Portál AbcLinuxu, 2. května 2025 10:36
9. března 2008
Jules Verne, první ATV (automatizované dopravní vozidlo) Evropské vesmírné agentury, nová série samostatných vesmírných lodí navržených k zásobování a posílení Mezinárodní vesmírné stanice ISS, bylo dnes ráno úspěšně vypuštěno na nízký orbit Země pomocí Ariane 5.
V průběhu nadcházejících týdnů se bude připravovat k setkání s ISS, aby jí předal náklad, pohonné látky, vodu a kyslík pro orbitální základnu.
Start nastal v 05:03 CET z Guiana Space Centre, Evropského kosmodromu v Kurou, Francouzské Guiney. Tento let si vyžádal novou verzi tažné rakety Ariane 5ES, speciálně upravené tak, aby byla schopna vynést téměř dvaceti tunový náklad - to je skoro dvakrát tak těžší, než předešlá nosnost Ariane 5 - na nízký orbit pod phlem 51,6 stupňů k zemskému rovníku a vybavená horním stupněm s více-zážehovou schopností.
Neobvyklá startovací trajektorie vyžadovala nasazení dvou nových telemetrických sledovacích stanic, jedná na lodi v Atlantském oceánu a druhé na Azorech. Horní stupeň Ariane 5 vykonal počáteční 8 minutový zážeh přes atlantik a přešel do 45 minutové pobřežní fáze, prolétávajíc přes Evropu a Ásii před znovu-zažehnutím na 40 sekund přes Austrálii. Oddělení Jules Verne ATV nastalo v 06:09 CET a bylo pozorováno pozemní základnou na Novém Zélandu.
Jules Verne nyní krouží kolem zamě na stejné orbitální rovině jako ISS, ale v nadmořské výšce pouhých 260 km, oproti 345 km nadmořské výšky ISS. ATV je pod neustálým monitorováním řídícího střediska v Toulouse.
Řídící středisko ATV, umístěno v areálu Francouzské Vesmírné Agentury CNES, bude zabezpečovat letovou kontrolu po celou dobu mise v koordinaci s řídícími středisky ISS v Moskvě aHoustonu. Po té, co předvede bezpečné manévry ve volném letu, ATV provede orbitální "fázovací" manévry potřebné k setkání s ISS a připojení k prvnímu docku, naplánovaném na 3. dubna, poté, co odletí Endeavour - vesmírná loď NASA.
ATV je pojmenováno podle slavného Francouzského vizionáře a autora 19. století - Jules Vernovi. Je to největší a nejdůmyslnější vesmírné plavidlo vyvinuté Evropany, kombinující funkce samostatného volného letu, manévrovatelného vesmírného plavidla a modulu vesmírné stanice. Je asi 10 m vysoký s průměrem 4,5 m, při startu váží 19,357 kg. Zahrnuje 45 m^3 velkou přetlakovou komoru, odvozenou z tlakové místnosti Columbusu a Rusy postavený dockovací systém, s hodný s těmi, které se použávají u Soyuzu s lidksou posádkou a zásobovací lodí Progress. Je asi třikrát větší než jeho ruský protějšek a také třikrát tolik uveze.
Na své první misi ATV doručí 4,6 tun využitelného nákladu pro ISS - 1150kg sušeného nákladu, 856kg pohonných hnot pro ruský modul Zvezda, 270kg pitné vody a 21kg kyslíku. V příštích misích by měla být zvětšena užitná nosnost na 7,4 tun.
Tak co, přezili jste to až sem? Za chyby v češtyna ja neručyť!!!
zdroj: http://www.esa.int/esaCP/SEMDYOK26DF_index_0.html
Tiskni
Sdílej:
Až na to, že Soyuz je Sojuz (Союз) a Zvezda je Zvězda (Звезда) to je pěkné čtení
To je jasné, že v tom originálním anglickém textu používají anglickou transkripci ruských názvů. V okamžiku překladu do češtiny je ale dobrým zvykem převést onu anglickou transkripci na českou (to neplatí jenom pro ruštinu, ale pro jakýkoliv "třetí" jazyk) - má to samozřejmě háček v tom, že překládající pak potřebuje orientovat se i v onom třetím jazyce.
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.