Portál AbcLinuxu, 11. května 2024 04:16

Ohledně CentOSu, upřímně, od Red Hatu

14.12.2020 16:15 | Přečteno: 2134× | Linux, objevy

Ahoj komunito, tady Red Hat! Máme pro vás nějaké novinky kolem CentOSu a věříme, že většinu z vás naštvou, ba i naserou, ale ujišťujeme vás, že to myslíme dobře. Tedy, dobře pro nás.


Tento zápisek je parodie a nereprezentuje oficiální stanovisko firmy Red Hat, Inc. Veškeré informace jsou získány z veřejných zdrojů a/nebo vymyšleny pro účel humoru.

(Ne)omlouváme se

Předem bychom se rádi neomluvili za způsobený chaos a rádi všechny ujistili, že byl úmyslný. Opak by znamenal chybu na naší straně a to si jako členové severoamerické kultury nemůžeme dovolit, neb by nám hrozilo "hledání nových příležitostí". Víme, jak na to, a rádi bychom byli jako Gitlab, ale jednodušše nemůžeme.

Také jsme slyšeli o firmě Apple, jak každoročně upřednostňuje svoji vizi před přáními a dobrem svých zákazníků a jak naproti tomu vydělávají stovky miliard US dolarů. My taky chceme vydělávat stovky miliard US dolarů a nic jako "cargo cult" neznáme.

CentOS byl vlastně iluze

Pokud sledujete RHEL nějakou dobu, tak víte, jak silně jej kastrujeme. Donedávna jsme v RHELu distribuovali prehistorický qemu-kvm-0.12, protože si máte přece koupit náš Red Hat Virtualization, vykuchávali glusterfs z převzaté Fedory, protože to prodáváme zvlášť jako Red Hat Gluster Storage, a podobně. Rovněž osekáváme RHEL jen na to nezbytné minimum, které chceme prodávat a podporovat, takže stejně potřebujete EPEL. A jak se chlubí Oracle, tak CentOS stejně sotva stíhal.

Takže proč jste proboha používali CentOS namísto nějaké rozumnější distribuce? I ta naše Fedora má všechno pěkně v jednom (Everything) repozitáři, mj. má Server variantu, a pokud zůstanete 1 verzi pozadu, tak prakticky nenarazíte na žádné problémy. My víme - chtěli jste jednou nainstalovat a pak na to zapomenout, ale od toho tu je RHEL.

Red Hat není charita

Řekněme si to narovinu - Red Hat není v businessu RHEL forků a rebuildů. Před lety jsme sežrali CentOS, protože lidi nechtěli zklapnout o tom, jak Microsoft získal dominaci trhu skrze tolerování MSDOS pirátství, a že když už nechtějí zákazníci platit, tak ať alespoň používají náš ekosystém. Jenomže rebuildy RHELu žerou čas a úsilí a to promile adminů, kteří přešli z CentOSu na RHEL, nám za to nestojí. Chápeme, že Oracle/Canonical si na tom budou honit triko, ale vůbec nám nevadí, když si přeberou tyto neplatící uživatele. Přece jenom trocha zdravé konkurence neuškodí.

Taky zmíníme, že se vůbec nebráníme tomu, aby komunita udělala nový fork RHELu - už teď jich existuje spousta a díky nim můžeme do RHELu dostávat software, který by jinak neměl ani SPECfile v upstreamu. Ale nechtějte po nás, ať tyto forky financujeme.

Zvažovali jsme, že CentOS jako značku předáme komunitě, ale pak jsme si dali facku a uvědomili si, že jsme přece korporace a že to se přece nedělá. Navíc zaměstnáváme nemálo lidí kolem CentOSu a rádi bychom si je nechali pro CentOS Stream.

CentOS Stream

Neomlouváme se za to, že naše úvodní komunikace nebyla ideální. CentOS Stream je vlastně daleko blíže aktuálnímu RHEL minoru, než by se mohlo zdát - jedná se tak spíše o "poslední vydaný RHEL s pár patchi" než "rawhide RHEL". Nechceme tomu říkat "rolling release" nebo "beta", ale nic lepšího nás nenapadlo. Pro spoustu uživatelů, kteří stejně upgradovali mezi minory, se tak prakticky nic nemění (resp. možná budou ještě blíže čistému RHELu než dosavadní CentOS). A ti ostatní mají platit za RHEL EUS.

