Portál AbcLinuxu, 5. června 2024 01:21

Hardwarové novinky – 21/2010

4. 6. 2010 | David Ježek
Články - Hardwarové novinky – 21/2010  

Dnes se podíváme na první čip, který dokáže dát základním deskám a řadičům více než dva USB 3.0 porty (konkrétně 4), dvě nové GeForce (jednu mobilní) stavějící na GPU GF100 a nakonec na externí Blu-ray vypalovačku, která si díky USB 3.0 troufá i na 12rychlostní zápis. Nemineme ani to, jak to momentálně vypadá s projektem Larrabee společnosti Intel.

Obsah

USB 3.0 v podání VIALabs

link

Zatím jsme se fakticky museli na deskách spoléhat na pouze dvouportový USB 3.0 řadič NEC. VIA Labs toto nyní mění, představila vlastní PCI Express ×1 USB 3.0 řadič nabízející porty čtyři. Všechny sice sdílí propustnost jedné linky PCIe 2.0 (500 MB/s v každém směru), ale to snad zas tak velký problém v praxi nebude (znamená to řekněme ~125 MB/s na každé zařízení, což příliš současné pevné disky z hlediska přenosu z ploten/na plotny limitovat nebude).

VIA Labs VL800 je maličký čip s upgradovatelným firmwarem, který lze snadno osazovat na základní desky. Samozřejmě předpokládám, že se objeví i formou přídavných karet tam, kde je člověk se svým PC spokojen a jen potřebuje zrychlit pár USB portů – například pro desky s AMD čipsetem řady 800 to bude ideální doplněk – čipset sám má SATA 6,0 Gbps, ale sám o sobě USB 3.0 neobsahuje.

2010 21 via

GeForce GTX 465

link

Nejnovější chystanou GeForckou poslední generace je model GeForce GTX 465, který nás svou přítomností na trhu poctí již běhěm pár dnů. Základem je použití ještě osekanějšího GPU než na GTX 480 nebo GTX 470, Nvidia tak uplatní další vlnu méně povedených čipů, kde bylo potřeba vypnout pár dalších jednotek. Frekvence s GTX 470 sedí, takže čekejme o něco nižší výkon (352 versus 448 CUDA jader) při o něco nižší ceně a spotřebě – výkonově to zatím vypadá na plichtu s GTX 275. V tabulce si současně představíme novou, již uvedenou mobilní GeForce GTX 480M.

2010 21 gtx465 2010 21 gtx465 2
  GeForce GTX 465 GeForce GTX 480M
GPU GF100, 40nm TSMC GF100, 40nm TSMC
Frekvence 607 MHz 425 MHz
CUDA jader 352 352
Frekvence CUDA jader 1 215 MHz 850 MHz
TMU 44
ROP 32
Výkon 855 GFLOPs* 598 GFLOPs
Paměti 1 GB, 256bit GDDR5 2 GB, 256bit GDDR5
Frekvence pamětí 2 408 MHz 2 400 MHz
Propustnost pamětí 102,7 GB/s 102,4 GB/s
Maximální spotřeba 200 W* 100 W*

* tyto údaje Nvidia nezveřejnila, pocházejí z jiných zdrojů.

GeForce GTX 480M

link

Tabulka jasně ve své poslední položce napovídá, že ono to s tou „mobilní povahou“ této grafiky nebude tak žhavé. GeForce GTX 480M je GPU generace Fermi a vychází z desktopového GF100, které na GTX 480 dělá se spotřebou opravdu „nepěkné věci“. Tato varianta je patřičně očesána o CUDA procesory, stejně jako GTX 465, navíc běží na velmi nízkých frekvencích, což vše umožnilo srazit její spotřebu z nějakých 280 W u desktopové GeForce GTX 480 na daleko přijatelnějších 100 W. Tato spotřeba není u „mobilních“ GPU Nvidia nijak výjimečná, má ji třeba nejvyšší Quadro z předchozí generace, nicméně k mobilnosti to má opravdu daleko. Pod plnou zátěží takový notebook vysaje velice rychle libovolnou baterii, nehledě na to, že toto GPU bude pouze 17palcových a větších strojích (15palcové a podobné šasi by prostě při běžné konstrukci upeklo).

