Portál AbcLinuxu, 8. května 2025 14:36
Lidé se mnohdy v životě dostanou jakoby do smyčky a nemohou z ní ven. Mrskají se , křičí, místo toho aby se pokusili uchopit smyčku rukama a pomalu ji roztáhli a uvolnili. Jednou ze smyček je taková představa, jaký je svět špatný a my víme jak by měl být dobrý a nebo jak je dobrý, ale žijí v něm špatní lidé. V obou případech se jedná a menší schopnost žít v tom světě jaký je.
Lidé, kteří pořád druhým opakují, jak by se měli v jistých situacích chovat aby třeba nepopouzeli, netuší, že nabízejí svá osvědčená, občas nevyzkoušená, leč z jejich hlediska ideální řešení. Leč ovšem jen z jejich hlediska.
Pokud někomu opakuji jaký by měl být, dávám mu najevo, že není schopný se o sebe postarat a potřebuje mne, abych mu řekl, co je pro něj dobrého. Sám za sebe tyhle lidi moc neposlouchám protože jejich postoje vnímám jako poselství ke své osobě, poselství, že nejsem schopný spravovat své záležitosti. Vzhledem k věku a tomu, že jsem se vždy dokázal o sebe postarat, považuji svá řešení za dost dobrá abych si s nimi vystačil. O tomhle mluvím i ze svými klienty ai svýmipřáteli i známými.
Jedinec, který mi řekne, že jako terapeut bych měl umět odrazit nějaký verbální útok, jinak než jsem ho odrazil, mi dává najevo, že zná něco lepšího. To je sice možné, ale ne každý prostředek, který vyhovuje druhému, vyhovuje mě. Tohle dělají dost často lidé, kteří jsou osobně slušní, ale mají jakousi utkvělou představu, že znají řešení pro každou situaci.
Nechci se jich příliš dotknout, ale neznají. Některé situace se učíme řešit až tehdy, když v ní jsme. Troufnu si tvrdit, že pokud z ní vyjdeme živí, ne příliš pochroumaní a schopní se z ní poučit, pak jsme byli úspěšní, bez ohledu na mínění kohokoliv. Každý totiž máme jinou míru úspěchu. Znám klienty, kteří udělají cokoliv a bez ohledu na mínění jiných považují své konání za nedokonalost. Ti klienti jsou lidé jako každý jiný. Jen jsou zadřeni právě v té smyčce představy o tom co je dokonalé a co je nedokonalé.
V životě i v terapii se lidé dostávají do konfliktů a sporů. Zvládají je jak je zvládají a jak už jsem řekl, pokud je přežijí mají možnost se rozhodnout, jestli to byl úspěch, neb neúspěch. Jen oni sami. Ve svém životě vím co považovat za úspěch a jestli někomu mé mínění o mém úspěchu nevyhovuje, pak je to jeho problém. Jak rád opakuji Belešovo asertivní pravidlo, tak ho řeknu opět. „S nikým jsem nepodepsal smlouvu, že se budu úspěšný podle jeho představ a budu mít identické pocity s jeho.”
Když jdeš, tak jdi.
Když křičíš, tak křič.
Hlavně nekolísej!
Alan Watts Cesta Zenu
Tiskni
Sdílej:
Pockej, to nebyla ironie?
Proto se ptam, pocitate ucelovou funkci?Když už, tak spíš užitková, ne? Jednak se řeší agregát, ne konkrétní jednotlivec (který se může odchýlit – dokonce i většina se může „odchýlit“ – ale nás zajímá výsledný průměr, souhrn, agregace). A jednak je úplně irelevantní, jestli si subjekt (jednotlivec, firmy) nějaké funkce za sebe počítá* nebo ne – i kdyby ti lidé (pozorované subjekty trhu) byli negramotní, neuměli počítat a měli IQ 70… nic z toho nebrání ekonomům, aby takovou společnost modelovali pomocí vzorců** a tyhle modely jim vycházely. Je to podobné, jako třeba kočka která padá ze stromu – ona sice nezná Newtonův zákon, nepočítá si během letu žádné vzorečky, ale prostě z toho stromu padá v souladu s tímto zákonem.
S praci za nizsi mzdu byste nesouhlasil, radeji byste nepobiral nic. Zase se nechovate podle teorie uzitku.Právě že chová. Viz „náklady obětované příležitosti“. Takovou příležitostí, kterou jsme obětovali, může být čas strávený s rodinou, nebo třeba čas věnovaný sebevzdělávání (díky kterému seženu v budoucnu lepší práci****) nebo – sice je to ošklivé, ale funguje to tak – může jít na pracák a pobírat dávky, což je užitek, který by obětoval, kdyby se nechal zaměstnat.
