Portál AbcLinuxu, 2. května 2025 20:45

Boot loader lilo nejspíše končí

Současný vývojář boot loaderu lilo, Joachim Wiedorn, oznámil ukončení vývoje ke konci tohoto roku. Důvodem jsou omezení, na která se naráží při použití např. BTRFS, GPT, RAID. Naproti tomu konkurenční grub, resp. grub2, takovými limity netrpí, je mílovými kroky vepředu a je použit jako primární boot loader v téměř všech distribucích. Každopádně, kdo by měl zájem pokračovat ve vývoji lilo, nechť se na Wiedorna obrátí.

7.9.2015 17:47 | Max | Komunita


Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (2) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

7.9.2015 17:56 Ty vole
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
pozdě ale přece http://osworld.pl/lilo-czyli-linuksowy-program-rozruchowy-zostanie-porzucony-pod-koniec-roku/
Max avatar 7.9.2015 19:00 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Ano, ale ještě rychlejší byl phoronix ;-).
Každopádně i tak jsem to sepsal.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
7.9.2015 20:55 Jiří J. | skóre: 34 | blog: Poutník | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Škoda, ale dalo se to čekat. Dodnes jej používám na svém primárním desktopu (kde mám svoje opatchovaná jádra). Hrozně fajn je na něm ta jednoduchost, díky které funguje skrz RAID1, LVM (dokud se nepřesune LV), apod. Bude mi tak trochu chybět, ale v dnešním systemd/polkit/dbus/avahi/uefi/.. světě už pro něj není místo.

Václav 7.9.2015 20:58 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Až na uefi to se jmenovanými snad nemá nic společného, ne? :) Každopádně naposled jsem lilo použil před víc jak deseti lety a nějak jsem nenarazil na jediný důvod vrátit se…
Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
7.9.2015 21:31 Nobody
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
LILO pouzivam porad a nenarazil jsem na duvod se jej zbavit. Na jednom UEFI stroji, pravda, jsem udelal chybu a pouzil ELILO (a Syslinux), protoze jsem zbastil ty kecy, jak je s UEFI vsechno lepsi, modernejsi a hezci. Kolosalni naivita. Mel jsem to tusit, nastavit legacy booting a narvat tam zase LILO.
little.owl avatar 8.9.2015 11:00 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
protoze jsem zbastil ty kecy, jak je s UEFI vsechno lepsi, modernejsi a hezci.
Ale UEFI je vazne nejmene o 35.5% lepsi ... :-).
A former Red Hat freeloader.
9.9.2015 16:06 tom
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Až na uefi to se jmenovanými snad nemá nic společného, ne? :) Každopádně naposled jsem lilo použil před víc jak deseti lety a nějak jsem nenarazil na jediný důvod vrátit se…
Ja ho pouzivam protoze v dobe, kdy jsem rozdeloval disk, neumel GRUB LVM.
Max avatar 7.9.2015 21:04 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Až na to, že ani ten RAID nepodporuje 100% ;-).
Jinak pokud bych měl mluvit za sebe, tak nevidím důvod používat něco jiného, než grub2. Tedy myslím na serveru / desktopu. Na různých jednoúčelákách a terminálech jsou vhodnější zase jiné bootloadery.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
7.9.2015 21:56 Jiří J. | skóre: 34 | blog: Poutník | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí

Podporoval RAID i před oficiální podporou RAIDu a dodnes mi jede na 1.2 metadatech. :-)

Může za to samotný princip fungování LILO - MBR loader skočí na předem určený offset, kde je "map" soubor, který ukazuje na zbytek dat pomocí LBA, nikoli jako na soubory - ano, celé to spoléhá na jistý způsob fungování "klasických" filesystémů, ale díky tomu je to taky velmi primitivní a transparentní pro neznámé vrstvy jako RAID nebo LVM, dokud tyto vrstvy umožní k map souboru (a odkazovaným souborům) přistoupit bez fragmentace.

Co se týče BIOSu, tak ten prostě nabootuje nějaký disk a pokud mám všude LILO v MBR, je spuštěn MBR loader a opět je jedno, ke kterému disku přistoupí (protože všude jsou stejná data).

Je to docela "cool" koncept a zneužil jsem ho pro i bootování GUID partišen. :-D

9.9.2015 07:43 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Jinak pokud bych měl mluvit za sebe, tak nevidím důvod používat něco jiného, než grub2. Tedy myslím na serveru / desktopu.

Já bych o jednom věděl. Na mém hlavním domácím počítači mi grub2 odmítne nainstalovat bootloader s tím, že nemá dost místa na "embedding". Původní grub to zvládá bez jakýchkoli protestů a komplikací (a LILO to před ním zvládalo taky). Když jsem to zkusil nareportovat jako bug, bylo mi vysvětleno, že s mým rozvržením disků to fungovat nemá a že je vlastně chyba, že to umí ten starý grub. :-(

9.9.2015 11:35 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Že si člověk, kterej je schopnej něco takovýho říct, nepřijde jako idiot...
Quando omni flunkus moritati
9.9.2015 11:51 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
No, ono to nebylo formulované úplně přesně takhle, nebylo tam přímo slovo "bug". IIRC, šlo o to, že to vlastně fungovalo jen díky tomu, že můj SW RAID1 měl zrovna tu správnou verzi metadat, která nepřekážela a umožnila grubu chovat se, jako by tam žádný RAID nebyl. A že obecně to fungovat nemá, takže se to zavře jako WONTFIX a nebude se nikdo zabývat tím, že se starým grubem zrovna tahle konkrétní konfigurace fungovala, takže striktně vzato jde o regresi.
9.9.2015 12:02 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Když nezačne křičet dost lidí, regrese nikoho nezajímají. Nedávno jsem zjistil, že nástroje pro správu DRBD z Debianu Wheezy na jádře z Debianu Jessie (tj. 3.2 a 3.16) nefungují - celé se to zasekne na nějakém ioctl a je docela sranda tu utilitu ukecat, aby se aspoň ukončila.
Quando omni flunkus moritati
9.9.2015 12:33 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
dáš i report jak vypadá nepodporované rozložení disků? Já si to moc neumím představit.
9.9.2015 13:27 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí

Je to trochu komplikované, ale hlavní problém by měl být kořenový filesystém na SW RAID1 bez samostatného filesystému pro /boot.

lion:~ # parted /dev/sda print
Model: ATA WDC WD30EFRX-68A (scsi)
Disk /dev/sda: 3001GB
Sector size (logical/physical): 512B/4096B
Partition Table: gpt_sync_mbr

Number  Start   End     Size    File system     Name   Flags
 1      1049kB  17,2GB  17,2GB  ext4            root1  boot, legacy_boot
 2      17,2GB  34,4GB  17,2GB  ext4            root2  boot, legacy_boot
 3      34,4GB  42,9GB  8590MB  linux-swap(v1)  swap
 4      42,9GB  112GB   68,7GB  xfs             home
 5      112GB   3001GB  2889GB                  lvm

lion:~ # parted /dev/sdb print
Model: ATA WDC WD30EZRX-00M (scsi)
Disk /dev/sdb: 3001GB
Sector size (logical/physical): 512B/4096B
Partition Table: gpt_sync_mbr

Number  Start   End     Size    File system     Name  Flags
 1      1049kB  17,2GB  17,2GB  ext4            1     boot, legacy_boot
 2      17,2GB  34,4GB  17,2GB  ext4            2     boot, legacy_boot
 3      34,4GB  42,9GB  8590MB  linux-swap(v1)  3
 4      42,9GB  112GB   68,7GB  xfs             4
 5      112GB   3001GB  2889GB                  5

lion:~ # cat /proc/mdstat 
Personalities : [raid0] [raid1] [raid10] [raid6] [raid5] [raid4] 
md0 : active raid1 sda1[1] sdb1[0]
      16008640 blocks [2/2] [UU]
      
md2 : active raid1 sda4[1] sdb4[0]
      64010880 blocks [2/2] [UU]
      
