Portál AbcLinuxu, 14. června 2024 08:41


Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI

Do Fedory 12, využívající kernel 2.6.31, byl backportován DRM kód z jádra 2.6.32 pro kernel mode-setting and 3D podporu na kartách ATI R600/700. Fedora se tak stává distribucí s funkčními open source 3D ovladači pro Radeony. Podle testů na Phoronixu není 3D akcelarace bez chyby, zejména ve hrách se objevují vady zobrazení, ale třeba Compiz již běhá bez problémů.

26.10.2009 16:07 | Hector | Zajímavý článek


Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

26.10.2009 18:10 mnn | skóre: 1
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Whoa, konečne :) čakali sme na to dlho. Už aby to bolo aj v regulérnom kerneli. Ale asi vďaka Linusovi sa to odmietne alebo sa to poriadne "zpoždí" :D
vlastikroot avatar 26.10.2009 18:51 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
Však to už v kernelu je, tohle je jen backport do staršího jádra ;-)
We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted
Grunt avatar 26.10.2009 19:07 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
Co s tím furt máte? Co neumíte patchovat a kompilovat?
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
tsLnox avatar 26.10.2009 20:01 tsLnox | skóre: 31 | blog: Blog jednoho ukecaného Gentoolemana | Žďár nad Sázavou
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
Heh, asi neumí... (to říkám já, když ještě pořád jedu na 2.6.30-gentoo-r4 :-D)
Drom avatar 27.10.2009 00:20 Drom | skóre: 24 | Kdyne
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
Duvodu muze byt vic.
kozzi avatar 26.10.2009 21:17 kozzi | skóre: 55 | blog: vse_o_vsem | Pacman (Bratrušov)
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
Moc se neraduj, je to jen zaklad. Celkove je to jeste nepouzitelne. Pokud se vypne KMS tak je to sice celekm stabilni, ale vykon je velmi chaby a vznika dost artefaktu.
Linux je jako mušketýři "jeden za všechny, všichni za jednoho"
David Heidelberg avatar 26.10.2009 20:09 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Osobně se mi nelíbí filozofie backportování změn (kromě bezpečnostních chyb a quirků), protože vzniká mnohem větší bordel... Nejlepší by bylo, kdyby si prostě uživatel mohl zvolit, jestli chce upgradnout jádro na novější včetně nových ovladačů...
Mobilní telefony a tablety s GNU/Linuxem v roce 2020. Proč byste se měli zajímat?
Grunt avatar 26.10.2009 20:15 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
No úplně nejlepší by bylo, kdyby se ovladače oddělili od jádra samotného, když už jsme teda u toho.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
David Heidelberg avatar 26.10.2009 20:33 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
no, jak se to vezme, zase by museli udržovat kompatibilitu s hromadou jader, což nepřispívá stabilitě... Osobně bych v každé distribuci dal možnost, že když uživatel zpozoruje problémy, nebo mu něco nefunguje, mohl by naklikat nové jádro. Když by dobře nefungovalo, tak by se to vrátilo k starému a bylo by vyřešeno.
vlastikroot avatar 26.10.2009 20:40 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
Spíš by se dost velká část kernel API změnila na ABI se vší tou byrokracií. Takže by to brutálně ztížilo jakékoli nové věci (nedokážu si představit ani ovladače nad DRM v takovém jádře, což ani alsu).
We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted
Grunt avatar 26.10.2009 20:43 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
Spíš by se dost velká část kernel API změnila na ABI se vší tou byrokracií.
Co furt máte všichni s tím ABI? Nějaký nesplněný dětský sen? Základním stavebním kamenem v otevřeném světě je možnost zkompilovat.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
vlastikroot avatar 26.10.2009 20:53 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
Však to by pak bylo pořád to stejný jako je to teď, uplně beze změny (maximálně pár makefile). Modul z jednoho jádra by nešel s druhým, protože API se mění jak na běžícím pásu. To by bylo trochu k ničemu.
We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted
Grunt avatar 26.10.2009 21:03 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
Modul z jednoho jádra by nešel s druhým
No a to by vadilo jako komu? Kompilace je základním stavebním kamenem.
protože API se mění jak na běžícím pásu.
To není důvod proč nejdou spustit. Tím je vnitřní ochrana zvaná vermagic, která lze vyřadit z provozu a pak s trochou štěstí, pokud sedí adresy symbolů spustit jde. Jinak že by se zrovna toto měnilo jako na běžícím páse mi nepřijde. Ale to je snad úplně jedno, ne? Když je dostupná zdroják.
To by bylo trochu k ničemu.
Proč by to bylo k ničemu?
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
vlastikroot avatar 26.10.2009 21:18 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
Nemyslel jsem zrovna proč nejdou spustit už skompilované moduly, ale proč nejdou skompilovat moduly určené pro jiný (starší,novější) kernel. Potkávám to pořád, nvidia, vmware, hybrid-port na broadcom ... Nechtěl bych psát ovladače tak, aby museli být skompilovatelné uplně všude, už i v těhle ovladačích/modulech je to samej IFDEF, je jich tam snad víc než kódu. Navíc kdyby byly ovladače mimo kernel, nikdo by se o ně nestaral. Takhle se většinou při změně v jádře opraví i zbytek, kterej se tím rozbije.
We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted
default avatar 27.10.2009 15:23 default | skóre: 22 | Madrid
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
proč nejdou skompilovat moduly určené pro jiný (starší,novější) kernel.
Protože je ten kernel v bordelu a API je stabilní asi stejně jako jaderná elektrárna Černobyl šestadvacátýho dubna '86. :-D
Karry avatar 27.10.2009 08:02 Karry | skóre: 10
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
Jo, přesně tohle pravidlo se snaží udržovat komunita kolem stromu linuxtv.org, snaží se mít strom který je zkompilovatelný na všech jádrech tuším od 2.6.20... Zdrojáky jsou pak plné IFDEF, takže si na tom všechny editory C vylámou zuby, když chci zobrazit strukturu zdrojáku, nebo nedej bože dát automatické přeformátování.

