Portál AbcLinuxu, 12. května 2024 02:08


Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Vložit další komentář
6.11.2021 09:03 nadtržítko
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Vono jako ze srandy jsem spustil emacs a ukoncoval jsem tu hruzu az pres ctrl+z a kill :-) Takze co se tyka ochrany uzivatele pred opustenim editoru si jak vicka tak emacsy muzou podat ruce :-)
6.11.2021 11:16 koumák
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Jsem jediný kdo ho ukončuje kliknutím na křížek vpravo hore?
6.11.2021 12:30 ~
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Jaky krizek? Jake kliknuti? V linux konozli nic takove nemam. V grafickem desktopu snad nebudes spoustet terminal a uz vubec ne vim.
6.11.2021 12:38 koumák
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Lol a kdo ješte používá konzoli? Boomeři zamrzlý v osumdesátkách? Nebo uhrovatí geeci co jsi myslí že jsou strašně cool? Normální člověk do konzole ani nepáchne teda poked se mu nezosere grafické rozhraní jak je zvykem na Linuxu.
Max avatar 6.11.2021 13:00 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Hele, pleteš si pojmy, neustále. Spouštět grafické prostředí kvůli tomu, aby jsi si tam mohl otevřít konzoli, je moderní cool věc. Jak jinak vysvětlíš existenci Windows Server Core? :)
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
6.11.2021 13:41 Skippy
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
30 let mi ta konzole stacila. Ma hezke velke pismenka a nepotrebuji brejle. Kdyz nutne potrebuju neco co v konzoli neni tak napisu startx, vezmu bryle, pak 5 minut hledam v skrini mys, pak zjistim ze musim z ni vyndat kolecko a ocistit osky od nalisovaneho prachupak zavru Xka a jsem nazpet v konzoli.

PS: boomer tady u nas v australii je klokan, tak ted nevim jaky vyznam jsi mel na mysli :-D
xsubway avatar 7.11.2021 11:04 xsubway | skóre: 13 | blog: litera_scripta_manet
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Hned jak zapneš vim, tak se zobrazí nápověda která obsahuje i:
type :q<Enter>               to exit
a když zapneš Emacs, tak je tam taky informace:
Exit Emacs         C-x C-c
... stačí číst.-)
6.11.2021 11:36 gsnak | skóre: 22 | blog: gsnak
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
CTRL+alt+F2, killall vim
Čo Rys, to vrah!
7.11.2021 09:35 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
CTRL+alt+F2, sudo apt remove vim
Max avatar 6.11.2021 13:03 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Pánové, pánové. Všichni tu vymýšlíte hlouposti. Řešení existuje od počátku věků, říká se tomu "man", ve vašem případě "man vim", obecně známo jako RTFM :P.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
6.11.2021 13:30 ~
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
No vidim, ze si do nej v zivote nekouknul protoze v man vim nenajdes absolutne nic jak opustit vim :-) Klavesove zkratky a prikazy jsou dostupne jen v internim helpu VIMu, v manualu mas jenom cmdline parametry kamo. Feel old now?
Max avatar 6.11.2021 14:04 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Ne, máš tam základní help k tomu, jak vim funguje, kde má konfiguráky atd. Na základě toho pak můžeš pokračovat dál :). Tj. man vim a RTFM
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
6.11.2021 15:52 Genderman
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Doufám že tento hnusný šovinistický sexismus bude brzy odstraněn a nahrazen příkazem woman
Max avatar 6.11.2021 16:48 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Napsal jsem to proto, protože jsem chtěl vědět, kdo se ozve :). Gratuluji za účast v sociologickém průzkumu ;-).
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
9.11.2021 10:50 Mayhem
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Nerika se man a woman, rika se people with/without cervix.
6.11.2021 18:57 Tom.š Ze.le.in | skóre: 21 | blog: tz
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Tak v emacsu samozřejmě i woman lze použít.
7.11.2021 17:14 Jiří Zajíčková
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
lepší by bylo Human
8.11.2021 18:38
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
woman
6.11.2021 15:29  
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Kdyz zapnu Vim, na uvitaci obrazovce je
zadejte :q<Enter>             pro ukončení programu
6.11.2021 15:44 nadtržítko
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
To bude nejaky hipstersky patch z tohto tisicileti. My co jsme poprve (a naposledy) zapli vicko pred rokem 2000 jsme to uz vice nezkouseli a tedy ten luxus nemeli :-)
vlk avatar 6.11.2021 18:40 vlk | skóre: 23 | blog: u_vlka
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Víš jaký je nejlepší editor?
You don't exist, Go away !
6.11.2021 19:02 O.V.
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Na linuxu je bez konkurence joe. Jeste nouzove pouzitelny je mcedit z Midnight Commandera. Pro nejake zakladni editace konfiguraku postaci i nano ci pico. Vim, Emacs a podobne dinosaury jsou zoufale pomale a bez pluginu nepouzitelne. Ty pluginy co je udelaji pouzitelne je jeste vice spomali takze tak. Nejakou renesanci vicku ci emacsu delali hipsteri ale pak zvitezil rozum a ergonomie a tak jsou dnes do jednoho u Kate nebo VSCode. U toho VSCode je paradoxni ze i pres to ze bezi v Electronu tak je rychlejsi nez Vim psany v C :-D o Evilmacsu ani nemluve, ten je nepouzitelnej jako IDE by design (singlthread lisp, to neches).
7.11.2021 20:22 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Když se mi naposledy spustil joe jako default editor, tak jsem myslel že tu klávesnici snad roztřískám.
Petr Tomášek avatar 11.11.2021 06:52 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
výjimečně s tebou souhlasím
multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
7.11.2021 20:25 drnest | skóre: 13 | blog: Dřinu nechte strojům
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Emacs byl pomalý když byly pomalejší počítače, dneska už to není problém. Proto taky vždycky radili pustit emacs a už ho nevypínat a nastavit si emacs-client.

