Konference Prague PostgreSQL Developer Day 2026 (P2D2) se koná 27. a 28. ledna 2026. Konference je zaměřena na témata zajímavá pro uživatele a vývojáře. Příjem přednášek a workshopů je otevřen do 14. listopadu. Vítáme témata související s PostgreSQL či s databázemi obecně, a mohou být v češtině či angličtině.
Byl vydán Devuan 6 Excalibur. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Kódové jméno Excalibur bylo vybráno podle planetky 9499 Excalibur. Devuan (Wikipedie) je fork Debianu bez systemd. Devuan 6 Excalibur vychází z Debianu 13 Trixie. Devuan 7 ponese kódové jméno Freia.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu poprvé překročil 3 %, aktuálně 3,05 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 27,18 %. Procesor AMD používá 67,10 % hráčů na Linuxu.
Joel Severin v diskusním listu LKML představil svůj projekt linuxového jádra ve WebAssembly (Wasm). Linux tak "nativně" běží ve webovém prohlížeči. Potřebné skripty pro převod jsou k dispozici na GitHubu.
Byla vydána nová verze 25.10.31 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025 (Stream). Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Zdravím místní komunitu, moc sem již nepíši, nezdá se, že by byla nějaká naděje na reálnou spolupráci, většina je spokojená s Arduinem a tak se spíše nezdržuji od komunikace a spolupráce s lidmi a komunitami jako je NuttX (příspěvky od 2016), RTEMS (komunikace asi od 1996), Linux kernel (DMSdos například od 1996), kde přispívám již desetiletí a reálné spolupráce běží.
Již naše loňská výuka architektur počítačů využila RISC-V verzi našeho simulátoru QtRvSim. Naše materiály (https://comparch.edu.cvut.cz/) ocenili i přímo na RISCV.org.
toť aktuální otázka a souhrn pár aktuálních setkání a projektů.
Když nemůžeme nabídnout návštěvníkům InstallFestu posezení workshopech v našich laboratořích, tak nezbývá, než obrazovou a datovou interakci propojit přes síť.
Krátké ohlédnutí se nad minulým během výuky v kurzu Architektury počítačů, prostor pro případné náměty a upozornění na nabízené přednášky a experimentování na letošním InstallFestu.
V sobotním příspěvku Kdo si hraje, nezlobí (se), aneb výuka architektur počítačů v krizi se chceme podělit o zkušenosti s výukou Architektury počítačů v minulém semestru a otevřít prostor k diskuzi i experimentování.
a neb jak s výukou Architektur počítačů přecházíme na nekontaktní formu.
Před začátkem semestru jsem zde sepsal úvahu o výuce předmětu Architektura počítačů (Jak učíme a jak učit architektury počítačů).
Zamyšlení kam směřovat s výukou předmětu Architektury počítačů.
Zápisek o radosti z chůze i sdílení znalostí s lidmi, kteří o ně projevili zájem.