Portál AbcLinuxu, 30. května 2024 07:11

HW novinky: budoucnost ve znamení GPU od AMD?

22. 4. 2016 | David Ježek
Články - HW novinky: budoucnost ve znamení GPU od AMD?  

AMD se podařilo ulovit mezi velkými zákazníky jak Sony s Playstation 4, tak Microsoft s Xboxem One. Nejinak tomu bude i u výkonnějších variant, které se chystají/nechystají přijít na trh, mimo jiné aby podpořily 4k rozlišení a jeho šíření mezi námi, prostým lidem. Budoucnost bude ve znamení 14nm FinFET GPU/APU AMD … a samozřejmě také 16nm FinFET Nvidia.

Podrobnosti k chystaným GPU architekturám AMD

Takže tedy, už víme, že příští generace GPU se bude jmenovat Polaris. Víme také, že se chystají čipy Polaris 10 (vyšší) a Polaris 11 (nižší) a na jejich variacích přijdou na trh více než dvě karty. Víme, že čipy jsou vyráběny 14nm FinFET procesem, který ve svých továrnách nabízí GlobalFoundries / Samsung. Víme, že se zde vedle všech 3D výdobytků počítá i s hardwarovou akcelerací komprese a dekomprese formátu H.265 (HEVC); víme, že zde bude HDMI 2.0 výstup pro 4k/60fps a také DisplayPort 1.3 pro 5k/60Hz monitory.

Multimédia

Víme také, že nástupcem řady Polaris bude architektura Vega, která snad již v roce 2017 přinese paměti HBM2, tedy HBM paměti vyšších kapacit/vícevrstvé než u „první generace“ uvedené spolu s Radeony Fury (poslední 28 nm GPU architektura AMD Fiji). Pokud lze považovat Polaris za výkonnější architekturu, která však nebude absolutním hi-endem, pak se jím možná stane právě Vega. Nikde zatím není řečeno, že její uvedení neproběhne jako u první 28nm architektury, tedy konkrétně u Radeonu HD 7970, který se oficiálně objevil v lednu 2012 (v době CESu), ale první testy reálných karet a technologické články mohly vybrané redakce po celém světě zveřejnit již koncem prosince roku 2011. Ale to zatím berte jako spekulaci. Jinak po Veze přijde architektura Navi, která využije nějaké blíže nespecifikované paměti generačně spadající za HBM2. Objeví se v roce 2018. A nyní už zpět k Polarisu.

A také nově víme, že Playstation 4 dostane částečně vylepšeného nástupce. Tento nástupce bývá označován jako Playstation 4.5, resp. Playstation 4 NEO. Dle nových informací tam, kde originální Playstation 4 nabízí 8×CPU Jaguar x86 v kombinaci s GPU AMD GCN s 18 výpočetními bloky, dostane Playstation 4.5 sice 8×CPU Jaguar, ale na taktu o třetinu vyšším a k tomu GCN GPU s 36 výpočetními bloky, navíc na vyšší frekvenci. To vše díky tomu, že zatímco původní x86 APU v Playstation 4 bylo vyráběno 28nm procesem, příští generace bude vyráběna 14nm FinFET.

GPU v Playstation 4.5 tedy ponese 2304 stream procesorů a výkonově by de facto mohlo odpovídat hi-endu (před)poslední dostupné GPU generace AMD. Sony již údajně stanovila i pravidlo pro vývojáře her, že pokud zahrnou do hry podporu pro novou generaci 4. Playstation, musí jejich hra garantovat plynulý běh v 1920×1080 a pokud možno také schopnost zobrazovat ve 4k rozlišení (tedy v tom nejmenším UltraHD 3840×2160). Je jasné, že ani 14nm Polaris v kombinaci s 2,1GHz 8core Jaguarem nebude stačit pro hraní všech nových her v 3840×2160 / 60 fps, na to ani chystané grafiky AMD a Nvidia nedosáhnou vždy. Ale skok ve výkonu zde má být opravdu významný, nemluvě o tom, že si také polepší právě podpora videa, což pro obecné multimediální využití Playstation 4(.5) bude skvělé.

Kromě toho si také kvalit chystané řady Polaris GPU všiml Apple. To berte jako eufemismus, Apple prostě opět vyhodnotil u dané generace GPU ta od AMD jako vhodnější pro své potřeby. Stalo se tak jen v poslední době kupříkladu s GPU AMD Tonga, které bylo poprvé srdcem Radeonu R9 285 a které pohání iMac roku 2014, tedy model s 5k displejem (rozlišení 5120×2880). Polaris na toto naváže, ale mělo by jít minimálně zčásti spíše o doplněk, možná nadstandardní upgrade pro počítače Apple, pokud zákazníkovi nebude vyhovovat integrovaná grafika Intelu. Ale lze z toho vyvozovat, že z hlediska energetické efektivity, která je pro Apple velmi důležitá, na tom bude Polaris 10 i Polaris 11 dobře. Nebudu tvrdit, že lépe než konkurence, na srovnávací testy si počkáme ještě několik měsíců. Ostatně i Nvidia umí energeticky efektivní grafické čipy.

