Portál AbcLinuxu, 3. května 2025 00:25
Ale prdlajs, to poposkakovani vznika tim, ze se do jednoho pruhu musi vejit provoz pruhu dvou i vice. Z tlustejch do tenkejch. To by mohl pochopit i autista.Nikoli. To, že se musí dva pruhy vejít do jednoho, vede ke zpomalení. Poposkakování není způsobené pomalejší jízdou, ale tím, že se nejede plynule – rozjíždí se a zase zastavuje. A to je právě způsobené špatným zipováním. Mimochodem, v civilizovaných zemích se tohle ví a používá se to k řízení provozu – takže pokud někde hrozí, že by tam vznikla zácpa, sníží se tam rychlost, takže se jede plynuleji, i když pomaleji a zácpa nevznikne.
A postouchnuti na zaver... nejlepsi zpusob, jak zpomalit zipovani je nutit ridice zipovat az na konci, kde staci aby nekdo zazmatkoval, nevsiml si...To je právě ten problém, že někdo nechápe jednoduché pravidlo zipu, a místo toho vymýšlí komplikace. Pak kvůli němu ostatní musí nečekaně brzdit a tím vzniká to poposkakování. Správné zipování až na konci je pro řidiče naopak to nejjednodušší – nevšimnout si je dost těžké, když zipují všichni před vámi. A pokud někdo zazmatkuje, nemá mít vůbec řidičák, protože jednodušší už to opravdu být nemůže – plynule se zařadím do mezery,která je ve vedlejším pruhu. Zazmatkovat se dá někde před tím, když se někdo nečekaně cpe někam, kde není místo.
Sorry, ale budu se o tom bavit radsi s nekym, kdo ma papiry a jezdi...V tomhle má ale Filip pravdu. Stačí se nad tím zamyslet. Je to zcela logické.
Ja mluvim ale o pripade, ktery vidam casteji, ridici zacnou plynule zipovat, jen to nedelaji az u zuzeni, ale treba o sto i vic metru driv, extrem jsem zazil na stredoceskem konci D3, tam to bylo pres pul kilometru.Což má jediný důsledek – že se začátek celé kolony přesune o půl kilometru nebo ještě víc dozadu, takže se protáhne třeba až před předchozí sjezd z dálnice a v koloně pak zbytečně stojí i ti, kterých by se ta kolona vůbec nemusela týkat (a tím ji ještě prodlužují).
Protoze ke zpomaleni dojde vzdy i kdyby tam zipovali sami andele a vyplyva to z toho, ze se tam stejne musi udelat misto na ty auta z druheho pruhu plus jejich odstupy.Ano, ale to místo na auta z druhého pruhu stačí mít až před místem zipování, tedy před místem zúžení. Ostatně sám tady pořád píšete, jak zúžení zpomaluje provoz, takže nedává žádný smysl, když si řidiči sami to zúžení ještě o půl kilometru prodlouží.
vetsi pocet pruhu dodaval do toho zuzeni vic aut, nez se tam stihalo naskladat.A k tomu právě slouží pravidlo zipu, které triviálním způsobem, který by měl pochopit každý držitel řidičského oprávnění, zařídí, aby se do zúžení naskládalo přesně tolik aut, kolik jich zúžení pojme. Víc aut se tam nenaskládá kvůli fyzice, ale když řidiči iniciativně vymýšlí vlastní způsob místo zipování, obvykle se tam těch aut naskládá ještě méně.
Což má jediný důsledek – že se začátek celé kolony přesune o půl kilometru nebo ještě víc dozadTo nezpochybnuju, nicmene tato kolona jede vyssi rychlosti, nez by jela ta ve dvou pruzich. A samozrejme, pokud dosahne k predchozimu vyjezdu, mohlo by to zpusobit problem. nicmene to neni tak caste uz jen proto, ze minimalni normovana vzdalenost mezi sjezdy u nas je tusim dva km, v realu to az na vyjimky bude vic.
nedává žádný smysl, když si řidiči sami to zúžení ještě o půl kilometru prodlouží.Ale projedou ho, nikoli proskakaji...
A k tomu právě slouží pravidlo zipu, které triviálním způsobem, který by měl pochopit každý držitel řidičského oprávnění, zařídí, aby se do zúžení naskládalo přesně tolik aut, kolik jich zúžení pojme. Víc aut se tam nenaskládá kvůli fyzice, ale když řidiči iniciativně vymýšlí vlastní způsob místo zipování, obvykle se tam těch aut naskládá ještě méně.Nikoli, pravidlo zipu zaridi, aby se do toho zuzeni dostala i auta z pruhu ktery zrovna nepokracuje a melo to nejaky rad. Protoze kapacita je dana kapacitou zuzeneho useku (pominu-li vyslovene blokovani pri prejezdu). Zjednodusene receno, pokud by pruh, ktery "mizi" stal a jel by jenom ten "prubezny", porad by byla jeho propustnost stejna jako ted se zipem. Zip je jen prostredek, jak tam dostat auta z obou pruhu, nikoli zpusobem, jak zvetsit jeho propustnost (zuzeneho useku, ne mista zipovbni), je tedy uplne lhostejne, budou-li se auta radit nejakym civilizovanym zpusobem deset metru pred, sto metru pred nebo kilometr pred. Druhou veci je, ze zkracuje DELKU kolony (nikoli CAS v ni straveny), proto je dulezity zejmena ve mestech, kde je vzdalenost mezi krizovatkami radove mensi nez na dalnicich. Toliko realny svet, nikoli ten teoreticky, ve kterem auta najizdeji na dalnici s vedomim, ze kdesi vpredu je zuzeni a jednou stejnou rychlosti jako ve zuzeni a s nasobky odstupu (podle poctu pruhu kdesi v dali se zipujicich) pripravenymi pro zipovani.
To nezpochybnuju, nicmene tato kolona jede vyssi rychlosti, nez by jela ta ve dvou pruzich.Ne, nejede, ta kolona jede nanejvýš rychlostí, jakou se jede v tom zúžení. Výhodu tohle řešení nemá žádnou – zip je optimální řešení, všechna ostatní řešení mohou být nanejvýš stejně dobrá nebo horší. Vymýšlet cokoli jiného, než zipovat až před místem zúžení, znamená, že si určitě nepomůžete, ale riskujete, že si pohoršíte.
Ale projedou ho, nikoli proskakaji...Poskakování je způsobené špatným zipováním, tedy přesně tím, co tady neustále prosazujete. Auta do zúžení prostě nelze cpát rychleji, než jak se jede v zúžení, takže rychlost před zúžením je seshora omezená. Co ale lze ovlivnit je plynulost jízdy před zúžením – a zipování vede k plynulé jízdě, cokoli jiného vede k nečekaným situacím, které vedou k brzdění a to vede k poskakování. Když to neznáte z praxe, podívejte se na to video, tam je to krásně vidět, jak malé brzdění vepředu se šíří kolonou dozadu a neustále se zvětšuje, až někdo musí úplně zastavit.
Nikoli, pravidlo zipu zaridi, aby se do toho zuzeni dostala i auta z pruhu ktery zrovna nepokracuje a melo to nejaky rad.Jenže to, že se tam ta auta z vedlejšího pruhu dostanou bez nějakého zmatkování a brzdění, je podmínkou toho, aby se neposkakovalo. Stále nechápete, že to poskakování v koloně vzniká právě tím nepředvídatelným chováním řidičů, kteří donutí někoho nečekaně brzdit, což se pak lavinovitě šíří kolonou dozadu. Ano, to, že někdo musí nečekaně brzdit, může mít i jinou příčinu, než v okolních autech, ale v kolonách je nejčastější právě to, že se někdo cpe někam, kde není místo.
Zjednodusene receno, pokud by pruh, ktery "mizi" stal a jel by jenom ten "prubezny", porad by byla jeho propustnost stejna jako ted se zipem.To by platilo jedině v případě, kdyby se nikdo z toho stojícího pruhu nepokoušel dostat do toho průběžného, a zároveň by v tom průběžném pruhu nikdo nepouštěl ty ze stojícího. Což je zajímavá teorie, ale s lidskými řidiči to fungovat nebude.