Proto bychom velice rádi všem současným uživatelům CentOS 7 a 8 doporučili přejít na Stream a dát nám (zadarmo) zpětnou vazbu o tom, co tam funguje a co ne.

Uvědomte si, prosím, že nám navíc jde o nějakou vizi (podobně jako Applu, od kterého jsme obšlehli, co šlo - kde se asi vzal nápad zjednoduššit logo, IBM to nebylo). Naší vizí je Open Hybrid Cloud, kde všechno funguje krásně, automaticky, redundantně, a dává tedy smysl provozovat reprodukovatelná vyměnitelná prostředí, ne jeden RHEL-4 server u někoho ve sklepě. V takovém konceptu nemá dlouhodobě udržovaný OS smysl. Spousta společností nesouhlasí, ale ty nám platí za EUS - neplatiči teď jen pindají na redditu.

A pokud náhodou nevěříte v náš Open Hybrid Cloud, stavte se u Javascript vývojářů, ať vám dají vzorek toho, co zrovna kouří. My na tom jedeme už roky, je to skvělý! Však tomu neříkáme "cloud" bezdůvodně.

Špatné načasování

Spoustu z vás si stěžuje, že rok podpory CentOS 8 není dost času na migraci - my nesouhlasíme. Nejenom, že za prvních pár dní udělal Rocky Linux významný pokrok k funkční distribuci, ale samozřejmě tu máte i spoustu dalších klonů jako Scientific Linux, White Box Linux, Tao Linux, apod. Navíc ze systemd migrace víme, že jste jen hlasitá minorita - přes 90% uživatelů jede pořád na CentOS 7, proto jsme jim nechali podporu až do plánovaného konce životnosti. A taky protože RHEL-7 je prakticky EOL s minimem změn.

Také může působit divně, proč jsme spolu s koncem CentOS downstreamů neoznámili i krásně připravenou náhradu (např. RHEL zadarmo / za málo pro školy, univerzity, OSS projekty, apod., podobně jako máme teď RHEL Developer Subscription). Ujišťujeme vás, že to je úmyslně, protože my přece nemůžeme dělat chyby a současnou situaci jsme perfektně naplánovali. Také jsme vám chtěli dát co nejdříve vědět (jsme přece transparentní!) - zanedlouho vám končí podpora CentOS 8 .. přece byste nechtěli, abychom s oznámením konce čekali ještě pár týdnů/měsíců. Ano, mohli jsme posunout konec CentOS 8 o rok navíc, ale zahráli jsme si Monty Pythona s představenstvem CentOSu a ti nám odkývli konec 2021, takže máte smůlu. Přece jenom by byla škoda, kdyby se CentOS Streamu něco stalo.

Závěrem

Děkujeme vám za projevenou přízeň a doufáme, že nám dáte vědět o jakýchkoli problémech, které by vám nová situace mohla způsobovat. Budeme se vší silou snažit je ignorovat - věřte nám, trénujeme to roky na našich zaměstnancích!

Také si nedělejte iluze, že za tohle může IBM - do současné situace jsme se dostali sami, žádné IBM k tomu nepotřebujeme.

Za celosvětového vůdce open source technologií,
John Doe, PEBKAC at Red Hat

       

Hodnocení: 67 %

        špatnédobré        

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (2) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

14.12.2020 16:53 Tesař
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohledně CentOSu, upřímně, od Red Hatu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Máš tam nějaké duševní vlastnictví?
14.12.2020 18:34 Rembrand
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohledně CentOSu, upřímně, od Red Hatu
Samozrejme. Autorstvi je automaticke a dozivotni i kdyz ho autor nechce. Muze se ale zbavit copyrightu.
15.12.2020 11:42 Jiří J. | skóre: 34 | blog: Poutník | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohledně CentOSu, upřímně, od Red Hatu

