Portál AbcLinuxu, 25. července 2025 04:57


Nativní gradienty pro Xorg

Lars Knoll tak trochu z dlouhé chvíle naprogramoval podporu nativního vykreslování gradientů v Xorg: Gradient support for the X server. Screenshot.

1.6.2005 14:59 | Robert Krátký | Zajímavý software


Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

Mikos avatar 1.6.2005 17:28 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Super!
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Výborně, konečně zde bude možnost mít pěkné gradienty ve widgetech všech aplikací! :-) Qt 4 už má podporu gradientů, takhle když pro ně bude přímá podpora v X.Org, bude ovšem jejich vykreslování mnohem svižnější.

Jen doufám že to do X.Org bude brzo implementováno... po Composite extension která nám přinesla reálnou průhlednost a stíny je to další skvělá věc ;-) Konečně Xka budou moct po grafické stránce plně konkurovat enginu z Mac OS X a připravovaného M$ Longhornu.

Jediné co teď už schází je vylepšit podporu Composite (je stále dost nestabilní) a v budoucnu snad už konečně zavést vykreslování desktopu přes OpenGL (už se na tom pracuje, ale zatím je to podle toho clo sem tak četl ještě dost daleko od praktického nasazení), to by bylo uplně nejlepší...

(btw. prosím žádné flejmy, chápu že některým to přijde jako naprostá zbytečnost a vubec se jim to nemusí líbit, ale každý máme vkus jiný a faktem je, že i taková zdánlivá blbost může napomoci v rozšiřvání Linuxu mezi obyčejné lidi)
CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
1.6.2005 18:04 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
Rozbalit Rozbalit vše Re: Super!
Konečně Xka budou moct po grafické stránce plně konkurovat enginu z Mac OS X a připravovaného M$ Longhornu.

Nativní vykreslování gradientů nás všechny spasí. Amen.

Trocha soudnosti by neškodila...
1.6.2005 19:02 ---- | skóre: 23 | blog: -
Rozbalit Rozbalit vše Re: Super!
Ne, určitě nás spasí lepší nástroje pro vývoj kernelu. Tečka.
Věroš avatar 1.6.2005 22:03 Věroš | skóre: 24 | blog: Co není v hlavě | 49.29 s.š., 16.54. v.d.
Rozbalit Rozbalit vše Re: Super!
Já myslím, že jsme z té vody vylejzat neměli...
Školím Ansible
1.6.2005 19:43 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
Rozbalit Rozbalit vše to je divny..
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Zdravim

Me to prijde jako dost velka blbost. Nejsem expert, ale takovehle veci by IMHO v X serveru byt nemeli, to je vec programu co kresli okynka. Nechteli by tam treba jeste doprogramovat tetris? Spusti se "X --tetris" a bude to.

Zdenek
www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
1.6.2005 19:59 jm
Rozbalit Rozbalit vše Re: to je divny..
Nechteli by tam treba jeste doprogramovat tetris?
Proc ne, kdyz muze bejt v boot manazeru? :-)
1.6.2005 20:03 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
Rozbalit Rozbalit vše Re: to je divny..
Doufám, že se tyto projekty brzy spojí.
1.6.2005 20:38 jm
Rozbalit Rozbalit vše Re: to je divny..
:-D
1.6.2005 20:10 Michal Marek (twofish) | skóre: 55 | blog: { display: blog; } | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: to je divny..
V X je (snad od začátku) i kreslení vyplňovaných polygonů, taky by si to apliakce mohla dělat sama. Jenže když se serveru pošle pár bajtů popisujících jak má výsledek vypadat, tak se a) šetří linka při provozu přes sít b) server to může nechat spočítat grafickou kartu (do toho nevidím, ale tipoval bych, že gradienty by ty karty mohly umět).
Mikos avatar 1.6.2005 20:15 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: to je divny..
Přesně tak - např. zmiňované připravované Qt 4 pro gradienty podporu má, ale musí si je všechny počítat softwarově a to by jen zbytečně zpomalovalo aplikace. Kdežto pokud bude podpora pro gradienty zabudovaná přímo do X, může např. ono Qt přenechat jejich vykreslování Xkům. Což má 2 velké výhody:

1.) Při provozu přes síť to značně sníží traffic

2.) Značně to zvýší výkon takové aplikace gradienty využívající (protože ta podpora gradientů by měla být v XRender extension, pro kterou funguje hardwarová akcelerace - tedy tu úlohu převezme grafická karta, od čeho grafické karty máme, že?)
CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
Mikos avatar 1.6.2005 20:19 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: to je divny..
Váš příspěvek je naprosto nesmyslný - tady se jedná o grafické úkony, které pokud si má aplikace/widget řešit sama, zbytečně by vytěžovaly procesor (např. ony gradienty) nebo nejsou vubec realizovatelné (např. ona reálná průhlednost, jejíž podporu už nyní díky Composite v X.Org máme).
CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
1.6.2005 20:55 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
Rozbalit Rozbalit vše Re: to je divny..
Výkon tetrisu by se jistě též zvýšil, kdyby byl implementován přímo v X serveru.
Mikos avatar 1.6.2005 22:43 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: to je divny..
Jestli nedokážete pochopit rozdíl mezi jednoúčelovou aplikací a rozhraním které může využít libovolný widget a všechny aplikace pod ním, tak vás vážně lituju ;-)

Vlastně k čemu bychom potřebovali celá Xka? Každá aplikace si přeci může veškeré vykreslování zařídit sama nad framebufferem! A vlastně ani žádné GTK či Qt není potřeba, vždyť to si všechno může také každá aplikace zajišťovat sama... jen ať hezky každá aplikace stokrát dokola vynalézá kolo! :-)
CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
2.6.2005 08:42 Vašek
Rozbalit Rozbalit vše Re: to je divny..
Proč nad framebufferem? Taková hnusná abstrakce. Ať si to aplikace dělají přímo zápisem do grafické karty!

Založit nové vláknoNahoru


ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.