doktor, který ji dokáže ve svém rajónu léčit. K udolání moru jsou však potřeba léčivé byliny, které je nově také možné pěstovat na speciálních plantážích k tomu určených. Aby se vám tyto struktury dobře stavěly, je možné nově nastavit klávesové zkratky v menu. Dále přibyla spousta vylepšení v uživatelském rozhraní, opraveny byly nepříjemné bugy způsobující pád celé hry a k tomu spousta drobných vylepšení. K dispozici je hra na domovských stránkách či brzy i ve vaší distribuci.
A tím druhým je stará známá střílečka AssaultCube. Tato FPS, která je postavena nad herním enginem Cube, vydala verzi 1.2. Tato verze změnila chování velké části zbraní, přidala možnost hlasovat o časovém limitu, dva nové herní módy: Team Last Swiss Standing a Team Pistol Frenzy, nová pravidla pro servery, přibyla desítka nových map a spousta těch starých se dočkala vylepšení, stejně tak jako se vylepšení dočkalo i renderování, včetně větších možností pro vytvoření screenshotů. Nově lze též určit jak moc se bude zrychlovat váš let, vylepšeno bylo pozorování dalších hráčů a přeskakování mezi nimi v pozorovacím režimu. Při dosažení kritické hranice zdraví nově slyší člověk tlukot vlastního srdce, změny se dále dočkalo i menu a upgradovaní byli též boti, kteří dostali nové možnosti hraní různých módů. A spousta, spousta dalších změn.
Když jsem před ani ne rokem začal psát linuxové herní novinky, byl problém sehnat vůbec nějaký materiál. Dneska už je ale situace zcela jiná. Steam se stal v linuxovém herním světě samozřejmostí, Desura chrlí titul za titulem a ani zbytek vývojářů nezahálí s vydáváním her pro Linux. Tato nová rubrika by tedy měla poskytnout prostor i méně významným hrám, které v předcházejícím měsíci vyšly, ale které i tak stojí za to alespoň zmínit. Pojďme na to:
Nejtemnější linuxové herní novinky letošního roku jsou na konci a i přes záplavu strašidelných her jsme se nedočkali pořádných AAA titulů. Zřejmě si je vydavatelé šetří na vánoční sezónu a můžeme se tedy těšit, co letos pod stromeček přinesou hodným klukům a holkám Ježíšek, Děda Mráz, Santa Klaus či Cthulhu.
Tak trochu. Bohužel kvůli Noncommercial klauzuli se nedostane do spousty linuxových distribucí.
Adventury se tu neobjevují až tak často, ovšem ne z důvodu, že bych proti nim byl vysazen, ale spíše proto, že prostě tak často nevycházejí. I Have No Mouth and I Must Scream je světlou výjimkou.*facepalm* Recenzi na I Have No Mouth and I Must Scream jsem četl tuším ve Score z půlky devadesátých let. To je vážně horká novinka. /s A vůbec, proč je to celé psané jako špatná televizní reklama?
Jenže to jsi četl o vydání pro Windows, tohle jsou Linuxové herní novinky...
Ehm, vydání != port přes dekádu staré hry... a to by mě zajímalo, jestli ten kód vůbec měnili s ohledem na dnešní rozlišení displejů.
To "celé" myslíš celý odstavec nebo celý článek? Nicméně tak jako tak, odpověď je stejná: prostě to jinak neumím. Rád se poučím jinde, takže pošleš-li mi link na někoho, kdo se ti čte lépe, mohu se na něj/ni podívat, ale žádné výrazné zlepšení nejspíš očekávat nelze...
Minimálně první polovinu článku.
Ohledně souvislého textu: Mám tu několik krabic starých Score a p.levelů. Z ruky je nedám, mají historickou hodnotu, ale aspoň je to ukazatel směru. Třeba Mrkvička o žurnalistice něco věděl... Andrew sice ne, ale počtení to bylo dobré. Mně teda nevadí ani jeho recenze na JA2, heh. Dneska už skoro nic v češtině nečtu — a když vlezu na Doupě nebo BonusWeb, obrací se mi žaludek.
Tohle souvislý text vlastně není. To je těžší, zvlášť když ty hry ani neznáš, přesto by to ale mělo obsahovat především informace.
BTW máš tam chybu ve shodě podmětu s přísudkem:
Na Halloween se vydávali i indie hry, například Knock-knock.
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.