Portál AbcLinuxu, 23. dubna 2024 19:53


Dotaz: Nabíjení baterie

7.4.2021 21:14 belousek
Nabíjení baterie
Přečteno: 1380×
Odpovědět | Admin

Zdravím abc,

mohu připojit výstup z průmyslového zdroje (12V průmyslák) přímo na baterii (olovo 12/10A) a za baterie připojit spotrebič (12V router s SFP) ?

Co tam je za rizika ?

Díky Bělucha.

Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Odpovědi

Max avatar 7.4.2021 21:35 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ne, protože tím nezajistíš odpojení baterie po jejím dobití. Takže i když bude nabitá, stále do ní budeš rvát proud a zničíš jí.
Dále tím nezajistíš ani ochranu před nadměrným vybitím baterie, což jí také může poškozovat.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
Max avatar 7.4.2021 21:47 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie
Tady jsem našel regulátor, kterým se taková věc řeší: Regulátor nabíjení baterie Kemo M083 12V DC
V jeho manuálu máš pak schema zapojení.
Ber to jako příklad, já s tímto zkušenosti nemám (nikdy jsem si to nestavěl, vždy jsem přišel k hotovému).
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
7.4.2021 21:50 belousek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie

Ok,

co s tim tedy ?

Potrebuji nejake rizeni pro nabijeni s ochranou proti prebijeni a vybitim baterie.

Existuje neco hotoveho ?

Pomuze napr. toto ?

https://www.hadex.cz/g891-modul-xh-m601-pro-kontrolu-nabijeni-baterie-12v---stavebnice/

Pripojim na vstup 220V rele -> prumyslovy zdroj -> baterie -> svorky na plosnaka  a vystup V+ , V- do routeru.

Belucha

7.4.2021 21:55 ewew | skóre: 40 | blog: ewewov_blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie

Hlavne to musí byť certifikované na dlhodobé použitie bez dozoru.

Root v linuxe : "Root povedal, linux vykona."
Max avatar 7.4.2021 21:58 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie
Taková certifikace je ti ve finále stejně k ničemu, takže zbytečné řešit.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
7.4.2021 22:02 ewew | skóre: 40 | blog: ewewov_blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie

Pod certifikáciou som myslel výrobok s požadovaními ochranami a podľa noriem platných v danej krajine.

Root v linuxe : "Root povedal, linux vykona."
7.4.2021 22:04 ewew | skóre: 40 | blog: ewewov_blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie

Inými slovami aby vyšetrovateľ prípadnej havarie nemohol povedať, že daná udalosť bola spôsobená nevyhovujúcim zariadením.

Root v linuxe : "Root povedal, linux vykona."
Max avatar 7.4.2021 21:57 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie
Jop, tohle jde použít. K nastavení sice potřebuješ multimetr, ale to asi nevadí.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
7.4.2021 22:28 ehmmm
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie
Tomu nerozumim. Pokud ma zdroj, ktery dava presne 12 V, tak jaky potece proud do baterky, ktera bude mit presne 12 V? Podle me nic.

Spis bych ocekaval opacny problem, ze se mu ta baterka ani nebude nabijet.
7.4.2021 23:00 hwh
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie
Přesně. Navíc se autobaterie nabíjí na kousek víc než 12 V. Při plném nabití je to klidně 14 V bez zátěže. Má baterie fungovat jako záložní zdroj? Nebylo by lepší a lehčí koupit už hotový?
8.4.2021 00:13 OldFrog {Ondra Nemecek} | skóre: 36 | blog: Žabákův notes | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie
Proto je potřeba řízený zdroj a situace se ještě komplikuje pokud má být celý systém aku+nabíječka současně zdrojem energie. Proto je nejlepší se inspirovat tam, kde se to používá - ostrovní systémy, možná i regulace v automobilu. Jinak Pb aku má charkteristiky napětí vs. stav nabití - a limitní hodnoty napětí pro přebití a přílišné vybití - oboje aku spolehlivě ničí). Nabíjet přitom lze jak konstantním napětím, tak konstantním proudem, případně kombinacemi ... od toho se odvíjí vše ostatní.
-- OldFrog
8.4.2021 00:21 belousek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie

Tedy myslite, ze zarizeni co jsem poslal link a kombinaci prumyslovum zdroje 12V (100W celkem napr.) to neda.