Z té doby pochází jedno z vtipných "vysvětlení", že emacs znamená Eight Megabytes And Constanly Swapping - no řekněte co je dneska 8MB paměti?
7.11.2021 20:35 emacs fan
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Emacs je jako IDE perfektní. S rychlostí dneska už fakt nejsou problémy a navíc ve 28 bude mít JIT.
vlk avatar 10.11.2021 09:32 vlk | skóre: 23 | blog: u_vlka
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
vim!
You don't exist, Go away !
7.11.2021 17:29 neregistrovany
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
dal bych +:-\
8.11.2021 11:01 Mayhem
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Emacs je pro magory, vim je skvely a nano dostacujici. :-D
8.11.2021 12:18 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Skvělý bych asi nenapsal, ale hlavně předvídatelný. Pro práci s vi pro mne byla klíčová informace, že editace začne až poté co stisknu Insert a že ho ukončím, stejně jako less, přes dvojtečku. Ale co hlavně, v nejrůznějších podobách se vi vyskytuje prakticky na každém linuxovém stroji. Což neplatí pro nano, joe ani emacs.

Ale když tak nad tím přemýšlím, právě to, jak se který z těch editorů ukončuje je zřejmě rozhodující pro jejich preferenci.

Těm, co byli zvyklí ještě z dob DOS pracovat s editorem integrovaným v manažeru souborů Norton Commander, vyhovuje mcedit, který se také ukončuje přes klávesu F10. Problém dělá pouze terminál v okenní prostředí, u kterého je ve výchozím nastavení klávesa F10 přemapována. Tam si lze ovšem vypomoci klávesou F9, která aktivuje menu, a ukončit editaci skrz ně.

Také editor nano, který se ukončuje pouze stiskem kombinace ^x (Control + x) lze považovat do jisté míry za intuitivní, neboť i tato kombinace se v dobách DOSu používala poměrně běžně k ukončení aplikace. Nano ale nespoléhá na to, že uživatel tuhle klávesovou zkratku zná, proto dole zobrazuje pro jistotu menu, přes které se neznalý uživatel může dovtípit co má použít.

Ovšem emacs se ukončují kombinací ^x ^c, což pochopitelně přivádí k šílenství uživatele zvyklé na předchozí dvě aplikace. Navíc vůbec nepředpokládá, že by ho mohl použít někdo, kdo se s ním doposud nesetkal, takže se ani neobtěžuje s uvedením informace, jak lze aktuální sezení ukončit. Což pochopitelně nasere.

