Portál AbcLinuxu, 21. května 2022 11:57



Dotaz: casting pointerů v cečku

4.12.2021 16:51 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
casting pointerů v cečku
Přečteno: 512×
Odpovědět | Admin
ještě bych potřeboval jednu radu. na casting pointerů v Cčku. Potřebujeme pracovat s 4 rozmerným polem. rekněme A[x][y][z][n]. velikosti (kromě n) jsou vysoké stovky, cele pole je 1-2 GB, takže to nejde jako lokální proměnná v main. ale nedaří se mi vymyslet jak zkonvertuji pointr ziskaný alokací z malloc
void * = malloc (potrebna velikost);
na 4 dimenzionální pole.

Řešení dotazu:


Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Odpovědi

Gréta avatar 4.12.2021 19:05 Gréta | skóre: 35 | blog: Grétin blogísek | Stockholm
Rozbalit Rozbalit vše Re: casting pointerů v cečku
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

buťto uděláš mockrát posobě malloc nebo strašně dlouhatatatatatatánskou jednorozměrnou nudli a k elementům pole se budeš dostávat ukazatelovovou aritmetikou :D ;D

hele pro 3d :O ;D prostě jako ještě jeden rozměr přidáš a bude to jakoby uplně to samý :D :D ;D ;D

alle haben angst vorm klimaskeptikern/ungeimpften/desinformanten/russen/schwarzen mann ☸ ☸
5.12.2021 10:26 Vtipnéř | skóre: 37 | blog: Vtipnéřův blog | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: casting pointerů v cečku

buťto uděláš mockrát posobě malloc nebo strašně dlouhatatatatatatánskou jednorozměrnou nudli a k elementům pole se budeš dostávat ukazatelovovou aritmetikou :D ;D

Osobně bych asi radši použil tu dlouhou nudli. Jirka
Opening Windows is better than washing them. Clearing Windows (e.g. erasing or deleting) is even much better.
5.12.2021 17:08 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
Rozbalit Rozbalit vše Re: casting pointerů v cečku
Asi to skončí na dlouhé nudli. Není to ani tak pro mne jako pro kamaráda, který před (mnoha) lety programoval ve FORTRANu a s pointry není kamarád, ale vědecké výpočty přes C pole moc efektivní nebudou, takže se to bude muset naučit.
Řešení 3× (Bhezret, Вheгzet, Вherzet)
4.12.2021 19:13 debian+ | skóre: 30 | blog: analyzy
Rozbalit Rozbalit vše Re: casting pointerů v cečku
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
#include <string.h>

#define ARRAY_TYPE int

// return ARRAY_TYPE[s1][s2][s3][s4]
ARRAY_TYPE ****alloc4array(size_t s1,size_t s2,size_t s3,size_t s4)
{
	ARRAY_TYPE ****data;
	size_t a,b,c;
	
	data=(ARRAY_TYPE ****) malloc(s1*sizeof(ARRAY_TYPE***));
	for(a=0;a<s1;a++)
	{
		data[a]=(ARRAY_TYPE ***) malloc(s2*sizeof(ARRAY_TYPE **));
		if(data[a] == NULL)
			exit(1);
		for(b=0;b<s2;b++)
		{
			data[a][b]=(ARRAY_TYPE **) malloc(s3*sizeof(ARRAY_TYPE *));
			if(data[a] == NULL)
				exit(1);
			for(c=0;c<s3;c++)
			{
				data[a][b][c]=(ARRAY_TYPE *) malloc(s4*sizeof(ARRAY_TYPE));
				if(data[a] == NULL)
					exit(1);
				bzero(data[a][b][c], s4*sizeof(ARRAY_TYPE));
			}
		}
		
	}
	
	return data;
}

int main(int argc, char **argv)
{
	ARRAY_TYPE ****data;
	
	data=alloc4array(100,100,100,100);
	
	printf("[0,0,0,0]: %d\n", data[0][0][0][0]);
	
	// plus uvolnit pole
	
	return 0;
}
Ak nemáš veľkú RAM, tak dobre je pri takých testov vypnúť swap. V prípade, že program spotrebuje všetku RAM, tak OS proces zabije a nezačne pomaly swapovať.
debian.plus@protonmail.com
4.12.2021 19:42 debian+ | skóre: 30 | blog: analyzy
Rozbalit Rozbalit vše Re: casting pointerů v cečku
Toto je zle riešenie, nepoužívať.

