Byla vydána nová verze 4.5 (𝕏, Bluesky, Mastodon) multiplatformního open source herního enginu Godot (Wikipedie, GitHub). Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 3.0 (Mastodon) nástroje pro záznam a sdílení terminálových sezení asciinema (GitHub). S novou verzí formátu záznamu asciicast v3, podporou live streamingu a především kompletním přepisem z Pythonu do Rustu.
Canonical oznámil, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie) v Ubuntu.
Tržní hodnota americké společnosti Alphabet, která je majitelem internetového vyhledávače Google, dnes poprvé překonala hranici tří bilionů dolarů (62,1 bilionu Kč). Alphabet se připojil k malé skupině společností, které tuto hranici pokořily. Jsou mezi nimi zatím americké firmy Nvidia, Microsoft a Apple.
Spojené státy a Čína dosáhly dohody ohledně pokračování populární čínské platformy pro sdílení krátkých videí TikTok v USA. V příspěvku na síti Truth Social to dnes naznačil americký prezident Donald Trump. Dosažení rámcové dohody o TikToku vzápětí oznámil americký ministr financí Scott Bessent, který v Madridu jedná s čínskými představiteli o vzájemných obchodních vztazích mezi USA a Čínou. Bessentova slova později potvrdila také čínská strana.
MKVToolNix, tj. sada nástrojů pro práci s formátem (medialnym kontajnerom) Matroska, byl vydán ve verzi 95.0. Podpora přehrávání formátu Matroska míří do Firefoxu [Bug 1422891, Technický popis]. Přehrávání lze již testovat ve Firefoxu Nightly.
Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 211. sraz, který proběhne v pátek 19. září od 18:00 ve Studentském klubu U Kachničky na Fakultě informačních technologií Vysokého učení technického na adrese Božetěchova 2/1. Na srazu proběhne přednáška Jiřího Eischmanna o nové verzi prostředí GNOME 49. Nemáte-li možnost se zúčastnit osobně, přednáškový blok bude opět streamován živě na server VHSky.cz a následně i zpřístupněn záznam.
Microsoft se vyhnul pokutě od Evropské komise za zneužívání svého dominantního postavení na trhu v souvislosti s aplikací Teams. S komisí se dohodl na závazcích, které slíbil splnit. Unijní exekutivě se nelíbilo, že firma svazuje svůj nástroj pro chatování a videohovory Teams se sadou kancelářských programů Office. Microsoft nyní slíbil jasné oddělení aplikace od kancelářských nástrojů, jako jsou Word, Excel a Outlook. Na Microsoft si
… více »Samba (Wikipedie), svobodná implementace SMB a Active Directory, byla vydána ve verzi 4.23.0. Počínaje verzí Samba 4.23 jsou unixová rozšíření SMB3 ve výchozím nastavení povolena. Přidána byla podpora SMB3 přes QUIC. Nová utilita smb_prometheus_endpoint exportuje metriky ve formátu Prometheus.
Správcovský tým repozitáře F-Droid pro Android sdílí doporučení, jak řešit žádosti o odstranění nelegálního obsahu. Základem je mít nastavené formální procesy, vyhrazenou e-mailovou adresu a být transparentní. Zdůrazňují také důležitost volby jurisdikce (F-Droid je v Nizozemsku).
Greed Corp má jednoduchá pravidla a hrála by se dobře bez počítače, jen s papírovými dlaždicemi a obyčejnými figurkami. W!Games k tomu přidali 3D grafiku, náznaky příběhu a možnost hrát po síti nebo proti počítači.
Nad mořem ční jako věže protínající mlhu i oblaka ostrovy. Poklidným životem v souladu s přírodou si na nich žijí Svobodní. Ehm, to je jen neumělý překlad původního, mírně politicky nekorektního jména Freemen. Rozhodně to není politická agitka, když se podíváme na agendy obou skupin. Když totiž do kraje dorazí chamtiví těžaři Kartelu, rozhodne se tento mírumilovný lid vyrazit na dalekou cestu do odlehlejších krajin, kde je nebude nikdo obtěžovat. Tažení to ovšem bude do značné míry válečné, jelikož v cestě stojí imperiální vojska (impéria si ráda podmaňují kohokoliv, kdo se nachomýtne) a piráti… Je sice pár dní po volbách, ale vážně v tom nemusíte hledat politiku!
Do tohoto prostředí jsou zasazena čtyři tažení (za každou frakci jedno) po šesti scénářích. Jednotlivé mise uvádí a zakončuje krátké povídání naznačující příběhovou linii. Není to ovšem nic moc napínavého, originálního a vůbec, jen tak hra jednoho hráče dostává jakýsi rámec, aby nešlo jen o nahodilé bitky bez ladu a skladu. Pro postup v kampani (a tedy odemknutí dalších map) je ani nemusíte vyhrát všechny, ani nemusíte přesně sledovat pořadí v příběhu. Když se někde zaseknete a vyhráli jste dostatek předešlých scénářů, můžete obvykle skočit na další.