USB typu C dostane ochranu proti nekvalitním kabelům a elektronice

S konektorem typu C ve standardu USB a možností skrze něj prohánět opravdu vysoké proudy pro nabíjení, přišla jedna hodně riziková věc. Když jsou kontakty/kabely nekvalitní a elektronika to neřeší, může dojít až ke zničení připojeného zařízení. USB typu C tak dostane nově ochranu. Na věc poukázali již inženýři Googlu, kteří otestovali na internetu volně dostupné kabely a zařízení USB rozhraním typu C vybavená. Poté, co jeden z kabelů zničil jednomu z inženýrů jeho Chromebook Pixel 2015, Amazon kabel stáhl z prodeje, nicméně to bylo jen dílčí řešení důsledku, nikoli příčiny.

Multimédia Multimédia Multimédia

Organizace USB-IF, která standard Universal Serial Bus zastřešuje, se tak rozhodla jednat. Ochrana systému zařízení propojených skrze USB typu C bude, jak už bohužel plyne z podstaty po hardwarové stránce hotového standardu, softwarová. Zařízení se vzájemně budou autentizovat a teprve po kontrole certifikací mezi sebou naváží ten typ spojení, který bude požadován, tedy například rychlé dobíjení.

Jak plyne ze samotné podstaty věci, je to řešení polovičaté, nouzové a nedostačující. Dává prostor pro obcházení či lámání systému, který autentizaci chrání, a rozhodně nemůže nijak ovlivnit to, že se nějaká čínská vesnice rozhodne vyrábět ultralevné nekvalitní USB C kabely, jejichž elektronika bude využívat nějakou díru v sw vrstvě. Dovolím si sám za sebe říci, že bohužel USB typu C bylo z hlediska specifikace hardwarové části evidentně chybně navrženo. Pokud tuto verzi rozhraní používáte, držte se kvalitních značkových kabelů a pokud možno se vyhněte obskurním levným zařízením, které slibují za malé peníze zázraky.

Obrovský zájem o Oculus Rift VR zpožďuje dodávky

Systém virtuální reality od Oculu Facebooku nabírá další zpoždění. Aktuálně zákazníci reportují, že místo odeslání objednávky jim chodí e-maily, že jejich dodávka bude expedována za 3 týdny až 2 měsíce (někdo je zkrátka větší smolař něž jiný). Oculus zjevně podcenil zájem o svůj systém, takže nestíhá vyrábět a kompletovat. Dle vlastních slov za to mohou nedostatečné dodávky jednotlivých komponent od jeho partnerů. Výroba ale stále běží na plné obrátky a VR sady jsou expedovány každý nový den ve vyšším počtu než v den předchozí. Zlí jazykové tvrdí, že částečně za obrovskou poptávkou převyšující výrobní možnosti Oculu stojí server PornHub, který už s VR přichází. Nebylo by to poprvé a jistě ani naposledy, kdy by o úspěchu či neúspěchu daného typu produktu či technologie rozhodl zájem pornografického průmyslu. A s touto vysoce filosofickou myšlenkou na rtech se dnes rozloučíme…

Seriál Hardwarové novinky (dílů: 440)

První díl: Hardwarové novinky 36/2008 (procesory), poslední díl: HW novinky: podzimní přehled #2.
Předchozí díl: HW novinky: odhalena GPU generace Nvidia Pascal
Následující díl: HW novinky: Intel už není PC firmou

Další články z této rubriky

HW novinky: podzimní přehled #2
HW novinky: podzimní přehled #1
HW novinky: návrat skleněných ploten v HDD
HW novinky: PCI Express 4.0 prý ještě letos
HW novinky: i Skylake-X s 12 jádry používá levnou teplovodivou pastu

Diskuse k tomuto článku

24.4.2016 22:11 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: budoucnost ve znamení GPU od AMD?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ochrana systému zařízení propojených skrze USB typu C bude, jak už bohužel plyne z podstaty po hardwarové stránce hotového standardu, softwarová.
Zajímavý by bylo dát do USB hosta nějakej ohmmetr a když jsme už u ohmmetru, tak by to rovnou mohlo měřit frekvenční profil datových vodičů :-D.
Dovolím si sám za sebe říci, že bohužel USB typu C bylo z hlediska specifikace hardwarové části evidentně chybně navrženo.
Kdyby jen typ C :-/.
Intel meltdown a = arr[x[0]&1]; karma | 帮帮我,我被锁在中国房

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.