Portál AbcLinuxu, 5. května 2025 23:19

Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?

10.9.2007 00:36 | Přečteno: 2489× | Zivot a tak

Neječ hned na mě, milý čtenáři, že blbnu, neboť právě tato populace roste jak z vody. Já totiž nemyslím Romy, ale staré "obyčejné" Cikány. Takové, co jsem je znal dříve.

Vyrůstat na pražské periferii a nesetkávat se osobně s Cikány bylo prakticky nemožné. Zvláště, chodíte-li do bijáku Dukla v Libni, co o něm psal pan Hrabal v Automatu Svět, kde bylo kolem přímo semeniště undergroundu, Cikánů a esenbáků. Esenbáci měli a policajti mají dodnes na dřívější třídě Rudé armády v Libni svoje místní hlavní sídlo.

Libeňské Cikány nemohu lépe popsat, než je popsal pan Hrabal, ovšem poetika literatury sem, poetika literatury tam, nebyli to žádní nahnědlí andílci, tihle libeňští Cikáni. Ale dalo se s nima běžně žít. Však se také dříve říkalo: "Žižkovu a Libni - zdaleka se vyhni." Abych nebyl za rasistu, to bylo v době, kdy na Žižkově Cikána člověk skoro ani nepotkal. Jen pravý český proletariát, uhlíře, dělníky z vysočanských fabrik, kapsáře a podobně. Ale rozhodně jsme se Cikánů jako děti nebáli. Což se o dnešním vztahu Romů a bílých dětí rozhodně říci nedá.

Naši cikánští spolubojovníci na vojně byli sice hlavně ve strážních rotách, a pokud se tmavší rodáci od Košic a vůbec z východního Slovenska naučili aspoň jednou tejdně sprchovat (většina viděla sprchu prvně v životě), mýt si nohy, čistit zuby a holit se tupými žiletkami Diu Jevíčko, nebylo větších problémů. Jen byl malér jim vysvětlit funkci "semaforu". Volačo také v Košiciach ani Levoči či Medzilaborciach němali.

Práce ve Vysočanech v dospělém věku mne opět postrčila do kontaktu s cikánskými spolupracovníky. Topiči temnější pleti, světlejší pleti a potetovaní - tedy pokérovaní z lapáku - a různí vyhození inteligenti posedávali spolu družně v kotelnách, výkopech a tak podobně a také v hospodách, které otevíraly ráno ve čtyři hodiny a kde bylo plno až přes půlnoc. Však také vysočanskou Slavii navštívil Václav Havel i v době, kdy byl prezident. Manželky těchto Cikánů pracovaly často jako uklízečky a nebo pomocné síly a už někdy v sedmdesátých letech byly běžně vidět cikánské děti, chodící bez problémů do škol, čisté a uklizené cikánské byty a vůbec.

Jistě, byly i příšerné špeluňky přeplněné ječícími obyvateli a byty plné plísně s hromadou "drobných" zvířátek. Pamatuji, jak ke mně přišel s nějakým problémem vyjednávat za celou rodinu starý šedivý Cikán v obleku. Slušně a věcně jsme spolu jednali, ale já se nemohl na rozhovor soustředit, protože mu po světle šedivé kravatě lezla nahoru a dolů mrška bleška.

V té době, tak v polovině sedmdesátých let, ještě hluboko za totáče, se začaly objevovat podivné příkazy (hlavně telefonované) a "doporučení", že když někde Cikáni vymlátí okna a udělají si z nich ohníček, tak že jako že nic, soudruzi, nějak to urovnejte, je potřeba je tak nějak, soudruhy Cikány, pochopit. Což třeba prosečtí rychle pochopili a pálení dřevěných podlah se stalo běžnou součástí životního stylu přílivu jejich i nových cikánských obyvatel Vysočan a Libně.

"Bílí" uhlíři kradli nekvalitní průmyslové uhlí z kotelen skoro vždycky ve spolupráci s Cikány, jejichž přátelům, bílým i tmavším, je hned prodávali. Soudruzi esenbé dělali jako že nic. Cikánští spoluobčané, tedy jejich část, zjistili, že lze žít i "jinak", než kopat výkopy. A hlavně bez práce.