Zip je jen prostredek, jak tam dostat auta z obou pruhu, nikoli zpusobem, jak zvetsit jeho propustnost (zuzeneho useku, ne mista zipovbni)Zip je způsob, jak maximálně využít propustnost zúženého úseku. Když se použije jiný způsob, reálně hrozí, že se úzké hrdlo přesune ještě někam před samotné zúžení a kapacita zúžení se pak zbytečně nevyužije. A nejen, že to reálně hrozí, ale reálně se to děje – např. pokaždé, kdžy před zúžením poskakujete v koloně, ale jakmile jste těsně před zúžením, „z ničeho nic“ se to rozjede.
je tedy uplne lhostejne, budou-li se auta radit nejakym civilizovanym zpusobem deset metru pred, sto metru pred nebo kilometr predZ hlediska průjezdu zúžením je to lhostejné. Problém je v tom, že když se zipuje dřív, než těsně před zúžením, kolona se zbytečně protahuje dozadu a může ovlivnit místa, která by normálně neovlivnila. Druhý problém je v tom, že aby bylo zipování civilizované, musí všichni zipovat na stejném místě, a k tomu je ideální zipovat až těsně před zúžením – protože ještě později už jednoduše nikdo zipovat nemůže. Nelze dlouhodobě civilizovaně zipovat dřív (i kdyby tam byly vytvořené potřebné rozestupy), protože se vždycky najde někdo, kdo oprávněně dojede až těsně před zúžení, a bude správně chtít zipovat až tam. Jenže s tím ostatní nebudou počítat, budou mít pocit, že předbíhá, a civilizovanost je rázem ta tam, bude se brzdit a kolona za nimi začne poskakovat.
Toliko realny svet, nikoli ten teoreticky, ve kterem auta najizdeji na dalnici s vedomim, ze kdesi vpredu je zuzeni a jednou stejnou rychlosti jako ve zuzeni a s nasobky odstupu (podle poctu pruhu kdesi v dali se zipujicich) pripravenymi pro zipovani.Teoretický svět tady popisujete vy. V reálném světě řidiči opravdu nebudou disciplinovaně stát v pruhu, který končí, a čekat, až za několik měsíců skončí stavba, aby mohli pokračovat. V reálném světě se v koloně, kde auta mají minimální bezpečné rozestupy (nebo ještě kratší) bude jakékoli přibrzdění vepředu šířit kolonou dozadu a zvětšovat – až někdo bude muset zastavit. Zip teoreticky jen zkracuje délku kolony a nemění čas, když k tomu ale připočítáte chování lidí, zajišťuje i větší plynulost kolony, čímž může umožnit větší průměrnou rychlost a v důsledku tedy i zkrátí čas v koloně strávený.
Ano, to je další velký problém. Spousta řidičů si neuvědomuje (nebo to předstírá), že pravidlo zipu se aplikuje jen tam, kde jeden z pruhů dál nepokračuje, takže si vynucují "zipování" např. z volnějšího pruhu odbočujícího vlevo do ucpaného pruhu pokračujícího rovně.
Jinak obecně považuji svérázné výklady pravidla zipu za jeden z nejrozšířenějších nešvarů na našich silnicích, společně s bezohledným přejížděním do levého pruhu na dálnici bez ohledu na rychlejší auta, českým dvojblokem, (ne)rozjížděním se na semaforu a zastavování před prázdným nebo skoro prázdným kruhovým objezdem.
No, já si rozhodně termín plynulost nepředstavuju tak, že každou chvíli musím zpomalit na 110 jen proto, že se někdo, kdo těch 110 jede, rozhodl, že musí za každou cenu předjet někoho, kdo jede jenom 105. Podotýkám, že to není žádná hypotetická situace, ale každodenní realita, když je lepší den, tak se mi to na 33 kilometrech dálnice stane "jen" pětkrát až šestkrát. Pro mne je právě tohle bezohlednost, která by se měla vymýtit (pokud to snad někdo neví, tak takové chování je v rozporu se silničním zákonem - bohužel ale bez rizika postihu).
Nebo třeba to "jenom" pomalé rozjiždění na semaforu běžně způsobí, že na semaforu, kde je zelená jen 10 sekund (a takových není zrovna málo), za cyklus projedou jen tři auta, protože dva řidiči "zaspali". Výsledkem je, že kolona před semaforem narůstá do neuvěřitelných délek.
pokud to snad někdo neví, tak takové chování je v rozporu se silničním zákonemNe, v rozporu se silničním zákonem to není. V zákoně není žádné právo na rychlou jízdu. Porušením zákona by to bylo jedině tehdy, pokud by vás ohrozil, tj. vjel by před vás tak, že byste musel prudce brzdit. Případně by to mohlo být porušením zákona, pokud by jel bezdůvodně pomalu, ale o tom, proč jede tak jak jede, víte vy z jiného auta houby.
Porušením zákona by to bylo jedině tehdy, pokud by vás ohrozil,
Nesmí ani omezit, ohrozit už vůbec ne (ale i to se bohužel celkem běžně děje, nejčastěji ze strany řidičů kamionů a dálkových autobusů).
pokud by jel bezdůvodně pomalu, ale o tom, proč jede tak jak jede, víte vy z jiného auta houby
Ehm... bavíte se pořád ještě o situaci, kdy někdo z vlastní vůle přejede do levého pruhu za účelem předjíždění o chloupek pomaleji jedoucího vozidla místo toho, aby prostě zůstal v pravém pruhu a počkal, až v levém nebude nikoho omezovat?
Nesmí ani omezit, ohrozit už vůbec neAle kdepak, nesmí ohrozit: Zákon č. 361/2000 Sb., § 17, odst. 2:
Řidič, který při předjíždění vybočuje ze směru své jízdy, musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit řidiče jedoucí za ním. Řidič musí dát znamení o změně směru jízdy při předjíždění cyklisty.Zákon č. 361/2000 Sb., § 17 odst. 5:
Řidič nesmí předjíždět: … c) jestliže by ohrozil nebo omezil protijedoucí řidiče nebo ohrozil jiné účastníky provozu na pozemních komunikacích, …
Ehm... bavíte se pořád ještě o situaci, kdy někdo z vlastní vůle přejede do levého pruhu za účelem předjíždění o chloupek pomaleji jedoucího vozidla místo toho, aby prostě zůstal v pravém pruhu a počkal, až v levém nebude nikoho omezovat?Ano, bavíme. Předjíždějící řidič samozřejmě může z dobré vůle nechat projet rychlejší auto v levém pruhu – pokud se ke mně blíží jedno auto a za ním je volno, tak s předjížděním počkám, pokud to jde. Ale pokud tam přijíždí jedno auto za druhým, dotyčný by se k předjíždění nikdy nedostal, kdyby nikoho nechtěl omezit. Zvlášť když v tom levém pruhu mnozí jedou podstatně přes limit. Tak holt zpomalí ten v levém pruhu a počká, až ten předjíždějící předjíždění dokončí. V zákoně opravdu žádné právo na rychlou jízdu není. Rychlejší řidič nemá přednost před pomalejším, a jde jenom o to, zda si řidiči vzájemně vyjdou vstříc. Což samozřejmě platí na obě strany, že někdy může vyjít vstříc pomalejší rychlejšímu tím, že ho nechá předjet a zařadí se až za něj, a stejně tak může rychlejší vyjít vstříc pomalejšímu tím, že přibrzdí a pustí ho při tom předjíždění před sebe. Např. když předjíždím v levém pruhu a vidím, že se v pravém pruhu blíží osobák k výrazně pomaleji jedoucímu náklaďáku a vidím, že je nestihnu předjet tak, aby mohl osobák bezpečně začít předjíždět až za mnou, raději přibrzdím, aby ten osobák měl místo a věděl, že o něm vím a že ho pouštím a nemusel řešit, zda má brzdit před náklaďákem nebo přidávat přede mnou.
To máš blbé paragrafy, ten § 17 odst. 2 se aplikuje například pokud odbočuješ z hlavní doleva a není odbočovací pruhJo, a proto se § 17 jmenuje „Předjíždění“.
Na víceproudé silnici potřebuješ §12 odstavec 5, který je citovaný v článku a při přejíždění mezi pruhy nesmíš ani omezit.Tady se ovšem nebavíme o přejíždění z pruhu do pruhu, bavíme se o předjíždění na dálnici, takže o situaci, kdy levý pruh slouží jenom k předjíždění (nebo souběžné jízdě). Při předjíždění nesmím ohrozit toho, kdo je za mnou, ale zároveň mu vůbec nemusím při předjíždění dávat přednost.
