Portál AbcLinuxu, 12. listopadu 2025 22:42
#include malloc.h
#include stdio.h
#include stdlib.h
typedef struct {
char meno[10];
char priez[20];
int oscislo;
char znamka;
} STUD;
void vlozStud(int *pocet) {
(*pocet)++;
}
int main() {
int pocet;
char vyber;
pocet=0;
STUD *student;
student=(STUD *) malloc(1*sizeof(student));
printf("%d\n",pocet);
while (vyber!='x') {
scanf("%s",&vyber);
if(vyber=='b') vlozStud(&pocet);
printf("%d",pocet);
}
printf("%d",pocet);
return (0);
}
<' a '>'? Pro ty línější nabízím pomůcku, kterou jsem kdysi vyrobil kvůli starému redakčnímu systému Intervalu, ale hodí se i zde.
Snažíš se zapsat řetězec na místo znaku. I když z klávesnice zadáš jenom "b", tak funkce scanf("%s", &vyber) na adresu &vyber uloží "b\0" (C-čkové řetězce jsou zakončeny znakem "\0"). A ten nulovej znak přepíše něco, co už nepatří k tomu charu. (V tvém případě proměnnou pocet)
To, že na windows to funguje je způsobený pravděpodobně "zarovnávánim" proměných v paměti, který provádí překladač - zapisuješ někam, kde by stejně nic nebylo.
scanf("%s",&vyber);
Tak takové věci si raději hodně rychle odvykněte. Termín buffer overflow už jste slyšel? Tohle by byla sebevražda i kdyby proměnná vyber nebyla typu char.
char a na místo, kam ukazuje, zkopírujete zadaný řetězec. Takže prvním znakem naplníte tu proměnnou a zbytkem přepíšete pár bytů za ním. Když budete mít štěstí, bude to pár jiných proměnných. Když ne, mohou se začít dít podivuhodné věci… V případě tazatele to zřejmě odnesla proměnná pocet, která se nacházela na zásobníku hned nad vyber.
scanf(). Bez toho to nepůjde a pokud si toto nastudujete, bude vám hned jasné, v čem je problém. Fórum vám může pomoci s konkrétním problémem, ale základy jazyka si musíte nastudovat sám.
char *vyber;No a když je to takhle inicializováno, tak je potřeba paměť naalokovat
int N = 20; vyber = (char *) malloc (N * sizeof(char));a po použití uvolnit
free(vyber);Přičemž NIKDY nepoužívej scanf() tak jak jsi to zapsal. Když už to mermomocí musíš napsat právě takto, tak aspoň
scanf ("%19s", vyber);
Abys omezil možnost buffer-overflow.
#include<string.h>
#include<stdio.h>
#include<stdlib.h>
typedef struct {
char meno[10];
char priez[20];
int oscislo;
char znamka;
} STUD;
void vlozStud(int *pocet) {
(*pocet)++;
}
int main() {
int pocet, N = 20;
char *vyber;
STUD *student;
pocet=0;
student=(STUD *) malloc(1*sizeof(student));
vyber = (char *) malloc(N*sizeof(char));
printf("%d\n",pocet);
while(1){
scanf("%19s", vyber);
if (!strcmp(vyber, "x")) break;
if (!strcmp(vyber, "b")) vlozStud(&pocet);
printf("%d",pocet);
}
printf("%d",pocet);
free(student);
free(vyber);
return (0);
}
(Chtěl jsem napsat ten program slušněji, ale to už bych ho příliš měnil.)
Nebo zkuste mezi
int pocet;
char vyber;
vložit nějakou proměnou, kterou dále v programu nijak nepoužijete (doufám, že ji kompilátor bez optimalizace nevyhodí, pokud ano, tak ji nějak nesmyslně použijte, aby zůstala v tom programu zachována). A spusťte program pod linuxem a zadejte jedno písmenko a program najednou bude chodit v pořádku.
Tiskni
Sdílej:
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.