Už v osmdesátých letech vládla smíchovské křižovatce u Anděla příšerná zapáchající osoba tmavé pleti z místního bufetu. Zafačovaná nateklá noha, z které cosi prosakovalo špinavými obvazy, páchla na celý bufáč IV. kategorie. Smrad se mísil s v puchem děsivé voňavky typu "Šeříkové květy", kterou byla noha politá. Odtud dotyčná matrona dirigovala rozvětvený kmen grázlů všeho typu, ale jednoho druhu. Esenbáci a úřady dělali, jako že se nic neděje, že je ta příšerná Cikánka a její parta zlodějů a násilníků neviditelná.

Václavské náměstí v době před rokem 1989 ovládla jiná skupina, specializující se na kapesní krádeže. Před očima esenbáků vybírala v létě každý den na lavičce v horní části náměstí tlustá matrona v květovaném oblečení peněženky a mladí kapsářští učedníci je chodili házet do košů.

Jiná parta ovládala Nusle. Okolí náměstí bratří Synků. Ta byla známá tím, že chodili společně, celá rozvětvená rodina, na obědy do místního bufetu a královna rodu vždy platila tak, že vytáhla jednu bankovku ze štosu pětistovek. Cikáni, s kterými jsem pracoval, a byl tedy v denním styku, se jich začali bát. Příslušníků vlastního národa. Esenbáci s touhle skupinou nemakačenků byli jedna ruka a všichni okolo se před nimi třásli.
Po převratu ty Cikány kteří chodili léta do práce, smetla doba. Místo o Cikánech se najednou začalo mluvit o Romech. Najednou bylo slovo Cikán sprostou nadávkou. Různí fanatici a nadšenci, kteří většinou v životě vedle skutečného Cikána neseděli v hospodě ani nestáli v práci, vytvořili dojem, že slovo Cikán je nadávka. A nová vrstva "Romů" se činila. Vybydlet dům začalo být úplně běžné. Tyranizovat své vlastní lidi a k tomu i "gadžy" se stalo naprosto beztrestné. Jen si vzpomeňte na Matiční ulici. Idioti "všech zemí se spojili" a zabránili v řešení problému.

Nezaměstnaným Cikánům, pardon, dnes Romům, začaly být vypláceny do té doby nevídané podpory. Rodit děti začal být bezva byznys. Práce nebyla, nebo byla, ale při práci se člověk zapotí a musí se ráno vstávat. A na co, když peněz najednou bylo dost. O ty je ovšem rychle připravili "romští" lichváři, kteří si drze jezdili a jezdí pro podpory v nezaměstnanosti v mercedesech. Agresivita určité skupiny Romů si vynutila v podstatě beztrestnost. Každý se jich bál. A dodnes bojí.

Začala vznikat gheta. Nejen sestěhováváním neplatičů, ale prostě i tím, že tohle etnikum žije rádo pohromadě a příliv ze Slovenska, ale jak se tvrdí i na černé papíry i z jiných postkomunistických zemí, situaci vyhrotil. Nával politické korektnosti nedovolil nejen věc řešit, ale ani o ní mluvit. Což platí téměř dodnes.

Pokud chtěla policie - tedy pokud vůbec chtěla - zasáhnout, či jakmile se pokusil věc řešit nějaký místní úřad, zasáhli "aktivisté". Chtít po Romech platit nájem, bylo a je podle nich rasistické. Požadovat, aby chodili do práce, to je "bílé násilí". Mnozí Romové z nejvíce problematických a sociálně zanedbaných skupin se navíc ani v mládí nenaučili ty nezákladnější běžné návyky, protože už od osmdesátých let většina Cikánů na vojnu nešla. Všichni byli"invalidé".

Objevily se houfně prostitutky. Cikánské a nebo, chcete-li, romské prostitutky. Něco před čtyřiceti lety nevídané. Stará cikánská rodina by prostitutku vyvrhla. Dneska Romové pasou, za přátelského pohledu policie nejen romské prostitutky. Stovky a možná tisíce bezprávných a sociálně retardovaných žen. Ale o tom pan Uhl a zelená Kateřina nechtějí ani slyšet. A běda vám, kdybyste to řekli veřejně!

Mezi Romy se šíří, někde lavinovitě, drogy. Noví agresivní vůdcové komunity zjistili, že na agresivitu nepřichází žádná odpověď. Ječící Romky, které by ještě v minulé generaci ihned zpacifikovali jejich vlastní manželé, jsou dneska "hvězdami" televize. Viz TV záběry z Matiční, kde byla hvězdou všech televizí žena později odsouzená za prodávání vlastní nezletilé dcery. Nedávno proběhl TV šot z Jirkova, kde jakási příšerná ženština, neupravená, bezzubá, agresivní a hloupá ječela na senátora Čunka.