Zatez ma cca 10W max, elektrika jde cca 8hod, pripadne tam tam dve baterie (12V/10Ah) parallelne abych zvetsil celkovou kapacitu.

https://www.hadex.cz/g891-modul-xh-m601-pro-kontrolu-nabijeni-baterie-12v---stavebnice/

8.4.2021 08:22 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie
Jak už tu zaznělo, na nabíjení 12V SLA baterky potřebuješ zdroj s napětím o kus vyšším, než 12V + musí to probíhat řízeně, nestačí jen připojit/odpojit relátkem.

Rada koupit jetou UPS a vyměnit v ní baterku je dle mého názoru nejlepší řešení. Na výstup pak jakýkoliv spínaný zdroj 12V.
Max avatar 8.4.2021 08:49 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie
Zdroje ale většinou nedávají přesně 12V. Mají různá napětí na prázdno, různá při zatížení atd.
A třeba nabitá autobaterie má 12,6 - 12,8V a při nabíjení musí mít zdroj napětí 14V. 12V na baterii znamená, že je vybitá.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
randy avatar 7.4.2021 21:44 randy | skóre: 21 | Hviezdoslavov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Kup si Mean Well DRC-60A (tam alebo si ho objednaj z ciny) a vyriesi vsetko jednou skatulkou.
R>
xkucf03 avatar 8.4.2021 17:48 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie

Tohle vypadá šikovně. Škoda, že to dá jen 60 W a co jsem koukal, tak nejvyšší model dá 100 W.

Výkonnější zdroje/nabíječky jsou pak k těm ostrovním systémům a tam už je to cenově trochu jinde.

Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
8.4.2021 20:43 TechnikTom
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie
Tak dělají se daleko levnější zdroje , které počítají s připojením záložní baterie. Sice nevypadají tak "sexy", ale svoji práci udělají....

https://www.t-led.cz/p/ups-zdroj-12v-60w-s-nabijenim-5222?artnr=222&sizenr=222&gclid=EAIaIQobChMIyd7LkaXv7wIVULvVCh3TrAwDEAQYASABEgK6lfD_BwE
xkucf03 avatar 7.4.2021 22:14 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie / UPS / nabíječka
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Stavíš UPS? To by asi bylo lepší koupit levně nějakou vyřazenou/nefunkční UPS, kterou někdo prodává proto, že mu odešla baterie a nechce se mu ji měnit.

Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
7.4.2021 22:24 OldFrog {Ondra Nemecek} | skóre: 36 | blog: Žabákův notes | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Kouknul bych na řešení pro ostrovní systémy...
-- OldFrog
Jendа avatar 8.4.2021 10:50 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ano, pokud:
Já to s tou denacifikací Slovenska myslel vážně.
8.4.2021 17:26 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Nejako mi uniká dôvod používania oloveného akumulátoru v dnešnej dobe. Na jednu stranu tomu nevadí prebíjanie (ak ovšem nevyvrie kyselina), a na druhú stranu to má mizernú kapacitu.

Ale ak sa jedná o "ostrovný systém" ktorý má niekde na chalupe udržať pri živote len nejaké osvetlenie, tak na to sú hotové polotovary aj s elektronikou a solárnym panelom. Notebook s tým asi neudržíš pri živote, ten sa zvykne nabíjať približne na 20V a k tomu je treba doplnkovú elektroniku.
xkucf03 avatar 8.4.2021 17:45 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie

Tak proč ještě ve všech autech nejsou LiFePO4? Docela jsem o tom uvažoval, ale minule mi ještě vycházelo líp koupit kvalitní olověnou baterii. Pár LiFePO4 článků jsem si zatím koupil na hraní :-). Na nějaké zálohování by to ale dávalo větší smysl než do auta.

Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
8.4.2021 19:00 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie
Asi pretože LiFePO4 potrebuje inteligentnejšiu nabíjačku a viac starostlivosti, ak si dobre spomínam. Zvykli zomierať ak ich človek pár krát vybil pod 30% kapacity.

Olovených bateriek sa stále dá nájsť dosť, a oživiť to nie je problém. Stačí ich prepláchnuť peroxydom a naliať elektrolyt. Ak sú to teda tie staré, so štupľami. A prežijú aj keď na ne človek nacvakne solárny panel, takže je to ideál niekam na chalupu. Len to treba občas skontrolovať, a zabezpečiť aby prípadné prsknutie nezapálilo barák. Zoxidované kontakty sú potvora.
8.4.2021 23:03 Kit | skóre: 45 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie
Olovo lépe snáší nárazové proudy při startování. To je také důvodem, proč se stále používá v UPS.
Komentáře označují místa, kde programátor udělal chybu nebo něco nedodělal.
8.4.2021 19:57 OldFrog {Ondra Nemecek} | skóre: 36 | blog: Žabákův notes | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie
Pb lze nabít i vybít velkým proudem bez zničení (startovací proudy jsou v automobilu netriviální - jde o stovky Ampér), akumulátor je dost primitivní, levný a zvládá dobře chlad. Taky jsou jeho vlastnosti obecně známé - je to zavedený produkt.
-- OldFrog
8.4.2021 20:03 OldFrog {Ondra Nemecek} | skóre: 36 | blog: Žabákův notes | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie
PS: Hustota energie není pro auto podstatná - hned po startu se akumulátor dobíjí a auto uveze těžký pb akumulátor hravě. Naopak hodně podstatné jsou velké vybíjecí proudy (aby to roztočilo motor s chladným mazným olejem). Jiná situace je u nositelné elektroniky nebo třeba modelů letadel - tam je to opačně: Potřebujete velkou výdrž a lehký akumulátor, proudy jsou malé.

U elektromobilů se kombinují snad všechny protichůdné požadavky: Potřebujete maximální dojezd, výkon po celou dobu, velkou hustotu energie, velkou životnost a rychlé dobíjení. Proto jde vývoj elektromobilů pomalu.
-- OldFrog
9.4.2021 13:45 SE
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Mám to udělané podobně. Normální "samodomo" zdroj trafo, můstek, filtrace, stabilizace cca 12,8 V výstup přes diodu. Z baterky (starší aku z UPS) výstup taky přes diodu a paralelně k diodě odpor, přes ten se baterka dobijí.

Napájím s tím mikrotik, vydrž to cca 6 hodin.

Baterka se nepřebijí jelikož napětí ze zdroje je omezené na 12,8 V (spíše není nabitá na 100%).

Vybití baterie nařeším, jelikož výpadek delší jak 6 h nikdy pravděpodobně nebude. V provozu cca 3 roky naprosto bez problémů to vykrylo všechny výpadky.
9.4.2021 17:00 filip
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Pokud nastavis napeti na zdroji spravne, tak by to melo celkem fungovat. Idealne nekam na 12,7-13V

Situace: Bezi elektrina a vybita baterie Zdroj dava 13V a baterie se velmi pomalu dobiji. Napeti v systemu je 12-13V podle sily zdroje a vybiti baterie

Bezi elektrina a nabita baterie Zdroj dava 13V a baterie zustava taktez na 13V. Napeti v systemu je 13V. Baterie vyrovnava vykyvy napeti v systemu

Nebezi elektrina a nabita baterie Zdroj dava 0. Vetsina zdroju obsahuje ochrannou diodu a nebude baterii vybijet. Je to treba u vaseho zdrove overit. Napeti v systemu bude zhruba 12,5V a bude postupne klesat s vybitim baterie.

Nebezi elektrina a vybita baterie Zdroj dava 0. Baterie dava pod 12V. Pokud to tak zustane dlouhodobe, tak to baterii nici. Resenim je zapojit "ochranu baterie" = elektronika, ktera prerusi obvod pri poklesu pod X V.