Já teda nejsem žádný právník, ale podle mého výkladu platí všechna pravidla najednou současně, dokud není uvedeno jinak.Nikoli, je to obecný princip využívaný všude v právu, že když jsou dvě normy v konfliktu, má úprava speciálního případu přednost před úpravou obecnou.
Pokud předjíždíš a přitom měníš pruh, přijde mi celkem logické, že se na tebe vztahují pravilda jak pro předjíždění, tak pro změnu pruhu, a to opravdu současně.Která pravidla z přejíždění do jiného pruhu by se v takovém případě uplatnila, která zároveň nějakým způsobem neřeší pravidla pro předjíždění? Asi jedině to pravidlo o zákazu omezení aut za vámi, které by ovšem tím pádem bylo v pravidlech o předjíždění úplně zbytečné, dokonce zavádějící.
To bys taky mohl přijít s tím, že při předjíždění můžeš telefonovat, protože zákaz telefonování platí obecně, ale při speciálním ustanovení o předjíždění není o zákazu telefonování nic řečeno, takže se to může.Jenže v pravidlech pro předjíždění není ani slovo o telefonování, takže to samozřejmě nemůže rušit obecnou úpravu. Ale vybočování, ukazování směru a přednosti pravidla pro předjíždění řeší – takže jednu situaci propisují dvě různá pravidla, a v takovém případě právě platí to, že speciální úprava má přednost před obecnou.
"Neohrozit a neomezit" přece není v konfliktu s "neohrozit".Je to v konfliktu. První pravidlo říká, že nesmí ohrozit ani omezit, druhé pravidlo říká, že nesmí ohrozit, ale může omezit. Pokud by měla platit obě dvě pravidla zároveň, platí, že zároveň může i nemůže omezit. A to nelze, nemůže platit něco a zároveň opak toho samého.
Čert se v tom vyznej, teré je teda obecné a které speciální a jak to jde v té vyhlášce poznat?Přejíždět z pruhu do pruhu lze z různých důvodů, např. je to pruh odbočovací a vy se chystáte odbočit. Nebo je to připojovací pruh, který bude končit, takže se potřebujete dostat do průběžného pruhu. Nebo je v obci více pruhů, jiný pruh jede rychleji a vy chcete jet v něm. Ty pruhy jsou dokonce často pojmenované podle toho, k čemu slouží (odbočovací, připojovací, vyhrazený)… Předjíždění je speciální manévr, který rozhodně nezahrnuje např. odbočování z odbočovacího pruhu nebo připojování z připojovacího pruhu.
druhé pravidlo říká, že nesmí ohrozit, ale může omezit
Nevím jak vy, ale já tam žádné "může omezit" nevidím. Ani v zákoně, ani ve vaší citaci.
Každý občan může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá.Vzhledem k tomu, že zákon v tomto případě nezakazuje omezit, pak platí, že může omezit.
Myslel jsem, že mne absurditou své argumentace nedokážete překvapit, ale jako už mnohokrát jsem byl usvědčen z naivity. :-)
Ten ústavní článek se samozřejmě vztahuje na zákon jako celek - nebo ještě spíš celou sbírku zákonů. Ne na kterýkoli izolovaný odstavec. Jinak by byl vnitřně rozporný nejspíš každý zákon.
Kdybych přijal vaši argumentaci, znamenalo by to např. že protože specifické ustanovení o jízdě v pruzích mi explicitně nezakazuje překračovat povolenou rychlost nebo blikat modrým majáčkem, má přednost před obecným ustanovením, které mi to zakazuje vždy a všude, takže v této konkrétní situaci to dělat smím, stejně jako v podstatě cokoli z obecných "řidič nesmí".
Jen bych moc nemíchal do sebe pojmy "omezit" a "přednost", v zákoně to má každé svou mírně odlišnou definici.Já bych to normálně taky nemíchal. Ale „neohrozit“, „neomezit“ i „dát přednost“ jsou různé způsoby, jak se řeší konflikt v jízdě/chůzi účastníků silničního provozu. Lidově se často všem třem typům říká „dát přednost“. „Dát přednost" jsem použil jenom proto, abych „neomezit“ nějak opsal. Pokud jsem tím někoho zmátl, tak se omlouvám.
Pokud předjíždíš a přitom měníš pruhTo IMHO moc dobře nejde. Já vždycky nedjřív změním pruh (tedy pokud je to potřeba) a pak předjíždím. Dělat oba manévry naráz mi přijde jako kaskadérský kousek.
Ehm... bavíte se pořád ještě o situaci, kdy někdo z vlastní vůle přejede do levého pruhu za účelem předjíždění o chloupek pomaleji jedoucího vozidla místo toho, aby prostě zůstal v pravém pruhu a počkal, až v levém nebude nikoho omezovat?No já jsem se o tomto případu nebavil ani na chvíli, o čem se bavíte vy ostatní, je druhá věc. :) Co se týče předjíždění u profesionálních řidičů velkých aut. Vadí mi to, zdržuje mě to, ale jsem tolerantní a prostě to ustojím. Vážně si myslím, že jsou na silnici horší věci. A když už jsme u toho, tak jsem vyjížděl před lety z kopce z benzíky s půjčenou starší Astrou a navzdory rezervě jsem nebyl schopný najet, protože to za mnou kamion prostě pustil a já jsem slabším motorem nevyrovnal rychlost (což mohlo být tak aspoň 120 km/h, na I/3, tedy desítky km/h nad povolenou rychlostí) a musel jsem zastavovat na konci připojovacího pruhu. To mi třeba přijde jako větší sviňárna, než že člověka jenom trochu zdrží a přitom to snad ani není postižitelné, když už se chceš bavit o „velké“ silniční dopravě.
Doufám, že na ty předjíždějící 110 hodně blikáš a najíždíš jim deset centimetrů za zadek, protože to jim často hodně pomůže. Až tuto bezohlednost vymýtíš, můžeš trávit s rodinou denně asi tak o třicet pět* sekund víc.
Já, pokud jedu 180km/h a vrazí mi tam někdo (většinou kupodivu ženská) ve 110km/h, tak na něj/ni troubím a blikám (pochopitelně naprosto legálně, jelikož je to k odvrácení nebezpečí viz §16 StVO).
Už ti někdy někdo vjel do cesty tak, že jsi do něj naboural?
Ne, ale už jsem mnohokrát zatroubením zabránil srážce, např. když se řidič vozidla očividně předem nepodíval do zrcátka před změnou pruhu, když očividně neodhadl moji rychlost nebo když se snažil zahájit přejíždění do mého pruhu právě ve chvíli, když jsem byl v jeho mrtvém úhlu (a on předtím asi nedával pozor)...
Ale je pravda, že takovéto situace předvídám a dost často jedu s nohou nad pedálem brzdy a rukou připravenou na klaksonu...
Vetsina ridicu je prekvapive agresivni.Je to dáno (strávní) kulturou. Mám takového postaršího kolegu co je schopen při dopravní zácpě na pouštějící vozidlo otevřít okénko a odpovídajícím způsobem na něj vyřvávat. Obávám se pouze dne kdy protější strana stáhne okénko. Obecně čím víc na východ o to větší bezmozci. U nás to není až tak strašné.
Ze své zkušenosti (a díky řidičům vychovanými našimi autoškolami, kde je levý pruh tabu a vůbec zipovat neumí), byl vždy rychlejší ten levý pruh. Důvodů je několik:
1. Řidič špatného pruhu vyměkne a řadí se s předstihem dlouho před překážkou.
2. Řidič špatného pruhu je nervózní, aby to stihnul a řadí se sice už blíže, ale pořád tak 20 m před překážkou, čímž opět musí dát přednost těm, co jeli původně za ním a kteří se řadí u překážky.
3. Pokud je ještě pruh připojovací, řadí se z druhé strany další auta, čímž je jich v tom správném zase čím dál více.
4. Někteří jsou za volantem pořád nervní a mají pocit, že někdo předbíhá a chytají nerva jak kdyby jim šlo o život. Když někdo "spěchá", neřeším to, protože občas spěchám taky. Chybí tady soudnost- když spěchám já, je to opodstatněné, když někdo jiný, je to debil...
Protoze ten hlavni problem je skutecne v tom, ze dva (tri) pruhy jednim rovnocenne neprocpes.Nikoli, právě že to ten hlavní problém není. Stačí k tomu trocha logického uvažování. Pokud v tom zúženém místě nedojde k nehodě, auta tudy plynule projíždějí. Takže tím těžko můžete vysvětlovat to, proč auta před zúžením stojí. Pokud si to nedokážete představit, tady to máte pěkně animované.