Tyto věci a spektakulární akce, kdy "aktivisté" pořádají akce o "neobsluhování Romů v restauracích" anebo nastrčí poněkud ve věci ne orientovanou "Romku", aby se šla zeptat na místo prodavačky v luxusní parfumerii, když je jasné, že takováhle osoba nemůže za pult prostě vůbec nikde, to vše jen přilévá oleje do ohně.

Na 15 000 oficiálně přihlášených občanů romské národnosti existuje snad tři sta různých "romských" anebo o problematiku Romů se starajících organizací. Cikáni, kteří měli nakročeno na to, aby se stali plnoprávným a plnohodnotným etnikem, zmizeli. Nebo skoro zmizeli. Všude jsou vidět jen Romové, kteří celkem beztrestně mlátí nemocniční personál, vytloukají byty, okrádají své lidi lichvářskými úvěry. Ti slušní, o těch neví nikdo nic. A existují, žijí a pomalu ztrácí naději. Pokoušet se v takové situaci vybřednout ze dna společnosti, je téměř nerealistické.

Aktivisté řvou a jezdí na konference a slušní Cikáni, kteří mají snahu dostat se nahoru a kterým se říká povinně Romové, už nedostanou práci. Ne proto, že jsou Cikáni, ale proto, že jich každý bojí. Cesta, na kterou jsme jim pomohli i my svojí ignorancí a díky vyčůranosti a případně bezmezné naivitě všech těch aktivistů, kteří mají většinou z tohoto etnika prostě bezvadný kšeft anebo jsou naprosto společensko sociálně tupí, je cesta do pekel. Pro nás i pro ně.

Doufám, že se najde někdo, kdo věc pochopí a začne skutečně jednat. Bude to mít těžké. Jakmile Čunek poněkud pitomě a možná ale záměrně vyslovil drzý výrok o politicích, co se zastávají opálených bordelářů, spustila se lavina novinářských lží, že Čunek pomluvil Romy. Nikoliv, navezl se do politiků a aktivistů a také novinářů. A to se neodpouští. Ostatně, na Čunkův výrok reagovalo kladně 92% posluchačů TV Prima, což je varující.

Další průzkum zjistil, že s Čunkem souhlasí více než dvě třetiny obyvatel. Ne s tím, že by byli Cikáni-Romové "podřadní", ale s tím, že největší vina je na těch, co z toho mají kšeft a politické body. Pokud však bude smeten Čunek za něco, co neřekl, a to za přispění pravdoláskovníků a prodejných novinářů a politiků, kteří se cítí být Čunkem ohroženi, přijdou ke slovu jiní, noví politici. Ti, kteří budou problém Cikánů-Romů chtít řešit skutečně silou. A bude to s největší pravděpodobností síla, která využije stále více rozzuřené "bílé" občany, kterým nevadí ani tolik Cikáni, jako takzvaní Romové. A to, že mnozí z nich bezostyšně tyjí z jejich peněz.

Nebezpečné je také to, že se v majoritní populaci rozšiřuje dojem, že se obyčejný pracovitý slušný občan stává pod-občanem, který nemá práva ani se vyjádřit o jakési privilegované a uměle vytvářené menšině. Základem všeho je nelhat. U nás a v celé Evropě žili vždy Cikáni. Romové jsou jen jedna jejich část. Na slovu Cikán, běloch, Arab, Žid není nic pejorativního.To jen my, jakmile přistoupíme na hru, že místo "černoch" budeme říkat Afroameričan anebo Afroevropan, vytváříme základ pro rasismus. Lež a přetvářka jsou vždycky a za každého režimu nebezpečné! 


Jiří Slupecký 


P.S. Milý čtenáři, četl jsi pozorně? Shledal jsi v textu něco, s čím nesouhlasíš, co je zjevná lež a nepravda, co je nelidské, rasistické, nenávistné??? Jestli s článkem souhlasíš, po zralé úvaze jej pošli všem lidem, které znáš.

Možná tím nezměníš nic, ale možná tím přispěješ k tomu, aby takových lidí, kteří se nebojí říci pravdu o bolestném problému společnosti, bylo na veřejnosti víc. Možná přispěješ k tomu, aby Tvoje děti se už nemusely tolik bát...... Podpořte dobrou věc, určitě by prospěla i cikánům!        

Hodnocení: 92 %

        špatnédobré        

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

10.9.2007 02:22 redakce idnes.cz
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Možnost přidávat komentáře byla zablokována redakcí idnes.cz

A to z důvodu, že někteří čtenáři opakovaně zneužívali komentáře (k šíření rasistických názorů).

Omlouváme se všem slušným rasistům.

;p
10.9.2007 03:19 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
byli jedna ruka a všichni okolo se před nimi třásli. mluvit o Romech.
Tady máš asi nějakou chybu v HTML, kus textu není vidět.
Quando omni flunkus moritati
Vaclav Lesek avatar 10.9.2007 08:13 Vaclav Lesek | skóre: 11
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Velmi pěkně napsáno.
10.9.2007 08:49 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Na Cikány se lze po smrti zmíněného Hrabala zeptat asi nejlépe Vlasty Třešňáka, který ostatně patřil k Hrabalovým přátelům.

Popisovaná idyla, kdy si rómové cikánského původu vydělávali celkem v klidu na maro ovšem, podle mého odcházala do chudev právě tenkrát a ještě dřív.

Sestěhování do měst, zákaz kočování, vymizení možností živit se tradičními cikánskými řemesly, jako bylo kovářství, muzika,,, K tomu po 90 zkorumpovaná policie, praštění aktivisté -- pozitivní diskriminátoři, polulističtí politici přiživující se na protiromskocikánské náladě ve společnosti, příchod nových a drsnějších kmenů k nám... Džandre minč!

Ale základ maléru byl nejspíš v tom, že tradiční život kočovníků, kdy konflikty byly, ale měly téměř malebný charakter ukradené slepice byl zlikvidovaný. Kočovníci byli přestěhovaní násilím do měst a v nich začali zjišťovat, jak by se mohli uživit a vyžít tady. Až na to přišli. Kdosi, co si říkal stát, věnoval, ale zároveň nanutil byty, zakázal... Tak se teda starejte gadžové, když nás tady chcete mít, my se o to neprosili! Říkal mi jeden starý cikán, pamětník kočování a cikánských vesnic. U téhle početné rodiny, kam jsem se náhodou dostal na návštěvu, jsem zapomněl peněženku. Jedno z početných čávat běželo za mnou mi jí vrátit. Možná proto, že jsem jim připadal jako král všech asociálů, nevím. Ale podle jiných, podobných zkušeností proto, že jako host jsem byl rázem posvátný. Na ulici, neznámému gadžovi by jí lohli, nedělám si iluze,

Ale co s tím v globále? Stěhování sem a zase tam nic neřeší. Další nápady mimo realitu světa, jako návrat do Indie ani nekomentuju.

Docela by mi zajímalo, jak je to jinde. V zemích jako Anglie, Kanada... kde je cikánských rómů také dost. Mají tam obdobné problémy? Fakt nevím.

Petr Tomášek avatar 10.9.2007 09:06 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?

Ale co s tím v globále? Stěhování sem a zase tam nic neřeší. Další nápady mimo realitu světa, jako návrat do Indie ani nekomentuju.

No holt se „s tím“ asi bude muset žít...
multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
10.9.2007 09:07 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
P.S. Tedy konflikty neměly v historii jen malebný charakter, to byla nadsázka! "Potulka" se nelíbila vrchnosti snad nikdy. Ale asi ten problém nebyl tak zahnilej a komplikovanej. Byl spíš drsnej. A z toho lze líp ven.
10.9.2007 09:24 pic | skóre: 30 | blog: Perdido_Street_Station
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
Mají tam obdobné problémy?
maj - v německu Turky - nabídli jim před X lety možnost azylu a práce a teď se jim tam potomci těch přistehovalců bouří

francie - hoří auta

Amerika - hispánci

všude je něco
10.9.2007 09:40 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
Teď myslím konkrétně s cikány-rómy.

