Portál AbcLinuxu, 8. května 2025 00:49
Nezisková organizace Apache Software Foundation (ASF) oznámila, že se částečně přestane dopouštět kulturní apropriace a změní své logo a brand. Minimálně z loga odstraní indiánské pírko. Nové logo a brand představí na své konferenci Community Over Code v říjnu letošního roku. Ta byla ještě nedávno známá jako ApacheCon.
Tiskni
Sdílej:
ASF co-founder Brian Behlendorf first used the name “Apache” for the server. The use of the name “Apache” shows appreciation for the people and tribes who refer to themselves as “Apache.” As the Apache HTTP Server grew from patches applied to the NCSA Server, a pun on the name quickly spread amongst members of the community, with the rumor being that “Apache” actually stood for “a ‘patchy’ server.”. As time passed, the popularity of the “A Patchy Server” story grew: rumor became lore, and lore became legend.
To vypadá spíš jako nepochopení ze strany pohoršených.
Vážně změna loga/brandu z těchto důvodů někomu může vadit? Jakože mám logo na kterém kráva a změním si ho na mrkev. Důvod může být třeba to, že jsem vegetarián a prostě to tak cítím. Někomu to může vadit?Mne ano. Jsem karnitarian a propagace zdravi skodlive zeleniny me urazi...
Co-founder Brian Behlendorf states how the name 'Apache' was chosen: "I suggested the name Apache partly because the web technologies at the time that were launching were being called cyber this or spider that or something on those themes and I was like we need something a little more interesting, a little more romantic, not to be a cultural appropriator or anything like that, I had just seen a documentary about Geronimo and the last days of a Native American tribe called the Apaches right, who succumbed to the invasion from the West, from the United States, and they were the last tribe to give up their territory and for me that almost romantically represented what I felt we were doing with this web-server project..." (zdroj)Ono je to těžké. Mně by taky přišlo divné, kdyby si nějaký cizinec přivlastňoval třeba české pivo nebo husity a používal to pro nesouvisející věci. Na druhou stranu si dost dobře dovedu představit pojmenování podle nějaké osobnosti nebo události, když je to myšleno jako pocta a pokračuji v jejích myšlenkách a práci nebo se tu událost snažím zopakovat někde jinde, i když nejsem přímo jejich dědic nebo účastník. U toho Apache Software Foundation je to takové sporné – ta vazba na tu původní věc tam sice je, je pozitivní, ale poměrně slabá. Je to trošku náhodný/punkový název. Na místě těch indiánů bych byl asi spíš rád, že se jich lidi neštítí a naopak je vnímají pozitivně, ale těžko říct. Nicméně měnit takhle zavedený název po tolika letech je přitažené za vlasy.
Cože? Tady jeden neví, jestli je to neschopnost porozumět textu, nebo gaslighting.
ASF co-founder Brian Behlendorf first used the name “Apache” for the server. The use of the name “Apache” shows appreciation for the people and tribes who refer to themselves as “Apache.” As the Apache HTTP Server grew from patches applied to the NCSA Server, a pun on the name quickly spread amongst members of the community, with the rumor being that “Apache” actually stood for “a ‘patchy’ server.”. As time passed, the popularity of the “A Patchy Server” story grew: rumor became lore, and lore became legend.
As the Apache HTTP Server grew from patches applied to the NCSA Server, a pun on the name quickly spread amongst members of the community, with the rumor being that “Apache” actually stood for “a ‘patchy’ server.”. As time passed, the popularity of the “A Patchy Server” story grew: rumor became lore, and lore became legend.Takže možná by vážně bylo řešení vrátit se k původní legendě, než názvem odkazovat na nějaké náhodné indiány.
Nelíbí se mi kontext, v jakém se to děje – nenávistné útoky levicových aktivistů na cokoli.vs.