Akorat v tom spojovani deset metru pred je prave ten problem, ze se to muze za urcitych okolnosti delat pod tlakem a je vetsi moznost chyby (jak rikaval jedn muj spoluzak, nas dokonalych je malo).Pod tlakem se to dělá akorát v případě, kdy někdo iniciativně „zipuje“ dřív a vytváří v tom chaos. Když se zipuje správně, všichni včas vědí kdy budou zipovat, kde budou zipovat, s kým budou zipovat. Mají dostatek času vytvořit si dost místa. Jakmile někdo zipuje dřív, cpe se do místa, kam se ještě nevejde, všichni za ním musí brzdit aby se tam vecpal, a pak musí brzdit ještě jednou, aby se zase udělaly správné rozestupy, protože on ten průběžný pruh zahustil a jedno zipovací místo zrušil. Zatímco ti v končícím pruhu musí přidat, aby tu mezeru po něm zacelili. Takže všichni okolo musí řešit chaos, který vyvolal ten jeden přejížděč, který iniciativně zipoval dřív – a pak opravdu může nastat problém, že někdo musí jednat pod tlakem. Právě proto vám píšu, že nemáte nic vymýšlet a jet přesně podle pravidel až na konec pruhu. Usnadníte tím život všem okolo.
kdyz na poctu pruhu nezaleziTo ale tvrdíte jenom vy poprvé v tomto komentáři. Až budete pátrat, kde jste udělal chybu, zkuste se zamyslet například nad tím, jestli „hlavní problém“ je totéž jako „jediný problém“. A pak si zkuste ještě jednou přečíst můj předchozí komentář a znovu promyslet to, jestli samotné zúžení, ve kterém auta plynule jedou, opravdu může způsobit to, že se před zúžením auta zastaví.
Co se te animace tyce, uz ten prvni priklad je proti predpisum i proti zasadam bezpecne jizdyNikdo po vás nechtěl, abyste to komentoval. Najděte si tam část, která ukazuje, jak nepravidelnost při jízdě v koloně (když někdo náhle brzdí) způsobuje dopravní zácpu (před tím problematickým místem, kde někdo brzdil).Ma smysl to komentovat dal?
Já tuhle glorifikaci „západu“ nemám moc rád, ono se většinou ukazuje, že jde buď o individuální zkušenost, nebo pouhé přání.To je blbost. Němci sice taky dost jezdí prasácky, ale mezi Němci a Čechy je dost kvalitativní skok. Jsou některé věci, které si Němci naprosto nelajstnou, protože to prostě je nebezpečné. Například předjíždění v obci (v DE zakázané), předjíždění tam, kde není rozhled, atd. Ten skok mezi Německem a Českem a hlavně totální bezohlednost Čechů je naprosto markantní. Mluvím teď o bývalých „západních Němcích“, východní Němci mají v té bezohlednosti blíže k Čechům.
tak hlavně Němci jezdí městem pomaluSpíš bych napsal, že městem jezdí podle předpisů. Ono taky ve městě je daleko větší pravděpodobnost, že tam člověku vlítne třeba děcko. Naopak česi na to serou a jezdí bezohledně třeba šedesátkou nebo ještě víc.
staví před každým přechodemTaky debilně napsaný. Němci prostě jenom dávají přednost chodcům, anžto je to povinnost, češi na to zvysoka serou. Je to dáno hodně taky tím, že po zavedení přednosti chodců na přechodu u nás policie spustila kampaň, že to neznamená absolutní přednost. Pochopitelně, ani v Německu to není „absolutní přednost“, i tam platí zásada přiměřenosti. Jenže češi si to vzali za záminku chodce nepouštět téměř vůbec a chodci se naučili na přechod raději nevstupovat, dokud není volno. Prostě si zase češi našli způsob, jak něco vochcat. Takže summa sumárum bych spíš napsal, že Němci v tomto ohledu jezdí (ve své většině) normálně, kdežto Češi jako hovada.
A jak se toho dosáhne, pokud má silnice dva pruhy a v zúžení je jen jeden? Jednoduše tak, že auta ve dvou pruzích před zúžením pojedou rychlostí, jakou se jede v zúžení, a budou mít takové rozestupy, aby se mezi ně vešlo vždy ještě jedno autoTo je myslím hlavní problém. Oni před zúžením rychlostí těch ve zúžení a rozestupy velikosti
2a + b
, kde a
je bezpečný odstup a b
je délka auta, které se bude zařazovat, prostě a jednoduše nepojedou. Kdyby to dokázali, tak by se skutečně mohli do zúžení skládat zcela plynule. Jenže to by se jak rychlost, tak rozestup musely rozšiřovat s prodlužující se celkovou délkou kolony. Což by ale znamenalo, že by pak víc a víc kilometrů dálnice časem až po předchozí nájezd mělo stejný (alespoň průměrný) „průtok“ jako zúžená část, ovšem pokud by měl předchozí nájezd větší průtok než odpovídající sjezd, tak by průtok před ním musel být ještě menší. Tohle všechno jednak nejde zařídit bez znalosti celé trasy, jednak to znamená dobrovolně obětovat rychlost ve velké části dálnice, takže je to ve skutečnosti samo o sobě totální nesmysl.
Stejne se jeden divi, proc se kvuli kapacite stavi vicepruhove komunikace, kdyz na poctu pruhu nezalezi.Možná proto, že na počtu pruhů záleží. :D
Pokud si to nedokážete představit, tady to máte pěkně animované.Ta animace je směšná a o sudnosti jejího autora pochybuju. Předpokládá konstantní bezpečnou vzdálenost nezávisle na rychlosti. Každý člověk, který má za sebou autoškolu, by si měl na první pohled této fatální chyby všimnout a video odmítnout a rozhodně by se na něj neměl odkazovat jako na zdroj.
Pod tlakem se to dělá akorát v případě, kdy někdo iniciativně „zipuje“ dřív a vytváří v tom chaos.Problém je v tom, že to je přesně to, co se děje. Takže pokud se lidé řádně zipovat a pouštět nenaučí, je to bohužel opravdu jen teorie. Bylo by super, kdyby se lidé uměli zipovat jako skutečný zip, tedy by si na úseku před zúžením vytvořili odpovídající rozestupy a pak se jen sjeli do toho pruhu. V praxi se asi zipem spíše myslí to, že ti v průběžném pruhu střídavě každý pustí najet jedno auto a dokonalá plynulost se asi nečeká. Samozřejmě je dobré si zvykat dojíždět na konec, ale každý člověk sám za sebe zhodnocuje, zda bude riskovat, že ho na konci nepustí, nebo se bude snažit zařadit dříve. Není to úplně fajn v tom, že se lidé zařazují dvojmo a tím pádem jsou ti v průběžném pruhu znevýhodněni, ale nějak to funguje. Ti nervózní a nezkušení se radši zařadí dříve, ti jistější si to ve svůj prospěch dojedou a zařadí se sice později, ale do přednějších pozic, lidi si trochu zaskákají v kolonách a jede se dál.
Ta animace (jo, nakonec jsem si to zkouknul) neni nic jineho nez reklama na krasny novy svet samoriditelnych a komunikujicich aut.Jenže i tak je ta reklama špatná, pokud nebudou silnice uzavřené vůči jakýmkoli nečekaným situacím (chodec, zvíře, porucha, řiditelné auto, cokoliv).
Je to jako stejne jako cist v roce 1983 casopis Svet socialismu. Spousta pismenek a obrazku a informace nula.Asi tak, teda kromě toho, že jsem v té době ani nebyl. :D
roblém zipování úzce souvisí s jiným problémem a tím je nedostatečná vzdálenost.Nevím jak kdo ale já od kolegy (starší pán před důchode co vždy sedí na místě spolujezdce) vždy dostávám jasné a srozumitelné instrukce: „Nacpi se za něj ať se nám tam někdo nevsere…proč ho tam do piče pouštíš?!! My jedeme z práce, my spěcháme, nějaký debilní Rakušák/Polák/whatever má čas a klidně si počká, my ne!“
Hlavne čo tomu pánovi pred dôchodkom ujde?Nic. Prostě starý a nervní. Mám dva takové kolegy. Jednou jeli spolu (jako spolujezdci a já řidič), na přechodu přecházela blondýna, tak jsem jí zastavil. Oba otevřeli okýnka a začali:„Ty pičo, ty kurvo, ty krávo blonďatá…“ Občas zážitky. Prostě tacoví jsou lidi.