Tohle jsou zase trochu jiné příběhy, Jiný je příběh černochů, násilým dovezených do Ameriky, jiný Indiánů, jejichž zem dobyly mořské národy odkudsi z daleka. Jiný utečenců, hledačů lepšího, nejprve zvaných potom odmítaných a dnes se valících sem hlava nehlava z chudých zemí do Evropy a jejich dětí, které už... atd.
freshmouse avatar 10.9.2007 09:45 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
Heh, tak já myslím, že teď řešit křivdy na indiánech je teď už trošku mimo mísu. To bychom taky mohli začít taky řešit stěhování národů a Kelty...
10.9.2007 09:54 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
Právě proto nechci. Ono tady stejně toho vyřešíme. :) Proto byl ten dotaz spec. na cikány. protože to nevím.
freshmouse avatar 10.9.2007 09:43 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
Přesně tak. Já si dokonce myslím, že za cikány můžeme být ještě rádi, jelikož "jen" berou dávky, nepracují a kradou (omlouvám se výjimkám), ale zase to alespoň nejsou náboženští fanatici.

Jenže. Když tady někdo řekne, že chce omezit přistěhovalectví, že EU není naše máma, že se zločinci je třeba vyběhnout atd., je hned nácek, zlý&ošklivý nemultikulturní člověk, rasista, xenofob, omezenec a pod. Vždyť se na to podívejme, a můžeme i jmenovat: Dienstbier, Uhl, Jackques, Havel...

Vždyť třeba to řešení problémů s cikány (tedy s jejich majoritou) je naprosto jednoduché! Sebrat dávky, zpřísnit tresty. (To by vyřešilo samozřejmě problémy i s bílými lidmi podobného typu.)

Kdo to ale udělá? Cikány nikdy nikdo moc neřešil. Za komunistů se nám tu rozmnožili (to víte, je třeba prezentovat, jak nám populace pěkně roste; však za to byli cikáni odměňováni -- tolik bytů jako oni nikdo nikdy nedostával), po revoluci nám je levice pěkně nakrmila dávkami, že se sem začali slézat ze Slovenska atd. A nezapomeňme na další důležitou skupinu -- tzv. pseudohumanisty. Pod jejich ochrannou rukou cikáni jsou -- to v případech, že by někdo "cikánskou otázku" skutečně chtěl řešit...
10.9.2007 09:52 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
Státy EU si v první fázi cizince zvaly. Podřadný práce nikdo nechtěl dělat a navíc, vymíráme, nemnožíme se.

Seberete dávky. A co se pak stane?
freshmouse avatar 10.9.2007 09:57 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
a) Ano, zvaly. Ale o vymírání nejde. A už vůbec ne o cikány.

b) A pak začnou pracovat. Lepší návrh?
10.9.2007 10:21 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?

a) Když tady někdo řekne, že chce omezit přistěhovalectví to jde blbě, když už se nastartovalo. No o vymírání jde taky. Ono si vymřít není až taková trága, ale zase výhra to také není. Mimo jiné, tím se my stáváme menšinou. I kdy já nevím, jsem-li vůbec nějaký my.

b) Určitě? Nebudou hledat jiné cesty jak se uživit? A kde? Vytvoříte nová pracovní místa? Lepší návrh? Nemám. Kdybych ho měl, třeba bych ho prosadil a pozval vás na panáka na oslavu té nobelovky.

freshmouse avatar 10.9.2007 10:33 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
a) Nestáváme se menšinou. Možná jen velmi pozvolna. To se jen zdá, protože tady proběhly nejrůznější "silné ročníky" (70. léta) atd. pod mylnou domněnkou, že populace prostě musí růst. Populace by měla být pořád zhruba stejná, vyvážená, ne růst nebo klesat.

Teď se růst populace vrátil do normálu, což ovšem vypadá (oprava: je prezentováno), jako by populace klesala.

b) "Jiné cesty"? To jako trestnou činnost? Vždyť jsem řekl, že by se mi líbilo zpřísnění trestů (za krádeže, vraždy atd.). Kradeš, budeš pykat. Vězení si budeš platit sám z peněz vydělaných lepením pytlíků. Například.
10.9.2007 10:54 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
Problém je, že lepením pytlíků si nikdo nevydělá ani na slanou vodu. Chtělo by to nějakou sofistikovanější metodu trestu. Třeba dotyčného na dobu výkonu trestu nastěhovat do montované buňky, ráno by vstával v šest a naklusal do blízké spalovny třídit odpadky. Pak nějaká tělocvična, jednou týdně promítání nebo jiné představení a zbytek elektronicky pojištěné domácí vězení. To by byl nejen trest, ale taky naučení nemakačenků na běžný denní režim.