Na místě těch indiánů bych byl asi spíš rád, že se jich lidi neštítí a naopak je vnímají pozitivně, ale těžko říct.Jednou je to nenávistný útok levičáku, příště je to spravedlivé rozhořčení pravičáku a jejich právo ostatním vnucovat, jak mají žít.
Ono je to těžké. Mně by taky přišlo divné, kdyby si nějaký cizinec přivlastňoval třeba české pivo nebo husity a používal to pro nesouvisející věci.Proč? Na tvém místě bych byla ráda že se o naší malé zemi mluví.
Ono je to těžké. Mně by taky přišlo divné, kdyby si nějaký cizinec přivlastňoval třeba české pivoTo je dobrá poznámka, mně se třeba moc nelíbí "kulturní krádež" Budweiseru, hlavně proto že to je levný nekvalitní pivo. Naštěstí je to vyváženo tím, že drtivá většina konzumentů toho piva nejspíš netuší, odkud to jméno pochází a že se pojí s Čechama, takže to vlastně asi nevadí
To bylo řečí o kulturním obohacení a o výhodách multikulturalismu… Já vždycky říkal, že to nefunguje.Pro kontext je dobre uvest, ze kulturni obohaceni zacalo genocidou domorodeho obyvatelstva a jejich vystehovanim do rezervaci. Evropskou analogii by mohli byt treba zidi. Takye kdyby nejaka (nemecka) firma vyvinula webovy server a pojmenovala by jej Žid, xkucf03 by s tím urcite nemel problem a naprosto od srdce by sem napsal:
Na místě těch židů bych byl asi spíš rád, že se jich lidi neštítí a naopak je vnímají pozitivně, ale těžko říct.
Levičáci to tlačí silou, buď chtějí diktovat ostatním, co mají dělat, skrze zákony, nebo (když v té pozici nejsou) aspoň ničit lidem životy, tlačit na to, aby někoho vyhodili ze školy, z práce atd. šikanovat a lynčovat lidi po internetu a v horším případě i mimo něj.Mohl bys to, prosim te, rozvest v kontextu vedlejsi diskuze, kde obrazne kopes do novinaru za to, ze pisou neco jineho, nez bys chtel, a navazis se do influenceru za to, ze delaji to, co delaji.
Tady je ale potřeba se zeptat nějakého reprezentativního vzorku skutečných Apačů."xkucf03 se pta Kohna s Roubickem, jestli muze pojmenovat webovy server Žid, ..." To zni jako zacatek dobre anekdoty.
Nevím, co se ti na tom nezdá. Osa levice-pravice je hlavně o tom, jak a jak moc zasahuje lidem do života stát.To mi přijde, že prostě není pravda. To je osa etatismus-anarchismus, ne pravice-levice.
Schválně napiš, jak by ses k tomu na místě ASF postavil ty.Taky úplně nevim, ale myslimže ten jejich současnej plán změnit logo a nechat si název, z logistických důvodů, je dobrej kompromis.
No, za mě nedává smysl ani jedno. […] Levicový anarchista zcela odmítne hierarchii, v praxi ji ale pravděpodobně nikdo neumí odstranit aniž by mu přitom vznikla znova...
Za mě nedává smysl monarchismus, protože krále někdo může popravit a nahradit nějakým jiným úřadem (např. Anglie cca 1650), ani liberalismus, protože jeho instituce můžou selhat (např. Německo 1933), ani…
Vždyť ten „argument“ nedává žádný smysl.
—kralyk o liberální demokracii, někdy v 17. až 19. století, ✏️ kolorizováno ✏️
Protože to je to, jaxeto, ta tvoje oblíbená nirvana fallacy. Jako kdyby se lidé nedrželi nejrůznějších aspirativních pfilosofií.
Takže hlavně je to úplně mimo, jelikož tyhle taxonomie jsou právě jen to – taxonomie pro popis tendencí v politickém procesu. Vlastně je to analogické těm polemikám o tom, co je to věda; inu, je to především [společenský] proces.