Jedna hra zabere obvykle kolem 10–15 minut a počítačoví soupeři nebývají zdaleka neporazitelní — pokud neuděláte několik fatálních chyb, ani “nejchytřejší” umělá inteligence si moc neškrtne. Já jsem v kampani narazil jen párkrát a všechna čtyři tažení jsem prošel za tři večery. Jestliže vás ovšem hra zaujme, můžete se pustit do samostatných map nejen proti počítači, ale i s lidmi — střídat se na jednom počítači nebo zkusit štěstí na primitivní obdobě Battle.netu: vedle běžných her je tu i žebříček, leč hráčů je asi celkem málo, za poslední asi týden jsem nenarazil na nikoho online. Možná je to tím, že ani nejde o nějakou novinku, vždyť Greed Corp se objevila na xboxu a playstationu už v únoru 2010.
Aktuálně je Greed Corp je součástí Humble Bundle: PC and Android 7, pokud ho stihnete. Jinak je k dispozici na běžných distribučních platformách jako Steam, Google Play nebo zmíněné PSN a Xbox Live. Hru zakoupenou přes Humble Bundle stačí stáhnout a rozbalit (tarball). Nic se neinstaluje, prostě spustíte binárku pro svou platformu (x86 nebo x86_64) a hrajete. Trocha zkoumání adresáře GreedCorp_Data/
ukáže framework Unity a Mono. Nastavení se ukládají do ~/.config/unity3d/Invictus-Games Kft/Greed Corp/
.
Hra mi běží naprosto plynule i na plné detaily v HD, resp. FullHD na moderním, ale nepříliš výkonném počítači (ULV Intel C2D s Intel GMA X4500MHD, resp. Intel Pentium G2030 s Intel HD). Zabraná paměť se běžně pohybuje kolem 100 MiB. Grafika a efekty přitom neoslní, ani neurazí. Jen občas bych ocenil urychlení animací, které maličko zdržují od hry samotné, a jsem dlouhodobým odpůrcem 3D grafiky, protože je hlavně u strategicky orientovaných her bývá matoucí a zhoršuje orientaci — při oddálené kameře je sice vidět vše i s poměry vzdáleností, ale objekty jsou příliš malé na ovládání; při přiblížení zase vzniká problém se zákryty a je snadné opomenout dění na druhé straně mapky. Ještě štěstí, že pohled nejde rotovat…
Součástí Humble Bundle je také hudba ke hře (nebo jak je moderní říkat: OST). Je to celkem asi 12 minut blues (či přidružených žánrů). Jak už to bývá, první hodinu to bylo celkem příjemné, pak jsem zvuk ve hře prostě ztlumil. Pokud by se vám tento doprovod hodně líbil, nevšiml jsem si, že by ta data šlo jednoduše dostat z distribuce hry.
To bychom měli všechnu tu omáčku okolo, ale jak se vlastně Greed Corp hraje? Už jsem naznačil, že pravidla jsou jednoduchá a přímo ve hře vás s nimi seznámí polopatický návod. Hrají dva až čtyři hráči a ten, kdo přijde o všechny jednotky a budovy, prohrává. I v Greed Corp platí, že dobyté území jen to, přes které projde pěchota, a také platí, že více vojáků je prostě více než méně vojáků. To by mohlo svádět k tomu, co je častým nešvarem strategických her: kdo rychleji získá víc jednotek, vyhrál. Tady to tak ovšem není…
Totiž, jak vědí nejen obyvatelé ostravsko-karvinského revíru, jedním z důsledků těžby je, že se občas někde něco propadne. Útesy, reprezentované šestiúhelníkovými políčky, mají svou výšku a když se na nich těží, tedy stojí na nich nebo v jejich blízkosti budova zvaná důl, v každém tahu se propadnou o jednu úroveň — jakmile dosáhnou nejnižší úrovně, zboří se zcela a vezmou se sebou do hlubiny i budovy a vojáky tam právě pobývající. Aby to nebylo tak jednoduché, doly disponují i červeným tlačítkem pro autodestrukci a terén můžete bombardovat z kanónů… a když je několik sousedních útesů již zcela vyčerpaných a sotva drží, způsobí takový brutální zásah řetězovou reakci. Pokud na mapě zbývá už jen několik ostrůvků a ani artilerie nedostřelí, nezbývá než sáhnout po leteckém výsadku, tedy vrátit se k pěchotě.
Ve výsledku je hra plná rozhodování, zda obětovat terén na těžbu a získat tak zlaťáky navíc (nad rámec toho, co se přiděluje každý tah) pro financování armády; zda investovat do pěchoty, možnosti transportu, budov (důl, kasárna a kanón), nebo munice do děl; kolik tahů daná oblast ještě vydrží;… Herní mechanismus je naštěstí tak vyvážený, že se mi nepodařilo přijít na univerzální výherní strategii. Určité vzorce se sice opakují, ale celkový obraz hry je docela variabilní. To je také důvod, proč si myslím, že Greed Corp má potenciál možná až v desítkách hracích hodin. Všimněte si mimochodem, že jsem nikde nepsal o rozdílech mezi válčícími stranami — jsou totiž od pirátů po impérium zcela stejné, liší se jen vizuálně.
Doporučit Greed Corp, nebo ne? Za aktuálních €10 na Steamu asi ne. Na Google Play je to však zhruba desetina, a to už myslím stojí za zvážení. Navíc teď je tu Humble Bundle…
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: