Portál AbcLinuxu, 10. května 2025 20:10
Mezinárodní den boje... Kaj nafasuju pištol? U lidových milic? Dneska furt kdosi bojuje. S obezitou, s nikotinem, s alkoholem, s cenami (dokonce cenová válka), dokonce aj s průměrnou teplotou. Ale jak prdne odpadkový koš a zabije 4 lidi, měsíc slyšíme o masakru. A to drtivá většina z nás neviděla boj doopravdy. Tak bojujte.
Naopak binarni bazmek je pro ty dila, ktera se selektivne pousti jen tem uzivatelum, kteri jsou ochotni pristoupit na podminky toho, kdo takova dila poskytuje.
Ale těch děl se binární bazmek týká jen v případě, že si na ně někdo legálně zakoupil licenci – omezuje ty poctivé uživatele, aby neužívali „příliš“ (aby si např. z knihy nezkopírovali/necitovali1 víc odstavců, než se vydavateli líbí). Naopak na piráty/zloděje binární bazmek nepůsobí, protože k nim se dostane už dekódované/cracknuté dílo.
[1] což je sice legální – právo citovat vyplývá ze zákona a není potřeba k němu žádná dodatečná licence – ale DRM-postižené dílo to neumožňuje resp. ztěžuje to
Nebo ne?Ne.
Chtělo by to víc osvěty mezi umělci resp. obecně autory. Tihle lidé obvykle věcem, jako jsou licence nebo technologie, nerozumí a snad ani rozumět nechtějí a v důsledku toho dělají špatná rozhodnutí (volba distributora, distribuční podmínky…), která pak bohužel ale dopadají i na příjemce té kultury a autorských děl.
Největším problémem je zeď mezi umělci a konzumenty.Tak nějak. Oni si za to můžou ale autoři/umělci dost často sami. A to tím že se do celého řetězce mezi producentem a konzumentem cpou ještě distributory a pouštějí se do smluv s nima dost často s vidinou oproštění se starostí s distribucí a snadných peněz hned a na ruku. Kdo tak činí v dnešní době kdy distribuce je snadnější než prd se v podstatě sám staví na cestu do pekel. A dobře mu tak. Přitom si vzpomeň na Apogee/IDSoft. Změna distribučního modelu a vykálení se na zbytečný mezičlánek v podobě nepotřebného distributora v podstatě katapultovala čtyři kluky mezi milionáře. Cesta skutečně není skrze DRM, ale mezi volbou vhodného distribučního kanálu kdy začnou platit trošičku přírodnější zákony. Nekreativní umělci a distributoři pak pochcípají hlady sami od sebe.
Prijemce ma na vyber, bud to akceptovat, nebo takoveho autora ignorovat.Příjemce toho má na výběr mnohem víc. Například si dílo sehnat úplně zadarmo a dokonce v souladu se zákonem.
Autor dela spatna rozhodnuti ohledne distributora?Ano. Však tahle kampaň také není zaměřena na distributory nýbrž na autory — producenty a konzumenty aby na tomto odstranění mezičlánku trvaly a proč jsou tyto mezičlánky špatné. To samozřejmě distributory štve, protože to má celkový potenciál jim to kazit kšefty.
a to tedy jakekoliv dilo, bez ohledu na to jestli to vydavatel chce nebo ne?Pokud vydavatel nechce, abych si pustil dílo potom, co jsem za to zaplatil dle ceníku, tak je to normální zloděj.
Chcete si tedy poustet jakakoliv dila, i ty, ktere volne dostupna nejsou?A k čemu jinému než k pouštění jsou ta díla určena?
Naopak binarni bazmek je pro ty dila, ktera se selektivne pousti jen tem uzivatelum, kteri jsou ochotni pristoupit na podminky toho, kdo takova dila poskytuje.Velmi rozšířené řešení je formou vydírání. Uživatel nejdřív zaplatí a následně se teprve dozví, co musí splnit, aby vůbec došlo k naplnění původní smlouvy z druhé strany. Teprve v případech, kdy dojde k právoplatné oboustranně chápané smlouvě, můžeme se bavit o legitimitě dalších omezení.
Napriklad vydavatel po zaplaceni.Jestli máš namysli to, že vydavatel rozhoduje, zda a jak můžu dílo využívat, až potom, co zaplatím, tak to je docela trefné.