—kralyk o liberální demokracii, někdy v 17. až 19. století, ✏️ kolorizováno ✏️No jo, ale to už máš ten pohled zpět a víš, jak co dopadlo. Co třeba podobný výrok o ruské revoluci 1917 nebo husitství? Ale jako ok, chápu jak to myslíš. Já obecně nemam problém s tím, že někdo kritizuje status quo a snaží se to posouvat jinam, co mi vadí jsou ty naivní/sebevědomé/idealistické/věštecké výroky toho typu jak to prezentují Franta, Valgrind apod. že nabídka/poptávka zajistí tohle a tamhleto a celé to bude fungovat, ale ve skutečnosti nikdo z nich nemá ahnung, jak by to reálně vypadalo, takže to je efektivně manipulace lidma. Je to jen nějaký námět pro experiment, který může a nemusí být dobrý. Podobně levicový komunitní libertariánský socialismus, který se samoreguluje a žije v rovnováze s prostředím bez paternalismu apod. Liberalismus vznikl afaik do značný míry vlivem osvícenství, které podrobilo kritickému zkoumání dogmata na kterých byla postavena tehdejší forma vlády. Postulování jiných ale stejně dogmatických zásad mi přijde jako regrese. Z tohohle důvodu se taky třeba v těch debatách o globálním oteplování držim empirického základu a nepropaguju nějaký konkrétní politický směr jako zaručeně správné řešení problému. Například v případě těch nápadů o trhu s komoditami se zápornou cenou jsem vždy jasně deklaroval, že to je nápad, který může a nemusí fungovat, případně má nějaké parametry nastavení. Případ liberální demokracie ale zajímavý určitě je. Mně se to jeví tak, že pravděpodobně dost přispělo, že britské kolonie poskytly prostor pro experiment a rozvoj něčeho nového. Nepřekvapilo by mě, kdyby to byl významný důvod, proč jedna revoluce skončí úspěchem zatímco jiná ne. Což je dost ironické, vzhledem k tomu, že ten prostor vytvořil dřívější kolonialismus... Jinak kdybych si chtěl přihřát vlastní filosofickou polívčičku: Ve stejné době jako přechod k liberální demokracii probíhal vznik ochrany přírody a životního prostředí. Náhoda? Nemyslim si. První přírodní rezervace vznikaly už i v tom podělaným carským Rusku, které opravdu nemůžeme podezírat z nějakých liberálních tendencí...
ve skutečnosti nikdo z nich nemá ahnung, jak by to reálně vypadalo, takže to je efektivně manipulace lidma
Nebo v případě demokracie je to prostě na lidech, jak se dohodnou. Předepisovat jim nějaké vize, jak to fungovat má, je přesně ten problém, který obrací i zamýšlené utopie v dystopie. (Což není nic proti spekulativní fikci, tzn. umění, které zkoumá, co být může.) Proto jsou podstatnější hodnoty a metody v tom každodenním politickém procesu.
(Když to vztáhnu k anarchismu, tak ta „krajní levice“ zvlášť online je naprosto neefektivní stádo koček (sic!), takže pořádně nestojí za zmínku, nicméně vedle toho jsou skutečná radikální hnutí, která řeší konkrétní témata, přičemž lze čerpat z antropologie atd., a pak lze zkoumat, proč některá selhávají anebo jsou kooptována. Znovu bych si vyžádal příklady těch autenticky úspěšných, jež byla špatně nejen reakcionářskou optikou.)
(nějakou "vhodně" nadefinovanou osobní svobodou)Já bych řek, že stačí zaměnit svobodu s neexistencí explicitního příkazu něco (ne)dělat.
Slova, co znamenají?
[anarchista] si chce vybrat sam a dobrovolne, do jake hierarchie se zapoji
Taková praktická drobnost: když jsou v té mocenské hierarchii někteří lidé porobení, jaké mají reálné možnosti od dané hierarchie se odpojit?