Já už nemám nikde žádné vlastnictví své duše, já se upsal červenému čertovi. :-D

14.12.2020 18:40 Klapka na oči
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohledně CentOSu, upřímně, od Red Hatu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
imho satyrický zápisek
14.12.2020 18:54 jerome na uši
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohledně CentOSu, upřímně, od Red Hatu
imho bistrí postřeh
14.12.2020 18:59 Klapka na oči
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohledně CentOSu, upřímně, od Red Hatu
Problém satyry je že je to jenom obyčejná lež a pomluva
14.12.2020 19:01 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohledně CentOSu, upřímně, od Red Hatu
Antar by zaplesal ;-)
14.12.2020 23:08 Odin1918 | skóre: 6 | blog: Valhalla
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohledně CentOSu, upřímně, od Red Hatu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Do jake miry byl vlastne centoa pouzivan? Na desktopu nevim o nikom a na serveru snad jen jednu dvoumuznou firmicku. :-) Debian je debian.
15.12.2020 04:13 billgates | skóre: 27
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohledně CentOSu, upřímně, od Red Hatu
Cely CERN
Max avatar 15.12.2020 10:11 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohledně CentOSu, upřímně, od Red Hatu
CentOS je hodně rozšířený, je součástí i dosti komerčních řešení, které distribuují Appliance, takže např. ESET, Centreon, KerioConnect apod.
A pak jsou tu řešení, které jsou oficiálně podporované (a balíčky připravované) jen na RHEL like.
No a ve finále to používali všichni, co chtěli delší support jak 4 roky, protože dřív Debian neměl delší support a Ubuntu také ne a zvyk je železná košile.
To, že se CentOS moc nepoužívá pro Desktop, je celkem jasné.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
Heron avatar 15.12.2020 11:25 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohledně CentOSu, upřímně, od Red Hatu
CentOS je hodně rozšířený, je součástí i dosti komerčních řešení, které distribuují Appliance, takže např. ESET, Centreon, KerioConnect apod.
Ano, to je celkem dobrý popis. CentOS v základním repu nemá skoro nic a je to špíš jen taková platforma pro cizí (v mnoha případech rovnou komerční) soft.

Aby z toho bylo použitelné disto, musí se tam naházet hafo externích repositářů, čímž se ztrácí ta "podpora a stabilita" a člověk si potom může vybrat prakticky jakoukoliv jinou distribuci.

Z tohoto důvodu jsme přešli na Debian už v roce 2012.

CentOS je super platforma pro vlastní software, kdy vám stačí totálně minimální distro a chcete mít 10 let stejné jádro s updaty. Některé projekty dodnes běží na CentOS5 z roku 2007 a stále si to chrochtá.
15.12.2020 11:42 johnyK | skóre: 2 | blog: uxblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohledně CentOSu, upřímně, od Red Hatu
ano, poppisujes to spravne. Kdyz CentOS nainstalujeme, tak tam okamzite dame EPEL a MariaDB repo. A mnozi tam daji i dalsi.

Ale tim vubec neztracime ten 'politicky' argument, ze pouzivame 'stabilni' distribuci s 10 letou garanci bezecnostnich updatu.

A mas pravdu. My mame jeste desitky servru s CentOS 5 v provozu.

Je pravda, ze s Debianem by to bylo podobne (ty nejroztodivnejsi pakety jsou k dispozici asi jen pro tyhle dve distribuce). Ale napr. telephony dost vyzaduje RH. A na rozdil od Debianu je za tim prave nejaka velka firma.
⧠ A = 0 avatar 17.12.2020 08:25 ⧠ A = 0 | skóre: 10 | blog: Technokratovo_zrcadlo | Helsinki
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohledně CentOSu, upřímně, od Red Hatu
A na rozdil od Debianu je za tim prave nejaka velka firma.
Přesně proto používám Debian – není za tím žádná velká firma, jejíž zvůle může celý projekt pohřbít, nýbrž velká a živá heterogenní komunita.
Nevolte zmrdy.
17.12.2020 09:51 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohledně CentOSu, upřímně, od Red Hatu
No a ve finále to používali všichni, co chtěli delší support jak 4 roky, protože dřív Debian neměl delší support a Ubuntu také ne a zvyk je železná košile.
Ubuntu malo odjakživa podporu 5 rokov pre LTS verzie serverových balíčkov od Canonical. Debian to má približne od roku 2011 podobne, aj keď LTS nebol poskytovaný pre všetky platformy.