Takze ekonomie ma spatne chovani jednotlivcu, a troufa si hodnotit chovani mas?To je pořád dokola. Představ si třeba, že půjdeš do nějaké firmy a budeš u nich dělat průzkum – zjišťovat, kolik je zaměstnancům let. Nakonec ti z toho vyjde, že průměrný věk je např. 32,456. Ale přitom tam žádný zaměstnanec ve věku 32,456 není – nepodařilo se ti trefit ani jednoho jednotlivce – ale přitom celek se ti podařilo popsat poměrně dobře. *) někteří, např. některé firmy to skutečně dělají, počítají si vzorce, modelují si svůj trh – využívají ekonomické teorie, aby se lépe trefili do poptávky nebo dokázali předvídat výhodnost alternativních řešení, jednotlivých rozhodnutí. **) byť by tyhle vzorce vypadaly jinak, než ty, které platí pro „běžnou“ společnost. ****) to zase záleží na tom, jaké máme časové preference – ty máme každý jiné: pro někoho je důležitější současnost a tak půjde pracovat klidně za málo peněz a bude to dělat celý život (je to jeho volba a pro něj nejlepší řešení) a někdo jiný zase omezí svoji současnou spotřebu, obětuje ji a stráví čas třeba studiem, aby se měl v budoucnu lépe (zase je to pro něj nejlepší možné řešení – každý prostě máme jiné potřeby a preference, nejde říct, že jedno je špatné a jedno dobré).
V té positivní, kdy říkáš, co je, tak se dá hovořit o nějaké objektivní pravdě (byť může být nepoznatelná – ale existuje). Kdežto v té normativní rovině, kdy říkáš, co by být mělo, se už ta objektivní pravda hledá daleko hůř – dá se najít třeba v rámci společného paradigmatu, nějakých základních hodnot, kultury, historie – pak se dají logicky odvodit nějaké závěry a ty považovat za objektivní (v daném rámci). Ale pokud se lidi neshodnou na těch základech, objektivní pravdy není možné se dobrat a na závěrech se neshodnou.Tak k tomu můžu dodat jedinné: +1
Nejprve bych rád uvedl, co budu v tomto textu označovat jako „nezávislého pozorovatele“. Nezávislý pozorovatel neovlivňuje pozorovaný předmět. Takže: pozorovaný předmět se při pozorování chová přesně tak, jak by se choval, kdyby pozorován nebyl. Je otázkou, jestli něco jako nezávislý pozorovatel může existovat. Uveďme si příklad: Předpokládejme, že kulturista chodí do posilovny. V posilovnách bývají na zdech zrcadla. Předpokládejme, že zrcadla jsou zvenku průhledná a zevnitř to není možné poznat. Kulturista pak cvičí a vůbec chová se vždy stejně bez ohledu na to, jestli za zrcadlem někdo stojí a pozoruje ho, nebo nepozoruje. (Předpokládáme, že pozorovatel bude pouze pozorovat a nebude na sebe upozorňovat např. ťukáním na sklo nebo mluvením). Druhý příklad: Mějme elektrický obvod (zapojený a fungující a ne úplně jednoduchý). Budeme na různých místech měřit procházející proud, případně napětí a odpor. Měření nám poskytne nějaké hodnoty. Je ale pravděpodobné, že ve skutečnosti, tam jsou jiné hodnoty, protože samo měření odebralo část proudu z obvodu a tím ho ovlivnilo. Tudíž naměřené hodnoty mohou být jiné než jaké tam jsou, když zrovna neměříme. V tomto případě se tedy nejedná o nezávislé pozorování, protože pozorovaný (měřený) systém (obvod) se chová jinak než nepozorovaný. Třetí příklad: Vzpomeňme si na vilu z některé „reality show.“ Lidé tam jsou sledováni kamerami a nezbývá jim, než tam spolu žít. Předpokládejme, že nemají žádné podněty zvenku (ve skutečnosti jich mají minimum). Obyvatelé vily se potom chovají stejně, bez ohledu na to, jestli je sleduje milión diváků nebo třeba vůbec nikdo. Nedokáží poznat, jestli jsou pozorováni nebo ne. Ze tří příkladů nelze vyvozovat konečné závěry, ale předpokládejme, pro potřeby této práce, že: nezávislý pozorovatel může existovat, ale ne každý pozorovatel je nezávislý.Podle mého nezávislý pozorovatel (který nemění pozorovaný děj) existovat může. Pak jsem tam měl ještě kapitolu o zpětném ovlivnění reality – i když měření realitu neovlivní, zveřejněním výsledkům ke změně dojít může (týká se např. volebních prognóz).
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.