Protože já vidím samozvané „pravicové libertariány“ (např. kolem Thiela) brojit proti rozvodům anebo dokonce nerozlišovat mezi zaměstnanci a otroky.
volnotrzni anarchistaano
Taková praktická drobnost: když jsou v té mocenské hierarchii někteří lidé porobení, jaké mají reálné možnosti od dané hierarchie se odpojit?Uved konkretni pripad. Na volnem trhu mas obecne spoustu moznosti vybrat si hrace, se kterym vejdes v obchodni vztah. To se statem udelat nelze. Takze ano, na volnem trhu mas moznost volby, ale samozrejme si neses nasledky, to je tva vec. Ve statu nemas ani tu moznost volby.
Protože já vidím samozvané „pravicové libertariány“ (např. kolem Thiela) brojit proti rozvodům anebo dokonce nerozlišovat mezi zaměstnanci a otroky.Zde zalezi na definici. Ja proti rozvodum nic nemam. Kazdy, at si uzavre smlouvu jakou chce a s kym chce. Ve smlouve muze byt moznost smlouvu vypovedet za urcitych podminek. To je naprosto v poradku a svobodne. Zamestnanci a otroci? Zalezi na kontextu. Pokud clovek nekde dobrovolne pracuje na zaklade smlouvy, je to zamestnanec. Pokud je nekde nasilim drzen, je to otrok a je na nem pachano nasili. Pokud se dobrovolne proda do otroctvi ci dluzi penize, ktere nemuze splatit(viz. anticky rim), je to take v poradku.
Zaprvé, uvažovat v rovině toliko „obchodních“ vztahů je úchylné.
Zadruhé, „volný trh“ je iluzorní. Nynější státy si na jedné straně nějaké trhy vydržují a vytvářejí, na druhé straně aspoň většinou garantují, že na „výběr“ nejsou převážně feudální dominia. Nebráním se tomu, aby stát nebyl, ale ne že ho zastoupí právě neofeudální entity.
Zatřetí, že Valžgryndovi údajně nevadí rozvody, nijak nepomůže lidem, jejichž protějšku v manželství rozvody vadí, pro začátek… a pokud u otrokářství „záleží na kontextu“, je od počátku něco zle.
Zaprvé, uvažovat v rovině toliko „obchodních“ vztahů je úchylné.Proc by to melo byt uchylne? Kazde lidske konani je motivovano uzitkem. Vse je obchodni vztah.
většinou garantují, že na „výběr“ nejsou převážně feudální dominiaNevim, jak si predstavujes takove dominium. Ale to, co stat dela, ze udrzuje aktualni stav silou a pacha nasili na lidech.
Zatřetí, že Valžgryndovi údajně nevadí rozvody, nijak nepomůže lidem, jejichž protějšku v manželství rozvody vadí, pro začátekMne osobne v soukromi rozvod jiste vadi. Ale nerikam, ze by lide nemeli mit moznost se rozvest. Manzelstvi ci partnersky svazek je smlouva jako kazda jina, a v ni mohou byt stanoveny podminky jejiho vypovedi.
a pokud u otrokářství „záleží na kontextu“, je od počátku něco zle.Ne, spatne je, pokud od zacatku ignorujes kontext a prizpusobej si definici, jak tobe vyhovuje.
Vse je obchodni vztah.Když si jdeš k řece nalovit ryby, tak to je co za obchodní vztah? Nějakej konktrakt z bohem moří, řek a jezer? :)
Nazdar Františku,
stále jsi neodpověděl uživateli deda.jabko.
Zde to připomínám proto, že „společný majetek“ někdy také stejně jako „kulturní obohacení“ začal „genocidou domorodeho obyvatelstva a jejich vystehovanim do rezervaci“, které tak bylo z té správy vynecháno.