md1 : active raid1 sda2[1] sdb2[0]
      16008704 blocks [2/2] [UU]
      
md3 : active raid1 sda3[1] sdb3[0]
      4008128 blocks [2/2] [UU]
      
unused devices: <none>

lion:~ # vgdisplay 
  --- Volume group ---
  VG Name               data
  System ID             
  Format                lvm2
  Metadata Areas        2
  Metadata Sequence No  106
  VG Access             read/write
  VG Status             resizable
  MAX LV                0
  Cur LV                2
  Open LV               2
  Max PV                0
  Cur PV                2
  Act PV                2
  VG Size               5,25 TiB
  PE Size               16,00 MiB
  Total PE              344386
  Alloc PE / Size       319638 / 4,88 TiB
  Free  PE / Size       24748 / 386,69 GiB
  VG UUID               1Ohzqe-cfhJ-CHS7-5Lu7-Ha4T-XEIy-NM8EE9
   
lion:~ # lvdisplay 
  --- Logical volume ---
  LV Path                /dev/data/mm
  LV Name                mm
  VG Name                data
  LV UUID                tRC9fI-I1cV-4ft2-d2iX-uAZx-lfYj-PLLiC5
  LV Write Access        read/write
  LV Creation host, time , 
  LV Status              available
  # open                 1
  LV Size                2,16 TiB
  Current LE             141568
  Segments               1
  Allocation             inherit
  Read ahead sectors     auto
  - currently set to     256
  Block device           253:0
   
  --- Logical volume ---
  LV Path                /dev/data/srv
  LV Name                srv
  VG Name                data
  LV UUID                TQ9FKS-E60f-7fbC-KtKU-RZ4M-bYTw-biDwvD
  LV Write Access        read/write
  LV Creation host, time , 
  LV Status              available
  # open                 1
  LV Size                2,72 TiB
  Current LE             178070
  Segments               2
  Allocation             inherit
  Read ahead sectors     auto
  - currently set to     256
  Block device           253:1
   
lion:~ # mount | egrep 'dev/(md|mapper)'
/dev/md1 on / type ext4 (rw,relatime,data=ordered)
/dev/md0 on /mnt/root-12.3 type ext4 (ro,relatime,data=ordered)
/dev/md2 on /home type xfs (rw,noatime,inode64,noquota)
/dev/mapper/data-srv on /srv type xfs (rw,noatime,inode64,noquota)
/dev/mapper/data-mm on /srv/mm type xfs (rw,noatime,inode64,noquota)
9.9.2015 14:32 nobody
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
to asi nebude hlavni problem, protoze to mam taky, ale oproti tobe nemam GPT ale MSDOS, LVM mam rovnou na sdX1 raid1, kde je / bez samostatneho /boot (a teda dalsi nekolik lv), a superblock mam 1.2...
nic z toho by ale asi nemelo mit vliv(krome GPT Vs MSDOS), protoze oboum nam zacina na 1049kB...
jinak tedy GRUB2 mam nainstalovan bezproblemu na vsech 5 hdd...
parted /dev/sdd print
Disk /dev/sdd: 2000GB
Sector size (logical/physical): 512B/4096B
Partition Table: msdos

Number  Start   End     Size    Type     File system  Flags
 1      1049kB  50.0GB  50.0GB  primary               raid
 2      50.0GB  2000GB  1950GB  primary               raid
cat /proc/mdstat 
Personalities : [raid1] [raid6] [raid5] [raid4] [linear] [multipath] [raid0] [raid10] 
md126 : active raid1 sde1[4] sdc1[2] sdb1[6] sdd1[3] sda1[5]
      48795520 blocks super 1.2 [5/5] [UUUUU]
      
md127 : active raid6 sde2[4] sdc2[2] sdb2[6] sdd2[3] sda2[5]
      5713350144 blocks super 1.2 level 6, 512k chunk, algorithm 2 [5/5] [UUUUU]
      