To cele plati pro olovenou baterii. U LiFePo4 je potreba hlidat maximalni nabijeci proud a max napeti. Nejaky cas by to taky vydrzela.

11.4.2021 11:47 ZAH | skóre: 43 | blog: ZAH
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie
při nabíjení Pb baterie 14,3V = 90 až 95% nabito, 14,4 až 14,5V = 100% nabito.
Jendа avatar 11.4.2021 13:12 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie
Mně autobaterka (vyhozená, takže v dost špatném stavu, ale dolil jsem ji) při 14 V už plynuje. Nejlepší bude, když to tazatel změří - normálně VA charakteristiku nabité baterky, uvidí tam kolínko.
9.4.2021 18:07 Kit | skóre: 45 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
K udržování autobaterie používám nabíječku od vyřazeného notebooku, která dává 17 V připojenou přes PB137. Několikaletý bezproblémový provoz, baterka je ve skvělé kondici. Pořizovací cena cca 20 Kč i s blokovacími kondenzátory a chladičem.
Komentáře označují místa, kde programátor udělal chybu nebo něco nedodělal.
10.4.2021 09:38 vdse
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie
Lineární stabilizátor? Au. Rozdíl napětí X proud jde přímo do tepla. Kup DC-DC konvertor.
10.4.2021 10:05 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie
Na zimu v pohode, aspoň to vykúri.

I keď ekológia...
10.4.2021 10:32 Kit | skóre: 45 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie
Při tom rozdílu napětí je to v pohodě, ten čip je na to určen. DC-DC používám, když z toho chci 5 V.
Komentáře označují místa, kde programátor udělal chybu nebo něco nedodělal.
Jendа avatar 10.4.2021 12:45 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie
13.7/17 = 81%. Nebudou na tom běžné DC-DC spínané zdroje, navíc s takto malým rozdílem napětí, stejně, nebo ještě hůř? Například LM2576 má v těchto podmínkách podle datasheetu účinnost (když se obvod dobře navrhne) 87%, což je nepatrně lepší.
10.4.2021 13:44 Kit | skóre: 45 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie
Tady ty DC-DC zdroje mají výhodu v tom, že dobře poslouží i jako výkonové vypínače, takže se dají použít i pro MPPT regulátory. Stačí přidat jeden tranzistor a jeden potenciometr, případně dalším výkonovým tranzistorem zvýšit proud do zátěže.
Komentáře označují místa, kde programátor udělal chybu nebo něco nedodělal.
18.4.2021 12:17 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie
Běžný Mean Well SD-50 má účinnost 70-80%, varianta s vyšší účinností (a menším výkonem) RSD-30 85-90%.
Quando omni flunkus moritati
10.4.2021 21:56 Fredy72 | skóre: 8
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Co tohle ?
randy avatar 11.4.2021 12:01 randy | skóre: 21 | Hviezdoslavov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie
To vyriesi len odpojenie, ked je akumulator nabity + treba k tomu zdroj a DC-DC co mu da stabilizovanych 12 V s ochranou proti nadmernemu vybitiu. Nie je jednoduchsie zobrat uz hotovu krabicku?
R>
11.4.2021 12:10 Kit | skóre: 45 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie
Tohle by měl být DC-DC měnič, ale připadá mi na čínské poměry poněkud drahý.
Komentáře označují místa, kde programátor udělal chybu nebo něco nedodělal.
15.4.2021 21:00 Livan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Nechápu, proč si nekoupíš klasickou nabíječku na autobaterie. Např. některou z těchto. Mají i ochranu proti přebití. Stačí s malým nabíjecím proudem, o něco větším, než je odběr toho routru.
15.4.2021 23:04 Petr Šobáň | skóre: 80 | blog: soban | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nabíjení baterie
To není tak jednoduché.

Například moje CTEK se po 10dnech vypne (ochrana) pouze v režimu stálého napájení se nevypne, ale zase tam má pak konstatní napětí 13,7V které je právě pro případy odstavení auta na delší dobu, ale v tomto režimu se nepočítá s nabíjením akumulátoru (při normálním nabíjení je na ní napětí 14,4V).

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.