Psát patche pro takový strom připomíná porod ježka proti srsti. Navíc spousta věcí je beztak napsaných tak, že to na starších jádrech nemá šanci chodit (chcete příklady?).

Prostě, já jsem pro to, aby nové věci, kromě bezpečnostních oprav, se psaly pouze pro nové kernely! Proti tomu že někdo backportuje kód pro stařší jádro své distribuce nic nemám, ale ať to prosím vás nenutí celému stromu subsystému!
unzip; strip; touch; grep; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep
Grunt avatar 26.10.2009 20:41 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
no, jak se to vezme, zase by museli udržovat kompatibilitu s hromadou jader, což nepřispívá stabilitě
Zas tak brutálně ne. Stačilo by jako libswscale. Vnitřní API stejně všechny mají a aspoň se o něm bude vědět když se do něj furt bude rýpat.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
26.10.2009 20:35 jehovista
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Mohli jste si s tim prekladem dat trochu vic prace: "pro kernel mode-setting and 3D podporu na kartách ATI R600/700"
27.10.2009 09:18 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Správný linuxák má mít NVidii. ;-)
Later --- Lukáš Zapletal
27.10.2009 09:27 Kerala
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
Stačí Intel. Včera jsem použil liveUSB-GNOME (openSUSE-11.2-RC1) na Intel G45 a nestačil jsem se divit, Compiz byl zapnut v defaultu a ono to dokonce fungovalo. No prostě super.
27.10.2009 09:41 R
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
Nie, nema. Prinos firmy nVidia pre Open Source je nulovy, ak nie zaporny.
vlastikroot avatar 27.10.2009 10:32 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
Přínos v podobě ovladačů a technologií pro linux na profesionální úrovní je záporný? Však nebýt nvidie, tak si o nějakých linuxových nativních hrách můžem jen zdát, to samý s oGL3 nebo CUDA. Pro open source nvidia přínos nemá, ale pro linux jako platformu na výpočty nebo hry má IMHO velmi kladný přínos.
We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted
27.10.2009 11:23 Ondar
Rozbalit Rozbalit vše Mikrokernel
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ovladače z jádra vyházet. V jádře toho musí být co nejmíň. Jinak budou mít Windowsy se stabilitou brzy navrch. Už teď vídám kernel panic až moc nepříjemně často...
vlastikroot avatar 27.10.2009 11:29 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Mikrokernel
Ty bys chtěl mít ovladače na všechno v user space?
We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted
Grunt avatar 27.10.2009 11:50 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Mikrokernel
Ale veverky. Jádro má vlákna a když sletí ovladač a nepoškodí něco zásadního, tak se uživatel může dočkat tak max. Oopsu.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
27.10.2009 12:08 Ondar
Rozbalit Rozbalit vše Re: Mikrokernel
Ale veverky. Jádro má vlákna a když sletí ovladač a nepoškodí něco zásadního, tak se uživatel může dočkat tak max. Oopsu.
No právě. Co mám zkušenost, tak Ooopsů vidím minimum, většinou vidím kernel panic protože Null pointer assignment. Jádro je už tak velký (dávno pryč jsou ty doby, kdy se vešlo na disketu) že jeho správa začíná být problematická. Všechny ovladače i moduly mají přístup do kernel space, takže stačí jediná chybička a všechno letí do kopru. U Microsoftu si to už uvědomili a sedmičky už mají ovladače v userspace. Jestli si to v Linuxu neuvědomíme taky, tak do pár let už žádnýho Linuxu nebude protože tahle strategie skrátna není dlouhodobě udržitelná.