První takový výrobce je Clevo alias Eurocom (přeprodává Cleva pod svou značkou) alias český Goldmax (přeprodává Eurocomy pod svou značkou) a spousty dalších „lepičů loga na notebooky Clevo“. Clevo umí poměrně šílené mašiny včetně strojů s desktopovým Core i7 a čipsetem Intel X58 a třeba třemi HDD, navíc s GTX 480M počítá ve svém notebooku rovnou ve dvou kusech v SLI. To už je 200 W jen na grafice, spolu se zbytkem tento stroj dostane 300W napájecí adaptér. Snad se shodneme, že to opravdu není notebook, ale spíše přenosný přímotop. Ale tam, kde je potřeba/požadován extrémní výkon, jiná možnost v současné době není (leda Mobility HD 5800, ale to postrádá třeba systém CUDA). Cenu notebooku nechtějme znát, bude to jistě někde nad 50k za osekanou základní konfiguraci až po více než 100k za tu maximální.

2010 21 gtx480m

Larrabee jako GPU definitivně nebude

link

Poslední naděje živené poté, co Intel před časem oznámil, že žádný produkt na současné verzi Larrabee nepředstaví a projekt se přesouvá do stádia výzkumného, berou nyní již definitivně za své. Firma v tiskové zprávě vedle jiných věcí oznámila, že žádná grafika na bázi Larrabee na trh nepřijde. Intel neuvede v dohledné době žádnou diskrétní grafiku a místo toho se hodlá plně soustředit na grafiku v procesorech, multimédia, HD video a mobilní oblasti. V projektu Larrabee dle svých slov minul několik klíčových milníků a vše nabralo velké zpoždění.

Intel tak nepřímo přiznává, že si (opět) vzal větší sousto, než dokázal sníst. Kompletní emulace renderovací rasterizační pipeline je něco, co nezvládli naprogramovat ani experti formátu Michaela Abrashe, které do projektu zlanařil, takže vše padá. Na Larrabee zkrátka zapomeňme. Možná někdy jindy, možná jiným způsobem se Intel zase o něco pokusí, ale to uběhne ještě hodně vody.

2010 21 larrabee

Externí 12x BD-R vypalovačka Buffalo

link

Zmiňovaný řadič USB 3.0 se bude hodit zájemcům o externí Blu-ray vypalovačku BR3D-12U3 firmy Buffalo. Ta sama samozřejmě nic nevyrábí, uvnitř je ukryta mechanika některého z velkých výrobců, pravděpodobně jde o LG. Ale hlavní je, že USB 3.0 jí umožňuje 12× zápis na modrolaserové kotoučky.

Jinak od ní žádné další nadlimitní výkony nečekejte, na DVD umí 16×, na CD-R/RW 40/24×, CD, DVD a BD pak čte 40, 16 a 8×. Cena v přepočtu někde kolem 9 000 Kč, ale bavíme se o japonském trhu, kam mechanika nyní míří.

2010 21 buff

Seriál Hardwarové novinky (dílů: 440)

První díl: Hardwarové novinky 36/2008 (procesory), poslední díl: HW novinky: podzimní přehled #2.
Předchozí díl: Hardwarové novinky – 20/2010
Následující díl: Hardwarové novinky – 22/2010: Computex speciál, 1. část

Další články z této rubriky

HW novinky: podzimní přehled #2
HW novinky: podzimní přehled #1
HW novinky: návrat skleněných ploten v HDD
HW novinky: PCI Express 4.0 prý ještě letos
HW novinky: i Skylake-X s 12 jádry používá levnou teplovodivou pastu