@Вherzet Neoznačuj to ako riešenie.
debian.plus@protonmail.com
5.12.2021 10:28 Vtipnéř | skóre: 37 | blog: Vtipnéřův blog | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: casting pointerů v cečku
Toto je zle riešenie, nepoužívať.
Bylo by fajn napsat, kde je chyba. Ale našel jsem to.

Jirka
Opening Windows is better than washing them. Clearing Windows (e.g. erasing or deleting) is even much better.
Gréta avatar 5.12.2021 18:29 Gréta | skóre: 35 | blog: Grétin blogísek | Stockholm
Rozbalit Rozbalit vše Re: casting pointerů v cečku

diff

22c22
<             if(data[a] == NULL)
---
>            if(data[a][b] == NULL)
27c27
<                if(data[a] == NULL)
---
>                if(data[a][b][c] == NULL)

6.12.2021 19:23 Vtipnéř | skóre: 37 | blog: Vtipnéřův blog | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: casting pointerů v cečku

diff

22c22
<             if(data[a] == NULL)
---
>            if(data[a][b] == NULL)
27c27
<                if(data[a] == NULL)
---
>                if(data[a][b][c] == NULL)

Měl jsem stejný nápad. Jirka
Opening Windows is better than washing them. Clearing Windows (e.g. erasing or deleting) is even much better.
Řešení 2× (lertimir (tazatel), Вherzet)
4.12.2021 19:16 debian+ | skóre: 30 | blog: analyzy
Rozbalit Rozbalit vše Re: casting pointerů v cečku
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Tak ešte raz a správne.
#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
#include <string.h>

#define ARRAY_TYPE int

// return ARRAY_TYPE[s1][s2][s3][s4]
ARRAY_TYPE ****alloc4array(size_t s1,size_t s2,size_t s3,size_t s4)
{
	ARRAY_TYPE ****data;
	size_t a,b,c;
	
	data=(ARRAY_TYPE ****) malloc(s1*sizeof(ARRAY_TYPE***));
	for(a=0;a<s1;a++)
	{
		data[a]=(ARRAY_TYPE ***) malloc(s2*sizeof(ARRAY_TYPE **));
		if(data[a] == NULL)
			exit(1);
		for(b=0;b<s2;b++)
		{
			data[a][b]=(ARRAY_TYPE **) malloc(s3*sizeof(ARRAY_TYPE *));
			if(data[a][b] == NULL)
				exit(1);
			for(c=0;c<s3;c++)
			{
				data[a][b][c]=(ARRAY_TYPE *) malloc(s4*sizeof(ARRAY_TYPE));
				if(data[a][b][c] == NULL)
					exit(1);
				bzero(data[a][b][c], s4*sizeof(ARRAY_TYPE));
			}
		}
		
	}
	
	return data;
}

int main(int argc, char **argv)
{
	ARRAY_TYPE ****data;
	
	data=alloc4array(100,100,100,100);
	
	printf("[0,0,0,0]: %d\n", data[0][0][0][0]);
	
	// plus uvolnit pole
	
	return 0;
}
Ak nemáš veľkú RAM, tak dobre je pri takých testov vypnúť swap. V prípade, že program spotrebuje všetku RAM, tak OS proces zabije a nezačne pomaly swapovať.
debian.plus@protonmail.com
5.12.2021 17:18 debian+ | skóre: 30 | blog: analyzy
Rozbalit Rozbalit vše Re: casting pointerů v cečku
Ináč, použi toto riešenie a nie to, kde máš jeden malloc() s alokovaným naraz veľkého kusu pamäte. Robil som pri inom benchmark a vyšlo mi, že takto rozkúskovanej alokovanie je rýchlejšie pri spracovaní. Zrejme menej OS prepína stránky pamäte, nakoľko pri kusovom alokovaní sú dáta zaokrúhľované na veľkosť page size OS.
debian.plus@protonmail.com
Řešení 1× (Gréta)
5.12.2021 09:40 jiwopene | skóre: 30 | blog: Od každého trochu…
Rozbalit Rozbalit vše Re: casting pointerů v cečku
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Nenačítáte si tam data přímo ze souboru? Pokud ano (tj. v poli je totéž co v souboru), zvažte použití mmap(3), se kterým se budou data ze souboru číst až při přístupu. Jem ožné to nastavit tak, že se data do souboru propisují, paměť je jen pro čtení, nebo je možné paměť zapisovat beze změny souboru.

Preferuji přístup s dlouhou jednorozměrnou nudlí, protože se nemusí mnhohokrát volat malloc a namísto 4 přístupů do paměti postačí jeden.