Max avatar 10.9.2015 12:27 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Pravidlo pro boot z MSDOS partition pro grub2 je, aby měl dost místa pro stage 1,5 (tzn. mezi MBR a začátkem první partition). Standardních 2048 stačí.
Podmínkou pro boot z GPT je Bios Boot partition, kam grub2 umisťuje "core.img".
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
little.owl avatar 8.9.2015 11:00 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
UEFI and gummiboot/systemd-boot. Take velmi jednoduche a funguje to.
A former Red Hat freeloader.
Tomáš Bžatek avatar 8.9.2015 12:01 Tomáš Bžatek | skóre: 29 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí

Bootuju primo linux kernel stub. Boot manager je UEFI setup. Rychle, efektivni, v pripade potizi jednoduse pustim EFI shell desky a binarku kernelu primo s potrebnymi parametry.

Koupim litajiciho tucnaka
little.owl avatar 8.9.2015 12:47 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Ano, to je dalsi cesta, jeden cas jsem to take provozoval. Nebo jsem bootoval do uefi shellu a kernel loadoval ze startup.nsh, nebot nektere prvni implementace UEFI boot manageru na nekterych deskach byly ponekud problematicke.
A former Red Hat freeloader.
Tomáš Bžatek avatar 7.9.2015 21:03 Tomáš Bžatek | skóre: 29 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

LI LI LI LI LI LILI LI LILI LI LI ...

bude mi to chybet :-)

Koupim litajiciho tucnaka
Max avatar 7.9.2015 21:05 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Sakra, teď jsi ze mně vymáčkl slzu ... :)
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
7.9.2015 23:27 kurzor
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
ty debile,ty jsi moje parketa ostapkotab@gmail.com
8.9.2015 22:54 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Mě to vždycky vypsalo jen opakující se číslo.
7.9.2015 22:00 jxjl
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Zase tak hrozně mi chybět nebude, naposled jsem ho používal 10 let zpátky. On to bude mít brzy spočítané i GRUB. Přešel jsem na rEFInd a zatím nelituji. Oproti GRUBu je dokonale bezúdržbový.
8.9.2015 07:39 Kvakor
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Podobné je to i s bootloaderem Syslinux, resp. Extlinux, který mimo Ext2/3/4 umí i Btrfs, FAT a NTFS (v poslední verzi i XFS). Optimální je mít malou (tj. desítky MB) partition na začátku disku jako /boot, podobně jako je to u rozličných ARMů (i když tam musí být /boot většinou natvrdo FAT32). Při změně jádra se nemusí nic měnit/spouštět, loader si ho sám načte, stačí jen aby se jmenovalo stále stejně (jde řešit i symlinky).
7.9.2015 22:58 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Odpusťte Trollung, ale tohle je další ukázka toho jak GPL funguje líp než primitivní licence.
Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
8.9.2015 08:42 anonum
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Vsetky moje projekty su pod GPL ale ze by sa ludia kvoli tomu pretrhli v prispievani sa neda povedat.
7.9.2015 23:51 Odin1918 | skóre: 6 | blog: Valhalla
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Asi to tak ma byt, ale je mi to docela lito. S lilo jsem zacinal a umel jsem jej konfigurovat z pameti. Dokonce jsem se kdysi ze zajmu vrtal v jeho zdrojacich. Stary grub jsem take umel dobre konfigurovat, ale obcas byla treba dokumentace. Novy grub funguje perfektne, ale jeho konfiguraci bych bez tech generujicich skriptu asi nedal. :)
8.9.2015 00:09 JoHnY3
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Vime vlastne proc ma grub2 tak pekelnou konfiguraci? Je pro to nejaky padny duvod mimo faktu, ze naprogramovat univerzalni bootlader vyzaduje jistou davku silenstvi a to se musi zakonite projevit? :-)
8.9.2015 07:21 TM
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Pádný důvod pro to není, ale je děsně cool rozbít to co funguje a nahradit to něčím velkým, tajemným, nevyzpytatelným, nepřehledným a různě poslepovaným.
Napodobování tradic Microsoftu a pohrdání Unixem je teď ve světě Linuxu v módě.
Max avatar 8.9.2015 07:32 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Ze začátku to tak může vypadat, ale není to tak. To, čeho se lidi bojí, je spousta automatizovaných skriptů, které generují konfigurační soubor grubu. Osobně v tom nevidím problém.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
8.9.2015 09:13 Michal Karas | skóre: 45 | blog: /dev/random
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Já si spravuju grub.cfg sám a on tam ten rozdíl opravdu moc velký není. Místo původního
timeout   5
default   0
color light-blue/black light-cyan/blue