Je to taký subjektívny názor, ale na Slovensku sú tolerantní vodiči akurát tak v Blave a všade inde si ľudia riešia komplexy.Něco na tom bude. Na Blavu si nemůžu stěžovat. Ale kolegové Záhoráci, to je pakáž.
No a predstav si Ukrajinu...Nebo Rusko. Tam mají docela problémy i s elementárními dopravními předpisy, ne nějakou tolerancí.
Som zo Zahoria a vodici z BA su podla mna najmenej tolerantni. Ked ide po serpentinach 10 aut za traktorom a nikto nevidi nic, tak sa mozem stavit, ze sa najde niekto so znackou BA a skusi predist aspon jedno auto, v protismere mu nieco vyjde a on sa pri drzani klaksonu a pistani brzd zaradi spat. Nasledne to bude skusat znovu a znovu az po koniec serpentin.
Drzost ludi z BA je vidiet aj na krizovatke, ked to novacikovi skape. Z najblizsich 5 soferov budu aspon dvaja vytrubovat, lebo to urcite pomoze. Pri pustani z pruhu do pruhu je to od vodica, rozdiely medzi oblastami nevidim. Mozno je postoj ludi z BA urceny tym, ze horsie znasaju znacky zo Zahoria.
Vychod Slovenska a aj CR su na tom lepsie, nebezpecnejsi su ludia s baretkou na hlave, ciastocne aj vodici terenakov a sportakov.
Vychod Slovenska a aj CR su na tom lepsieJá teda můžu srovnávat hlavně DE a CZ a v Německu klidně lidi počkaj 20km, než se naskytne možnost předjíždění - a to i tací, co jinak jedou 19km/h rychleji, než povoleno. Jakmile se ale přejede hranice do ČR, tak najednou všichni naprosto idiotsky předjíždějí tam, kde je to riskantní nebo se to nesmí. Tedy z výjimkou těch pár Čechů, co se tak chovají ještě před českou hranicí...
To by auta před zipnutím musela držet rozestupy dvojnásobné jako je obvyklý rozestup.Ano, to je právě princip zipu. Akorát se ty rozestupy neudržují dvojnásobné bůhvíjak dlouho, ale ten rozestup se postupně zvětšuje tak, aby před zúžením byl právě akorát.
Nedovedu si představit jak daleko dopředu by se na to zipování museli připravovat, natahovat kolonu tam kde se naopak stlačuje.Tohle je docela dobře omezené vzdáleností, na kterou se dá odhadnout, že se asi bude zipovat (to, že jedou dvě kolony pomalu vedle sebe ještě nutně neznamená, že se se bude zipovat).
Pro praxi by úplně stačilo a bylo reálně uskutečnitelné kdyby se prostě konstantně držely mezery asi jako na běžné předjíždění, aby se tam vešlo auto s rozumnou rezervou. Aby se auta zaziply plynule bez výraznější změny rychlosti jako při předjíždění. Vždyť co to technicky je? Totéž. Vyjetí z jednoho pruhu a zařazení do jiného. Navíc, teoreticky, bez nutnosti měnit rychlost jízdy.Jenže mezera na předjíždění je právě ta mezera pro zipování – mezera na jedno auto plus na dva bezpečné odstupy (před a za autem). Takhle velká kolona se ale normálně v koloně neudržuje, tam stačí jen mezera na bezpečný odstup. Pokud se někdo ať při předjíždění nebo při zipování zařazuje tak, že sám nemá bezpečný odstup od auta před sebou, nebo se zařadí příliš blízko před auto za sebou (a sníží jeho bezpečný odstup), je to špatně. Bezpečný odstup je potřeba udržovat pořád – při tom zipování nebo předjíždění je naopak větší pravděpodobnost, že ten odstup budete potřebovat, než při běžné jízdě v koloně. A ani na tom není nic těžkého, akorát stačí místo módu „hlavně aby mne někdo nepředjel“ jet v módu „chovám se k ostatním tak, jak bych chtěl, aby se oni chovali ke mně“. Uznávám, když v tom prvním módu jedou všichni ostatní okolo, je to komplikovanější a musíte navíc počítat s tím, že se tak budou chovat. Ale ten druhý mód je velmi návykový a těžko se z něj přepíná zpět do režimu „furt ve střehu“ kdy jen čekáte, kdo zase provede jakou kulišárnu.
Ano, je to málo, před a za autem zůstane sotva 5 metrů.Jo, a pak někdo ve předu jen lehounce zaváhá, ten za ním se lekne a začne brzdit, a z 5 metrů je 5 aut v sobě. Kdyby aspoň to nedodržování bezpečné vzdálenosti k něčemu bylo, ale ono i v případě, kdy se nic nesemele, vede jenom k pomalejší jízdě, protože jakákoli neplynulost se v tomhle šíří a zvětšuje.
předpokládám že řidiči budou ve střehu se s zmenšením rozestupů dokážu smířit a vyrovnatPokud jsou řidiči ve střehu, jsou potřeba ty 2 sekundy mezi podnětem a okamžikem, kdy auto začne brzdit. Pokud je rozestup menší, už ani není potřeba, aby řidiči byli ve střehu, protože dřív, než zareaguje řidič, zareagují detektory nárazu, případně u starších aut se bude brzdit přirozeně díky neprostupnosti hmoty.
vznikají ty zpomalovací zastavovací vlnyTy ale nevznikají, když se předem plynule vytvářejí rozestupy. Ty zastavovací vlny vznikají tehdy, když někdo začne brzdit neočekávaně prudce a ten za ním brzdí ještě víc. Což se děje právě v případech, kdy se někdo cpe někam, kde na něj není místo.
následná úprava rozestupu už v normální volné jízděTo ale není možné. Ke zvětšení rozestupu je vždy nutné, aby auta zpomalila.
Pozitivem je že ta úprava se bude dít vlnou zrychlení, při normální neomezované jízdě, na prakticky neomezené vzdálenosti.Bavíme se o zipování, tedy spojení dvou pruhů do jednoho. Typicky je to způsobené nějakým omezením na silnici, které zároveň znamená omezení rychlostní. Pokud se zipuje správně, je tím úzkým hrdlem právě ten jeden pruh s omezením rychlosti. Žádné zrychlení tedy nepřipadá v úvahu, protože v tom zúženém místě se jede maximální rychlostí v tom zúžení povolenou, a před tím zúženým místem se jede stejnou rychlostí, protože když se správně zipuje, není důvod jet před místem zúžení pomaleji. Takže jediné místo, kde by byl prostor pro vytvoření rozestupů zrychlením je až za zúžením, kde to už není potřeba, protože se rozestupy vytvoří tím, že jsou zase k dispozici dva pruhy. A hlavně by to znamenalo, že tím nejkritičtějším úsekem – zúžením – se pojede s nedostatečnými rozestupy. Takže stačí jediné drobné zaváhání, aby došlo k nehodě, a doprava se zastaví úplně, protože ten jediný průjezdný pruh bude ucpaný nehodou, kterou nebude možné objet.
To co popisuješ, by znamenalo že ta vlna se bude pohybovat dozadu, bude zahušťovat už tak houstnoucí provoz, Na úseku přesně ukončeném bodem zipnutí. Nevm jak přinutit houstnoucí kolonu k tomu aby zřídla aniž by to znamenalo houstnutí směrem dozadu.To, že ta kolona houstne směrem dozadu, je dané fyzikou, když máte dvě řady aut dlouhé x metrů vedle sebe, a potřebujete je dostat za sebe, je prostě potřeba 2×x metrů, to nejde žádným způsobem obelstít. Problém je jenom v tom, že když se to udělá špatně, může k tomu být potřeba ještě mnohem víc, než 2×x metrů, protože se může spousta místa vyplýtvat.