Má niekto odvahu používať viac ako 5 ročný systém bez garantovanej podpory u dodávateľa, alebo mimo izolovanej siete (vnútorná DMZ)?
Max avatar 17.12.2020 13:13 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohledně CentOSu, upřímně, od Red Hatu
Třeba všechny hostingy, co podporují php 5.2 - 5.4, protože takto staré php nejde zkompilovat s novějším openssl a dalšími miliony knihovnami. Příklad, jaká je to sranda, viz: Debian Jessie + PHP 5.2.6.
Takže hostingy některé věci jedou stále třeba na CentOS 6, aby udrželi obstarožní verze php pro klienty.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
17.12.2020 15:40 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohledně CentOSu, upřímně, od Red Hatu
Tak to je potom kvalitná záruka bezpečnosti ktorá je pravdivým obrazom dôvery klienta voči poskytovateľovi.
Max avatar 18.12.2020 13:54 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohledně CentOSu, upřímně, od Red Hatu
Tímto přístupem můžeš odpískat všechny hostingy, co podporují php starší 7.3, protože všechny starší jsou EoL :).
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
18.12.2020 15:28 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohledně CentOSu, upřímně, od Red Hatu
Áno. Pokiaľ SW nepodporuje výrobca, tak je čas na migráciu. Tomu sa hovorí životný cyklus, a ten zaniesť do plánovania.

Isto by sa dalo podotknúť že dodávateľ môže backportovať patche z podporovanej verzie. Ale tu nie je záruka že ten backport pomôže a neurobí viac škody ako osohu.
18.12.2020 00:22 billgates | skóre: 27
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohledně CentOSu, upřímně, od Red Hatu
Ohladom stareho php, v Remi repozitari je fixnuta verzia starych php, ktore idu nainstalovat v CentOS8 a funguju sucasne s novsimi verziami php. Zial len php 5.6, ale lepsie ako nic. Pouzivame to (cez fpm) a funguje to skvele.
Max avatar 18.12.2020 13:44 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohledně CentOSu, upřímně, od Red Hatu
php 5.6 není problém, to je jasný, problém jsou ty starší verze a jak jsem psal v tom článku, někdy aplikaci vadí i novější patch verze, takže si člověk nevystačí s posledním prebuild a musí si udělat vlastní s menším patch levelem.
Ale to se bavíme opravdu o dávné historii z dob php 5.2- 5.5
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
15.12.2020 11:33 johnyK | skóre: 2 | blog: uxblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohledně CentOSu, upřímně, od Red Hatu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
na rootu se na konci diskuze vyjadril uzivatel PE podle me zcela presne.
Operační systém není to, kde vzniká naše výplata. Aplikace je to, co generuje IT peníze. To z čeho jsme placeni. Placená podpora je potřeba na hardware (mrška se kazí a někdo musí dodat nový díl). Placená podpora je potřeba na aplikaci, protože reálný svět se mění a náš zákazník do ní chce změny. Ale operační systém? Potřebujeme pravidelné bezpečnostní patche, ale jinak? "Hlavně na to nesahejte, pokud chodí."
Je to nazor nekoho, kdo musi pracovat, psat cod a zduvodnit to u zakaznika. A z toho duvodu kolega napsal pote to zasadni o co v podobnych pripadech jde:
Proč jsem nechtěl platit za podporu? Podporu OS ze zkušenosti nepotřebujeme. Platit za licence, když to není nutné, je sice pěkné, ale to znamená to, že budeme při dodávce dražší a mohli bychom jít všichni dělat jinou práci. Když taková legální možnost existuje, proč ji nevyužít. Konkurence by řešení na CentOS dodala.
tedy jeste jednou: podporu pro OS nepotrebujeme a existuje neco jako konkurence. Je to ta mnozina tech ruznych duvodu - technickych, politickych a ekonomickych. CentoOS byl dlouha lety ten idealni produkt pro miliony malych softwarovych firem, ktery po strance technicke, politicke a ekonomicke presne vyhovoval.
15.12.2020 12:31 j
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohledně CentOSu, upřímně, od Red Hatu
Ono to s tou podporou je jeste taky tak, ze i kdyz si ji platis, je ti khovnu. Protoze existujou jen dva typy problemu:

a) problem kterej maji vsichni, a tudiz velmi rychle najdes na webu tuny vsemoznych reseni a hacku. Pripadnej pozadavek na support dopadne tak, ze te se 100% spolehlivosti odkazou na nejhorsi z nich.