title  Gentoo
root   (hd0,5)
kernel /boot/kernel-3.14.14 root=/dev/sda6 rootfstype=ext4 ro radeon.audio=1 radeon.modeset=1 vga=0

title Windows
rootnoverify (hd0,1)
makeactive
chainloader +1
mám dnes:
set default="0"
set timeout=3
set color_normal="light-blue/black"
set color_highlight="light-cyan/blue"

insmod ext2
insmod ntfs
insmod part_msdos
insmod vbe
insmod vga

menuentry 'Gentoo' {
  set root='hd0,6'
  linux /boot/kernel-3.18.11 root=/dev/sda6 ro rootfstype=ext4 radeon.audio=1 radeon.modeset=1 vga=0 softlevel=wlan
}

menuentry 'Windows' {
  set root='hd0,1'
  chainloader +1
}
Že je syntax taková trochu víc formálnější není nic, na co bych si měl problém zvyknout. Že je to více modulární a musím si tedy moduly natáhnout sám, to taky chápu. Jedinou výhradu bych měl k tomu, že mi během přecházení chyběla dokumentace, kde by jednotlivé moduly (zejména ty tykající se grafiky) byly alespoň stručně popsány, co jsou zač a k čemu jsou potřeba.
8.9.2015 09:06 komunitny komunista
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
brace yourself - systemd-boot-loader is coming!
pavlix avatar 8.9.2015 10:51 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Vime vlastne proc ma grub2 tak pekelnou konfiguraci
Má téměř stejně pekelnou konfiguraci jako grub1 nebo syslinux.
Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
Jendа avatar 8.9.2015 14:22 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Vime vlastne proc ma grub2 tak pekelnou konfiguraci?
Mně přijde že mi tam oproti GRUB1 přibylo jen pár insmodů (což je potřeba protože všechny moduly se už na začátek disku nevejdou) a syntaxe je naopak méně divoká.

Ale s tímto názorem už jsem se párkrát potkal a vždy byl způsobený tím, že ten člověk neuměl rozlišit mezi konfigurací GRUBu a autokonfiguračními skripty, které dodává jeho distribuce.
Václav 8.9.2015 14:58 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Přičemž ty autokonfigurační skripty, když si s nima člověk pohraje, jsou taky fajn.
Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
9.9.2015 11:46 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
To jo, třeba v Debianu my tyhle skripty při nějakém update postupně zkusily připojit všechny LVM oddíly, které na tom stroji byly. Naštěstí se jim to nepovedlo, protože těm běžícím virtuálům by asi vadilo, kdyby jim hostitel hrábnul do disků... Je to jeden z důvodů, proč jako jednu z prvních věcí při instalaci nového serveru instaluju balík s divertem grub-mkconfig na skript, ve kterém je akorát exit 0

Každopádně pokud máte rádi horory, tak doporučuju pohled do dmesg, ve kterém je pro každý disk s daty zákazníků několik řádků se záznamy o tom, jak se to postupně zkoušelo připojit jako ext, xfs, reiser, vfat, ntfs a já nevim co ještě.
Quando omni flunkus moritati
Jendа avatar 9.9.2015 15:14 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Bohužel to ty filesystémy připojuje read-only, takže se žádná apokalypsa nekoná.
9.9.2015 17:49 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Tak v to jsem doufal - zpětně teda... Spíš mě dost nepotěšilo, že je to výchozí chování a že se situací, kdy těch LVM oddílů bude hodně, zjevně nepočítali. Prostě další věc, kterou dělali pro desktopy a ne pro servery.
Quando omni flunkus moritati
9.9.2015 21:09 nobody
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
to ale OPRAVDU neni chyba GRUB2, ale administratora toho serveru, ma si to vypnout pridanim radku GRUB_DISABLE_OS_PROBER=true do /etc/default/grub... ;)