Rozestup 2 sekundy je tak volný že není vůbec třeba řešit nějaké mezery při zipování. Ty dvě sekundy se udávají jako bezpečné s bohatou rezervou pro nepozorné řidiče.Ale vůbec ne. Rozestup 2 sekundy je minimum, které potřebuje pozorný a soustředěný řidič, když takovou situaci očekává. Jedna sekunda je na technickou reakci systému (od sešlápnutí pedálu po okamžik, kdy auto skutečně začne brzdit), jedna sekunda je na reakci řidiče. Za méně než jednu sekundu to zvládnou profesionální závodníci. Třetinu sekundy trvá jenom to, než se signál z mozku dostane do nohy, a to před tím ještě musí vyhodnotit, že musí brzdit, a ten signál do nohy znamená, že teprve přendá nohu z plynu na brzdu a teprve pak sešlápne brzdový pedál. A to se bavíme jen o situaci, kdy řidič reaguje jenom na rozsvícení brzdových světel, takže neví vůbec nic o tom, jak intenzivně má brzdit.
Já čekám, že mam lepší reakční dobu než 2 vteřiny.Jo, to si osobě myslí asi tak 90 % řidičů, že oni jsou ti nadprůměrní. Svou reakční dobu si můžete změřit, ale sám ji posoudit nedokážete. Vy se o té události dozvíte až v okamžiku, kdy ji váš mozek zaznamená, takže nemůžete sám zjistit, jak dlouho to trvalo, než jste ji zaznamenal.
I proto většinou jezdim tak na 90% rychlosti, pokud je hustý provoz či méně přehledno, ať si mně chvátalové předjedou a při brždění je nemam v kufru.Tady se ale bavíme o jízdě v koloně, kdy jedou všichni stejně rychle.
V onom odkaze v bodě 4.1 je uváděn různý minimální odstup i čas, pro různé rychlosti.Ne, různý čas pro různé rychlosti tam uváděn není. Jako referenční čas, do kterého se vejde 98 % řidičů, jsou tam uváděny právě 2 sekundy. Jsou tam uváděny různé časy, ale jsou to časy, kterých dosáhnou 2 % řidičů, 98 % řidičů a pak kulaté časy 1 a 2 sekundy. Připomínám, že ty dvě sekundy se navíc stále týkají situace, kdy řidič uvidí rozsvícení brzdových světel (a nebo třeba taky mlhovek…) a dupne na brzdu. Což je přesně ten případ, kdy se plynulá jízda zadrhne a vzniká poskakování. Ideální samozřejmě je, když má odstup větší a dokáže ještě vyhodnotit, jak moc musí brzdit, a zachová se tak plynulost provozu.
ještě doporučuji, když už se hrabeme v brždění, shlédnout souvislosti brzdné dráhy, byl to 3. odkaz pro "zavislost brzdneho ucinku na rychlosti".Závislost brzdného účinku na rychlosti je pro tento případ nezajímavá, protože auta v koloně za sebou jednou stejně rychle, takže i při brzdění se bude brzdný účinek u všech aut proměňovat (vzhledem k rychlosti) stejně. Rozdíl teoreticky hraje to, jak dobře které auto brzdí – jenže moc vám nepomůže, když vaše auto bude brzdit nadprůměrně, ale pohrne vás před sebou auto za vámi, které brzdilo průměrně.
Tak zase na druhou stranu pokud potřebuju ve dvou vteřinách skutečně stát, tak se zde bavíme o výjimečné situaci ve smyslu čelní srážky.Nemůžete ve dvou vteřinách stát, když ve dvou vteřinách teprve začnete brzdit. Vtip toho dvouvteřinového odstupu spočívá v tom, že je to prostor pro to, aby auto začalo brzdit. Skutečnou dobu na brzdění není potřeba počítat (a při vyšších rychlostech bude podstatně delší), protože úplně stejně brzdí i to auto před vámi (alespoň se to předpokládá), čímž vzniká prostor pro vaše brzdění. Na železnici se tohle změnilo – dříve se také počítalo s tím, že vlak nemůže zastavit na místě, takže zadní vlak má v daném okamžiku volno tak daleko, jako je vlak před ním plus brzdná dráha předního vlaku při maximálním odrychlení toho předního vlaku. Po nehodě v Eschede se to změnilo, protože se ukázalo, že i vlak může zastavit na místě.
Podle mě ty přibližné dvě vteřiny fungují skvěle, protože to je tak odstup, který lidé běžně tolerují a nejsou z něj nervózní.Kéž by to tak bylo. Pokud vím, každý průzkum, který se na toto téma v ČR dělal, skončil tím, že v ČR se dvouvteřinový odstup nedodržuje.
Jasně, asi to není úplně podle předpisů, ale jak mám podle předpisů řešit situaci, kdy mě někdo bezdůvodně ohrožuje.Kdyby policie řešila alespoň ty nejbezohlednější lepiče, udělala by pro bezpečnost mnohem víc, než když měří rychlost těsně před značkou konec obce.
Nemůžete ve dvou vteřinách stát, když ve dvou vteřinách teprve začnete brzdit.1) Nepsal jsem nic o tom, zda budu ve dvou vteřinách stát nebo ne, takže je celý váš komentář bezpředmětný. 2) Kdybych brzdil až po dvou vteřinách, tak si tady spolu nepíšeme. Naštěstí nemívám smůlu na ty nejhorší situace jako řidič, ale luxus dvou vteřin mi běžně kdekdo nedopřává. Když řídila žena v levém pruhu dálnice a přistálo nám tam auto do svodidel nebo když známý projížděl moje auto na okresce a vjel nám z polňačky přímo do cesty do protisměru pošťák, tak jsem přesvědčený, že neměli na reakci ani jednu celou vteřinu a přesto to zvládli. V prvním případě jsme dobrzdili natvrdo tak 15 metrů před havarovaným autem, v druhém případě nemělo brždění smysl a projeli jsme příkopem. U toho vyhnutí pošťákovi jsem byl rád za řidiče s miliony najetých km, protože to bylo stoprocentně pod mým reakčním časem.
Kéž by to tak bylo. Pokud vím, každý průzkum, který se na toto téma v ČR dělal, skončil tím, že v ČR se dvouvteřinový odstup nedodržuje.Netvrdil jsem, že se dodržuje. Jen jsem vyjádřil, že ho ve většině případů dodržet lze.
Kdyby policie řešila alespoň ty nejbezohlednější lepiče, udělala by pro bezpečnost mnohem víc, než když měří rychlost těsně před značkou konec obce.To rozhodně. Ono by hodně pomohlo i to, kdyby se sami policisté chovali na silnicích maximálně slušně a ohleduplně, zvláště v pražských Vršovicích měli podle mě na svědomí nemalou část nebezpečných situací.
pokud potřebuju ve dvou vteřinách skutečně stát
Nepsal jsem nic o tom, zda budu ve dvou vteřinách stát nebo ne, takže je celý váš komentář bezpředmětný.To je opravdu pozoruhodný úkaz – u ostatních polemizujete s tím, co nenapsali, a u sebe popíráte to, co jste doopravdy napsal.
Kdybych brzdil až po dvou vteřinách, tak si tady spolu nepíšeme. Naštěstí nemívám smůlu na ty nejhorší situace jako řidič, ale luxus dvou vteřin mi běžně kdekdo nedopřává. Když řídila žena v levém pruhu dálnice a přistálo nám tam auto do svodidel nebo když známý projížděl moje auto na okresce a vjel nám z polňačky přímo do cesty do protisměru pošťák, tak jsem přesvědčený, že neměli na reakci ani jednu celou vteřinu a přesto to zvládli.No jo, proč se zabývat nějakými vědeckými výzkumy nebo tím, co je vůbec fyzikálně možné, kdy vy máte dojem. Podívejte se na ten odkaz, který o něco výše dával Vencour – reakce 2 % nejlepších řidičů by byla mezi 0,8 a 0,9 sekundy podle toho, kde v jejich zorném poli k něčemu dojde. A to se ještě uvažuje ten nejjednodušší případ, kdy se rozsvítí brzdové světlo a řidič reaguje brzděním, tedy nemusí prakticky nic vyhodnocovat.
Operating at speeds between 30 and 180 km/h (19-112 mph), the ACC can automatically adjust the speed to follow the car in front, according to the selected distance - near, mid or far. Additionally, it can automatically decelerate when approaching a slower moving vehicle, braking the car to a full stop if needed, and it can also accelerate on its own if the vehicle in front does the same.
The Adaptive Cruise Control behaves like conventional cruise control if there is no car in the driving lane ahead, and Opel says that it also functions in traffic jams, by either resuming following the vehicle ahead, within three seconds, with a function available on the 1.6 CDTI and 1.6 EcoTec, or if the driver presses the switch or accelerator pedal. It also gives a visual and audible reminder to the driver to relaunch the car.