Editor joe, se ukončuje přes kombinaci ^k q, což tedy není zrovna moc intuitivní, obzvláště, když tohle info zmizí, jakmile se o něco pokusíte. Naštěstí ale u něj funguje také klávesová zkratka ^c, což je kombinace, která se rovněž používala v dobách DOSu pro ukončení některých aplikací. Problém je, že v okenním prostředí je tahle klávesová zkratka všeobecně používáná pro vložení kopírovaného řetězce do schránky.

Editor vi, se ukončuje (po vypnutí aditačního módu stiskem klávesy Esc přes kombinaci kláves :q, potvrzenou klávesou Enter. Není to bůhví co, ale obejdete se bez Fx kláves (které některé klávesnice nemají, nebo je mapují nějakým obskurním způsobem přes klávesu Fn. I bez klávesy Ctrl, v nápovědách popisované různě – Control, C nebo také ^

Jako kapitální zvěrstvo se mi jeví editor ne, u kterého jsem fakt nepřišel na to, jako ho vlastně ukončit. Šel jsem na to nakonec přes opakovaný stisk klávesy Esc Esc, kterým se aktivuje menu, přes které se to dá zabít.
8.11.2021 13:46 O.V.
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Joe ma klavesove zkratky z Turbo C/Pascal IDE, takze byl logickou volbou v 90tych letech. Dodnes pamatuji oznaceni bloku ctrl+kc pro zacatek a ctrl+kk pro konec, a pak treba ten blok zkopirovat pres ctrl+kc. Hlavne ale byla napoveda v spodnim radku na ocich takze i laik se rychle vyznal.
8.11.2021 14:00 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
No jó.. Jenže v té době ještě většina zdejších plkalů ještě za sebou tahala kačera.
8.11.2021 23:09 nadtržítko
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Tak proc maldezi pripominat peklo terminalovych editoru? Mladi linuxaci maji Xka nebo Waylanda a tim padem kazdy desktop environment tam ma svou variaci na notepad kde neni treba IQ nad 80. Na server ti mladez pres TTY nepoleze protoze je doba CDN/AWS a na vse mas webove klikatka a tudiz to maji terminalove editory spocitane a vyvijet je dal uz nema smysl. Poslouzily v stredoveku, je dobre o nich vedet (a naucit se v nich exit) a to je tak vse.
9.11.2021 11:30 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
A si mládež do které mi ni není dělá co chce. Synátor bude mít alespoň konkurenční výhodu.
10.11.2021 00:34  
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Uci se sekat hlinene tabulky?
11.11.2021 07:27 Radovan
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Ne, učí se používat mozek. Tak jako profesionálové: https://www.high-voltage.cz/sortky/scenar-k-nove-filmove-dune-byl-napsan-v-dosu/
11.11.2021 11:11 t@fu
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
To je nic, kdyby tak storyboard napsali v Ascii-Artu tak to jo :-D Viz Star Wars.
11.11.2021 12:00 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Tohle mi přišlo zajímavější než originál, ale raději ani nedomýšlím kolik to muselo tvůrcům sežrat času.
11.11.2021 16:30 ~
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
No kdyz to delali ve vicku tak potes koste ;-)
8.11.2021 15:03 Mayhem
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Nano mi prijde super. Na rychlou editaci dostacuje. Vsechny ty zkratky v defaultu zobrazuje, takze lze relativne snadno ovladat.

Klasicke vi mi k srdci neprirostlo, ale vim, ten mi prijde skvely. Navigace v textu, regulaky, vyhledavani a nahrazovani, taby, okna, syntax highlight. Vsechno pekne v zakladu.
8.11.2021 15:29 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Mně víc vyhovuje mcedit, právě proto, že s ním mohu pracovat přes Fx klávesy. Nemůže se mi tím pádem stát, že bych se překlepnul. Jak už jsem napsal, nano není všude a v ramdisku se nejspíš setkám s nějakou variací na vi.
9.11.2021 13:27 j
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
vi je predevsim o tom, ze ho najdes uplne vsude, takze je dobry aspon zakladni veci (jak ulozit a ukoncit) vedet. Jeste sem nenarazil na system kde by nebylo. Vsechno ostatni je o tom jak tvurce/admin ten system nastavil, a ty nemas vzdycky moznost si tam neco pridat. Navic to vyzaduje tak malo zdroju, ze to na uplne vsem i funguje - opet narozdil od ostatnich.