Ostatně soudím, že vězení by mělo sloužit pouze pro pachatele násilných trestných činů.
freshmouse avatar 10.9.2007 11:01 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
Když si nevydělá na slanou vodu, pak bude mít hlad. Lepení pytlíků byl jen příklad. Domácí vězení by nebylo špatné, otázkou je, jestli by to mělo stejný výchovný účel jako neplánovaná dovolená v jedna plus nula někde na Pankráci... Ale za přemýšlení to stojí.
10.9.2007 11:12 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
Domácí vězení v přidělené buňce někde na druhém konci republiky (například), nikoliv u pachatele doma. To by bylo dost k ničemu, zejména u pachatelů větší majetkové činnosti.
freshmouse avatar 10.9.2007 11:13 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
Jo, to by šlo.
10.9.2007 12:00 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
Alternativní tresty jsou nejspíš dobrý, prý se to osvědčuje. Ale v takhle nastíněném zbývá jen dořešit, aby nefoukl cestou do práce, tedy nějakou zeď. A tu už máme vězení. Nevím jak to je teď, ale byl problém, že práce ve vězení mizela pro konkurenci, která z toho udělala drahý luxus. Výchovný efekt vězení je prabídný. Já se nehádám a netvrdím, že je to takhle blbost, nebo že vím jak líp. Jen se obávám, že by to nebylo tak prosté.

Spíš se používá trest - povinnost odpracovat něco zadarmo.
10.9.2007 12:52 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
Namísto zdi se dá použít nějaká forma elektronického zabezpečení futrovaná například hrozbou propadnutí majetku. On zdaleka ne každý odsouzený je mafián, co hned poběží za spolčeným plastickým chirurgem a od něj do jižní ameriky ;)
10.9.2007 12:56 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
Jo, to by možná šlo.
10.9.2007 10:39 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
Tzv. "vymírání" je naprosto přirozená a logická reakce na současnou zoufalou přelidněnost. Když nás bude o pár desítek % míň, tak na tom jenom vyděláme. Stačí se podívat na současnou tragickou situaci v bydlení a dopravě.

Skutečný problém je někde jinde a nesouvisí s tím, kolik nás je objemově. Jde o to, že se stále prodlužeje délka života, ale na věk odchodu do důchodu si nikdo nechce nechat sáhnout a každý druhý důchodce tráví zbytek života jako zombie ležící u TV nadopovaná drahými prášky.
freshmouse avatar 10.9.2007 10:44 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
Jde o to, že se stále prodlužeje délka života, ale na věk odchodu do důchodu si nikdo nechce nechat sáhnout a každý druhý důchodce tráví zbytek života jako zombie ležící u TV nadopovaná drahými prášky.
Přesně tak. A když někdo chce věk odchodu do důchodu změnit (aby korespondoval s průměrnou délkou života), vrhnou se na něj socanové, odborové svazy (tedy taky socanové, že, Štěchu, a další šmejdi) a kdo ví, jaké ještě další potvory.
10.9.2007 10:52 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
Jééé "Dědeček, babička, ujídaj nám chlebíčka" To bylo heslo jedné doby, co už ani já nepamatuju.

Počkejte mladý muži, až Vám bude šedesát! Nééé, klid... :) A já jdu fakt něco dělat.
freshmouse avatar 10.9.2007 11:03 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
To jsou přesně ty řeči, co z těch, co chtějí upravit dobu odchodu tak, aby odrážela reálnou společnost, mají udělat vykořisťovatele, co chudinku babičku a dědečka nenávidí...

Až mi bude šedesát, budu tak v polovině života a do důchodu bude ještě daleko. Doufám.
10.9.2007 11:10 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
Tak.
10.9.2007 11:47 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
To jsem si vzpomněl, to nešlo odolat. Myslel jsem že to "jééé" na začátku stačí. Tak ne, dodávám : :-)

Přeji Vám, aby to vyšlo! Taková kontrolní: přijal byste jako šéf pětašedesátiletou paní (pána), co tak trochu zapomíná, sotva se plouží, klepe se a vůbec?
freshmouse avatar 10.9.2007 11:55 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
Paní, co se klepe, zapomíná a plouží se, bych samozřejmě jako šéf přijal. Tedy: jako šéf nemocničního oddělení.
10.9.2007 17:58 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?