b) problem kterej mas ty a pak jeste mozna jeden dalsi clovek. V takovym pripade ti support bot odpovi, ze dekuje za vznesenej pozadavek, a za mesic ho zavre s tim, ze nekomunikujes/reseni se nepovedlo najit/... .

Zadny c) neexistuje.

Takze proc by si nekdo platil support, kterej je khovnu?

Jinak tahle situace je dalsi mohutnej klinec do rakve ktery se rika aktualizace. Proc by vlastne nekdo resil, kdyz si muze klidanko provozovat i system starej 10 let, protoze ta aplikace mu na nem bezi a system je mu ukradenej. Viz nekde kolem se povalujici thread na tema presun virtualnich XP. Proc ne? Jeste tak +-3 roky nazad jeden zakos provozoval ... win 98. Proc? Protoze to byly posledni widle s funkcnim ... DOSem. A on na tom mel prave DOSovou aplikaci, ktera proste fungovala a to bylo vse, co se od ni chtelo. Dokonce kvuli tomu mel 5 starych PCcek, kdyby nahodou umrelo.

---

Dete s tim guuglem dopice
15.12.2020 21:29 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohledně CentOSu, upřímně, od Red Hatu
Existuje c), ale to není pro uživatele popsané předřečníkem.
17.12.2020 12:06 johnyK | skóre: 2 | blog: uxblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohledně CentOSu, upřímně, od Red Hatu
nevim jake uzivatele mas na mysli, ale zkusim to uhadnout.

jedna se o korporatni uzivatele, vesmes velke firmy nebo urady, ktere potrebuji support, aby 'nikdo za nic nemohl'. :-)

IT oddeleni takoveho korporatu (to je tedy moje zkusenost) je tu od toho, aby se vybral ten 'spravny' dodavatel a s nim se uzavrel ten 'spravny' support. A pote, kdyz je nejaky problem tak muze IT sdelit nahoru, ze support byl jiz zavolan. Samozrejme, ze na nejaky takovy server, kde bezi Oracle, SAP, DB2 a jine 'velke' veci se nemuze nainstalovat nic jineho, nez support dovoli. Vpodsatte tu spravu servru prebere nekdo takovy jako RH. A z takovych zakazniku generuje RH ty miliardy a proc vlastne ne. RH zije z toho, ze ve velkych firmach chteji mit vsichni kryta zada a proto si to objednaji u nich.

Ja uprimne receno nechapu, co s tim RH tehdy 2014 zamyslel, kdyz ten CentOS prevzal - tedy zamestnal ty CentOS nadsence. Te vetsine malych firem NEMA RH co nabidnout.
15.12.2020 22:11 1123
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohledně CentOSu, upřímně, od Red Hatu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Že se něco komunitě nelíbí je problémem komunity.
Komunita prakticky nic nedělá a nic neplatí, tak si nemá co si vyskakovat.

Ať začnou platit, nebo si to forknou a dělají po svém.
16.12.2020 00:49 Jacob
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohledně CentOSu, upřímně, od Red Hatu
Vítáme Red Hatího CEO. Čau Paule! Příště zkus využít nějakého Brňáka, ať ti tvůj příspěvek napíše česky. Tomu tvýmu translátoru není dobře rozumět.
16.12.2020 09:05 Dusan | skóre: 23 | blog: Moje_trable_s_internetom
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohledně CentOSu, upřímně, od Red Hatu
Ten uživateľ (čítaj nepodstatná neplatiaca komunita - podľa teba) centosu mohol vracať pače a nahlasovať chyby do hlavného prúdu.

Mimochodom tento prístup k životu, ktorý si predviedol, sa ti raz vráti. Ale potom bude pozde a možno to ani nepochopíš prečo si dostal tú či onú facku od života.

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.