Specielne prave vim uz chce pomerne hodne mista, ramky a vykonu, takze ho na spouste HW vubec nerozchodis.

---

Dete s tim guuglem dopice!
9.11.2021 13:54 Mayhem
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Ale ciste vi se ovlada opravdu uchylne. Proti tomu je nano luxus :-D
9.11.2021 19:22 j
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Proc? :wq ? Ten zbytek na to abys upravil par radek konfigurace nepotrebujes. Nano uz potrebuje tusim minimalne ncurses coz je obrovskej balik.

---

Dete s tim gugulem dopice!
10.11.2021 00:36  
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Kdyz to je opravdu vi a ne alias pro maly vim, nefunkcni navigace sipkama je dost napicu.
10.11.2021 10:37 Mayhem
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Ano, presne o teto situaci mluvim. V te chvili pul kralovstvi za nano.
10.11.2021 13:04  
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Ale problem je to jen na starych unixech, na Linuxu byva vim.tiny, ktery zabira jeden megabajt.
11.11.2021 09:43 ...
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
No treba na 486 mi vim jeste celkem chodil ...
11.11.2021 13:22 starrtiktokk
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
I emacs -nw ma nahore nabidku, ale predevsim velmi podrobny system napovedy. Ve statusovem radku je napsano F1, tak zkusim stisknout F1 a docvakam se na seznamy klavesovych zkratek.
12.11.2021 12:51 Mayhem
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Ja nevim. Nic, co smrdi emacsem, mi do Sudetskych hvozdu nesmi. Vim, nano.. i mcedit... ale emacs?? to uz radeji sed.
8.11.2021 17:40 Jenda
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Nebyl ten eMax v dobe magneticke spis neco jako Word a ne bezny editor?
xsubway avatar 8.11.2021 21:03 xsubway | skóre: 13 | blog: litera_scripta_manet
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Ovšem emacs se ukončují kombinací ^x ^c, což pochopitelně přivádí k šílenství uživatele zvyklé na předchozí dvě aplikace. Navíc vůbec nepředpokládá, že by ho mohl použít někdo, kdo se s ním doposud nesetkal, takže se ani neobtěžuje s uvedením informace, jak lze aktuální sezení ukončit. Což pochopitelně nasere.

No v terminálu se samozřejmě ta informace zobrazuje a pokud je emacs spuštěný jako grafická aplikace, tak je informace klasicky zobrazena v menu File vedle položky Quit ;-)

9.11.2021 11:29 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
A kde? Jakmile začneš něco dělat zmizí a jsi v loji. A bavíme se tu o terminálu ne o grafickém prostředí.
10.11.2021 00:41  
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
I emacs -nw ma nahore nabidku, ale predevsim velmi podrobny system napovedy. Ve statusovem radku je napsano F1, tak zkusim stisknout F1 a docvakam se na seznamy klavesovych zkratek.

Jinymi slovy non-issue, pokud nejsi boomer, ktery kdyz nevi, kam klikat, zpanikari.
9.11.2021 16:20 koffryně
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Používám Word, pokud není, tak Write.
9.11.2021 19:04 DeJove
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Tak to ti muzem jenom uprimne zavidet. My v linuxu takove stesti nemame a musime si vystacit s obskurnimi editory 80x25 znaku, bez mysi a neuveris dokonce i s klavesnicema bez kurzorovych sipek. Ale na druhou stranu si muzem zahrat prvotridni hry pro bujnou fantazii jako je Zork.
9.8.2023 13:30 jonestruckzs
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
Řešení existuje od počátku věků, říká se tomu "man", ve vašem případě "man vim", obecně známo jako RTFM :P. Zdar Max
27.12.2023 11:19 jonestruckzs
Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Vim
I emacs -nw ma nahore nabidku, ale predevsim velmi podrobny system napovedy. whatsapp mod watch tv series

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.