A kvůli tamní otázce, jak se to pojmenovávání vztahuje např. k židům. Těm se tady ostatně taky hojně kradlo.
Kdyz si jdu k rece nalovit ryby, mam vetsinou dane povoleni k lovu ryb, abych neposkozoval majetkova prava vlastnika reky ci rybnika... Takze ano, je to obchodni vztah...Dobrý manévr, ale já to tak snadno nevzdám
Prvni ustanoveni vlastnictvi resi homesteading.Jak to řeší? Jakým obchodním vztahem - s kým - získal řeku její první majitel?
Ostatne to vidime u vlku i dalsich teritorialnich zvirat, ze?No to těžko. Vlkům na jejich teritorium trh z vysoka se*e, prostě někdo přijde, prohlásí, že les je jeho, vykácí ho a dřevo rozprodá, půdu rozprodá na parcely, a vlci se můžou jít tak akorát klouzat do zapomění. To se ti teda opravdu argumentačně nepodařilo IMO.
Ano. I to náboženství v tom je.
Konkrétně Doctrine of Discovery.
Laskavý čtenář si všimne, že různé kultury měly různá pojetí toho „to je moje“.
Furt nějak nechápu s kým teda byl ten první obchodní vztahTen prvni vztah byl s nacelnikem, ktery s tebou uzavrel smlouvu o financovani vypravy vymenou za pozemky/suroviny na nove obsazenem uzemi. Nebo alternativne motivaci kriminalniku "amnestie za vetsi slavu rise". Pricemz "nacelnik" muze byt prenesene i alfasamec tlupy/smecky (s moznosti najdi si vlastni nebo smrt).
Ten prvni vztah byl s nacelnikem, ktery s tebou uzavrel smlouvu o financovani vypravyNe, nebyl, ten náčelník tu půdu nevlastnil, tudíž ji těžko mohl někomu postoupit v nějaké transakci.
Ja ti muzu prodat pozemek na Mesici, chces?Nemůžeš, protože ho nevlastníš.
Jaktoze ne? V Plostencim registru jsem zatim jediny vlastnik...Nejsi, zřejmě máš nějakou chybnou kopii ploštěnčího registru. Já tu mam tu správnou a tady žádný vlastník uvedený není. ... tak jsme poretardovali a zkusme teď zase, aby ta diskuse nebyla IQ <60, ju? Kontext vlákna je, že Valgrind napsal Vse je obchodni vztah. To, že si ty nebo někdo jiný z ničeho nic jen tak napíše do notýsku "Já jsem vlastník Východní Krakozie" není obchodní vztah. Mně se to jeví tak, že ty obchodní vztahy tam jste schopni definovat až v následujících krocích, po tom, co někdo provedl ten prvotní zábor.
Co nechapes na tom, ze zabor (ciziho) uzemi je obchodni vztah? Videli jsme to pri okupaci americkeho kontinentu (kralove objednali, pruzkumnici provedli), videli jsme to u Wagnerovcu...Kdyz zaplatim Lacovi, at te pretahne zeleznou trubkou a zaberu tvuj dum, ktery pak prodam kralikovi, tak to bude ok, protoze jsou to vsechno obchodni vztahy?
Bude to dalsi z mnoha pripadu obchodnich vztahu "o me beze me""Vztah" o tobě bez tebe znamená, že někde maj nějaký lidi nějaký vztahy mezi sebou, ale s tebou ne. Tudíž ten vztah s tebou není obchodní. Zejména ne, když vůbec neexistuješ (území není nikým vlastněné)
Videli jsme to pri okupaci americkeho kontinentu (kralove objednali, pruzkumnici provedli)Obchodní vztah průzkumníka s králem je naprosto irelevantní, ten se týká pouze zajišťění cestovních výdajů. Nijak se netýká zabraného území. To je asi jako kdybys tvrdil, že koupě domu je obchodní vztah, protože jsem si koupil palivo, abych dojel někam do kanclu podepsat smlouvu. Což je nesmysl, obchodní vztah to je proto, že jsem s předchozím majitelem podepsal kupní smlouvu, a jestli mi cestovní náklady zaplatil král nebo jsem si je zacvakal sám je nesouvisející. Meta: ploštěnka je Filip Jirsák. Nebo nějaká jeho reinkarnace.