...udělat vykořisťovatele, co chudinku babičku a dědečka nenávidí.

Teda, když to tak čtu (hore i důle), gór lakavé to k důchodcům není. :) Nenávist je sice možná silné slovo, ale úcta ke stáří, to asi také ne.

10.9.2007 18:11 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
To jsou ty angle pohledu. My říkali nevěř nikomu přes třicet, někteří pak: "Staříci do penálu!". Takže mám tak co povídat. ;-)
10.9.2007 10:47 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
Ale to vymírání se týká jen některých etnik. K naší smůle. Osobně bych menší zalidněnost bral všemi deseti.

Jo, ale teď jdu něco dělat. Protejká nám záchod (není v tom symbol? :)) je třeba opravit. Problém soužití ras a kultur tím pádem dnes nevyřeším. :) Po pravdě, ani se na to necítím. :)
10.9.2007 10:22 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
"Státy" si žádné cizince nezvaly. To je zase jenom výmysl některých politiků, kterým se hroutí pod rukama sociální systém fungující na principu letadla, který potřebuje stále nové a nové plátce.
10.9.2007 10:41 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
V Německu zájem o Turky byl. U nás se myšlenka doplnit národ o imigranty z východu také už objevila. Jinak nevím, na to nejsem informovaný. V Anglii to bylo zase jinak. Pokud vím.
10.9.2007 11:09 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
Ale kdo tyhle zájmy a myšlenky tlačí? Normální lidi? Těžko. Někteří podnikatelé? Určitě. Politici? Stoprocentně. Důvody uvedeny výše. Ovšem ono to ve výsledku stejně na moc dlouho nepomůže, protože letadlo nemůže fungovat donekonečna a navíc to sice zaplácne díru v rozpočtu, ale zase to přidělá řadu problémů jinde.
Heron avatar 10.9.2007 17:39 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?

Za komunistů se nám tu rozmnožili (to víte, je třeba prezentovat, jak nám populace pěkně roste; však za to byli cikáni odměňováni

No pozor, tohle nebyla jen parketa cikánů, ale celé populace. V budoucnu to přinese problémy, protože ze silné generace se stane hromada důchodců, na které budou makat následné populačně slabé ročníky.

freshmouse avatar 10.9.2007 17:45 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
Souhlasím, ale já tím odměňováním myslel konkrétně ty byty. Což bylo dáno časem, za který cikáni dokázali byt "vypotřebovat".
Heron avatar 10.9.2007 17:53 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
Aha. No to je taky jednoduché - do bytů šli "skoro" všichni. Cikáni stabilní bydlení do tý chvíle neměli (kočovníci) tak jich jednoduše museli dostat víc. Ale nechci se hádat o slovíčka, prostě ta doba byla šílená. Někdo se přizpůsobil rychle, někdo pomalu a možná se ti cikáni přizpůsobili extrémně dobře a rychle -> jenže výsledek se nám nelíbí.
freshmouse avatar 10.9.2007 19:15 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
K těm bytům: opakovaně dostávali byty. Po zničení těch minulých.
10.9.2007 15:14 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
maj - v německu Turky - nabídli jim před X lety možnost azylu a práce a teď se jim tam potomci těch přistehovalců bouří
To si pleteš. V Něměcku se Turci moc nebouří, spíš chtějí důchody za v Německu odpracovaná léta. S tím maj Němci problémy - málo lidí pracuje, hodně jich je v důchodu.
Quando omni flunkus moritati
xxx avatar 10.9.2007 18:56 xxx | skóre: 42 | blog: Na Kafíčko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
To není tak úplně pravda. Staří chtějí důchody, a mladí chtějí práci. Jenže práce pro ně není, protože kromě důchodů už nejsou peníze ani na vytvoření míst (tedy různé velké stavby atp.), kde by turci mohli pracovat.
Please rise for the Futurama theme song.
10.9.2007 12:49 Randy_Sh
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?

Sestěhování do měst, zákaz kočování, vymizení možností živit se tradičními cikánskými řemesly, jako bylo kovářství, muzika ... Ale základ maléru byl nejspíš v tom, že tradiční život kočovníků, kdy konflikty byly, ale měly téměř malebný charakter ukradené slepice byl zlikvidovaný.