9.9.2015 22:58 Yontalcar
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
nebo balíček “os-prober” vůbec neinstalovat
10.9.2015 00:28 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Tak zrovna tohle se instaluje samo ve výchozí instalaci.
Quando omni flunkus moritati
10.9.2015 02:24 nobody
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
goto #55 ;)
pavlix avatar 10.9.2015 08:23 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Taky jsem měl trochu podezření, že mountování filesystémů bude asi věcí detektoru instalovaných operačních systémů. To bych viděl jako první věc, co vypnout nebo odinstalovat, jestliže daný systém nikdy nemá mít multiboot.
Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
10.9.2015 00:28 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Tak to nikdo nepopírá, akorát administrátor nic nevypínal v /etc/default/grub, ale #46. Co mě štve, že je to grub na operačním systému pro servery, tak by pro začátek měl ve výchozím nastavení počítat s tím, že tam je jeden operační systém a další se hledat nemusí.
Quando omni flunkus moritati
10.9.2015 02:35 nobody
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
prave proto ze si administrator nevypnul #55 tak #46 ;)
pocita se asi s tim, ze admin serveru si to nastavi/zjisti podle sebe, uzivateli desktopu je vhodne to predlozit nastavene... rozlisovat a menit dle zpusobu instalace (napr. desktop ano/ne) by to mozna mohlo, ale porad plati co sem psal :)
10.9.2015 11:41 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
prave proto ze si administrator nevypnul #55 tak #46 ;)
Omyl. Kdybyste si #46 přečetl pořádně, našel byste tam sousloví "jeden z důvodů"
Quando omni flunkus moritati
pavlix avatar 8.9.2015 15:47 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Ale s tímto názorem už jsem se párkrát potkal a vždy byl způsobený tím, že ten člověk neuměl rozlišit mezi konfigurací GRUBu a autokonfiguračními skripty, které dodává jeho distribuce.

Právěže ty skripty jsou u GRUB2 dodávány se samotným GRUBem. Osobně to považuju za skvělou věc, protože to, co dosud řešily distribuce každá jinak, je teď do značné míry sjednocené, a zrovna v tomto případě to sjednocení podle mě přináší jen samé výhody. Nic z toho navíc nemění nic na tom, že si konfigurák člověk může napsat ručně a tu automatizaci vůbec nevyužít.
Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
8.9.2015 08:43 anonum
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Mozno by sa malo lilo vybrat inou cestou, okresat vsetko na absolutne minimum.
8.9.2015 13:07 JZD | skóre: 15 | blog: Na_dvorku
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Proč taková pohřební nálada? Třeba se někdo najde a po novém roce bude LILO pokračovat. Pro mé způsoby použití už několik let platí, že LILO rulez, GRUB 2 sux. ;-)
Víra znamená vyznávat to, o čem člověk dobře ví, že to není pravda. Mlčeti platina, mluviti v gajzu, býti v hajzlu.
8.9.2015 16:00 Lola Pheri
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Především Linux sux, Windows rulez – žádný zpíčený GRUB ani LILO nepotřebuje.
pavlix avatar 8.9.2015 16:07 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Náhodou ntloader taky umí spoustu věcí a není problém z něj chainloadovat libovolný jiný bootloader.
Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
9.9.2015 07:37 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
To by ho museli hodně vylepšit od doby, co jsem ho viděl naposledy. Tehdy uměl jen zobrazit triviální menu a chainloadovat jen bootloader nainstalovaný v prvním sektoru některé primární partition na prvním disku.
pavlix avatar 9.9.2015 09:56 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
To by ho museli hodně vylepšit od doby, co jsem ho viděl naposledy.