Pokud mas dobrej postreh, stihnes se leknout.Jinak nevím, jestli to mají jiní jinak, ale jí se teda stihnu leknout, a když se vzpamatuju, všimnu si, že mám nohu na brzdě, ruce pevně na svých místech na volantu a až o desítky km/h menší rychlost. Pak v drtivé většině případů brzdu povoluju, protože situace není zase až tak horká, výjimečně rychlé očko do zrcátka, a došlápnout brzdu. Naposledy mi to někdo střihnul „před auto“ do levého pruhu na dálnici, kde když sjem se doopíral o brdu, tak jsem se rovnou opíral rukou o klakson, ale ve skutečnosti mi z cesty dotyčný už stejně uhnout nemohl.
Zipuje se při značně nižší rychlosti (tj. 20-50 km/hod.).
Tak to nevím, jak jsi na to přišel. Na dálnici je většinou ve zúžení omezena rychlost na 80km/h, tj. zipuje se při osmdesátce, reálně i o pár km/h rychleji...
očividně s tím těsnějšm rozestupem nemají problémNevím, jak to z toho videa poznáte, když se nezaměřuje na rozestupy ale na zip.
Prostě mezery tak nějak akorát aby se to vešlo.Dodržování bezpečné vzdálenosti opravdu není zbytečná buzerace, ale způsob, jak předcházet nehodám.
A jde to plynule a nikdo do nikoho nevráží.Pokud mají všichni zúčastnění štěstí. Nějakou nehodou způsobenou nedodržením dostatečné vzdálenosti ale potkáte každou chvilku.
Místo kde se zipuje nemusí typicky mít rychlostní omezení a nemusí mít žádné pokračování kde se to zas rozšíří. Rychlost se obvykle sníží samovolně, většina lidí tak reaguje na neobvyklou situaci takže po zazipntí nebývá problém zrychlit.Zúžený úsek nemusí mít rychlostní omezení, ale typicky ho má. A i když ho nemá, pořád je tam snížená kapacita na polovinu oproti úseku, kde jsou dva pruhy. Takže je to úzké hrdlo daného úseku silnice. Pokud v tom zúženém místě mohou řidiči zrychlit, je to právě znak toho, že se před místem zúžení zmatkuje a v samotném zúžení se pak nevyužívá jeho plná kapacita. Což je dost škoda, protože pak před místem zúžení vzniká delší kolona a všechny to zdržuje.
Ale právě v tomhle případě, v zájmu plynulosti, při zvýšené opatrnosti, je to funkční a uskutečnitelné.To je sice hezká teorie, ale nefunguje na lidi. Zvýšená opatrnost znamená především nechávat si od auta před sebou dostatečný odstup. Plynulost se opět dosahuje ještě větším odstupem, protože pak máte čas reagovat a nemusíte zbrkle brzdit. Proto se tam, kde se řídí doprava, při větší hustotě provozu snižuje rychlost, protože to dává řidičům větší prostor na reakci, čímž se zlepší plynulost provozu.
Narozdíl od předvytváření nereálných odstupů.Na několikavteřinovém odstupu není nic nereálného. Vytvoříte ho jednoduše tak, že jedete chvíli o něco pomaleji, než auto před vámi. Nereálné je nějaké zvyšování opatrnosti (jiné, než zvětšení rozestupu). Člověk prostě musí zaznamenat, co se děje, vyhodnotit to jako nebezpečí a začít brzdit – na tom silou vůle nic nezrychlíte.
Já tak nějak budu radši když to půjde v pohodě a klidu než se křečovitě držet teorií.Teorie tu vymýšlíte vy. Ty pravidla o dodržování bezpečné vzdálenosti nebo zipování vznikla na základě zkoumání toho, jak člověk reaguje, na základě pozorování provozu, na základě jeho modelování. To není nějaká teorie, kterou vymyslel jeden diskutující za jeden večer, ale něco, co zkoumá a ověřuje spousta lidí mnoho let.
Správné by bylo nechat auto před sebou odjet na bezpečnou vzdálenost a teprv pak se rozjet.Bezpečná vzdálenost pro nulovou rychlost je teoreticky nula, praktická bezpečná vzdálenost při nulové rychlosti je víceméně ta, v jaké jsme zastavili na červenou. Teoreticky se tedy můžeme začít rozjíždět ve chvíli, kdy vidíme, že se rozjíždí ten před námi, ale museli bychom se rozjíždět pomaleji, praktičtější je tedy se rozjíždět se zpožděním a na jeho další zrychlování reagovat též se zpožděním, čímž vcelku plynule nabíráme bezpečnou vzdálenost. Není to moc odlišné od toho, co lidé na semaforech skutečně dělají.
Je to nejlepší? Myslím že ne protože tak prudce klesne propustnost křižovatky.Pokud ta propustnost křižovatky klesne na bezpečnou propustnost, tak na tom nevidím nic špatného. V reálu auta projíždějí křižovatku pomalu (když jsem ještě jezdil víc po městě na kole, ujel jsem jim třeba až na hranici křižovatky, kde mě teprve byli schopni předjet, takže asi tak), takže ta bezpečná vzdálenost není až tak velká. A i kdyby v té křižovatce byli samí svižní řidiči, jistě není problém se krátkodobě více koncentrovat, čímž se bezpečná vzdálenost jistě o něco zkrátí oproti té dlouhodobé.
Ideální stav je když se auta pohnou téměř najednou a rozestupy si upraví během zrychlování.To většinou končí tak, že se někdo rozjede rychleji a přešlápne z plynu na brzdu, čímž rozhodí celou kolonu. :D
Kdo si mezeru nenechal, tomu nezbyde než počkat na mezeru a pak to vypadá jak to vypadá, odjedou tři auta a všem tečou nervy.Kolik aut projede, přece nezáleží na tom, jestli se mezera nechá nebo vytvoří při rozjezdu. :D Na krátkých zelených to chce aby se řidiči prostě trochu víc snažili, když už se jim do toho jinde nechce. :)
tématem toho videa je správné zipování takže tvoření správných mezer s tím přímo souvisí.Souvisí to s tím, ale to ještě neznamená, že tvůrci videa dbali na to, aby to bylo správně – zvlášť když nejspíš měli problém natočit vůbec nějaké zipování.
Samozřejmě, ideální by bylo vytvořit ty dvojnásobné mezery, ovšem v praxi to není snadno dosažitelné.Je to dosažitelné snadno. Akorát člověk musí odbourat ten mentální blok, že tím někoho zdržuje nebo že tím něco komplikuje. Ne, nezdržuje, nekomplikuje, naopak přispívá k větší plynulosti provozu a tím i k větší rychlosti, a také k větší bezpečnosti. Až budete někdy poposkakovat v koloně, vzpomeňte si na to, že je to díky těm, kteří vepředu pomáhají nedodržováním bezpečné vzdálenosti.
Žádná kolona nebyla k dispozici takže jen v normálním provozuPokud si v normálním hustém provozu necháváte více než dvojnásobný odstup, než by byl potřeba, nedivte se, že jsou řidiči za vámi nervózní. Pokud to děláte před místem zúžení a řidič za váma to nechápe, je to jeho problém; ale pokud to děláte bezdůvodně, je to váš problém.
A pokud to nechci dělat náhle, abych nevyvolal chaos, náhlé zpomalování aut vzadu a vznik zpomalovací vlny, musím to dělat velmi zdlouhavě. Obzvlášť při pomalé jízdě v koloně se to projeví velkou rozvleklostí a protahováním.vy to pořád popisujete, jako kdyby kolona něco zpomalovala. Jenže tak to není. V ideálním případě je úzkým hrdlem to zúžené místo a kapacitu daného úseku silnice určuje to, kolik aut projede tím zúžením – logicky nemůže před zúžením být větší propustnost, protože ta auta se do toho zúžení prostě nevejdou. Zmenšením rozestupů před zúžením tedy propustnost nezvětšíte, protože je zastropovaná tím zúžením, takže celou tu kolonu jen zpomalíte (a vy si přitom myslíte, že něco urychlujete). Pokud nezpomalíte, musíte pak ty nízké rozestupy udržovat i v tom zúžení, což je to nejnáchylnější místo na nehodu – a pokud do sebe v jednopruhovém zúžení dvě auta ťuknou kvůli nedodržení bezpečné vzdálenosti zastaví se tím doprava úplně. Takže tím nedodržováním potřebného odstupu nic neurychlíte, akorát podstatně zvyšujete riziko nehody a přispíváte k tomu, že kolona nepojde plynule.