Už aby konečně pohli s GNU/Hurd....
27.10.2009 13:00 Mti. | skóre: 31 | blog: Mti
Rozbalit Rozbalit vše Re: Mikrokernel
Už aby konečně pohli s GNU/Hurd....
Nestras. Wine 1.0 mame, DNF nebude... posledni jistota a Ty nam ji chces sebrat? :-D
Vidim harddisk mrzuty, jehoz hlava plotny se dotyka...
27.10.2009 15:04 cadic | blog: cadic
Rozbalit Rozbalit vše Re: Mikrokernel
dnf jako fakt nebude???
27.10.2009 16:38 Mti. | skóre: 31 | blog: Mti
Rozbalit Rozbalit vše Re: Mikrokernel
Ne. Slo to netem tak v kvetnu. :-/ (treba na bonuswebu)
Vidim harddisk mrzuty, jehoz hlava plotny se dotyka...
Grunt avatar 27.10.2009 21:04 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Mikrokernel
Co mám zkušenost, tak Ooopsů vidím minimum
Tak to já Panic neviděl ani nepamatuju. Sem tam sletí ovladač, zacyklí se jaderné vlákno, ale jádro samotné drží.
dávno pryč jsou ty doby, kdy se vešlo na disketu
Co? Jádro se dí dostat na 512kb FLASku u AVR32 i s programama. To je jen na člověku co si do něj všechno zakompiluje. A možná by to šlo i míň.
Všechny ovladače i moduly mají přístup do kernel space, takže stačí jediná chybička a všechno letí do kopru. U Microsoftu si to už uvědomili a sedmičky už mají ovladače v userspace.
To je snad vtip. V době mikrokernelů se hailovalo na Widlema a jak je to suprově rychlé a kdesicosi(o tom, že GNU/Hurd kdesi smrdí už jakou dobu radši ani nemluvím) a teď kdy se to konečně podařilo dovést do alespoň trochu stabilního stavu se na to zase nadává? Jinak Windows 7 určitě nemá všechny ovladače v user-space. Je to asi jako na Linuxu unified userspace <-> kernelspace connector, který některé ovladače využívají. Microsoftí systém, který by to tak měl mít bude až Singularity(o tom jak jsem četl, jak zas Microsoft vymyslel přelomovou myšlenku radši mlčím), ale to už radši snad i ten GNU/Hurd.
Jestli si to v Linuxu neuvědomíme taky, tak do pár let už žádnýho Linuxu nebude protože tahle strategie skrátna není dlouhodobě udržitelná.
To je fakt něco. To lidi vždycky chtějí přesný opak toho co se udělá už jen tak z principu?
Už aby konečně pohli s GNU/Hurd...
S čím na něm mají hýbat? Kdo chce použít už normálně používá. Včetně mě.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
29.10.2009 10:23 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Mikrokernel
Co s tím proboha děláte? Já se s kernel panic nesetkal už mnoho let na žádném z linuxových počítačů, které spravuji (momentálně to dělá 5 desktopů, 1 notebook a 12 serverů - ale těch desktopů se za tu dobu vystřídalo více, s nejrůznějším hardwarem). Naposledy to bylo tak cca 5 let zpátky na jednom desktopu s NVidiou, kde za to mohly právě binární bloby od NVidie.
Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
Jardík avatar 27.10.2009 19:05 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 12 a funkční open source 3D akcelerace ATI
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Jak jsem již zmínil, díky backportu DRM z 2.6.32 pojede i s jádrem 2.6.31 správně detekce rozlišení TV připojené přes HDMI s OS ovladačema.

BTW:
mode-setting and 3D podporu
Věřím v jednoho Boha.

Založit nové vláknoNahoru


ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.