Nikdo ale nikoho nenuti takova dila uzivat.Prázdná slova.
Vy citite potrebu divat se na dilo kohokoliv i kdyz vam ho nechce pustit dejme tomu bezplatne?O konkrétní ceně nebyla řeč.
Pokud vydavatel nechce, abych si pustil dílo potom, co jsem za to zaplatil dle ceníku, tak je to normální zloděj.Proc se tedy o takova dila od zlodeje zajimat? Nechapu.
A k čemu jinému než k pouštění jsou ta díla určena?Tak ja nevim .. Asi fakt ziju na nejake jine planete. Volne sirena dila si pustte jak chcete. Ty za ktere autor chce zaplatit proste zaplatite a pak pustite. Nebo nezaplatite a na dilo i na autora se*ete at se s tim treba ucpe. Me to prijde prirozene. Zpoplatnena dila jsou k zaplaceni a pote k uziti dle podminek uziti. Volne dostupna dila jsou k uziti jak chcete. Je to nejak nelogicke?
Velmi rozšířené řešení je formou vydírání. Uživatel nejdřív zaplatí a následně se teprve dozví, co musí splnit, aby vůbec došlo k naplnění původní smlouvy z druhé strany. Teprve v případech, kdy dojde k právoplatné oboustranně chápané smlouvě, můžeme se bavit o legitimitě dalších omezení.Uzivatele nikdo nenuti to platit ani uzivat. Tim nema ani jak dojit k vydirani. Pokud jsou podminky takove ze az po zaplaceni se je dozvite, tak pokud se vam to nelibi, proc na takove podminky pristoupit? Respektive proc kupovat zajice v pytli? Tak si to proste nekoupim protoze je vydavatel svine a dal me takove dilo nezajima. Kde je problem? Prijdu do restaurace, jidelnicek mi ukazou az tehdy az zaplatim. No v tu chvili se zvedam a odchazim jinam, kde nemaji podminky padle na hlavu, ne? Nebo zustavam, zaplatim a pak jecim ze se mi jidelnicek nelibi ? A to v takovem pripade je clovek take normalni, nebo uz se jedna o debila?
Jestli máš namysli to, že vydavatel rozhoduje, zda a jak můžu dílo využívat, až potom, co zaplatím, tak to je docela trefné.Ano .. to ze jste zaplatil jeste nemusi nutne znamenat, ze si s tim muzete delat co uznate za vhodne. Podminky smlouvy jsou podminky smlouvy, licence je licence a pokud se vam to nelibi, neplatte to a nechte to byt.
takže za čas by jste zjistil že si nemůžete koupit housku protože pekař je přestal péct.Za čas by sis housku kupovat nemusel, protože by byla k dostání všude zdarma, neboť by šla neomezeně kopírovat. Před pár lety sen a způsob jak vyřešit světový hladomor. Nyní noční můra plná moralistů, kteří ti vysvětlí, že máš radši chcípnout hladem, než sníst kopírovanou housku.
Nechci se dotknout, ale on někdy nefunguje ani open source bazmek.
Zvláště NM 0.9.8 (new feature LTE) v Parted Magic mi byl na nic ale NM 0.9.6.4 v RescueSystemCD fungoval.
To bylo to první co mě napadlo po přečtení, tvého příspěvku.
Jenže když nebudeš spokojený s prací Pavlixe, tak si to můžeš nechat udělat od někoho jiného nebo se na to podívat sám. S binárním bazmekem nenaděláš nic.
To je pravda. Ten binární bazmek mě zase nikdo nenutí používat.
Ten binární bazmek mě zase nikdo nenutí používat.Pokud vím, tak hlavním bodem diskuze bylo právě to, že tě nutí, za předpokladu, že si chceš danou věc přehrát, jinak by to jako DRM ztrácelo smysl. Mě trochu přijde, že jsi přišel do diskuze o DRM a přitom sis myslel, že jsi přišel do diskuze o open source versus closed source software.