Nevím, kdy jsi ho viděl naposledy, ale pokud si dobře pamatuju, tak jsem tento poznatek získal někdy okolo roku 2006, když si kamarád a spolustudent, spíše windowsácké odbornosti, do dualbootu instaloval myslím nějaké Ubuntu. Chainloadovat uměl ntloader cokoli, potřeboval k tomu jen a pouze soubor s kopií bootovacího sektoru.
Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
8.9.2015 15:38 hm
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Jestli opravdu skončí, bude to velká škoda. Ale snad půjde používat ještě dlouho i bez vývoje. Dle mých zkušeností je GRUB špatně pracující hromada čehosi a funguje snad jen po instalaci čistého systému. Po přenesení systému na jiný HW se mi už nepodařilo GRUBem nabootovat (ani po úpravách jeho konfigurace), GRUB je schopen se rozsypat i po své aktualizaci atd. Podobně špatně se LILO nikdy nezachovalo. Takže, je-li to možné, na všechny mnou spravovaná stroje instaluji LILO. K plné spokojenosti. Doufám, že to ještě dlouho tak vydrží.
Max avatar 8.9.2015 15:49 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
To vypadá na nějaký problém mezi židlí a klávesnicí, protože jsem absolvoval nesčetně instalací a migrací (Debian, CentOS, Arch) a vždy bez problémů.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
pavlix avatar 8.9.2015 15:56 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Po přenesení systému na jiný HW se mi už nepodařilo GRUBem nabootovat
Jaká konkrétní změna hardware se týkala bootloaderu natolik, že kvůli tomu přestal fungovat?
GRUB je schopen se rozsypat i po své aktualizaci atd
To si nemyslím. Aktualizace GRUBU pokud vím nedělá s bootováním vůbec nic, pokud nějaké akce nepřidává samotná distribuce. Tam samozřejmě záleží na tom, jak to maintainer udělá a jak se uživatel s distribučními specifikami vypořádá.
Podobně špatně se LILO nikdy nezachovalo.
LILO bylo ve své podstatě velmi primitivní. Nic neumělo, tak se v něm nemělo ani co rozbít. Mně osobně spíše vyhovují vlastnosti GRUBu, kdy se nemusím ohlížet na schopnosti bootloaderu například při rozdělování disků.
Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
8.9.2015 19:02 hm
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
> Jaká konkrétní změna hardware se týkala bootloaderu natolik

Kompletní změna HW. Detaily o tom GRUBu už si nepamatuju, je to dost dlouho.

> To si nemyslím. Aktualizace GRUBU pokud vím nedělá s bootováním

Proběhla tam tenkrát, myslím (ale 100% už taky nevím), automaticky změna ze značení hdX na UUID (nebo jak se to značí), ale blbě a musel jsem to přepisovat, protože přeházel oddíly.
pavlix avatar 8.9.2015 22:56 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Proběhla tam tenkrát, myslím (ale 100% už taky nevím), automaticky změna ze značení hdX na UUID (nebo jak se to značí), ale blbě a musel jsem to přepisovat, protože přeházel oddíly.

To se ovšem opět týká té kritizované automatizace, která mě osobně vyhovuje a připadá mi relativně bezpečná, když se správně používá, což znamená především nepřepisovat konfigurák ručně, nebo se jí dá naopak úplně vyhnout.
Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
Jendа avatar 8.9.2015 15:57 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Works for me. Systémy přenáším furt.

Jediný problém byl když partition začínala nějak strašně na začátku a GRUB se tam nevešel.
svido avatar 8.9.2015 16:47 svido | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
to nevím, nic takového jsem nepozovoval ani při přechodu na Grub2. LILO jsem nikdy nepoužíval, takže nemohu soudit, ale Grub funguje dobře. CO mi dělalo malé problémy, tak byl Grub + Win a přiblblý UEFI
8.9.2015 22:57 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
http://www.nooooooooooooooo.com/

[kacířská myšlenka] Proč se vlastně nepoužívá u-boot? [/kacířská myšlenka]
Intel meltdown a = arr[x[0]&1]; karma | 帮帮我,我被锁在中国房

Založit nové vláknoNahoru


ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.