Jsou situace kdy to správné řešení není nejlepší.Hlavně jsou situace, kdy si lidé nacházejí milion důvodů, proč by to měli dělat jinak, než je to správné a nejlepší řešení. Proč myslíte, že vznikla pravidla o dodržování bezpečné vzdálenosti nebo o zipování? Aby zpomalovala dopravu? Ne, právě naopak, spousta lidí přemýšlela o tom, jak to udělat co nejlepší, pozorovala, jak se lidé chovají, modelovala to a zkoušela to v praxi, a shodují se na tom, že nejlepší je zipovat a nejlepší je dodržovat bezpečný rozestup alespoň na dvě sekundy jízdy.
Správné by bylo nechat auto před sebou odjet na bezpečnou vzdálenost a teprv pak se rozjet. Je to nejlepší? Myslím že ne protože tak prudce klesne propustnost křižovatky. Ideální stav je když se auta pohnou téměř najednou a rozestupy si upraví během zrychlování.Bezpečná vzdálenost (jako délka) jé závislá na rychlosti. Takže je nesmysl nechat někoho odjet na bezpečnou vzdálenost, protože ta bezpečná vzdálenost se postupně zvětšuje. Takže správné je, aby se bezpečná vzdálenost udržovala postupně během zrychlování. Na což jste nakonec přišel sám. Takže jste na začátku vaše špatné řešení vydával za správné a na základě toho jste tvrdil, že ale správné řešení není to nejlepší. A stejně je to i se zipováním. Nejlepší není vaše špatně popsané řešení, ale to řešení, které je v zákoně a které doporučují všichni odborníci – dodržovat neustále bezpečný odstup alespoň na dvě sekundy jízdy a zipovat tak, že v obou pruzích postupně vytvoříte takové rozestupy mezi auty, aby se v místě zipování mohly oba pruhy plynule prolnout při zachování bezpečné vzdálenosti.
Kdo si mezeru nenechal, tomu nezbyde než počkat na mezeru a pak to vypadá jak to vypadá, odjedou tři auta a všem tečou nervy.Na žádnou mezeru čekat nemusí, rozjíždí se plynule za autem před sebou a rozestup se postupně zvětšuje stejně, jako se zvětšuje rychlost. To, jak to vypadá, tak vypadá tehdy, když si řidič všimne, že se něco děje, teprve když je před ním pusto a prázdno, pak teprve začne odkládat mobil, svačinu, dopije, začne se shánět po šaltpáce, uvažovat, co by tam asi tak mohl zařadit, načež se s pískotem gum konečně rozjede.
A já nikde netvrdím že kolona zpomaluje. Kolona ne, zipování a věci s ním spojené ano.A to právě tvrdíte špatně. Zipování nezpomaluje, při správném zipování se jede stejně rychle, jako v navazujícím zúženém úseku, a je stejná propustnost. Co zpomaluje kolonu je nedodržování bezpečné vzdálenosti, protože pak se každé přibrždění postupně zvětšuje až někde vzadu musí auta začít zastavovat – pokud v té koloně není někdo, kdo má dostatečnou rezervu a to brzdění dokáže vyrovnat.
Já chci, aby se bezpečná vzdálenost při zipování dodržovala. ... Zipování nezpomaluje, při správném zipování se jede stejně rychle, jako v navazujícím zúženém úseku, a je stejná propustnostCož lze zajistit akorát tak, že před tím zúžením mezi sebou všichni budou mít rozestup o délce 2 × bezpečná vzdálenost + délka auta (pro zúžení 2 do 1.) Na to bych v praxi moc nesázel.
A k tomu další:
Smím na jinak prázdné dálnici, žádná omezení, předjet vozidlo, které se sice pod modrými majáky, ale přesto "plazí" rychlostí 85 km/h ?
Kamion, který má 40 tun a cca 450 koní, není schopen se okamžitě rozjet z 0 na 80 km/h. Proto se kolona vleče a nelze zde dosáhnout toho předpokládaného: V zúžení všichni pojedou 80, tedy dva pruhy pojedou každý 40, na počátku zúžení skokem zrychlí na 80. To je prostě fyzika a nikdo to neokecá.
Problémem je značka, která určuje, ve kterém místě má k zipování dojít. Silničáři si to zase zmodifikovali a tuto značku doplnili dodatkovou tabulkou s textem "300m".
Tím tuto značku znehodnotili - místo zipování není jasně definované.
Pokud by se zipovalo v místě určeném značkou (a třeba doplněnou vodorovným značením), dělo by se tak bez stresu, že to nevyjde.Výsledná rychlost by pak v nájezdu do zúžení byla vyšší.
Kamioňáci jsou v tom nevinně, jejich auta nejsou na plížení stavěna a než tam nasypou 16 nebo 24 rychlostí, tak to trvá. Pokud jim někdo chce ukázat, "jak se to má dělat", tak maximálně zničí spojku a zústanou v zúžení stát...
Mimochodem - máte někdo povědomost, jak je zajištěno přechodné značení dopravních mimořádností? Někdy to vypadá, že silničáři zákon 361 a navazující neviděli. A je jedno, zda je to přímo ŘSD, nebo najatá firma. ŘSD je vždy ten, kdo za dění na komunikaci zodpovědný
a nelze zde dosáhnout toho předpokládaného: V zúžení všichni pojedou 80, tedy dva pruhy pojedou každý 40, na počátku zúžení skokem zrychlí na 80Já pořád nejsem přesvědčen, že kapacita komunikace je k*rychlost (ani v rozumných rychlostech jako 40 a 80). Podle mě tam velkou měrou bude přispívat faktor, že rozestupy mezi vozidly jsou určeny časem (e.g. 2 sekundy). A při započítání jenom tohoto faktoru a zanedbání délky vozidla :) je kapacita komunikace dokonce konstantní.
Much eRecept, very security, so DH-1024, many TLS1.0, very java, wow.(Patička) Tohle je krásná ukázka toho, proč je ústřední myšlenka Pirátů z Čech - do státní správy narveme víc počítačů a všechno bude lepší - zcestná a proč taková ještě dlouho bude.
Jj, v Rakousku (kromě Vídně teda) je to paráda - nekonečné souboje tempomatů 128km/h vs 128,5km/h, pět minut předjíždění se osobáků na dálnici, jakmile člověk dokončí předjížděcí manévr a zařadí se, začne ho předjíždět někdo další rychlostí 128,7km/h. Vypadá to sice vyloženě směšně, ale funguje to parádně.
No, nevím, podle mě to funguje dost debilně a zvyšuje to neúnosně riziko kolizí. To v Německu je to opravdu daleko lepší, protože někdo jede 100km/h, někdo 130km/h, někdo 150km/h, někdo 160km/h, někdo 170km/h, někdo 180km/h někdo 200km/h a někdo 260km/h, takže se dostatečně rozptýlí a velmi kolizní a nebezpečná situace, kdy člověk nedobrovolně s někým vede závody třeba na 50km přibližně ve stejné rychlosti nastane jen zřídka.
Když pak člověk přejede do Německa, tak je to jako když střelí do slepic, jenomže to funguje o poznání blběji. Člověk si sice občas užije tři kilometry 180km/h, ale pak se to celé ucpe už se jede se průměrně okolo osumdesátky, protože neomezená rychlost.
Tuto zkušenost rozhodně nesdílím. Jasně, od určité intenzity provozu/počtu pruhů nemá cenu jet příliš rychle, ale kdykoliv jindy se rychlejší jízda z časového hlediska vyplatí. I třeba na velmi zasekané A3 mezi NÜ a FfM to v třípruhových úsecí většinu času v levém pruhu plyne někde mezi 160-190km/h jen s výjmečnými okamžiky, kdy je nutno výrazně zpomalit (většinou kvůli nějakému českému nebo polskému kamioňákovi, co se bez varování náhle nasere do prostředního pruhu a podobně)...
Jako omlouvam se, ale to je typicky uplne spatne vytvorene pravidlo / zakon.Není, jen ty to špatně chápeš. Speciální pravidlo (zip) má v tomto ohledu přednost před pravidlem obecným (neohrozit/neomezit při změně pruhu).
Tiskni
Sdílej:
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.