Plan 2014 promotes the use of modularity to manage the size and complexity of the specifications while reducing social conflict. Following the discussion around the HTML charter since May 2012 [4], we have refined the next charter to be more explicitly on media extensions, without imposing as much constraints as possible
Nechci se dotknout, ale on někdy nefunguje ani open source bazmek.Tady jsi ale úplně mimo téma. Jedná se pouze o to, zda si pustíš k sobě konkrétní binární bazmek dodávaný konkrétním dodavatelem, nebo zda si můžeš svobodně vybrat implementaci. V tom druhém případě tě nikdo nenutí volit konkrétní produkt. Dokonce tě nikdo nenutí použít open source produkt, takže v tomto případě debata vůbec není o open source versus closed source. Instalace konkrétních closed source bazmeků představuje značné bezpečnostní riziko (i z hlediska zajištění funkcionality) se značně omezenými možnostmi obrany. Jestliže se closed source bazmek navíc snaží detekovat debuggery a ochrany (jako to dělá Skype), jsou možnosti obrany omezené ještě více. A našlo by se toho jistě mnohem víc.
Zvláště NM 0.9.8 (new feature LTE) v Parted Magic mi byl na nic ale NM 0.9.6.4 v RescueSystemCD fungoval.Odkaz na bugreport? Může být upstreamový nebo i distribuční, vývojáři NetworkManageru jsou v tomto ohledu velmi přístupní. Bez odkazu na bugreport musím konstatovat nezájem. Ještě bych rád upozornil na skutečnost, která je známa všem, kteří NetworkManager nějak výrazně sledují. Před vydáním 0.9.8 započal rework mnoha klíčových částí NetworkManageru, který stále pokračuje a pokračovat by měl v menší míře i po vydání 0.9.10. Kdo se trochu zajímal o stav NetworkManageru <= 0.9.6, integraci NetworkManageru do distribucí a především s virtualizačními nástroji, tomu musí být jasno, že ten rework byl nevyhnutelný. Rework s sebou zákonitě přináší různé problémy, které částečně můžou vychytat uživatelé masteru (především vývojáři), distributoři (včetně těch komerčních) a uživatelé. Pokud se distributor rozhodl použít například NetworkManager 0.9.8.0, fajn. Ale srovnávat ho se čtvrtou a dlouhodobě poslední opravou 0.9.6 je trochu mimo téma. Ne všichni distributoři jsou takhle divocí.
To bylo to první co mě napadlo po přečtení, tvého příspěvku.Taky se tě nechci dotknout, ale jestliže tebe napadlo jako první toto při pohledu na můj příspěvek, tak mě při pohledu na tvůj jako první napadlo staré dobré: „Kdo nic nedělá, nic nezkazí.“ A to rozhodně nechci tvrdit, že je to tvůj případ. Jen mě fascinuje, kolik lidí je ochotných si do mě kopnout jen díky tomu, že v open source něco dělám. Ale abych nebyl jenom negativní... Budu rád, když svoji kritiku příště zasadíš do kontextu, kam sedí, i kdybys měl třeba na toto téma napsat samostatný blogpost, zvláště pokud dokážeš tu kritiku postavit konstruktivně.
Pokud se distributor rozhodl použít například NetworkManager 0.9.8.0, fajn. Ale srovnávat ho se čtvrtou a dlouhodobě poslední opravou 0.9.6 je trochu mimo téma. Ne všichni distributoři jsou takhle divocí.
Nebylo by lepší používat verzování 0.x, 1.x, 2.x (při větších změnách)?
Nebylo by lepší používat verzování 0.x, 1.x, 2.x (při větších změnách)?Vůbec ne. Pro posouzení stability vydání musíš daný projekt tak jako tak znát a chápat jeho verzování. NetworkManager používá čtveřici čísel. První číslo, nula, je v podstatě jen prefix, který říká, že projekt nedosáhl na označení verze 1. Druhé číslo se mění pouze přý významných změnách API, které narušují zpětnou kompatibilitu. Třetí číslo se mění, přesně jak ty říkáš, se mění při významných změnách, tedy když zjistíme, že změny stojí za vydání nové release. API zůstává kompatibilní. No a zjevně potřebuješ čtvrté číslo na opravná vydání. Jednoduché a srozumitelné.
Priklad: Nekdo udela vec a neda ji volne k dispozici, ale jen tem, kteri splni urcite podminky. Vy chcete tedy obejit jeho podminky a dilo uzit tak jak chcete vy, ne jak rika onen tvurce?Jdete s timto typem diskuze do haje, laskave se stale nesnazte podsouvat lidem veci ktere nerekli a pak je dale dementne rozvijet.