Diskuse k tomuto článku

4.6.2010 08:09 frr | skóre: 34
Rozbalit Rozbalit vše Re: Larrabee neni tak docela mrtva
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Je pravda, že Larrabee se neobjeví na trhu v roli grafické karty, určitě ne aktuální generace Larrabee křemíku. Nicméně se zdá, že Larrabee bude co nevidět transmutována do produktu určeného pro HPC. Čili pokud jste se těšili, že budete pomocí Larrabee chroupat spoustu jiných věcí než grafiku, můžete se těšit dál - ještě pár měsíců nebo možná let :-) Odkazy na TheRegister:  1   2 
[:wq]
David Ježek avatar 4.6.2010 09:13 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Larrabee neni tak docela mrtva
to je ten úděl hwnews ... o tomto budu psát příští týden.
4.6.2010 14:48 jehovista
Rozbalit Rozbalit vše Re: Larrabee neni tak docela mrtva
Kdyby takhle Larrabee chtelo zvladnou realtime raytracing v HD, to by byla pecka.
4.6.2010 22:14 Kvakor
Rozbalit Rozbalit vše Re: Larrabee neni tak docela mrtva
I kdyby hardware fungoval, tak problém bude s ovladačí a grafickými enginy - dnes jsou téměř všechny grafické enginy orientováný na "dutá" tělěsa z množství polygonů, zatímco pro raytracing jsou spíš výhodnější primitivní 3D "plná" tělesa (koule, kvádry a pod.) a CSG operace nad nimy. Navíc množství efektů, které dnešní enginy dělají pomocí různých triků a obezliček (např. dynamické stíny, zrcadlové odrazy a pod.), se u raytracingu realizuje nativně.

Takže např. herní engine optimalizovaný pro raytracing by na dnešním hardwaru používající klasickou rasterizaci polygonů běžel nejspíš dost mizerně, což by u her pro PC byl dost velký problém. U herních konzol s hardwarem pro raytracing by byl minimálně ze začátku omezený sortiment dostupných nativních her, zatímco ty staré by funovaly pomalu (nebo vůbec).

A to nemluvím o nutnosti vytvoření vysokoúrovňového grafického jazyka, který by byl optimalizovaný pro použití na takovémto hardware, i když si dokážu představit, že by bylo možné k tomuto účelu znásilnit OpenGL. Direct3D skoro neznám, ale z toho, co jsem o něm četl, mi připadá příliš orientováné na aktuální hardware, takže pokud by vznikla verze pro raytracing, tak by měla s předchozímy verzemi nejspíš společný jen název.
4.6.2010 23:48 jehovista
Rozbalit Rozbalit vše Re: Larrabee neni tak docela mrtva
Tak ja samozrejme vim, ze by to nebyla zmena ze dne na den, ale az v posledni dobe mame bezne dostupny hardware na takove urovni, ze to zvladne, coz bylo jeste pred par lety nemyslitelne. Do pocitacove grafiky moc nevidim, ale podle me by to prineslo spoustu vyhod - zjednoduseni grafickych enginu, mozna by na nove hry nebylo potreba kupovat nove zelezo(skalovani by bylo prakticky linearni s poctem paprsku a tak by se na slabsim stroji proste vypnul AA(nevim, jak se tomu presne rika u raytracingu)), taky bych rekl ze se da raytracing vyuzit mozna i pro jine aspekty hry, nez grafiku(pro reseni kolizi?). Vypadas jako clovek, ktery o tom neco vi. Nemas nejaky nahled do soucasneho stavu real-time ray-tracingu? Docela by me zajimalo, kdyz se muzeme tesit na prvni kousky pro obycejne lidi.
5.6.2010 01:41 Ant
Rozbalit Rozbalit vše Re: Larrabee neni tak docela mrtva
Nemas nejaky nahled do soucasneho stavu real-time ray-tracingu?
O tom se mluvi uz hodne let (minimalne 5), ale porad nic.
6.6.2010 18:32 frr | skóre: 34
Rozbalit Rozbalit vše Re: Larrabee neni tak docela mrtva
Co do surových teoretických GFlops je Larrabee slabší než dnešní špičkové GPU. Zas na druhou stranu může být snadno výkonnější v obecnějších úlohách, které se na GPU chroupání nesnadno mapují. Třeba pro spoustu věděckých výpočtů nemá nasazení Cuda frameworku smysl. Netuším, kterým typem úlohy je raytracing, jak moc může být výpočetně náročný, určitě záleží na složitosti scény apod...
[:wq]
6.6.2010 21:38 jehovista
Rozbalit Rozbalit vše Re: Larrabee neni tak docela mrtva
Taky jsem myslel, ze to nejde, ale narazil jsem na toto: http://www.tomshardware.com/news/Larrabee-Ray-Tracing,5769.html (Watch Out, Larrabee: Radeon 4800 Supports A 100% Ray-traced Pipeline Using DirectX 9)
jose17 avatar 5.6.2010 09:54 jose17 | skóre: 44 | blog: Joseho_blog | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky – 21/2010
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
díký
Ja vim, on vi, ty nano!
7.6.2010 09:34 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky – 21/2010
Opraveno.

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.