Ukázka:
#include <math.h>
#include <stdbool.h>
#include <stdint.h>
#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>

struct hypercube_entry
{
	uint32_t value;
};

struct hypercube
{
	size_t z_len, y_len, x_len, w_len;
	struct hypercube_entry entries[];
};

struct hypercube *
hypercube_alloc(size_t z_len,
                size_t y_len,
                size_t x_len,
                size_t w_len);

inline static struct hypercube_entry *
hypercube_entry(struct hypercube *hypercube,
                size_t z_len,
                size_t y_len,
                size_t x_len,
                size_t w_len);

size_t
hypercube_sizeof(size_t z_len,
                 size_t y_len,
                 size_t x_len,
                 size_t w_len);

struct hypercube *
hypercube_alloc(size_t z_len,
                size_t y_len,
                size_t x_len,
                size_t w_len)
{
	struct hypercube *hypercube_mem;
	size_t hypercube_sz;

	hypercube_sz = hypercube_sizeof(z_len, y_len, x_len, w_len);
	hypercube_mem = malloc(hypercube_sz);
	if (hypercube_mem == NULL) {
		fprintf(stderr,
                "Cannot allocate %lu bytes for hypercube. Aborting.\n",
		        hypercube_sz);
	}
	hypercube_mem->z_len = z_len;
	hypercube_mem->y_len = y_len;
	hypercube_mem->x_len = x_len;
	hypercube_mem->w_len = w_len;
}

size_t
hypercube_sizeof(size_t z_len,
                 size_t y_len,
                 size_t x_len,
                 size_t w_len)
{
	return sizeof(struct hypercube)
	       + sizeof(struct hypercube_entry) * z_len * y_len * x_len * w_len;
}

inline static struct hypercube_entry *
hypercube_entry(struct hypercube *hypercube,
                size_t z,
                size_t y,
                size_t x,
                size_t w)
{
	struct hypercube_entry *entry = hypercube->entries;
	entry += z * hypercube->y_len * hypercube->x_len * hypercube->w_len;
	entry += y * hypercube->x_len * hypercube->w_len;
	entry += x * hypercube->w_len;
	entry += w;
	return entry;
}

int
main(void)
{
	size_t z_len = 100;
	size_t y_len = 99;
	size_t x_len = 98;
	size_t w_len = 97;
	struct hypercube *hypercube;

	hypercube = hypercube_alloc(z_len, w_len, y_len, x_len);
	printf("Allocated %lu bytes\n.",
	       hypercube_sizeof(z_len, w_len, y_len, x_len));

	/* Draw 4-dimensional super-ellipsoid.
	 * Quite inefficient algorithm. */
	for (int x = 0; x < hypercube->x_len; x++)
	for (int y = 0; y < hypercube->y_len; y++)
	for (int z = 0; z < hypercube->z_len; z++)
	for (int w = 0; w < hypercube->w_len; w++) {
		bool is_inside = .5f >= (
			powf(((float) x - 50.f) * .02, 4.f)
			+ powf(((float) y - 50.f) * .02, 4.f)
			+ powf(((float) z - 50.f) * .02, 4.f)
			+ powf(((float) w - 50.f) * .02, 4.f));
		hypercube_entry(hypercube, z, y, x, w)->value
			= is_inside ? 1 : 0;
	}

	/* Draw slices of it. */
	for (int w = 10; w < hypercube->w_len - 10; w += 10) {
		printf("w = %i\n", w);
		for (int y = 1; y < hypercube->y_len; y += 2) {
			for (int x = 1; x < hypercube->x_len; x++) {
				int z = 0;
				for (;
				     z < hypercube->z_len
					 && !hypercube_entry(hypercube, z, y, x, w)->value;
				     z++);
				if (z < 80) {
					if (hypercube_entry(hypercube, z, y - 1, x - 1, w)
					    ->value) {
						putchar('*');
					} else {
						putchar('#');
					}
				} else {
					putchar('_');
				}
			}
			putchar('\n');
		}
		putchar('\n');
	}
}
.sig virus 3.2_cz: Prosím, okopírujte tento text do vaší patičky.
5.12.2021 14:49 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
Rozbalit Rozbalit vše Re: casting pointerů v cečku
Nenačítám. Fakticky to je 3D model el pole, to co by se načítalo max jsou okrajové podmínky pro to pole a pak se iteruje do stabilního stavu.
5.12.2021 17:01 debian+ | skóre: 30 | blog: analyzy
Rozbalit Rozbalit vše Re: casting pointerů v cečku
Prepis určitých bajtov v súbore nevyžaduje náhodou práva roota?
debian.plus@protonmail.com
7.12.2021 17:24 jiwopene | skóre: 30 | blog: Od každého trochu…
Rozbalit Rozbalit vše Re: casting pointerů v cečku
Proč by měl? Pokud má uživatel k souboru oprávnění pro zápis, může si ho otevřít (a nammapovat i bez MAP_PRIVATE) s možností zápisu a zapisovat do něj jak chce.
.sig virus 3.2_cz: Prosím, okopírujte tento text do vaší patičky.
Řešení 1× (Gréta)
5.12.2021 10:13 Andrej | skóre: 49 | blog: Republic of Mordor
Rozbalit Rozbalit vše Re: casting pointerů v cečku
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Odpovědi typu rádoby-pole à la Java už tady zazněly, takže přidávám jednu s kompaktním 4-rozměrným polem.