Tento argument jsem nikdy nepochopil. Změna způsobu života se přece nestala pouze Cikánům. Např. pro roce 1948 téměř vymizeli soukromí zemědělci, živnostníci, podnikatelé atd. Po roce 1989 došlo k další obrovské změně systému, mnoho lidí přišlo o práci, museli dělat něco úplně jiného, přestěhovat se za prací atd. Přesto jsme to celkem zvládli. Proč bychom měli tímto argumentem omlouvat určitou skupinu obyvatel?

10.9.2007 13:15 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
Já nic neomlouvám, nehodnotím. To nechávám většinou jiným.

Řekl bych, že tahle změna (živnostník náhle horníkem) je sice drastická (ono jich to taky asi nemálo nepřežilo), ale není tak zásadní jako přejít z kočování do paneláku a k píchačkám. Navíc. Přežili, jo přežili, cikáni to taky přežili. Jen se změnili. My také. Adaptovali jsme se. Oni také, bohužel z té adaptace nemáme radost. Ona ta forma adaptace po 1948 u mnohých z nás také nebyla moc pěkná. Ale myslím, že jako paralela to není zrovna přesné. Řekl bych spíš že něco takového ti indiáni, ale raději neřeknu, freshmouse by mne roztrhl jako hada, že je sem zase tahám. (;-))

Navíc se to (48) netýkalo celého etnika, pro možná většinu, nějaké výrazná změna životního stylu nenastala. Ráno vstal a šel do fabriky, kde místo pana továrníka byl soudruh ředitel. Adaptoval se občan. Tamten taky, sice nemohl jezdit od vesnice k vesnici a brousit nože, ale mohl tahat peněženky z kapes. Musel posílat děti do školy a bydlet v paneláku, ale mohl jít hulákat na sociálku. Tohle hrubé zjednodušení! Ale jsme v blogu, tak co, že... :)
10.9.2007 13:28 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
Proto by mne zajímalo, jak je to v té Anglii, kde kočovat nepřestali a v posledních letech se k nim ještě "přidali" i přestárlí hipíci a njuejdžáci. :) Jak se to tam pere, nebo nepere.

Pro nás je to asi fuk, dějiny nevrátíme, už se možná pevně "adaptovali". A nebo ne?
10.9.2007 16:40 Randy_Sh
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?

Pro nás je to asi fuk, dějiny nevrátíme, už se možná pevně "adaptovali".

To samé by dalo říct o sudetských Němcích v roce 1935. Žili tady stovky let a bylo jich přes tři miliony. Koho by v roce 1935 napadlo, jak se dá během pár měsíců odsunout tolik lidí.

10.9.2007 16:53 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
Jímá mi podezření, že jste to pochopil jinak. Myslím tím, že se adaptovali na nové podmínky u nás.

Transfery obyvatelé jsou dost dobře možné za války a nebo těsně před a po. Třeba bude.
andree avatar 10.9.2007 09:50 andree | skóre: 39 | blog: andreeeeelog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
OFFTOPIC: sranda, ako maju vsetci cesi tendenciu brutalne zmakcovat, ked sa snazia slovensky pisat/hovorit... slovencina nema ě :-D

Volačo také v Košiciach ani Levoči či Medzilaborciach němali.

neviem preco, ale na taku vetu by som spolahlivo vedel povedat, ze nie je od native speakera :-)
10.9.2007 11:00 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
OFFTOPIC: sranda, ako maju vsetci cesi tendenciu brutalne zmakcovat, ked sa snazia slovensky pisat/hovorit... slovencina nema ě :-D
To bude proto, že to není psáno slovensky, nýbrž česky, ale tak, aby to znělo jako slovenština.
10.9.2007 10:12 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Jojo, s cigany je sranda. Mame jich ve varnsdorfu plno a vsem politikum a aktivistum bych doporucil tydenni pobyt v ciganove, hnedle by otocili...

Zdenek
www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
10.9.2007 15:10 neaktivni | skóre: 24 | blog: neaktivni
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
Chudaci v ciganove. Prisne na ne, to jo, ale posilat na ne politiky? To uz je mozna trochu prehnane...))
10.9.2007 21:11 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prislo mi mailem: Kam se nám ztratili Cikáni?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
No co si pamatuji tak tvé blogposty bývaly čtivé... Tohle je takové divné, tak jsem to nedočetl ani do konce, škoda.

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.