Jak to řeší? Jakým obchodním vztahem - s kým - získal řeku její první majitel?
... kralove objednali, pruzkumnici provedli...Me to prijde naprosto zrejme, byt se ti to nemusi libit. Kdyz si dovolim parafrazi: Jakým obchodním vztahem - s kým - získal atmosferu zelenoudelnik, ze si dovoluje vybirat poplatky?
Mno, kontext. Za „obchod“ se obvykle považuje směna, tedy jednak na ni musejí být aspoň dva, jednak ta snaha prohlásit krádež za formu obchodu je přinejmenším divná, nehledě k tomu, že existuje mnoho jiných, recipročních vztahů, v nichž směna nemá povahu obchodu (dary) nebo vůbec jde o směnu leda pro sociopata.
Konkrétně u toho výše zmíněného manželství skutečně o obchod často šlo (a někde jde doposud), ale dnes tady považujeme takové pojetí… přinejlepším za zpátečnické?
Kdyz si dovolim parafrazi: Jakým obchodním vztahem - s kým - získal atmosferu zelenoudelnik, ze si dovoluje vybirat poplatky?Vždyť sis to sám ospravedlnil tou demagogií o králích a průzkumnících: když může král a/nebo průzkumník jen tak prohlásit nějaké území za své, proč by nemohl prohlásit za svou i atmosféru?
Uz tam skoro budes... Tezko se muzes pohorsovat nad jednim (kolikovani uzemi -> prodej pozemku) zatimco obhajujes druhe (kolikovani atmosfery -> prodej povolenek).Tak znova, ještě jednou extra pro ploštěnku.
Kdyz si dovolim parafrazi: Jakým obchodním vztahem - s kým - získal atmosferu zelenoudelnik, ze si dovoluje vybirat poplatky?Jakým obchodním vztahem zíkal atmosféru fosilník, že si z ní může podle libosti dělat skládku odpadu?
Odpadu?Ano, odpadu. Že ta látka může fungovat i jako živina pro rostliny na tom nic nemění. PET flašky jsou taky živina pro některé živočichy [1], přesto je to ale odpad.
Osa levice-pravice je hlavně o tom, jak a jak moc zasahuje lidem do života stát. Levičáci to tlačí silou......a "centristi" jsou levičáci, kteří si to nechtějí přiznat.
To je pořád levicový fanatismus sem, levicový aktivismus tam.
Přitom je řeč o tom, že si představitelé nějaké národnostní skupiny hlídají svou národní identitu. Co je na tom levicového?
Já bych teda věděl, ale už úplně vidím, jak xkucf03 argumentuje rolí nacionalismu v dekolonizaci.
Taky si myslím.
Ostatně, proč by to na usa.gov nezmínili?
Tam o nepodmíněném příjmu nic není.
Kopej dál, Watsone.
Když už, tak rovnou Tribal Revenue Allocation Plans a co teda jako s tím?
Zaklad je neustupovat blbcum a kretenumTakže to od ex-Apache bylo správný rozhodnutí? :)
Strávil jsem na té Wikipedii o nějakých 30 s víc a proklikal jsem se sem: The Remarkable and Complex Legacy of Native American Military Service
Po pár minutách dalšího čtení spatřuji hlavní rozdíl v tom, že to s nimi je průběžně konzultováno, což je předmětem kritiky Apache Foundation, že se zřejmě ani nezeptala.
Ale co já vím, třeba i to křtění letadel je šaráda jako v Rusku (šamani pro Putina, žehnání armádě).
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.