Tohle^^^, mimochodem, v dotazu chybí — jestli jsou jednotlivé dimenze stále stejně velké a pole lze tudíž alokovat naráz jedním malloc()em nebo jestli se velikost různých (pod)polí může lišit a všechno se pak musí alokovat přes další úrovně polí pointerů, jako v Javě.

#include <inttypes.h>
#include <stdint.h>
#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>

struct A { int blah; };
static const size_t X = 11,
                    Y = 13,
                    Z = 7,
                    N = 5;

int main() {
  struct A (*const array)[Y][Z][N] =
      malloc(sizeof(struct A[X][Y][Z][N]));

  int counter = X * Y * Z * N / 2;
  for (size_t x = 0; x < X; ++x)
    for (size_t y = 0; y < Y; ++y)
      for (size_t z = 0; z < Z; ++z)
        for (size_t n = 0; n < N; ++n)
          array[x][y][z][n].blah = counter--;

  int64_t sum = 0;
  for (size_t x = 0; x < X; ++x)
    for (size_t y = 0; y < Y; ++y)
      for (size_t z = 0; z < Z; ++z)
        for (size_t n = 0; n < N; ++n)
          sum += array[x][y][z][n].blah;

  free(array);
  printf("%" PRId64 "\n", sum);
}

Trik je v tom, že v typu pointeru na pole array chybí první rozměr X — ten jako jediný není třeba definovat v typu, protože pointerová ařiťmetika potřebuje znát jenom ty následující rozměry. Tedy 4-rozměrné pole můžeme s klidem nechat „zkazit“ na pointer na první (tedy, nulté) 3-rozměrné (pod)pole.

Že to vypíše nulu, to je asi jasné, leč mnohem důležitější vždycky je, co na to říká valgrind.

5.12.2021 10:29 Andrej | skóre: 49 | blog: Republic of Mordor
Rozbalit Rozbalit vše Re: casting pointerů v cečku

Ještě pro úplnost: To „slibované“ smrduté kazení pole na pointer se v mém příkladu vůbec neděje. Vezmu void* z malloc() a přiřadím ho rovnou do pointeru na nulté 3-rozměrné pod-pole.

Ale kdybych kolem toho chtěl strašně moc kecat, mohlo by to vypadat třeba takhle:

struct A (*const alloc)[X][Y][Z][N] =
      malloc(sizeof(struct A[X][Y][Z][N]));
struct A (*const array)[Y][Z][N] = *alloc;  /* Tady! */
/* ... */
free(alloc);
5.12.2021 10:44 Andrej | skóre: 49 | blog: Republic of Mordor
Rozbalit Rozbalit vše Re: casting pointerů v cečku

Jo a kdo si to chce fakt zahustit, ten si může nastavit třeba:

static const size_t X = 201,
                    Y = 201,
                    Z = 201,
                    N = 201;
To^^^ pak trvá (na mém stroji) celé 1,5 (se)kundy, což už je nějaké trvání! Velikost toho pole bude 6528963204 B, takže asi 6,08 GiB.
5.12.2021 13:34 l c mao
Rozbalit Rozbalit vše Re: casting pointerů v cečku
(se)kundy
hahahahahaha nechceš být standup komik s tímhle materiálem?
5.12.2021 17:22 Andrej | skóre: 49 | blog: Republic of Mordor
Rozbalit Rozbalit vše Re: casting pointerů v cečku

Chtěl bych kandidovat na prezidenta, až na to budu mít věk. Zatím mám fyzicky 37 a mentálně cca 15, takže 2023 nestíhám. 2028 snad.

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.