+ za každý rozumný komentář k věci
Dobra tak komu tedy muze DRM vadit?Všem kreativním lidem, kteří se nechtějí smířit s myšlenkou že tvorba/distribuce děl je v podstatě stavěna na stejnou úroveň jako tvorba/distribuce libovolných narkotik? Tedy peníze z jedné strany a dávka ke konzumaci ze strany druhé. Vše legálně posvěceno a standardizováno?
Dobra tak komu tedy muze DRM vadit?Například komukoliv, kdo chce dílo sledovat/poslouchat/... na jakémkoliv ze zařízení, se kterými distributor jaksi nepočítal?
V zásadě souhlas, ale jde tu o to, zda z binárních blobů, šmírování a omezování uživatelů udělat standard, normu – jde o to morální hodnocení a postoj k téhle věci. Ostatně jak říká název odkazovaného článku: Duše W3C v sázce.
Alternativou by bylo, kdyby komunita takovým autorům nabídla vykoupení jejich práce. Na kolik užitečných knih, programů a projektů kdo z Vás přispěl?Nevím přesně na kolik. Ale rozhodně bych rád přispěl na projekty, u kterých cítím fakt velký přínos. Zvláště pokud by to přispívání mělo nějaká rozumná pravidla, aby příspěvek dával smysl.
Bohužel i jeho fungování by potřebovalo minimálně neškození takovému modelu ze strany současných držitelů distribučních kanálůNesmysl. Pokud chceš, aby model obstál, musí se být schopný ubránit. Spoléhání na neútočení ze strany společností a jednotlivců, kteří mají oprávněný či neoprávněný pocit, že přijdou o své zisky je utopie.
Například dotace autorských svazů z tisku (a papíru) diplomových prací, zpěvníků nezávislých skupin, Flash pamětí pro uložení vašich fotek ve fotoaparátu, mobilu.Poplatkové mafie naopak porazíš pouze se silnou alternativou, která těmto organizacím a jejich příznivcům vezme vítr z plachet.
Alternativou by bylo, kdyby komunita takovým autorům nabídla vykoupení jejich práce. Na kolik užitečných knih, programů a projektů kdo z Vás přispěl? Zkuste se zamyslet nad tím, jestli může nějaký takový alternativní model fungovat.Může fungovat. Na něco i model přispívání na fixní odměnu + náklady pro autora i funguje, např. kickstarter.com Svým způsobem to může být i dobrá regulace - tak dlouho se bude vydávat další díl seriálu, dokud budou lidi ochotní přispívat. Ve chvíli kdy se nevybere (ať už proto že to lidi přestane bavit, nebo že kvalita začne jít dolů, což asi bude úzce souviset), tak vědí že mají dotočit tak poslední 2 díly a uzavřít děj :)
Ač jsem na Stallmana alergickejZ toho si nič nerob, veľa ľudí si myslí že keď im odstraňujú zo zdrojov uzatvorený softvér ako Skype a ďaľšie, tak im zobrali slobodu.
S čím se však u DRM nepočítá, je kupříkladu zálohování souboru, třeba digitální kopie filmu, který si zákazník zakoupí online. DRM mu ovšem zabrání si legálně pořízený film uložit na náhradní datový nosič či z něj citovat, přestože na to má zákazník ze zákona plný nárok.A není to levnější s tím omezením, než kdyby hrozilo šíření z té výhody? Z jakého zákona?
BTW: k tomu, abys citoval ani nepotřebuješ kupovat licenci k dílu – můžeš si ho půjčit třeba v knihovně nebo od kamaráda.
Já jsem tušil, že tím myslí asi Český zákon.
Tak četl jsem to téměř celé ale odtud.
Pokud by platilo České právo, nikde není, že autor má povinnost umožnit kopii. Jen, že příjemce tím neporuší práva autora, pokud si jí udělá. A dále, a to platí pro většinu. Pokud je to jen možné při "odůvodněným" výňatku z díla bez prospěchu pořizovatele, uvést jméno autora.Co myslíte vědí autoři portálu uloz.to, že tam mají materiál kterým sami porušují zákon? Mají tam i fajnou nápovědu ve hledacím políčku.
Já nevím jak vy, ale já si myslím, že kdybych na ně podal stížnost u patřičných míst, musel bych spor vyhrát, i když nejsem autor.
Tiskni
Sdílej:
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.